Komentowana treść: PiStorm przechodzi na WarpOS
[#91] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@hrw, post #90

https://www.mouser.pl/c/semiconductors/programmable-logic-ics/fpga-soc/?core=ARM%20Cortex%20A55%2C%20ARM%20Cortex%20A76
1
[#92] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@miki1406, post #82

Nie mam pojęcia, dlaczego ktoś powiedziałby, że emulacja procesora jest „zła i niepotrzebna”...
[#93] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@miki1406, post #84

Nie robię „założeń” podczas portowania gry. Nie portuję też „pod konkretny cel”. Portuję grę (z ewentualną dalszą optymalizacją później). Wtedy widać, co się na niej uruchamia.
1
[#94] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@powerzx, post #88

Istnieje gcc dla 68k. Po prostu nie jest już oficjalnie wspierany przez projekt gcc. Pracuje nad nim jeden programista. Oczywiście nie może on osiągnąć takiej samej jakości, jak te oficjalnie wspierane. Kompilator 68k nie osiągnie takiej samej jakości jak kompilatory PPC czy x86. Ten pociąg odjechał... ale dzięki EmuPPC dla PiStorm klasyczne systemy wkrótce będą mogły korzystać z kodu PPC (przynajmniej te z PiStorm). W przypadku wielu moich gier 68k było powodem opóźnień w ukończeniu. 68k zawsze jest problematyczne z powodu problemów z kompilatorem. Właściwie bez pracy Stephana Franke (gościa, który samodzielnie pracuje nad gcc dla 68k) byłoby jeszcze gorzej.
[#95] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@waldiamiga, post #75

Zazwyczaj robię to na odwrót. Zaczynam pisać dla AmigaOS4, a następnie przenoszę na inne systemy (przenoszenie AmigaOS4->MorphOS jest najłatwiejsze, zajmuje 1-2 dni, choć należy pamiętać, że MorphOS nie nadaje się do projektów komercyjnych ze względu na problemy z licencjami – licencje dotyczą tylko „AmigaOS”, co obejmuje AmigaOS4, AmigaOS 3.x 68k i AmigaOS 3.x WarpOS). Najtrudniej jest z 68k, pozostałe są dość łatwe (WarpOS wciąż jest problematyczny, ponieważ nie mam sprzętu do testów, a emulacja WarpOS na OS4 nie jest idealna – i jak niedawno odkryłem na MorphOS, też nie – gdy pojawi się EmuPPC, porty WarpOS będą dla mnie znacznie łatwiejsze. Wtedy mogę najpierw napisać AmigaOS4, a stamtąd przenieść na WarpOS na PiStorm System – a na końcu na 68k – w projektach, w których ma to sens). Należy pamiętać, że nawet gdyby emulacja WarpOS działała doskonale (w przypadku wielu programów działa!), nie da się uruchomić Warp3D (przynajmniej nie na MOS, nie jestem pewien na OS4, ale dla OS4 zazwyczaj tworzę wersję natywną).
2
[#96] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #95

nie da się uruchomić Warp3D (przynajmniej nie na MOS)

To zależy od posiadanej karty graficznej. Pamiętam, że kilkanaście lat temu na moim Pegasos II G4 z Radeon 9250 (albo Voodoo 4), Warp3D działał bardzo dobrze. Dopiero na nowszych kartach utrzymywanie przy życiu działającego Warp3D przestało mieć wysoki priorytet dla MOSTeam, bo skupiono się na natywnym 3D w MorphOS.
[#97] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@abcdef, post #91

tu jest sporo tańsza opcja ..
Swoją drogą ciekawe czy dało by się na tym uruchomić emu68 i bylo by to szybsze od rpi4.
[#98] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@lukzer, post #97

Nie przyglądałem się szczególnie całej serii tych FPGA SoC powiem szczerze, natomiast widziałem na Mouserze, że są już z rdzeniem A76 (co prawda w zależności od serii jest on taktowany 1.4 lub 1.8GHz, w Pi5 jest 2.4GHz, ale jeszcze raz - dla mnie to nie wyścigi, szczególnie że te najtańsze FPGA z tym rdzeniem i tak mogą być znakomitą opcją.
Teraz co do emu68 - co prawda startup jest robiony specyficznie pod Broadcoma, natomiast nie widzę powodu dla którego miałoby się nie dać tego wykonać dla Agilex...

Co dalej? No wiele peryferiów trzeba "napisać", nie ma w ogóle grafiki. Ale... Jeśli chodzi o proste RTG bez akceleracji to nie jest to specjalnie skomplikowane. Jeśli chodzi o 3D to generalnie widzę tutaj opcję dla implementacji PCI jak z Prometheusa, albo nawet próbę wdrożenia pcie dla klasyka. To samo jeśli chodzi o mass storage - domyślnie nie ma nic. Ale można relatywnie prosto zrobić SDIO (karty SD), wiadomo IDE (CF) a może nawet SATA, że o NVME nie wspomnę. To samo jeśli chodzi o USB - nie ma "hard", trzeba logikę zrobić. Ale myślę, że LE akurat jest sporo do wykorzystania. Interfejs PCIe oraz RAM jest "hard" czyli nie trzeba na to marnować LE, tylko odpowiednio skonfigurować. Jak dla mnie tego typu rozwiązania są ciekawszą opcją "in the long run". Ogarniasz wszystko jednym układem i jeszcze masz możliwość implementacji zorro III, albo PCI, albo i PCIE do rozszerzania. A jak komuś bardzo żal braku AGA na A500/A600/A1000/A2000/A3000 to i jako opcja emulacja AGAty. A może wbudowany rgb2hdmi dla sygnału z chipsetu. Do wyboru do koloru. Tylko szczerze... prędzej piekło zamarznie i Gunnar weźmie takie FPGA by zaimplementować emuppc dla V5 :)
1
[#99] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #95

MorphOS nie nadaje się do projektów komercyjnych ze względu na problemy z licencjami – licencje dotyczą tylko „AmigaOS”, co obejmuje AmigaOS4, AmigaOS 3.x 68k i AmigaOS 3.x WarpOS).


MorphOS jak najbardziej nadaje się do projektów komercyjnych, nie mylmy problemów powstałych przy otrzymywaniu licencji w paru konkretnych przypadkach gier ze statusem samego systemu.
1
[#100] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@hrw, post #86

no wlasnie dlatego mam obawy co do tego rpi5 :) osobicie posiadam i uzywam, ale widze tez ze mnostwo rzeczy ktore polega na timingach i co dziala na starszych malinkach, na piatce praktycznie nie istnieje. a pistrom wymaga jeszcze szybszej komunikacji.
[#101] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@michal_zukowski, post #99

Nie, nie jest odpowiedni. Nawet AmigaOS4 nadaje się do produktów komercyjnych, głównie dlatego, że „opiera się na AmigaOS3” (płacisz raz za licencję na grę dla „AmigaOS” i dzięki temu możesz tworzyć wersje zarówno dla AmigaOS 3, jak i AmigaOS 4).

W przypadku MorphOS otrzymasz licencję tylko na MorphOS. Dwa systemy operacyjne – potrzebne są dwie licencje.

Niska liczba użytkowników nie wpływa jednak na cenę licencji. W rzeczywistości MOŻE ona wpłynąć na chęć producentów komputerów PC do udzielenia licencji. „Nie warto” – powiedzą, gdy powiesz „mógłbym sprzedać 100 kopii”.

Możesz założyć, że licencja na „typową grę interesującą do portowania na rynku Amigi” (mówimy więc o latach 1995-2005) kosztuje około 3000-6000 EUR. Dodając do tego (nawet przy naprawdę tanim opakowaniu) 1500 EUR za produkcję. Teraz jesteśmy na 5000-8000 EUR. Twierdzisz, że MorphOS się nadaje. Skąd więc mam wziąć te 5000-8000 EUR tylko ze sprzedaży gier na MorphOS? Nie widzę takiej możliwości. A 5000-8000 EUR ze sprzedaży oznacza, że ​​nie ma dla mnie miejsca na jakąkolwiek płatność. Możesz założyć, że żądam co najmniej 1000-2000 EUR za port komercyjny. Teraz jesteśmy blisko 10 000 EUR. Nadal jesteś przekonany, że MorphOS się do tego nadaje?

1000-2000 would be for a game not beating the 200 sales...

Przy okazji, kiedyś zaproponowałem zespołowi MorphOS i innym osobom zaangażowanym w MorphOS, że jeśli zapłacą licencję na przyszły duży tytuł, mogę stworzyć natywną wersję MorphOS. Odmówili (oczywiście wiedziałem, że tak zrobią, kiedy proponowałem). Powodem była obawa, że ​​nie odzyskają tych pieniędzy. Całkiem trafne uzasadnienie. Ale to oznacza, że ​​MorphOS nie nadaje się do komercyjnych projektów gier.

Łatwiej jest stworzyć wersję WarpOS, która będzie działać na MorphOS, co jest możliwe w środowisku. licencję AmigaOS.

Co ciekawe, po stronie AmigaOS, kilka osób prywatnych w przeszłości oferowało pokrycie przynajmniej części opłat licencyjnych, „jeśli brakuje partnerów finansowych” (czasami w związku z pomysłem, że przeniosę konkretne gry). Wydaje się, że są bardziej skłonni zainwestować w to pieniądze.

Jeśli nadal tak uważasz – czyli JESTEŚ gotów zainwestować 5000–8000 EUR w grę, to co?

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2025 09:13:16 przez MagicSN
3
[#102] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #101

MorphOS nie nadaje się do komercyjnych projektów gier.


RuneSoft porzucił dawno temu rynek komercyjnych gier dla mosa - ponieważ doszli do podobnych wniosków.
2
[#103] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Amig_OS, post #102

Tak się składa, że RuneSoft porzucił wydawanie komercyjnych gier dla AmigaOS długo przed tym jak przestał wydawać gdy dla MorphOS-a, więc to taki średni przykład, bym powiedział.
5
[#104] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@Amig_OS, post #102

Dyskusja może pójść w złym kierunku. *Nie* GL-PPC Amigaoid OS jest obecnie dostępny na licencji PC. Nie MorphOS. Nie OS4. Jedyną szansą na takie licencje jest licencja AmigaOS, gdzie głównym celem jest 68k, a wersje OS4 i WarpOS można uruchomić bez dwukrotnego kosztu licencji, „bo to wszystko AmigaOS”.

I jak już wspomniałem – zapytałem zespół MorphOS, czy byliby skłonni zainwestować w licencję na nową grę. Odpowiedź brzmiała „nie”, a powodem odmowy była niepewność odzyskania tych pieniędzy. Nie żebym ich za to winił – w pełni się zgadzam.
3
[#105] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #104

Można tworzyć komercyjne gry bez licencji. Tylko muszą to być gry oryginalne, nie porty z innych platform. szeroki uśmiech Zabawa przy tworzeniu własnej gry od podstaw jest znacznie lepsza. I znacznie dłuższa.

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2025 23:45:50 przez MDW
4
[#106] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MDW, post #105

To, że jesteś gotów pracować za darmo, nie czyni czegoś opłacalnym. Również osiągnięcie jakości porównywalnej z dobrze znanym tytułem na PC – wow, to ciężka praca. O ile w ogóle możliwe. Jedynym realnym rynkiem „amigaoidowym” dla gier jest obecnie rynek 68k (i jak już wspomniałem, AmigaOS 4 i WarpOS mogą „jeździć na jego plecach”).
2
[#107] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #106

Szkoda, że nie ma żadnych zakusów by wydać Tower 57 na 68k.
1
[#108] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #104

Z ciekawości - ile wynosi koszt inwestycji w licencję na nową grę?
[#109] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS
Te WarpUp-y i WarpOs-y to tylko oznaka nieudolności amigowego środowiska. To co powinno było nigdy nie istnieć, jest wciąż hołubione i utrwalane, a orgiastyczne i pochwalne kwiki pod adresem EmuPPC tylko to potwierdzają. Phase5 miał słabych programistów, więc stworzył potworka z dwóch różnych CPU, zamiast karty opartej tylko na PPC i emulacji M68K. Haage&Partner swoim WarpOSem niestety tylko utrwalił tę patologię.
[#110] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@rbej1977, post #69

The A1200 za 189 euro zje te wszystkie Pistormy i Vampiry na śniadanie.


Aż tak to nie będzie... A jak będzie? Według mnie - The A1200Maxi będzie oparta o to samo lub niewiele więcej niż TheA500Mini. Dlaczego? Bo 95% userów wystarczy, że odpala bibliotekę WHDLoad oraz ze względu na cenę i łatwość rozpoczęcia przygody... Obstawiam wydajność zbliżoną do procesora 030ki

Nie ukrywajmy, że całe nasze retro dla kogoś kto chciałby powrócić do zabawy to dramat! Chcesz kupić 1200ke? No to 2000zł musisz wydać... Ale pod co ja to podłączę? Kabel SCART+Upscaler 300zł... Po chwili się okazuje, ze nie wstaje... Kondensatory - klasyk. Wylatuje 200zł... Przy okazji serwisant zwrócił uwagę, że zasilacz to tykająca bomba - leci 250zł... 2750zł wydane! Wreszcie można zacząć Amigować!!! Hurrrrr... e... chwila... Dyskietki... Dużo zabawy... No to karta CF za 100zł... Poszedł system! Mega. Chcesz włączyć grę - brak pamięci... No bo 2MB to mało... No to jakiś fast do tego 500zl... Mamy 3250zł Wreszcie można zagrać w SuperFroga... Po oczywiście kilku dniach czytania, stawiania systemu, WHDLoad, preparowania karty itd...

Większość z nas ma pełne szafy sprzetu, akcesoriów itd. Zebraliśmy to przez lata i nie zakładamy scenariusza "od zera". A takich ludzi, którzy by wrócili, ale analiza ich zniechęca jest wielu!

Dlatego takie TheA1200Maxi za okolice 1000zł będzie hitem... A jako, że sprzeda się tego multum - pojawią się mody, alternatywne paczki gier, systemy, a może i overclocking jakiś... Społeczność się zawiąże... To będzie fajny produkt! Może nie dla nas... Ale dla tych mniej "radykalnych" na pewno!
5
[#111] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@miki1406, post #110

Nie ukrywajmy, że całe nasze retro dla kogoś kto chciałby powrócić do zabawy to dramat!

Bo chęć wejścia w retro, to jedno. A chęć powrotu do zabawy, to drugie. Dwie różne rzeczy. Jeżeli komuś się pomylą, to owszem, często dramat.
8
[#112] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@MagicSN, post #106

To, że jesteś gotów pracować za darmo

Nigdy nie zakładałem, że tworzenie czegoś dla AmigaOS/MorphOS to będzie praca. Uważam, że komercyjne traktowanie amigowego rynku nie ma sensu. To jest i będzie bardzo fajna zabawa - jak turystyka, jazda na nartach, rowerze, czytanie książek, oglądanie filmów. Coś na co się wydaje pieniądze, a nie coś z czego się czerpie zyski.
4
[#113] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@miki1406, post #110

dramat


Nie dramat. Cierpliwości uczy, ot, co.

No i uznania własnych słabości i ograniczeń oraz uznania mądrości i kompetencji wielu, co stoją za tym, że retro po konfiguracji, modowaniu, wzbogaceniu peryferiami i innymi rozszerzeniami... działa... w zgodności z oryginałem rzędu... 100%.
2
[#114] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@miki1406, post #82

Generalnie skoro emulacja CPU jest zła i niepotrzebna... To czemu oryginalny soft z tej dodatkowej mocy korzysta? Czy także jest zły i niekoszerny skoro każdą podaną moc potrafi przełożyć na prędkość działania i wygodę użytkowania?

A może emulacja szczypie dlatego, że za grosze zjada z butami kosztujące worek pieniędzy niewielkie przyrosty bazujące na oryginalnym HW? I jest niejako solą w oku?

A na końcu Ci najwięksi obrońcy ori HW korzystają z softu, który pojawił się tylko dlatego, że ktoś zrobił go "bo było dla kogo"... Bo PiStorm rozpopularyzował mocny setup... Chyba, że uważacie, że Blizzardy PowerPC po 6-8k rozpopularyzowały mocne Amigi ostatnio

Ano emulacja jest zła, bo jest niekompatybilna z HW w 100%. Przykład: Frogger 2.0 potrafi odtwarzać pliki DiviX w konfiguracji MC68030 z MC68882 na WinUAE, czy Amibery, a na REAL HARDWARE nie. W tym cały szkopuł.
1
[#115] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@koczis, post #114

Jeśli ten Frogger działa na real 030+882 to brak działania na pistormie zgłoś jako bug w Emu68.

Zresztą, jak działa tylko w uae to też możesz.

Michał nie ma tu konta ztcp.
[#116] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@hrw, post #115

Na PiStormie Frogger dostaje skrzydeł i fruwa. Mam nadzieję, że na PPC DivX będzie działać lepiej.
[#117] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@koczis, post #116

powinien, są 2 rdzenie, dzwiek mozna dekodowac chyba na mpega.library na 68k, a video bezposrednio na ppc
jest spojny cache więc tak naprawde będzie to realna dobra, maszynka dwuprocesorowa bez zwolnien przez contex-switche
[#118] Re: PiStorm przechodzi na WarpOS

@michal_zukowski, post #117

Michał mówił że dźwięk na Emu68 zajmuje 1% czasu CPU więc tym nie ma co się przejmować.
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem