Komentowana treść: Wywiad z Trevorem Dickinsonem
[#61] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Hellena, post #58

Już nie, ktoś podprowadził mi "dresofon", oczywiście z kartą SIM w środku.
Jak Bozia da, to do tego czasu będę miał coś mobilnego z MorphOS-em więc przytargam ze sobą.
[#62] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@frywolny_marian, post #55

Też chciałbym, ale uważam, że zmarnujesz kasę
[i]

A ja mysle, ze nie. Gdy projekt upadnie, X1000 raczej nie bedzie tracic na wartosci zbyt duzo i na aukcjach bedzie rodzynkiem ;)
[#63] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Hellena, post #60

Ale przeciez pisales o testowaniu sprzetu

Nie. Zdziwila mnie sytuacja ze nie znasz AmigaOS4 i tak na "ślepo" kupujesz komputer za 10 tyś, zamiast wczesniej pouzywac 4-ke na komputerach za 2 tyś. :)
[#64] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Kiv_Master, post #26

Czy jak powstanie MorphOS na X1000 to też będzie działanie wrogie wobec Amigi?

Ostatnia edycja: 26.06.10 16:32:28
[#65] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Andrzej Drozd, post #63

Ale po co, przeciez to dalej AmigaOS, nierozumie. Widzialem kilka razy na zywo, kilka razy sie bawilem i sporo widac i czuc w necie.
[#66] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@FOrest, post #64

Według opiniotfurczych środowisk amigowych, samo istnienie MorphOS-a jest wrogie wobec Amigi.
[#67] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@G. Kraszewski, post #66

Grzegorzu - nie siej negatywnej propagandy.
Jeśli przez "opiniotwórcze środowisko amigowe" masz na myśli eXeca to jest to nadużycie. Mogę Ci nawet przytoczyć wypowiedź redaktora naczelnego, który pisze, że "nie atakuje MorphOSa jako takiego. Sam system MorphOS go nie interesuje i pewnie nawet nie wiedziałby, że istnieje, gdyby(...)" - po 'gdyby' jest wytłumaczenie, którego pozwolę sobie nie przytoczyć by nie rozpoczynać niepotrzebnego flame'a.


...Hm.... chyba, że Konrad kiedyś napsiał coś innego, ale to wtedy przytoczę... pomysł siebie. Prezentuję bardziej liberalną linię od Konrada B. i nie mam nic przeciw istnieniu MOS. Czasami tylko irytują mnie wątki typu: "MOS jest szybszy bo ma lepszych programistów".

@AmiChris
Życzliwa osoba podesłała mi link z cenami A1 (link uwzględnia angielski vat). Okolice 4400zł to cena za cały komputer. "Power" konfiguracja to około 6300zł, a samą płytę można było dostać za 2700zł.

Można więc powiedzieć, że samej płyta A1 XE była w cenie komputera PegII. Różnica istotna, ale nie zatrważająca. Na pewno dużo mniejsza, niż obecnie między X1000 a MacPPC:(

Miejmy nadzieję, że a-eon ma biznesplan wykraczający poza te 250 sztuk...

Ostatnia edycja: 26.06.10 17:26:39
[#68] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #67

Miejmy nadzieję, że a-eon ma biznesplan wykraczający poza te 250 sztuk...

Musze się przyznać, że jestem mocno zaskoczony poziomem produkcji. Po szumie, jaki wywołało pojawienie się A-EON/X1000 spodziewałem się, że produkcja osiągnie przedział 1000-10000 sztuk. Myślałem, że sympatyków OS4 czekających na sensowny sprzęt jest więcej...

Ostatnia edycja: 26.06.10 17:44:12
[#69] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem
A dlaczemu redakcja zmienia treść newsa po podaniu na stronie
Wywiad był ponoć specjalnie dla PPA. Wzmianka została usunięta i EXEC też podaje newsa o wywiadzie.

Co jest grane
[#70] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #67

Sam system MorphOS go nie interesuje

Pewnie dlatego wyskakuje ze swoimi głębokimi przemyśleniami niczym diabełek z pudełka przy każdym newsie o MorphOS-ie na portalach w rodzaju osnews.pl, dobreprogramy.pl, czy różnego rodzaju blogach. Bądźmy poważni... Co prawda dzięki temu robi MorphOS-owi rodzaj swoiście pojętej reklamy, ponieważ wiele osób z ciekawości rzuca okiem na wiadomości pod którymi nagle jest 200 i więcej komentarzy. Dowiadują się wtedy że można MorphOS-a sobie potestować na w miarę dostępnym sprzęcie, korzystając z live CD demo. Podsumowując, oczywiście, że MorphOS go interesuje i życzy mu jak najgorzej, nazywając jego developerów ludźmi bez honoru i tak dalej. Ale - dość o tym, po co tracić czas na folklor ludowy .

Czasami tylko irytują mnie wątki typu: "MOS jest szybszy bo ma lepszych programistów".

Dlaczego irytują? Z jakiegoś powodu przecież jest szybszy. A rzeczy przy których ta różnica jest najbardziej zauważalna, czyli sterowniki 3D, są szybsze dlatego, że są lepiej napisane. A są lepiej napisane, bo napisali je lepsi programiści. Nie ma się czym irytować, równie dobrze możnaby się irytować wątkiem "Windows jest lepszy od MorphOS-a, bo ma więcej oprogramowania". Takie są fakty, nie ma sensu się nimi irytować, przecież to nic nie zmieni.
[#71] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #67

Dlatego wlasnie mowie, ze ceny byly smieszne. Do tego to byly terony ktore zostaly tylko dostosowane do dzialania do os4.
Tak i ta roznica bedzie gwozdziem do trumny.
Hmm, i nie porownuj Mac-a do x1000, to nie ta liga.

Pytanie tylko kto kupi te 500 czy 1000 sztuk?
[#72] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Hellena, post #54

Nie ma najmniejszej szansy...
[#73] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem
Liczba 250 sztuk w ogóle mnie nie zaskoczyła, zresztą oglądając na zdjęciach "rozmach" z jakim przeprowadzono ową "imprezę", było już widać mniej więcej jaka jest skala tego projektu. Ja już na cudowne wskrzeszenie marki Amigi nie liczę - za dużo się wydarzyło na rynku przez ostatnie 1,5 dekady - już dawno jest "po zawodach".

Ja X1000 nie kupię, nawet gdyby kosztowała 500 EUR, zdecydowanie bardziej kibicuję projektowi Natami. Nie mniej nikomu nie odmawiam radości w oczekiwaniu na "swoją" wybraną wizję "nowej Amigi" i nie zamierzam zniechęcać do kupna X1000.
[#74] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@G. Kraszewski, post #70

Grzegorzu, sterowniki 3D na MOSa są lepsze nie dlatego, że pracowali nad nimi lepsi programiści, tylko dlatego, że pod AOS4 od "wielkiego nie wiadomo kiedy" nikt nad nimi nie pracuje. I gdy w MOSie zostały dociągnięte w okolice (funkcjonalego) poziomu directX 6.0/7.0 w AOS4 tkwią wciąż na poziomie directX 5.0. Co oznacza, że sporą część renderowania wciąż odwala CPU.

I dlatego takie porównania są irytujące - MOS jest szybszy bo jest rozwijany inaczej niż AOS4, a oba zespoły mają inne priorytety wobec funkcjonalności. Obecnie Friedenowie uważają, że w systemie są ważniejsze elementy od 3D warte uwagi.
Jak można porównać jakość programistów na elemencie, który po jednej stronie nie jest w ogóle rozwijany? W AOS4 część 3D jest słaba, nie dlatego że jest napisana nie optymalnie, tylko dlatego, bo w w większości NIKT jej nie napisał

Pamiętasz może dyskusję o amiCygnix (a może to było o Cairo)? Wydaje mi się, że napisałeś, ze ten pakiet można równie łatwo przenieść na MOSa, ale jego funkcjonalność jest zbyt niska żeby to miało sens. To wyobraź sobie, że ja bym zaczął pisać, że AOS4 ma lepszych programistów, bo czas otwarcia aplikacji X'owych jest na AOS4 mniejszy niż na MOS. To nic, że programiści MOS po prostu nie poświęcili czasu na stworzenie serwera X11 Na AOS4 otwiera się (i działa!) szybciej

PS. ...chyba nie sugerujesz, że programiści MOS są lepsi tylko w tych dziedzinach, którymi Ci od AOS4 się nie zajmują?
[#75] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@ZimA, post #72

No wlasnie jest, byc moze ostatnia. Ja nie mowie tutaj o powrocie jako wieli gracz, do czolowki, ale o jako takim szerszym zaistnieniu na rynku, jako alternatywa. Dla tych, ktorzy nie chca/nie lubia windy/osx. Mam znajomego, ktory nigdy Amigi nie mial, ale z ciekawoscia obserwuje to co sie teraz dzieje, jego taka alternatywa zainteresowala i byc moze bedzie nowym uzytkownikiem AmigaOS w najnowszej odlosnie.
A teraz ide przechlac troche kasy :D Ale za to wczoraj nie bylem na browarze, bo juz oszczedzam kase na X1000, i zaoszczedzilem jakies 40 zeta za wczorajszy wieczor
[#76] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #74

Ciekaw jestem które to elementy systemu Friedenowie uważają naprawdę za ważniejsze. Skoro 3D nikt się nie zajmował od dawna, Workbenchem również i tak dalej. Zaserwowano nam za to w ostatnim czasie bardzo niewiele znaczących zmian i nie sądzę by to się zmieniło bo teraz te same zasoby (no chyba, że liczba i jakość programistów pracujących nad systemem wzrosła) są przydzielone do opracowywania podstawowych sterowników i obsługi nowych komputerów, nowych sprzętów. Co za tym idzie, o ile Hyperion nie zatrudnił kolejnych ludzi do pracy nad AmigaOS4, system będzie dalej rozwijał się tak wolno.
[#77] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #74

"I gdy w MOSie zostały dociągnięte w okolice (funkcjonalego) poziomu directX 6.0/7.0 w AOS4 tkwią wciąż na poziomie directX 5.0. Co oznacza, że sporą część renderowania wciąż odwala CPU."

ogolnie to dobrze jest wiedziec o czym sie pisze...
w amigaos4 i morphosie ilosc pracy jaka musi wykonac procesor w celu narysowania trojkata na ekranie jest dokladnie taka sama.

Ostatnia edycja: 26.06.10 18:49:14
[#78] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #74

Obecnie Friedenowie uważają, że w systemie są ważniejsze elementy od 3D warte uwagi.

Jakie to są mianowicie elementy? Bo że obsługa shared objects, to wiem, ale nawet tego nie zrobili porządnie.

A co do X11 odpowiem krótko - nie po to odpalam amigowy system, żeby na nim się w unixa zabawiać i oglądać jakieś shared objects. I co z tego, że OS4 będzie miał Timberwolfa, OOforKids, czy nawet normalnego Gimpa. Nie będzie miał amigowego feelingu na którym się wychowałem. Oczywiście zaraz ktoś napisze, że zazdroszczę OS4 tych portów. Zazdrościć mógłbym jakiegoś fajnego natywnego oprogramowania, ale za bardzo nie ma czego. Porty odpalam na moim służbowym pece wartym 500 zł, na którym chodzą znacznie lepiej niż będą chodziły na X1000...
[#79] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@kiero, post #77

ogolnie to dobrze jest wiedziec o czym sie pisze...

Tak więc ustalmy czy wiem o czym piszę:D "Fixed pipeline" w GPU zawiera 3 charakterystyczne etapy:
- rasteryzacja - sprzętowe wsparcie od czasów VooDoo (dx5?)
- clipping - sprzętowe wsparcie od czasów bodajże VooDoo2
- T&L - od czasu GF256 (obsługa od dx7?)

MiniGL w AOS4 poprzez sterownik (oraz niestety Warp3D, które posredniczy) wykonuje sprzętowo tylko pierwszy z tych elementów. Zawsze byłem przeświadczony, że MOS także pozostałe 2, w związku z czym:
w amigaos4 i morphosie ilosc pracy jaka musi wykonac procesor w celu narysowania trojkata na ekranie jest dokladnie taka sama.
... w związku z czym w obu systemach procesor nie wykonuje tej samej ilości pracy w celu przetworzenia całego pakietu danych (o ile same rysowanie trójkątów - tak)

Jeśli nawet MOS clipping i T&L również robi softwareowo (byłem przeświadczony, że nie - że jest bardziej zaawansowany techniczne ok, racja ) - nie zmienia to faktu, że temu elementowi nie jest obecnie poświęcana uwaga. Więc to nie jakość programistów MOS zaważa, ... a ich ilość po stronie AOS4 (która pewnie obecnie wynosi '0')

Ciekaw jestem które to elementy (...) Jakie to są mianowicie elementy?

A myślicie, że mam dostęp do ich roadmapy i jestem w stanie coś na ten temat powiedzieć? System się jednak rozwija i jest przenoszone nowe oprogramowanie.

Z tego co wiem, to ostatnio zostało naniesionych bardzo dużo (tak, wiem - pojęcie względne ) poprawek w celu poprawienia zgodności (tak, wiem - usunięcia błędów ) ze standardami które wykorzystują FireFox i OO. Czego ucieleśnieniem jest nowa biblioteka pthreads z ostatniego uaktualnienia. Od takiej pracy nie będzie ładniejszego workbencha, a też jest potrzebna. MiniGl wyewoluował do wersji 2.4, poprawiono w nim sporo błędów. Andrea poprawił SDL, poświęcając uwagę trybowi GL i usuwając sporo błędów.
Nie zmienia to faktu, że ludzi jest mało i nie da się skupić na wszystkim...

Ostatnia edycja: 26.06.10 19:41:38
[#80] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@G. Kraszewski, post #78

Pakiet X11 nie jest elementem systemu tylko rozwiązaniem dodatkowym, które można sobie ściągnąć z internetu i zainstalować, poza tym nędznie i powoli działa, czemu nikt nie zaprzeczy. Co do portów to są one uzupełnieniem oprogramowania natywnego, na pewno lepiej mieć niż chcieć, a pecet służbowy to kolejny grat w pomieszczeniu - ja wolałbym mieć istotne oprogramowanie od razu do uruchomienia na tym systemie, który lubię, bez potrzeby przesiadania się na inny system czy też łączenia się przez rdesktop czy vnc.
[#81] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #79

"MiniGL w AOS4 poprzez sterownik (oraz niestety Warp3D, które posredniczy) wykonuje sprzętowo tylko pierwszy z tych elementów"

to dokladnie tak jak w aktualnie dostepnych wersja MorphOSa.

"Jeśli nawet MOS clipping i T&L również robi softwareowo (byłem przeświadczony, że nie - że jest bardziej zaawansowany techniczne )"

jest bardziej zaawansowany technicznie co nie zmienia faktu, ze tez uzywa starego niskopoziomowego api.

" - nie zmienia to faktu, że temu elementowi nie jest obecnie poświęcana uwaga. Więc to nie jakość programistów MOS zaważa, ... a ich ilość po stronie AOS4 (która pewnie obecnie wynosi '0')"

jednak uwaga poswiecana byla i efekt jest gorszy od tego co oferuje MorphOS co pozwala wyciagnac wnioski takie, ze progrmisci robiacy implementacje dla AmigaOS wykonali gorsza prace. poza tym nie myslisz chyba, ze MorphOS ma programistow ktory zajmuja sie tylko i wylacznie obsluga 3D.

"A myślicie, że mam dostęp do ich roadmapy i jestem w stanie coś na ten temat powiedzieć? System się jednak rozwija i jest przenoszone nowe oprogramowanie."

nie przeszkadza ci to wydawac opinii ktore jak widac nie maja zadnego potwierdzenia (nie masz tez dostepu do roadmapy morphosa). piszesz tak, jakby programisci morphosa jedyne co robili to poprawiali 3d. to, ze programisci amigaos nie rozwijaja 3d nie oznacza, ze spedzaja wiecej czasu na reszcie systemu niz programisci MorphOSa.
[#82] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@kiero, post #81

Pozwolisz, że Cię sparafrazuję:

Ty też nie przeszkadzasz sobie wydawać opinii która nie mają żadnego potwierdzenia (nie masz też dostępu do roadmapy AmigaOSa) Piszesz tak jakby programiści AOS4 oraz MOS poświęcili dokładnie tę samą ilość czasu pracy na ten element, a jedyną różnicę stanowiły umiejętności. :D

Podsumowując:
Nikt z nas nie wie ile czasu która ze stron poświęciła na 3D w systemie, jak efektywnie go wykorzystała ani co było jej celem.

Czy brak wiedzy pozwala ocenić zdolności programistyczne którejś ze stron? Moim zdaniem nie.

Ostatnia edycja: 26.06.10 20:18:27
[#83] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #82

o ktorej z moich teorii mozesz tak napisac? wypowiedzialem sie jedynie osystemie 3d w obu systemach i chyba nie chcesz powiedziec, ze nie mam racji. o zadnym innym elemencie sie nie wypowiadalem. jedynie skomentowalem twoje twierdzenia. nie napisalem tez nigdzie, ze poswiecili tyle samo pracy (rownie dobrze mogli poswiecic wiecej).

Ostatnia edycja: 26.06.10 20:20:37
[#84] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Andrzej Drozd, post #39

No i tu masz rację. Dlatego mam strucla i mosa bo mogłem sobie potestować. Kupiłem za 600 zeta mini i posprawdzałem co i jak.
[#85] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #45

I daletego moe kupiłem pega 1 albo 2, ale wlasnie dlatego teraz mam strucla z mosem. I dlatego raczej nie kupie kompa za 7k PLN.
[#86] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #79

zostało naniesionych bardzo dużo poprawek w celu poprawienia zgodności (tak, wiem - usunięcia błędów ) ze standardami które wykorzystują FireFox i OO.

Czego ucieleśnieniem jest nowa biblioteka pthreads z ostatniego uaktualnienia.

Andrea poprawił SDL

Z tego widać jasno, że programiści AmigaOS 4 nie pracują nad systemem jako takim, tylko nad uczynieniem z niego lepszego emulatora Linuxa. Nie kontynuuje się rozwoju technologii amigowych tylko wprowadza się obce, w imię lepszej portowalności tego czy owego. To mi się właśnie nie podoba w linii rozwoju AmigaOS 4 i dlatego uważam MorphOS-a za bardziej amigowy, bo tu się dba o zachowanie "architekturalnego klimatu" prawdziwego AmigaOS.

Ostatnia edycja: 26.06.10 20:27:23
[#87] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Hellena, post #65

No chyba nie do końca.
[#88] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@Radov, post #82

Nikt z nas nie wie ile czasu która ze stron poświęciła na 3D w systemie, jak efektywnie go wykorzystała ani co było jej celem.

Zgoda co do czasu. Jak każda strona efektywnie wykorzystała sprzęt, to pokazują testy. Co do celu natomiast - sugerujesz, że celem Friedenów nie było optymalne wykorzystanie sprzętu i celowo napisali wolniejsze sterowniki?
[#89] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@G. Kraszewski, post #86

Podobnie odbieram port FF. Cieszę się, że OWB się rozwija. Gdyby powstał port na windowsa to i na służbowym PC bym go używał :)
[#90] Re: Wywiad z Trevorem Dickinsonem

@kiero, post #83

Kiero, nie protestuję na żadne stwierdzenie dotyczące sposobu wykonania 3D w MOSie ani różnic w prędkości działania. To jest fakt i dziwnym byłoby mu zaprzeczać.

Jednak wątpliwym dla mnie jest, że to "umiejętności programistyczne" osób odpowiedzialnych są jedynym wytłumaczeniem na różnicę w prędkości działania. O tym chciałem dyskutować więc wybacz jeśli nie odczytałem właściwych intencji
To co jest obecnie w AOS4 to niestety namiastka właściwego rozwiązania, przeniesiona najmniejszym kosztem z AOS3. Za czasów Eyetechu mówiło się zastąpieniu lepszym rozwiązaniem (najpierw Nova, potem Mesa) jednak od tego czasu zasoby bardzo się skurczyły. Ostał nam się (AOS4'owcom) odpowiednik mostu Syreny...

Jednak w tłumaczeniu tej sytuacji umiejętności programistyczne umieściłbym dopiero na którymś, N-tym miejscu...

@ G. Kraszewski
Na MOSa masz przecież np. mały odpowiednik OpenGL, a także Pythona i (chyba) Cairo - to też obce technologie. Zamierzasz dążyć do porzucenia ich? ...to byłby odważny krok.
pthreads to raczej standard. Z linuxa, ale jednak. Jesteś w stanie określić ile i jakich innych standardów jesteś gotów pominąć? Nie boisz się problemów z działaniem aplikacji pochodzących z innych platform, bo zakładały "standardowe" działanie jakichś aspektów - a nie własną implementację pod MOSem?

OK. Kończę OFF-top bo już za bardzo odbiega od tematu newsa:)


:EDYCJA:
celem Friedenów nie było optymalne wykorzystanie sprzętu i celowo napisali wolniejsze sterowniki?
Tak jak napisałem powyżej - na podstawie tego co pojawiało się w sieci - tak właśnie jest. To co jest w AOS4 to utworzone najmniejszym kosztem rozwiązanie, które miało działać i być tymczasowe (na góra 2-3 lata) :(

Ostatnia edycja: 26.06.10 20:52:19

Ostatnia edycja: 26.06.10 20:52:59
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem