[#91] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@rafgc, post #90

no wiesz, tez mi porownanie, na procesorach to mozna sobie zrobic takie 3D jakie sie tylko zechce, nawet na 6510 zrobisz CUDA ;), natomiast mi chodzilo o wspomaganie sprzetowe w celu zwiekszenia wydajnosci, blitter wlasnie wspomaga, a wlasciwie wyrecza 68000 z rysowania linii i wypelniania..., dzieki czemu 68000 moze wykonywac inne operacje w tym samym czasie. mozna wiec juz powiedziec, ze to taki prosty akcelerator 3D do prostego 3D, choc do pewnego momentu bylo to 3D zupelnie satysfakcjonujace, wystarczy przypomniec sobie pierwsze symulatory lotu itp. :)

sam na Amidze sporo gralem np: w Gunship 2000, a to juz gra 3D :)

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2012 23:43:57 przez gx
[#92] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#93] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@gx, post #91

Wydajny proc to podstawa. Jeszcze raz przypomnę Acorna Archimedesa, który MIAŻDŻY wydajnością nawet 32bitowe Amigi
[#94] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#95] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #93

Bzdury piszesz.
PSX 1 miał niezbyt szybki procesor, a jak gry chodziły na nim. Kto pamięta jeszcze Tekken albo Tomb rider.
Kopa dawały konsoli koprocesory graficzne, proc kontrolował tylko całość.
Zobacz sobie specyfikację tej konsoli.

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 09:26:22 przez Shredder
[#96] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Skotos, post #57

Gry na 286 nie śmigałyby tak samo - zresztą porównaj Diune 2, na 286 jeśli wogóle wystartuje (wydaje mi się, że uruchamiałem ją na 286/25Mhz ale mogę się mylić i był to dopiero 386DX, znośnie na pewno chodziła na 486DX2/66Mhz) to muł niesamowity, na A500 jak masz Fast to czasem trzeba zwolnić grę.


Grubo przesadzasz w tym fragmencie. Gralem w wakacje 1993 na AT 12Mhz i 1MB Ram. Grało się conajmniej dobrez, a na pewno lpeiej niż kolega na A500+. Problemem było tylko uzyskanie na tak małej pamięci pełnej muzyki podczas intro do gry. Potem było już wszystko OK i gra "chodziła" normalnie.
[#97] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Shredder, post #95

Dokladnie tak samo wygladalo to w Amidze 1000 :)
[#98] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #93

W przypadku gier wydajny proc to nie jest podstawa, jak nie wierzysz, to uruchom sobie wspolczesna gre PC na software rendering
[#99] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Skotos, post #57

Gry na 286 nie śmigałyby tak samo - zresztą porównaj Diune 2, na 286 jeśli wogóle wystartuje (wydaje mi się, że uruchamiałem ją na 286/25Mhz ale mogę się mylić i był to dopiero 386DX, znośnie na pewno chodziła na 486DX2/66Mhz) to muł niesamowity, na A500 jak masz Fast to czasem trzeba zwolnić gr
ę.


Skąd Ty to wymyśliłeś? Gra na a500 działa anemicznie i bardzo wolno, nawet jak ustawisz prędkość very fast. Sprawa dużo lepiej wygląda na procku 020 z pamięcią fast.

Poza tym pamiętaj, ze wersja amigowa była mocno okrojona. Porównaj sobie przerywniki, intro. Grafika 8bit na pc na 32 kolory na amidze. animacje jednostek itp itd.


Benedykt Dziubałtowski
[#100] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Shredder, post #95

Sam bzdury piszesz. W momencie premiery (1994) procesor PS1 nokautował nawet ówczesne pecety swoją wydajnością. I tę dominację utrzymał do czasów 3dfxa, który sprawił, że pecety znów mocno odskoczyły od ówczesnych konsol.
Z uporem maniaka będę przypominał o Archimedesie. Jego mocny procesor RISC 8Mhz masakruje amigowe motorolki. Przykład ? Choćby to http://www.youtube.com/watch?v=iURLjmpyrvI
Jeszcze raz napiszę, mocny proc do podstawa
[#101] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@gx, post #98

Może dlatego, że współczesna gra jest pisana według współczesnych standardów ? Pokaż mi grę, która w ogóle uruchomi się w software render. Obejrzyj sobie może niektóre pecetowe intra 4kb lub 64kb. Tam sobie zobaczysz software render i jak sprawnie działa. Warunek, mocny procesor
[#102] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#103] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #101

Może dlatego, że współczesna gra jest pisana według współczesnych standardów ? Pokaż mi grę, która w ogóle uruchomi się w software render.


no wlasnie dlatego, ze to nie ma sensu i dlatego nie mozesz uruchomic na software rendering, bo tam gdzie masz 50fps, mialbys powiedzmy 1fps na 2Ghz procku, a 50x procka raczej nie przyspieszysz. W tych intrach softrend. dziala sprawnie, ale jakosciowo to dzien do nocy, na tym polega "sztuczka". Pierwsze gry na 3dfx wcale szybciej nie dzialaly niz ich wersje software rendering, dzialaly w wyzszej rozdzialce i co najwazniejsze, zdecydowanie lepiej wygladaly.

To co napisal Andrzej, PS 1 to byl wlasciwie taki Pentium 133Mhz/16MB szybkiej pamieci RAM/SVGA, wtedy jeszcze dawalo sie prockiem nadganiac, od czasow PS 2 jest to wlasciwie niemozliwe i nawet wspolczesne Core bylyby niemilosiernie obciazenie tymi operacjami graficznymi przy ktorych PS 2 nawet nie pocil sie zbytnio.

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 11:06:35 przez gx
[#104] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #100

I powiedz mi jeszcze że główny proc renderował grafikę nakładał tekstury itp a a koprochy graficzne tak se na boku odpoczywały.
Procek w psx był dobry ale nie rób go bogiem. Ale jeżeli on sam miał by to liczyć to dość poważnie by się spocił. A z resztą konstruktorzy z Sony nie wsawiali by dodatkowych koprocesorów jeżeli 1 by dał radę. Radzę naprawdę poczytać specyfikację psx. Jakie mozliwości ma procesor główny a jakie graficzne..

Procesor: 32-bitowy procesor RISC R3000A MIPS taktowany zegarem 33.8688 MHz Cache 4 kB
Wydajność obliczeniowa CPU: 30 Mips

Toż to 68040 40 mhz...

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 11:22:34 przez Shredder

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 11:23:06 przez Shredder
[#105] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Andrzej Drozd, post #102

Tutaj nie ma co się kłócić każdy ma inne odczucia osobiście to uważam że dopiero gry w czasach 486 zaczęły znacząco uciekać tym produkowanym na Amigę 286 to grafika na poziomie Amigi ale muzyka to dno i kupa mułu 386 to już znacznie większa moc od A500 czy A1200 ale głównie jeszcze proste karty dźwiękowe. 486 to już czasy powszechne stosowanego soundblastera, gier na cd-romach dooma, quake i Command & Conquer więc w czym Amiga mogła się równać z PC ano było jedno poletko nie zapomnę akurat tej gry a pamięć mam bardzo dobrą - Pinball Dreams na 486dx2/66mHz, 2mb s3trio, soundblaster ale jaki to nie wiem na takiej konfiguracji pinball wyglądał blado na tle modułów i płynności skrollingu. Bynajmniej takie odczucie miałem wówczas a był to okres kiedy nie wierzyłem już w żadne zmartwychwstanie Amigi i z coraz większym uznaniem zapatrywałem się na PC zwłaszcza na gry strategiczne (Warcraft, C&C) bo to moja ulubiona dziedzina gier komputerowych więc żadne doomy czy Quake nie były w stanie przekonać mnie do PC.
Co do PSX to zdaje się ma 7 procesorów tzn 1 procek i 6 kooprocesorów każdy odpowiedzialny za inne funkcje nie jestem tutaj znawcą i wymądzał się nie będę ale logicznym wydaje się że konsola powinna opierać się na w miarę mocnym procesorze oraz graficznym tak aby jeden czy drugi znaczaco nie obniżał możliwości konsoli i tutaj przypomina mi się sprawa Atari Jaguar gdzie fajny procesor graficzny został umieszczony w sasiedztwie fatalnego procka i układu dźwiękowego a może tylko tak mi się wydaje ale jakoś pod względem muzyki Jaguar nie zrobił na mnie żadnego wrażenia oglądalem kilka tytułów na YouTube. Jedynie skrolling w AvsP na tak słabym procku jak MC68000 współpracującym w układem graficznym Tom spowodował u mnie opad szczeny że tak płynnie mogą chodzić gry i tutaj też ciekawostka opierał się na tym samym procesorze 32-bit RISC który potem zastosowano w PSX tyle ze o większej częstotliwości Jag 27 mHZ GPU natomiast w PSX 33mHz tyle że zastosowany jako procesor główny





Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 11:37:24 przez miro_78
[#106] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#107] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#108] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#109] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#110] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@miro_78, post #105

"Tom" w Atari Jaguar ABSOLUTNIE nie jest CPU w PSX
[#111] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #110

Być może źle się wyraziłem GPU"Tom" w Atari Jaguar to 32-bitowy RISC. Proc w PSX to 32-bitowy RISC.

Dla przykładku rozpiszę to na innym przkładzie GPU Jaguara jest Pentuim 166 CPU PSX jest Pentium 233 o podobieństwo w tym kontekście mi chodziło.
[#112] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Benedykt Dziubałtowski, post #99

O nie, dam zdecydowaną odpowiedź Tobie i Deftronicowi/...
To był pierwszy oryginał jaki miałem na Ami. Na CDTV z pamięcią Fast grałem w trybie normal, czasem Fast, a w 7 i 8 misji musiałem zwalniać (ornitoptery dawały popalić).
Po konsultacji zewnętrznej jestem pewien, że było to 286 z 1MB i kartą VGA = na tym było słabo, kolega z powodu Diune 2 wymienił 286 na 386DLC (spec wersja od AMD z kooprocesorem i możliwością pracy w starej podstawce od 286).

offtop: zaraz króryś wybije oko drugiemu laską , tak odbieram te posty o tym jak to fajnie się grało na A500/286 w 1993r. - zramolałem /offtop
[#113] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #100

PSX kiedy wyszedł był przestarzały nawet wliczając to że używał akceleratora. Problemem PC było to że Pentiumy były na początku koszmarnie drogie a jak już potem były tanie to wielu programistów nie potrafiło zrobić dobrego silnika graficznego, szczególnie widać to było po grach które wymagały Pentium II i VooDoo aby dało się w ogóle pograć.

Za to te gry które były robione przez zdolne osoby grafika na PC była dużo lepsza. Wystarczy spojrzeć na grę Motorhead, uważaną zresztą za najładniejszą grę na PSX przez wielu ludzi. Na Pentium 166MHz chodziła płynnie w 400x300 z większą ilością detali i większym rysowaniem niż na PSXie. Albo Half-Life - ta gra nawet dzisiaj nie razi grafiką 3d ok, racja

PSX zacinał się na Duke Nukem 3D gdy na tym PC chodził lepiej w 800x600...
Bez akceleratora 3d ta konsola była niczym... a sam układ warto też zaznaczyć super precyzyjnie to tego 3d nie rysował. Tektury się gięły i poligonom sie mylało który jest bliżej a który dalej. Ogólnie super sprzęt ale nie przesadzajmy z jego mocą obliczeniową ...

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 15:31:07 przez XoR
[#114] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@Skotos, post #112

O nie, dam zdecydowaną odpowiedź Tobie i Deftronicowi/...
To był pierwszy oryginał jaki miałem na Ami. Na CDTV z pamięcią Fast grałem w trybie normal, czasem Fast, a w 7 i 8 misji musiałem zwalniać (ornitoptery dawały popalić).
Po konsultacji zewnętrznej jestem pewien, że było to 286 z 1MB i kartą VGA = na tym było słabo, kolega z powodu Diune 2 wymienił 286 na 386DLC (spec wersja od AMD z kooprocesorem i możliwością pracy w starej podstawce od 286).


Naprawdę nie mogę się z tym zgodzić. Grałem na AT12Mhz, VGA Paradise 512KB Ram i Sound Blaster.
Grało się dobrze. Mało tego grałem kompa w kompa (obrócone do siebie tyłem) z kumplem który miał 486DX50Mhz 8Mb Ram - topowy sprzęt wtedy. Więc mam porównanie jak chodziło na innych sprzętach.
F16 Falcon - owszem, róznica spora, Strike Commander i generowanie map na podstawie fraktali (wymagany był koprocesor) to już była nowa generacja gier, ale Dune 2 działa dobrze. Do tego jej wykonanie O KLASĘ LEPSZE niż na Amidze. Wspomniany kolega od A500+ grał wtedy w to u siebie i nadziwićsięnie mogłem jak okrojona z muyzki jest ta gra. Graficznie wiadomo, że jest gorsza.

Możesz mi nie wierzyć ale sprawdz sobie filmik na YT z rogrywki Dune 2 na AT. :)
[#115] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#116] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#117] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.
[#118] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@gx, post #103

no wlasnie dlatego, ze to nie ma sensu i dlatego nie mozesz uruchomic na software rendering, bo tam gdzie masz 50fps, mialbys powiedzmy 1fps na 2Ghz procku


Wystarczy odpalić takiego 3DMark2003 i porównać ilość klatek w GameBenchmark i CPUBenchmark - te same sceny.
[#119] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@azazel44, post #100

Bzdury piszesz, jakich mało. Fakt faktem dziś do gier procesor nie może być poniżej pewnego poziomu, bo oprócz tworzenia grafiki program musi korzystać jeszcze z wielu innych rzeczy i trzymać całość w kupie, ale CPU dziś stoją praktycznie w miejscu, skok wydajności i możliwości już nie jest taki duży, zresztą po co?
Co innego karty graficzne. GPU montowane we współczesnych kartach to niesamowite układy obliczeniowe, przy przy których możliwościach CPU mogą być uznane za zwykłe kalkulatory. Ostatnio zgłębiałem temat bo układy graficzne stały się bardzo gorącym tematem w świecie GSM. Mianowicie jakiś czas temu Nokia wypuściła nowy system zabezpieczeń zwany SL3. Jedyny sposób zdjęcia SIMlocka to wyliczenie kody na podstawie IMEIa i specjalnego ciągu znaków HASH, przy użyciu specjalnego algorytmu. Najmocniejsze obecnie na rynku karty (Radeon HD 6990) pracujące w konfiguracji crossfire (2szt, czyli 4 procesory graficzne) wyliczają kod do 36h ciągłej pracy ciągnąc ok 1kW prądu. CPU jest niemal nieaktywny. Każda gra napisana po takie karty graficzne wykorzystuje już w zasadzie tylko GPU, a CPU trzyma to wszystko w kupie i tak naprawdę niewiele więcej robi. GRAFIKA TO PODSTAWA
[#120] Re: Potencjał Amigi tkwi w Chipach.

@kwaku85, post #119

Nie bez powodu do obliczeń naukowych, np. przy modelowaniu białek, wykorzystuje się GPU. Oczywiście inną sprawą jest to jakie to obliczenia - GPU jest znacznie szybsze przy pewnej klasie obliczeń, inne są znacznie wolniejsze, wynika to głównie z faktu że GPU - jak by nie było - jest bardzo specjalizowanym procesorem RISC.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem