kategorie: A4000, CD32, Prometeusz, Sprzęt
[#241] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #240

Właśnie obejrzałem Twój film o TF1260, na którym programujesz ją za pomocą przewodu na USB. Mogę zapytać co to za przewód i gdzie takie coś można nabyć?
Ok, już znalazłem, ale cena tego powala...

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 16:24:54 przez nostrum666
[#242] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nostrum666, post #241

Swój przewód kupiłem u chińczyków z aliexpress. Chyba tam można kupić go najtaniej. Cena 166 zł + 14 zł wysyłka. Poniżej link gdzie była kupiona moja sztuka.
link
[#243] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #242

Zapraszam do obejrzenia recenzji scandoublera Medusa. Przygotowałem również porównanie generowanego obrazu między Medusą oraz dwa razy droższym xRGB Framemeister. Jest porównanie obrazu z Amigi generowanej przez Scart - RGB :)

3
[#244] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #243

Bardzo ciekawy materiał OK, szczególnie, że zbyt wielu materiałów z praktycznego zastosowania MEDUSY w internecie nie ma ok, racja
1
[#245] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #243

Dzięki za filmik ale powiem tak... trudno to porównywać przez YT który i tak swoje robi (czyt. zmienia jakość materiału źródłowego). Poza tym, nie żebym się czepiał ale dla mnie ważniejsze jest nie oglądanie dwóch ekranów na których leci demo, tu co najwyżej widzę większy kontrast obrazu z meduzy i demo jest szybsze na niej, natomiast w trakcie ładowania dema na Jaguarze, ewidentnie widać różne rozmiary tej samej czcionki (choćby po literce "g" w napisie "Loading ROM...", FM jakby pokazywał szersze litery, Meduza węższe. Bardziej w scandoublerze interesowałoby mnie pokazanie i przetestowanie właśnie tych zmian rozdzielczości na Amidze (w systemie jak i grach), czasu ich przełączania jak i poprawności wyświetlania, w PAL i NTSC. Co do Meduzy, wygląd ok choć chyba wolałbym scart na lewej ściance a przyciski tj. mikrostyki powinny mieć jakieś nakładki, jak to Lotharek zrobił np. w Sio2SD w obudowie. Czekam na każdy nowy film na yt z testów Meduzy bo to co do tej pory jest, nie pokazuje tego co naprawdę jest ważne dla mnie, Amigowca ;)


Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 21:39:39 przez Madman

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 21:40:20 przez Madman
1
[#246] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Madman, post #245

Dzięki za komentarze. Zapraszam do obejrzenia kolejnego uzupełniającego materiału dotyczącego scandoublera Medusa oraz jego pracy z komputerami m.in. Amigi. Warto brać pod uwagę że obraz przetwarzany jest przez mój grabber który zmienia np. emulowanie linii na ekranie monitorów CRT.
1
[#247] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #246

No ja, szczerze mówiąc, oczekiwałem po meduzie, że będzie sobie radziła z "miganiem" w interlace, póki co więc, nie jest to sprzęt którego szukam.
[#248] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Madman, post #247

No ja, szczerze mówiąc, oczekiwałem po meduzie, że będzie sobie radziła z "miganiem" w interlace, póki co więc, nie jest to sprzęt którego szukam.

Zaletą FPGA jest możliwość dość łatwej aktualizacji urządzenia. Myślę że w kolejnych wersjach firmware zostanie rozwiązany ten problem, podobnie jak niewyświetlane niestandardowych rozdzielczości jakie generuje karta graficzna w mojej TT-ce. xRGB Framemaster najlepiej radzi sobie z rozdzielczościami interlace, wyświetla je w świetnej jakości na Amidze jak pozostałe rozdzielczości.
[#249] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #248

Dlatego właśnie nie zamierzam kupować tego urządzenia teraz, nie pali mi się, poczekam i zobaczę w jakim kierunku to pójdzie.
[#250] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Madman, post #247

Z tego co wiem, to od początku nie było planowane "ulepszanie"/buforowanie trybów laced, żeby input lag był jak najmniejszy etc
1
[#251] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #250

Zapraszam chętnych do obejrzenia materiału dotyczącego instalacji nowej karty graficznej z DSP - ZZ9000AX. Otrzymałem dwa dni temu, wiec jest już materiał. Przygotowałem krótki test, jak karta spisuje się z nowymi sterownikami 1.11 w odważaniu muzyki mp3 oraz FLAC. Możecie obejrzeć jak karta przechwytuje dźwięk z Pauli. Zapraszam :)
[#252] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #251

Dzięki za szybki test OK
1
[#253] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #252

Zapraszam do obejrzenia drugiej części materiału dotyczącego TFX dla Amigi. Nie interesują Cię symulatory lotnicze, nie zaglądaj :)
Pozdrawiam

2
[#254] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #253

Ooo - SUPER OK
1
[#255] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #254

Ooo - SUPER

Materiał niszowy, bo mało osób oblatuje stare symulatory. Chyba zbyt duży próg wejścia dla większości użytkowników retro sprzętów. Ciekawostka to opisy TFX-a na portalach poświęconych Amidze tylko w wersji na PC (przynajmniej te do których dotarłem). Nawet klawiszologia zamieszczona w tych opisach dotyczy PC i nie działa w wersji na Amigę. Mało "oblatywany" tytuł, a jest naprawdę genialny na "Przyjaciółkę".
2
[#256] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #255

Zapraszam do obejrzenia materiału dotyczącego standardu General Midi tym razem dla PC-DOS. Krótkie porównanie próbek dźwiękowych zapisanych na kartach dźwiękowych Adlib, SoundBalster Pro z realnym instrumentem Roland SC-88. Samego Rolanda można podłączyć pod Amigę czy Atari ST przez MIDI. Bardzo ciekawy format, znany od lat 80tych :)
2
[#257] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #256

Zapraszam do porównania moim zdaniem najlepszej umuzycznionej wersji Indiana "Jones and the Fate of Atlantis" dla Amigi z wersją używającą GENERAL MIDI. Za obsługę instrumentów odpowiada Roland SC-88 - 64 ścieżkowy moduł dźwięków. Właściwie jest to pokazanie jak może brzmieć muzyka z tej gry. Jeśli ktoś chciałby porównania Rolanda z kartami dźwiękowymi dla PC, zapraszam do obejrzenia poprzedniego materiału na moim kanale.
2
[#258] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #257

Ale to chyba nie jest dobre porównanie bo gra na Amige była wydawana na dyskietkach i zapewne to ograniczało jakość dźwięku.
[#259] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@iC-e_Jay, post #258

Na pc też była na dyskietkach :)
Po prostu jak podepniesz do tej gry na amidze moduł Roland (najlepiej mt32) to brzmi jeszcze lepiej. Czy to na pc, czy na ami.
[#260] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Ralpheeck, post #259

No tak tylko że, dołóżmy ograniczenie 512+512, 7MHz i dyskietki, i mamy to co mamy. Gra jest docelowo na Amigę 500 OCS/ECS. Tak że lepszy dźwięk nie miał by się tam gdzie podziać, zapewne.


Chyba nie twierdzisz, że Indiana Jones and the Fate of Atlantis. To jest max możliwości muzycznych Amigi.:)

A to że z Rolandem gra lepię niż bez niego. To akurat słychać na wideo


Ostatnia aktualizacja: 06.08.2022 14:23:51 przez iC-e_Jay
[#261] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@iC-e_Jay, post #260

A Ty uważasz, że każde porównanie obowiązkowo musi odnosić się do "max możliwości muzycznych Amigi", cokolwiek by to nie znaczyło?
[#262] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@iC-e_Jay, post #260

Z Rolandem gry na XT z 640 kb czy Pentium 150, brzmią tak samo jak na amidze czy atari z Rolandem.

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2022 14:58:20 przez Ralpheeck
[#263] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nogorg, post #261

Moduł Rolanda przez złącza MIDI można podpiąć do Amigi czy dużego Atari i używać jego instrumentarium w odpowiednim dedykowanym oprogramowaniu (do tworzenia muzyki). Niestety nie w grach, które mają już gotowe sample dźwiękowe. Właśnie format General MIDI pod DOS-em ze względu na ograniczenia pojemności był dobrym posunięciem. Warto zrozumieć jak działa MIDI. Gra czy program ma tylko zapis dźwięków które trzeba odtworzyć i odwołuje się do urządzenia zewnętrznego. Cały kilka minutowy utwór to waga około kilkunastu kilobajtów. Ważne jest jakie urządzenie podłączymy, które zinterpretuje ten zapis i zagra za pomocą wbudowanych dźwięków. Za czasów tej gry używano Adlib/SB Pro itp. które emulując instrumenty grały jak we wcześniejszym materiale który przygotowałem (moim zdaniem klasa niżej niż na Amidze). W przypadku podłączenia dobrego instrumentarium (Rolanda), odegranie przez niego tego zapisu daje całkiem inne efekty i to warto docenić. Zrobię oddzielny materiał z wykorzystaniem modułu Rolanda zarówno na Amidze jak i dużym Atari. Tematy związane z muzyką są mi bardzo bliskie.
[#264] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #263

Niestety nie w grach, które mają już gotowe sample dźwiękowe.


W grach Sierry można https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_MT-32-compatible_computer_games#Commodore_Amiga

Właśnie format General MIDI pod DOS-em ze względu na ograniczenia pojemności był dobrym posunięciem.


A to już jest dyskusyjne. Znając podejście devów do chodzenia po linii najmniejszego oporu w kwestii dźwięku to zamiast piosenki w Cannon Fodder skończylibyśmy z czymś takim

1
[#265] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nogorg, post #264

Muszę przyznać, że najpierw grałem w Cannon Fodder na pc.
Jak pierwszy raz odpaliłem na Amidze, to lekki opad szczęki
zaliczyłem.
Podobnie było też z grą Assassin, gdzie było mówione intro.
[wyróżniony] [#266] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #265

Mi szczena opadła jak usłyszałem pierwszy raz General Midi w Dune II u znajomego. Potem takie wrażenie wywołało chyba już tylko muzyka z ChronoCross na PSX.



Ostatnia aktualizacja: 06.08.2022 16:05:48 przez Ralpheeck
1
[#267] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nogorg, post #264

A to już jest dyskusyjne. Znając podejście devów do chodzenia po linii najmniejszego oporu w kwestii dźwięku to zamiast piosenki w Cannon Fodder skończylibyśmy z czymś takim

To już kwestia podejścia dev-a nie samej technologii. Widzę że w linku zamieszczonym przez Ciebie, większość tytułów była przygotowana na Rolandzie SC-55. Mój SC-88 to rozbudowana wersja tego modelu w której dołączono kilka usprawnień. Roland MT-32 był bardzo popularny ze względu na niską cenę, spore możliwości i kierowanie produktu na rynek amatorski. Ten model działał trochę jak syntezator, tworząc własne brzmienia. Do tego maił cyfrowy pogłos. Sterował tym Intel C8095-90/ Intel P8098 generując maksymalnie 8+1 śladów. Wiele utworów z tamtych czasów używało 16 śladów, wtedy MT-32 ucinał część instrumentów. Największą jego bolączką jest spory sygnał szumu na wyjściu co go eliminuje do zastosować bardziej profesjonalnych. Jednym słowem przystępna cena oraz całkiem spore możliwości sprawiły że wszedł on jako standard General Midi. Porównując MT-32 z tym co generował Adlib czy SB Pro MT-32 spisywał się bardzo dobrze.

Ralpheeck
Piękne sprzęty, można spokojnie na nich tworzyć w dniu dzisiejszym. Tworzą niesamowity klimat. Widzę SC-55, rewelacyjny sprzęt na którym można uruchomić 64 ślady jednocześnie. Może zagrać cała orkiestra :) Taka ciekawostka, Guns N' Roses w utworze November Rain ma zagrany wstęp przez "orkiestrę". W rzeczywistości nagrał to Axl Rose na klawiaturze podpiętej pod instrument MIDI. Teledysk z orkiestrą powstał już po wypuszczonej wersji studyjnej.

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2022 16:37:23 przez nowy80

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2022 16:39:01 przez nowy80
1
[#268] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #263

Niestety nie w grach


Możesz użyć "audio to midi trigger" w programie typu DAW lub poszukać takiej wtyczki jako Standalone. I coś może by zagrało.


Lub Też możesz spróbować podpiąć do tego DOS-a Amigę z Sonix-em lub Music Mousem...
[#269] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #267

To już kwestia podejścia dev-a nie samej technologii.


I to ono jest kluczowe jeśli patrzymy z punktu widzenia rezultatu, czyli muzyki w grze, a nie technologii dla samej siebie czy parametrów. Zastosowanie midi w grach ma pewne zalety, ale ma też niewątpliwe wady. Są one podobne do tych którymi były obarczone chipy w komputerach ośmiobitowych - czyli jednorodność brzmieniowa wynikająca z zamkniętego i ograniczonego zestawu instrumentów/brzmień dostępnych w danym chipie. Dlatego wszystkie gry na C64, czy ZX Spectrum brzmią tak samo i podobnie dotyczy to gier odwołujących się brzmień standardu General MIDI. Ostatnią rzeczą jaką chciałem słyszeć w grach po zamknięciu etapu ośmiobitowego to ten sam zestaw dźwięków w każdej grze, który obrastał mchem z każdym rokiem. O nowoczesnych brzmieniach, których podstawą było przetwarzanie ścieżek audio za pomocą filtrów, kompresorów dynamiki, saturatorów i innych efektów, przy midi można było sobie tylko pomarzyć.

Podejście otwarte do brzmień, takie jak robiła to np. Paula czyli sample, miało swoje wady, ale za to ładnie się skalowało wraz ze wzrostem przeznaczanego na muzykę miejsca. Co było np. słychać w demach gdzie utwór potrafił zajmować tyle ile cała ścieżka dźwiękowa w starszych grach. Tutaj nikt sobie gitary nie zawracał jakimś GM. Dzięki tej swobodzie brzmienie utworów mogło ewoluować i dotrzymywać kroku trendom w muzyce, a my napieprzaliśmy w techno-owady przy konkretnym beacie, a nie jakimś pitu-pitu.

1
[#270] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nogorg, post #269

Podejście otwarte do brzmień, takie jak robiła to np. Paula czyli sample, miało swoje wady, ale za to ładnie się skalowało wraz ze wzrostem przeznaczanego na muzykę miejsca. Co było np. słychać w demach gdzie utwór potrafił zajmować tyle ile cała ścieżka dźwiękowa w starszych grach. Tutaj nikt sobie gitary nie zawracał jakimś GM. Dzięki tej swobodzie brzmienie utworów mogło ewoluować i dotrzymywać kroku trendom w muzyce, a my napieprzaliśmy w techno-owady przy konkretnym beacie, a nie jakimś pitu-pitu.

Zrobiła się bardzo ciekawa dyskusja. Oczywiście że każdy sposób podejścia do muzyki będzie miał swoje zalety jak i wady. Użycie gotowych sampli przygotowanych dla danego tytułu, jak robi to Paulu, daje możliwość odtworzenia jej zawsze w niezmienianej formie, bez ograniczeń instrumentarium. General MIDI współcześnie obsługiwane przez profesjonalne urządzenia, pozwala na zapis własnych próbek dźwiękowych. Daje takie możliwości SC-55 na którego były pisane utwory w drugiej połowie lat 90-tych. Wiec nie mamy ograniczonej palety barw, do tego możemy użyć kilkudziesięciu instrumentów równocześnie. Z perspektywy minionych lat, myślę że ciekawą opcją byłoby podłączenie różnych urządzeń i weryfikacja jakości brzmień dla poszczególnych urządzeń. General MIDI to to format odpowiadający w analogowym świecie muzykowi, który w zależności jaki instrument dostanie, taką muzykę zagra. Ciekawie się to weryfikuje również na sprzęcie takim jak awe32 z dokładanymi bankami pamięci. Możemy wgrać własne próbki, i eksperymentować jakie brzmienie otrzymamy. Nie podoba nam się perkusja, dajemy inną, gitary chcemy mieć z większym przesterowaniem, proszę bardzo. Chcemy mieć większy pogłos na instrumentach, zmieniamy go (mamy DSP w modułach). Dostajemy trochę narzędzie pozwalające na ingerowanie nam jako słuchaczom w to co słyszymy. Pozdrawiam wszystkich piszących.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem