[#1] AGA vs CD32 - różnice?
Hej,
Szukam i szukam na necie, ale nigdzie nie mogę znaleźć - Amiga CD32 w zasadzie była A1200 z napędem CD i nieco trudniejszymi możliwościami rozszerzeń... Jak jednak było z grami? Przeglądając installery na WHDLoad.de, zauważyłem, że wiele jest w wersjach właśnie AGA i CD32 i zaciekawiło mnie - czy w praktyce gry różniły się między tymi platformami poza innym pakowaniem (CD vs standardowe dyskietki) na nośnik? CD wydaje się większym nośnikiem, stąd też - czy w wersjach na CD32 było coś dodane?
[#2] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@McGoof, post #1

W niektórych miałeś muzykę na ścieżkach audio. Zdarzały się również przypadki, że było inne wprowadzenie (np. Zool, James Pond 3), ale zdarzały się też przypadki, że poza nośnikiem, gry się niczym nie różniły.
[#3] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@McGoof, post #1

Przewaznie chodzilo o rozbudowane Intro/Outro, wstawki miedzy poziomami, oraz muzyke gdzie dzwieki FX miales bezposrednio z Pauli, a muzyke z CD.

Atutem bylo brak wahlowania dyskietkami.
[#4] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #3

...cholera nie zdazylem zedytowac... jak mozna to prosze o usuniecie wpisu wyzej :)

Przewaznie chodzilo o rozbudowane Intro/Outro, wstawki miedzy poziomami, oraz muzyke gdzie dzwieki FX miales bezposrednio z Pauli, a muzyke z CD. Rozwiazywalo to problem tylko 4 kanalow audio i dylematow jak pogodzic FX z muzyka.

Ewenementem byl Microcosmos, gdzie renderowana grafika tla, w czasie rozgrywki byla czytana na biezaco z CD. Nie mam tez pewnosci, ale Super Stardust w wersji na CD32 mial podobno wiecej legendarnych tuneli niz wersja dyskietkowa (moze ktos potwierdzi lub zdementuje).

Atutem byl tez brak koniecznosci wahlowania dyskietkami, a w tamtych czasach malo kogo bylo stac na HD.

Temat A1200 vs CD32 juz sie przewijal na forum. Wielu Amigowcow, ktorzy mieli kiedys male doswiadczenie z CD32 bagatelizuje np. jej atut w postaci sciezek audio z CD. Jednak ci ktorzy grali na CD32 w takie tytuly jak:

- Microcosmos
- Chuck Rock II
- Super Stardust
- Jet Strike
- Skeleton Krew
- Alien Breed Tower Assault
- Diggers

...i grali w nie takze w wersji dyskietkowej, wiedza jak kolosalna roznica w odbiorze tych gier powstaje ze wzgledu na profesjonalnie skomponowane tlo. Do dzisiaj odzywaja sie do mnie ludzie z prosba podeslania utworow z Jet Strike, ktore brzmia fenomenalnie jako zwykle utwory, a w polaczeniu z rozgrywka tworza niesamowity klimat.

W Sensible Soccer miales naprzyklad rozbudowana game okrzykow z trybun, co wydaje sie bagatelne, ale podczas rozgrywki moim zdaniem ma znaczenie. Naturalnie wsrod tych ktorzy za wszelka cene chca zdezawuowac zalety CD32 sa glosy, ze dzwiek w grach w ogole jest im niepotrzebny i graja przy wyciszonym... chocbym chcial to jednak nie jestem w stanie w to uwierzyc :).

Wczoraj np. czytalem wywod fana Atari ktory porownywal ekran startowy w grze Basil na C64 i Atari XL i wmawial, ze ten praktycznie monohromatyczny z Atari jest ladniejszy od tego kolorowego z C64. Jest to mniej wiecej tego samego formatu absurd i fanatyzm jak wmawianie, ze dodatkowy, czysty dzwiek CD32 nie ma znaczenia :)

Bolaczka byl brak stacji dyskow, ale gry wydawane konkretnie w wersji na CD32, korzystaly z wewnetrznej pamieci konsoli przygotowanej specjalnie do obslugi zapisu stanu gry.

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 07:54:28 przez Duracel
[#5] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@McGoof, post #1

No i parę gierek korzysta z Akiko
[#6] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@McGoof, post #1

Roznica gier w wersjach cd32 wynikala z wiekszej ilosci miejsca na plycie Cd. Niestety tylko kilka firm radzilo sobie z "konwersjami CD32" na tyle dobrze, zeby to miejsce dodatkowo wykorzystac. Do podstawowych roznic mozna zaliczyc dodawanie animacji, takich ktore na zwyklym magnetycznym nosniku sie zmiescic nie powinny, lub scierzek dzwiekowych w formacie audioCD. Nie przypominam sobie aby ktorys tytul zostal dodatkowo "podkolorowany" albo poprawione lub dorobione zostaly jakies spritey, raczej nikt juz nie kombinowal z grami w "srodku" i ograniczano sie, o ile to było mozliwe do skromnych dodatkowych intro/outro, lub muzyki dogranej na kompakcie.
[#7] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #6

w cannon foder super filmik jako intro
[#8] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Blendor, post #7

W canonie intra bez przystawki FMV Cd32 nie uswiadczysz. Ale fakt, jest i to w MPEGu.
[#9] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #4

Shizowato-ciemno- koszmarny soundtrack ze Skeletona jest super. Muzyka do Jetstrike jest pierwsza klasa. Bardzo lubie tez te klimatyczne odglosy odgrywane z plyty w Diggers.
[#10] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #9

W Skeletonie kazdy etap ma inna muze. Wydania na CD32 byly tak fajne, ze az chcialo sie w tamtych czasach kupowac oryginal :)
[#11] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #10

Taaa... 90% płyty niewykorzystane, większość gier to marne konwersje z A500 czy A1200 z dodaną muzyką cd
[#12] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #11

Z tymi 90 % przesadziłeś conajmniej 40-50% gier na CD32 ma zajęte od 200-600 MB
[#13] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #11

No niestety, nie radzono sobie z zapelnianiem miejsca na plycie. Ale dyskietkami nie trzeba bylo wachlowac. Zaluje ze kilka amigowych gier wogole nie zdazylo sie pojawic w wersji jednodyskowej na Cd32, bo byl to duzy atut tego sprzetu.
Np takie Gobliiins z delikatna muzyczka z kompaktu w tle, itd.

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 13:16:13 przez Koyot1222
[#14] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #11

Mówie o tytulach dedykowanych CD32, a nie konwersjach z dyskietek. Miales CD32 czy posilkujesz sie ogolnym przekonaniem, ktore najczesciej na temat CD32 maja dawni posiadacze A1200?

Owszem bylo wiele gier zywcem przeniesionych z dyskietek, ale mowie o tytulach ktore mialy cos wiecej. Pojemnosc plyty to 700MB, pojemnosc dyskietki 880KB, tak bardzo Cie dziwi ze zostawalo tyle miejsca? A pierwsze gry CD na PC wszystkie byly upchane po 700MB?

Swoja droga z czasem wyszedl fabryczny naped CD do A1200 stylizowany na CD32. Ciekawe czy ktos w Polsce posiada takowy :)

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 13:42:08 przez Duracel
[#15] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #14

Swoja droga z czasem wyszedl fabryczny naped CD do A1200 stylizowany na CD32.

Nie kojarzę takiego napędu...
[#16] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@reactor, post #15

http://www.bboah.com/download_photos/cd1200_2.jpg
http://www.bboah.com/index.php?action=artikel&cat=59&id=2518

Pisze ze starego OSa macowego, wiec link w takiej formie tylko moge dac :)

Niby jest napisane na tej stronie, ze nigdy nie trafilo do publicznej sprzedazy, ale to mnie troche dziwi, bo pamietam w owczesnej prasie branzowej bylo sporo zdjec i pojawialy sie one calkiem niedlugo po wejsciu A1200 na rynek.

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 14:12:13 przez Duracel
[#17] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #14

Trudno mieć coś, co
"Unfortunately the CD 1200 was never released to the public. "
.
[#18] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Mordimer, post #17

Wiesz Commodore C65 tez "unfortunately" sie nie pojawil, a sa tacy ktorzy go posiadaja.
Jak widac na zdjeciu, urzadzenie dzialalo wiec iles sztuk musialo powstac. Jak wspominalem w owczesnej prasie bylo sporo zdjec. Wydaje mi sie, ze byla nawet cena podana, wiec jestem mocno zdziwiony ze tutaj pisza iz nie poszlo do sprzedazy. Musialbym przewertowac zbiory dzialkowe i poczytac conieco jak to bylo.
[#19] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #18

Może masz rację, jakaś prototypowa niewielka seria mogła się pojawić, a jedynie nie trafiła oficjalnie do sprzedaży. Mogą krążyć jakieś testowe egzemplarze.
Swoją drogą ciekawy pomysł, bo urządzenia miało mieć ponoć na pokładzie układ Akiko.
[#20] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@reactor, post #15

Gdzieś mi się obiło o "oko" że można podłączyć CD32 do Amigi 1200 i używać jako napęd. Może ktoś potwierdzi. Generalnie trochę masło maślane, ale zawsze coś:). Klimat gier na CD32 z Audio powala, Heimdall 2, Diggers.. ,mam gdzieś Jetstrike musze obadać te "ścieżki" jeszcze nie grałem :). Dodam jeszcze że na płytkach z czasopism cd32 gamer było napchane mnóstwo fajnych rzeczy, było to trochę namiastką internetu śmieszne filmiki zastępowały youtube ;), a PD games dzisiejsze gry przeglądarkowe flash.



Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 15:36:05 przez companiero
[#21] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Mordimer, post #19

Tutaj więcej piszą. Miał być sprzedawany od Maja 1994 w cenie 500 marek.

tekst pod linkiem
[#22] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #21

Jak to wyszło i ktoś to ma do dzisiaj to jest warte wielką kasę.Nigdy nigdzie nie widziałem takiego napędu cd
[#23] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #14

Tych tytulow dedykowanych jest niestety niewiele, utrzymuje swoje zdanie ze tylko niektore firmy radzily sobie z wypelnieniem miejsca na plytce. Moim zdaniem najlepiej na tym polu wypada Psygnosis i Team17, choc do konca tez nie bylo az tak kolorowo.
Fajnym przykladem jest Superskidmarks ktory ma sporo fajnych punkowych trakow na plycie, niestety zadnego nie uslyszymy w grze :D

Kolekcje gier Cd32 porownywal bym raczej szybciej z MegaCD niz PC, Gry na SegeCD, nawet te przenoszone z karta ma plyte zawsze mialy cos polepszone a muzyka w trakach audio to byl po prostu standard, bo firma do konca o to dbała. Kariera Cd32 niejako ropoczyna sie juz po upadku wielkiego C=, wiec nie bylo szczerze mowiac komu dbac o to co pojawia sie na tej platformie.
Segowe tytuly przenoszone z kartow zawsze mialy cos ekstra, ktos kto posiadal juz karta np z ECCO chetnie nabywal te sama gre z kilkoma dodatkowymi poziomami i muzyką z kompaktu, animacjami i nie czul sie oszukany.
Majac do wyboru gre w tej samej cenie na Cd32 i na dyskietce wolalem kupno wersji CD32, teoretycznie na lepszym, pojedynczym nosniku. Problem w tym ze kilku fajnych tytulow po prostu nie bylo na kompakcie, jednak czulem sie troszke oszukany. No i tyle w tym temacie.
[#24] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #21

Obawiam sie ze to moze byc sytuacja jak z karta turbo do CD32 , prototyp jest, ktos go ma... i nie dziala :/
[#25] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #23

Co do karty turbo do CD32 to nie wiem jaka konkretnie masz na mysli bo pod linkiem widze The Big Book Amiga Hardware :) A jezeli chodzi o w ogole karty turbo do CD32 to nawet ktos od nas z PPA posiada SX32-PRO. Ja mialem do niedawna zwyklego SX32 i wyroznial sie na tle np. Promodule tym, ze obslugiwal spartycjonowane karty CF 4GB, a z doswiadczen z tamtego weekendu wnosze, ze Promodule ma z tym problem poniewaz po przelozeniu mojej CF z A1200 (ktora wczesniej chodzila na CD32 z SX-32) do CD32 z Promodule, ta widziala tylko partycje systemowa, a pozostale jako niesformatowane. Nie obsluguje tez kosci powyzej 8MB.

W SX32-PRO jest procek bodaj 30/50 wiec jest to przyzwoita karta turbo.

Wracajac do tematu jakosci gier na CD32. Jako czlowiek ktory przed CD32 posiadal A600 bez HDkierowalem sie wizja pewnego progresu i wygody.

Mialem kupic juz wtedy (w latach 90) zapowiadane przystawki. Skonczylo sie jednak z przyczyn finansowych tylko na przelotce do klawiatury :] Jako ze wtedy muzykowalem na protrackerze z musu zaczalem zgrywac tworzone moduly na kasety. Czasami konsola chodzila nonstop tydzien czasu wlaczona, no ale niestety przeliczylem sie finansowo z ta perspektywa kupna Promodule wiec bylo jak bylo. Niedlugo pozniej przesiadlem sie na PieCa z jego Fastrackerem.

Biorac jednak pod uwage same gry, to komfort uzywania pomiedzy wersjami dyskietkowymi a CD byl dla mnie m.w. taki jak uzywanie dyskietek na tle kaset :) Nabralem wtedy poczucia takiej estetyki, ze dyskietki troche mi obrzydly na tle ladnie wydanej wersji CD32 z utworami audio animacjami dodatkowymi etc. gdzie wsadzalem plyte do czytnika i o nic wiecej sie martwic nie musialem poza delektowaniem sie rozgrywka :)

Owszem takich gier nie bylo duzo i np. na Sensible Soccer naczekalismy sie z Westernem niesamowicie dlugo. Byly tytuly ktorych sie nie doczekalismy i w rezultacie po jakims czasie kazdy z nas dorobil sie PC i PSXa... tam to bylo szalenstwo gdzie jako pierwsza gre Mortal Kombat kupilem i w wojsku na wartowni sie zasuwalo w PSX zamiast odpoczywac miedzy wartami :))) ...ale to juz inna historia, bo CD32 tez wozilem do woja i gralismy w kilka osob jednoczesnie przy stoliku podoficera w Super Skidmarks (chyba dwie osoby na Joyach i dwie na klawie).

Wracajac do tematu...
Jednak srednio na CD32 kupowalo sie dwie gry w ciagu miesiaca i w zwiazku z tym kazdy zakup byl odpowiednio przemyslany, a kupione gry poprostu dokladniej sie walkowalo.

Przed sama sprzedaza mialem okolo 50 gier i praktycznie kazdy tytul przed zakupem byl bardzo dobrze przemyslany. Poszlo to za jakies psie pieniadze i jak sobie dzisiaj pomysle... heh. No ale na dzien dzisiejszy mam okolo 40 plyt i pewnie brakuje mi kilku perelek z tego co mialem, pewnie nie wszystkie tytuly jakie mialem dzisiaj pamietam i pewnie ze swieca ich szukac na eBay czy Allegro ...w sumie musze przeliczyc stan posiadanych, bo chyba jest ich wiecej ;)

Na pewno jak ktos jest swiezym posiadaczem CD32 to powinien sie zaopatrzyc na pierwszym miejscu w tytuly wyszczegolnione w poprzednim wpisie.

kurcze... milo powspominac, to byly dobre czasy...
[#26] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #25

Fakt, podalem linka do strony ogolnie, ale chodzilo mi konkretnie o "CD32 Game System 030", jest w zakladce akceleratorow CD32. Niedzialajaca karta z procesorem 030.

Posiadajac spora kolekcje gier na SNES i Megadrive patrze na cala kolekcje troche inaczej, porownywalem te same wersje gry na roznych platformach i kupywalem zazwyczaj z drugiego lub trzeciego obiegu tytuly mnie interesujace. Niestety sporo kompaktowych gier CD32 wyglada mizernie w porownaniu z ich odpowiednikami na lekko juz archaicznych w tamtym czasie kartach.

Przyciety Skeleton Krew, przeklamany graficznie Flink, pociety graficznie james pond 3, niewiadomo o co chodzi Brutal paws o furry, Super street Fighter, przyciety microcosm, pociety graficznie pierre itd... itd.


Ostatnia aktualizacja: 14.03.2012 14:45:04 przez Koyot1222
[#27] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #26

No i właśnie to mam na myśli. Po co męczyć pociętą amigową wersję, skoro można wybrać znacznie lepszą na innej platformie ?


A tu kogoś fantazja poniosła :

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Amiga_CD32,_Atari_2600,_Sega_Dreamcast_i_inne_zabytki-4078/strona/15230.html#gallery

Doom i Virtua Fighter na CD32 ? W życiu !

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2012 16:41:06 przez azazel44
[#28] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #27

Teoretycznie by sie dalo, ale po co o czyms dyskutowac co nie powstalo ;)
[#29] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #27

Fantazja fantazją, ale prawda jest taka, że powstał jakiś port Dooma na CD32 wykorzystujący Akiko. Rewelacji nie ma, ale na golym 020 z CD32 chodzi... ileś tam szybciej (są w sieci wyniki benchmarka) od golego 020 na A1200.
[#30] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #29

W 1993 roku Carmack zarzekał się, że nigdy na Amigę Doom nie powstanie, bo rzekomo się nie da, a tym bardziej Virtua Fighter, sztandarowy produkt Segi, absolutnie nigdy nie miał się ukazać na Amigę CD32. Zresztą CD32 nie dałaby radę pociągnąć takiej gry. Autor mija się z prawdą
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem