kategorie: A1200, A2000/A3000, A4000, A500, A600, CD32, CDTV, Karty CF, Mediator, Minimig, NatAmi, Programy, Prometeusz, Sklepy, Sprzęt
[#91] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #90

Można sobie porównywać technologię i inne ale wygrywa się nie tym co najlepsze ale tym co rynek przyjmuje. Amiga przegrała nie z PC, Amiga przegrała z Commodore. Firma który miała najlepiej sprzedający się komputer na świecie nie potrafiła przekuć tego na nowy model i tyle. A500 nie sprzedawała się jak C64 które tłukli do usranej śmierci. Tu nie chodzi o to co jest dobre a co złe ale to ile czego uda się sprzedać. PC był kaprawy ale sprzedawał się świetnie więc warto było robić soft i sprzęt a rynek rósł i firmy rosły i mogły rozwijać się konturować i tworzyć technologię a w przypadku Commodore było odwrotnie. Osobiście uważam że rynek PC i Amig mógł niezależnie istnieć ale Amigi musiały by dotrzymać kroku konsolom zwłaszcza jeśli chodzi i ilość sprzedawanych modeli.
Prawda jest też taka że w latach 80 i 90 łatwo było popełniać błędy bo nikt nie wiedział jak to się potoczy. Genialny Jobs umoczył z NeXTem. Czasy są ciekawe i od 10 lat rynek PC się kurczy, ogólnie coś takiego jak komputer brzmi już anachronicznie (jest tyle smar urządzeń), Linuxy pakują się w każdą możliwą szparę rynku. Apple zamyka swoje sprzęty przenosi na Army to koniec pewnej epoki grzebania w bebechach. Na szczęście jeszcze gracze ciągną PC desktopa są to drogie maszyny ale to dzięki temu że jest rynek na gry AAA i można gdzieś kupić puszkę którą się nazywa komputerem inaczej to tylko tablety, laptopy, terminale czy z HDMI wtykane w monitor małe pudelka. Dzięki graczom komputery jeszcze wyglądają w miarę normalnie z drugiej strony trend pchania wszystkiego w chmurę też zrobi swoje.
Dlatego fajnie jest tak na spokojnie zatrzymać się przy Amidze.
[#92] Re: Porównanie AGA vs ECS

@cossack, post #91

Abstrahując poniekąd, to chyba dołożenie procesora 32-bitowego od tak nie otwierało sprawy do dołożenia więcej niż 2 MB Chip, bo raczej takie turbiny z dodatkowym Chip Ramem na pewno by powstały.

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2020 19:01:34 przez KM_Ender
[#93] Re: Porównanie AGA vs ECS

@KM_Ender, post #92

Po pierwsze - przez samo "h".
Po drugie - nie, nie otwierało. Do tego potrzebny byłby nowy chipset, a nie 32-bitowy procesor. Ale gdyby był 32-bitowy procesor to duże rozszerzenia FAST RAM byłyby znacznie prostsze do wykonania.
[#94] Re: Porównanie AGA vs ECS

@KM_Ender, post #92

Przecież wiadomo to już od stuleci, że limit 2MB CHIP wynika z ograniczeń chipsetu, nie procesora.
[#95] Re: Porównanie AGA vs ECS

@recedent, post #93

gdyby Commodore zwróciło się z odpowiednią ofertą do kilku studiów developerskich (choćby pewna dopłata dla tytułów "AGA exclusive" i zaoferowanie im odpowiedniej ilości maszyn do pisania/testowania softu) to może taki "killer software" dostępny już w dniu premiery bardziej zmotywowałby użytkowników do wymiany generacyjnej sprzętu?

Niestety Commodore zawsze miało słaby marketing, więc to jest "gdybanie o gdybaniu". Niemniej zgadzam się z tobą że gry "exclusive" dla AGA (których jest niewiele w stosunku do wersji OCS/ECS) mogły by wpłynąć pozytywnie na sprzedaż.

Co do samego tematu, to AGA jest jaka jest. Nie jest to radykalna zmiana, ale w przeciwieństwie do ECS wnosi zdecydowanie coś więcej. I nie jestem przeciwnikiem ECS, tylko nie rozumiem przeciwników AGA wzdychających do ECS który w porównaniu do niewiele młodszych układów prawie nic nie wnosi nowego.

Gry na AGA nie tylko wyglądają lepiej, ale czasami wnoszą coś więcej. Np. Theme Park w wersji AGA ma nie tylko bardziej różniące się elementy infrastruktury parku (np sklepy, które w wersji OCS/ECS są tylko tymi samymi budkami z innym logo) ale także jest ich więcej.

Układy AGA, co niektórzy wspominają, to już końcówka firmy C= i nie zdążyły się dostateczne upowszechnić. Przez to jest niewiele softu wykorzystującego je w większym stopniu. Niemniej są niektóre gry i programy, które jednak wykorzystują ostatnie Commodorowskie układy i to one pokazują że da się wycisnąć z tych układów coś więcej. Powstają także obecnie takowe produkcje, jedna z nich to Boss Machine.
[#96] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #95

Produkcje na ECS zakładały że dostaną 1MB ram. Te na AGA miały 2MB do dyspozycji. Stąd więcej elementów.
[#97] Re: Porównanie AGA vs ECS

@hrw, post #96

AGA to także 4x większe pasmo przepustowości pamięci chip. Stąd nawet przy wykorzystaniu tej samej co w OCS/ECS ilości bitplanów da się zrobić więcej.
[#98] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #97

To szersze pasmo jest wykorzystywane tylko przy wyższych rozdzielczościach, tak żeby chipset pobierał 32 lub 64 piksele na raz.

LORES od 1 do 8 bitplanów + HAM8 wymaga pasma 1x, zawsze. Hires od 1 do 4 bitplanów wymaga x1, a od 5 do 8 bitplanów + HAM8 wymaga pasma 2x.

AGA naprawdę to nie tylko znacznie więcej kolorów, ale też znacząco większa wydajność w stosunku do OCS/ECS, co można doświadczyć w wielu miejscach.
[#99] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Hexmage960, post #98

A czy przypadkiem nie istnieje rejestr pozwalający na przełączanie pasma?
[#100] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #99

Tak, istnieje. Z tego co wiem, to system go ustawia na wartość wymaganą przez daną rozdzielczość i głębię barw (w copperliście danego ViewPortu).

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 09:15:49 przez Hexmage960
[#101] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Hexmage960, post #98

ale też znacząco większa wydajność
Wydajność czego? To co jest lepsze to dostęp CPU do chip ram, ale nie jakoś spektakularnie, mogło być więcej (z VRAM). VRAM dawał w tamtych czasach przepustowość rzędu kilkudziesięciu MB/s co wystarczyłoby na zdecydowanie dłużej i z turbo pozwoliłoby na zdecydowanie więcej nawet mimo ograniczenia do 2MB. Cóż, było jak było i się skończyło.
[#102] Re: Porównanie AGA vs ECS

@wali7, post #97

Od strony chipsetu AGA to 4 razy większa przepustowość.
Od strony cpu tylko 2 razy większa przepustowość. Dalej 7 MB/s.
Nie zmienione od 1990 od wypuszczenia a3000.
Za mało jak na koniec 1992 roku.
[#103] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #101

Wydajność czego?

Już ogólne wrażenie z pracy w OCS (mam Amigę CDTV) w porównaniu z AGA (Amiga 1200) przy tej samej liczbie bitplanów pod Workbenchem.
[#104] Re: Porównanie AGA vs ECS

@swinkamor12, post #102

A3000 to czerwiec 1990, A4000 to kwiecień 1992, więc nie koniec roku.
A3000 wniosła większą przepustowość tylko względem CPU. A4000 i dalsze mają ogólnie większą przepustowość. A3000 nie wnosi nic ponad ECS względem osiągów graficznych, a od 1985 do 1990 dodano tylko więcej trybów graficznych. w latach od 1990 do 1992 dodano jeszcze więcej trybów oraz wszystkie (!) tryby graficzne otrzymały możliwość wykorzystania palety do 8-bit, ECS, HAM6 i HAM8. Znaczy to że ECS w trybie SuperHi-Res Laced wyświetla tylko do 4 kolorów, na AGA nawet w tym trybie jest możliwość używania do 256 kolorów i trybów EHB oraz obu HAM. Dzięki 4-krotnie większej przepustowości, jak wspomniał HexMage, w tej samej palecie 4 kolorów na AGA da się dosyć wygodnie używać trybu 4 kolorów w SHi-Res, na EHB raczej średnio. To tak po krótce róznic.
Może za mało jak na rok 1992, ale w roku 1990 już było od trzech lat VGA, do którego dopiero AGA może konkurować. Więc skoro od ECS do AGA to dwa lata, to co przez 5 lat robili? Przypominam że ECS był na szybce sklecony, bo AGA miała wyjść w 1990. Tylko decyzją pana Alego M. opóźniono premierę o 2 lata, były nawet prototypy A3000 z AGA.
[#105] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #104

na EHB raczej średnio


Miało być ECS
[#106] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #104

Pisanie odnośnie A3k i 4k w kontekście wydajności graficznej chipsetu wydaje mi się lekkim nieporozumieniem ;) Nie od parady obie konstrukcje miały Zorro III.
HAM. Dzięki 4-krotnie większej przepustowości, jak wspomniał HexMage, w tej samej palecie 4 kolorów na AGA da się dosyć wygodnie używać trybu 4 kolorów w SHi-Res, na EHB raczej średni

Raczej na AGA średnio, a na ECS słabo... a wystarczyła karta na Zorro II/III i problemy znikały. Zamiast pokazywać potencjał tam gdzie go w realu nie było to jednak lepiej skupić się na tym gdzie był i jak był wykorzystywany tj. tryby pal.
[#107] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #106

lepiej skupić się na tym gdzie był i jak był wykorzystywany tj. tryby pal

Owszem, ale pisałem o maksymalnych osiągach, a w trybach PAL różnice nie były aż tak radykalne (32/EHB vs 256 kolorów).
[#108] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #107

Tak, ale maksymalne osiągi mało kto wykorzystywał, bo jeśli potrzebował wysokiej rozdzielczości to zazwyczaj do pracy, a jak do pracy to z dużą amigą, a jak z dużą amigą to kupował EGSa, Retine, Picasso etc. i miał zdecydowanie lepiej niż z AGA.
A w PAL różnice były niewielkie, to się utrwaliło i tak zostało. Nie można zrzucać winy na developerów, że chcieli zarabiać, a bez sypnięcia kasą przez najbardziej zainteresowanego by zarobić musieli tworzyć gry i na AGA, i na ECS. Albo tylko na ECS, bo na AGA i tak działały...
[#109] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #106

Zorro2 ma mniejszy przesył niż chipram. Dopiero Zorro3 jest sensowne.
[#110] Re: Porównanie AGA vs ECS

@michal_zukowski, post #109

Zorro II ma mniejszy przesył, ale pamięć lokalna karty ma większy :)
[#111] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #108

Graficzne funkcje systemowe generalnie są wolne pod AGA, ale stosuje się ich zamienniki, podobnie jak Picasso ma kod przekierowujący operacje na kartę graficzną.

Jeśli chodzi o gry, to istnieje wiele gier na AGA (głównie z Aminetu, powstałe po 1994 roku), które działają zgodnie z systemem, w wielozadaniowości. AGA otworzyła tutaj dość spore nowe możliwości, bo w przypadku OCS/ECS kodowano głównie pod sprzęt, wyłączając system.

Te gry z reguły wymagają lepszego procesora, bo bardzo mocno z niego korzystają, jak i pamięci FAST. Wliczam w to porty Dooma, amigowe Doomy, jak Gloom, czy Genetic Species oraz Napalm - oczywiście w rozdzielczości Lores.

Ale nie tylko takie wymagające. Są kolorowe klony Boulder Dasha, Pacmana, Scorched Tanks i wiele innych.

Generalnie większość software stosuje własne funkcje rysujące. Ale są też pozycje, które korzystają w 100% na funkcjach rysujących w systemie. Bo, mimo że są wolne - są niezawodne.

Takie programy jak DataStore, czy WordWorth działają dość dobrze w 640x256, również w 4/8 bitplanach.

Ponadto istnieje software, który działa wolno nawet w 1 bitplanie. Wliczam w to przeglądarkę AmigaGuide w MultiView ze względu na wykorzystywanie wolnej funkcji Draw(). Dlatego wydajność operacji graficznych w sporej mierze zależy od ich implementacji.

Rysowanie systemowych Menu czy przesuwania okien w wielu bitplanach jest w systemie wolne i nie wyglądające atrakcyjnie, ale to wina softu (nawet zaznaczano, że w systemie w wersji bodajże V39 przyśpieszono znacznie rysowanie Menu).

Sam np. stosuję aktualnie własną funkcję do przemieszczania okienek, która jest zdecydowanie szybsza i wyglądająca atrakcyjnie. Więc da się.

Istnieje ciężkie oprogramowanie, które działa wolno, i lżejsze - które działa szybko. Amiga OS3.9 jest przykładem tego ciężkiego.

OCS też jest fajny i pamiętam, że pod system OS1.3 powstawało oprogramowanie korzystające w 100% z systemu, jak np. Dir Work, Fix Disk, różne gry logiczne i wiele wiele innych. Pamiętam, gdy miałem CDTV i składanki CD - nie bez przyczyny Amiga zdobyła moją sympatię.

Pracuję na Amidze z AGA/HDD/CD-ROM/68030/FAST dzięki czemu mam wygodne stanowisko pracy.

Uważam, że - tak jak pisze Solo Kazuki - AGA przede wszystkim mało rozpowszechniła się.
[#112] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #108

W trybach PAL Lo-Res miałem napisać. PAL też ma tryby SuperHi-Res. A różnice nie były niewielkie, tylko nie tak radykalne. EHB był dosyć wolnym trybem i rzadko wykorzystywanym, niewiele popularniejsze były tryby 32 kolorów. Wiele tytułów na OCS/ECS operowało na palecie 16 kolorów. Nie jest to aż taka różnica jak 4 do 256/HAM, ale jednak wciąż dosyć spora. To nie z powodu zbyt małych różnic, ale z powodu słabej dostępności sprzętu z układami AGA wielu (choć nie wszyscy) developerów zarzucało wersje dla AGA względem OCS/ECS. Należy pamiętać także iż poza tytułami dla OCS/ECS oraz OCS/ECS i AGA są także tytuły tylko dla AGA.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 12:56:05 przez Solo Kazuki
[#113] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Hexmage960, post #111

Nie przesadzajmy że gier było wiele, ale było ich na pewno trochę. Poza tym zapominasz że poza PD/Shareware po 1994 wychodziły także gry komercyjne dla AGA. Można wymienić choćby High Seas Trader, Pinball Illusions, Sixth Sense Investigations, Speris Legacy czy Slam Tilt.

Edit: Zwracam honor, wymieniłeś Genetic Species i Napalm. Gloom później wyszedł w wersji Gloom Deluxe obsługującej OCS/ECS.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 13:29:01 przez Solo Kazuki
[#114] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #113

Podałeś świetne przykłady. Te gry wyglądają naprawdę atrakcyjnie i kolorowo. Jakość grafiki wskazuje na to, że to gry komercyjne.

O Speris Legacy nie słyszałem.

A o High Seas Trader i Sixth Sense Investigations słyszałem, ale nie grałem.

Co do gier PD/Shareware to podaję przykłady: PlayPac, Deluxe PacMan, Boulder Daesh, Diamond Caves, Deluxe Galaga.
[#115] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Hexmage960, post #114

Polecam zapoznać się ze Speris Legacy, bo to niezły klon Zeldy. Nawet są motywy z przesuwaniem obiektów.
[#116] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Solo Kazuki, post #95

Theme Park w wersji AGA ma nie tylko bardziej różniące się elementy infrastruktury parku (np sklepy, które w wersji OCS/ECS są tylko tymi samymi budkami z innym logo) ale także jest ich więcej.


To jest bardziej ograniczenie 0,5 mb chip w stosunku do 2 MB niz Samego ecs

Dodam slawny exclusive na A1200 ...primal rage
Gra rusza w pelnej plynnosci na A600/500+ 2 MB CHIP
[#117] Re: Porównanie AGA vs ECS

@HOŁDYS, post #116

Dodam slawny exclusive na A1200 ...primal rage


Żadnej z wymienionych przeze mnie gier nie uruchomisz na OCS/ECS z 2MB. A Primal Rage odkąd pamiętam był na ECS z 2MB, nawet nie wiem czy koniecznie ChipRAM.

Edit: Co do Theme Park, wersja AGA ma także więcej kolorów i jej też nie uruchomisz na OCS/ECS nawet z 2MB ChipRAM.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 14:56:18 przez Solo Kazuki
[#118] Re: Porównanie AGA vs ECS

@Hexmage960, post #114

High Seas Trade to 1995, rok przed Quake i Tomb Raider, ten sam rok co Command and Conquer, Warcraft 2, Phantasmagoria ... Sixth Sense investigation 1998 gdy Larry 7 1996. Nie zrozum mnie źle, wszystko fajne tytuły, ale wyszły stosunkowo późno. 1997 to już Final Fantasy VII, a Speris Legacy 1996. 97 to też Fallout. Z takimi tytułami musiały walczyć te tytuły AGA, robione na platformy pozbawione większego wsparcia, choć i za czasów Commodore z tym nie było różowo. Fajnie, że są, ale... to niewiele w ogólnym rozrachunku zmienia. To samo dot. napalmu @ AGA - jednak na rtg gra się lepiej.
[#119] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #106

Raczej na AGA średnio, a na ECS słabo... a wystarczyła karta na Zorro II/III i problemy znikały.

Znikałyby, gdyby już w OS-ie zawarty był system RTG i gdyby każda karta przejmowała wyświetlanie podstawowych trybów Amigi. Z wielkim trudem jakąś namiastkę oferuje tylko CV/BVPPC...

Nie zawsze wszystko było za grosze. Przełącznik monitorów, dwa monitory, monitor + scandoubler, monitor multisync... w latach 90-tych to były poważne schody i koszty.
[#120] Re: Porównanie AGA vs ECS

@abcdef, post #118

Czy masz może nagranie jak Napalm działa pod RTG? Bo jak miałem BVisionPPC, to nie było szybciej - animacja w grze bardzo szarpała.

Generalnie 030/AGA + 16 MB FAST RAM wystarczy do tej gry w Lores - i jest dostatecznie płynnie.

Podobnie w przypadku Genetic Species, czy portu Dooma - było całkiem dobrze pod BVision, ale jakoś zdecydowanie lepiej, to nie. Przynajmniej u mnie.

Co do rynku po 1994 to wiadomo, że nie należy porównywać najlepszych tytułów z PC z tytułami z Amigi.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 15:36:53 przez Hexmage960
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem