[#31] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #20

zrobiłem jeszcze jedną wersję... totalnie po swojemu. (w blenderze)
Jak by co to mam plik .blend i .psd
23 kolory
8
[#32] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #31

23 kolory?
WOW OK
[#33] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #31

Ale to jest DOBRE!
[#34] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@BULI, post #32

Dithering kolego (te 23 to pewnie i tak wiecej niz trzeba)

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2025 11:07:44 przez juen
[#35] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #31

W palecie kolorów ECS?
[#36] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@karolb, post #35

Tak
[#37] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #31

i wyszla popsuta kostka rubika z metali szlachetnych dobre ! OK
[#38] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #1

Mam dziwne wrażenie, że większość osób nie skumała o co pytałeś.

Może więc warto wyjaśnić, że różnica między AGA, a ECS to nie tylko maksymalna liczba kolorów na ekranie (bez tricków i kombinacji: AGA-256, ECS-32). To również znacznie uboższa paleta kolorów. Gdy sobie uruchomimy Deluxe Painta na A500 to wybierając kolor, suwaki RGB będą pozwalały na ustawienie tylko 16 wartości (od 0 do 15). Ten sam Deluxe Paint odpalony na A1200 będzie miał suwaki RGB od 0 do 255. Liczba kolorów na ekranie czy dithering nie mają tutaj nic do rzeczy. Na obu Amigach można wybrać taki sam, na przykład dwukolorowy, tryb. Chodzi o to, że ECS ma znacznie mniej odcieni między czarnym, a białym niż AGA.

Koniec wymądrzania się.
[#39] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@MDW, post #38

różnica między AGA, a ECS to nie tylko maksymalna liczba kolorów na ekranie (bez tricków i kombinacji: AGA-256, ECS-32)

W praktyce aga wyświetla mniej niż 256 a ecs więcej niż 32, niekiedy spokojnie
ponad 100 dzięki copperowi a w trybie ehb bez zaawansowanego
programowania 64.



Ostatnia aktualizacja: 10.02.2025 17:45:58 przez Marcin27411
2
[#40] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Marcin27411, post #39

Majster ale co ty pokazujesz ? jak se ktos w AGA namaluje 8 kolorowy obrazek to bedzie wygladal 4 razy gorzej niz w OCS no ale kazdy glupi wie, ze chodzi o prawidlowe wykorzystanie wszystkich dostepnych kolorow a nie dziadowanie.
Reasumujac AGA miazdzy OCS pod kazdym wzgledem a to , ze tworcy dziadowali piszac gry na AGA, to nie jest juz wina samej A1200 tylko dziadow borowych, ktorzy na nia robili takie gry
6
[#41] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #40

AGA miazdzy OCS

Właśnie nie miażdży. Ktoś to dobrze wyjaśnił w odniesieniu do gry Flink.

I assume that you're comparing the Genesis version's "64 colors on screen" to AGA's 256. That's a very misleading number, as it assumes a single parallax layer. AGA graphics are planar, so you lose color when you divide the bitplanes between layers, as in this game. This game actually 48 colors, which, with only eight bitplanes, is just about the maximum that the AGA architecture can display at this level of parallax. It was a really underpowered setup, even for its time, and not nearly enough of an improvement over the original Amiga.
[#42] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@c64portal, post #31

zrobiłem jeszcze jedną wersję... totalnie po swojemu. (w blenderze)

Chętnie zobaczyłbym jak to wygląda na CRT.
Tym obrazkiem zasłużyłeś na tytuł "Mistrzunia Pixelunia"
1
[#43] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #40

Zgadza się. Ale niektórzy nie rozumieją w czym rzecz.
1
[#44] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Marcin27411, post #39

Zgadza się. Jeżeli chodzi o liczbę kolorów na ekranie to układy amigowe pozwalają na bardzo wiele. Tutaj tylko wyobraźnia programisty-kombinatora jest granicà. Ale nie da się przeskoczyć tego, że każda składowa RGB na ECS może przyjmować jedną z 16 wartości.
[#45] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Marcin27411, post #39

Miło wspomnieć sobie kilka gier ale dzięki porównaniu teraz wiem o wersjach AGA kilku z nich. Zaczniemy zabawę od nowa. OK
1
[#46] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Rafał A-3000, post #45

Z tego filmiku przykładowo UFO wersja AGA działa płynniej niż wersja ECS na takiej samej konfiguracji.

No i AGA to nie tylko więcej kolorów, ale też szybszy i szerszy dostęp do szyny. Dalszą dyskusję proponuję przenieść do wątku porownanie-aga-vs-ecs
1
[#47] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Rafał A-3000, post #45

Zaczniemy zabawę od nowa.

Jasna cholera, ale się porobiło. Mam nadzieję, że nie zmienisz
nicka na Rafał A-4000.
[#48] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@MDW, post #44

Dokładnie :).

Obrazek narysowany w 320x256 i 16 kolorów na A500, po wyświetleniu na A1200 będzie wyglądał tak samo.
Obrazek narysowany w 320x256 i 16 kolorów na A1200, po wyświetleniu na A500 nie będzie wyglądał tak samo, bo paleta kolorów zostanie obcięta.

Pomijam przypadek rysowania na A1200 z ustawionymi kolorami dokładnie jak z palety ECS.
[#49] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@karolb, post #48

Dokladnie tak jest.
Przygotowalem nawet specjalnie obrazek ktory to pokazuje

link

Prosze go sobie wyswietlic na kosciach ECS (A500/600) oraz na AGA (A1200/4000).
Zobaczycie dwa rozne (no, prawie) obrazki a niby plik ten sam.

Czary-mary

czarodziej

Wnisek z tego taki ze jak ktos pikseluje na Amidze to powinien wziac pod uwage czy mimo tego ze uzyje
malej liczby kolorow to robi to na AGA czy ECS. Bo moze wyjsc wlasnie cos w tym stylu jak wyzej.

Ponadto. moze za lakonicznie sie w pierwszym poscie wyrazilem ale myslalem ze odpowiedza
ludzie ktorzy wiedza o co biega i odrazu zalapia bo nie jednego pixelarta wypikselowali
a nie ci co klepia memy w Fotoshopie


Ostatnia aktualizacja: 10.02.2025 23:40:30 przez Phibrizzo
[#50] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #49

No ale zamieszanie nie bedzie jesli osoba tworzaca obrazek bedzie robila go na PRAWDZIWYM sprzecie a nie na emulatorach czy programach pod PC - wiec wg mnie problem jest nieco sztuczny.
[#51] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@pch, post #50

Ale ja chcialem zrobic wlasnie obrazek na prawdziwym sprzecie. Tyle ze na sprzecie z AGA
chcialem wygenerowac obrazek ktory bedzie wyswietlany pod ECS.
I jak widac problem jest realny.
Co prawda moglbym go zrobic pod A500 ale lepszy soft do grafiki (np C4D) mam na A1200 wlasnie.
Zaden amigowy program graficzny nie ma rozroznienia jakiej palety chce uzyc.
Wiec jak widzi ze zostal odpalony pod AGA to przyjmuje ze z taka paleta bede pracowal.
Nie ma opcji przelaczania palety na ECS. Co prawda mozna sie bawic suwakami.
Ale co w momencie image processingu?



Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 00:07:57 przez Phibrizzo
[#52] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #51

"Co prawda moglbym go zrobic pod A500 "
no tego mi zabraklo w moim poscie :) .. by uzyc a500, heh - ale o to wlasnie mi chodzilo
[#53] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #49

no wlasnie tego nie rozumiem, jak jest zrobiony format .iff, ze paleta zapisana jest w 24 bitach w pliku ale na OCS wyswietla sie w 12.
A jeszcze wieksza czarna magia jest dla mnie konwersja obrazka np. 64 kolorowego do EHB, tam to juz sie dzieja cuda na kiju, szczegolnie pod Deluxe Paint
[#54] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #53

64 kolorowego do EHB, tam to juz sie dzieja cuda na kiju, szczegolnie pod Deluxe Paint


EHB to 32 różne kolory + odcień do każdego z nich (razem 64kolory) więc konwersja z 64 różnych kolorów nie zawsze się "uda" poprawnie
[#55] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #51

Grafika to nie moja specjalnosc.
Ale jak w A1200 ustawisz w Boot Menu, uklad OCS lub ECS to jaka palete bedziesz mial wtedy?
AGA czy ECS?
[#56] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Norbert, post #54

ta ale nie o to mi chodzi..
Dokladnie o to, ze majac odpowiednio ustawiony obrazek 256 kolorowy z wygaszonym koncem calej palety i ustawionymi odpowiednio odcieniami half bright, amigowe programy i tak rozwalaja cala palete i ukladaja ja sobie na nowo w masakryczny sposob gubiac wiele kolorow.
Pisalem juz o tym kiedys i wtedy ktos polecil GrafX2 do obcinania kolorow do EHB ale i tak do dzis nie rozumiem formatu .iff i jego interpretacji przez amigowe programy. Tam sie dzieja jakies cuda na kiju.
[#57] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #56

A PicCona uzywales?

link

Mozesz sobie dowolna palete wczytac do dowolnego IFF-a z tego co pamietam.
Uzywalem troche do konwersji grafiki, z PC na AGA.

Edycja.
Paletteformats saveable:

o 12 bits, 4 bits-per-gun (word per palettentry)
o 24 bits, 8 bits-per-gun (longword per palettentry)
o 12 bits OCS/ECS/AGA copperlists
o 24 bits AGA copperlists
o 32 bits-per-gun (3 longwords per palettentry)
o Arrays for the LoadRGB4 graphics.library function
o Arrays for the LoadRGB32 graphics.library function
o IFF ILBM (loadable and saveable by paint packages)
o Super Nintendo/Famicom 5 bits-per-gun
o Sega Megadrive/Genesis 3 bits-per-gun
o VGA 6 bits-per-gun



Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 00:53:39 przez Don_Adan
[#58] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@selur, post #53

no wlasnie tego nie rozumiem, jak jest zrobiony format .iff, ze paleta zapisana jest w 24 bitach w pliku ale na OCS wyswietla sie w 12.

W plikach IFF paleta zapisana jest w specjalny sposob. Jest tam taki hunk ktory nazywa sie CMAP.
To wlasnie tam zapisane sa nastawy suwakow dla poszczegulnych kolorow.
Zrobione to jest tak ze na kazdy pisak przypozadkowane sa trzy bajty dla nastaw RGB.
Tyle tylko ze jesli zapiszesz obrazek dla kosci ECS to tylko 4 gorne bity kazdego bajtu sa ustawiane. 4+4+4 = 12 bitow
Dolne czetry bity sa zerowane.
A na AGA wszystkie 8 bitow jest ustawianych. 8+8+8 = 24 bity

I to wlasnie teraz dzieje sie cala magia.
Jesli obrazek zapisany na AGA wczytasz na kosciach ECS to te cztery dolne bity kazdego z tych bajtow sa zerowane z automatu.


Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 01:03:47 przez Phibrizzo
1
[#59] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Don_Adan, post #55

Mysle ze to by pomoglo. Ale jako posiadacz karty graficznej nie zobacze tego menu.
Musialbym podpiac drugi monitor.
[#60] Re: [Pixelowanie] Chce ECS nie AGA

@Phibrizzo, post #59

A to?
link

lub to

link
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem