kategoria: A1200
[#61] Re: Apollo Ice Drake

@_arti, post #50

Nie trawie tych maruderów którzy czepiają się niekompatybilnosci 68080.
Przecież ORYGINALNE procesory Motoroli, zwłaszcza MC 68040, a także MC 68060 były/są wyjątkowo niezgodne z poprzednikami. I do dzisiaj trzeba używać różnych trików żeby uruchomić programy czy gry na Amidze.
Albo wyłączanie cache procesora, albo konieczna jest dodatkowa biblioteka etc.
Podejżewam że gdyby Motorola wypuściła oryginalny, kolej ny model CPU po 68060, też by był nie w pełni kompatybilny.
A tu do obrzydzenia koszerni, ba wręcz mocherowo religijni troglodyci stękają nad Gunara wynalazkiem.
[#62] Re: Apollo Ice Drake

@WojtekX, post #61

Motorola przeciez wypuscila Coldfire i faktycznie nie jest kompatybilny
1
[#63] Re: Apollo Ice Drake

@michal_zukowski, post #62

Tak jak Intel Pentium Pro.
Mi chodzi o niekompatybilnosci w samej rodzinie CPU
[#64] Re: Apollo Ice Drake

@WojtekX, post #61

A ja nie trawię ludzi którzy mogą zabić za jakiekolwiek zwrócenie uwagi ,że coś w tym wynalazku nie działa.
Wszystko działa w dwie strony.

--

"Nie trawie tych maruderów którzy czepiają się niekompatybilnosci 68080"

To niech go nie reklamują jako w 100% kompatybilny. link

Po przeczytaniu rzeczy na tej stronie mam wrażenie , że to jakiś 7 cud techniki który zmieni całe moje życie na lepsze dzięki prawdziwemu 68k w FPGA. Wszystko działa i jest cacy na 100%.
[#65] Re: Apollo Ice Drake

@WojtekX, post #61

ale jakby podliczyc ta niekompatybilnosc to skonczy sie pewnie na poziomie 0,01% (a jak odjac to co nie trzeba poprawiac bezposrednio w kodzie bo wystarczy cos wylaczyc to moze 0,001%?) a nie na zasadzie ze co druga rzecz nie dziala :)
1
[#66] Re: Apollo Ice Drake

@WojtekX, post #61

Nie, no przecież to nie problem, że część efektów w niektórych produkcjach demoscenowych się nie wyświetla lub wyświetla się źle, bo fpu w 080 nie daje takich samych wyników jak 881/882/040/060 przetwarzajac ten sam kod 68k. To wina autorów softu, nie kiepskiej implementacji
[#67] Re: Apollo Ice Drake

@pp, post #66

i 52/56 bitowej realnej precyzji ...
[#68] Re: Apollo Ice Drake

@WojtekX, post #61

I do dzisiaj trzeba używać różnych trików żeby uruchomić programy czy gry na Amidze.
Albo wyłączanie cache procesora, albo konieczna jest dodatkowa biblioteka etc.


Wyłączanie cache to kwestia 'ktoś pisał na a500 z 68000 i już przy 68020 się gubi' więc jest to wina autora raczej.

Biblioteka 68040.library ma obsługiwać różnice 68881/2 a 68040fpu ztcp. Z punktu widzenia softu jest to przezroczyste dość.

68060 dodała kwestię pisania tak by przeplatać użycie rejestrów - ale to bardziej by wykorzystać wydajność niż by obchodzić problemy.

Jeśli na vampirze i tym co oni określają jako 68080 soft zachowuje się inaczej niż na 030+882/040/060 to jest to błąd w ich implementacji procesora.
[#69] Re: Apollo Ice Drake

@JakubH_, post #60

Nie dostrzegasz pionowych linii (glownie bialych) po prawej stronie przy obracaniu, ktore wystepuja co jakis czas? Tego na real Amidze 4000 nie zauwazylem:

link

Chetnie bym zobaczyl Dreada na V2 lub V4, zeby porownac.
BTW. Mi sie wydaje, takie mialem odczucie, ze na tej A4000 68030 ta gra dziala plynniej niz na tym PiStormie, ale to moze autosugestia tylko.
[#70] Re: Apollo Ice Drake

@abcdef, post #59

Mozliwe ze to kwestia bledu w JIT jest, chyba to jest Aranym, a moze jest tez jakis inny jeszcze. Na prawdziwej Amidze 4000 tego bledu nie zauwazylem.
[#71] Re: Apollo Ice Drake

@pp, post #66

Mozna to nazwac kiepska implementacja FPU w FPGA, ale w V2 nie ma miejsca na wieksza precyzje niz te 50 pare bitow. Ale szkoda, ze V4 ma FPU tylko 64 bitowe, bo chyba pelne 80 bitowe by sie raczej zmiescilo. Ale taka sama 64 bitowa implementacje ma tez WinUAE w standardzie. Wiec tak samo "najlepsza Amiga ever" nie jest idealna.
[#72] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #71

W jakim standardzie? Wszystkie ustawienia możesz dość swobodnie regulować (np. ja mam zawsze 80bit i mocno nie odczuwam jakiegokolwiek spowolnienia mimo iż od długiego czasu jednostki zmiennoprzecinkowe obsługujące też i SIMD są 64bitowe, a w przypadku ARM nigdy extended precision nie było).
[#73] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #71

Ale pod WinUAE nie ma błędów, które pojawiają się na V4.
[#74] Re: Apollo Ice Drake

@JakubH_, post #64

Gdzie tam jest napisane "100%"?
EDIT: A, dobra, mam

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 13:06:11 przez _arti
[#75] Re: Apollo Ice Drake

@pp, post #73

Zgadza się , wystarczy odpalić demo Rise and Shine , "uczulone" na niedomagające FPU

Tulou - SOSNSBSB, też brakuje efektów , w tym najważniejszego ... tańczącego Trumpa ;)

pod Winuae działa , odpal pod V2 lub V4


[#76] Re: Apollo Ice Drake

@juen, post #65

Jeśli chodzi o 68080 to jak weźmiesz np. 30 pierwszych gier z Coffina to na 100% więcej niż 10 nie będzie działać. Obojętnie od jakiej litery zaczniesz!

Problemów jest setki - choćby braki w kompatybilności klawiatur na USB albo brak supportu dla CTRL+klawisz
Mógł bym tak wymieniać do 100 ale po co ?

Sam idea techniczna tego projektu jest zwalona w podwalinach - jak choćby 12 MB CHIP Ramu co tylko generuje problemy albo zbyt duży FAST powoduje że przestają działać prawidłowo skoki bxx 16 bit.
i tak dalej i tak dalej...


Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 14:39:45 przez patapik
5
[#77] Re: Apollo Ice Drake

@JakubH_, post #75

W XXI wieku wszystkie procesory są zgodne z IEEE 754-1985

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_754

No ale Gunnar jak to Gunnar musi być prekursorem na opak czegoś nowego i ma jako chyba jedyny procesor 68080 FPU nie spełniające technicznego standardu z 1985 roku - no bo po co ?
5
[#78] Re: Apollo Ice Drake

@pp, post #73

Ale sa za to inne bledy, sa cale watki o zle dzialajacych demach na WinUAE. No i jest chyba jednak roznica pomiedzy V4SA a V4 turbo. Dla mnie jest oczywiste, ze V4 turbo bedzie dzialalo duzo lepiej niz V4SA. Z V4SA Gunnar przekombinowal, za duzo zmian na raz zostalo zrobionych.
[#79] Re: Apollo Ice Drake

@abcdef, post #72

Nie uzywam WinUAE. Ale pewnie defaultowo jest emulacja 64 bitowego FPU ustawiona. A skoro sam Toni twierdzi, ze emulacja 80 bit jest "slow" to chyba wie co pisze? Zreszta sa chyba, ze 3 emulacje FPU w WinUAE (tak przynajmniej zrozumialem w watkach o FPU na EAB). Ja chetnie bym zobaczyl wyniki kazdej emulacji FPU dla WinUAE 4.9.0 i Jubimarku. Chodzi mi o czas renderowania oraz porownanie renderow, czy sa roznice pomiedzy nimi (najlepiej CRC plikow, albo cos podobnego).
[#80] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #79

U mnie w Benchmarku w LW3.5 różnica wydajności między 64bit host a 80bit host to jakieś 5% na korzyść 64bit(WinUAE 4.4.0 64bit).
1
[#81] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #79

Gdy uruchomię WinUAE i nie wybiorę żadnego profilu, a przejdę do zakładki CPU to niezależnie czy wybiorę 020/030 i później 68881/68882, czy 040/060 i CPU internal zawsze domyślnie mam Host 80bit. Pomijając JITowe ustawienia przy 8x A1200 i 030+68882 host 80bit daje 6.6MFLOPS a 64b .. a jakze, 6.6MFLOPS. Z JIT i fastest possible jest to ~400MFLOPS dla 80bit i ~700 dla 64bit. Jest różnica? No jest. Tylko w czym ją zauważyć i z czym zestawić? Jak ktoś renderuje to jeszcze to zobaczy, a jak ktoś demka odpala to i tak ma z reguły JIT wyłączony, a jak jakieś uruchamia się z włączonym JITem i działa poprawnie to jest bez większej różnicy czy ustawię 64 czy 80bit.
[#82] Re: Apollo Ice Drake

@abcdef, post #81

Ja mam tylko 52Mflops(64bit)vs 48Mflops(80bit). CPU 740QM
[#83] Re: Apollo Ice Drake

@snifferman, post #80

Sadze, ze powinna byc wieksza roznica, bo przy 80 bit musi byc wiecej instrukcji wykonanych.
[#84] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #83

Następcą Ice Drake będzie Ice Age 🤪
[#85] Re: Apollo Ice Drake

@abcdef, post #81

Mozesz zrobic testy na Jubimarku. Bo mi nie chodzi nawet o sama szybkosc (choc to tez jest ciekawe) , ale o to czy render jest identyczny czy tez nie z renderem z Amigi 68k. A co do roznicy w szybkosci dzialania FPU to sa na EAB maniacy, ktorzy testuja tez dema i przy niektorych demach FPU 64 bity przeklamuje obraz ale jest szybko. Z kolei przy 80 bitach obraz jest ok, ale jest wolniej.
[#86] Re: Apollo Ice Drake

@_arti, post #52

Tez mnie to ciekawi, te 512MB w A3000/A4000. Bo niezbyt rozumiem w czym jest problem. Dla A3000 byl zaplanowany obszar pamieci dla karty turbo z 512MB RAM, tak przynajmniej jest w zrodlach Amiga OS. O ile dobrze pamietam to od adresu $10000000. Do tego kiedys, ktos wrzucil bodaj 1.7GB RAM-u w formie chyba 7 kart Zorro III typu Big RAM 256MB.
[#87] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #83

64bit





80bit





suma kontrolna



Pliki zapisane były w LW3.5 24bit RAW. WinUAE 4.9.0

Może robię coś źle, nie wiem.

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 19:59:36 przez snifferman
1
[#88] Re: Apollo Ice Drake

@snifferman, post #87

Ok, dzieki, wyglada na to, ze w przypadku LW 3.5 nie ma znaczenia czy FPU jest 64 bitowe czy 80 bitowe, skoro rezultat jest taki sam. No chyba, ze jest jakis blad w emulacji FPU w WinUAE, ale to mozna by dopiero sprawdzic porownujac te sumy kontrolne z renderem wygenerowanym na Amidze z FPU.
[#89] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #20

A tak z czystej ciekawosci. Jak pisalem technika idzie do przodu. I jest cos takiego jak eASIC o czym nie wiedzialem. Niby jest w technologii 16nm i przy produkcji rzedu 1k egzemplarzy ma byc tansze niz FPGA. Przynajmniej tak tutaj pisza:

link

Jaka szybkosc 68080 moglo by w czyms takim osiagnac? 1GHz?
1
[#90] Re: Apollo Ice Drake

@Don_Adan, post #89

Najmniejszy przedstawiciel N5X ma tylko 9x WIĘCEJ LE niż Cyclone V użyty do V4... Najmniejszy z N3XS jakieś 5x. Produkt nie jest dostępny detalicznie i z tego co widzę nie ma dostępu inaczej niż przez intela. Strzelam z d... że koszt takiego Vampire przebije X5000 ... dzięki, postoję.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem