kategorie:
[#31] Re: Wymagania gier na Amigę

@c64portal, post #26

Taka uwaga ogolna AGA to nie tylko 256 kolory, ale ogolnie wieksze sprajty i wieksza ilosc kolorow dla sprajtow. Wiec gra moze miec 32 kolory i nie byc do zrobienia na ECS. Zreszta pisal o tym JOTD parokrotnie na EAB, jak sie go pytali dlaczego jakis jego port wymaga AGA a nie dziala na ECS, skoro ma malo kolorow.
3
[#32] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #1

wg mnie sprawa jest prosta:

1) jak masz pomysł na coś fajnego ale to coś wymaga większej mocy to sie wogole nie zastanawiaj i zrób na mocną "Amigę"

2) jeśli dalej jest za mało mocy to zrób na peceta, wiecej ludzi zagra i nie bedzie kłopotów z wydajnoscią (nie ma nic bardziej wkurzającego niż gry które zostały zrobione na siłe żeby tylko wyszły na Amige i nawet na mocnych konfigach nie chodzą płynnie)

3) jesli masz fajny pomysł na grę do której wystarczy A500 lub A1200 to sie nie krępuj

i olej te narzekania bo zawsze komus nie bedzie pasować

zrobisz na mocną amige to ortodoksyjni fani powiedzą: "hurrr durrr to wymaga karty turbo to nie jest koszerne , nie gram"

zrobisz na słabą amige to posiadacze mocnych powiedzą "ej no weź, a ja? co ze mną?"

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2025 14:24:27 przez oldman
2
[#33] Re: Wymagania gier na Amigę

@oldman, post #32

Zrobisz na średnią Amigę, to posiadacze słabych i mocnych Amig nawiążą rozejm i pójdą na piwo.
[#34] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #1

Jakby jeszcze grzeba się z ECS, to trzeba brać pod uwagę co jest łatwo w rozszerzaniu takiej Amigi:
Kickstart - bardzo prosty do wymiany
Pamięć i dysk - proste do dodania
Procek - trudniejsze do dodania
2 MB chip - srednio trudne do dodania

Więc z punktu widzenia gracza gra na Os3.x na 4 mb fast, 1mb chip i dysk jest w zasięgu ręki.
2
[#35] Re: Wymagania gier na Amigę

@oldman, post #32

A ja jestem ciekaw ile gier ukończyli ci to jak jęczą że tak mało nowych fajnych powstaje.
Pomijając masę amatorskich mało ciekawych tytułów w Amosie nigdy nie wydanych w pudełku, to powstało na Amę kilka tysi gier. Założę sie że większość najbardziej zapalonych graczy zna co najwyżej naście procent z nich. A resztę albo nie umieli grać a nie mieli opisu, albo żal im było aż tyle dyskietek na dany tytuł, albo rezygnowali z grania bo bez twardziela wachlowanie ich doprowadzało do wściekłości. Albo np z dziesiątek podobnych ścigałek grali tylko w dwie powszechnie uważane za najfajniejsze, do tego ze dwie kolejne włączyli kilka razy na kilka minut, a resztę widzieli tylko na screenach. I podobnie z innymi gatunkami.
A teraz zamiast sobie wyszukać w starych tytułach nieznaną niedocenioną perełkę, wolą jęczeć by ktoś poświęcił pół roku życia na stworzenie gry którą włączą na kilka min i powiedzą oki niezła na 5min, ale powinien ktoś to poprawić.
A do tego dziesiątki emulatorów, i setki tysięcy tytułów na które życia nie starczy. Jeśli masz w sobie młodego ducha odkrywcy to nie masz czasu na takie fora zaglądać bo sie od joya czy pada nie odrywasz tyle rzeczy do ogrania wokół. A tu zaglądają tylko marudni tetrycy którym sie w dupach poprzewracało od dobrobytu i żal im tyłki ściska za utraconą młodością i myślą że to inni są odpowiedzialni za brak satysfakcji jaki odczuwają, a nie to że z wiekiem im refleks sie pogorszył, bo za dużo marudzą a za mało grają.
A jak sie spotkają przy retrogratach w realu to i tak znowu w te same 3-5 tytułów grają bo w inne jak nie jeden to drugi nie umie grać. To po cholerę im nowe tytuły? Chcecie powrócić do klimatu z młodości, to wprowadźcie na takich spotkaniach zakaz grania w tytuły w które graliście na poprzednich. Przypomnijcie sobie jak to było że mieliście tylko kilka gier do zagrania, w tym część takich których nie znacie, i nauczcie sie w to grać. Niech sie w mózgach nowe połączenia między neuronami pojawią. Przetrzyjcie nowe szlaki, niekoniecznie na grze z aktualnej dekady.



Ostatnia aktualizacja: 17.06.2025 15:09:27 przez ZorrO
5
[#36] Re: Wymagania gier na Amigę

@ZorrO, post #35

Dobra.
[#37] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #31

Taka uwaga ogolna AGA to nie tylko 256 kolory, ale ogolnie wieksze sprajty i wieksza ilosc kolorow dla sprajtow. Wiec gra moze miec 32 kolory i nie byc do zrobienia na ECS. Zreszta pisal o tym JOTD parokrotnie na EAB, jak sie go pytali dlaczego jakis jego port wymaga AGA a nie dziala na ECS, skoro ma malo kolorow.

no to jest Oczywista oczywistość. ale dzięki za zwrócenie uwagi na ten aspekt AGI
Nie wdawałem się w szczeguły, ale prototyp shmupa który zrobiłem na szybko w SE własnie potrzebował dużych sprajtów. Da się. Ładnie działa i szybko się developuje w SE takie rzeczy na AGE.
[#38] Re: Wymagania gier na Amigę

@Jacques, post #30

Tak czyli rozumiem że jak wyjdzie gra na hdd, to jej nie odpalisz bo ważniejsze dla Ciebie jest siedzenie i słuchanie żężenia stacji. Bez jaj o dyskietki płaczą Ci co korzystają z UAE i ustawiają prędkość stacji na 800%. Jak masz amigę prawdziwą to ja dopalasz bo to fajne i przedewszystkim aby ułatwić sobie życie.
[#39] Re: Wymagania gier na Amigę

@michal_zukowski, post #34

Ja w A600 najtrudniej miałem z dołożeniem fastu, bo bałem się wcisnąć kartę na procek

@all
Co do wszystkich opinii wnioskuję, że praktycznie nie ma co się przejmować minimalnymi wymaganiami, jednak trzeba trzymać fason i starać się jak najbardziej koszernie poskładać całą grę i jeśli jest możliwość, to bootowalną dyskietkę wraz z drugą ewentualną do doczytywania dalszych poziomów.

Pytam dlatego, bo postanowiłem napisać porządną platformówkę-komnatówkę, rozbudowaną, z niezbyt wielkimi poziomami, ale za to wiele tych poziomów, różne grafiki i efekty graficzne, o wiele bardziej zróżnicowane przeszkadzajki niż te znane z Tonego, jakieś dodatkowe questy, oczywiście też ukryte przejścia tradycyjnie, a sam tileset zaprojektowałem zupełnie nietypowy i chyba nigdy niespotykany w Amidze (rozmiar 20x20 pikseli). W takiej grze będzie sporo dźwięków, co najprościej byłoby mi wczytywać na bieżąco z HDD tak, jak to robię w Sołtysie co znacznie poprawia gospodarowanie chip RAMem.
1
[#40] Re: Wymagania gier na Amigę

@michal_zukowski, post #34

A600/A12000 to wystarczy raz otworzyć podłączyć dysk resztę można poprzez porty rozszerzeń. 1MB Chipu oraz FAST przez PCMCIA. Jeśli ktoś chce coś więcej do A600 to już trzeba nakładki robić na układy. Do gier i podstawowych zadań w Workbench wystarczy KS 2.05.
A500 do gier można rozszerzyć z boku poprzez HC533 szybszy CPU, fast i HDD bez potrzeby zmiany KS. Nie trzeba być ekspertem aby o dysk i trochę pamięci rozszerzyć Amigi all-in-one. Duże rozszerza się jak PC kartami.
[wyróżniony] [#41] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #39

Też nie lubię nakładać nic na procesor, do tego ten FAST często mi spadał przy przenoszeniu A600. Teraz mam A600HD koncepcja o jakiej wspominałem wyżej, 2 czeka na furię ale najchętniej przełożył bym już taka amigę do jakiejś obudowy tower.
[#42] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #41

Możesz sobie zawsze kupić kartę 4MB na PCMCIA. Kiedyś nie były znane specjalne podstawki o wyższej sile zacisku, ktoś się w końcu do nich dokopał i z takimi możesz podnieść całą płytę Amigi chwytając za rozszerzenie. Furia akurat ma podstawkę tego typu.
[#43] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #39

Rób na czym ci pasuje, bo wszystkim nie dogodzisz, a będziesz się babrał w czymś, czego nie koniecznie będziesz lubił. Niech wymagania wynikną z tego co zrobisz, ewentualnie pobawisz się później w optymalizację. Nie bać się używania pamięci Fast, po coś te rozszerzenia są, nie tylko do załadowania całej gry w Whdload do pamięci.
2
[#44] Re: Wymagania gier na Amigę

@bulbulator, post #42

Poszukam FASTU na PCMCIA. Projekt jest opensource, może ktoś zlutuje :)
[#45] Re: Wymagania gier na Amigę

@c64portal, post #26

miał jeszcze więcej "bajerów" to rozważę poniechanie wymogu 512+512 na rzecz np 1MB+1MB

A może zostawić 512 + 512 jako wymaganie minimalne, a po wykryciu większej ilości ramu zaoferować dodatkowe bajery ok, racja
1
[#46] Re: Wymagania gier na Amigę

@BULI, post #45

A może zostawić 512 + 512 jako wymaganie minimalne, a po wykryciu większej ilości ramu zaoferować dodatkowe bajery

można by i tak zrobić, tym bardziej że dało by się to w SE skrypcie oprogramować. to co u mnie może jednak nastąpić to fakt że gra nie zmieści się na jednym .adf wtedy będzie jako .lha do zainstalowania na dysku a to oznacza że zazwyczaj ludzie mają też więcej ramu a często i lepszy procek.
Mógłbym zrobić też dwa buildy gry. jeden okrojony na 512+512 i drugi ze wszystkim bajerami do instalacji na hdd. rozważam to :)
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem