[#31] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Ark16, post #30

Tak wysyła gdzie chesz
[#32] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Elvis, post #1

Ha, widziałem na Allegro śmieszne ogłoszenie: PiStorm dla Amigi 1200, „wyprzedaż prywatnej kolekcji”, dostawa w połowie lutego :D
[#33] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Elvis, post #1

Ktokolwiek odpalał jakiekolwiek demka na tym? Bo demoscena jest dla mnie jedynym co może zachęcić do kupna tego cuda XD Widziałem filmiki dla Pistorm A500 i dem RTG ale...
[#34] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@sunater, post #33

Mam pistorma na 600 mogę coś konkretnego przetestować jeśli chcesz.
[#35] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@sunater, post #33

Autor mschulz dokłada starań by poprawiać emu68 jeśli zostają zgloszone lub sam znajdzie błędy w działaniu dem :) wręcz odwrotnie do Gunnara i vampira
3
[#36] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@juen, post #35

Gunar nie ma czasu na takie rzeczy musi obrażać ludzi na forum i pisać wszędzie jak ci nie działa kup v4 nową amigę

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 09:19:40 przez Dorian3d
2
[#37] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@juen, post #35

No to jak już się rozpowszechni pistorm32 to Gunnar sie zesra ze swoim Icedrakiem za miliony monet
3
[#38] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@jaster, post #37

Pewnie tak albo zrobi obsługę warp3d i wtedy ludzie kupią
[#39] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Dorian3d, post #38

Myślisz że było by to do ogarnięcia?
[#40] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@jaster, post #39

Kiedyś coś takiego pisał i że zrobi grafikę na z3
[#41] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@jaster, post #37

Nie zesra się, bo ma wystarczająco liczebną trzódkę, która daje mu hajs i kupuje rozszerzenia do już drogich akceleratorów z rzeczami, które powinny być w standardzie jak za tą kasę. Ale projekt na FPGA daje możliwości, których nie da emulacja na SoC ARM. M.in. dostęp do prawdziwego chip ram jak i emulacja AGA na maszynach ECS. Więc nie traktowałbym tych 2 produktów jako typowych konkurentów. Idą w różnych kierunkach. AC68080 jest słabszy niż JITowy emu68 (ogólem, bo w specyficznych rzeczach może być szybszy). Ale Apollo idzie w kierunku rozszerzonej specyfikacji AGA z szybszą pamięcią, więcej DMA i nową funkcjonalnością. PiStorm idzie w kierunku integracji rozszerzeń poza chipsetem, a bardziej w kierunku później ugruntowanych standardów jak RTG. Nawet gdyby PiStorm mógł emulować AGA to - patrząc na niektóre tytuły odpalane na TheA500 czy Pimiga - nie jest wcale takie pewne, że to wsparcie byłoby takie super i ARM by zawsze wyrabiał. Im dokładniejsza byłaby emulacja chipsetu tym więcej mocy potrzebuje.
[#42] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@miki1406, post #22

Podobno ma być obraz przez HDMI w przyszłości. Jak pisze Michal Shulz na swoim patreonie:

The CSI port is not yet in use, but in some (more or less distant) future it will allow you to grab Amiga RGB video and display it directly through Raspberry's HDMI connector.

Czyli jak dobrze rozumiem jest jakieś złącze chyba na pistorm32 które ma umożliwić wyświetlanie obrazu po HDMI.
[#43] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #41

Największe możliwości dałoby połączenie FPGA z ARMem. Gdyby tylko Minimig obsługiwał kości AGA…
[#44] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #41

W pistormie emulacji czipsetu nie ma i nie będzie. Co najwyżej grabowanie sygnału z denise i wyświetlanie na hdmi. Adapter do tego powstał, napisałem soft do programowania dedykowanego FPGA z poziomu pistorma, ale zostało to zarzucone przez słabą dostępność czipów Lattice'a. Ostatnio jednak temat wraca w kontekście użycia tanich chińskich FPGA.

SAGA w vampach to ciekawy pomysł, ale ciekawe kto będzie pisał na to rzeczy bo to odcięcie się od zdecydowanej większości potencjalnych odbiorców, zwłaszcza że już teraz jak się zrobi grę co wymaga trochę więcej RAMu to jest płacz że nie działa na bazowych konfiguracjach.

Swoją drogą, ktoś ostatnio zrobił benczmark q1 800x600@8bpp software rendering na x5040 vs ps32 emu68 z pi4 podkręconym do 2.2GHz:

PiStorm 41, 36 fps
X5040 77,7 FPS

Chyba nie tak źle. Zastanawia mnie wynik x5040 - wygląda trochę jakby port miał spieprzony software rendering, bo spodziewałbym się tu trzycyfrowych liczb. Porty na pistormie i x5040 oczywiście są różne.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 10:41:53 przez teh_KaiN
[#45] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@teh_KaiN, post #44

X5040 77,7 FPS ale to chyba jakaś emulacja 68k bo dla ppc to pewnie z 200fpsów by było
[#46] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@michal_zukowski, post #45

no właśnie cosik mało. Dopytam jak to gość uruchamiał.

Tymczasem, prototyp przelotki ps32 dla CM4 już w produkcji!

EDYT: Dostałem informację że to był natywny quake na ppc. Mega dziwne - pewnie jakiś bug w renderowaniu sw, bo kto by go używał.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 10:54:06 przez teh_KaiN
[#47] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@teh_KaiN, post #44

To czy "nie będzie" nie zależy od Ciebie, Michała, ani Claude. Póki platforma jest otwarta to "może być" i będzie jeśli jakiś zainteresowany człowiek weźmie i zrobi. Co oczywiście oznacza, że nie będzie bo oprócz "weźmy się i zróbcie" do uczciwej developerki chętnych brak. Teraz dokładnie ten sam płacz co w przypadku SAGA będzie w przypadku czegokolwiek co mogłoby mocniej wykorzystać RPi. Więc ludzie bez RTG będą narzekać, że ktoś robi soft na RTG i oni nie pograją. Albo że musieliby swoje 060 podkręcić na 200MHz by coś chodziło w rozsądnej prędkości. Zawsze będą malkontenci. Natomiast faktem jest to, że nowego i oryginalnego softu wykorzystującego ulepszenia czy to SAGA, czy to PiStorma będzie niewiele. Ci co zostali na Amidze dla developerki wolą klepać pod typowe konfiguracje klasyka. Inni robią nowy soft, ale w postaci portów wymagających zdecydowanie więcej niż typowy klasyk. I koło się zamyka. Nie będzie tytułów dla 1MB ECS z 040@500MHz i 512MB RAM. Czemu miałyby być? Co ten procesor miałby mielić? Gry stylizowane na 8 czy 16 bit sprzęty mają się całkiem dobrze na PC i konsolach. Dla wielu ograniczona paleta i widoczne piksele to coś świeżego, bo pobudza wyobraźnię, nie tak jak fotorealistyczne produkcje z raytracingiem. I ma to swój urok. Ale nawet one pisane są na maszyny pokroju 2 rdzeniowiec 2GHz z 2GB RAM i kartą DX11 ;) Tego nie da się przeportować. Ale miłoby było gdyby coś w ten deseń na Amigę powstawało. W końcu moc obliczeniowa oferowana przez RPi (oj gdyby jeszcze udało się QPU jakoś wykorzystać) powinna wystarczyć do olania ograniczeń sprzętowych sprite etc. i wykorzystać chipset tylko do wyświetlania i manipulacji kolorami, a resztę ogarniać programowo.
[#48] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@teh_KaiN, post #44

A jest szansa na grabowanie dźwięku z Pauli?
[#49] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #47

Masz racje, ale ograniczasz się do gier. Natomiast taki PIStorm umożliwiłby względnie wygodną obsługę CSSów na stronach czy oglądanie filmów. Ewentualnie podbicie interfejsu graficznego (optymalnie by było mui5 ale ze stabilnością mui5 z morphosa). Czyli sprawy stricte użytkowe.
[#50] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@michal_zukowski, post #49

NetSurf na razie działa ślamazarnie na pi zero 2. Ciekawy jestem jak to by wygladło na Pi4.
[#51] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@michal_zukowski, post #49

Nie rozpędzajmy się tak, Amiga 68k w dziedzinie webowej jest w starożytności, co zmieni przejście do średniowiecza? :)
Jak dla mnie istotniejsze od wszystkich teoretycznych wodotrysków jest to by platforma była dopracowana i funkcjonalna. I tutaj chodzi o zarówno kompatybilność z "bazową platformą" (dobry dostęp do chipramu, brak problemów przy wykonywaniu kodu 68k) jak i obsługę przyjemnych i pożytecznych jak plikopartycja na pamięci masowej w porcie usb3 (tudzież na nvme na pcie na przykład), rtg, szybki ethernet i/lub wifi. Na kartach Apollo ethernet działa jak działa, to jest ograniczenie którego nie przeskoczą. Innymi słowy ma oferować przyjemne korzystanie z klasyka. W aplikacjach do tej pory wypuszczonych i tych które dopiero będą.
[#52] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Cedrat, post #48

Szansa zawsze jest. Trzeba by jakieś ADC dodać obok tego FPGA i w zasadzie czemu nie.

@abcdef Co do czipsetu, to fakt, źle się wyraziłem - obecnie na roadmapie tego nie ma. Nie sądzę jednak żeby się to pojawiło, bo wokół pistorma kręci się sporo tematów okołominimigowych, więc myślę że jak już to zobaczymy coś w postaci zmodernizowanego minimiga w którego wpina się pistorm. Taki devboard z miejscem na ps32 zresztą już powstał.

@michal_zukowski benczmarki będą wyglądać już tylko lepiej, zwłaszcza że pewnie za jakiś czas będzie jakieś pi5, czy coś. Mschulz też ma wstępnie rozplanowany sposób na natywne wykonywanie kodu, więc ten teges. Może jeszcze w tej dekadzie zobaczymy dooma 3 na 68k. Ciekaw jestem tylko na ile wysokie liczby musza być w benczmarkach żeby ktoś na poważnie zaczął myśleć o porcie takiego mosa na pistorm lub gołe rpi ;)

Warto zauważyć że emu68 samo w sobie nie obsługuje peryferiów rpi, tylko wystawia je w przestrzeni adresowej widzianej z poziomu systemu. Wszystkie drivery pisane są jako systemowe .device itd.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 12:27:11 przez teh_KaiN
[#53] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #51

Wszystko zależy od prędkości. Ma MorphOSie mamy aktualnego webkita. Przy odpowiedniej prędkości Arma posiadanie nowoczesnej przeglądarki jest w zasięgu.
[#54] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@michal_zukowski, post #53

Problemem nie jest wydajność natywna, ale w trybie 68k. Problemem 100x większym jest liczba chętnych programistów, którzy taką przeglądarkę opracują i będą dalej wspierać. Dla mnie to jest trochę jak z Rivą przepisaną pod AMMX. Fajnie, można puścić płynnie jakiegoś mpeg1 w małej rozdzielczości. I? Dobra, sprawdzone, działa... można zapomnieć.
2
[#55] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #54

Pistorm to nie wolne Vampire. Tu prędkość faktycznie będzie mogła dać coś używalnego
[#56] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@teh_KaiN, post #52

Ładnie zintegrowany z PiStormem Minimig obsługujący AGA - i jak dla mnie mamy prawdziwego Classica NG, a o wąpierzu można zapomnieć :)
[#57] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@Cedrat, post #56

Już obecnie można w nowszych rewizjach minimiga używać karty turbo montowane w gnieździe CPU. Tak więc jeśli ktoś ma takiego minimiga nic nie stoi na przeszkodzie aby spróbować.
[#58] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@wali7, post #57

Tylko AGA nie jest w zestawia. Poza tym - problem jest taki, że ten nowy MiniMig jest wiecznie „out of stock”.
[#59] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@michal_zukowski, post #55

Czyli co? Nie bardzo rozumiesz mój punkt widzenia. Ktoś wspominał Doom3. No to doom3 potrzebuje shaderów. Jest zbudowany z myślą o DX9. VideoCore sprzętowo jest w stanie ogarnąć, ma QPU robiące de facto to co procesory strumieniowe (te zunifikowane z DX10+). Ale ... najpierw trzeba napisać sterownik i zaimplementować API. Sterownik i APi będzie potrzebne też do sprzętowej akceleracji renderingu stron WWW w tej "nowoczesnej przeglądarce". Dekodowanie wideo - co BCM robi sprzętowo - też wymaga wsparcia w sofcie, ale tu jest jeszcze mniej prawdopodobne, że to będzie pod PiStormem kiedykolwiek użytkowane. Jest mnóstwo rzeczy gdzie moc obliczeniowa RPi może się przydać, ale nie liczyłbym na jakiś szerszy wysyp softu, który nagle będzie możliwy do ogarnięcia na dopalonej Amidze. Jednocześnie jest mnóstwo ficzerów, które RPi posiada, ale (najprawdopodobniej) nigdy nie będą używalne w AOS.
[#60] Re: PiStorm32 Amiga 1200

@abcdef, post #59

Tak samo można było powiedzieć o RTG. Albo nie wiem, grabberze video, który powstaje. Albo obsłudze wifi, która też jest w kolejce. Jest sens marudzić, że czegoś jeszcze nie ma i jest tylko kwestią czasu? Zwłaszcza, że to, co jawne, można podpatrzeć z Linuksa? To nie jest tak że trzeba multum konfiguracji sprzętowych obsłużyć - specjalnie ten projekt skupia się tylko i wyłącznie na raspi, żeby nie musieć walczyć z innymi chipsetami - to dość mocno zawęża liczbę rzeczy do zrobienia.

Jeśli się nie chce samemu zajmować tego typu rzeczami, to zawsze można wejść na pistormowego discorda, podziękować tym co nad nim pracują, wesprzeć dobrym słowem. Taki doping też robi swoje. Marudzenie, że projekt nie jest w 100% gotowy do niczego nie prowadzi.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 15:50:14 przez teh_KaiN
3
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem