[#61] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #59

Ale na 040/40 miałeś komfort z grania w te gry.
[#62] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #60

20-25fps to prędkość co najwyżej znośna. Wiem, w amigowych realiach to jest płynność nie z tej ziemi ;) Przypominam tylko, że najpopularniejsza była 1200 z 1208, później z 020@28MHz, później z 030, znacznie mniej z 040 i wreszcie bardzo mało z 040. Więc nie, ani 040 ani 060 nie było żadną normą i wyznacznikiem. Gier natywnych wymagających do grania 040 nie kojarzę, a o to chodziło w pytaniu. Właśnie z w/w względów takie NATYWNE gry, nie PORTY, na amigę raczej nie powstawały. Bo grono potencjalnych odbiorców było stosunkowo wąskie. A jeśli gra mogła działać, słabo, ale jednak, na popularniejszych konfiguracjach to było to lepsze rozwiązanie niż windować minimalne wymagania.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 09:49:53 przez abcdef
[#63] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #62

Więc nie, ani 040 ani 060 nie było żadną normą i wyznacznikiem


A szkoda ! Tylko prawdziwi Amigowcy wtedy doposażali swoje komputery w takie turbiny. Reszta przespała te czasy . Obudzili się po hibernacji w 2020 roku . Niestety świat jest już inny.
[#64] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #53

A czy ja coś pisałem o 040 lub 060? :)
Nie rozumiem pytania :)
[#65] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #56

Przecież te gry nijak się nie mają do produkcji z PC z tego okresu - w porównaniu z nimi wyglądają raczej paździerzowo. Taki Shadow of the 3rd Moon to wygląda słabiej, niż starszy o wiele lat Commanche.

[edit] O rety, Virtual GP to gra z 1999 roku? Masakra, porównaj to sobie z Need for Speed z tego roku - przecież to niebo a ziemia...

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 10:20:39 przez Cedrat
[#66] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@djpiotrs, post #63

Tylko prawdziwi Amigowcy wtedy doposażali swoje komputery w takie turbiny.
Śmiem twierdzić, że nie masz żadnego prawa by arbitralnie określać kto był, jest, prawdziwym amigowcem, a kto nie na podstawie tego tylko czy ładował grubą kasę w zasadniczo martwą platformę czy nie.
[#67] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #65

Co za różnica czy te gry były lepsze niż gry na PC czy PSXie. Były lepsze niż gry wczesniejsze na Amidze, to się liczyło dla Amigowca. Prócz tych gier były też gry z Macosa, które na 040 działały całkowicie znośnie, a były one w sumie dość aktualne. A 030 tak naprawdę nie dawało nic ponad 020 z fastem.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 10:25:06 przez michal_zukowski
[#68] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #66

To nie była gruba kasa, w 97 roku kupowałem Apollo 040 i nie kosztowało to nawet 1000zł
[#69] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #67

Miały być dobre - a nie lepsze od tych sprzed 10 lat, ale gorsze od tych sprzed 5 lat na konkurencyjnych platformach.

A gry na MacOS’a to były porty z PC.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 10:35:09 przez Cedrat
[#70] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #65

Niezależnie od platformy wszystkie te gry zestarzały się tak samo paskudnie. W tym wypadku rozumiem tych którzy wolą SuperFroga czy SlamTilt’a. Ale ja dalej uważam że Borg przegiął z tym atakiem na rozbudowę Amig bo sam argument o emulacji pasuje dokładnie tak samo do każdego retro komputera nawet jeżeli to był by PC czy Mac. Niestety w pierwszym filmie uderzył w Amigoców choć niedawno sam opublikował zresztą fajny film o malince którą wpakował w budę po c64 i nisko poziomowym emulatorze właśnie commodorka. Sam emulator który opisywał dawał możliwości takie jak Vice (emulacja stacji+reu i jeszcze kilka bajerów) i ani słowem nie przebąkiwał że głupotą jest kupno c64 i np. jego rozbudowy o tego wyżej wymienionego u1541II+.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 10:38:08 przez jimiche
[#71] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #68

Rzeczywiście, przy średniej krajowej 1061PLN to tylko jedna przeciętna cała wypłata za kartę turbo z samym procesorem. Okazja. Żeby pograć płynnie w napalm.
[#72] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@sanjyuubi, post #28

@sanjyuubi
Dobrze prawisz. Borg powiedział to czego niektórzy nie chcą zrozumieć, że prawdziwy fan Amigi nie musi się bawić na oryginalnym sprzęcie. Po prostu przyjaciółka ma działać i bawicy. Tutaj liczy się sentyment i pamięć. MiniSNES i miniNes nie mają problemu z tym, że są emulatorami. Gry i sentyment robią swoje. U nas ludzie mają problem, że winUAE lub UAE4arm to nie to samo.....
Co do Dooma i Diablo na Amidze to fajnie, że ktoś chce to robić. Dla mnie to nie są już gry Amigowe i na przyjaciółce są mi już zbędne. Cytadela jest mi bliższa od Dooma ;)
Bardzo fajny film Borga . Dobrze zobaczyć obiektywny film o betoniarni w naszym środowisku. OK
Ogarnijmy się ludziska!!!!
[#73] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@jimiche, post #70

Nie wszystkie gry z tego okresu paskudnie się zestarzały - popatrz na Rollercoaster Tycoon, pierwsze Tomb Ridery, czy pierwszego Quake’a. To po prostu kwestia tego, czy zatrudniliśmy zdolnych artystów i czy daliśmy im odpowiednio dużo czasu.
[#74] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@snajper, post #18

" (...) taniej wychodzi kupić plejstejszyn i mnóstwo durzo gruf niż A4000 (...) "

Hahahaha, zajebiste. :)
[#75] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@jimiche, post #70

Ja zrozumiałem to po prostu tak, że Borg po prostu się chce bawić w stare gry i nie ma dla niego problemu z emulacją.
[#76] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@jimiche, post #70

O sensowności/opłacalności rozbudowy o ultimate mówił w filmie poświęconym ultimate. Swoją drogą ciekawy sprzęt, tylko dość drogi. Ale drogi bo tyle wychodzi opracowanie tego typu rozwiązania dla spodziewanej ilości zamówień. Tak jest w Commodore 64/128. Tak jest w Atari. Tak jest w Amidze. Czasem trafi się jakiś open source który można skompilować nieco tylko powyżej kosztów komponentów dla garstki chętnych i się bawią później w klocuszki lego. Ogółem można podzielić problem na 4 grupy:
1. tym pasuje to co mają w standardzie i jeśli na coś wydają kasę to drobne na uprzyjemniacze (np. sd2iec)
2. tym brakuje wszystkiego więc wydają mnóstwo kasy by mieć zdecydowanie więcej niż podstawowa wersja, ale i tak zdecydowanie, zdecydowanie mniej niż aktualny standard.
3. tym też brakuje wszystkiego, ale szukają rozwiązania problemu w budowie nowego sprzętu zgodnego na jakimś poziomie ze starym. Kosztuje sporo, rozwiązuje wiele problemów, ale dalej jest mocno do tyłu względem aktualnego standardu.
4. mają w nosie drogie kombinowanie, biorą względnie tani i powszechnie dostępny sprzęt, załączają emulator i grają od gołej podstawki po rozbudowane konfiguracje - wedle życzenia.
Pytanie czemu którakolwiek z tych grup rości sobie prawo do definiowania jako jedyna słuszna?
[#77] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #73

Racja ale to samo można napisać o niektórych grach z listy Rzookla.

Prałat co do postu 72 to nie ładnie pisać o betonie, bo dzięki temu betonowi nadal istnieje PPA, czy EXEC które skupiają to środowisko. Zobacz że niezależnie jaką opcje preferujesz NG, mocne klasyki, nierozbudowane klasyki czy emulacja to w Polsce mamy środowisko które w dodatku działa... ile możesz przedstawić takich przykładów z innych retro platform.... dobrze jest AtariOnline i tam środowisko może mniej liczne ale znacznie bardziej zdyscyplinowane za co ich zawsze szanowałem. (dygresja w innym materiale Borg nawet powiedział że atari 8bit może bez problemu zastąpić c64- i teraz się zastanawiam czy on się w Wyborczej dziennikarstwa nie uczył.)
[#78] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #76

Co do tego filmu przedstawił swoje argumenty z wieloma też się zgdzałem pamiętam że też w kilku trochę nawidziwiał bo w sumie dało się o zrobić u1514II+. Musiał bym go zobaczyć jeszcze raz.

Wyjaśnij mi proszę za to co oznaczają według ciebie te słowa o względem aktualnego standardu. Chodzi o nośniki i inne peryferia?

I nadal utrzymuję że Borg złośliwie walił w Amigowców bo argumenty które przedstawił pasują do każdej retroplatformy. A to że Amiga ma jeszcze w Polsce w miarę prawdziwe środowisko doprowadza do sytułacji "kopania w klatkę zmałpą".
[#79] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #76

Są komputery rozszerzalne i jest C64, które rozszerzalne nie jest bo jedyne co pasuje to GeoRam przez nic nie wykorzystywane i Dualsid. Głupie atari może mieć 128kB z palcem w złaczu, a jak ktoś z MSX nie ma żadnego kartidża to inni się z niego śmieją i podrzucają mu śmiecie do złego kontenera. Amiga jest łatwo rozszerzalna do poziomu słabszych Pentiumów I więc nie widzę sensu, żeby tego nie robić, a jak ktoś się strasznie opiera bo woli żeby mu system mulił to chociaż może rozszerzyć kickstart i pamięć za jakieś grosze.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 11:28:45 przez michal_zukowski
[#80] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@KM_Ender, post #1

Gość jest mistrzem jak Kasparov. Rozwalił większość z nas i wypromował teraz kanał :D
Czym więcej komentarzy się pojawi pod jego filmem, tym wyżej film znajduje się na listach, algorytmy lepiej go pozycjonują. Więc taki mały hejcik rozkręca super kanał

Dlatego choć można by napisać elaborat gdzie się rozmija ostro z prawdą, to nie ma sensu. Calm down and move on.
[#81] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@flops, post #80

Dlatego ja jak na prawdziwego trolla przystało komentuję jego film bez oglądania, żeby nie nabijać odwiedziń.
[#82] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@djpiotrs, post #58

Jasne, DJPiotrs. Zgadzam się, że WinUAE to jest rozwiązanie dla wielu osób. Ale nie zgadzam się, że to jest najlepsza Amiga.

Według mnie najlepsza Amiga to taka jaką pamiętamy z naszej młodości. To przedmiot skryty w tekturowym pudełku.

Ja fascynuję się Amigą od dawna i pozwala mi to patrzeć na pewne rzeczy z innej perspektywy. Autor filmu patrzy przez pryzmat popularnego spojrzenia na Amigę jako komputer z lat 80-90. bez większej filozofii. Tymczasem dzieje Amigi sięgają daleko po i są bardzo burzliwe.

Na każdym etapie tych dziejów działy się rzeczy najróżniejsze. Lekceważenie tej historii nie prowadzi do obiektywnego spojrzenia na sprawę. Pamiętam jak np. w 1999 roku fascynowałem się magazynem Amiga Computer Studio.

Ciekaw jestem jak u niego ze znajomością systemu Amiga OS, chociażby najzwyklejszego startup-sequence.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 11:56:12 przez Hexmage960
[#83] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #79

Nie bardzo rozumiem, expansion port ma praktycznie wszystko co potrzeba by zrobić z C64 to samo co karty turbo robią z Amigami. I takie rozszerzenia w kartridżu były z procesorem Z80. I SuperCPU też, z czego korzystała iirc 1 (!!) gra.
A co do rozszerzania i prędkości...
https://www.youtube.com/watch?v=C8UtnKWmstA
Tak, sztuka dla sztuki ale tańsza (sic!) i też spełnia zadanie.
A jeśli chodzi o mityczną rozszerzalność amigi to nie uważam by Crescendo w mediatorze robiące za turbo albo swoisty system on module Vampire przyklepywały tą tezę, to jest dobudowanie komputera do komputera i dobrze o tym wiesz. Równie dobrze można by tego raspberry podpiąć.
[#84] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@abcdef, post #83

Grałem w Metalsluga na C64, co do BBC to akurat mój nie jest rozszerzony o Arma ale planuje to zrobić. Tutaj akurat Arm jest naturalny bo Acorn wypuścił turbo z Armem dla BBC jeszcze w 80tych latach. W sumie to chyba bym wolal takie turbo do mojego Archimedesa A4000. To tak jakby ktoś odkrył Zorro3 i zrobił nowoczesną wersję zgodną z Amigową i ustanowił jako standard na rynku, to przeciez naturalne że Amigowce by skorzystały.
[#85] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@jimiche, post #41

Ja jego słowa odczytałem, że koderzy byli z nich kiepscy i dlatego musieli sięgać po szybsze procesory, żeby coś pokazać, a powinni wyciskać siódme poty z A500 i te same efekty osiągać na nierozbudowanej "mAMusI". I z tym się nie zgadzam, bo uważam, że wymiana procesora na szybszy to normalne i przez Amiga nie stawała się w żadnym stopniu mniej amigowa jak sugeruje autor. Amiga z turbo to ta sama Amiga tylko z szybszym procesorem.
[#86] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #79

C64 jak najbardziej jest rozszerzalny. Pamięć można rozszerzyć nie tylko przez GeoRAM, ale i przez REU. Złącze cartridge’a ma mechanizm do rozszerzania zarówno pamięci, jak i I/O - osobno. Nawet procesor można przez to złącze podmienić, np. na Z80. System operacyjny przechowuje rozmaite wektory w pamięci RAM - można je bez problemu podmienić na własne, i rozszerzyć jego funkcjonalność. Do złącza IEC możesz podpiąć pierdyliard różnych rzeczy, jak chociażby SD2IEC - i bez absolutnie żadnej zmiany w systemie operacyjnym możesz zamiast ze stacji dyskietek korzystać sobie z kart SD, sformatowanych w systemie plików FAT (lub jakimkolwiek innym - implementuje go urządzenie, a nie komputer), bez żadnych sztuczek typu „obraz dyskietki”, i to z obsługą podkatalogów włącznie; Atari tego nie potrafi. Wewnętrzna przestrzeń I/O nie jest całkowicie zapełniona - gdyby Commodore chciało, mogłoby wypuścić modele z rozszerzoną funkcjonalnością (po części to zrobili - patrz C128, a później prace nad C65).

Jedyne, czego nie ma, to obsługi kilku cartridge’y jednocześnie z arbitracją przestrzeni adresowej - odpowiednika ISA/PCI/Zorro. Ale zrobienie tego w porządny sposób znacząco podniosłoby koszt sprzętu i skomplikowało system operacyjny - cena maszyny znacząco poszłaby w górę, a i tak pewnie mało kto by z tego skorzystał (namiastkę miał C128 w postaci internal function rom’u).

[edit] C64 jest w praktyce rozszerzalne do poziomu słabszych IBM PC, mniej-więcej.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 14:34:43 przez Cedrat
[#87] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #86

Rozszerzalny w znaczeniu że cokolwiek z tego korzystało (kopierów nie wliczam). Georam i reu są rozszerzeniami praktycznie nie wykorzystywanymi (w porównaniu do takiego np. Atari 8bit czy nawet Amstrada). C128 podobnie. Dobry system rozszerzeń dla 6502 to miało Apple2, reszta to niestety smiech na sali. Commodore C=1581 nie jest nawet zgodne z C=1541, caly ten ekosystem przypomina bardziej konsole a nie komputery.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 14:42:05 przez michal_zukowski
[#88] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@michal_zukowski, post #87

GEOS (graficzny system operacyjny dla C64, nieoficjalne patche do niego wychodzą po dziś dzień) potrafi wykorzystać REU lub GeoRAM, tak jak i karty z szybszymi procesorami - i to od lat 80-tych. Czytaj: geoPublish czy geoWrite w automagiczny sposób przestawały ślimaczyć. GEOS ma nawet model sterowników do drukarek i urządzeń wskazujących - możesz zaprojektować coś niekompatybilne sprzętowo z żadnym dotychczasowym rozwiązaniem, napisać sterowniki, a geoPaint nawet nie zauważy różnicy.

Są odmiany TurboAssemblera wykorzystujące rozmaite rozszerzenia pamięci, włącznie z bardzo haxxxiorskimi konstrukcjami DYI.

W obecnych czasach coraz więcej releasów scenowych dostaje opcję przechowywania danych w rozszerzonej pamięci, czy uruchamiania z IDE64 (ultraszybki, jak na ośmiobitowe standardy, interface dysku twardego, w formie cartridga - czyli rozszerza ROM komputera, żeby dodać obsługę sprzętu - obecnie najczęściej używany z kartami Compact Flash).

Programów muzycznych obsługujących interface’y MIDI też trochę powstało. Karty SwiftLink (i kompatybilne - szybszy port szeregowy) też były szeroko obsługiwane przez dawne terminale czy programy do prowadzenia BBS’ów (NovaTerm i inne). A cała masa rozszerzeń w założeniach miała być „przezroczysta” (chodzi głównie o przyspieszacze transferu ze stacji dyskietek/magnetofonu, czy freezery - Action Replay, Final Cartridge, i inne, a także przyspieszacze typu JiffyDOS albo DolphinDOS).

Wiesz, jak wiele amigowych gier oryginalnie nie chodziła z dysku twardego? Niektóre nawet drugiej stacji dyskietek nie tolerowały :D

[edit] Zapomniałem jeszcze o trybie 2MHz, który na C128 da się włączyć z poziomu trybu C64; o ile mi wiadomo, całkiem sporo cruncherów (czytaj: packerów) potrafi go wykorzystać - bo jeśli pogodzimy się z brakiem obrazu, to jest to wręcz trywialne. Do GEOSa są też patche pozwalające wykorzystać ten tryb w tej części ramki, w której obraz nie jest wyświetlany, daje to przyspieszenie wszystkich aplikacji pisanych pod system o około 30%.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 15:28:16 przez Cedrat
[#89] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@KM_Ender, post #1

Oglądnąłem i powiem tyle. Borg rzeczywiście zatrzymał się na konfiguracji A500 + 1MB.
W połowie lat 90 Amiga 1200 z karta 1230 nie była jakimś ogromnym rarytasem i można było kupić kartę za przyzwoite pieniądze. Podobnie wyposażenie Amigi w dysk 3,5 cala. Odnosze tez wrażenie jakby autor sugerował że Amiga z karta turbo to już nie Amiga. Zapomina też ze system operacyjny jest wciąż rozwijany.
I jeszcze jedno, jak kupowałem A1200 w 1993 roku, odpowiednikiem był 386SX25, z czarno białym monitorem i bez dźwięku. Kiepsko to wypadało. 486 miał akceptowalne ceny dopiero po 1995 roku. więc trochę mało trafne porównanie.

W jednym z momentów autor sugerował jakby Amigowy Doom był gorszy od Dooma na PC. Przecież Doom na Amigę powstał że źródeł PC. szeroki uśmiech

W pewnych sprawach ma racje, w innych sie myli lub mocno nagina. Odcinek zrobiony mocno pod konkretną tezę i tylę. Może chciał sobie wyświetleń nabić.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2020 15:17:16 przez tom256
[#90] Re: Coście Amigowcy uczynili na YT. :twisted:

@Cedrat, post #88

W obecnych czasach coraz więcej releasów scenowych dostaje opcję przechowywania danych w rozszerzonej pamięci, czy uruchamiania z IDE64 (ultraszybki, jak na ośmiobitowe standardy, interface dysku twardego, w formie cartridga - czyli rozszerza ROM komputera, żeby dodać obsługę sprzętu - obecnie najczęściej używany z kartami Compact Flash

Te "rilejsy" to w głównej mierze na nowo, pokrakowane gry. Dem korzystających z tych dobrodziejstw jest tyle co kot napłakał. Parę Inter pod super CPU, kilka dem pod reu i faktycznie chyba loadera ninja/the dream... w kilku produkcjach potrafił wykorzystać ładowanie czy to sd2iec czy nawet z ide64 ale jako takiego wsparcia dla dem nie ma.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem