[#66]
Re: Amiga FPGA do złącza PCI
@Wojox,
post #64
Wojox, ja rozumiem, o czym ty mówisz, ale chyba wymagasz niemożliwego. Z jednej strony wszyscy chcą aby mieć najlepszy i najostrzejszy obraz a z drugiej strony czepiają się jakichś dziwactw o których piszesz. Bitplany nie mają żadnego wpływu na to jaki obraz generuje chipset, bo na jego wyjściu jest on w formacie CHUNKY. Twój Standardowo-niepowtarzalny obraz wynika z różnych charakterystyk konwerterów na analogowy RGB, poten na composite i RF oraz odbiornika. Zwłaszcza odbiornik odgrywa tutaj dużą rolę, cechą charakterystyczną ekranów CRT jest tak jakby zjawisko zaokrąglania piksela, przez co nawet na 25 calowym TV CRT standardowy obraz TV (768 x 576) wygląda dobrze, gdybyś to wyświetlił na LCD to w zależności od algorytmu skalowania miałbyś albo rozmyty obraz albo rzucałyby się w oczy duże piksele. Na Monitorze LCD jest ciężko otrzymać porównywalny wygląd jak na CRT, do tego jeszcze sposób rozmycia zależy od rozdzielczości do jakiej jest obraz skalowany). Gdybyś chciał uzyskać zbliżone efekty, musiałbyś ustawić taką samą rozdzielczość w PC jak ta używana w Amidze, wtedy przy wyłączonych filtrach monitor z racji używania tego samego algorytmu skalowania powinien wyświetlić zbliżony obraz, jeżeli natomiast chcesz uzyskać na monitorem LCD to co na telewizorze CRT, to możesz się raczej pożegnać z tą myślą. Podłączając samą Amigę do TV CRT i TV LCD uzyskasz dwa różne obrazy, gdzie bardziej zadowolony będziesz pewnie z tego pierwszego.
Poza tym bitplany dotyczą sposobu zapisu bitmapy w pamięci i tryb planar został zastosowany w celu zmniejszenia użycia pamięci przez grafikę, obraz zapisany za pomocą bitplanów będzie wyglądał tak samo jak w chunky, tylko będzie zajmował mniej miejsca w pamięci (w zależności od ilości kolorów). Tryb planar jest formą bezstratnej kompresji grafiki (, w trybie 16 kolorowym, można wykorzystać 4 bity do określenia który kolor z palety 16 barw ma być wyświetlony, w bajcie jest 8 bitów, więc łatwo wywnioskować, że w tym trybie graficznym można upchnąć aż dwa piksele w jednym bajcie (oszczędność pamięci 50% im niej kolorów, tym więcej pikseli można upchnąć w jednym bajcie, przy 8 kolorach oszczędność pamięci rośnie do 62.5%). Konwersja między planar a chunky odbywa się bezstratnie w obydwie strony (kolory nie są przecież zapisane analogowo w postaci jakiegoś wzoru operującego na liczbach zmiennoprzecinkowych). Nie wiem o co chodzi z tym efektem przesuwających się klisz, układ AGA nie ma takiej możliwości by generować przejścia pomiędzy pikselami w innym przypadku mielibyśmy gry z obiektami o różnym stopniu przeźroczystości.
Tryb planar nie jest dziś wykorzystywany, ponieważ wymaga zaangażowania procesora w konwersję, a po drugie, ilość pamięci na kartach graficznych już od dawna umożliwia komfortową obsługę grafiki bez konieczności oszczędzania na pamięci (większość ludzi korzysta obecnie 32bitowej palety kolorów - 4bajty na kolor/piksel).
Nie ma czegoś takiego jak 100% emulacja i pierwsze słyszę, żeby ktoś domagał się emulowania konwerterów DAC - w każdym komputerze występuje jakaś rozbieżność, ponieważ elementy jak rezystory i tranzystory się między sobą różnią nieznacznie; styków kabla video, samego kabla i w końcu różnorakiej maści telewizorów i monitorów, opracowanie wszystkich kombinacji nie jest możliwe i jest to raczej temat na jakiś plugin a nie kwestię emulatora, ludzie wymagają od emulatorów raczej zgodności sprzętowej pod kątem kompatybilności z oprogramowaniem.
Moim zdaniem wymagasz niemożliwego, chcąc uzyskać taki sam obraz, ja w Amidze, musiałbyś mieć jakąś kartę rozszerzeń do PC z takim konweterem DAC jak jest w Amidze i wtedy ten obraz puszczać na złącze SCART lub VGA w monitorze.
W przypadku dźwięku się nie wypowiadam, tutaj sprawa dotyczy sprzętowej konwersji DAC przez chipset, więc niedoskonałość emulatora może tutaj dać się we znaki, np z powodu przesamplowywania 22kHz na PCtowe 48kHz.
WinUAE używam rzadko, Amigę podłączam czasem złączem SCART to monitora (to właściwie jest bardziej TV z funkcją monitora) i ten obraz, to nie jest to samo co miałem na starym 21 calowym OTAKE, tutaj emulatora nie ma a bitplany jakoś też nie pomagają.
Ostatnia modyfikacja: 10.04.2011 01:29:09