[#1] Doom - test prędkości
Oglądając wiele filmów na YT zauważyłem, że gra Doom na 030 działa o wiele szybciej niż u mnie na 040. Postanowiłem zaprosić Was do testowania tej samej wersji silnika.

Do testów wybrałem wersję silnika ADoom1.4 do pobrania z aminetu. W ikonce wszystko mam wyłączone poza opcją FPS do pokazywania ilości klatek. Jak widać na mojej konfiguracji A3000/40 35 Mhz, Piccolo SD64 4 MB (Zorro2), ADoom-1.4 uzyskuje na pełnym ekranie 8 klatek.
SysInfo pokazuje 26.29 MIPSa. Po wyjściu z gry w CLI mam komunikat:
"Screen mode $60001000 is FOREIGN 8-BIT CYGERGRAPHX".
Być może dla innych ustawień miałbym więcej klatek tylko nie wiem jaką wartość po $ wpisać.

Poniżej film


Wpisujcie w komentarzach wasze konfiguracje oraz ile macie klatek na pełnym ekranie w podobnej formie jak moja poniżej:

A3000, Mercury 40/35Mhz, Piccolo SD64 4 MB (Zorro2), AOS3.9, 8FPS
Jak ktoś testował na chipsecie to w miejscu karty graficznej wpisuje nazwę chipsetu.
Testy muszą być przeprowadzone na wersji ADoom-1.4.
[#2] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #1

Hej nie wiem jaką ja mam wersję gry Doom ale u mnie na konfigu:
Apollo 1240/40 - NTSC wyciąga 20fps, a PicassoII++ jakieś 14 max...
[#3] Re: Doom - test prędkości

@Paul149, post #2

Czyli na AGA działa u Ciebie szybciej niż na RTG. Jak masz czas to możesz przetestować na silniku ADoom-1.4 (pobierz) tylko włącz koniecznie opcję FPS. Z tego co się orientuję karty graficzne wpięte w Zorro2 działają odrobinę wolniej w grach 3D niż na AGA.
[#4] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #1

Amiga 500 + Wompierz 500 V2 (SysInfo twierdzi, że 68040 80MHz) 126MB Fast, 1MB Chip + Coffin, 101.67 MIPS, ADoom 1.4 poniżej 30FPS zejść nie chce
[#5] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #3

320x240*25 fpsów * 8 bitów = 1.8 MB/s
Zorro2 spokojnie powinno dawać radę a i odpada problem z C2P. Gdzies jest problem. Oczywiście Zorro2 do kart gfx się niestety nie nadaje, no ale aż takiej tragedii nie powinno być.

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019 16:12:24 przez michal_zukowski
[#6] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #1

mmu Not in use ( zainstaluj )
System i gry przyspieszają.

ogień piekielny

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019 16:23:22 przez Dorian3d
[#7] Re: Doom - test prędkości

@Dorian3d, post #6

Tak jest u mnie
Słaba jakość. Sorki
[#8] Re: Doom - test prędkości

@mwb113, post #7

A3000T, 30/25Mhz, Piccolo SD64 4 MB (Zorro2), AOS3.9, 4FPS (MMU NOT IN USE) - SysInfo: 4.45 MIPS
A3000D, Mercury 40/35Mhz, Piccolo SD64 4 MB (Zorro2), AOS3.9, 8FPS (MMU NOT IN USE) - SysInfo: 26.28 MIPS
A3000D, Mercury 40/35Mhz, Piccolo SD64 4 MB (Zorro2), AOS3.9, 15FPS (MMU IN USE) - SysInfo: 26.32 MIPS
A3000D, Mercury 40/35Mhz, ECS (Doom tryb EHB), AOS3.9, 16FPS (MMU IN USE)
Na chipsecie ECS przy obracaniu spadają klatki z 16 do 12, na RTG max. 1 klatka.
Powyższe wyniki FPS liczone są po wczytaniu planszy, gdy postać stoi w miejscu.

Używam na przemian dwóch różnych 68040.library, jedna dedykowana do karty Mercury wyłącza MMU, podczas testów zapomniałem je zamienić. SysInfo dla jednej pokazuje (MMU NOT IN USE) dlatego była taka rozbieżność. W trakcie instalacji nowej biblioteki MMU z aminetu podmieniany jest plik 68040.library (v46.3- 2017r.) oraz dodany MMU.library. Kompletnie nie wpływa to na poprawę szybkości czy stabilności w porównaniu ze starszą wersją z 1999 roku (v44.2) jaką używałem. Jak instalowałem nowe biblioteki MMU na 030/25Mhz to po automatycznej pomyślnej instalacji został utworzony plik MMU.library zaś 68030.bibrary nie został nawet skopiowany i po odpaleniu SysInfo był komunikat (MMU NOT IN USE). Trzeba to zrobić ręcznie.

Mwb113 czy do testów użyłeś wersji ADoom1.4? Ile tam masz w rogu klatek po uruchomieniu gry bo nie widzę na nagraniu? Grę odpaliłeś na AGA czy RTG?

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019 20:42:24 przez Leon
[#9] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #8

Tak 1.4 na Motoroli klatki około 20/25 w spoczynku jak jest akcja to spada i jest około 20/15fps raz na RTG potem odpalam z pod ppc i klatki są 35/40 nonstop. Ostatnie odpalenie jest w pal i Motorola prędkość podobna 20 około.
[#10] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #8

Czyli wychodzi na to że C2P w przypadku ECSa wychodzi szybciej niż czysty chunky na karcie gfx ?
[#11] Re: Doom - test prędkości

@Sventevith, post #10

Co się dziwić, Zorro II ma teoretycznie 3,5 MB/s, w praktyce powyżej 2 MB/s to już jest nieźle.
[#12] Re: Doom - test prędkości

@mwb113, post #9

Dziwne, u mnie na podobnej konfiguracji, różnica to Apollo 1260@72, mam 16FPS na RTG.
[#13] Re: Doom - test prędkości

@Krashan, post #11

A jaką przepustowość zapewnia ECS/AGA ?
[#14] Re: Doom - test prędkości

@Sventevith, post #13

Pełne pasmo to 7 MB/s dla ECS i 28 MB/s dla AGA. Oczywiście jakąś część zabiera DMA obrazu. Dla rozdziałki 320×256 @ 50 Hz to będzie około 0,5 MB/s na każdy bitplan. Czyli przy ECS przy maksymalnych 6 bitplanach zostanie 4 MB/s. To szybciej niż teoretyczna górna granica Zorro II.
[#15] Re: Doom - test prędkości

@Krashan, post #14

juto zobaczę


Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019 22:25:55 przez Dorian3d
[#16] Re: Doom - test prędkości

@michal_zukowski, post #5

Oczywiście Zorro2 do kart gfx się niestety nie nadaje


Nadaje się, o ile nie chodzi o gry, ale np. system. Tzn. nadawało się 25 lat temu ale gra którą katujecie tyle ma. Wydawało mi się, że takie rzeczy jak to, że Doom na Z2 chodzi wolniej, na tym forum nie powinny budzić zdziwienia.
[#17] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #1

GB A1000 060@100MHz PicassoII++ 4MB - ~28-33FPS podczas gry.
[#18] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #8

Masz może indivisionECS? Ma tryb chynky, z którego potrafi korzystać Adoom po uaktywnieniu ostatniego parametru z ikony.
[#19] Re: Doom - test prędkości

@nogorg, post #16

No ja się przyznam że pierwszy raz słyszę o tym że jakaś Doomówka na karcie graficznej w Amie działa wolniej niż na chipach. Ale osobiście nigdy z kartami w Amie nie miałem do czynienia, widziałem je tylko kiedyś na targach w Stolicy. Słyszałem że ekrany na nich się wolniej przełączają, i że mają kłopot z przewijaniem ekranów na dół by odsłonić inny. Za to argument że takie rzeczy jak emulatory Maca czy PC oraz właśnie Doomowki na tym lepiej chodzą (dzięki chunki zamiast bitplanów) używano w namawianiu do ich kupowania.
[#20] Re: Doom - test prędkości

@ZbyniuR, post #19

To nie jest wina karty jako takiej, tylko Zorro II. Nawet gdy gramy w LowResie na ekranie 8-bitowym, mamy do przewalenia 320×256 pikseli w ramce, to jest 80 kB. Razy 50 ramek na sekundę i proszę 4 MB/s, a Zorro II teoretycznie ma 3,5... A przecież procesor musi jeszcze te ramki wyliczyć.
[#21] Re: Doom - test prędkości

@ZbyniuR, post #19

To były czasy kart na Zorro3 albo BVision/CVision. Tu to ma sens.
[#22] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #8

A zrobiłby ktoś test na kartach gfx z zorro III?
[#23] Re: Doom - test prędkości

@ZbyniuR, post #19

Słyszałem że ekrany na nich się wolniej przełączają, i że mają kłopot z przewijaniem ekranów na dół by odsłonić inny.


Nie mają żadnego problemu z przewijaniem. Po prostu się nie przewijają. Karty graficzne to nie są po prostu szybsze wersje amigowych chipów tylko działają inaczej ale mają szereg zalet: szybsze działanie w systemie, lepsze rozdzielczości, kolory, przy lepszym odświeżaniu bez interlace itd. W typowo systemowych zastosowaniach OCS czy AGA nie ma startu do karty nawet na Z2 (ok, miałem jedną EGS Spectrum, to nie będę pisał o wszystkich), ale przy pchaniu surowych danych na ekran to Z2 jest trochę wolniejsze. Z tego co pamiętam to trochę męczyłem wtedy Quake na 060/66 i różnice nie były drastyczne, ale dla tych kilku klatek więcej warto było przełączyć się na AGĘ. Natomiast o WB, browserach i bardziej specjalistycznych programach ciężko było myśleć nieco profesjonalniej bez karty gfx.

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2019 09:52:41 przez nogorg
[#24] Re: Doom - test prędkości

@nogorg, post #23

Nie ma sie co oszukiwać, amiga w klasyku sie do takich gier po prostu nie nadaje.

Natomiast podczas testów dooma mojego konfigu to z reka na sercu powiem:
Mediator pci 1200 z karta graficzna s3 virge 4mb dzialal o 10 klatek szybciej niż na Aga.
Ale wiadomo jak to z mediatorem jest trzeba posiadac 2 monitory i tez nie zawsze on tam dziala stabilnie.
[#25] Re: Doom - test prędkości

@Rafał A-3000, post #22

Mogę dziś zrobić po południu na A4000 z cv64/3d i 060 pomiar.
[#26] Re: Doom - test prędkości

@Paul149, post #24

Nie ma sie co oszukiwać, amiga w klasyku sie do takich gier po prostu nie nadaje.


Jak Doom? Ten retro FPS dla kart turbo nie jest akurat żadnym wyzwaniem.
[#27] Re: Doom - test prędkości

@nogorg, post #26

Tutaj nie jest mowa głównie o turbo, ale też i o kartach graficznych...
[#28] Re: Doom - test prędkości

@Paul149, post #27

Ten temat jest o turbo kolego. A rozmowa zeszła na Zorro2.
[#29] Re: Doom - test prędkości

@Leon, post #1

A1200, Blizzard 1260/66, Mediator+Voodoo3:
Na ekranie tytulowym: 25FPS
W czasie gry: 25-32FPS
[#30] Re: Doom - test prędkości

@Phibrizzo, post #29

I tu już się pogra...
Do twojej karty zdecydowanie za słaby procesor.
Ta karta zawsze będzie szybsza po zmianie proca na lepszy.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem