[#1] Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.
Komu pasuje, komu nie i czy była sukcesem czy może niekoniecznie? Te oto pytanie zadajemy dzisiejszym dyskutantom. A co z tego wyniknie? Śledźcie wątek, a na pewno (?) się nie zawiedziecie!
[#2] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)
Dotychczasowy sukces na A500 to gra "Cytadela", też polska.
[#3] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@Hexmage960, post #2

Cytadela nie jest ani grywalna, ani tym bardziej sukcesem.
[#4] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@ingenic, post #3

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

Chociaż może powinienem użyć słowa "osiągnięcie", zamiast "sukces".

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2020 17:54:06 przez Hexmage960
[#5] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@Hexmage960, post #4

Cytadela to dobra gra ale na rozbudowanej Amidze w dobra karte turbo.
Na podstawowej A500 to w ogole nie jest grywalne a grania tam tyle co kot naplakal.
[#6] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@selur, post #5

Sam mało w Cytadelę grałem.

A ciekawe czemu oflagowano nas jako Off-topic. Odnosiłem się do nowego klonu "Dooma" podając przykład dotychczasowego Dooma dla A500, czyli Cytadeli.
[#7] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

Czyżby ktoś popełniał port systemy NG że tak Cie wzieło na dyskusje?
[#8] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@waldiamiga, post #7

Nie, koledzy się unieśli oftopem w zupełnie innym wątku i postanowiłem szybko zareagować zanim ktoś w odpowiedzi skasuje konto.
[#9] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #8

Nie takim zupełnie innym. Czy tylko ja widzę związek między Cytadelą i nowym Doomem - czyli FPS i Amiga 500?

Cytadela to ostatnie osiągnięcie na polu FPSów dla Amigi 500 i na to chciałem zwrócić uwagę - odnosząc się do nowego Dooma dla A500.

Późniejsze Gloom, Fears, TKG wymagają przynajmniej Amigi 1200.

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2020 19:12:09 przez Hexmage960
[#10] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

jaki poeta LOL
[#11] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #9

Ostatnim FPS dla Amigi 500 jaki znam był Project Intercalaris (1996). Cytadela powstała rok wcześniej.
[#12] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@Hexmage960, post #4

Pod względem grywalności to nawet koło Wolfensteina 3D nie stała. Ot kolejny przeciętny amigowy FPS powstały na fali gier mający udowodnić, że na Amidze się da. Tylko komu udowadniano ? Carmackowi ??? Jego to akurat nic nie obchodziło. Amiga nigdy nie była targetem dla id Software. Wypowiedział się raz i konkretnie:
link

I dużo się nie pomylił...

Wracając do Cytadeli to wszystko tam ssie. Bezsensownie zaprojektowane levele, brak widoku dzierżonej broni, idiotycznie porozrzucane obiekty, odgłosy potworków jakby ktoś nagrywał je z drugiego dnia jakiegoś copy party pośród nawalonych scenowców :)
Gra nie ma żadnej grywalności, ale amigowcy obiektywni nie są, bo się cieszyli, że w ogóle coś "doomopodobnego" powstało na Amigę :)
Zresztą to samo dotyczy Project Battlefield, Za Żelazną Bramą, Fears, Ubek i reszty :)
[#13] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #11

Ja pamiętam, że jest zasadnicza różnica między Cytadelą a Project Intercalaris (oraz Project Battlefield). Te ostatnie są mało podobne do Dooma.

W Cytadeli są zróżnicowane tekstury na suficie i podłodze. Grafika jest też znacznie lepszej jakości. Bardziej przypomina Dooma. Wystarczy pooglądać na zrzutach.

Pamiętam, że "w akcji" Cytadela również lepiej się prezentowała.

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2020 19:28:48 przez Hexmage960
[#14] Re: Czy ten pan udziela sie na tym forum? (doom na stokowa a500)

@ingenic, post #12

Pamiętaj o zasadniczej rzeczy - Cytadela powstała dla Amigi 500 z procesorem 68000 (odpowiednik 80086). Graficznie wygląda nie najgorzej.

Z Doomem i Wolfenstein 3D należy tylko porównywać produkcje dla 68020 wzwyż (80286 wzwyż). I tutaj Gloom, czy Genetic Species prezentują się nieźle jako Wolf3D, natomiast The Killing Grounds, Breathless można porównywać z Doomem.

Jeśli chodzi o takie atrakcje, jak ruchome ściany, drzwi, windy to te rzeczy Amigowe Doomy posiadają.

Pan Carmack zrobił kapitalny engine Dooma, jednak ja doceniam również ludzi za Amigowymi Doomami, jak Andy Clitheroe, czy Mark Sibly.

TKG w kilku miejscach przewyższa Dooma. Są efekty świetlne, różne bronie (możliwość dodawania własnych). I małe wymagania: 68020+ dla małej rozdzielczości 2x2, 4 MB FAST RAM dla dużej 1x1.

Patrząc na Doomy trzeba wziąć pod rozwagę różne aspekty, a nie wrzucać do jednego wora. Pecety rozwinęły się - 80386, 80486, Pentium (co w Amidze tylko w dużych, niedostępnych modelach) i możliwe były nowe efekty. Co nie oznacza, że Amigowe Doomy są po równo słabe.

Amigowki koderzy robili dobre efekty, a sama Amiga dawała radę.
[#15] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #13

Cytadela miała fajne intro i działała jako tako na A500 - to tyle za zalet Cytadeli. Wysokie oceny w ówczesnej prasie amigowej opierały się o sam fakt, że w ogóle coś takiego działa na Amidze. Gdyby ktoś pokusił się o porównanie amigowych "doomowców" do pecetowych gier, to oceny poleciałaby na łeb na szyję.
[#16] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #13

W Cytadeli są zróżnicowane tekstury na suficie i podłodze.


W Project Intercalaris też. Plus jedna rzecz, której "Cytadela" nie ma - czyli ściany pod skosem. Ale przyznaję - wygląda obrzydliwie, a gameplay jest jeszcze gorszy :)
[#17] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #16

Z tego co pamiętam w Cytadeli było jak w Doomie - nawet przeciwnicy przylepieni do sufitu, a Project Intercalaris to nawet do Wolfa3D nie podchodził. Daję słowo - tak to pamiętam. Zobaczyłem zrzuty, by odświeżyć sobie pamięć - i chyba dobrze pamiętam.

Ciekawe, czy ten nowy Doom z WADami zamiecie na polu Amigowych Doomowców Cytadelę, czy też pozostałe produkcje (TKG?).

Każdy klon Dooma ma swój urok. Akurat pomysły ID software były nowatorskie i byli w tym najlepsi. Ich silniki były najbardziej zaawansowane i przemyślane. Choć sam gatunek gier - troszkę sztywny - bo na strzelaniu się kończyło.

Według mnie - Andy Clitheroe w pojedynkę jednak dał radę chociaż im dorównać.
[#18] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #17

Żeby nie być gołosłownym - czy engine Cytadeli pozwala na coś takiego (korytarz z sufitem):



Albo takiego (ukośne ściany)?



Sam więc widzisz, że każdy silnik ma jakieś swoje zalety.
[#19] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@ingenic, post #15

Cytadela to jak najbardziej Wolfenstain nie Doom. W momencie gdy zbudowalismy pierwsze demo dla dystrybutora to znalismy Wolfa. W tym zestawieniu , uwzgledniajac caly projekt , nie bylo wstydu. Jak juz zwrocono uwage mielismy sufity i podlogi, sporą różnorodność tekstur, przeswitujace sciany i drzwi etc. W miedzyczasie (r 93) nim skonczylismy , wyszedl Doom i niestety wiele osob zaczelo porownywac Cytadele (r 94) do Dooma. Samych nas to mocno martwilo, bo zasoby jakimi dysponowalismy podczs produkcji byly mizerne , wręcz żałosne a oczekiwania produktu AAA. Dla mnie ta gra kojarzy sie z ciezka praca choc miejscami efekty nie powalaja. Natomiast spotkalem kilka osob mi obcych, ktore spotkalem w zyciu zawodowym nie zwiazanym z gamedevem, ktore opowiadaly ze byly autentycznie przerazone klimatem grajac w Cytadele i katowaly na zmiane z rodzenstwem. Czy zatem nie jest to sukces ? No coz, pewnie trochę na miarę Poloneza i Syreny bo na to mogliśmy sobie pozwolić.
Nowy engine Doomopodobny na a500 tworzony obecnie jest naprawde fajny. Trzymam kciuki by autorowi starczylo zapalu i dokonczyl to. Niestety kurtyna Amiga-spektaklu opadla i swiat nie bedzie mial juz takiej szansy by docenic jego geniusz.
[#20] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #18

Przyznam szczerze, że nie wiem na ile pozwala engine Cytadeli. Mówię na podstawie tego jak kiedyś trochę w tę grałem, widziałem zrzuty oraz czytałem recenzję i opis.

Ten podany przez Ciebie zrzut z mapką wiele mówi o Project Intercalaris. Rzeczywiście, wygląda to na engine przynajmniej Wolf3D.

Tylko kolorystyka i tekstury prezentują się o niebo lepiej w Cytadeli.
[#21] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #20

Mapy w Wolfie są takie:



Więc jak sam widzisz - ściany są tylko pod kątem 90 stopni. W "Cytadeli" jest - z tego co pamiętam - podobnie. Brak ukośnych ścian, tylko kąty proste. Ale za to nie "gubią się" i nie "prześwitują" jak w Intercalaris.
[#22] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #21

Jasne, pod kątem techniki to Breathless i Genetic Species też ściany tylko pod kątem prostym. Ale jaka różnica w jakości tekstur!

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2020 20:32:05 przez Hexmage960
[#23] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #19

Każdy autor różnie jest odbierany. Dla mnie Wasza praca kojarzy mi się z najlepszymi dla Amigi czasami. Wiadomo, ktoś kto nie zna Amigi, jej losów, to nie będzie się tym martwił w obliczu sukcesu ID Software i Pana Johna Carmacka.

Tymczasem wnieśliście bardzo dużo do historii i dorobku Amigi, za co ja osobiście jestem Wam bardzo wdzięczny.
[#24] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #23

Nic nie mówię ale gloom deluxe chodzi na ecs 68020. Zwykly gloom byl na aga 68020.

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2020 20:50:53 przez Jaro2k
[#25] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jaro2k , post #24

Cytadela to był hit na Amidze 500. Co prawda na podstawowej A500 w miarę płynnie szło pograć na połowie ekranu, ale to nic. Grało się i tak bardzo to nie przeszkadzało. Chyba że ktoś cisnął na 14 cali no to mogło uwierać hihi. Intro, muzyka zapierały dech. Jedynie wkurzała utrata energii jak się w ścianę przyfasoliło ale jak się było ostrożniejszym to szło dłużej pograć.
[#26] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@amikoksu, post #25

"na podstawowej A500 w miarę płynnie szło pograć na połowie ekranu"

Gdyby tak bylo to Cytadela byla by super gra. Cytadela chodzila plynnie gdzies na 1/8 calego ekranu
[#27] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@ingenic, post #15

W Cytadeli zabity stwor mógł zabrudzić krwią ścianę, jeśli dobrze pamiętam. To też była, moim zdaniem, zaleta
[#28] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@grxmrx, post #27

Dobrze pamiętasz - mógł, w zależności od ustawień szczegółowości grafiki.
[#29] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@selur, post #26

Nie pamiętam dokładnie, ale w miarę płynnie to już na połowie ekranu.
[#30] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #19

A ja sie w ta gre zagrywalem i to bardzo dlugo na CDTV z 1MB pamieci.
Chodzilo jak chodzilo ale na malym ekranie mozna bylo pograc.
Zabawa sie skonczyla w momencie gdy dolozylem 2MB Fastu i 68010.
Pomyslalem ze bedzie ciut lepiej. A tu lipa straszna :(.
Gra nie wspolpracowala z tym prockiem. Co mnie bardzo zmartwilo.
Pokazywala sie ladnie konfiguracja i tyle, pozniej czarny ekran. Nawet GURU nie bylo.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem