Komentowana treść: PiStorm przechodzi na WarpOS
[#1] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Warp 3D też będzie? Bo inaczej projekt ma mało sensu.
2
[#2] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MUFA-amigaone-pl, post #1

Też mi się marzy Warp3D, ale nawet bez niego jest to ogromny przełom w małym świecie WarpOSa ok, racja
Jest szansa na "ogromną moc obliczeniową" (jak na amigowe warunki) oraz bardzo szybka grafikę do 2d i filmów ok, racja
Trzymam mocno kciuki za projekt szeroki uśmiechOK

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2025 12:38:47 przez BULI
5
[#3] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Pamiętam gdy, jeszcze nie tak dawno temu, teczka z pomysłem EmuPPC miała naklejkę "nierealne" i leżała na półce podpisanej "science fiction".

Popatrzcie ile może dokonać jeden kumaty i zmotywowany (właściwie nie wiem czym) człowiek.
Parafrazując tekst Smolenia można byłoby rzec:
"Gdybyśmy dwóch takich Michałów mieli to byśmy se sami tę wojnę wygrali!"


Ode mnie ogromne brawa (póki jeszcze mogę - na stojąco). OK

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2025 12:52:13 przez MDW
10
[#4] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MUFA-amigaone-pl, post #1

Na Warp3D było bounty. Biblioteka się pisze.
9
[#5] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@_arti, post #4

Ale chyba tylko na 68k?
[#6] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
A jakiej to będzie wydajności w MIPS? Bliżej CyberStorma czy może Sonneta? Może wreszcie DosBox dostałby kopa
[#7] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@pong777, post #6

~3600 jest teraz, a jeszcze Michał nie zaczął nawet pracować nad optymalizacją...
1
[#8] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@waldiamiga, post #5

To chyba nie ma znaczenia? (Nie wiem) Bilbioteka to tyko biblioteka.
2
[#9] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MUFA-amigaone-pl, post #1

Absolutnie nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że „bez Warp3D nie ma sensu”. Istnieje wiele projektów, które nie wymagają Warp3D, a działają na WarpOS, ale nie 68k (zazwyczaj z powodu błędów kompilatora/optymalizatora w kompilatorze 68k). Jednym z przykładów jest Sin. Innym przykładem jest GemRB – prawdopodobnie nadal będę próbował uruchomić wersję 68k pomimo EmuPPC, ponieważ mogłaby działać na Vampire, ale i tak. Po drugie, jeśli działa szybciej niż kod 68k na PiStorm, to nawet bez Warp3D ma to sens. I tak, rozwiązanie 3D dla PiStorm jest w fazie rozwoju.
11
[#10] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@pong777, post #6

Obecnie zakłada się, że „poza Sonnetem”. Pytanie brzmi, jak DALEKO poza Sonnetem. Michal jednak nadal ostrożnie wypowiada się na temat wydajności, poza tym, że prawdopodobnie będzie ona wydajniejsza niż emulacja 68k (na PPC tłumaczenie 1:1, na 68k niektóre kody operacyjne są bardzo skomplikowane) i ujawnił kilka testów porównawczych.
6
[#11] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
To jest tak dobra wiadomość, że aż się oczy śmieją.

Sonnet library, to był moim zdaniem największy przebłysk geniuszu od wydarzeń takich jak BlizzardPPC i Prometheus. Radość, którą mi to przyniosło, jest niemierzalna. Odpalanie kolejnych portów WarpOS na kind of 2nd computer situated somewhere between my Amiga's cpu card and my monitor; było czymś niesamowitym...

Kolejna taka lampeczka zapaliła się po odpaleniu Pistorma w A1200; kiedy odkryłem, że jeśli emulator jest kartą turbo inicjującą się w 1 sekundę, to jest bardziej niż spoko. Dalej było już tylko lepiej. WarpedVision, AGA/RTG switch, informacja z obozu Dennisa Boona o pracy nad 3D do Video core, Emu68 1.1, które zamiata jeśli chodzi o kompatybilność i speed....To wszystko jest fantastyczne i reatywnie dostępne, bo Pistorm ma świetną cenę w stosunku do możliwości. Trzymam kciuki z całej siły i wspieram jak mogę.
6
[#12] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@crimart, post #11

W sedno tarczy! Moja a-pińcet już się cieszy. Warp3D, Emu64 1.1 i EmuPPC, do tego z hardłeru FrameThower i można szaleć!
[#13] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Ale czad, kto by pomyślał, że dorobię się PPC w swojej Amidze. Cieszę się, że jestem Patronem projektów naszego Guru Michała Schulca. Co prawda to tylko na przysłowiową kawę, ale zawsze gorąco namawiam do wspierania nie tylko brawami naszych Amigowych bohaterów.
5
[#14] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Mirq, post #7

O wow to jak 1.3–1.4 GHz G3, albo około G4 867 MHz. Niezle.

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2025 17:31:22 przez sand
3
[#15] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Damn, tego się nie spodziewałem, ale szacun!
To jeszcze na 3 rdzeń emuX86 i niech mieli Janusa
2
[#16] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Bardzo fajna sprawa...
Ale ja mam swoje (mam nadzieję że małe ;) ) marzenie: sterowniki Poseidona do USB na RPi....
A z dużych marzeń, to obsługa także Warp3D. W końcu te ARMy mają sporo rdzeni. Po co mają się marnować? :)
Ale jest super.
5
[#17] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@wali7, post #16

USB się robi: https://github.com/rondoval/emu68-xhci-driver
Pod Poseidona, zgodnie z zamówieniem ;)
14
[#18] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@rondoval, post #17

sztos!
2
[#19] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@crimart, post #18

Jakiś czas pewnie jeszcze z tym USB zejdzie, sporo zależy, ile wykroję na to czasu.
Sprawa w sumie prosta, ale z drugiej strony.. Pi4 ma dwa kontrolery XHCI: jeden od portu OTG, drugi jest podłączony do tych czterech USB-A - na tym się skupiam. On jest tak naprawdę na PCIe 3.0 x1, więc w międzyczasie powstaje biblioteka do PCIe, z enumeracją, mapowaniem BARów itp, a jeszcze trzeba driver do kontrolera przerwań :)
Plan jest mniej więcej taki:
- najpierw przerwania w genet (driver do ethernetu; bo prościej - on nie jest na PCIe)
- później przerwania w PCIe i XHCI
- na końcu transfery isochronous (muszę zorganizować coś do testowania)

Co ciekawe to jest zupełnie normalny kontroler PCIe, tyle że ma 1 lane. Działa DMA do/z FAST RAMu, okienko można zrobić choćby i 1GB... przerwania MSI... aż się prosi żeby wylutować to USB i zrobić coś w rodzaju Mediatora PCIe.
5
[#20] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Jeśli dobrze rozumiem ten post - są trzy nowe karty do Amigi które uwaźa się za bardzo szybkie:

- PiStorm (040)
- Icedrake (080)
- Warp (060)

Wszystkie dostarczają funkcjonalności RTG i umożliwiają porty np. zaawansowanych gier i programów z PC, przy relatywnie wysokich lub wysokoch MIPSach.

I teraz zaczyna realnie pojawiać się obsługa PPC pod Pistorm.

Jesli dobrze pamiętam, pytałem Gunnara na forum w sprawie PPC w V4. Za malo miejsca w FPGA. Pytałem też ludzi od Warp nt. emulacji PPC via ARM. Mniej wiecej ta sama odpowiedź.

Wniosek: obecni i przyszli uzytkownicy Pistorma moga mieć stopniowo funkcjonalność PPC bez konieczności modyfikacji hardware'u, użytkownicy pozostałych kart -- jeśli w ogóle będzie taka opcja, juz nie.

I to jest naprawdę spory atut, na korzyść Pistorma.
[#21] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@_DiskDoctor_, post #20

Pistorm to nie 040. Obsługuje wszyskie instrukcje z rodziny 68k.
1
[#22] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@_DiskDoctor_, post #20

Konkurencja nie śpi ;) Jak EmuPPC się przyjmie (a czemu by się miało nie przyjąć, popatrzmy jak otwieramy dostęp do kolejnego softu dla WarpOSa) to chyba V5 na numerek wyższym FPGA (zdaje się to ~150k LE ... przy obecnym 77k i jęczeniu Gunnara jak PPC ssie w porównaniu do AC68080) mając 2x więcej miejsca daliby radę, co?) Ale jakoś się nie spodziewam takiego rozwoju sytuacji. To samo dotyczy PCIe, które mogłoby być w vąpierzu od dawna, ale nie, po co, mamy maggie, nathaniela, arniego, nic nigdy więcej nie będzie trzeba :D
2
[#23] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@_DiskDoctor_, post #20

@DiskDoctor: Jest ogromna różnica w wydajności między tymi trzema. PiStorm >> Icedrake > Warp. Heretic 2 na przykład działa w rozdzielczości 640x480 z około 25 fps na PiStorm, 8 fps na 320x240 na Icedrake (może 7 na Warp?). Co do PPC – to powód, dla którego A6000 była zmarnowaną szansą. Pomysłem byłby slot PCI jako zapadnia (zasugerowałem to dawno temu Gunnarowi – nie o A6000, o którym nic nie wiedziałem, ale o „przyszłej implementacji ASIC Vampire”). Na PCI można by dodać kartę PCI PPC lub prawdziwą kartę 3D (nie jestem pewien, czy mechanicznie by się zmieściła, ale podobno w obudowie A6000 jest jeszcze dużo miejsca). Co do emulacji PPC – myślę, że Gunnar nienawidzi PPC i NIGDY by tego nie zrobił. Oczywiście jego sprzęt nie ma takiej mocy. Jeśli 68k jest dużo wolniejsze od PiStorm, to dlaczego przebudowany PPC miałby być inny?
3
[#24] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #23

To czy byłby inny to rzecz drugorzędna. Tu chodzi nie tylko o wydajność (w końcu pistorm emu68k będzie też dawać grube mipsy i flopsy) a raczej dostęp do istniejącego oprogramowania na WOS oraz ewentualnych przyszłych portów oprogramowania działającego na platformach PPC. Tylko tyle i aż tyle. Ale duże FPGA jest odpowiednio droższe (choć to i tak kropla w cenie kompletnego rozwiązania). PCI pozwoliłoby od biedy włożyć sonneta by mieć dostęp do tego samego softu mimo posiadania platformy Apollo Teamu. Tylko widzisz jak to jest... nie jest zainteresowany to nie.
1
[#25] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@abcdef, post #24

Zgadza sie w FPGA to PPC nie ma sensu, i chyba nie ma zadnego takiego projektu.
PPC to w zasadzie martwe juz jest, no moze oprocz tych wersji od IBM-a do serwerow. Power 8 chyba juz jest, ale nie sledze tego.
A co do A6000, to pewnie ciekawym pomyslem bylby slot do podlaczenia jakiejs szybkiej malinki.
Wtedy jesli ten projekt EmuPPC wypali, to mozna by miec 68080 i chipsety z V4 plus tanie i szybkie PPC w jednym.
Mysle, ze Gunnar by na cos takiego poszedl, czyli EmuPPC dla A6000.
WarpOS dla A6000.

Edycja.
A pozniej MorphOS dla A6000.
A na koncu Amiga OS4.1 dla A6000.
I Gunnar zjednoczylby wszystkie systemy w jednym.



Ostatnia aktualizacja: 21.10.2025 11:20:48 przez Don_Adan
[#26] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Don_Adan, post #25

Może cię zaskoczę, ale ... motorola 68k jest jeszcze bardziej martwa. Jest tak martwa że jakiś czas temu chciano wywalić backend do 68k w gcc ... Prawdą jest natomiast to, że w desktopie PPC nie istnieje. Tylko istniało i nadal jest sporo dobrego softu który da się pozyskać. Przypominam, że na dziś to Amigowcy są zachwyceni portem ... Settlers II czyli gry z połowy lat 90tych. No dobra, jest też Robin Hood Legend of Sherwood wydana w 2002r na PC. Ok, ale to nie miało jakiś wybitnych wymagań :)
Teraz jeśli chodzi o IBM to jak najbardziej ono działa na - kompatybilnej z PowerISA - architekturze POWER w wersji 10 aktualnie. Malina z emuppc musi mieć odpowiednio szybkie połączenie do peryferiów V4SA/A6000 żeby to miało sens. Co oznacza, że docelowo i tak jedyną sensowną opcją jest pcie. Czyli CM4/CM5 (bo mają pcie same w sobie) i pcie w FPGA. Czyli można zapomnieć o V4 już zupełnie, bo to nie ma sensu.
2
[#27] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
@abcdef
PCI pozwoliłoby od biedy włożyć sonneta by mieć dostęp do tego samego softu mimo posiadania platformy Apollo Teamu.


@Don Adan

Co do A6000, to pewnie ciekawym pomyslem bylby slot do podlaczenia jakiejs szybkiej malinki.
Wtedy jesli ten projekt EmuPPC wypali, to mozna by miec 68080 i chipsety z V4 plus tanie i szybkie PPC w jednym.
Mysle, ze Gunnar by na cos takiego poszedl, czyli EmuPPC dla A6000.


Już ja widzę jak dorabia interfejsy, pozwalające do swojego namiętnie promowanego "68080" podłączyć cokolwiek konkurencyjnego, co da o wiele więcej mocy
[#28] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Don_Adan, post #25

@abcdef: Zgadza się, nie chodzi tylko o wydajność. Poza tym obecnie portowanie gier na AmigaOS w 68k zajmuje najwięcej czasu – nie ze względu na istniejące ograniczenia wydajnościowe, ale głównie ze względu na znalezienie sposobów na obejście błędów kompilatora w gcc 68k. gcc dla PowerPC jest DUŻO lepszy. Oczywiście w przypadku gier niskiego poziomu (Vampire i niższych) gcc 68k nadal odgrywa rolę – ale problem z błędami kompilatora/optymalizatora pojawia się głównie w bardziej skomplikowanych portach high-end. Jest jeszcze jeden aspekt korzystania z EmuPPC – który Michał wyjaśnił w swoim wystąpieniu na Amiga40. Dodanie natywnego kodu ARM jest trudne, ponieważ pojawia się pytanie „który ARM?” – jest ich wiele. Jeśli PowerPC da się zrobić bez znacznej utraty prędkości, może to być dobra opcja (mam nadzieję, że dobrze to ująłem) dla kodu, który jest szybszy niż emulowany kod 68k.

@Don_Adan: Bardziej prawdopodobne, że taka ścieżka dodania OS4 lub MorphOS-a prowadziłaby przez PiStorm z EmuPPC. W tym przypadku projekt działa i większość kodów operacyjnych jest już zaimplementowana. Oczywiście sam Michał nie będzie angażował się ani w OS4, ani w MorphOS-a, ponieważ chce trzymać się z dala od spraw politycznych. Ale jego prace będą OpenSource. Przynajmniej rozmawiałem już o tym z różnymi osobami z branży OS4 i zaleciłem rozważenie użycia tej nowej-starej platformy. Ale na razie jest to „tylko WarpOS”.
2
[#29] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@abcdef, post #26

Moja odpowiedz miala byc na wpis wyzej od MagicSN.
Chyba jest jakis blad w dodawaniu wpisow jak ktos dlugo pisze post a w miedzyczasie, ktos doda nowy wpis.
Wiec dodalo jako odpowiedz na twoj wpis.

68k bylo martwe na poczatku XXI wieku, przez dosc dlugi okres, ale teraz juz nie jest i juz nie bedzie.
Co widac po ilosci nowych gier tworzonych na 68k, ilosci systemow na 68k i ogolnie po zainteresowaniu 68k.

Ja to widze inaczej, polaczenie moze byc wolne, PPC moze uzywac zasobow z malinki, nie musi korzystac z zasobow 68k.
Tak jak teraz dzialaja takie karty jak Sonnet na Amidze, w minimalnym stopniu korzystaja z 68k i sa szybkie.
Wiec cos w tym stylu.

Ciekawym byloby tez pewnie miec sprzet, ktory ma dwa procesory 680x0: 68080 i 68040.
Nowe mozliwosci w rozwoju AmigaOS.
[#30] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Don_Adan, post #29

Sonnet nie musi mieć szybkiego łącza do pauli, połączenie do chipsetu i tak jest pewnie niewiele wolniejsze niż w przeciętnym amigowym turbiszczu. Natomiast do karty w slocie PCI ma zdaje się dostęp 133MB/s czyli tyle ile fabryka dała. A przecież takiego MohAA jak się portuje to nie po to by odpalać na agacie. Czyli ... w przypadku PiStorma generalnie nie ma wielkiego problemu, bo emulowany ppc będzie nadal systemowo na hakimś AHB czy innej ARMowej magistrali połączony z VideoCore. Wystarczy sterownik (no to jest hard part) i masz zacną kartę graficzną z dobrym dostępem dla PPC. W przypadku Vampire "koszerna" to jest SAGA. Dostęp do niej na wolnej magistrali zabijałby całą wydajność.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem