kategoria: AMOS
[#61] Re: Tworzenie gier

@Stoopi, post #60

To dobrze myślę że podczas, gdy Amos będzie przeliczał sobie swoje procedury to Amal może się zająć grafiką?
[#62] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #61

co masz na mysli pisząc "zajmie się grafiką"? Zaznajom się z opisem czym jest AMAL, z jego składnia i listą instrukcji. Przydatny może też byc edytor AMALa.
[#63] Re: Tworzenie gier

@Stoopi, post #62

Dziwne. Przepisałem z książki identycznie instrukcję MOVE i nie działa. Czy AMAL i STOS obsługują tylko Sprite'y? Nie umiem wczytać spritów. Gdy wczytuję sprite to nie wyświetla go. Za to wczytując Sprite nr 1 i wpisując Bob 1, x,y,1 wyświetla boba. Robię wszystko jak w książce a sprite nie wyświetla komendą sprite, tylko bob :/
[#64] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #63

Sprecyzuję. Krótki programik.
Screen Open 0,320,256,16,Lowres
FLASH OFF
Load iff......

Get sprite 1,5,1 To 34,41
Get sprite palette
CLS0

Po wpisaniu:
Sprite 1,0,0,1 nic nie wyświetla
po wpisaniu:
Bob 1,0,0,1 wyświetla mimo że wczytywałem sprite.

Co robię źle? Bo już chyba przemęczony jestem i brak pomysłów. Przesuwanie Boba w Amalu nie działa. Mam rację?
[#65] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #64

Spróbuj tak:

Użyj na początku programu HIDE, żeby wyłączyć sprajt wskaźnika myszki (sprajt nr 0).
Jeśli chcesz używać sprajtów 16 kolorowych (czyli wyciąłeś je z ekranu 16 kolorowego), to sprajty będą miały numery 0,2,4,6 (możesz jednocześnie wyświetlić tylko CZTERY 16-kolorowe sprajty, każdy o szerokości max. 16 pikseli).

Zamiast tej Twojej komendy, użyj tego:

Sprite 0,X Hard(0)+0, Y Hard(0)+0,1

PS Co do AMALA, to na razie sobie odpuść, bo domyślam się, że na początku będziesz miał problemy z synchronizowaniem animacji amalowych z resztą kodu.

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 19:57:07 przez mastaszek
[#66] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #65

Wyświetliło go ale dopiero przy wymiarach dokładnie: 255x840 lewy górny róg. Dziwne bo gdy wczytuję go jako boba to podaję wymiary normalnie. Po drugie jako bob wyświetlany jest zgodnie z paletą kolorów. Jako sprite ma zupełnie inne kolory. Get Sprite Palette nie pomaga. Pokopiowałem ustawianie palety kolorów w różne miejsca lecz nic nie pomaga.
[#67] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #65

Screen Open 0,320,256,16,Lowres
Hide On
Flash Off
Load Iff "dh1:spark/heroes"


Get Sprite 2,5,1 To 34,41


Screen Open 0,320,256,16,Lowres
Flash Off : Curs Off
Palette $CCC,$0,$FFF,$888,$A20,$D50,$EB0,$80,$6B0,$170,$5BC,$367,$7B,$48,$E88,$B55
Cls 1
Do

Bob 2,100,100,2
Sprite 2,X Screen(X Mouse),Y Screen(Y Mouse),2
Print At(1,1),"X: ";X Mouse
Print At(1,2),"Y: ";Y Mouse
Loop





[url=]link[/url]


ten w prawym dolnym rogu to sprite, a ten drugi to bob

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 20:27:31 przez tukinem
[#68] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #66

Próbowałeś używać funkcji X HARD i Y HARD tak jak pisałem wyżej?

Kolory ustaw ręcznie, np.

Colour 47,$RGB
Colour 48,$RGB
itd

R,G,B w szesnastkowym, czyli 1-9 a potem A-F, np $1AC

PS Kolory sprajtów zaczynają się od numeru 47. Chyba :) Więc są to kolory niezależne od twoich 16 kolorów ekranowych.



Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 20:30:10 przez mastaszek
[#69] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #68

wpisałem tak jak Ty mi podałeś, lecz nie wyświetlił się, teraz z kolorami popróbuję
[#70] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #69

Kolory sprajtów zaczynają się od numeru 47. Chyba :) Więc są to kolory niezależne od twoich 16 kolorów ekranowych.
[#71] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #70

Aha, teraz właśnie zauważyłem, ale chyba nie od 47 bo koloruje inaczej :) masakra nawet kiedyś na Atari omijałem sprite'y bo to ciężki temat... tutaj z bobami jest spoko ale sprite'y ogarnąć to masakra jakaś. Siedzę z książką o Amosie na kolanach i nic nie rozumiem :/

Jest:D 48 to pierwszy kolor sprite'a. Zawsze trzeba ręcznie wpisywać te kolory? Dodam że w PPaincie to domyślna paleta 16 kolorowa.

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 20:46:32 przez tukinem
[#72] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #71

Sprawdzę i napiszę zaraz
[#73] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #72



teraz dlaczego współrzędne boba i sprite aż tak się różnią? Po najechaniu sprite'em na boba nawet wymiar X się nie zgadza.
Co do kolorów to ostatnie 16 kolorów, do nr 63 to kolory sprite'ów.
[#74] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #73

Zgadza się, kolor nr 49 to sprajtowy kolor nr 1.

Co to rozbieżności we współrzędnych - sprajty używają współrzędnych sprzętowych, a boby ekranowych.
[#75] Re: Tworzenie gier

@mastaszek, post #74

no właśnie, bo mi następne boby wyświetlają, a sprite'y albo w połowie albo wcale. Ciężki temat :) chyba lepiej faktycznie porzucę narazie AMALa i sprite'y.
A komendy STOS również są tylko dla sprite'ów? Czy boby też obejmują?
[#76] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #75

STOSu nigdy nie używałem. Nie wiem czemu nie działa funkcja X Hard i Y Hard. Zawsze mi to działało.

When positioning a sprite onscreen use the following command: Sprite NUMBER,X Hard(X Co-Ord),Y Hard(Y Co-Ord),IMAGE. The functions X Hard() and Y Hard() are important because they convert the hardware co-ordinate of the sprite into a screen co-ordinate, otherwise the sprite will not display in the location you want it to.



Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 21:14:21 przez mastaszek
[#77] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #75

A komendy STOS również są tylko dla sprite'ów? Czy boby też obejmują?


W STOS i w AMALU możesz używać Sprite jak i Boby . Komendą Channel to Bob przypisujesz kanał Bobom.
[#78] Re: Tworzenie gier

@djpiotrs, post #77

Dzięki za podpowiedź. No jest jak byk na 283 stronie w książce :) widzę, że AMALowi można przyisać Screen Display, Screen Offset, Boby, Sprite'y, Rainbow i Screen Size :)

P.S.
link

wrzucam tu moje nowe wypociny. Mam prośbę, gdyby ktoś mógł sprawdzić na gołej prawdziwej A500, czy idąc chłopkiem w prawo przy większej ilości bobów mruga rzadziej oczami i czy gra nie zwalnia... u mnie na emulatorze przy fastest possible chodzi płynnie, lecz w Amosie zacina później. Przy wyłączonym fastest possible po skompilowaniu również zwalnia przy większej ilości bobów.
[#79] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #78

Niekompletna wrzutka, brakuje plików w katalogu.
[#80] Re: Tworzenie gier

@Stoopi, post #79

[#81] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #80

i tym razem jest coś nie tak. Dokładnie z odnosnikiem do pliku DH1:spark/world1
[#82] Re: Tworzenie gier

@Stoopi, post #81

link

tu powinno być dobrze :) w jednym miejscu dałem bezpośrednią ścieżkę do pliku i dlatego. Na emulatorze musiałem dać 1MB Chip RAM, bo przy 512 kB i 256kB zawieszał się szatan - wielki bob na końcu.
[#83] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #78

Tym razem jest OK z plikami. To że ci to wszystko zwalnia to...tak musi być. Urok sprzętu.
[#84] Re: Tworzenie gier

@Stoopi, post #83

Domyslam sie ze zbyt duzo bobow naraz a szczegolnie ten wielki na koniec. No ale w grach typu Zool czy innych jest pewnie bardzo duzo duszkow a jednak smigaja te gry. Chyba trzeba by przeniesc sie na inny jezyk programowania jesli chcialoby sie takie lepsze gry robic. No albo pewnie jakoś uprościć kod. Spróbuję użyć AMALa ale to już jutro. Dzięki za sprawdzenie.
[#85] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #84

W "Zool" może jest dużo obiektów ale są dosyć niewielkie. Takich na pół ekranu bym raczej nie robił. No chyba, że mają być widoczne takie np. 2 i nic więcej. Wtedy powinno działać dobrze. No i jeżeli to coś jest nieruchomym elementem tła to nie robiłbym z tego bobów. Klocków w takim Robbo bym nie robił na bobach tylko rysował na tle. A tylko ten jeden, który akurat muszę poruszyć rysowałbym bobem.
[#86] Re: Tworzenie gier

@MDW, post #85

Sprajty to może i nie są zbyt łatwe w obsłudze i mają swoje ograniczenia ale mają też swoje plusy. Tak naprawdę to one bardzo mało CPU zjadają więc powinny być najszybsze. Dlatego często bywają one chyba używane do np. rysowania dynamicznie przesuwanego tła. Ale na początek to BOBy są pewnie łatwiejsze do opanowania
[#87] Re: Tworzenie gier

@pisklak, post #86

O tym nie wiedziałem... Spróbuję podmienić w wolnej chwili boby tła na sprite'y i zobaczę może się coś poprawi.
[#88] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #84

Chyba trzeba by przeniesc sie na inny jezyk programowania jesli chcialoby sie takie lepsze gry robic.


Czemu tak szybko zrażasz się do Amosa? Myślisz że w C lub E będzie 300% szybciej ? Jak coś to przejdż na ASM i wal po rejestrach. Wtedy osiągniesz 60% szybciej po kompilacji Amosa. Na 68000/7 mhz nie spodziewaj się cudów. Gdyby cuda były na tym procesorze to po co 060 ?
1
[#89] Re: Tworzenie gier

@tukinem, post #84

podoba mnie się nawet bardzo, grę w amosie można zrobić w 50 postach ni to jak inni po setki wątków piszą
kibicuje, ja próbuje swoich sił w amosie od 2 lat i nic a Ty grę zrobiłeś w kilka dni
[#90] Re: Tworzenie gier

@djpiotrs, post #88

Wcale się nie zrażam chociaż dzisiaj jakoś słabo wszystko szło. Do sokobana zrobiłem edytor plansz jednak nie mam pomysłu w jaki sposób zapisywać stworzony level. Co do drugiej gry to już całkiem brakło mi twórczości. Postacie wrzucone, grafika jakaś jest jednak nie wiem czy bawić się w scrollowanyscrollowany świat jak w Zool i Giana Sisters czy po prostu przełączane plansze jak w Prince of Persia. Chyba platformowki są trudniejsze do zrobienia niż taki sokobanik...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem