kategorie: A1200, A2000/A3000, A4000, A500, A600, CD32, CDTV, Karty CF, Mediator, Minimig, NatAmi, Programy, Prometeusz, Sklepy, Sprzęt
[#1] Porównanie AGA vs ECS
Pewien Pan dokonał porównania gier wydawanych na AGA i ECS.
Można zobaczyć co z tego wyszło pod tym linkiem: ok, racja
https://www.facebook.com/AmigaMalta/posts/the-amiga-aga-difference-book-free-to-downloadfree-145-page-pdf-to-download-enti/271716534242872/

Dla leniwych: trzeba sobie ściągnąć tego PDFa szeroki uśmiech
[#2] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #1

Nawet nie wiedziałem, że na ECS gry wyglądały jak biegunka w porównaniu do wersji Aga. Dobrze, że miałem dość szybko A1200 bo pewnie bym pecetowcem został.
2
[#3] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #1

Świetnie zebrany materiał. Idealnie widać różnice w wersjach. Jest sporo z polskich gier.
[#4] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #1

Wyniki kolorów są czasami nie miarodajne z powodu użycia coppera. Z tego powodu niektóre gry OCS są "bardziej kolorowe" pomimo iż widać że wersje AGA wyglądają lepiej.
Nie jest także wspomniane jak dokładnie liczono kolory - uśredniono czy na jednym zrzucie ekranu? Nie wspomniano także o dodatkowych ulepszeniach, np Theme Park AGA ma bardziej różniące się od siebie obiekty (np sklepy) i więcej atrakcji niż wersja OCS.

Ale ogólnie dosyć dobre porównanie, widać że AGA w niektórych produkcjach daje sporą różnicę.
[#5] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #4

Zgadza się, widać, że nie tylko ilość kolorów, ale dodatkowe tła, obiekty, czasem większa rozdzielczość i w efekcie ładniejsze gry były na AGA (w większości są podane te dodatkowe różnice przy konkretnych tytułach w pliku PDF).
Oczywiście, są tytuły gdzie widać jak bardzo nie postarano się w kwestii ulepszeń i gra na OCS i AGA poza planszą tytułową potrafi się prawie nie różnić, nie mniej jednak czasami jestem pozytywnie zaskoczony jak dobrze pomimo wszystko niektóre gry wyglądały na ECS.

Co do liczenia kolorów, to na podstawie moich doświadczeń z ShadowFighter, gdzie bawiłem się w porównanie obu wersji, oraz starałem się policzyć ilość kolorów, wychodzi na to, że autor raczej nie uśredniał ilości kolorów i podawał ilość dla danego screena.
Dla przykładu wspomniany Shadow Fighter według moich pobieżnych wyliczeń miał:
Wersja ECS ma od 45 do ok 80 kolorów.
Wersja AGA ma od 60 do ok 100 kolorów.
[#6] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #1

Kawał dobrej roboty. O niektórych tytułach się dopiero dowiedziałem.
Inna sprawa, że AGA to jednak średni update układów graficznych.
[#7] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #5

Dokładnie, ilość kolorów nie równa się jakości. Jest błąd przy grze Biing, na ECS powinno być 16 kolorów.
[#8] Re: Porównanie AGA vs ECS

@cholok, post #7

Przeważnie lepiej jest mieć więcej kolorów, ale np. Chaos Engine AGA to jakiś jarmark i brakuje klimatu pierwowzoru.
[#9] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Jacques, post #8

Dokładnie, to samo miałem napisać. W tym wypadku wersja klasyczna ma lepszy klimat.
[#10] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Jacques, post #8

Speedball II wole w ECS. Kolorystyka jest zimna i futurystyczna. Wersja 256 k wygląda kiczowato.
[#11] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Bociek78, post #10

W Pinball Fantasies też miałem takie odczucia, że stoły zostały pokolorowane w kiczowate plamy, ale to się tyczy zarówno wersji AGA, jak i PC.
[#12] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Jacques, post #11

Generalnie tytuły, które były pierwotnie tworzono pod 256 kolorów, wygląda co oczywiste lepiej na AGA. Starsze tytuły dla OCS, projektowane pod 32 kolorów niewiele zyskały.
[#13] Re: Porównanie AGA vs ECS

@BULI, post #1

Jak dla mnie różnica niewielka między wersjami.
Na palcach 1 ręki można policzyć tytuły które na AGA wyglądają rzeczywiście jak niebo a ziemia w porównaniu do ECS.
[#14] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Maffi, post #13

Oczywiście
A poza tym AGA to taka ... nieamigowa. To juz schyłek
[#15] Re: Porównanie AGA vs ECS

@JIL, post #14

A poza tym AGA to taka ... nieamigowa. To juz schyłek


heh zaczyna sie trampolina
[#16] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Maffi, post #13

Civilization, Dennis, Exile, Oscar, Pga European Tour, Rise of the Robots, Robinson Requiem, Tornado, Ufo, xp8, FireandIce, Nick Faldo’s Championship Golf, Wing Commander
[#17] Re: Porównanie AGA vs ECS

@marianoamigo, post #12

Zawsze tak jest, jeśli robiło się grafikę bezpośrednio pod docelową platformę czyli masz grafikę w rozdzielczości i ilości kolorów pod OCS to na AGA trzeba ręcznie modyfikować żeby cokolwiek ciekawszego pokazało. Jeśli jednak coś było multi kulti, tfu, platformowe, to dość często było projektowane nadmiarowo - więcej kolorów i wyższa rozdzielczość (trend, który zdecydowanie się wzmocnił później na PC ze względu na mnogość różnorakich konfiguracji). A wersja na docelową platformę to było po prostu cięcie gięcie. I nie dziwne, że wersja AGA będzie miała przewagę. Problem ze skalowaniem w dół był taki, że konwertując "z automatu" na niższą paletę nie zawsze optymalnie to wychodziło, tj. coś wyglądało gorzej niż musiało. Czy OCS wygląda aż tak biednie? Chyba nie. Jasne, ograniczona ilość kolorów naraz jest dosyć widoczna, ale też zależy od palety. Np. właśnie speedball czy chaos engine wygląda ok bo nie jest kolorowym g... tylko większość to odcienie tego samego i tego się nie zauważa. A im bardziej "słitaśna" grafika tym efekt jest bardziej widoczny, wychodzi ograniczona ilość kolorów, czasem także pikseloza. Ale zawsze mnie śmieszą takie porównania. AGA wyszła w czasach gdy już się SVGA ładnie zadomowiało. I wcale nie była taka znów szybka. 1993 - Picasso II RTG które oferowało zasadniczo więcej :) Rok wcześniej Retina.
[#18] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #17

Z automatu to jechała sierra-online z amigowskimi wersjami kq5 sq4 pq3. Wyglądają paskudnie.
[#19] Re: Porównanie AGA vs ECS

@JIL, post #14

A poza tym AGA to taka ... nieamigowa.


Dla mnie amiga to właśnie słynna amigowa
tęcza, niebo w grach (copper).

Dobry przykład to Hudson Hawk.

Żadna inna platforma nie proponowała
takiego efektu.

Było to pewne obejście właśnie ograniczeń
ilości kolorów, ale dawało efekt zabójczy.
[#20] Re: Porównanie AGA vs ECS

@mmarcin2741, post #19

A małe Atari? :)
[#21] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Maffi, post #13

Zgadza sie, bardzo kolorowych gier dedykowanych pod AGA to moze z 10 by sie znalazlo. Podobnie OCS'owych w trybie EHB.
[#22] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #20

Nawet atari 2600 z 77' roku, podobne efekty był także na Amstrad Plusie.

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2020 17:44:40 przez michal_zukowski
[#23] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #20

Małe atari to nie wiem, 8 bit a 16 bit
to przecież inne światy.

Za to czytałem, że w konwersji Gods na sega
mega drive autorzy musieliby bardzo mocno
używać ditheringu, żeby efekt amigowego
nieba osiągnąć.
Zdecydowano się zatem na inne tło.

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2020 17:50:18 przez mmarcin2741
[#24] Re: Porównanie AGA vs ECS

@mmarcin2741, post #23

Koncepcja Coppera w Amidze jest praktycznie identyczna jak ANTICa w małym Atari. Ale to nic dziwnego, bo projektantem ANTICa był Jay Miner :)
[#25] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #24

Bardzo dobra koncepcja.
[#26] Re: Porównanie AGA vs ECS

@mmarcin2741, post #25

I zarazem słuszna.
[#27] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #17

Raczysz sobie żartowac. W 1993 roku kupowałem komputer to miałem do wyboru A1200 + C1085 lub 386SX, w jakieś smiesznej konfiguracji w czarno-białym monitorem. I na pewno nie miał VGA, tylko jakiś badziew.
VGA było wówczas tylko w dość drogich PC. A ty piszesz o SVGA.

Problem tych potworków na AGA był taki że dodano je na siłę żeby tylko były bardziej kolorowe. Często wersja AGA to tylko jakiś obrazek w intro w 256 kolorach i wymagania 2MB.
[#28] Re: Porównanie AGA vs ECS

@tom256, post #27

Przejrzałem jeszcze raz na szybko. Theme Park na AGA 36 kolorów, podobnie Gunship 2000. To naprawdę spore zaskoczenie.

Więcej różnicy wydaja sie robić dodatkowe efekty paralaksy na AGA niż kolory.
Różnicę w kolorach widać szczegónie w Sabre Team, czy UFO.
[#29] Re: Porównanie AGA vs ECS

@michal_zukowski, post #2

To ty chyba w nic nie grałeś na tej Amidze, bo przecież ponad 90% gier na Amigę były w wersjach "1MB CHIP".

Przejrzałem ten dokument i zamieszczone tam przykłady nie prezentują w większości przypadków zatrważająco drastycznej różnicy, spadek jakości widoczny, ale zaskakująco niski z wyjątkiem kilku przykładów jak Exile i PGA, które wyglądają jakby były konwertowane jakimś uniwersalnym skryptem z AGA na ECS, to już chyba Scumm na ECS by poprzeliczał kolory ładniej.
[#30] Re: Porównanie AGA vs ECS

@tom256, post #27

Urzekła mnie Twoja historia, Tseng ET4000 to karta SVGA która wyszła w 1989r. Picasso II to karta RTG do Amigi, która wyszła w 1993, ma chip Cirrus Logic CL-GD5426, który wspiera dziwnym trafem rozdzielczości i głębię kolorów SVGA. Magia! W zasadzie chyba wszystkie Cirrusy miały SVGA ;) BTW 1993 to już latały 486 i w zasadzie premierę miał pierwszy pentium. A Ty raczysz żartować, że PC to ledwo co VGA (640x480x4bpp) miały i tylko te drogie? ;) Jak zatem wydane w 1994r Settlersy na PC mogły mieć tryb SVGA? :P

Myślę, że to co piszesz jest wypaczone faktem, że zdecydowana większość gier w tych czasach nadal korzystała z trybów VGA i tylko VGA, bo ani wyższa rozdzielczość, ani głębia barw nie była potrzebna. Ale karty SVGA były i miały się dobrze. I gry też się pojawiały.



Ostatnia aktualizacja: 02.09.2020 00:48:10 przez abcdef
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem