kategorie:
[#61] Re: Wymagania gier na Amigę

@mastaszek, post #60

Z wymaganiami w kosmos się zgodzę. Ostatnio kupiłem grę Bunnito's Feast. Do dzisiaj nie uruchomiłem jej na A1200 bo brakuje chip RAMu. 8MB Fast RAM nie pomogło, TF1260 również. Gra wymaga 2MB ChipRAM, a mnie chyba troszkę zjada kick 3.2.3. Piszę oczywiście o uruchamianiu z Amiga DOS. Gra jest piękna, ale niestety wymagania ma bardzo dziwaczne (jak dawne demka AGA sprzed 2000 roku głównie od TBL).

Co do wyciskania z A500, to oczywiście scrolli, paralaxy i multiplexingu nie użyję, bo nie potrafię. Ale mam na myśli grę z różnymi zagadkami. Nie zacznę projektować poziomów, póki nie zaprogramuję wszystkich obiektów i zdarzeń w grze, a tych przybywa narazie
1
[#62] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #58

200 Euro to jest tanio?
I ja pisze o rozszerzeniu pamieci fast do A500 a nie o karcie turbo.
Dodanie karty turbo do A500, powoduje ze to juz nie jest A500, tylko cos na ksztalt A3000 bez slotow Zorro.
Wiec taka gra, to nie jest juz wtedy gra na A500, tylko gra na A3000.
[#63] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #58

Ja mam rozne Amigi, ale to nie oznacza, ze gre ktora wymaga wiecej niz 1MB RAM, np. taka co potrzebuje 4 MB lub 8 MB fast i 68020+ nazwalbym gra na A500. Bo to jest wtedy juz gra na A1200, nawet jak ma mala ilosc kolorow.
[#64] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #61

Wymagania ta gra ma normalne, czyli 2MB chip.
Po prostu kick 3.2 jest skopany jesli chodzi o bzdurne zuzywanie pamieci chip.
Podobno w wersji 3.2.3 mieli juz to poprawic, ale chyba nie do konca.
O ile zrozumialem doca, to zwrocili 16 KB chip, o ile to prawda.
A kick 3.2 marnowal 28 KB chipu, wiec jeszcze 12 KB sie marnuje.
Jesli chcesz sprobowac uruchomic ta gre na swoim konfigu to sprobuj uzyc loadera z Jump AGA demo.
Tylko zamiast Jumpa ma sie uruchamiac Bunnito's Feast. .
Czyli musisz wyedytowac startup od Jump AGA demo.
[#65] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #62

To rozwiązanie jest rozsądne cenowo. 8Fast+IDE
[#66] Re: Wymagania gier na Amigę

@koczis, post #65

to jest tańsze i z PL

https://allegro.pl/oferta/kontroler-dysku-twardego-8mb-fast-dla-amigi-500-a500-8mb-ide2-17144898094
2
[#67] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #64

Nie powiedziałbym, że kick 3.2.3 jest skopany.

Do odgrywania starszych demek AGA używam bootowalnego z ADFa filemanagera o nazwie ClickDOS z Aminetu. Wyświetla on wolną pamięć.

Na żywej Amidze 1200 wraz z kickiem 3.2.3 oraz na emulatorze z tym kickiem program ten wyświetla mi 1992 kB wolnego chipu.

Nie mam kickstartu 3.1, więc tylko na emulatorze przetestowałem ile wyświetli wolnej pamięci. 1974 kB.

Który kick jest bardziej skopany?

Jeszcze wrócę do wymaganego 1MB fast ram. To jak najbardziej prawidłowe nawet przy A600. Ktoś może uruchamiać grę spod Workbencha. Jeśli gra wymaga minimum 1 MB fastu, a system pożre nam prawie pełne 8 MB które posiadamy w Amidze to gra się zawiesi. Zarówno w takim przypadku wymaganie wolnego 1 MB fast jest prawidłowe bo nie wymaga rozszerzenia 1MB a tylko minimalnej wolnej ilości pamięci.

@CezaryKl: do Amigi 600 również niedrogie są pamięci Fast RAM. Nawet można budżetowo sobie 4 MB dokupić tak, jak ja na początku zrobiłem. A później oczywiście tylko apetyt rośnie...

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2025 14:42:47 przez tukinem
[#68] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #62

Rozmawiamy o tym czy ktoś ma możliwości odpalanie gry. To co piszesz to jakieś ideologiczne rozważania kompletnie nie związane z tym wątkiem.
[#69] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #63

Nie rozmawiamy o definicjach co jest czym tylko jakie sprzęt ludzie posiadają aby odpalić grę. Z ankiety wynika jasno zdecydowana większość ma FAST.
[#70] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #69

Z ankiety wynika jasno zdecydowana większość ma FAST.


Albo dostęp do UAE, i chcą po prostu rozbudowanych gier.
[#71] Re: Wymagania gier na Amigę

@karolb, post #70

W przypadku UAE łatwiej z adf odpalić nie trzeba systemu stawiać. Jak masz już Amigę i z niej korzystasz to masz dysk i Fast. Jak nie masz to dup albo odpalaj na emu.

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2025 16:21:34 przez Sventevith
[#72] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #71

W przypadku UAE łatwiej z adf odpalić nie trzeba systemu stawiać.


Zakładam, że gry rozbudowane po kilka i więcej MB łatwiej z plikopartycji.
[#73] Re: Wymagania gier na Amigę

@Cezarykl, post #66

i fajna karta gość spoko
przez jego sklep taniej
[#74] Re: Wymagania gier na Amigę

@karolb, post #72

No to jeszcze raz...

Do gry można dodać prostą arkadową muzykę, kilka SFXów i powtarzające się grafiki. Niezbyt skomplikowany kod dla typowej arkadowej platformówki i to faktycznie się skleci na dyskietkę. Ale jeśli gra może posiadać klimatyczną muzykę różnorodną, sporo obiektów posiadających własne animacje oraz sample dźwiękowe, to wtedy rośnie zapotrzebowanie zarówno na pamięć, jak i na miejsce na nośniku danych. Jeśli gra ma być wczytywana z nośnika, to znacznie wydłuża się czas takiego wczytywania. Przy NDOSie sprawa pewnie jest prostsza. Ja niestety nie ogarnę NDOSa.

Nie chcę pokazywać ile do tej pory mam z tej platformówki, bo mam niewiele. Jedną komnatę roboczą, zero animacji głównej postaci, dodaję różne efekty i to naprawdę to robi wrażenie. W dolnych komnatach mapy jest kwas na zasadzie odbicia lustrzanego wraz z odbiciem kolorów palety pod zielonkawy kolor, czyli to specjalnie tworzona copperlista. Uderzający głaz o ziemię wprawia copperlistę w trzęsienie - bardzo ciekawy efekt. Mumia chodzi po drabinkach tak jak Tony, ale lepiej wykrywa te drabinki. Są wychodzące cegły z muru, które nas będą ranić (coś takiego było w 6 levelu Electromana). Nie mam jeszcze kolizji, ani skakania, więc nie chcę pokazywać czegoś co jest praktycznie na starcie.

Póki co to narazie tyle, więc niewiele:
9
[#75] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #74

Będzie przewijanie ekranu?
[#76] Re: Wymagania gier na Amigę

@amikoksu, post #75

Myślę, że zrobię coś w rodzaju leveli przejściowych i tak byłoby przewijanie poziome. Może pionowe też wprowadzę w innych levelach, jeśli ma być różnorodnie, ale główna rozgrywka będzie się dziać w komnatach. Podobał mi się Jim Power, w którym jest scroll poziomy, jednak są levele, w których scrollowanie odbywa się pionowo. Ta gra naprawdę jest świetnie dopracowana i upchana odpowiednio, jednak dla mnie to tylko niedoścignione marzenie aby taką grę stworzyć. Nie na moją głowę

W tej zimowej gierce, która jest przeznaczona na listopad właśnie jest coś takiego, że jest ogromny level główny, a po przejściu jest level bonusowy w którym zbieramy bombki, skaczemy przez doły i unikamy uderzenia w ścianę. Ogólnie trudno mi się wyłapuje kolizje podczas scrolla. Akurat tamta gierka nie jest zbyt rozbudowana, chociaż ma kilka przeszkadzajek.
2
[#77] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #67

To sa dwie rozne rzeczy, wolna pamiec i wolna ciagla pamiec.
Mozesz miec np. 8 MB fast (jak w kartach turbo Jensa) i nie byc w stanie uruchomic gry/programu, ktory wymaga 4MB fastu (ale ciaglego).

Tutaj masz przyklad takiego programu:

link

Wiec musisz sprawdzic ile masz wolnego ciaglego chipu dla tej gry, a nie calkowitego wolnego chipu.
Bo jezeli gra wymaga ciaglego chipu 1.8MB, a Ty masz pofragmentowany chip, nawet 1.9MB to nie jest to samo.
[#78] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #69

To gdzie jest ta ankieta, ze wiekszosc A500 ma 1MB lub wiecej fast?
[#79] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #77

A była taka łatka to sie chyba nazywało Flush, która przesuwała dane w pamięci tak by został duży wolny kawał.
[#80] Re: Wymagania gier na Amigę

@ZorrO, post #79

Chyba że chodziło o polecenie Avail z parametrem Flush.

link
[#81] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #77

A to tak nigdy nie działa u mnie. Nie alokuję jednorazowo jednego bloku pamięci tylko partiami. Pisząc że gra wymaga minimum 1 MB wolnej pamięci fast to minimum 1 MB. Jeśli nawet ktoś ma 4 MB fast dodatkowo to jak może mu pofragmentować? No chyba że ktoś ma 0.5 slow + 4 fast i program częściowo będzie próbował zaalokować do slow i do fast, jesli w slow braknie. Ale to jakieś ekstremalne warunki.
[#82] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #77

Tutaj masz przyklad takiego programu:
https://whdload.de/games/TheSettlers.html

The Settlers
działa normalnie z ikonki, nie trzeba whdload,
czyli już na tym masz dużą oszczędność pamięci
[#83] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #78

Ankieta jest o tym na jaki sprzęt ludzie chcą mieć gry o tym jest ten wątek.

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025 00:04:45 przez Sventevith
[#84] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #74

Wow- wygląda to AMAZING OKok, racja

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025 09:40:12 przez BULI
1
[#85] Re: Wymagania gier na Amigę

@Cezarykl, post #82

Zalezy co rozumiesz przez "dziala" i o jaka wersje chodzi oraz na jakim konfigu.

version 1.7 (08.12.2022) done by Stingray & JOTD:
- intro blitter issues fixed, now runs on fast machines/emulators (issue #0002889)
- intro bug fixed, black screen on 68020+ with sound... (issue #0003700, maybe same as #0002889)
- intro doesn't need to press RMB when exiting now. Quietly reboots to main game
- provided a "low memory" slave for OCS amigas. Music & sounds
are reduced, but at least game can be played

version 1.6 (28.02.2013) done by StingRay
- Keyboard in intro and game fixed, level passwords and names
for the save games can now be entered without any problem
(issue #2315)
- Approach to crack the manual check changed, any overlooked checksums
will not do any harm anymore
- Default quit key changed to F10
- Source completely reworked (redone from scratch) to allow easy support
for any new versions

version 1.5 (15.05.09)
- reassembled with the latest kickemu

version 1.4
- reworked for WHDLoad v16

version 1.3 (29.06.03)
- fixed access fault when soldiers enter castles sometimes
(thanks to O. Schott for providing the savegame and for testing)
That crash was not due to the protection, at least!
- reworked protection patch, simpler, AmigaPatchList compliant

version 1.2-B (08.06.03)
- fixed french version (crashed when attacking)
Note that all crashes were due to a wrong crack. The protection on this
game has been carefully crafted by the authors.

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025 10:07:44 przez Don_Adan
[#86] Re: Wymagania gier na Amigę

@Sventevith, post #83

To sa opinie, a nie zadna ankieta.
Moja opinia jest o robieniu gier na A500.
[#87] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #74

WOW!
[#88] Re: Wymagania gier na Amigę

@Don_Adan, post #86

Ankieta: https://www.ppa.pl/ankieta/122/chcialbym-zeby-gry-powstawaly-na-amige-z

Wątek jest o wymaganiach gier a nie gier na A500.
[#89] Re: Wymagania gier na Amigę

@tukinem, post #1

Czy nie lepiej pisać tak gry aby się dostosowywały na sprzętu? Masz więcej CHIPu - ładuje się lepsza muza i więcej efektów dźwiękowych. Masz AGA - więcej kolorów. Masz więcej FAST - bardziej złożone plansze itp.

Z tego co pamiętam to jest kilka tytułów, które wykorzystywały więcej zasobów. Na szybko przypomniał mi się Hired Guns - zdaje się lepsza muza się ładowała jak było więcej CHIPu.
[#90] Re: Wymagania gier na Amigę

@radekcz, post #89

Gdybym chciał ładować lepszą muzykę, to chyba musiałbym trzymać w ADFie zarówno mniejszy MOD, jak i większy. Muzyka zajmuje dużo danych, a tu byłoby podwojenie tego. Takie rozwiązanie całkowicie odpada przy grze DOSowej. Oczywiście mogę sobie sprawdzać na starcie wolną pamięć i w razie potrzeby czytać tyle danych na ile pozwala sprzęt, jednak bank shape'ów od animacji, moduł z muzyką i rozmiar exe w pamięci jest niezmienny. Oczywiście exe biorę pod uwagę na Amigach bez slow fastu (goła A600/1200). Przykładowo exe to około 300 kB, moduł 200 kB, kilka-naście dźwięków w sumie 200 kB i zostaje 300 kB na zaalokowane bitplany, bank shape'ów, copperlisty, tablice, inne dane itd. Widać, że skromnie to wygląda.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem