[#91] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #90

Faktem jest, że Silva nie dodał do swojego programu trybu HAM. Natomiast spekuluje się o motywacjach dlaczego tego nie uczynił. I nie ma nic zdrożnego gdy wysuwane są tego typu przypuszczenia. Pod warunkiem, że pozostają one przypuszczeniami. Tak jak ma to miejsce w tym wypadku.
[#92] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #91

Zgoda.
[#93] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #92

Peace.
[#94] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #87

...swobodne rysowanie krzywych przy szybkich ruchach myszki powoduje że z łuku robi się łamana....


To dotyczy każdej sytuacji kiedy DPaint jest przeciążony. Spróbuj machnąć coś freehandem za pomocą dużego brusha w trybie 256 kolorów na niezbyt szybkim sprzęcie - efekt będzie ten sam. w HAMie po prostu najłatwiej to zauważyć, bo jest najwolniejszy ze wszystkich trybów rysowania.
[#95] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@recedent, post #94

W instrukcji do Deluxe Paint V jest opis trybu HAM (HAM6).

- Wynika z niego, że jeśli chcemy zachować precyzję kolorów, należy w tych miejscach używać jednego spośród 16 kolorów podstawowych (64 w trybie HAM8).

- Jeśli chcemy więcej barw, a nie zależy nam na precyzji, wtedy możemy skorzystać z barw utworzonych przez tryb HAM.

- Napisane jest też, że wymagane są 3 piksele by zmienić wszystkie parametry R, G i B. (Łatwo z tego wywnioskować strategię jak uzyskać dobry efekt w HAM - należy zmieniać jeden komponent).

Do kolegi Schizo: są dwa tryby freehand: dotted freehand (przycisk S) i continous freehand (przycisk D). Polecam używać dotted freehand w trybie Mix.

Ale nie namawiam do rysowania koniecznie w HAM, bo jak się okazuje, trzeba wtedy wiedzieć co się robi, by uzyskać efekt jaki się chce.

W Deluxe Paint V jest tryb, w którym piksele zawsze zachowane są wiernie. Ale wymagany jest lepszy procesor.

Tutaj tekst przepisany z instrukcji:
--
"Hold and Modify display mode uses only 16 colour registers, but manages to display all 4,096 colours on the screen at the same time. To accomplish this, HAM display mode uses the first four bit planes to address the 16 colour registers, and uses the fifth and sixth bit plane to determine whether the register colour or a HAM colour should be used.

A HAM colour is formed by taking the RGB value of the preceeding pixel on the screen, and substituting a new value for one of the RGB components. The new value is the number derived from the first four bit planes. Here's a quick example:

Assume the colour values of one pixel (a register colour) are R3, G15, B11. The following pixel (a HAM colour) would have the colour values R13, G15, B11, if bit planes 0 through 3 pointed to register 13 and bit planes 4 and 5 indicated that the register value should be used to modify the red component of the preceeding colour. (Figure D-4 shows how the six bit planes are used to select a colour in Hold and Modify mode.)

Because HAM colours are based on colour values of the preceeding pixel, and only one colour value can be changed at one time, it may take three pixels to reach the colour you really wanted. In Figure D-5 it takes three pixels to change black (R0, G0, B0) to white (R15, G15, B15). Note that this example assumes there are no intermediate colours in the normal colour registers. The gradual change from one colour to the next is sometimes referred to as "ramping" the colour, and appears on the screen to the left of HAM pixels. If you need fine details in your picture, you will want to use a colour from the colour reigsters, because those colours do not require reamping.

In Deluxe Paint V, if you hold a brush over an area made up of HAM pixels, you may see an effect called "fringing". The fringing appears as streaks running to the right from the edge of the brush. This effect is only temporary. When you paint the brush onto the picture, DeluxePaint corrects the fringing, but you may see the "ramping" effect where DeluxePaint recreates the HAM colour to the right of the brush."
--
Do tekstu załączone są dwie ilustracje.

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 09:11:13 przez Hexmage960
[#96] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #93

Daniel Silva jest wymieniany w creditsach jako autor oryginalnego kodu oraz w okienku "About" jako współautor. Więc chyba tak nie wypiął się na Deluxe Painta IV/V, skoro pozwolił używać swojego nazwiska.

Sądzę, że ten "puryzm" czy w odniesieniu do Amigi 1000, czy Deluxe Paint III jako "ostatniej prawdziwej wersji zgodnej z projektantem" jest niezbyt fair.

Choć zdarzają się przypadki tragiczne jak np. filmy z serii "Szczęki". Pierwsza część, reżyserowana przez Stevena Spielberga trzymała poziom.

Ja jako fan gry WarCraft 3, uważam że wersja podstawowa jest trochę lepsza niż dodatek. Ale obie wersje są w porządku.

Na naszym podwórku mamy przykład z AmigaOS1, 2, 3, ....

Ogrom dodatkowych możliwości wprowadzonych do DPainta IV i V (makra, Arexx itp.) jest nie do przecenienia.
[#97] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #86


Jeszcze odnośnie puryzmu i idei, które rzeczywiście bądź rzekomo stały za 'Amigą' (dla mnie to nie ma znaczenia) to poczytaj kawałeczek historii trybu HAM w Deluxe Paincie, kiedy się on pojawił i kto go tam dodał. Fragment z "The Future Was Here: The Commodore Amiga" sugeruje, że umieszczanie tego trybu w DPaincie nie było zamysłem oryginalnego twórcy, a komercyjnym zabiegiem.


Dokładnie tak, tylko nie wiem o czym chcesz wnioskować z poczynań jednego programisty? Dla mnie wniosek jest jasny - jak każdy programista miał swoją ideę którą wykonał i bronił się rekami i nogami przed "zanieczyszcezniem" jej. W jego zamyśle DPaint miał być narzędziem do pikselowania w ograniczonej ilości bitplanów a nie uniwersalnym kombajnem do wszystkiego.

Jak to jednak z programistami bywa, często forsują swoje purystyczne rozwiązania bez względu na realne zapotrzebowanie rynku. Problem z DPaint był taki, że nie wykorzystywał wszystkich możliwości Amigi, z punktu widzenia użytkownika był programem-kastratem który nie dawał możliwości pracy w najbardziej unikalnym i prestiżowym z trybów Amigi w tamtym czasie. To, że później HAM został do DPaint dołożony wynikało zapewne z czystej kalkulacji marketingowej - po prostu było na to ogromne zapotrzebowanie i kilenci domagali się tego. Dowód na taką potrzebę znajdziesz tu:

https://en.wikipedia.org/wiki/Photon_Paint

W epoce gdy DPaint nie obsługiwał HAM, użytkownicy byli zmuszeni do posiadania dwóch różnych programów jeśli chcieli skorzystać z HAM, co oznaczało konieczność przełączania się, nauki dwóch różnych interfejsów itd. Było to wysoce niepraktyczne i niewygodne. Jak duże było zapotrzebowanie na HAM wynika z tego cytatu:


[Photon Paint] sold some 250,000 units and received a best of breed award from Amiga World magazine.


Ćwierć miliona legalnych kopii to na małym rynku amigowym ogromna ilość, a zapewne piracką wersję Photon Painta miało wtedy drugie tyle ludzi, sam go miałem w czasach A500.




Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 10:07:57 przez jubi
[#98] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #96

Daniel Silva jest wymieniany w creditsach jako autor oryginalnego kodu oraz w okienku "About" jako współautor. Więc chyba tak nie wypiął się na Deluxe Painta IV/V, skoro pozwolił używać swojego nazwiska.

Sądzę, że ten "puryzm" czy w odniesieniu do Amigi 1000, czy Deluxe Paint III jako "ostatniej prawdziwej wersji zgodnej z projektantem" jest niezbyt fair.


A mogło być tak miło. Ale widzę, że nie potrafisz przejść nad tym, że ktoś posiada inne zdanie niż Ty. Proces racjonalizacji trwa. Gdy pisałem o puryzmie, gdzie zaznaczyłem, że dla mnie on nie ma żadnego znaczenia, odnosiłem się do takiego podejścia jak Twoje w którym sam się wielokrotnie powołujesz na "ideę/wizję Jaya Minera" i używanie komputera takim jak on go zaprojektował. W 2017 roku. Skoro idee twórców dla Ciebie tak bardzo uświęcają narzędzia których używasz, to może i decyzję Silvy powinieneś uszanować? Czy w jednym wypadku ta idea ma dla Ciebie znaczenie, a w drugim nie?
Wspomniałem o tym fragmencie, abyś przemyślał czy HAM w programie, który z założenia miał służyć do grafiki pikselowanej jest takim bezdyskusyjnym rozwiązaniem. Może jest może nie jest ale skoro nie stworzyłeś nigdy żadnej grafiki, nie jesteś grafikiem, malarzem to na jakiej podstawie wydajesz swoje opinie? Na podstawie maźnięcia kilku kresek po odpaleniu programu? Kolego...
Zastanów się dlaczego takie narzędzia jak GrafX2 powstają. W wątku o którym zresztą zacząłeś to całe ewangelizowanie Deluxe Paintem. I uwzględnij opinie tych (np. MDW), którzy mają o tym chociaż blade pojęcie.
[#99] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@recedent, post #94

@recedent
Zgadza się. Każdy sprzęt ma swoje ograniczenia. Nie oczekuję zbyt wiele od danej platformy kiedy znam jej możliwości.
To dotyczy każdej sytuacji kiedy DPaint jest przeciążony.

Problem w tym, iż ten konkretny tryb tak zamula, że pomijając jakieś fajerwerki nie da się swobodnie narysować nawet prostych paru kresek na pustym tle.
w HAMie po prostu najłatwiej to zauważyć, bo jest najwolniejszy ze wszystkich trybów rysowania.

Być może na mocniejszych Amigach jest inaczej. Nie przeczę. W moim jednak przypadku HAM nie nadaje się do rysowania. Jako zwykły użytkownik mogę jedynie stwierdzić z doświadczenia. Po prostu odpalam Amigę i wszystko jasne. Oczywiście wszystko rozpatruję w kontekście DP i stockowej 1200.

@Hexmage360
Do kolegi Schizo: są dwa tryby freehand: dotted freehand (przycisk S) i continous freehand (przycisk D). Polecam używać dotted freehand w trybie Mix. Ale nie namawiam do rysowania koniecznie w HAM, bo jak się okazuje, trzeba wtedy wiedzieć co się robi, by uzyskać efekt jaki się chce.

Jeśli znajdziesz czas, czy mógłbyś nagrać (chociazby komórką) jak rysujesz (cokolwiek, prostą grafikę, kilka kolorów) w tym programie z wykorzystaniem funkcji o których wspominasz? Tryb HAM8 320x256. Jestem bardzo ciekaw jak to będzie wyglądać.
[#100] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #98

Gdy pisałem o puryzmie, gdzie zaznaczyłem, że dla mnie on nie ma żadnego znaczenia, odnosiłem się do takiego podejścia jak Twoje w którym sam się wielokrotnie powołujesz na "ideę/wizję Jaya Minera" i używanie komputera takim jak on go zaprojektował.

Wiem, że w takim kontekście użyłeś tego terminu.

Zauważ, że Commodore zbankrutowało w 1994 roku, później przejął go Escom, który produkował A1200/4000T. A później przed długi czas nie powstał żaden nowy model tego komputera.

Powstały karty PowerPC, a później komputery AmigaOne, które dotąd są strasznie drogie i niekompatybilne z poprzedniczkami. Używam najnowszego modelu Amigi od Escomu, to wszystko.

Nie dorabiam do tego ideologii.

A mogło być tak miło. Ale widzę, że nie potrafisz przejść nad tym, że ktoś posiada inne zdanie niż Ty.

To prawda, że zaczepiłem Cię. Zgadzam się z tamtym stwierdzeniem.

Nie mamy bezpośrednich dowodów dlaczego Dan Silva wstrzymywał się przed wprowadzeniem trybu HAM do swojego programu. Trzeba by zapytać samego Silvę, o ile cokolwiek pamięta.

Chciałem tylko zauważyć, że powodem nie było to, że tryb HAM nie nadaje się do malowania (przykład podał Jubi: Photon Paint).

W Deluxe Paint IV tryb HAM jest wykorzystywany w mikserze palety i świetnie nadaje się do łączenia barw i tworzenia nowych. Jest to zawsze jakieś zastosowanie.

Zabieg marketingowy może tak, może nie - też przypuszczenie. Ja widzę jednak że tryb HAM do programu został wprowadzony z głową i przemyśleniem.

Ja potrafię zgodzić się z innymi opiniami i punktami widzenia. Tak jak napisałem, wiemy z książki tylko to, że Daniel Silva wstrzymywał się z wprowadzeniem tego trybu HAM mimo nagabywania konsumentów.

I uwzględnij opinie tych (np. MDW), którzy mają o tym chociaż blade pojęcie.

Nie wiem, czy MDW zna wszystkie niuanse tworzenia grafiki w trybie HAM. Ja też ich nie znałem. Dwa posty wcześniej podałem co piszą w podręczniku na temat tego trybu i jak wykorzystywać jego zalety i niwelować wady.

Ja już zostałem raz "zjechany" za to, że pisałem że nie używam programu FBlit. Napisano, że nie znam się na Amidze, jej systemie i sprzęcie. Chyba jest to przesada.

Ja rozumiem, że dziś większość ludzi korzysta z kart graficznych. Ja wykorzystuję kreatywnie kości AGA. Portal nazywa się "Amigowy" więc uważam, że to właściwe miejsce na takie wątki.

Zaś co do historii, mam za duży sentyment i jestem przewrażliwiony, proszę wybaczyć. Ale nie mogę przejść obojętnie wobec spraw, na których mi zależy.

Uważam, że taka rozmowa przyniesie pożytek dla obu stron.

Pozdrawiam.
[#101] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #95

Dzięki, że przypomniałeś nam wszystkim, jak działa HAM
[#102] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@_arti, post #101

Nie ma sprawy. Jestem rad, że pomogłem. Jeśli macie jakieś inne pytania odnośnie Deluxe'a służę pomocą - posiadam oryginalna instrukcję.

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 11:18:45 przez Hexmage960
[#103] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #99

Jeśli znajdziesz czas, czy mógłbyś nagrać (chociazby komórką) jak rysujesz (cokolwiek, prostą grafikę, kilka kolorów) w tym programie z wykorzystaniem funkcji o których wspominasz? Tryb HAM8 320x256. Jestem bardzo ciekaw jak to będzie wyglądać.

Mógłbym nagrać taki filmik. Jak zaopatrzę się w kamerę dam znać. Jednak chciałbym żeby to była porządna prezentacja, a nie bazgroły, muszę poćwiczyć.
[#104] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #103

Czyli możemy się spodziewać Twojego dema jednoefektownego w HAM8 wykorzystującego Twoją szybką procedurę c2p ?
Byłoby to "zatkany ust" wszystkim niedowiarkom że Amiga nic nie jest warta i nic nie potrafi.
Widzę tez ze zdrowiejesz i nic Ci nie przeszkadza w poprawnym argumentowaniu swojego zdania w tym wątku.
Dasz radę.
Trzymam kciuki.
[#105] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Norbert, post #104

Oczywiście wszystko po kolei.

Zanim zaopatrzę się w kamerę też trochę potrwa.

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 11:41:11 przez Hexmage960
[#106] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #105

Zanim zaopatrzę się w kamerę też trochę potrwa.

Ale mógłbyś tak na szybko z tym Deluxem/HAM8? Wystarczy raptem kilkanaście sekund nawet komórką. Mi nie zależy na jakości chcę jedynie coś porównać. Możesz tylko napisać "blablabla" używając freehand. Masz rozbudowaną 1200 i chciałbym jedynie zobaczyć, czy na mocniejszym sprzęcie też tak straszliwie szarpie.


Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 11:58:00 przez Schizo_
[#107] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #106

Linia ciągła (continuos) w trybie Mix też szarpie, za to z kropkowaną (dotted) nie ma żadnych problemów.

Nie dysponuję w tej chwili aparatem, więc na szybko Ci nie zgram.

W Deluxe Paint jest opcja FASTFB (Fast feed-back), ale w przypadku Mix ona nie zdaje egzaminu. Przydaje się jednak w innych trybach - przyśpiesza reakcję programu podczas rysowania grubymi pędzlami.

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 11:59:58 przez Hexmage960
[#108] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #107

Dzięki za porady. Doceniam Twoją chęć pomocy.

Nie dysponuję w tej chwili aparatem, więc na szybko Ci nie zgram.

Szkoda. W takim razie poczekam. Nie ma to jak przekonać się naocznie :)



Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 12:09:59 przez Schizo_
[#109] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Schizo_, post #108

Nie tylko Ty czekasz.
Ja czekam na demo jednoefektowe w HAM8 z szybkim c2p autorstwa Roberta .
[#110] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@Hexmage960, post #100

Zabieg marketingowy może tak, może nie - też przypuszczenie. Ja widzę jednak że tryb HAM do programu został wprowadzony z głową i przemyśleniem.


Wprowadzenie HAM ma zastosowanie nawet w takim programie jak Deluxe Paint. Dzięki temu można otwierać wielokolorowe zdjęcia i je łatwo edytować, wycinać, skalować bez użycia dodatkowego oprogramowania. Natomiast Silva miał zapewne dużo pomysłów które wzbogacają program w większym stopniu niż HAM. W czasach DP III RAM był na wagę złota więc nie mógł ładować wszystkiego.

Ale jak pisałem - to nie jest ważne. To, że w takim programie jak DPaint pojawił sie tryb HAM nie znaczy, że się on do wszystkiego nadaje. I to, że włączyłeś ten program na 10 minut również tego nie dowodzi.
[#111] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #110

Kapitalny film. Dziękuję. OK
[#112] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@nogorg, post #110

Jaracie się paroma kolorami na krzyż a w Japonii potrafią nawet kształty 3D emulować w 2D.

[#113] Re: AmiWigilia - odcinek #28

@ZbyniuR, post #112

Dobre ! Tylko potem jak wielkie rozczarowanie musi byc....
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem