[#1] Amiga VS PC (DOS) games
http://pl.youtube.com/watch?v=cETl8PhUy_E&feature=related

Ciekawe porownanie.

[#2] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@reactor, post #1

Stare. Swego czasu na EAB była dyskusja, które gry pokazać.

[#3] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #2

Nie sledze forum EAB.
A po drugie: oczywiscie ze stare, w koncu to Amiga i DOS ;)



Ostatnia modyfikacja: 16.08.2008 20:07:09
[#4] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #2

Widziałem to kiedyś ale niestety nie kojarzę już a youtube to na Amidze nie zobaczę, dopiero w poniedziałek :). Ale pamiętam swego czasu jak odpaliłem Civilization na pececie, paskuda!! Tylko amigowa wersja jest w/g mnie najładniejsza, lepsza nawet niż na SNES, choć tam jest fajna muzyczka (szkoda, że tak monotonnie po dłuższym czasie) no i na SNES'a chyba trudniejszy nieco poziom. Amiga rulez (oczywiście).

[#5] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@reactor, post #3

Z powodzeniem można znaleźć wiele tytułów z odwrotną sytuacją.

[#6] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #5

Czy mozesz napisac jakie to tytuly? Chetnie sobie posprawdzam, poniewaz praktycznie nie znam wersji pecetowych. Fajnie sie ogladalo to porownanie.
[#7] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Andrzej Drozd, post #6

W tym filmie autor głównie skupia się na "obśmianiu" kiepskiej strony graficznej i dźwiękowej gier. Wybrał faktycznie niezłe kąski, lecz gdyby porównał np. kolorystykę Might & Magic 3, gry Sierry (te z już zastosowanym systemem point'n'click (Larry 5, King's Quest 5)), Flashbacka, Another World (gra w wersji amigowej jest pocięta i stanowi jakieś 80% wersji PC), Mortal Kombat, symulatory lotu... Tytuły można mnożyć.

[#8] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #7

Na pewno tak. Tylko myślę sobie, że ten filmik ma raczej na celu unaocznić ludziom (szkoda, że akurat teraz), co nieco o tej "zabawkowej" Amidze... i to, że pokazane jest w nim wszystko na korzyść Amigi służy właśnie w tym celu... przez brak tego wszystkiego kiedyś, dzisiaj wciąż powtarzana jest różnym ludziom, przez obecnych, pozostałych przy Amidze, Amigowców "stara" historia o nieporadności marketingowej C=... której ja osobiście nie kupuję.
O wiele szybciej jestem skłonny uwierzyć, że np. niewłaściwa nazwa komputera => Amiga, mogła zabić ją... jaki profesjonalizm dosięgał ucho ludzi na słowa IBM PC...itp.
[#9] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #5

Z powodzeniem można znaleźć wiele tytułów z odwrotną sytuacją.

@Mailman
Nie da się nie zauważyć, że pisałem o Civilization i tylko o Civilization :).

[#10] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Andrzej Drozd, post #6

Możesz wziąć prawie dowolny tytuł z lat 80-tych (do roku 1988 nie było na świecie domowego komputera ani konsoli do gier o takich możliwościach audiowizualnych, jak Amiga 500 - oczywiście pozostaje problem konwersji, jak m.in. badziewiaste konwersje Sierry).

Z resztą w tym filmiku wszystkie gry za wyjątkiem prezentujących się tak samo na obu platformach Godsów i Lotusa to tytuły z lat 80-tych.
Multiplatformowe gry wydane po 1991 roku raczej będą wyglądać lepiej (a na pewno nie gorzej) na PC/VGA - oczywiście takowe porównanie jest nieco debilne bo taki pecet kosztował wówczas 4-5x tyle co Amiga 500.

Jeśli mówimy o tytułach dostępnych na obu platformach to w takiego dajmy na to Lotusa lepiej grało się na 21" telewizorze (Amiga) niż 14" monitorku, ale już z kolei gry wykorzystujące czystą moc obliczeniową procesora (np. symulatory) lepiej hulały na najtańszej nawet 386tce. W 1992 roku zaczęły się jednak pojawiać gierki rzeczywiście wykorzystujące moc ówczesnych high-endowych pecetów (Comanche, Ultima Underworld, Wolfenstein, Michael Jordan in Flight, przygodówki na CD, gry w wysokiej rozdzielczości). Pozostawał jeszcze przez jakiś czas problem braku blittera, którego nie dało się nadrobić zapasem mocy CPU - w temacie scrollowanych 2D platformówek Amiga czy SNES/Megadrive radziły sobie co najmniej porównywalnie. W 1993 upowszechniać się zaczęły karty SVGA, Gravis Ultrasound i 486tki - pomijam fakt, że twardy dysk był w świecie PC oczywistością, w Amidze - rzadkością.

Amiga (500) przeżywała w Europie w latach 1989-1992 swój złoty okres - natomiast prawdą jest, że Amiga po 1987 roku przestała się w zasadzie (sprzętowo) rozwijać.

Na pocieszenie (?) pozostaje fakt, że późniejsze konstrukcje twórców Amigi (konsole 3DO i Atari Lynx) pomimo wspaniałych możliwości technicznych nie odniosły sukcesu, a produkty konkurencji (Atari Falcon030 czy Atari Jaguar), chociaż sprzętowo chyba bardziej udane od A1200 i CD32 - odniosły spektakularną klęskę i dzisiaj są praktycznie zapomniane.



Ostatnia modyfikacja: 16.08.2008 23:52:39
[#11] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #10

natomiast prawdą jest, że Amiga po 1987 roku przestała się w zasadzie (sprzętowo) rozwijać

Nie przestała - w pełni 32 bitowa architektura, zapoczątkowana przez A3000 a potem kości AGA to były jakieś kroki do przodu. Ten drugi krok był mocno spóźniony, ale jednak nastąpił i przez jakiś czas pozwolił jeszcze Amidze liczyć się na rynku gier. Później, za sprawą firm trzecich, też było ciekawie, bo upowszechnienie kart RTG i wejście PPC dały konkretne możliwości. Niestety, rynek gier nie był już nimi zainteresowany.
[#12] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #7

jakby gra Might & Magic 3 wyszla z rok pozniej to i moze wersja na kosci AGA by byla, pecety juz mialy karty VGA 256 kolorow z palety 262 tys kol. pierwsza wersja Flashbacka na peceta wyszla zaraz po amigowej i wygladala tak samo, dopiero wersja CD, ktora wyszla jakies dawa lata pozniej tez na maca ma lepsza grafike.

[#13] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Daclaw, post #11

Mówimy o komputerach domowych a nie profesjonalnych - na A3000 nie powstała dosłownie ani jedna gra, czemu nie ma się dziwić skoro była to w zasadzie stacja robocza - sprzęt niszowy, kosztujący w 1990 roku ca. 4000USD bez monitora.
Najważniejsze nowe cechy A3000 - 68030+FPU oraz twardy dysk - NIGDY nie zostały wprowadzone w domowej linii komputerów Amiga! Z kolei ani kości ECS, ani Workbench2.0 na możliwości czy osiągi sprzętu w temacie gier wpływu nie miały żadnego. Nota bene, C= wprowadziło je (ECS/WB2.0) na masowy rynek dopiero w 1992 roku w wybitnie nietrafionych konstrukcjach, A500+ i A600.
Niestety rzeczywistości się nie zaczaruje - tak, jak rewolucyjna konstrukcja, jaką była A1000 (w postaci A500 i z zabójczą ofertą oprogramowania) zawojowała rynek w latach 1985-1990, miażdżąc poprzednie generacje sprzętu (Atari2600...Atari XE, C64) i wygrywając z konkurencją (ST, Master System, PC/AT), tak produkty Commodore (w tym A1200/CD32) zostały zmiażdżone przez nową generację konsol (PlayStation - j.w. czyli z zabójczą ofertą oprogramowania :) ) i rosnące w siłę Pecety.

Tak a propos PSXa - osoby znające historię powstałego w 1993 roku Sony Computer Entertainment Europe pewnie wiedzą, że przez związanie umowami wydawniczymi czołowych europejskich developerów oraz przejęcie firm wydawniczych/dystrybutorów, prawie wszystkie zasłużone amigowe teamy zaczęły tworzyć gry na PSXa jeszcze przed jego premierą (Psygnosis, Reflections, Millenium Interactive, Traveller's Tales, pośrednio Digital Illusions, Core Ent., Codemasters, Team17 i DMA Design).



Ostatnia modyfikacja: 17.08.2008 19:18:37
[#14] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #13

Nie uważam A500+ za chybioną: ECS (i 1 czy 2 mega chipu) nigdy nie był w pełni i masowo wykorzystany w amigowych grach, podobnie jak CD-ROM (nawet w CDTV/A570, a co dopiero w CD32). Niedawno opublikowany na PPA wywiad z autorem "Eskadry" obnaża ludzką głupotę: z gry na A1200 kazano zrobić grę na A500 (0.5 + 0.5 slow) w sytuacji gdy kupa ludzi miała A1200 a dwa razy taka kupa miała A500+/A600 - nieraz nie wiedząc, po co. Z perspektywy lat widać, że chyba tylko firmy CORE i Team17 robiły gry oryginalne i wykorzystujące to co oferował sprzęt. Reszta rynku to były rodzynki (czasem coś się komuś udało) albo konwersje - nieraz dziwnie (brzydko) pachnące AMOSem. W latach 90tych fajnie było powiedzieć kloniarzom, że odkryta przez nich w epoce P166 + 32 mega "Syndicate" chodzi na A500. Dziś, z pewnej perspektywy te konwersje wyglądają ŻAŁOŚNIE i nie jest to tylko moje zdanie sądząc na podstawie komentarzy na Lemon Amiga. Może gdyby A600 i A1200 miały w środku standardowo podstawkę pod SIMM PS/2, plus ewentualnie pod koprocesor, gdyby nie były wogóle sprzedawane bez dysków twardych, gdyby ktoś (Petro) nie próbował robić "złotych intersów" typu CD-ROM x4 za 1000 pln, gdyby scandoubler nie był marzeniem ściętej głowy ... oczywiście wypada pamiętać jakie były ceny pamięci i dysków twardych w pierwszej połowie lat 90tych, ale moim zdaniem czas Walkera to był rok 1993 a nie 1997. Dziś wydaje mi się, że najlbiższa ideału z małych Amig była ... CDTV.

[#15] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Hareton, post #14

CDTV - ideologicznie - jak najbardziej. Jednak patrząc przez pryzmat gier. Amiga w latach 90 szła w dół - i chyba nic nie mogło jej uratować. Ile gier wymaga AGA? Jakieś śmieszne ilości.
[#16] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@MisOr, post #15

Nie przesadzajmy z tymi "smiesznymi ilosciam"... o takiej ilosci mozna powiedziec wzgledem AKIKO montowanych w CD32. Na AGA powstalo kilka pieknych tytulow: SlamTilt, Worms DC, XTream Racing, Banshee, Teenagent, Alien Breed 3D (troche paskudna, ale grywalna!) i sporo innych. Oczywiscie nie jest to miazdzaca ilosc, ale na tyle jest duza, ze nie mozna tego tak powierzchownie brac (stawiajac na ilosc, a nie jakosc ;) ).



Ostatnia modyfikacja: 17.08.2008 20:34:18
[#17] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Hareton, post #14

Nie zgadzam z tym, co napisałeś:
a) ECS w stosunku do OCS nie miał w zasadzie zalet, które można było wykorzystać w grach - w praktyce zmiany ograniczały się do wyświetlania wyższych rozdzielczości, co miało duże znaczenie w zastosowaniach użytkowych ale gry i tak były ograniczone do 320x256 z uwagi na fakt wykorzystania TV i tanich monitorów.

b) Syndicate i P166+32MB? Syndicate działało już na 386SX+VGA, w wyższej rozdzielczości (640x480) niż wersja Amigowa ale myślę, że to akurat było do osiągnięcia na Amidze - gdyby nie fakt, iż tryby interlace rzadko kiedy nadawały się do użytku (j.w). P166+32MB to już czasy Carmageddona, Dungeon Keepera, Mytha, Motoracera i Quake2, a
odkrywać można było racej Syndicate Wars, czyli grę w full-3D ;)

c) CDTV wkładam do tego samego worka, co A500+ i A600, czyli do modeli bardzo nieudanych - za 500 funtów dostawałeś w 1991 roku konstrukcję z 1985 roku + napęd CD + modulator + ograniczony dostęp do wątpliwej jakości, za to drogiego, oprogramowania - bez klawiatury, stacji dyskietek i możliwości podpięcia joysticka. Ideał? :) Potem zresztą CDTV, której nikt na zachodzie nie chciał kupować, trafiły za pośrednictwem firmy JTT do Polski w zestawie z klawiaturą i stacją dyskietek i można było je nabyć w cenie mniej więcej równiej cenie A500 z obowiązkowymi dodatkami (którymi było rozszerzenie pamięci do 1MB i modulator) :)

Można podawać przykłady "bubli" w AMOSie, ale można też przecież wspomnieć o Ruff n' Tumble - http://hol.abime.net/1292 - Brian The Lion albo Kid Chaos (gry na A500). Tak, jak brak dysku twardego w standardowym wyposażeniu graczy, wolne procesory (68k/7MHz i 020/14) i małe ilości RAMu były kulą u nogi Amigi jeśli chodzi o bardziej zaawansowane produkcje (strategie, 3D), tak - z drugiej strony - brak blittera był kłopotem twórców 2D zręcznościówek na PC w zasadzie aż do połowy lat 90-tych.
[#18] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #17

Co do 640x480. Zawsze wkurzalo mnie strasznie porownanie SimCity 2000. Porownanie wersji amigowej z macowa pod emulatorem. No noz sie w kieszeni otwieral. I mysle, ze to dobry przyklad podejscia firm do tematu amigi w latach 90 (za wyjatkami, ktore podawal Lokaty - zapewne daloby sie wymienic ich wiecej ...). W kazdym badz razie gra niegrywalna na jakielkolwiek amidze swietnie dziala pod emulatorem.
[#19] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #17

I znów dyskusja zeszła na temat który był poruszany co najmniej kilkanaście razy na forum.

[#20] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #17

A: ECS to 1 mega chipu w standardzie (opcjonalnie 2 mega) czyli sporo miejsca na grafikę i sample.

B: Co do "Syndicate": osoby o których pisałem odkrywały tę grę w czasach, gdy ów P166 był stadardem i były nią zachwycone. Zresztą, nie o to chodziło w mojej wypowiedzi bo "Syndicate" nie był na AMidze tragiczny (chociaż uboższy).

C: CDTV podoba mi się bo: jest miejsce na SCSI (w sumie mogłoby być stadardem a nie opcją ...), wyjście wideo to wymienny moduł, jest MIDI (mała rzecz, ale jednak zaleta), faktycznie brak możliwości łatwego rozszerzenia pamięci - choćby tylko krótkimi SIMMami od 386 - jak w Atari. Dalej idzie respekciarski wygląd: kompaktowa obudowa była fajna w użytkowaniu (zwłaszcza dziś się to docenia i odchodzi od ryczących grzejników podbiurkowych) ale statystycznemu dresowi w połowie lat 90tych A1200 kojażyła się z ... C64, także CDTV wygrywała "profesjonalizmem" (wiem, śmieszne, ale wówczas prawdziwe). I najważniejsze: CD-ROM. A że ludzie woleli wpychać na kompakty pięćsetkowe gry z dyskietek (poza paroma wyjątkami) albo zeskanowane gołe baby, to ta największa zaleta została w spektakularny sposób zmarnowana - nie licząc kilku programów edukacyjnych. Jak efektywnie i efektownie wykorzystać komputer o małej pojemności i niewielkiej mocy połączony z pojemnym nośnikiem to pokazano parę lat później na PSX i Saturnie. One co prawda miały akcelerację 3d, ale nadal twierdzę że możnabyło na CDTV pokazać dużo więcej.

Gry które wymieniasz to gry bardzo dobre i ... oryginalne, a nie trzepane na zamówienie koncernów medialnych konwersje gier z peceta (w tym wielu adaptacji filmów). Byle jak, brzydko, wolno - byle zapakować i wypchnąć do sklepów, zawsze ktoś to kupi - choćby z ciekawości.

[#21] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@mailman, post #7

Amigowy Alladyn to tez 50% (albo 70% - nie pamietam juz w tej chwili) wersji pecetowej - jest w ktoryms z tych dwoch filmikow pokazany.
[#22] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@MisOr, post #15

A4k były za drogie, a A1200 pojawiły się za późno*, na dodatek głośno zaczynało być słychać o kłopotach Commodore.

*W tym czasie upowszechniało się SVGA, a Amiga powinna bić na głowe rozwiązania graf z klona, tymczasem AGA ledwie dotrzymywała kroku tanim kartom SVGA.



Ostatnia modyfikacja: 17.08.2008 21:44:05
[#23] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Hareton, post #20

A) Rozszerzenie ChipRAMu do 1MB było po 1991 roku standardem również dla posiadaczy A500. CDTV nie mająca kości ECS miała 1MB Chipu, ŻADNA domowa Amiga z kośćmi ECS nie miała fabrycznie więcej niż 1MB pamięci (A500+, A600).
C) Mnie wizualnie CDTV też się bardzo podoba, ale z resztą pochwał się nie zgodzę. Co do rzekomej niewielkiej mocy PSX - myślę, że jeżeli napiszę: "PSX był 100x mocniejszy od CDTV" to nie skłamię :) Mam akurat na biurku Gamblera 12/94, w którym temat numeru to konsole nowej generacji - do których zaliczał się zarówno Saturn i PSX, jak i trochę starsze 3DO, Jaguar, Amiga CD32 i CD-I. Jutro zeskanuję i udostępnię, myślę że jest to ciekawa lektura.
[#24] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #23

A: Nie sądzę żeby ustrojstwa typu mini-megi-chip były powszechne wśród posiadaczy A500 (tych ze starym Agnusem, czyli większości) czy nawet A2000 (wyłączając wersję D). Za to dodatkowe 1 mega chip w A500+ i A600 to miał nawet przysłowiowy pies z kulawą nogą (sam mam takowe do dziś :) ). Napewno było ich mniej niż kart 0.5 mega slow do A500, ale raczej na pewno miały drugie miejsce pod względem ilości.

C: R3500 33 MHz ... 5-10 razy ale nie 100. Nie ważne, kilka lat różnicy, dwie generacje (na oko). Taki Walker z S3 Virge w slocie PCI - gdyby tu było przedszkole w przyszłości ...



Ostatnia modyfikacja: 17.08.2008 23:33:30
[#25] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #23

Pozwolisz, że Cię uprzedze, to jest skan z jednego archiwalnego numeru SS, zerknijcie na tabelkę gdzie jest porównanie parametrów konsol:

http://img158.imageshack.us/my.php?image=cd321vw9.jpg

[#26] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Hubez, post #25

Szkoda tylko że tam nie ma ani słowa o wspomaganiu 3d, które psx posiada, i które dodatkowo znacznie daje po tyłku CD32.

[#27] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@MinisterQ, post #26

Zobacz też na gry jakie wychodziły na Playstation a na Cd32.

Lotus VS Need For Speed :P


Jedyne co przemawiało na korzyść CD32 to cena.

[#28] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@MinisterQ, post #26

Gdyby tu było (przedszkole ... ) chociaż coś takiego jak jest w Jaguarze (trudno to nazwać typowym akceleratorem) to nie byłoby źle ... A z samym Akiko to skończyło się na XtremeRacing/AlienBreed 3D.



Ostatnia modyfikacja: 17.08.2008 23:44:01
[#29] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@Hubez, post #27

Na takich właśnie artykułach, jak ten z SS, budowano mitologię "niedocenionej Amigi [CD32]", zamiast wprost powiedzieć że był to niewypał, który nie miał szansy odnieść rynkowego sukcesu. Artykuł pochodzi z końcówki 1995 roku, a produkcji CD32 zaprzestano w pierwszej połowie 1994 roku, kilka tygodni po ogłoszeniu bankructwa C=... Nieprawdziwy jest nawet mit niższej ceny CD32 - w dniu premiery kosztowała 399$, PSX w dniu premiery (rok później) - 299$.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation#Technical_specifications -
Już same suche wartości liczbowe - ilość MIPSów (186?), czy możliwość obrobienia 180 tysięcy teksturowanych i lightsource'owanych poligonów na sekundę (wg Sony było to 500 tysięcy), czy podstawowe rozwiązania technologiczne pokazują, że to był w ogóle inny świat, do którego inżynierowie C= a później Escomu nie mieli wstępu.

Ciekawostka datowana na 1994 rok -
"The PlayStation is set to compete against the 'next generation' of consoles, which include: 3DO, 3DO M2, Sega 32X, Sega Saturn, Atari Jaguar, Atari Jaguar II (whenever it DOES arrive), Atari Jaguar CD, Nintendo Ultra 64 and the rumored Amiga PA-RISC system." :)
[#30] Re: Amiga VS PC (DOS) games

@galu, post #29

Ta, Hombre ...

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem