Komentowana treść: Doom 3 - recenzja
[#31] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #30

Odnośnie Sin i Wormsów 2, które też miał Hyperion portować na pewno wystąpiły problemy natury licencyjnej bo było głosno o tym w latach dwutysięcznych. Co do Heretica to pożyjemy zobaczymy. Wydanie CD pewnie nie wchodzi w rachubę ale wydanie cyfrowe jest możliwe. Co do updatu to nie będzie żaden update tylko wersja pod AmigaOS4.x. Zupełnie inna binarka. Przecież AmigaOS4.x natywnie ma/miał problemy z obsługą Warposowych binarek dla niektórych procków wiec fix dla wersji Warposowej to byłby strzał w kolano.
[#32] Re: Doom 3 - recenzja

@michal_zukowski, post #31

Nowa binarka = update

Kwestia nazewnictwa, nic innego.
Tworzy się warstwę, umożliwiającą dany produkt uruchomić w nowym, często niekompatybilny środowisku.
Tak, np, nomen omen, robił Microsoft udostępniając gry z X360 na Xbox one - robił nowe binarki, okalał grę warstwą umożliwiającą uruchomienie gry na nowym - o zupełnie innej architekturze - sprzęcie.

Hyperion ten update może opublikować, może go sprzedawać ale w żadnym razie nie będzie, nie może opublikować tego razem z kodem gry, assetami których własność jest albo Microsoftu albo ActiVision.
To niemożliwe.

To nie jest moja opinia - to stety bądź nie - fakty.
A jeśli ktoś ma wątpliwości - może zadzwonić do Hermansa bądź kogoś w ActiVision. Wytłumaczą.


(Swoją drogą, zabawne, że przytoczyłeś przykład Sin i Quake jako problematyczny - te gry są dostępne cyfrowo, nie ma żadnych niejasności prawnych w odniesieniu do tego kto dysponuje prawem do gier i może zarządzać ich dystrybucją. Jeśli Hyperion z tym sobie nie poradził to o Heretic 2 nawet nie ma o czym pisać. )
[#33] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #32

Przytoczyłem akurat Wormsy2 :P

Wypuszczanie komercyjnego Quake2 jest bez sensu obecnie bo istnieją darmowe wersje i kody źródłowe są dostępne. O ile pamiętam oryginalny Quake2 miał dwie płytki: amigową i oryginalną pecetową.
[#34] Re: Doom 3 - recenzja

@michal_zukowski, post #33

Nie zdziwiłbym się, gdyby ktoś w Hyperion wpadł na cyfrowe rozwinięcie tego pomysłu.

"O, łapcie nowy port Heretic 2, update. Wszystko czego potrzebujecie by uruchomić oryginalną grę / amigową edycję sprzed lat tu jest. Za wyjątkiem samej gry. Tylko 19,99 Euro"

Jak pisałem wyzej - taka forma jest jak najbardziej możliwa i szczerze mówiąc, w sytacji gdy "amigowe" sterowniki do kart graficznych kosztują krocie, nie jest to nic nieodpowiedniego.
Zrobili - znajdą pomysł jak na tym zarobić - niech zarabiają.
[#35] Re: Doom 3 - recenzja
Podczas statycznej walki z jednym przeciwnikiem (postać praktycznie stoi w miejscu) liczba klatek spada do 15. Czy w wersji na wypasioną Amigę, walka jest prowadzona w systemie turowym? Inaczej granie w to na Amidze nie ma sensu.
1
[#36] Re: Doom 3 - recenzja

@RickD, post #35

To jest bardzo dobry wynik dla Amigi. Użytkownicy od samego początku grali z podobnym framerate w gry Doomo-podobne, wiec wszystko jest na miejscu.

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2023 19:51:56 przez Aniol
[#37] Re: Doom 3 - recenzja

@Aniol, post #36

Gorzej jeśli przeciwników jest więcej, na przykład trzech albo czterech. Wtedy z 15 FPS zrobi się 10 albo i mniej, a to już jest słabo.

Ale myślę, że wydajność da się jeszcze zoptymalizować bez wymiany sprzętu na szybszy. Skoro pod OSX do tej gry wystarczy G4 1,5 GHz i Radeon 9600...
[#38] Re: Doom 3 - recenzja

@recedent, post #37

Jaki system, taka wydajność.

Swoją drogą, skoro masz PMa, może wrzucisz fragment rozgrywki, timedemo wersji na Maca by przedstawić absurd marnowania mocy karty graficznej, która jest wymagana pod AOS 4.x by grać w to w 15 FPS.

Inna sprawa, że na SteamDecku gra śmiga w 60fps, pobierając 5W mocy.
1
[#39] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #38

Przepraszam, 3W mocy:)

[#40] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #39

Dla przypomnienia - port powstał na bazie projektu Dhewm3, o czym czytamy w newsie.

Pokazujesz filmiki z wersji Doom3 BFG Edition.
Doom3 i Doom3 BFG Edition - to dwa różne produkty, o rozłącznych źródłach.

Wersja AmigaOS4 nie ma nic wspólnego z zamieszczonym filmem.
[#41] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #39

Swoją drogą, nie sądziłem, że Doom 3 będzie odpowiedzialny za taki przepiękny pokaz "amigowej życzliwości".
Poziom żenady jakiego do tej pory nie znaliście...

1
[#42] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #41

Pokazana przepaść jaka dzieli oba porty w CRAZY DEMO.

Mufa pokazał to co każdy widzi:

HunoPPC zrobił port za darmo a Bogfoot wziął za shadery - 8,250.00 EUR


AmigOS4:
Update5 - listopad 2022




MorphOS:
TinyGL- 2022-12-27 + SDL 2.26





Ostatnia aktualizacja: 14.01.2023 22:44:33 przez Amig_OS
[#43] Re: Doom 3 - recenzja

@Amig_OS, post #42

@Anioł
Kolejny ekspert od shaderów.
Nawet nie pofatygowałeś się przeczytać jak działa port HunoPPC.

Status: 
WIP - 70%


WYPOWIADASZ SIĘ NA TEMAT WERSJI BETA


Ostatnia aktualizacja: 14.01.2023 22:43:02 przez Amig_OS
[#44] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #38

Pewnie większość roboty robi w sterowniku procesor a nie HW kart graficznej i dlatego tak słabo to działa.
[#45] Re: Doom 3 - recenzja

@Amig_OS, post #42

Lol.
Nawet nie chce mi się tego komentować...
Bicie piany o port 20 letniej gry, która na byle zabawce, pc z demobilu za 50 zł, będzie śmigać, a tu ledwo dycha na karcie graficznej, która gdyby była wykorzystana w 10%, sprawiłaby, że ta śmigałaby szybciej niż odświeżanie wielu monitorów.
Ten port Doom 3 jedyne co przedstawia to mizerność Amiga OS, absurdy z nim związane i koszmarnie wręcz niewyobrażalne niewykorzystanie możliwości sprzętu.
(Warto pamiętać, że Doom 3 optymalnie działał na 1 GB Ram i karcie graficznej z 256 MB RAM)
Warto zobaczyć tę analizę:



Film MUFY fenomenalnie przedstawia środowisko "miłośników Amiga OS 4.x". Coś, kurde bele, pięknego.
2
[#46] Re: Doom 3 - recenzja

@Amig_OS, post #43

Ahrmn, tak tylko przypomnę, że uwielbiane przez Ciebie Gorky 17 to robota Anioła.
Podobnie jak to co prezentuję niżej.



to;dr - Anioł o shaderach coś tam wie.
[#47] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #38

Swoją drogą, skoro masz PMa, może wrzucisz fragment rozgrywki, timedemo wersji na Maca by przedstawić absurd marnowania mocy karty graficznej, która jest wymagana pod AOS 4.x by grać w to w 15 FPS.


Na moim PowerMacu G5 QUAD będzie to trudne, bo wywaliłem nVidię na rzecz "pecetowego" Radeona, więc OSX na tym nie pójdzie. Niby mogę wyciągnąć nVidię z pudła w szafie, tylko że jeszcze będę potrzebował tej gry w wersji na Maca.
Mam też Maca Mini G4 który prawie spełnia wymagania prędkościowe (1,33 GHz) i ma trochę mało VRAM (o 32 MB za mało do minimalnych).
[#48] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #45

Czekamy na Twój port dla 68k.
[#49] Re: Doom 3 - recenzja

@recedent, post #47

Sądzę, że ze zdobyciem gry - do testów - spokojnie sobie poradzisz. archive.org może być tu pomocne.
[#50] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #46

Tym bardziej powinien znać ograniczenia sterowników jakimi dysponujemy.
AMD I NVIDIA - nie udostępnia źródeł.

Nie sztuka zrobić coś mając wszytko podane na tacy od NVIDI czy AMD.
Wszystko co mamy w dziedzinie shaderów zawdzięczamy HunoPPC i Hansowi de Ruiterowi.

Zapraszam Anioła do pomocy przy oprogramowaniu i optymalizacji shaderów dla AmigaOS4.

PS,
Porównujecie zasoby Amigi do PC ?



Ostatnia aktualizacja: 14.01.2023 23:22:09 przez Amig_OS
1
[#51] Re: Doom 3 - recenzja

@Aniol, post #36

To jest bardzo dobry wynik dla Amigi. Użytkownicy od samego początku grali z podobnym framerate w gry Doomo-podobne, wiec wszystko jest na miejscu.


Przyjmując, że rozpatrujemy tu jakąś historyczną ciekawostkę na miarę budowy plastikowej repliki Sfinksa w Kijowie, to można by przejść nad tym do porządku dziennego. Jeśli debatujemy nad portem dynamicznej strzelanki 3D, to warto zaznaczyć, że brakuje w nim dynamiki - cała praca poszła na marne. Granie w to nie ma nic wspólnego z przyjemnością, bo wygląd tych gier to tylko jeden z elementów decydujących o ich atrakcyjności.
1
[#52] Re: Doom 3 - recenzja

@RickD, post #51

W tym przypadku czerpanie przyjemności z gry, bierze się w 100% z faktu, ze grający, gra na AmidzeOne.
Sama gra, dla takiego osobnika, jest zupełnie nie interesująca, skoro przez 20 lat nie grał na lepszym sprzęcie.
Biorąc te fakty pod uwagę, nawet 5 fps podczas walki, na rozciągniętym ekranie, zapewnia doskonale doznania.

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2023 21:38:20 przez Aniol
[#53] Re: Doom 3 - recenzja

@Aniol, post #52

Trafnie podsumowane.
Przepiękny przykład abstrakcyjnego, AmigaOne'owego męczennictwa.

Nic dodać, nic ująć.
[#54] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #53

Czemu "męczennictwa"?

Na MorphOS-ie przeszedłem (z przyjemnością) takie gry jak Homeworld, Descent: Freespace (oraz Freespace 2 z dodatkiem), The Curse of Monkey Island czy Tower57, których nigdy nie uruchamiałem na PC. Przeszedłem też Return to Castle Wolfenstein i obie części Jedi Knight (Jedi Outcast i Jedi Academy, chociaż w "odwrotnej" kolejności). Nie wynikało z tego faktu żadne "umęczenie" z mojej strony. Kiedy już morphosowy port Dooma 3 będzie działał przyzwoicie to rozważę ukończenie również tej gry (chociaż pewnie "podbiję" sobie jasność).

Nie widzę tu "męczennictwa", tylko hobby. Jedynym "męczeniem" było przechodzenie Fallout na Miniaczu pod DOSBoxem w wersji bez JIT (grywalnie, ale zauważalnie wolniej niż powinno być) - tę grę ukończyłem dużo wcześniej na PC, sprawdzenie czy da się ukończyć na Mini to była dodatkowa "przygoda".
[#55] Re: Doom 3 - recenzja

@recedent, post #54

Męczennictwo, nic innego.

Nie interesuje cię dana gra video, "rozrywka", do momentu gdy nie pojawi się na jakimś abstrakcyjnym systemie.

Może i posłuchałbyś Beethovena ale tego nie zrobisz dopóki nie będziesz mógł sycić się jego dziełami zapisanymi na walcu Edisona.
Do momentu aż w takiej formie się nie pojawi - Beethoven nie kompletnie cię nie obchodzi
Pomimo tego, że jest dostępny na wyciągnięcie ręki, w jakości, której fonograf nigdy nie dorówna.

Jak to inaczej nazwać?

Analogicznie tu - gdy nawet jakiś "bieda port" (video Doom 3) się pojawi, to w żadnym razie nie jest to optymalna, najlepsza opcja by z daną grą się zetknąć.

Nie żyjemy w latach 80tych, gdzie drogi i niedostępny sprzęt, definiował to czym można było się bawić.

Ten port Doom 3, jego "funkcjonalna" forma przepięknie pokazuje jak "byle jakość" staje się wspaniałością. Wystarczy, że ledwo działa na AmigaOne.

Nie ważne co, nie ważne jak - jeśli (byle jak) funkcjonuje pod AmigaOS 4.x - natychmiast jest rewelacją.

Rozumiem, że tu traktuje się grę jako swoiste tech demo, coś mającego przedstawić postęp w rozwoju AmigaOS, jego możliwość.
Tymczasem to karykaturalne chełpienie się ledwo działającą grą (w porywach) raczej przedstawia koszmar jego mizerności.

Szczególnie gdy trafiam tu na swoje komentarze sprzed 8 lat, gdzie, np, Mufa wieścił nadejście gallium, czający się za rogiem multicore, który jest ostro testowany i za chwilę będzie udostępniony w Amiga OS4.2, za który zapłacił kupując AmigaOne X1000.

Ach, brednie tak piękne, że aż bezcenne. Szczególnie po latach, choć to już coś wykraczającego dalece poza wątek o Doom 3.
2
[#56] Re: Doom 3 - recenzja

@michalmarek77, post #55

Nie żyjemy w latach 80tych, gdzie drogi i niedostępny sprzęt, definiował to czym można było się bawić.

Przecież dzisiaj też nowe technologie nie masz za darmo. Z tego co widzę (ekstremalny przykład) karta Gigabyte RTX 4090 kosztuje teraz 10 000 złotych.

Wszystko wymaga czasu by trafić pod strzechy, stanieć. Sam używam PC który ma parę lat (płyta MSI B360-F Pro) i uwaga: nie używam karty graficznej, bo mam ją wbudowaną w procesor. Do nowszych gier nie starczy, ale do WarCraft 3 z tradycyjną (atrakcyjną według mnie) grafiką tak.

Za mojego PC-ta zapłaciłem kilkaset złotych i pracuję na nim w Visual Studio 2022, korzystam z Facebooka i innych bez problemów.

No więc użytkownicy Amiga OS 4 chcą mieć fajny, autorski sprzęt, który ma - może nie hiper-najnowsze - ile na czasie złącza, by podłączyć do obecnych monitorów, skorzystać z pamięci Flash, twardych dysków SATA itp.

To, że czekają na te multi-core to dlatego, że zajmuje się tym garstka zapaleńców, a nie wielkie koncerny. Nadążają w tym temacie za shaderami i po prostu mają z tego radość.

Dodam, że super-najnowszy sprzęt też ma wadę - jeżeli coś działa nam za wolno, znów mamy potrzebę wymiany sprzętu na coś lepszego. Ta potrzeba jest ciągła i nieprzerwana. Słyszałem, że gość z 64 GB pamięci RAM i mega wypasionym sprzętem miał problem z jakimś programem. Uznałem z tego tytułu, że nie potrzeba mi częstych upgradeów, a mam 8 GB RAM.

Amiga klasyczna nie stanowi dla mnie męczarni - uruchamiam na niej oprogramowanie dedykowane - gry i programy, które działają bardzo dobrze. Programuję w języku C i mam w tym bardzo dużo frajdy.

Lubię rysować w Deluxe Paint V i wymyślać fajne techniki programistyczne, dzięki którym uzyskuję ciekawe efekty. Na przestrzeni lat wypracowałem w tym temacie bardzo dużo, szczególnie w zakresie animacji obiektów.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2023 09:42:10 przez Hexmage960
[#57] Re: Doom 3 - recenzja

@Hexmage960, post #56

Cóż, jak sam piszesz drogi Minniacie, kupiłeś pc za kilkaset złotych do FB.
Czyli nie jesteś aż takim męczennikiem by próbować go odpalić na Amidze czy jakichś post-amigowych amatorskich systemach bo może jakoś działać, bądź może będzie działać kiedyś.
Odnosząc to do tego wątku - sądzę, że ta zabawka lepiej sobie poradzi z tym Doomem 3, dostarczy właściwego doświadczenia a nie katowania użytkownika, co ma to miejsce przypadku wersji pod AOS 4.x.

Chcesz by coś działało - używasz tego, na czym to funkcjonuje odpowiednio. Nie byle jak.
Wybrałeś PC do FB? Bardzo dobrze!


Męczennictwo zawsze było przereklamowane. Nie warto się nim parać.
[#58] Re: Doom 3 - recenzja

@Hexmage960, post #56

"Z tego co widzę (ekstremalny przykład) karta Gigabyte RTX 4090 kosztuje teraz 10 000 złotych."
To i tak mniej niż komputer na którym nagrywany był pokaz Dooma3 Aos4.
1
[#59] Re: Doom 3 - recenzja

@recedent, post #54

michałmarek ma rację i nie ma racji. Ma dlatego, że jaranie się ledwo utykającym portem Dooma - i to już od czasów pierwszych portów Dooma w latach '90 - powinno zalewać Amigę wstydem i pewnie w grobie się przewraca, widząc, w którą stronę po latach zboczyli jej następcy.
natomiast nie ma, bo myli (post)amigowe chobbi z jemu właściwą fascynacją grami video ogółem.
2
[#60] Re: Doom 3 - recenzja

@snajper, post #59

Owszem. Mnie nie interesuje HW - tylko i wyłącznie Software.
De facto wyłącznie gry video.
Generalnie pewnie nawet bym się nie wypowiadał ale jak widzę jak tu kaleczy się trzeciego Dooma, nie byłem w stanie się powstrzymać ;)
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem