[#31] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #29

Nie do końca gołe 020 bo do tego niezbędny jest FAST by odpalić Dooma.

A1200 030/50Mhz 32Mb (Optimised 020 C2P) - 8481 realtics (8.8 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised 020 C2P) - 18971 realtics (3.9 fps)
Amiga CD32 68020/14Mhz 8Mb (Optimised Akiko C2P) - 12872 realtics (5.8 fps)
[#32] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #30

Do dosyc czesto przywolywane slowa, ze niby Amigowi koderzy pokazali swiatu ze sie da...
Pojawic sie nie mial ani doom, ani virtua fighter i tu facet mial troche racje, firmy dzierzace licencje po prostu osraly by sie z zazdrosci gdyby na tej platformie zagoscily by tytuly o takiej jakosci. Podano prozaiczny powod slabych mozliowsci sprzetowych, ale problem raczej byl inny :) Nie jest to jakas teoria spiskowa, ale wydaje mi sie ze niektore "konwersje" na CD32 byly robione troche na odstraszenie. Np kaszan pierwszej wody czyli Battletoads CD32 firmy RARE, nalezacego do nintendo.
[#33] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #5

No właśnie, Akiko. Lekko tajemniczy(a), who know, gdzie i kiedy wykorzystywany(a). Ktoś mi może podać przykłady gier, które z Akiko korzystały sensownie?
Bo czym Akiko jest, to ja wiem, miałem CD32, (przez trzy tygodnie, no ale zawsze to coś...) od strony teoretycznej kumam, czym Akiko jest, ale w praktyce... No nie jestem graczem, o grach wiem niewiele. Mam kilkanaście swoich ulubionych tytułów i tyle. Żaden z nich (chyba?) nie odwołuje się do Akiko.
Zatem - jak kto zorientowany w temacie - proszę o kilka słów odnośnie tegoż.

Serdeczności
Des
[#34] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Des, post #33

Microcosm
Wing Commander
ADoom
Gloom Deluxe

...tyle
[#35] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #32

Z tym "odstraszaniem" to bym nie przesadzał, bo to faktycznie cienką teorią spiskową pachnie. Zaś tak na zdrowy rozum, to wina li tylko po stronie Commodore. Wręcz wzorcowy, do wykładana w szkołach przykład - jak spie***lić coś naprawdę dobrego. Ten sam schemat, co przy CDTV, pionierskim, rewelacyjnym na swoje czasy komputerze.
Się znienacka wrzuca na rynek coś, co ma zjefajny potencjał, ale się nie obudowuje tego softem. Liczy się na cud, na to, że programiści rzucą się jak szczerbaty na suchary i zaczną pisać tony gier. Ech... A przecież to się inaczej robi - przed wrzuceniem takiej nowinki na rynek - gada się rok wcześniej z firmami produkującymi soft, ustawia się strategię i tak dalej... Co z tego, że CDTV była - jak na swoje czasy - multimedialną rewolucją? Co z tego, że CD32 miała zajeogromny potencjał?

Idiotyczna polityka ("damy ludziom komputer bez softu, niech się inni zachwycą i zaczną nań pisać cudne gry/użytki") zdołowała te maszyny już na starcie, na dzień dobry skazała na porażkę. Osobliwie para w gwizdek poszła przy CDTV. Czas był dobry na - tak zwane - multimedia. Czyli nie tylko gry, ale encyklopedie, słowniki, co tam jeszcze. No oceany możliwości. Przecie w tym czasie, w którym na rynek rzucono bezmyślnie CDTV, komputery "zgodne ze standardem IBM PC" nie posiadały napędów CD (to egzotyka była, droga, dla niewielu dostępna). Gdyby ktoś zdrowo pomyślał, to mógłby tę - zarazem nieszczęsną i zjawiskową - Amigę CDTV uczynić maszyną stawiającą na głowie cały rynek komputerów domowych. To mógłby być strzał w dziesiątkę, coś ważniejszego niż iMac, który odbił od dna zdychające "Jabłuszko".
Nie dziwota, że tyle teorii spiskowych - boć przecież takie totalne zrypanie - już na starcie - świetnego sprzętu wręcz niewiarygodną głupotą jest.

Pozdrawiam melancholijnie
Des
[#36] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@reactor, post #34

I to serio wszystko? Nic więcej wykorzystującego Akiko nie powstało?

Serdeczności
Des
[#37] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@reactor, post #34

Przy czym wszystkie za wyjątkiem pierwszej działają również na AGA (w dwóch ostatnich to tylko kwestia wyboru trybu konwersji c2p, a w "Wing Commander" wystarczy uruchomić odpowiednią łatkę (na Aminecie), która uruchamia grę na AGA i, o dziwo, przyspiesza ją pięciokrotnie w porównaniu z wersją CD32).

Pamiętam, że w którymś z ŚGK była notka o grze "Inferno", która też miała ten układ wykorzystywać.
[#38] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Des, post #36

Gunship 2000 korzystał z Akiko

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 07:53:40 przez azazel44
[#39] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@mailman, post #37

Pamiętam, że w którymś z ŚGK była notka o grze "Inferno", która też miała ten układ wykorzystywać.


Tak samo jak zapowiedziany i niewydany "Lost Eden". W sumie to te dwie gry miały pokazać na co stać CD32 i że można.

Co do Microcosmos to muszę sobie sprawdzić, bo coś mi się wydaje że można uruchomić na AGA.
[#40] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Des, post #35

W pelni sie zgadzam z tym co napisales. Faktycznie cienki spisek, ale jak by nie patrzyc to niektore swiatowe topowe tytuly w wersji na Cd32 sa raczej malo grywalne. Prym w jakosci wioda produkcje czesto "jednostrzalowe" niezaleznych wydawcow.

Co do braku rozmyslu w promowaniu swoich produktow(c=) to niestety tez prawda. Dodatkowym gwozdziem do trumny CD32 bylo zamkniecie C= i zaniechanie planow wydawniczych przez wydawcow. Spory rynek odbiorcow nowej platformy commodore okazal sie niewielki w porownaniu z dochodami sciaganymi potem z Megadrive, snes i playstation.
[#41] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@(V)(I)mothe(P), post #39

Do tych slynnych niewydanych zaliczyc jeszcze mozna "Novastorm"
[#42] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #41

Najlepsze gry niewydane, a zostały niemal same pokraki w stylu marnych konwersji z A500 czy A1200. Kiedyś grałem u znajomego na Cd32 w Tower Assault. Intro robiło wrażenie, ale było wyświetlane na niewielkim ekranie. Sama gra też bardzo dobra, jedna z niewielu dobrych produkcji na CD32.
[#43] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #42

No jak by popatrzec to da sie cos wybrac dla kazdego, z podobnego gatunku Chaos engine wypada bardzo dobrze, wersja Megadrive nie ma tak dobrego dzwieku, snes ma ladny dzwiek ale gorsza rozdzialke. Wersja Cd32 ma rodzielczosc, ladna muzyke, dodatkowe odglosy w tle w trakach audio, przyjemne intro/outro. Moim zdaniem majstersztyk do ktorego wracam chetnie.
[#44] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Des, post #35

Skoro juz poruszyliscie temat designu i potencjalu CDTV. Zgadzam sie w zupelnosci z tym wszystkim, a jedyne co mi tak sie przypomnialo w kontekscie CDTV, to pamietam, ze w czasie oczekiwan na wyglad Playstation 2 marzylo mi sie, zeby wygladala m.w. jak CDTV :) Pare lat po premierze wyszla jakas ekskluzywna wersja PS2 stylizowana i dopasowana do wierzy audio, ale i tak do CDTV jej duzo brakowalo... zwroccie uwage ile lat minelo. Czekajac na to jak bedzie wygladac PS3 tez po cichu marzylem ze bedzie podobna do CDTV. Nie byla brzydka, ale... o CDTV nie ma co marzyc. Im dalej w las... tym bardzie tna koszta i wieksza masowka na designie wyryta.

Z kumplem nawet probowalismy swego czasu przerzucic bebechy z PS3 do obudowy po starym odtwarzczu CD Sony, ale... sie odechcialo :)
[#45] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #38

Gunship 2000 korzystał z Akiko

Pierwsze słyszę. Gdyby tak było, na AGA by nie działał, a powstała do niego nawet instalka WHDLoad.
[#46] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@mailman, post #45

Tak słyszałem http://www.ppa.pl/forum/amiga/6852/cd32-444 - 16 post

No to chyba jednak plotka, sorry za niesprawdzenie informacji

http://theamigacd32.blogspot.com/

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 11:13:15 przez azazel44
[#47] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@(V)(I)mothe(P), post #39

A jednak nie działa Microcosmos - pomyliło mi się, ale pod emulatorem CD32 działa na Amidze.
[#48] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #44

Z pieknem CdTV to bym troche popolemizowal, na pierwszy rzut oka przychodzi mi porownanie z odtwarzaczami kaset video z poczatku lat 90tych firmy "Sanyo". Choc milo wspominam to wyglad Cd32, megadrive i Snesa zrobil na mnie wieksze wrazenie, szczegolnie snes z jego fajnymi kolorowymi padami.

PSX zapoczatkowal nowa droge gdzie nie wyglad konsoli swiadczy o jej mozliwosciach. Skromne szare pudelko, dostepne dla kazdego z bogata kolekcja ciekawych i kolorowych gier. Osobiscie, choc wygodny, pada sony nie lubie, nie podoba mi sie.
Gdybym mial stworzyc nowa konsole to chcialbym zeby wygladala jak snes i miala cudne pady trzyprzyciskowe jak w megadrive I, no i była na karty jak GBA. Ech... Ale takie rzeczy to tylko w Erze, Erze klonow NESa tylko :)

Wracajac do jakosci gier CD32, Bardzo fajna gra jest Banshee, muzyka w trakach audio pojawia sie nawet w menu i highscore, ale podczas gry cisza, tylko odglosy. Szkoda, duzy błąd, bo gra na inne systemy nie zagoscila w audio "deluxowej" oprawie.

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 11:25:20 przez Koyot1222
[#49] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #30

Nie do końca. Carmack wiedział, że istnieją 030 i 040 ale twierdził, że dla Amigi, która była popularna w tych czasach, czyli A500/A1200, często bez Fastu i twardego dysku, robienie Dooma po prostu nie ma sensu.
[#50] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@_arti, post #49

Z tego co pamiętam, to właśnie była dosadna wypowiedź, gdzie twierdził, że się nie da na Amidze stworzyć Dooma. Niedługo po tym, zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu, pierwsze procedury 3d pokazujące, że efekt taki jest jak najbardziej możliwy do uzyskania na Amidze. Gry był tylko kwestią czasu, a port Dooma pojawił się chyba niecałe 24 godziny po uwolnieniu kodu źródłowego.


Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 12:00:51 przez azazel44
[#51] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@_arti, post #49

Nie tylko Carmac to wiedział, ale cała reszta z branży. Prym na tym poletku ciągle miała Amiga 500 wiec najwięcej gier powstawało właśnie na ten komputer. A jak już coś lepszego miało powstać to robił się problem - bo nie będzie działać na Amidze 500 i nie zmieści się na dyskietki. Więc takie tłumaczenie nie ma najmniejszego sensu.
[#52] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@azazel44, post #46

Z tej listy wynika, że "Brain The Lion" robi użytek. Ciekawe jak to można zweryfikować?
[#53] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #41

Novastorm.... czekałem na tą grę i w końcu się doczekałem jej na... PC
grałem i.... słuchałem przepięknej muzyki.
dziś tez bym zagrał.
microcosm to przy novastorm mega bubel ;(
[#54] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #48

No coz tutaj chyba pojawia sie kwestia roznicy gustu i spojrzenia na tego typu sprzet. Ja zawsze widzialem tego typu multimedialna zabawke jako element wiezy stereo. Szczerze mowiac nie bardzo rozumiem skad u Ciebie skojarzenie z odtwarzaczami VHS niz wystepujacymi przeciez wowczas odtwarzaczami CD. Kto nie wiedzial czym jest CDTV a widzial ja poraz pierwszy, widzial w niej zazwyczaj odtwarzacz audio. Watpliwosci wzbudzal monitor i napis Amiga :)

Jezeli oceniac sprzet pokroju SNESa czy CD32, to mi akurat bardzo podoba sie design 3DO i tutaj tez wychodzi chec wpasowania tego w klasyczny zestaw stereo tyle ze typu midi :)

Nie do konca zgodze sie ze skromne pudelko wystarczy. Kiedys dbalosc o odpowiedni design bylo jeszcze wazniejsze ze wzgledu na wiekszy fanatyzm i "wojny" spolecznosci sprzetu jednej firmy z druga. Ale i dzisiaj wystarczy zobaczyc z jakimi wypiekami ludzie z obozu Playstation i obozu Xboxa czekaja na oficjalne fotki z wizreunkiem kolejnej generacji ich konsoli.

Z krytyka pada Sony tez sie nie zgodze. Moze wszystko ma podloze w przyzwyczajeniu, ale dla mnie jedyne co mozna by zmienic w ksztalcie padow Sony, to wydluzyc uchwyty co zwiekszylo by komfort u graczy z wiekszymi lapskami, poza tym wszystko jest dla mnie w nim instynktowne.

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 12:21:28 przez Duracel
[#55] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@highend, post #53

Przyznam ze nie gralem w wersje PC, ale szorowalem troche w wersje PSX, no i odczuwa sie duzy postep w stosunku do Microcosma. Segowa wersja jest razaco w kolorach poobcinana, ale to specyfika tej konsoli, niestety.

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 12:40:18 przez Koyot1222
[#56] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #54

Rzecz gustu, masz racje :)
Co do pada Sony, drazni mnie "wielosc" przyciskow, max 6-7 to juz dla mnie komplet, ale 10 plus 2 analogowe galki to juz przegiecie. Ale nie twierdze ze rozwiazanie nie ma swoich zwolennikow, ktorzy kazda opcje chcieli by miec pod oddzielnym przyciskiem.

Dla mnie 4 przyciski, 3 fire plus "Start", to w gruncie rzeczy wszystko co do szczescia potrzeba. Z malych konsolek kocham GBA, jedyny minus ze matryca nadaje sie do grania tylkow sloneczne dni.

Mam NDSa, ktory zachwyca niektorymi grami, gra sie wygodnie, ale ogolnie wygladu konsoli nie lubie. Kiedys prubowalem go "upiekszyc" roznymi nalepkami... ale zdjalem je gdyz wygladal jeszcze gorzej. Ot taki urok tego pudelka.

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 13:16:33 przez Koyot1222
[#57] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #56

Juz nie moge edytowac Tuning mego NDSa
[#58] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #56

Hmmmm... wyobraz sobie mojego syna, ktorego zanim oswoilem z maszynkami pokroju Atari 65XE, Amigi czy C64, gral na PSP i PS3. Daje mu klasyczny joystick, tlumacze o co chodzi, a on sie mnie pyta ktorym przyciskiem sie skacze a ktorym strzela... szczerze mowiac dopiero za ktorym razem dotarlo, ze wszystkie przyciski odpowiadaja za to samo :)

Znacznie bardziej swojsko czuje sie przy padzie od CD32 :)

Co do handheldow, to nie bede oryginalny... i posiadam PSP. Uwazam ze konsolka nieslusznie zostala uznana za porazke. Abstrachujac od nieprzemyslanego napedu, to jednak sam ekran, ergonomia przyciskow jest dla mnie bardzo dobra. Jakosc gier tez bardzo fajna. Pewnie nie ma calej masy hitow, ale w kazdej kategorii jest jakis jeden czy dwa dobre tytuly ktore zapewnia duzo zabawy. Oczywiscie podstawowa wada (ktora zostala wyeliminowana przy Vita) to tylko jeden analog. Gry FPP odpadaja na PSP.

A skoro juz o mnogosci przyciskow. Moge mowic za siebie jako gracza/czlowieka ktory mimo konserwatywnych pogladow lubi czerpac i korzystac z tego co niesie rozwoj i jest praktyczne.
Duza liczba przyciskow na padzie Sony nie zawsze wiaze sie z tym, ze pod kazdym przyciskiem jest przypisana jakas funkcja. Czesto bywa tak, ze mamy mozliwosc samodzielnego przypisania, a wtedy np. przy preferowanych przeze mnie wyscigach samochodowych, lepiej zamienisc sobie pedal hazu i hamulca pod analogowe L2 i R2 z przodu zamiast X i O. Pozostale przyciski to w tym przypadku bardziej sympatyczny bajer w postaci swiatel, klaksonu, wycieraczek, wstecznego lusterka etc.

Niemniej jednak jezeli chodzi o MK na PSX o ktorym wspominalem kilka postow wyzej, to pamietam, ze dla mnie przejscie tej gry z joya na pada wyszlo na zdrowie. Instynktowny blok pod palcem wskazujacym byl wygodniejszy niz wyginanie palki do tylu. Szybciej mozna bylo zareagowac ciosem przy jednoczesnej, szybkiej asekuracji bloku. Fatality tez bylo latwiej wykonac... ktos powie ze cala sztuka polegala na tym aby wykonac to na joyu i pewnie bedzie mial racje, aczkolwiek to kolejne rozwazanie typu czy wazniejsza sztuka i feeling czy bardziej praktyczne i intuicyjne rozwiazanie.

Mimo iz np. gry FPP nawet na padzie z analogami to dla mnie mniej ergonomiczne rozwiazanie niz mysz i klawiatura (specjalnie dla tego sterowania kupilem jedyna tego typu gre na PS3 obslugujaca klawiature i mysz), to gralem na amidze w Dooma joyem i przyznam ze od biedy ale sie da nie gorzej niz na analogach ;)
[#59] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Duracel, post #58

Mi tam wysmienicie gralo sie padem Cd32 w Dooma, rewelka, wszystkie funkcje pod przyciskami plus uskoki na gornych przyciskach. Podobna wygoda jak w Gloom cd32.
[#60] Re: AGA vs CD32 - różnice?

@Koyot1222, post #59

novastorm:

http://www.youtube.com/watch?v=3xjwI5J5Qy4

muzyka KILLER

szkoda, ze nie wyszla na cd32
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem