[#61] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Don_Adan, post #60

Hm... O tym nie pomyslalem.
Ale faktycznie z ciekawosci to wyprobuje.
[#62] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #58

zapisany na AGA wczytasz na kosciach ECS to te cztery dolne bity kazdego z tych bajtow sa zerowane z automatu


no dobra a kto/co zeruje te bity ?
pan woźny, program graficzny czy amigowy czipset ma ta funkcje ?
[#63] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #62

Jeśli i tak ECS ich nie obsługuje, to nie ma znaczenia czy są zerowane czy nie.

@Phibrizzo

Fajne czary mary
[#64] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #58

Mówiąc dokładniej, to te bity nie są zerowane, a duplikowane, tzn.:

na AGA w pełnej palecie 24-bit (16 mln. kolorów) mamy kolory o składowych (przykład): #35, #61, #74, #91, #05, #CF

To te same kolory na OCS w palecie 12-bit (4096 kolorów) mamy takie składowe: #33, #66, #77, #99, #00, #CC.

Czyli są "wypośrodkowane".

Ale dlaczego, drogi kolego, nie napiszesz prostego programu w języku C, który wczytałby CMAP i zduplikował te górne wartości składowych? Wystarczy program typu Read-Modify-Write, bo format IFF jest podzielony na Chunki i nie trzeba czytać, ani interpretować pozostałych.

Do tego celu polecam bibliotekę iffparse.library.

Jeśli zaś chodzi o tryb kompatybilności z OCS/ECS, to wtedy paleta jest 12-bitowa, co widać m.in. w Deluxe Paint.

Szerszy zakres palety w AGA widać wyraźnie jak ktoś rysuje grafiki np. w Deluxe Paint. Sam tego doświadczyłem, np. korzystając z bardzo wielu odcieni brązu.
1
[#65] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #51

Dziwny to temat... Phibzz jeżeli chcesz wyeksportować na prawdziwej a1200 obrazek z palety AGA na OCS/ECS to spróbuj odpalić Amigę w Early Boot Menu i wybrać chipset na Original. Potem odpal PPainta najlepiej z miarę czystym systemem (env do ramu i tylko cpu60 bez ss i bez setpatcha) PPaint powinien działać w trybie OCS i wtedy załaduj swój obrazek i zapisz z powrotem. Powinno pomóc.
Innym rozwiązaniem ale tego nie sprawdzałem jest taki program HamLab, na pewno go znajdziesz w sieci a jak nie to ci go podeśle. Z tego co pamiętam on robił najlepszy dithering na Amidze klasycznej i chyba uwzględniał OCS/ECS.

Jak masz dostęp do Java to oczywiście Ham_Convert. On naprawdę uwzględnia OCS i ma możliwość robienia różnych metod roztrząsania i mimo swojej nazwy uwzględnia również EBH i tryb OCS 16 i 32 kolory.

A jeszcze inna sprawa to może najlepiej pogadaj z kolegami którzy się tu udzielają, to zrobią ci naprawdę przyzwoitą grafikę do twojego projektu.
2
[#66] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@jimiche, post #65

Faktycznie, większość osób, których zapytamy o różnicę w kolorach między AGA / OCS odpowie, że chodzi wyłącznie o liczbę tych kolorów, a nie (również) o głębię

Jeden ze sposobów na pracę w palecie A500 jest wymuszenie odpalenia Deluxa w trybie OCS/ECS. Tak jak koledzy pisali wyżej. Ja do tego celu mam akurat specjalny konfig pod UAE z odpalanym Deluxem.

Natomiast generalnie przygotowując grafiki dla A500 używam pecetowego ProMotion NG: https://www.cosmigo.com/
(jest też chyba wersja demo).

Jest tam narzędzie Modify Channel Bit Depth.
Gdy ustawisz w nim 4 bity na każdy kanał RGB, uzyskasz odpowiednik OCS / 12 bitowa głębia kolorów.



Po tym ustawieniu program pracuje już dalej w 12 bitowej głębi i suwaki kolorów zachowują się tak, jak w Deluxie odpalonym na OCS.

4
[#67] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@jimiche, post #65

A jeszcze inna sprawa to może najlepiej pogadaj z kolegami którzy się tu udzielają, to zrobią ci naprawdę przyzwoitą grafikę do twojego projektu

No właśnie wy tu gadu, gadu a temat w offlajnie ogarnięty.

@slay
W temacie, na początku chodziło o skonwertowanie, stąd najpierw padały różne propozycje jak najlepiej skonwertować a ostatnio jak uruchomić A1200 w trybie OCS/ECS.
Jeśli chodzi o rysowanie od zera w palecie OCS to tak jak napisałeś do wyboru jest np Pro-Motion, jest też wspomniany przez kogoś Grafx2, który ma to prosto rozwiązane. Ja czasami jeszcze w nim coś zrobię, ale ostatnio przysiadłem i przesiadłem się na popularny wśród grafików ostatnio Aseprite. Ma on dodatek (extension) który zmienia paletę na Amiga OCS/ECS.
1
[#68] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@jimiche, post #65

Podeślesz tego HamLaba?
[#69] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@_arti, post #68

Dam wieczorem linka bo mam cały cd pack z giełdy z softem do grafiki jeszcze z lat 90.
1
[#70] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@slay, post #66

W Brilliance ustawia się to przy wyborze formatu ekranu. Na AGA z 16M zmieniamy na 4096 i rysujemy jak pod OCS bez kombinowania.
1
[#71] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@slay, post #66

wlasnie tego nie rozumiem.
Skoro suwaki sa w palecie 12-bitowej, to jak moze byc wartosc koloru $335577. Na moje powinno byc $305070 czyli 48,80,112. A tak niby kolor jest w palecie 12-bit ale wartosci RGB ma 16-bitowe, no wiec pytanie jaka ma barwe czy rzeczywista czy udawana.
[#72] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #71

Tak jest według mnie poprawnie: wartość jest skalowana na przedziale $00 i $FF. Zobacz sobie program do preferencji Palety. Jest tam np. 170, co oznacza $AA.

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 15:07:41 przez Hexmage960
[#73] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Hexmage960, post #72

No wlasnie... Ty napisales, ze

"To te same kolory na OCS w palecie 12-bit (4096 kolorów) mamy takie składowe: #33, #66, #77, #99, #00, #CC. Czyli są "wypośrodkowane"."

a z kolei Phibrizzo, ze
"Tyle tylko ze jesli zapiszesz obrazek dla kosci ECS to tylko 4 gorne bity kazdego bajtu sa ustawiane. 4+4+4 = 12 bitow
Dolne czetry bity sa zerowane."


wartosc koloru np. $CC to 1100 1100 a powinna miec $C0 czyli 1100 0000.

Wiec... czy chodzi o to, ze te bity zeruje/pomija czipset OCS po wgraniu obrazka a plik zawsze zapisany jest w formacie 24bit czy kurde jak...
[#74] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #73

Moim zdaniem składowa o wartości np. $5 w 12-bitowej palecie OCS/ECS jest interpretowana jako $55. Oznacza to, że kolor $567 będzie wyświetlany identycznie jak $556677 w palecie 24-bit.
[#75] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #71

wlasnie tego nie rozumiem.
Skoro suwaki sa w palecie 12-bitowej, to jak moze byc wartosc koloru $335577. Na moje powinno byc $305070 czyli 48,80,112. A tak niby kolor jest w palecie 12-bit ale wartosci RGB ma 16-bitowe, no wiec pytanie jaka ma barwe czy rzeczywista czy udawana.


W 12-bitowej głębi kolorów na OCS każdą składową RGB mamy zapisaną jako 4-bity, czyli każda składowa może mieć wartości 0 - 15. Screen z programu pokazuje wartość koloru jako #335577 - to nadal są wartości 0-255, ale suwak w palecie dla każdej składowej "jeździ" tam już tylko na 16 pozycjach. Na OCS dostaniemy więc kolor o składowych 3, 5, 7 i to będzie ten sam kolor.

W tym samym temacie:

To convert a 24-bit RGB color to 12-bit and just keep the integer part do this for every 24-bit R,G and B component:

downSizedColor = colToDownSize * maxOfRangeToDownConvertTo / maxOfRangeToDownConvertFrom

maxOfRangeToDownConvertTo = 15 (12-bit maxrange)
maxOfRangeToDownConvertFrom = 255 (24-bit maxrange)


Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 21:16:13 przez slay
[#76] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@_arti, post #68

Na szybko zanim się komuś nie spodoba.

https://drive.google.com/file/d/1DXHibwWPQ6jqFNIVT5aH0vKScn3EcDo6/view?usp=sharing

A jak nie to na Chomiku TJAHZI szukać w katalogu Amiga_CD+HDF i pliku grafika_amiga_soft.7z
[#77] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #71

Wyjasie Ci to najbardzej lopatologicznie jak tylko bede mogl. W sumie do dopowiem pewna rzecz ktora mogla umknac miedzy wierszami.
Wyjasnie to dlaczego na przykladzie Slaya jest $33 55 77 a nie $30 50 70.

Prosze sie teraz skupic.
Jesli bedziesz chcial stworzyc sobie rysunek na OCS/ECS dla uproszczenia w 16-tu odcieniach szarosci
to suwaki R, G, B ustawiasz tak:

0 - 0, 0, 0 - $00 00 00 - kolor czarny
1 - 1, 1, 1 - $10 10 10
2 - 2, 2, ,2 - $20 20 20
....
15 - 15, 15, 15 - $ F0 F0 F0 -max bialy.

Jesli stworzysz jakis rysunek z takimi kolorami ale pozniej otworzysz go na AGA to okaze sie ze jest on jakis "nie_taki" jak mial byc.
Zostal lekko przyciemniony.

Co sie stalo?
Program graficzny zinterpretowal palete dokladnie tak jak zostala zapisana i braklo tych 4 bitow.

Zeby ratowac sytuacje nalezy skorygowac te kolory. Najlepiej jest to wlasnie zrobic przez przepisanie
gornych bitow do dolnych i poprawic to na:

0 - 0, 0, 0 - $00 00 00 - kolor czarny
1 - 1, 1, 1 - $11 11 11
2 - 2, 2, ,2 - $22 22 22
....
15 - 15, 15, 15 - $ FF FF FF -max bialy.

W druga strone AGA -> ECS z tak zapisana paleta nie bedzie problemu bo kosci ECS oleja te 4 dodatkowe bity
bo nie ma z nimi co zrobic.
I to wlasnie dlatego dalo sie zrobic te czary z rysunkiem ktory pokazalem wyzej.
[#78] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #77

skupiam sie jak na posiedzeniu...eeee myslalem, ze OCS i AGA maja inny format palety w *.iff a tu widze w pliku, ze nie ma roznicy

To ten najjasniejszy bialy w OCS bedzie mial taki odcien barwy jak F0,F0,F0 w AGA tak ?
w sensie, ze bedzie ciemniejszy niz najbielszy AGA'owy ? pomysł
[#79] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #78

Dokladnie tak.
[#80] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #79

Ok, dzieki za wyklad, cos niecos nowego dowiedzialem sie o ECS'ie OK
[#81] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #80

Dobra majstry a ktos mi jeszcze powie, co zmienic bezposrednio w pliku *.iff zeby
format 64 kolorowy AGA odczytal jako EHB ??
(oczywiscie, ze jest tylko 6 bitplanow i 64 kolory ustawione odpowiednio z ich cieniami od indeksu 32-63)
[#82] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #81

Obadaj sobie chunk CAMG. Zapisz iff na dwa sposoby, jeden EHB a drugi jako 64 kolorowy. I popatrz właśnie na CAMG.
[#83] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #78

Z tego co wiem, na monitorze kolor biały w OCS i AGA wygląda identycznie.

Ja pamiętam jak kiedyś ładowałem kolory w ten sposób, tylko przesuwając składową w lewo o 4 bity w funkcji LoadRGB32() i dziwiłem się, że kolory wyglądają inaczej niż powinny.

Od dłuższego już czasu ładuję kolory z chunku CMAP i jest OK.

Składowe różnią się tylko tym że różnica wynosi 17 ($11), a nie 16 ($10).

Prawidłowa redukcja z 24-bit do 12-bit powinna według mnie to uwzględniać. Liczymy moduły różnic od tych centralnych wartości i obieramy mniejszą z nich by uzyskać najbardziej wierny odcień w mniejszej skali.

Przykłady:

$5C -> |$5C - $55| = $7, |$5C - $66| = $A. Wynik: $5
$5F -> |$5F - $55| = $A, |$5F - $66| = $7. Wynik: $6
$2C -> |$2C - $22| = $A, |$2C - $33| = $7. Wynik: $3
$E2 -> |$E2 - $DD| = $5, |$E2 - $EE| = $C. Wynik: $D
[#84] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Hexmage960, post #83

Ojej. Widze ze nie Kolega nie moze sie zdecydowac. Bo w poscie #64 napisal cos innego.
[#85] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #84

W poście pisałem o konwersji w drugą stronę. Z 12-bit do 24-bit. Wtedy duplikujemy składowe.

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2025 11:55:32 przez Hexmage960
[#86] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@jimiche, post #65

Phibzz jeżeli chcesz wyeksportować na prawdziwej a1200 obrazek z palety AGA na OCS/ECS to spróbuj odpalić Amigę w Early Boot Menu i wybrać chipset na Original. Potem odpal PPainta (...)

Rozwiązanie genialne w swojej prostocie. Trudno o coś bardziej zgodnego z ECS niż prawdziwe ECS. Zupełnie nie wiem jak można było na to nie wpaść, a jednak ja nie wpadłem. Gdy teraz tak sobie myślę to zdaję sobie sprawę z tego, że ja dosłownie zapomniałem, że można wyłączyć AGAtę.
Brawo za trzeźwość umysłu. OK
[#87] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Hexmage960, post #85

A ja odnioslem sie do tego:
Z tego co wiem, na monitorze kolor biały w OCS i AGA wygląda identycznie.

Tylko bialy? W jakich nastawach (wartosciach skladowych)? Moze zielony tez?
Jesli tak to po co dublikowac bity?

Tyle pytan a tak malo odpowiedzi.
[#88] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #87

Chodziło o to, że kolor biały zakodowany w $FFF pod OCS/ECS wygląda tak samo jak kolor $FFFFFF w AGA. Oczywiście wszystkie kolory, gdzie składowa jest zduplikowana (czyli obie 4-bitowe wartości składowej są sobie równe) będą wyglądać identycznie (z tego co się orientuję). Czyli kolory: $AABBCC, $5500FF itd.

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2025 12:01:04 przez Hexmage960
[#89] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@MDW, post #86

Wyłączyć też można, a było już wspomniane wcześniej, przy pomocy parametru NOAGA w Setpatch. (jeśli owy posiada tą opcję)
1
[#90] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Hexmage960, post #88

Chodziło o to, że kolor biały zakodowany w $FFF pod OCS/ECS wygląda tak samo jak kolor $FFFFFF w AGA.

Bo faktycznie tak jest.
Tyle tylko ze w CMAP ten kolor dla ECS jest zapisany jako $F0 F0 F0 a nie $FF FF FF.

Oczywiście wszystkie kolory, gdzie składowa jest zduplikowana (czyli obie 4-bitowe wartości składowej są sobie równe) będą wyglądać identycznie (z tego co się orientuję). Czyli kolory: $AABBCC, $5500FF itd.

Czyli potwierdziles to co napisalem w poscie #77.


Ostatnia aktualizacja: 12.02.2025 12:11:35 przez Phibrizzo
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem