Wątek zamknięty
[#61] Re: Basic a blitz basic

@wali7, post #59

Ja Ci mowie, odswiez wiedze nt. BASIC, bo dzisiaj nawet nie numeruje sie lini :)

Powaznych aplikacji to dzisiaj nikt nie pisze w C - C powrocil do tego, do czego zostal pierowtnie stworzony..., jezeli juz, to C++, a i to jest bardzo problematyczna sprawa, bo bez boost czy stl, to ani rusz.

Obecnie gier nie pisze sie w C, bo wiekszosc powstaje w mocno przesadzistym C++ (tylko core engine) i roznych jezykach skryptowych (wlasciwie gra). Nadal uwazam, ze osoba zajmujaca sie amatorsko tworzeniem gry, w ogole nie powinna tykac C i C++, bo sa jezyki po prostu szybsze, wygodniejsze, dzieki ktorym moze osiagnac cos sensownego w znacznie, czy wrecz nieporownywalnie krotszym czasie.

Przy dobrej implementacji BASICa na systemie, to gra bedzie dzialac o wiele lepiej i szybciej niz napisana byle jak w C, uzywajaca kulawo kulawych blibliotek np: SDL, bo watpie zeby kolega szarpnal sie na OGLa, jak sobie uswiadomi, ile rzeczy musi zrobic zeby wyswietlic sama siatke, co w BASIC zalatwia pieknie kilkoma linijkami, owszem, ma ograniczone pole manewru i sporo zalezy od jakosci implementacji, ale tez watpie, zeby amator w krotkim czasie stworzyl lepsza implementacje OGLowych procedurek niz obecne w BASIC.

[#62] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #61

Niekoniecznie musisz uźywać OGL, czy SDL aby narysować kilka kresek. Dzięki tym bibliotekom twój kod będzie multiplatformowy (z Basica już by taki nie był, chyba że na innej platformie znalazłbyś ten sam dialekt), ale skoro ender chce pisać pod Morphosa, to kilka kresek, czy jakąś bitmapę można rysować za pomocą graphics.library (kodm w sumie też bedzie multiplatformowy, tyle że tre platformy będą musiały być amigopodobne).
[#63] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #17

Bez jaj zobacz sobie pushover tnie na 1,25 Ghz. Takich drętwych portów jest wiele.

[#64] Re: Basic a blitz basic

@wali7, post #62

Zapoznaj się z ECX multiplatformowy kompilator AmigaE. Początki kursu AmigaE masz tutaj:

http://www.ppa.pl/artykuly/dzial.php?idd=2&id_kategorii=6

Reszta to RKM oraz dokumentacja do E. Wraz z Amiga E na klasyka jest wiele przykładów oraz wszystkie z RKM przepisane na E. Dystrybucja kompilatora ECX też zawiera dużo przykładów.



Ostatnia modyfikacja: 20.05.2011 20:15:40
[#65] Re: Basic a blitz basic

@Ender, post #60

że programując pod Morphos-em nie napotkam problemów nie do przejścia


a znasz jakies gry na Amidze tworzone w pelni pod API amigowego systemu, bo na Amidze tego raczej unikano, nie bez powodu.

Na MorphOS to widze wiekszosc gierek jedzie na SDL.

[#66] Re: Basic a blitz basic

@wali7, post #62

tyle że tre platformy będą musiały być amigopodobne


raczej morphoeso podobne, bo zeby bylo amigopodobne bylo to musi uzywac grpahics.library jak na trojeczce, ale znasz takie gry, pytam serio ? :)

Piszac w BASIC tez mozna odzielic kod, na to co jest multiplatformowe i na to co bedzie zawsze wymagalo przepisania na platforme.

[#67] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #65

Na A500 unikano systemu, bo rzeźbienie po rejestrach pozwalało wycisnąć wszystko z maszynki popędzanej 68000 7 MHz. Już na szybsze Amigi sporo było gier bardziej, lub mniej współpracujących z systemem.
Na dzisiejszego MOSa (i nie tylko) sporo jest gierek SDLowych, bo takie najłatwiej przeportować (często wystarczy configure i make). Ale powstało tez kilka gierek jak najbardziej systemowych i te zazwyczaj nie używają SDLa.
A tak na marginesie, to byłem w szoku, gdy dowiedziałem się, ze Freespace 2 jest w SDL. To przykład, że z uzyciem tej biblioteki można stworzyć rzecz świetną. A że 95% produkcji to gnioty, to przecież nie wina SDLa.
[#68] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #66

To moglbys nam wszystkim pokazac swoje dziela, szczegolnie w basicu np. dla klasykow, a i w asm68k by nikt nie pogardzil. Najlepiej zeby to byly gry z dynamiczna grafika, te 25fps-ow albo jakies programy uzytkowe.
Wszyscy czekamy :)

[#69] Re: Basic a blitz basic

@wali7, post #67

Już na szybsze Amigi sporo było gier bardziej, lub mniej współpracujących z systemem.


ale np: jakie ?. np:Worms jest napisany w BASIC (Blitz). Nie znam takiej gry na Amidze jak Freespace 2, to prosze o tytuly gamestop10, czym wyzej tym lepiej :)

[#70] Re: Basic a blitz basic

@Sventevith, post #64

OK

[#71] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #68

Alez on nic nie pokaże.To typowy zatruwacz.On dziala tak,ze bierze pod lupe jakis temat i MUSI udowodnic,ze wszyscy sie myla,dla zasady.Założę sie,ze on nie jest zadnym amigowcem.Odkryl po prostu to forum,i to ,ze ludzie tu daja sie wciagnac w jałowe dyskusje.Napewno morduje tez na innych forach,pewnie maja tez go dosc poczynajac od użytkowników pralek samsung a kończąc na fanach origami.
[#72] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #69

Wiem że Worms był napisany w Blitzu. To jedyna dobra gra napisana w Basicu.

O Freespace 2 pisałem w kontekście Morphosa i użyteczności SDL. Nie mów, że nie zrozumiałeś.

Tytuły... hmmm: Civilization, UFO Enemy Unknown, Genesia, Colonization. W zasadzie wszystko pod Morphosa współdziała z systemem jak trzeba (zdaje się, że w zaleceniach dot. programowania Ami pod PPC było NIEużywanie Forbid() ).
Naprawdę nie zamierzam się licytować, tym bardziej, że mam utrudnione zadanie - gier traktujących dobrze system jest sporo, podczas gdy podając tutaj Worms jako przykład dobrej gry napisanej w Basicu podałeś już wszystkie
Jak jesteś ciekaw, to szukaj :)
[#73] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #68

Na marginesie:
interko teraz robie, to sie wszyscy doczekacie, w asm 68k, moze nikt nie pogardzi, choc ja dzis kieruje swoje zainteresowania glownie na klasyka i Natami tj. 68k/AGA/N68k/SAGA/troche systemu, raczej wstawki C w asm 68k, tak na odwrot, choc najlepiej bez C, w koncu to hobby :)

ps. gry raczej nie dla mnie, moze na Natami, ale nie sam i bez cisnienia, i dopiero po interku... A reszta tu i dzis jest nieistotna

[#74] Re: Basic a blitz basic

@Aniol, post #71

Alez on nic nie pokaże.To typowy zatruwacz.


jak nie masz o czym pisac, to popatrz w lustro.

[#75] Re: Basic a blitz basic

@wali7, post #72

To jedyna dobra gra napisana w Basicu.


nie jedyna, bo masz jeszcze Another World. Wiekszosc najlepszych gier na Amidze napisana jest w assemblerze, moze takze te. Ogolnie malo zachecajace, dosc statyczne gry, w porownaniu nawet do tych BASICowych :)

[#76] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #73

"..choc najlepiej bez C, w koncu to hobby"
Omg, ty gosciowi kazesz klepac w basicu, a sam piszesz w C/asm.

Coz, interko to jednak calkowicie cos innego niz program uzytkowy czy gra.

[#77] Re: Basic a blitz basic

@AmiChris, post #76

Omg, ty gosciowi kazesz klepac w basicu, a sam piszesz w C/asm


raczej ASM68k/AGA/c, wlasciwsza kolejnosc, C na ten czas malo mnie tu interesuje.

Ja mu nie kaze, tylko proponuje, idac za tematem, choc np: w/w AmigaE jest byc moze najlepszym kompromisem.

interko to jednak calkowicie cos innego niz program uzytkowy czy gra.


interko z grafika 3D w realtime, oczywiscie. program uzytkowy, hmm. zob. jak wyjdzie Natami, nowy temat. Do gry nie mam wizji, zadnej, bez sensu nie bede klepal. A interko to co innego, klepie i mam radoche z postepow, troche zabawy z kodem OK , ale nie ukrywam, czekam na N68k/SAGA :)



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 00:06:24
[#78] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #75

Another World nie jest napisany w Basicu, sorry.

[#79] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #61

Heh, znowu mnie, drogi 1989 lekko zasmuciłeś:

Powaznych aplikacji to dzisiaj nikt nie pisze w C - (...)
- no patrz, a ja piszę i nawet z tego żyję. Weź się człowieku zdecyduj, jesteś hobbystą co niczego w życiu nie napisał (pytałem o to poprzednim razem) czy ekspertem od współczesnej produkcji oprogramowania?

Obecnie gier nie pisze sie w C (...)
- jak wyżej. Nie masz o tym pojęcia, najwyżej coś Ci się wydaje.

Przy dobrej implementacji BASICa na systemie, to gra bedzie dzialac o wiele lepiej i szybciej
- a to jest Twoje chciejstwo. Na szczęście za mało poważnych osób ma czas i ochotę na jakieś obiektowo-strukturalne popłuczyny po Basicu w 2011, żeby miało szanse się ziścić. To co Ty byś chciał widzieć w Basicu istnieje, kosztuje sporo pieniędzy (chociaż do celów niezarobkowych bywa tanie lub darmowe), ale na szczęście nie ma nic wspólnego z Basiciem. Acha, i nie ma tego na MorphOSie, Amidze, ani na Platformie Amiga(tm).

kulawych blibliotek np: SDL
- najlepsze zostawiłem sobie na koniec. Skoro już udowodniliśmy, że na programowaniu, a zwłaszcza w C się nie znasz, to proszę, uzasadnij mi, dlaczego SDL (może być 1.2, nie wiem czy 1.3 jest na ami-platformy) to kulawa biblioteka. Możesz powoływać się na Minniata i jego teorie na temat SDL, będzie ciekawiej. :P

Pozdrawiam.

[#80] Re: Basic a blitz basic

@kjb, post #78

ja tam widzialem na filmie GFA-BASIC :) do tego czasu nawet nie przypuszczalem, ze byl w tej grze uzywany nawet 1% BASICa do czegokolwiek.

[#81] Re: Basic a blitz basic

@Hareton, post #79

no patrz, a ja piszę i nawet z tego żyję


aplikacji w C, czy w mocno doladowanym C++, bo C ma bardzo ograniczone zastosowania i zupelnie nie przypomina to pisania w takim C++, a dzieki temu C++ nadaje sie do pisania aplikacji...

ekspertem od współczesnej produkcji oprogramowania


tutaj hobbysta.

Skoro już udowodniliśmy, że na programowaniu, a zwłaszcza w C się nie znasz


niczego nie udowodniles. zbyt ambicjonalnie do tego podchodzisz... :)

a to jest Twoje chciejstwo. Na szczęście za mało poważnych osób ma czas i ochotę na jakieś obiektowo-strukturalne popłuczyny po Basicu w 2011


BASIC cieszy sie duza popularnoscia, szczegolnie wsrod hobbystow i amatorow bez tzw. szkoly... To, ze AOS4 i MOS nie dorobil sie dobrego natywnego kompilatora BASIC, to jego ogromna wada, bo tu wiekszosc to hobbysci, i BASIC na Amidze ma swoje tradycje, poczynajac od AmigaBASIC...

Ender gdyby mial na MOSie np: BlitzMAX (AmiBlitz3 z Amigi), PureBASIC, czy nawet FreeBASIC z odp. IDE i dobrym API do gier, to myslicie, ze widzialby sens poznawania C++ i marnowania niewiadomo jak dlugiego czasu na to, zeby odkryc prawdziwe oblicze sprzetu agd, a potem uzyc tego w kontekscie swojej gry, ze nie wspomne o tysiacu innych problemow, kiedy juz bedzie cos pisal... ... Dla osoby ktora bedzie grac w jego gierke to nie ma absolutnie zadnego znaczenia, czy napisal gre w C++, BASIC itd., byle gra byla grywalna, ladnie wygladala i dobrze dzialala... to dla tworcy ma znaczenie, bo duzo od tego zalezy, ile czasu na to poswieci, szczegolnie startujac z poziomu sredniej znajomosci BASICa i zerowej C++/C, traktujac calosc jako zabawe... A twierdzenie jakoby uczyl sie na potem C++, jest bez sensu dla hobbysty i amatora, bo to tylko narzedzie do celu, liczy sie tu i teraz... a nie temat do wymadrzania sie tu i owdzie, jakim to nie jest wspanialym i obcykanym z najnowszymi trendami programmerem. Radze przeniesc punkt widzenia z wlasnego nosa, a nie rzucac i obrazac sie, powolujac na wszelkie swietosci drodzy inkwizytorzy, krzyzowcy, purrysci etc. jezykowi



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 09:48:21
[#82] Re: Basic a blitz basic

@Hareton, post #79

dlaczego SDL (może być 1.2, nie wiem czy 1.3 jest na ami-platformy) to kulawa biblioteka


pogadamy na temat SDL na Amidze, jak jakakolwiek gra na mojej klasycznej Ami (030/882/50Mhz/AGA) bedzie wyrabiac 1/10 fps AMOSa (animujac piec bobow), obecnie to tylko ciekawostka, ja tam nie widze zastosowania :). Na MOS tez narzekaja na SDL i to na maszynach GHz'owych, ale to tylko temat portow..



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 09:01:03
[#83] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #81

Chyba jednak masz coś z ... skoro filmu nawet obejrzeć nie potrafisz. W filmie było powiedziane BASIC służył do napisania edytora grafiki cała gra była napisana w ASM.

Co do za bzdury piszesz. W czym jest napisany MOS ? Quake 1/2/3 też w C był napisany.



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 10:41:03
[#84] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #82

SDL nie powinno działać na Amidze bez karty graficznej. Wygłupiasz się w stylu: program X znany z Linuksa jest kulawy, bo po skompilowaniu kompilatorem C na mojego Spectrum 48K działa znacznie wolniej niż inne znane mi programy z lat 80tych.

Dalej nie wytłumaczyłeś mi, czemu SDL jest kulawą biblioteką. Marna wydajność Twojego komputera trybie w chunky czy też brak normalnego tryby TrueColor/HiColor to żaden argument - podobnie jak (oszczędzę Ci konieczności pisania kolejnego posta) niska jakość gier pod SDL pisanych przez amatorów.

[#85] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #82

Zejdźcie już wszyscy wreszcie z tego SDL-a... To jest bardzo fajna biblioteka tylko implementacje rysowania 2D nie są za fajne. Przy używaniu OpenGL-a śmiga jak ta lala...
No ale oczywiście na Twoim 030/AGA to raczej za dużo nie da, bo tam OpenGL-a i akceleracji sprzętowej (poza blitterem, który jest wolniejszy od CPU) nie uświadczysz...
Poza tym jakbyś się nie starał to na 030/AGA gry w 800x600 (jak chociażby ostatnio wypuszczony remake pushovera) w parunastu fps-ach nawet nie uświadczysz... A taka rozdziałka to przeważnie minimum dla czegokolwiek obecnie wypuszczanego.
030/AGA sobie poradzi w lowresie, ewentualnie bardziej statyczne gry w VGA, ale nic z dużą ilością grafiki sensownego powyżej 640x512 nie zrobisz...



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 10:50:18
[#86] Re: Basic a blitz basic

@Sventevith, post #83

BASIC służył do napisania edytora grafiki cała gra była napisana w ASM.


mnie naprawde nie ziebi i nie grzeje, co myslisz o mojej glowie, a glowe miej na karku i ugryz sie w jezyk nastepnym razem, dobra rada :). Czyli gra zostala napisana w BASIC/ASM, wystarczylo napisac, zreszta to normalne, duzo programow w BASIC ma wstawki asm.

Co do za bzdury piszesz. W czym jest napisany MOS ?


wspominalem juz do czego C sie nadaje najlepiej, majac na mysli aplikacja, nie mialem na mysli MOS i jego malych przyleglosci. Quake oraz stare FPS, to jedyne przyklady wiekszych gier pisanych w C, reszta to doladowany C++ (tylko core engine - ale to jeszcze nie gra)...

[#87] Re: Basic a blitz basic

@Hareton, post #84

SDL nie powinno działać na Amidze bez karty graficznej.


oj, tu nawet karta graficzna nie pomaga SDL na Amidze, wiec tym bardziej nie ma o czym gadac. Amiga ma swoj uklad graficzny i gry powinny dzialac na takich Amigach :)

niska jakość gier pod SDL pisanych przez amatorów


amatorzy piszac gry w BASIC, tworza gry wyzszej jakosci.

[#88] Re: Basic a blitz basic

@1989, post #81


aplikacji w C, czy w mocno doladowanym C++, bo C ma bardzo ograniczone zastosowania i zupelnie nie przypomina to pisania w takim C++, a dzieki temu C++ nadaje sie do pisania aplikacji...
- (...)[atak śmiechu, postanowiłem nie przelewać go na ekran] - oczywiście że ANSI C. Ale wiesz co? Nie będę Ci pisał, co jak, dlaczego, w jakich proporcjach i w którym miejscu. Rozmawiamy tutaj o hobbystycznej grze (być może 3d) na MorphOSa.

tutaj hobbysta.
- "Niestety, nie mogę ci pomóc. Jestem teraz kotem." (czy jak to tam szło)

i BASIC na Amidze ma swoje tradycje, poczynajac od AmigaBASIC...
- zaiste, chlubne tradycje: źródło frustracji skazanych na niego ludzi (mówimy o epoce przed-internetowej) i naczelny generator crap-ware na aminecie.

BASIC cieszy sie duza popularnoscia, szczegolnie wsrod hobbystow i amatorow bez tzw. szkoly...
- zarzuć, proszę jakimś linkiem potwierdzającym tą teorię. A co do "tzw. szkoły" - znowu coś Ci się wydaje. To jest co najwyżej kwestia lenistwa, ignorancji i złych doradców.

[#89] Re: Basic a blitz basic

@Masta Krishna, post #85

To jest bardzo fajna biblioteka tylko implementacje rysowania 2D nie są za fajne


moze fajna jak bedzie dzialac na mojej Amidze porownywalnie do AMOSa ;), ale mnie nie interesuje, mam swoje rejestry AGA do gfx/audio/key/joy/mouse, w oczekiwaniu na SAGA :)

030/AGA gry w 800x600


Na Amidze z 030/AGA to gry tworzy sie maks. do rozdzielczosci 320x256x8bit color - taki sprzet. Na Natami bedzie mozna myslec o wyzszych rozdzielczosciach na Amidze, w tym 800x600 :)

Ogolnie to nie usprawiedliwia SDL co piszesz, bo gdzie Mac z PPC/Radeon, a gdzie Amiga z 68000/OCS :)



Ostatnia modyfikacja: 21.05.2011 11:35:52
[#90] Re: Basic a blitz basic

@Hareton, post #88

zaiste, chlubne tradycje


tradycji sie nie ocenia :)

zarzuć, proszę jakimś linkiem potwierdzającym tą teorię


wejdz sobie na jakakolwiek strone ktoregos z BASICow.

To jest co najwyżej kwestia lenistwa, ignorancji i złych doradców.


jak BASIC rozleniwia, to wymieniles jedna z zalet, bo czas przeznaczony na kodowanie, mozna przeznaczyc na cos innego :)

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem