Komentowana treść: Trevor Dickinson komentuje postępy prac
[#91] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@WojoS, post #87

X5000 ma miejcami gorsze parametry niż PowerMac G5 z 2005 roku i mówisz że to nie retro?
2
[#92] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@abcdef, post #89

amiętajmy, że x86 ma mocniejsze procesory niż RPi4, a qemu w Winuae z możliwością odpalenia AOS4 jakoś nie zrobiło zawrotnej kariery


Po co zżerać zasoby sprzętowe emulując PPC , Pimiga pokazuje pazury Motoroli 68k. A ja na Winuae przechodziłem Quke 2 na emulacji AGA w rozdzielczości 640 - 480 i chodzi to bardzo szybko. Na AGA jedynie brakowało kolorów bo jakby było 16bit to by było super git. Tak samo wypróbowałem Hexen 2 , śmiga aż miło. Brakuje tylko ludzi co by pisali na takie konfiguracje programy , gry i inny soft ... .
[#93] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@michal_zukowski, post #91

Myślę że to zbierzne platformy.
O porównaniu 1:1 możnaby mówić pod warunkiem użycia identycznych Radeonów PCIeX.
Miałem 2 maki i lepiej wspominam tego z PCIeX.
Choć nie pogardziłbym taką X5000/040
Powód prosty, miałbym bardzo niekonwencjonalny komputer, którego naprawdę byle sąsiad nie ma.
A jego unikatowość to też zaleta.
Na razie myślę o Pi400 z emulatorem. Oglądam obecnie filmy na YT i mnie trochę wzięło.
OK
[#94] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@michal_zukowski, post #84

Co do OS4depot sytuacja wygląda tak że każdy jeden plik zanim zostanie oficjalnie zatwierdzony przez admina to trafia do działu upload. Ale do tego działu każdy ma dostęp i każdy może ściągnąć plik jeszcze przed zatwierdzeniem. Tyle tylko że jak coś ściągniesz z upload to to nie jest zliczane do statystyk. Aktywny user, który często monitoruje Depota zapewne więcej ściąga z upload (a więc z pominięciem statystyk) niż normalnie. Przynajmniej ja osobiście ściągam z poczekalni jakieś 60% - 70% rzeczy. Czas kiedy pliki czekają na zatwierdzenie zależy od czasu Orgina, niekiedy jest to kilka godzin, niekiedy 2 - 3 dni. Teraz jeśli jest coś bardzo atrakcyjnego i auror da info do ludzi że wrzucił to na Depota, a długo nie jest to zatwierdzone, to może być tak że więcej pobrań było nie liczone niż zliczone. Oczywiście nie pamiętam już konkretnie jak było w przypadku DOSBoxa, piszę ogólnie o wiarygodności wniosków wyciąganych na podstawie liczby pobrań z Depota.
[#95] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@michal_zukowski, post #91

I nawet kiedyś kosztowało prawie tyle, co teraz retro ;)
[#96] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@djpiotrs, post #92

Ale to "szybkie emulowane 68k" też poruszyłem - z wyjątkiem super sonic 2 i diablo za bardzo nie ma czym się chwalić, a nikt mi nie powie, że te 2 gry to jakiś "gamechanger" dla motorolki. Zresztą wsparcie w GCC cudem zostało utrzymane (a w zasadzie przez parcie community) co jednak na dłuższą metę nie będzie kontynuowane. Zresztą nie wiem nawet w czym się na vampira pisze, w każdym razie devtools dla samego 68k (pod AOS3) wygląda ubogo względem tego co oferują nowoczesne środowiska. Gdybym napisał o tym jak to konkretnie wygląda z mojej perspektywy to obraziłbym większość amigowych koderów, ale i oni powinni sobie zdawać sprawę jak archaiczne to narzędzia i jak wiele czasu traci się na najprostsze rzeczy, bo kurka są ograniczenia API, nie ma określonych bibliotek i trzeba robić na około. Jeszcze raz - tego nie obejdziesz i nie przeskoczysz niezależnie od prędkości emulowanego 68k. A jeśli chodzi o jakąś standaryzację, wyjście naprzeciw potrzebom zamiast stosowanie coraz to nowych protez ... no niestety tutaj jest bieda. Jedyne w miarę zgrabne narzędzie do gier to był i jest amos (w różnych nowych wariacjach).
1
[#97] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@djpiotrs, post #92

... czyli emulacja 68060 na szybkim Ryzenie i NG przepisane na najszybszą Motorolę?
[#98] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@KM_Ender, post #97

Po co przepisywać NG na najszybszą Motorolę , wystarczy pisać soft na to co już jest pod 68k
[#99] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@djpiotrs, post #98

Bo jest stare API? Bo nie ma dostepu do kodu zrodlowego AmigaOS 3.x? Kernel sam sie nie poprawi a bez pewnych zmian w kernelu nie zrobisz pewnych rzeczy.
1
[#100] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@djpiotrs, post #98

Wydaje mi się, że systemy NG wypracowały ciut rozwiązań, które są fajne i mogłyby znaleźć się w sytemie dla Amigi 68k.
System zoptymalizowany pod najszybszą Motorolkę, mógłby zadziałać zadowalająco dla fanów NG na szybkim sprzęcie x86, więc byłby to krok w kierunku scalania środowiska. Amiga 68k to powinna być 68060 + AGA + GFX + karta muzyczna i wtedy środowisko skupia się na jednym modelu.

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2022 20:49:36 przez KM_Ender
[#101] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@KM_Ender, post #100

Powodzenia w zapewnieniu 68060 wszystkim chętnym…
[#102] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@KM_Ender, post #100

Tak żartobliwie parafrazując:

Wydaje mi się, że system OSX wypracował ciut rozwiązań, które są fajne i mogłyby znaleźć się w systemie Mac OS 9.

albo:

Wydaje mi się, że system Win10 wypracował ciut rozwiązań, które są fajne i mogłyby znaleźć się w systemie Win 98.

OK
[#103] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@KM_Ender, post #100

Krótko mówiąc - proponujesz żeby zwolennicy NG przesiedli się na Windowsa, na którym będą odpalać WinUAE, na którym będzie działać coś w rodzaju AROSa? wariat?
[#104] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@recedent, post #103

a pod tym Arosem, amiowce bedom se mogli pograc w dosowom gre, ktora na 486 DX smiga znakomicie OK

to sie nazywa amigowy POSTĘP
1
[#105] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@selur, post #104

w ogole Amiowce to miszczowie emulacji.

Chyba nikt na swiecie nie emulowal emulacji emulacji emulacjom emulacji tyle co amiowce ......
2
[#106] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@selur, post #105

Macie rację, myliłem się.
1
[#107] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@selur, post #105

Żeby odpowiadać na własnego posta 4 minuty później, mimo iż nikt pod nim nie napisał, a edytować można do 30 minut?

To też swego rodzaju mistrzostwo...
[#108] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@karolb, post #107

nabijam posty, bo moderator mowil, ze po 9999 postow ponoc jest jakas nagroda pomysł
1
[#109] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@Kefir_Union, post #70

Ten emulowany system na RPi byłby powszechnie i tanio dostępny a to daje bazę do budowania czegoś więcej. Mając możliwość kupna komputera za 400zł, który w dodatku ma wiele innych zastosowań (wystarczy zmienić kartę SD i odpalamy inny system) daje potencjał nieporównywalny z niczym w świecie retro zabawek. Dzisiaj byle nierozszerzona A500 kosztuje minimum 1000zł.

ARM się rozwija, za rok, dwa, będzie szybszy następca Pi4, w końcu emulacja PPC będzie szybsza niż natywne A1222. Gdyby za te kilka stówek dało się kupić sprzęt i sensownie działający OS4 to miałbym już na biurku. Wyłożyć kilka tysięcy na A1222 nie zamierzam, tym bardziej że minie jeszcze kilka lat żeby w ogóle dało się to kupić.


Ach ci fantaści...

AmigaOS na m68k osiągnął co mógł bo się wydajność procesora i szyny skończyła. Ludzie łatają to mostkami PCI ale nadal wydajność CPU<>karta PCI to jakiś żart.

AmigaOS/MorphOS na PowerPC tchnął nieco życia w środowisko. Oba systemy poszły inną drogą. Jeden lepiej wspiera to, drugi tamto. Oba systemy mają wbudowane emulatory m68k by móc odpalić stary soft. MorphOS team bardziej się skupił na aplikacjach amigowatych, AOS4 team poszedł w portowanie GTK/X11 itp by móc odpalić coś z popularnego softu. Oba systemy leżą i kwiczą jak dostaną większej rozdzielczości wideo do wyświetlenia bo ani procek nie da rady (na jednym wątku w dodatku) a wsparcie dekodowania z użyciem GPU ponoć w AOS4 się dopiero pojawia.

AmigaOS-like na Arm teraz chcecie. Czyli znów do napisania emulator m68k i do tego emulator PowerPC. Zarówno AmigaOS4 jak i MorphOS sa systemami zamkniętymi więc nie mogą po prostu wziąć kodu z QEMU. Wydajność emulacji m68k będzie pewnie 'zOMG! zapieprza' co nie jest dziwne biorąc pod uwagę różnice prędkości Arm i m68k. Z PowerPC gorzej bo coś w stylu G4/1GHz pewnie minimum by trzeba było osiągnąć. Z ciekawości odpaliłem MorphOS-a w QEMU na moim armowym sprzęcie. Nie dało się tego używać a procesor wydajniejszy niż ten w R/Pi4.

Znów trzebaby przebudować całe oprogramowanie. No i wszędzie ten Big-Endian <> Little-Endian zacznie się pojawiać bo tryb BE na 64-bit Arm nie jest popularny więc pytanie czy dałoby się uruchomić system w tym trybie. Do tego znów pisanie sterowników do sprzętu, marudzenie użytkowników że wolno, że nie ma softu.

Zostaję przy opinii że jak miałby powstać AmigaOS-like system to na x86-64. Do uruchomienia w maszynie wirtualnej by mieć jeden zestaw standardowych sterowników. Do tego prosty hypervisor uruchamiający to choćby z Linuksem czy BSD pod spodem.
[#110] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #109

To powiedz jaką widzisz przyszłość systemu opartego na PPC? Ja nie widzę żadnej, to będzie tylko retro+.
Jeżeli A1222 ma być tylko niszową retro-zabawką bez ambicji na gonienie teraźniejszości to oczywiście może tak być. W takim wypadku to podziwiam ludzi chcących się latami w ten projekt angażować tylko po to żeby w porywach kilkaset osób na świecie z tego skorzystało.
[#111] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@Kefir_Union, post #110

Amigowe systemy na PowerPC są tym czym są - systemami dla tych pasjonatów których to nadal bawi.

Jedni lubią API systemu i sobie po godzinach coś do tego dłubią. Inni cieszą się możliwością pociągnięcia systemu w kierunkach które były niemożliwe w czasach C=. Itp.

Od dawna nie jest to system dla zwykłych użytkowników komputerów. Bo albo jest w cholerę drogi albo pochodzi ze śmietnika historii. Do tego nie ma nań prawie żadnego softu używanego dzisiaj przez ludzi. Nie odpalisz dziecku lekcji zdalnych bo nie ma MS Teams. Nie obejrzysz filmu na VOD, YouTube zamuli kompa już przy 720p.

Pasjonaci będą tego używać nadal. A czy to retro czy nie to kwestia definicji. Dla mnie jest to retro bo co z tego, że do X5000 mogę włożyć "grafikę z 2016 roku" skoro soft i tak nie wykorzysta jej możliwości. Stary PC ze Core2Duo zrobi z niej lepszy użytek.
[#112] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #109

Ale z tego co tu czytam to jest tak jak z grami na Amigę. Nie chodzi o to, żeby gra była fajna czy oryginalna, tylko o to, żeby była na Amidze odpalona.
I to samo z systemem. Byle był na PPC i możliwie niszowym komputerze.
Reszta to sprawa wtórna.
I tak każdy jak potrzebuje to robi robotę na PC.
[#113] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #109

Z ciekawości odpaliłem MorphOS-a w QEMU na moim armowym sprzęcie. Nie dało się tego używać a procesor wydajniejszy niż ten w R/Pi4.


GfxSpeed 2291 to wyraźnie wolniej niż ten sam MorphOS odpalony na Ryzenie 3600 - tam było 8927 czegosiów.
[#114] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #109

a wsparcie dekodowania z użyciem GPU ponoć w AOS4 się dopiero pojawia.


Jakie ponoć, jakie dopiero pojawia? Wsparcie jest publicznie dostępne dla każdego usera AmigaOS 4 z kartą Polaris. Pisałem o tym na blogu AmigaOne.pl. Przed wygłaszaniem tego typu jednoznacznych deklaracji, radzę zaciągnąć wiedzy. Polecam artykuł "Przegląd Odtwarzaczy wideo dla AmigaOS 4" czy AmigaOS 4.1 FE Uaktualneinie 2 + Enhancer Software 2.0 cz II. Gdzie zamieściłem choćby taki film nagrany z mojego blatu:

1
[#115] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@MUFA-amigaone-pl, post #114

No już dobrze, dobrze. Nie śledzę rozwoju postamigowych systemów tak dokładnie.
1
[#116] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@MUFA-amigaone-pl, post #114

hrw ma racje, wparcie się pojawia, w przeglądarce czyli odyssey chyba go nie użyjesz, na razie korzystają z niego chyba tylko dwa programy, czyli niewiele
1
[#117] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@michal_zukowski, post #116

Oba programy można sobie podpiąć pod przeglądarkę.
[#118] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@MUFA-amigaone-pl, post #114

Przeczytałem "Przegląd odtwarzaczy wideo dla AmigaOS 4". Podtrzymuję zdanie że "wsparcie dekodowania z użyciem GPU w AOS4 się dopiero pojawia".

Dodać wsparcie do ffmpeg, przebudować mplayera i masz dobry odtwarzacz ze sprzętowym dekodowaniem. Tym bardziej, że oba te projekty wiedzą jak dogadać się z GPU pod innymi systemami operacyjnymi.
[#119] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #113

Dla porównania odpaliłem MorphOS-a 3.15 w QEMU na dwóch sprzętach:
  • Solidrun Honeycomb (16xCortex-A72)
  • Ryzen 5 3600


Wyniki GfxSpeed wyszły ciekawe:

  • 64-bit Arm: 4242
  • 64-bit x86: 26482


Serio nadal chcecie AmigaOS/MorphOS-a na Armie?

sudo qemu-system-ppc -machine mac99,via=pmu -m 2048  \
  -cdrom morphos-3.15.iso -boot d \
  -prom-env 'boot-device=cd:,\mac_ppc32\boot.img pc="ikill temperature.sensor"' \
  -bios openbios-qemu.elf -serial stdio \
  -device ati-vga,guest_hwcursor=true  -vga none
  -netdev tap,id=hostnet0,vhost=on,script=no,downscript=no \
  -device rtl8139,netdev=hostnet0,id=net0,mac=52:54:00:52:e6:a0,bus=pci.1,addr=0x0 \
  -nodefaults -usb -usbdevice keyboard -usbdevice tablet -display gtk
[#120] Re: Trevor Dickinson komentuje postępy prac

@hrw, post #118

Nie przesadzaj z tłumaczeniem się. Każdy się może pomylić, ale świadomie trwać w błędzie?.. głupie..
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem