[#1] Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024
Czytając, czy oglądając materiały wideo o tym, jaka była jedna z przyczyn pewnej przewagi Atari serii ST nad Amigą (zwłaszcza pierwszymi modelami OCS) dostrzegłem, że poza MIDI (co pozamiatało Amigę w branży muzycznej - ta dostępność ad hoc złącza) - była też wysoka rozdzielczość (i tu triumfował legendarny Calamus = jedno ze szczecińskich wydawnictw przyznało mi się kiedyś - opowieścią pewnego pracownika iż korzystali z niego do połowy lat 90 jeszcze na Atari TT)). Ale kurde - tak jakiś czas temu przypomniałem sobie jak po zakupie ok, roku '90 (notabene w Szczecinie był to sklep z materiałami do szycie - na przeciw dzisiejszego Kebabu BaruRab - zresztą obok niego w obuwniczym była też dostępna) A500 i monitora A1084s - ucząc się systemu 1.3.3 w preferencjach znalazłem tryby graficzne A2024. Instrukcja wspominała o tym lakonicznie, że to pod projektowanie CAD i specjalny monitor potrzebny. Oraz o kosmicznych wtedy rozdzielczościach 1008x1024 oraz 1008x800 w bodaj 4 lub 8 kolorach.

NIe tak dawno wróciłem do co jakiś czas przypominającego mi się tematu. Bo w świecie ST często ten tryb mono wysokiej rozdzielczości się powtarzał (bez jakichkolwiek negatywnych kontekstów co do Atari), ale jako argument przewagi. A ile mnie pamięć nie myli był to tryb 2 kolorowy w 640x400?

Jeśli dotąd się nie mylę, bo wszystko piszę z pamięci to pomyślcie, jaki potencjał szczególnie w kategorii wygodnego DTP możnaby wygenerować gdyby monitory A2024 były choć w części tak dostępne jak 1084, czy jego Philipsowy klon. A i powstały apki dedykowane pod ten monitor. Znalazłem też film z prezentacją instrukcji do tego monitora... Szkoda, że nie było to chyba (choć ze względu na nasze położenie na mapie li lata trudno to teraz osądzić) wykorzystane jak wysoka rozdzielczość i dedykowany pod nią monitor z ST.

Co o tym sądzicie, a może jestem zwyczajnie ignorantem i macie inne informacje z zachodu z tamtych czasów?

2
[#2] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #1

Atari TT z 1990, znacznie szybsze i tańsze od A3000, było dostępne z także znacznie tańszym i przez to częściej spotykanym monitorem do supHiRes 1280x960 w 2 kolorach przy 70kHz. Nie pamiętam czy ten monitor miał 17 czy 19 cali. W każdym bądź razie wyróżniał sie także wielkością.
A3000 dawała wtedy za lekko licząc 2x wyższą cenę 1280x512 w 4 kolorach na VGA. Oczywiście mówimy tu o trybach bez mrugania. Oraz na tym specjalnym monitorze którego nikt na oczy nie widział te mityczne 1280x1024 w 4 szarościach. Ten filmik pokazuje połowę tego, i nie jestem pewien czy te 1024 w pionie to też by było bez mrugania.
Z drugiej strony w LoResie TT dawał 8bitów na piksel o 2 lata wcześniej niż Amiga. Choć do Amigi były takie karty graficzne, ale kiedy i za ile tego nie wiem.
Popularne slogany że tylko Amiga coś umiała były tylko w reklamach. A nawet tam dotyczyły hobbystycznych zastosowań a nie profesjonalnych.
[#3] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #1

Big book of Amiga hardware ma artykuł o monitorze A2024. I o 19" wersji.

Ciekawie rozwiązane.
[#4] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@ZorrO, post #2

W każdym bądź razie wyróżniał sie także wielkością.A3000 dawała wtedy za lekko licząc 2x wyższą cenę 1280x512 w 4 kolorach na VGA
.
Amiga 3000 was launched at a price of $3379 which was quite stiff too, but much more affordable by working and business people at that time. The Atari TT030 had a price at $2995.
"Ponieważ konkurenci zapowiadali na 1990 rok komputery z procesorami 68030 taktowanymi powyżej 16 MHz, także i Atari postawiło na szybszy procesor i podjęto decyzję, aby Atari TT wyposażyć w procesor taktowany 32 MHz. Wraz z podniesieniem taktowania procesora rozpoczęły się problemy z całą architekturą komputera. Układy Blitter i Shifter niestabilnie pracujące przy 16 MHz zupełnie nie radziły sobie z 32 MHz taktowaniem płyty komputera. Występowały także problemy z dostępem do pamięci i urządzeń zewnętrznych. Ponieważ nie było już czasu na przeprojektowanie płyty głównej komputera postanowiono ratować się swoistymi półśrodkami. Pozostawiono taktowanie płyty głównej na poziomie 16 MHz, natomiast procesor "oddzielono" od szyny danych dosyć pamięcią cache. Rozwiązanie to choć skuteczne, znacząco obniżyła wydajność komputera, który w folderach chwalił się procesorem 68030 taktowanym 32 MHz, był odczuwalnie wolniejszy niż komputery konkurencji taktowane 25 MHz. Dodatkowo koprocesor 68882 stał się opcjonalnym, a nie standardowym wyposażeniem komputera. To rozwiązanie jednak zapewniło stabilną pracę dla pozostałych komponentów komputera.

Atari nie ukończyło także nowych układów graficznych, stąd też w Atari TT znalazł się znane już wcześniej układy Blitter i Shifter nieco zmodyfikowane i oznaczone jako wersja 2. W pierwszej, niewielkiej serii układy te występowały jako oddzielne układy, a w kolejnych połączono je w jednym chipie. Stąd też często pojawiają się opinie, że Atari zrezygnowało z Blittera w Atari TT.

Zgodnie z planem udało się natomiast ukończyć system operacyjny TOS 3.0, jednak nie oferował on wielozadaniowości ani ochrony pamięci jakiej można by oczekiwać od nowoczesnego systemu operacyjnego. Było to także problemem dla firmy, gdyż hasła "wielozadaniowość", "ochrona pamięci" stawały się niezwykle modnymi w tym okresie. Nowy system Atari nie w pełni też wykorzystywał układ zarządzania pamięcią MCU jaki znalazł się na płycie komputera. Całość w folderach reklamowych wyglądała imponująco, jednak w rzeczywistości była mocno niedopracowaną konstrukcją, której braki łatano swoistymi półśrodkami."

Źródło neutralne - dobreprogramy.pl.
Jak widać ani A3000 nie była 2x droższa - to pojawiające się 4100$ to była wersja z monitorem, ani 2x wolniejsza. A Atari TT to było nierozbudowywalne, zabugowane gxwno. Precz z propagandą atarowską!
6
[#5] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #1

Tutaj masz informacje o dostępnych dla poszczególnych układów trybach graficznych, w tym A2024.
https://amiga.lychesis.net/articles/ScreenModes.html

Co do osobnych programów, to wszystko co działa pod systemem powinno działać też w trybach A2024. Nie trzeba więc pisać osobnych programów dla tego trybu.

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 10:29:00 przez Solo Kazuki
1
[#6] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Solo Kazuki, post #5

No tak wyżej piszecie o A3000. Ja jednak eksperymentowałem z próba wyświetlania tych trybów w zwykłej A500 kupionej ok 1990 na monitorze A1084. Z uwagi na pasmo 10 i 15 kHZ ciut ekranu (jakby pół) z "gliczem" sie wyświetlało. Ja tu raczej piłem do tego iz w domowej wersji Ami argument dostępności wysokiej rozdzielczości ST mającym specjalny wyświetlacz jest nie trafiony. Bo skoro w Prefs '90 WB 1.3.3 miałem opcje A2024 to jakiś czas musiał być już na rynku, a więc potencjał nawet A500 był niewykorzystany jak w ST i to już pewnie koło 1987 było to 1008x1024 max bez interlace i po przerobieniu Chip na 1 MB zapewne w 4-8 kol. (swoją drogą dziwię sie , że C= z fabryki nie puszczało A500 z przelutowaną zworka na 1 chip pod klapką widziane...
[#7] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #6

swoją drogą dziwię sie , że C= z fabryki nie puszczało A500 z przelutowaną zworka na 1 chip pod klapką widziane...

Chodziło o kompatybilność softu, który miał sztywno zaadresowaną pamięć SLOW.
[#8] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@snifferman, post #7

A faktycznie , zapomniałem już, sam nie kupiłem A500plus z obuwniczego a A500 ze sklepu z materiałami, bo chodziły legendy ok 90 roku o prawdopodobieństwie nieodpalania gier na większym chip :)
[#9] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #1

Całkiem niedawno był wątek:
https://www.ppa.pl/forum/amiga/45603/a2024
1
[#10] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Pinto, post #9

Temat tego monitora wraca co jakiś czas. Ludzie nie mogą się nadziwić
a ja myślę, że Amiga a szczególnie A500 ocs jeszcze nie raz zaskoczy
wszystkich.

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 18:14:47 przez Marcin27411
1
[#11] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@fazior, post #4

A Atari TT to było nierozbudowywalne


TT ma slot VME. Trochę kart do niego wyszło (nie tyle co Zorro do Amigi ale były).
[#12] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@hrw, post #11

A trocha to ile? Tyle tego było co przypadków użycia TT Lores 8 bit?
Chyba każdy na tym forum wie co można wsadzić w A3000? W porównaniu z A3k TT jest nierozbudowywalne, no niech będzie trudno rozbudowywalne i jeszcze koszmarnie brzydkie - w porównaniu:).

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2025 12:39:00 przez fazior
1
[#13] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@fazior, post #12

Chyba każdy na tym forum wie co można wsadzić w A3000?


Amiga 3000 i Atari TT to były komputery dostępne dla tak małej grupy ludzi, że chyba nie ma o co kruszyć kopii ;)
1
[#14] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@karolb, post #13

Ok, czyli można pisać bezdury z pupy. Jaka to A3k była droga i beznadziejna a sprzęt dwufunkcyjny, czyli odpalaczka calamusa i cubase to był cud miód orzeszki i to jeszcze za pół ceny. A potem wychodzą kwiatki jak książka Pani Mikołajczak gdzie Amiga nie istnieje, bo w atarowskich serduszkach się nie mieści.
2
[#15] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@fazior, post #14

Dla mnie oba te komputery to był cud "miód orzeszki".
Mnie natomiast pzrzeraża, że żyjemy bataljami z tak dawnych wojen. Tak amiga była lepsza, i było to prawdziwie pyrusowe zwycięstwo, bo 3 lata póżniej syndyk ją wyprzedawał za $99.
3
[#16] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Ralpheeck, post #15

Ani w epoce nie walczyłem z 16 bit atari, może dlatego że chyba jednego człowieka z St znałem, ani teraz nie zamierzam walczyć. Jestem mocno reaktywny że tak powiem. Jak ktoś mi na salony włazi w uwalonych węglem walonkach i robi na dywan to zwracam uwagę - tyle.
[#17] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@fazior, post #16

Rzecz jasna nie chodzi o kłócenie, ani reparacle powojenne od Atari ST ... ale oglądałem sporo materiałów, dgie ten słynny tryb HI graphics ST , ale wymagający specjalnego mono monitora był akcentowany jako przewaga i powód tej przewagi (notabene w Ami od ECS jest kolorowe VGA - wymagające dowolnego monitora VGA do tego edytowalnego MonEdem z 640x480 do 640x400 i to nie w 60Hz, ale mnie udało się to podkręcić do bodaj 72-73 Hz). Więc tylko napisałem o istnieniu w tym samym czasie dedykowanego pod monitor 1008x1024/800 w A500 i to w kolorze, co jest jakby nie patrzeć propagandą mikrosukcesu Ami ... Wystarczyło mieć monitor C= A2024.
[#18] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@fazior, post #12

Mi się akurat TT podoba, ma dosyć niespotykany kształt pośród kompów z tamtego okresu. Chętnie bym kupił (w dobrej cenie oczywiście), na pewno zamiast obiektu westchnień wielu: Falcona.
Niezależnie od wojenek C=&Amiga vs Atari, to bardzo mi się podoba design AtariXE i AtariST (Falcon niby taki sam... ale to już inne czasy były), bardziej niż większości Amig (tu najładniejsze są A1000, A3000 i A500...). Za to wygląd atarowskiego GEM w porównaniu da każdej wersji Workbencha jest straszny.

A tak z merytoryki wątku, to nie uważacie że film z 1 postu jest dosyć dziwny? Facet przez 90% materiału pokazuje najpierw wygląd pudła i obudowy, a głównie kartkuje papierową instrukcję, a niecałe 10% to monitor w działaniu, czyli jedyne interesujące (przynajmniej dla mnie).

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2025 19:41:31 przez wali7
[#19] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #17

Ten monitor C= to się przecież prawie do niczego nie nadawał. Tam było odświeżanie bodajże 10 do 15hz.
[#20] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Private_Public, post #19

Odświeżanie ekranu było 10-15 Hz ale w rozumieniu aktualizacji zawartości, bo sam monitor miał własny framebuffer i dlatego prezentował świetny (chyba, bo nie widziałem...) niemrugający obraz wysokiej rozdzielczości. Do tego mimo dużej rozdzielczości miał aż 16 poziomów szarości.
Czyli do gier się nie nadawał (no chyba że do szachów, czy jakichś strategii), ale do użytków jak najbardziej.

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2025 19:44:55 przez wali7
[#21] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@wali7, post #20

W trybie 1008x1024 było to 50 Hz w trybie 1008x800 było w 60Hz możnaby nawet nazwać te tryby Expanded PAL/NTSC, do tego bez przeplotu.
1
[#22] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@wali7, post #18

Jeśli jesteś fanem obudowy TT to może zainteresujesz sie pewnie znacznie tańszym MegaSTE które były w takich samych obudowach. Ale to tylko 68k 16MHz +Blitter + kilka megasków i miejsce na HDD. :)
[#23] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@ZorrO, post #22

Tak :)
Niedawno była oferta TT na OLX za 3000 zł... niby okazja, ale obawiałem się zaryzykować.
[#24] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@ZorrO, post #22

Nie tak dawno na YT Atari Online słuchałem jakiegoś materiału, gadzie ludzie ze sceny chwalili właśnie linię STE jako nawet ciekawsze rozwiązanie niż późniejszy Falcon (tak to zrozumiałem). Podobno była to maszyna o bardzo dużym potencjałem.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2025 02:01:02 przez xtro
[#25] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@xtro, post #1

Ugułem, Commodore w pełnej krasie, całe te. Stworzyli rozwiązanie mogące uczynić Amigę mocnym zawodnikiem w zastosowaniach CAD, ale oczywiście nie poszło za tym oprogramowanie i nie zadbano nawet o stosowny marketing.

Istnienie tych trybów, których "nikt" nie widział na oczy, było czymś bardzo tajemniczym i intrygującym w swoim czasie.

Zastanawiam się, czy dzisiaj jakiś magik nie byłby w stanie skonstruować interfejsu z tym framebufferem, pozwalającego używać tych trybów na zwykłym monitorze?

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2025 08:23:51 przez Daclaw
1
[#26] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Daclaw, post #25

Zastanawiam się, czy dzisiaj jakiś magik nie byłby w stanie skonstruować interfejsu z tym framebufferem, pozwalającego używać tych trybów na zwykłym monitorze?
Tylko po co, skoro przy pomocy Indivision na AGA możesz pociągnąć 1280 na 1024? I to w pełnej cyfrze, obraz przez HDMI jak żyleta.
1
[#27] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@wali7, post #18

ma dosyć niespotykany kształt pośród kompów z tamtego okresu


To nie jest wartość sama w sobie. Na tym polega fenomen Tesli Cybertrucka i Balenciagi i to nie jest dobre. Brzydota nie jest innym pięknem a ordynarność nie jest odmienną formą subtelności.
1
[#28] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Daclaw, post #27

To już chyba wszyscy zapomnieli o Amiga Odkurzaczu.

[#29] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@bobycob, post #28

I całe szczęście że nikt tego nie produkował. A co do urody TT to podpisuję się pod opinią Dacława.
[#30] Re: Legenda o specjalnej wysokej rozdzielczości, czyli C=2024

@Daclaw, post #27

Bez wątpienia uroda czegoś jest kwestią subiektywną. Więc mi Walker absolutnie się nie podoba (wręcz mogę go określić jako paskudny), chociaż zapewne komuś się podobał (choćby projektantowi), za to obudowa TT podoba mi się.
Jest oryginalna, owszem, ale nie dlatego mi się podoba...
Po prostu jest ładna. Tak uważam, subiektywnie :)

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2025 12:00:31 przez wali7
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem