Komentowana treść: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto
[#61] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #51

Wiesz, masz nie do konca pelne informacje. Bodaj wszyscy programisci pracujacy nad Amiga OS 3.2 ZREZYGNOWALI z pieniedzy za swoja prace. A te pieniadze mialy zostac przeznaczone na wykupienie jakis licencji czy zgod w celu dalszego rozwoju Amiga OS 3.3 itd. Wiec to nie jest, ze pracuja za free, tylko po prostu zainwestowali te pieniadze w rozwoj Amiga OS dla klasyka. Wiec ewentualne open source Amiga OS 3.1 od Cloanto wcale nie bedzie dla nich atrakcyjny.
[#62] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Don_Adan, post #61

Nie mówię, że tak nie może być, ale z drugiej strony od kogo mieliby kupić te licencje, skoro jedynym sensownym licencjodawcą może być Cloanto (posiadający także firmę Amiga). Z dodatkowych licencji pozostał jeszcze Heinz Wrobel od Envoya i ta firma od stosu TCP AS225/I-Net225, ale akurat starszy stos byłby bez sensu bo mają stos od Olsena. Envoy by się przydał. Chyba teraz jest nie do kupienia.
[#63] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #62

O ile dobrze zrozumialem to chodzi w pierwszej kolejnosci o Reaction, czyli zadne Cloanto. O odbudowanie zrodel Reaction dla 68k. Cos tam juz odbudowali, ale to do C, to sie nie znam. Chyba jakas biblioteke potrzebna do kompilacji.
[#64] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #58

Problem w tym, ze w ugodzie Amiga dala Hyperionowi wylaczne prawa i licencje do kodu wynikowego i zrodel amigaos 3.1 w celu rozwijania, komercjalizacji, licencjonowania czy dystrybucji oraz zrzekla sie prawa do rozwijania systemu, bazujacego na architekturze amigaos. Zobowiazala sie tez do nieudostepniania kodu zrodlowego czy wynikowego. Dopoki ugoda jest w mocy, Cloanto nie moze rozwijac amigaos w zadnej formie ani udostepnic zrodel. By moc cokolwiek zrobic w tym zakresie, Cloanto musi najpierw anulowac ugode.
[#65] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@docent, post #64

Z tego co zrozumiałem tak właśnie jest, ale dla nowych komputerów (Amiga ONE). Oczywiście mogłem źle zrozumieć.
[#66] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@docent, post #64

Czyli cloato ma prawa ale tak naprawdę tych praw nie ma ;).W sumie najlepiej dla nich wszystkich byłoby sie po prostu dogadać ale rozumie te animozje osobiste. To jest problem wszystkich firm czy instytucji ktore zbankrutowały.
[#67] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@SzaryWilk, post #66

Cloanto ma prawa do nazwy Amiga. Resztę praw ustali sąd.
[#68] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@SzaryWilk, post #66

"Och, nie sprzeczajmy się już o to kto co komu ukradł, tylko dogadajmy się jak przyjaciele"...
2
[#69] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@recedent, post #68

powinien przyjść leśniczy i wszystkich wyje..c z lasu.
1
[#70] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@docent, post #64

Przyjaciel Mikea Battilany nie ukrywa, że trochę Mike "ściemniał" i dlatego przegrał.





Ostatnia aktualizacja: 06.04.2023 23:47:19 przez Amig_OS
2
[#71] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@SzaryWilk, post #69

Smiech
[#72] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #65

Wg mnie Amiga w ugodzie przekazala Hyperionowi wylaczna licencje do kodu zrodlowego, wykonywalnego i rozwoju AmigaOs 3 i zobowiazala sie do niewykorzystywania go w zadnej formie w swoich produktach. Kluczowe jest to:

... the Amiga Parties hereby grant Hyperion (at Hyperion's sole expense) an exclusive, perpetual, worldwide and royalty-free, transferable right and Object Code and Source Code license to the Software in order to use, develop, modify, commercialize, distribute and market the Software in any form (including through sublicensing), on any medium (now known or otherwise), through any means (including but not limited to making AmigaOS 4 available to the public via the internet) and for any current or future hardware platform.
... the Amiga Parties shall during the term of this Agreement not commercialize anywhere in the world (including through sub-licensing), distribute (free of charge or otherwise) or make available to the public (free of charge or otherwise), in any way or form (including but not limited to Object Code and Source Code form), on any medium (now known or otherwise) and through any means (now known or otherwise) the Software (in part or as a whole) and any Operating System exhibiting a Software Architecture substantially similar to the Software Architecture of the Software as described in the Documentation, to the extent that such Software Architecture is protectable under the copyright laws of the United States (a "Substantially Similar Software Architecture").
... the Amiga Parties may develop, market, license and sell Operating Systems that do not exhibit a Substantially Similar Software Architecture (including without limitation AmigaDE and AmigaAnywhere (under such trademarks)), so long as such Operating Systems do not use the Exclusive Licensed Marks (as defined below) or the phrase "Amiga operating system," (iii) ArnigaDE and AmigaAnywhere may be identified as the AmigaDE operating system and the AmigaAnywhere operating system, respectively, and (iv) Amiga may distribute the Software in Object Code form "as is" i.e. in a form unmodified from that in definition "1", without additional functionality commonly associated with an Operating System) and whereby the User Interface of the Software is not exposed to the end-user, solely in conjunction with gaming content or in conjunction with self-contained hardware devices containing such gaming content (e,g., joysticks) which are capable of executing the Object Code form of the Software without software emulation.

definicja Software
n. "Software" means Amiga OS 3.1, which is the Operating System (including without limitation its Software Architecture as described in the Documentation) originally developed, owned and marketed by Commodore Business Machines (CBM) for their Amiga line of computers in 1994.

Cloanto jest w szachu - moze tylko rozpowszechniac binarne kickstarty, na pewno nie moze rozwijac dalej systemu. Hyperion zas moze rozwijac system zarowno w wersji 4 jak i 3.
Dalej w ugodzie robi sie jeszcze ciekawiej:
Non-Aggression. The Amiga Parties agree and covenant that they will not institute any action, claim or proceeding anywhere in the world against Hyperion arising out of Hyperion's use, marketing, licensing, or sublicensing of the Software or AmigaOS 4 or Hyperion's use of the Licensed Marks in connection therewith (an "Amiga Prohibited Action"), unless the challenged activity constitutes a material breach of this Agreement.

Non-Disparagement. The Amiga Group (as defined below) will not at any time portray Hyperion, its parents, subsidiaries, shareholders, affiliates, employees, directors, officers, consultants, contractors, agents, attorneys or representatives (the "Hyperion Group") or Hyperion's products or services in a negative or disparaging manner.

Non-Interference and Non-Compete. Other than in response to a material breach of this Agreement, the Parties will not do, say or write anything that will directly or indirectly interfere with or harm (in purpose or effect), or attempt to interfere with or harm (or encourage anyone else to do the same), any other Party, including without limitation their relationships with their former, current or prospective employees, independent contractors, agents, clients, vendors or business partners. The Amiga Parties shall not anywhere in the world use or market in any way any Operating System (or any software purporting to be an Operating System) using the term "Amiga operating system".

Ugoda moze zostac rozwiazana tylko w przypadku "material breach";
Termination. This Agreement and the rights and obligations contained therein, shall enter into force as of the Effective Date and remain in force until such time as a court of competent jurisdiction has issued a final and non-appealable ruling on the existence of a material breach justifying termination of this Agreement.

Hermans to jednak dobry prawnik...
3
[#73] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto
A ja mam takie pytania może bez sensu, nie wiem może się tak nie da, może ktoś wyjaśni dlaczego.

1. Czy jest sens walczyć o prawa do AmigaOS3.x jak i uwalniania źródeł tego systemu jak jest przecież AROS?
2. Czy nie lepiej byłoby połączyć siły Cloanto, Hyperionu i programistów którzy i tak zrezygnowali z wynagrodzenia i rozwijać w zamian AROSa?
Przecież jest już dawno otwarto źródłowy system do którego licencji nie trzeba wykupywać, uwalniać źródeł itp.
3. Czy AROS jest naprawdę tak kiepski i tyle z nim roboty że nie ma sensu w nim poprawić kompatybilnośći/zoptymalizować/przystosować/ do Amigi klasycznej bez RTG od gołej A500 wzwyż lub np. od Amigi 020 z fastem?
4. Jakby tak wszyscy dobrzy programiści ze środowiska Amigowego wzięli się za rozwijanie/optymalizację AROSa 68k to czy by ten system nie prześcignął AmigaOS3.x?
5. Czy naprawdę warto brnąć w prawa do AmigaOS3.x i spierać się na drodze sądowej płacąc za to pewnie niemałe pieniądze, nie lepiej te pieniądze włożyć w rozwój AROSa?
Przecież to chyba nie ma większego znaczenia czy system nazywa się AmigaOS czy AROS jeśliby działał na Amidze klasycznej.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 07:40:49 przez Prometeusz84

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 07:42:21 przez Prometeusz84
[#74] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Prometeusz84, post #73

Recedent wyjaśnił to w #68

Poza tym jak wyobrażasz sobie porzucenie lat batalii i stosu zielonych oraz zabrania swojego wroga nr1 pod pachę i w radosnym uścisku wspólne klepanie kodu do czegoś darmowego?
2
[#75] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Prometeusz84, post #73

Albo jeszcze inaczej - po co rozwijać AmigaOS 3.x, skoro i tak nowego softu to nie da, obecny 3.x jest wystarczający.

Niech się debile pozabijają o te prawa, nam to nic nie da.
2
[#76] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@kwaku85, post #74

Coś w tym jest, ale jeśli nie ma mowy o porozumieniu i wspólnym klepaniu kodu nic nie stoi na przeszkodzie żeby np. samo Cloanto wzięło się za AROSa. Przecież Mike Battilana chce tak bardzo uwolnić źródła, a jest gotowy otwarty system i zdaje się że uwolnienie źródeł też by aż tak wiele nie zmieniło. Można zrobić fork AROSa i sprzedawać przy czym zdaje się ze trzeba udostępnić kod źródłowy. Cloanto mogłoby np. sprzedawać zamienniki kości ze swoim AROSem dla Amigi i też by mieli zysk i by nie bylo straty pieniędzy na sprawach sądowych. Pewnie by nie było z tym więcej roboty jak rozwijanie/patchowanie AmigaOS3 ale mogę się mylić. To wygląda tak jakby te sprawy sądowe były pod publiczkę żeby było na ten temat głośno tylko po co.
1
[#77] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Prometeusz84, post #76

Ja bym poszedł o krok dalej, połączył MorphOSa z Arosem, skoro mamy się przesiąść na x86/64. Niech jest rozwijane jak tam chcą, ja jestem gotów zapłacić za ich pracę. OpenSource jest fajne, ale u nas za mało ludzi mamy, więc tylko płacąc im za pracę, doczekamy się jakiegoś rozwoju. System bounty, a wcześniej opublikowany "road map" dla systemu. Inaczej, to opowieści z mchu i paproci przy piwie.
1
[#78] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Prometeusz84, post #73

ja proponuje zamiany nazwy amiga na aros i wtedy wszystko jak za dotknięciem czarodziejskiej rożki sie zmieni in plus.Beda miliony nowych amigowcow ups przeprasza arosowcow i wszyscy beda żyli długo i szczęśliwie w jednej kochającej sie rodzinie gdzie nie bedzie żadnych sporów i niesnasek. Nawet szary wilk zmieni ksywkę na szary aros wilk, sprzeda swoje wszystkie amigi i kupi grzyba na którym zainstaluje arosa. Zamiast Amiga rulez szary bedzie krzyczał aros rulez.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:13:01 przez SzaryWilk

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:13:36 przez SzaryWilk
1
[#79] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@docent, post #72

Ja nigdzie nie pisałem, że Hermans to zły prawnik. Ja tylko pisałem, że bym się bał podpisywać z nim umowę bo pewnie bym wtopił w ten czy inny sposób i ogólnie nie polecałbym podpisywania z nim jakichkolwiek umów nikomu bo jak pokazuje historia często kończy się to w sądzie i to Hermans jest stroną wygrywającą.

Pisałem też (za ludzmi z EAB) że cała sprawa oprze się o for any current or future hardware platform. i znaczenie słowa current.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:44:30 przez michal_zukowski
[#80] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@KM_Ender, post #77

Aros zostały połączony z MorphOSem koło 2002 roku. Potem w kolejnych latach MorphOS jeszcze podbierał trzy czy cztery rzeczy z Arosa. (część nawet oddawał ). Jeśli w Arosie pojawi się coś sensownego to zostanie podebrane, ale od jakiś 10 lat się nie pojawiło.

Nie rozumiem, skąd przeświadczenie że system bardziej zaawansowany (MorphOS) ma się łączyć z mniej zaawansowanym (Aros albo AmigaOS4.x). Osobiście czekałem na rozwój Arosa odnośnie multicore, ale z tym jest tak średnio. Więc zamiast multicore w architekturze obecnego systemu (Arosa/Mosa/OS4) pewnie sensowniej dać niskopoziomową wirtualizację gdzie każda aplikacja starego typu działałaby na oddzielnym kernelu (exec/dos/intuition.library), a wymiana by była tylko przez porty Arexxa + appikonki + jakąs owijka do gui). Może Arix się rozwinie w tę stronę, trzeba by deadwooda zapytać bo najsensowniejszy rozwój Arosa robi obecnie tylko on.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:38:46 przez michal_zukowski

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:39:27 przez michal_zukowski
1
[#81] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Prometeusz84, post #73

1. Kasa
2. Hyperion nie ma sił, ma tylko umowy
3. Niestety tak, tzn nie jest kiepski tylko sredni, ale to zamyka drogę to rozwiązań biedabiznesowych jak A500 mini.
4. Oczywiście, że by prześcignął
5. Z arosa nie będziesz mieć dochodów, z AmigaOsu 3.x będziesz
1
[#82] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@KM_Ender, post #77

Przepraszam, czy Szanowni Koledzy, kiedykolwiek zainstalowali Aros? Bo mam wrażenie, że nie. Ja nie wiem czmy to jest spowodowana ale AROS potrafił na moim sprzęcie (kilku laptopach, jednej stacjonarce, nawet na VM) złapać freez od samego 'stania'. To jest tak mega niestabilne, że www żal pl. Intensywnie co kilka lat daje szansę by zobaczyć jak to działa i sorry ale dla mnie jeszcze nie działa. To nie ma stabilności godnej AOS3.1. , a przy MorphOSie nawet nie leżało. Inną kwestią w AROS jest... GUI. Tak brzydkiego czegoś to jeszcze nie widziałem - system do przesuwania ikonek powinien wyglądać jadalnie out of box (proszę nie pisać o zmianie skórek etc. Proszę spojrzeć na MOSa czy AOS4 od strzału wyglądają dobrze), a nie tak siermiężnie jak chłop pańszczyźniany, który dopiero co wylazł ze stogu siana. Ilość dedykowanego softu też jest żadna. I chyba coś w tym być musi na innych poziomach bo nawet Krashan dał sobie siana z AROSem piszą BD3. OpenSource w ogólnopojmowany sposób jakoś nie widzę by służyło amispołeczności w aroswym ujęciu jako nośnik rozwoju systemu.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:44:12 przez RadziN

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:45:13 przez RadziN
1
[#83] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@RadziN, post #82

Krashan dał sobie siana bo Zune miało inną logikę niż MUI i to powodowało problemy. Podobny problem jest z MUI5 dla AmigaOSu (tylko oczywiście wielokrotnie mniejszy) - też nie jest 100% zgodne z oryginalnym MUI5 dla MorphOSa. Oba rozwiązania (Zune i MUI5) także nie należą do zbyt stabilnych więc psują dobrą markę MUI


Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 09:49:37 przez michal_zukowski
[#84] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #80

Chodziło mi o ludzi, programistów. Nikt swojego dziecka nie zostawi. To miałem na myśli, szkoda, żeby ludzi zorientowanych w temacie systemu AmigaOS 3.x i NG stracić, bo praca, rodzina, nowe hobby, a tu tylko w czynie społecznym. To się tyczy wszystkich programistów.

BEZ WAS I WASZEJ PRACY NIE BYŁO BY NAS I NASZEGO HOBBY.

Uniosłem się, dziękuję Tobie i wszystkim, którzy robią cokolwiek dla Amigi, czy to 68k, czy to NG i wspierają jakikolwiek z naszych systemów.
[#85] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@RadziN, post #82

Tak na Acerku eMachines, w zasdzie klonie Acera One tylko z innym Wifi i z grafiką intel 3100, czyli grafika Vesa. Najnowszy Aros One działa super na Atomu, uważam, że to chyba najlepsza wersja Arosa i osobiście szukam czegoś z GMA 945-950, żeby mieć grafikę 2D/3D.
Co miałem na myśli wcześniej wyjaśniłem w odpowiedzi skierowanej do Michała.
1
[#86] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@KM_Ender, post #84

W Arosie głównie pracuje Deadwood (zmiany), ncafferkey (zmiany dotyczące spraw sieciowych) i Kalamatee (refaktor):
https://github.com/aros-development-team/AROS/commits/master

Gdyby nie Deadwood to Aros by nie istniał.
5
[#87] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@michal_zukowski, post #86

Na miejscu programistów arosa i morfos rzuciłbym to w cholerę i zaczął pisać jakieś sensowne oprogramowane na amige klasyczna i ng.
[#88] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@SzaryWilk, post #87

Znajac ograniczenia Amigi klasycznej (szybkosc procesora, ilosc dostepnej pamieci, HDD - jest/nie ma) zdefiniuj jak wg Ciebie wyglada sensowne oprogramowanie.
1
[#89] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@Phibrizzo, post #88

Są tylko dwie możliwości
Pierwsza to program do ignorowania Szarego Wilka lub mnie
Druga to program do kopania BItcoinów przez układ AGA, ECS, OCS.
3
[#90] Re: Hyperion Entertainment zwycięża w procesie z Cloanto

@SzaryWilk, post #87

Jeśli Amiga 68k będzie miała procki porównywalne z Amigami NG (wlicząjąc w to MakiG5) i jeśli ktoś ogarnie SDK do poziomu morphosowego. To można się zastanowić. Obecnie pisanie oprogramowania innego niż "wszystko od podstaw" dla 68k jest stratą czasu. Powiedzmy jest 100 tys userów Amigi 68k. Problem w tym że dany program uruchomi max 200 z nich. W porównaniu do maszyn NG gdzie userów jest powiedzmy 8000 czyli wielokrotnie mniej to program użyje ~1000. Co z tego że powstanie przeglądarka WWW dla 68k, skoro obecnie nie ma maszyny, która by mogła to odpalić i sensownie korzystać (nawet z emu68).

Aha, i SDK musi być kontrolowane przez zespół kontrolujący system. Żebym był pewny, że jak coś nie działa to wina moja a nie losowych osób z losowych grup/miejsc.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2023 17:40:19 przez michal_zukowski
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem