[#1] The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka
Witam wszystkich amigowców!
Jakiś czas temu stworzyłem grafikę do gry logicznej, którą również wymyśliłem.

Założenia gry:

Gra polega na odgadnięciu hasła przez gracza. Po poprawnym wybraniu liter, z których składa sie wyraz zobaczymy jego animację, zaś po wpisaniu całego hasła zrywa się ładunek (klatka), która spada wprost na pracujących poniżej robotników poczym wczytuje się kolejna plansza. Takie były założenia podczas rysowania. Dopiero po narysowaniu okazało się, że robotnicy stoją za daleko od dźwigu i co najwyżej mogą służyć jako dekoracja. Można dodać limit czasowy na odgadnięcie hasła i inne urozmaicenia.

Grafika:
Rysunki zostały narysowanie (poza ekranem tytułowym) w PPaincie w 16 kolorach (640x480). Dlatego gra może z powodzeniem działać nawet na Amidze 600. Kolejnym plusem gry jest to, że hasła można odgadywać za pomocą słownika T9, który jest w każdym telefonie. Ponadto można również tworzyć hasła we wszystkich językach. Tutaj zamieściłem link do katalogu z grafiką gdyby obrazki na PPA źle się wyświetlały.

Muzyka:
W tym temacie na razie nic nie robiłem. Można tymczasowo podłożyć jakiegoś MODa z miłą dla ucha melodią czy odgłosami natury np. śpiewem ptaków lub cały katalog z losowym wybieraniem utworu.

Otwartość gry:
Gra oferowałaby możliwość zamiany dowolnego pliku (grafiki, muzyki) na inny bez ingerencji w kod programu. Czyli pod starą nazwą pliku nagrywalibyśmy nowy plik. Oraz byłaby możliwość dopisania do pliku tekstowego zawierającego wszystkie hasła podzielone na kategoriie nowych haseł. Gra oferowałaby rozrywkę za pomocą myszki lub klawiatury.

Oto parę grafik:
Ekran tytułowy

Widok podczas gry

Animacja wyrazow


Tak w skrócie wygląda ten projekt. Co o nim myślicie?
Czy byłby może ktoś chętny do napisania takiej gry logicznej dla klasyka?
[#2] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #1

Fajnie to zrobileś! Generalnie to wrecz woła "ZROBCIE ZE MNIE GRE" !!!!
[#3] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #1

Czy byłby może ktoś chętny do napisania takiej gry logicznej dla klasyka?

Na MorphOS-a to bym napisał. Tylko chyba z inną grafą...
[#4] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #3

Na MorphOS-a to bym napisał.

a czy mógłbyś zrobić wersję, która zadziała również na AmigaOS4.x czy klasyku?
Moim zdaniem najlepiej gdyby gra działała nie tylko na nowszych systemach ale również na klasyku. Wtedy największe grono osób mogłoby pograć w grę.

Tylko chyba z inną grafą...

Odnośnie grafiki została ona stworzona pod kątem czipsetów OCS oraz ECS.
Dla posiadaczy kart graficznych można coś takiego przygotować lub np. taki alfabet.
Od razu grafika lepiej by się prezentowała.
[#5] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #1

Pomysł ciekawy, natomiast w tytule jest chyba błąd? Powinien on, zdaje się, brzmieć "The Crazy Crane"? (no chyba, że to jakiś zabieg celowy).

Zaś rozdzielczość hmm.. nie orientuję się w sztuczkach i kruczkach chipsetu ECS(typu zmiana palety co linię co przy gotowej grafice chyba niezbyt by się sprawdziło), ale normalnie, systemowo 640x480 jest chyba ograniczone do 4 kolorów? 640x512 daje 16 ale interlaced.

Poza tym pewnie dałoby się to zrobić na A500 1MB OCS =P
[#6] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #4

a czy mógłbyś zrobić wersję, która zadziała również na AmigaOS4.x czy klasyku? Moim zdaniem najlepiej gdyby gra działała nie tylko na nowszych systemach ale również na klasyku. Wtedy największe grono osób mogłoby pograć w grę.

W zasadzie dałoby się. Tylko że mi przyszło do głowy kilka myśli:
1. Taka gra mogłaby po prostu działać w oknie Workbencha. Bo powiedzmy sobie szczerze, najważniejsze są literki, cała reszta jest dekoracją. Więc można zostawić kosteczki i ewentualnie przyrządzić trochę ładniejsze w trukolorze, ładowane automatycznie po wykryciu ekranu > 8 bit. No i trzebaby też zrobić zestawik dla trybów z niekwadratowymi pikselami (640 x 256). Literki są w zasadzie dwukolorowe (czarny i tło), więc na WB czterokoloworym nie byłoby problemu. Płynne skrolowanie literek da radę nawet na gołej A500 ZTCP.
2. Tylko pod mosem jest Reggae, ładowanie grafy w sumie można też zrobić datatypami, troszkę więcej kodu, ale co tam.
3. Tak sobie pomyślałem, że możnaby grę nieco uatrakcyjnić dodając opcję sieciową. Czyli zagadki podaje serwer, można sobie na nim założyć "konto" i współzawodniczyć z innymi graczami zbierając punkty. Tylko tu znowu, w mosie jest Reggae , które ma bardzo ładny komponent do HTTP, dla pozostałych systemów trzebaby wydziergać ręcznie.
Ale z trzeciej strony, można sobie na razie odpuścić ten sieciowy bajer. Poza tym, gra oczywiście byłaby opensource (napisana w C), to może ktoś by dopisał kod sieciowy dla OS3 i OS4, wiadomo że byłaby pełna specyfikacja jak gadać z serwem, a nawet bym dał kod PHP, żeby ktokolwiek mógł postawić serwa, może na ppa.pl?. Co Ty na to?
[#7] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #6

Emm, odpowiadam sam sobie.

Trochę pojechałem, bo jeżeli zakładamy gołą A500 to tam jest kick 1.3 i nie ma mowy o żadnych datatypach. Nawet ładowanie z IFF-a trzeba naklepać z palca. Co się oczywiście da zrobić, ale uściślijmy wymagania minimalne: A500, 512 kB, Kick 1.3?
[#8] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #7

Pomysł na grę w okienku dobra koncepcja, no i po sieci to byłoby zacnie ok, racja
Ja Wam dopinguję OK
[#9] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #6

Taka gra mogłaby po prostu działać w oknie Workbencha.

To byłoby najlepsze rozwiązanie. Nie byłoby problemu z uruchomieniem gry na klasycznych amigach jak również na kartach graficznych.

najważniejsze są literki, cała reszta jest dekoracją.

Dla mnie również najważniejsza jest sama gra niż tło. Poza tym na blacie każdy już ma ustawioną ładną tapetę. :)

Więc można zostawić kosteczki i ewentualnie przyrządzić trochę ładniejsze w trukolorze.

Zastanawiam się czy te kosteczki zostawić czy nie narysować ich od nowa w innych wymiarach.
Kosteczki z ekranu tytułowego mają wymiary 26x26 pikseli a podczas gry 13x13.
Wiadomo, że czym będą większe tym mniej liter będzie można wyświetlić w jednej lini.
Dlatego chciałbym się Ciebie zapytać jakie powinny być wymiary kostek dla rozdzielczości:
640x256, 640x480, 1024x768 i wyższych bo chciałbym już je zacząć rysować.
No chyba, że mogą pozostać kostki 13x13, które są czytelne nawet na ekranie w 1024x768 choć nie ukrywam, że mogłyby być troszkę większe.

Poza tym, gra oczywiście byłaby opensource (napisana w C), to może ktoś by dopisał kod sieciowy dla OS3 i OS4, wiadomo że byłaby pełna specyfikacja jak gadać z serwem, a nawet bym dał kod PHP, żeby ktokolwiek mógł postawić serwa, może na ppa.pl?. Co Ty na to?

Jestem jak najbardziej za.

uściślijmy wymagania minimalne: A500, 512 kB, Kick 1.3?

Jeżeli jesteś w stanie napisać grę pod takie wymagania sprzętowe to byłoby super. Jeżeli wymagania byłyby większe to też nie widzę problemu. Dla mnie najważniejsze jest, żeby taka gra wogóle powstała.
[#10] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #9

Dlatego chciałbym się Ciebie zapytać jakie powinny być wymiary kostek dla rozdzielczości: 640x256, 640x480, 1024x768 i wyższych bo chciałbym już je zacząć rysować. No chyba, że mogą pozostać kostki 13x13, które są czytelne nawet na ekranie w 1024x768 choć nie ukrywam, że mogłyby być troszkę większe.

Rozumowałem tak: Zacznijmy od 640 x 256. Czcionka musi być w miarę czytelna, możemy zacząć od systemowego topaza/8. Potrzebujemy 7 pikseli na duże literty + 1 px na ogonki + 2 px z góry na kreseczki. Do tego po pikselu odstępu od ramki no i sama ramka. Razem 14 px. Uważam bowiem, że nie ma powodu do rezygnacji z polskich znaków. Jeżelibyśmy chcieli trzymać się kwadratu, to powinny być kostki 28 x 14, ale uważam, że w HiRes lepiej będą wyglądać nieco smuklejsze prostokąty, proponuję 20 x 14. Ramki można zrobić "3D", jak w gadżetach systemowych pod AmigaOS 3.x. Wtedy mamy 32 znaki w jednym wierszu, w praktyce jeden wypadnie na ramki okna, ale chodzi o wielkość orientacyjną. Konsekwentnie dla 640 x 480 proponuję kostki 20 x 20, ten sam rozmiar spokojnie można zachować dla 800 x 600. Można jeszcze pomyśleć o kostce 32 x 32 dla rozdzielczości wyższych. Większych nie ma co, bo nawet jeżeli ktoś ma monitor 27" to przecież nie po to, żeby wszystko było większe, tylko żeby się więcej zmieściło.

Jeżeli jesteś w stanie napisać grę pod takie wymagania sprzętowe to byłoby super. Jeżeli wymagania byłyby większe to też nie widzę problemu.

Na pewno byłoby prościej, gdyby gra wymagała systemu 3.0, możnaby wtedy skorzystać z datatypów i paru innych udogodnień. Poza tym jeżeli będziemy później bawić się w opcję sieciową, nie ma chyba stosu TCP/IP działającego pod sysem 1.3. Wymaganie AGA nie ma większego sensu, skoro gra będzie działać pod WB. Zakładamy, że grafiki będzie można podmieniać, więc każdy sobie może np. narysować grafikę pod własną paletę Workbencha w 64 kolorach. Mimo to można napisać grę tak, żeby działała pod 1.3. Wymaga to po prostu więcej pracy i będzie się wiązało z pewnymi ograniczeniami (np. ograniczenie formatu grafiki do IFF ILBM + ręczne jej ładowanie z pliku).
[#11] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #10

Czy będzie wersja dyskietkowa bez bawienia się samemu? Bo wielu z nas takiej wersji oczekuje pomysł
[#12] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@parallax, post #11

Zrobienie wersji dyskietkowej gry chodzącej pod systemem jest trywialne. Robisz bootującą dyskietkę z okrojoną wersją Workbencha i uruchamiasz grę z startup-sequence.
[#13] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #12

No, ale nie pod system, ale to dużo roboty zdaje się? pomysł
[#14] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@parallax, post #13

No, ale nie pod system


Po pierwsze każdy może podjąć ideę Leona i zrobić swoją wersję gry, np. ładowaną z dyskietki po sektorach. Po drugie moja wersja będzie z otwartymi źródłami i każdy na ich bazie będzie mógł sobie zrobić swoją wersję gry, np. ładowaną z dyskietki po sektorach. Ty też możesz wybrać jeden z tych dwóch wariantów .
[#15] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #14

@ Leon:
Ciekawy pomysł, choc przyznam, że nie gustuję w tego typu grach.

@ Krashan:
Będziesz pisał/programował grę? Hmm... (nie, nie wyślę Ci scenariusza ), ale czy to oznacza, że DB "dobił do portu" gotowy produkt?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2012 18:11:15 przez Ender
[#16] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Ender, post #15

Myślę, że to będzie w ramach odpoczynku od DB3 pomysł
[#17] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Ender, post #15

ale czy to oznacza, że DB "dobił do portu" gotowy produkt?


To nie ma nic wspólnego z DB3. Taka gra to dość prosty i nieabsorbujący projekt, tym bardziej że liczę na grafikę od Leona i być może ktoś też przygotuje sample dźwiękowe do spadania kostek, odgadnięcia hasła itp. Tyle tu na forum inicjatyw tworzenia gry, więc liczę, że jak będzie kod, to się graficy i muzycy przyłączą. W zespole siła.
[#18] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #1

Muzyka:
W tym temacie na razie nic nie robiłem. Można tymczasowo podłożyć jakiegoś MODa z miłą dla ucha melodią czy odgłosami natury np. śpiewem ptaków lub cały katalog z losowym wybieraniem utworu.


Mam kolekcję dźwięków "przemysłowych" w swoich zbiorach. Myślę, że dałoby się z tego wyłuskać zestaw sampli nadających się na oprawę tej gry. Może jakiś modulik i tło naśladujące do tego dało by się sklecić? Zobaczymy.

Musiałbym wiedzieć ile to ma być dzwięków i jakie zdarzenia miały by reprezentować, np. ruch suwnicy, pracę ozdóbek (robotników) - jakieś dźwięki łopaty itd., upadek "ładunku"... itd.

Ciekawy pomysł :)

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2012 22:22:10 przez mccnex
[#19] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #10

Mam pytanie o sposób realizacji wsparcia dla kick1.3. ( To chyba najmądrzejsze zdanie jakie wymyśliłem dzisiaj :) ). Czy będą zupełnie oddzielne źródła dla kick1.3 czy jakoś inaczej to będzie zrealizowane ?
[#20] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@asman, post #19

Myślę, że najlepsza opcja dla 1.3 to NDOS i assembler :)
[#21] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@mccnex, post #20

Myślę, że najlepsza opcja dla 1.3 to NDOS i assembler :)


W przypadku powyzszej gry. AMOS wystarczy
[#22] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@mccnex, post #18

Mam kolekcję dźwięków "przemysłowych" w swoich zbiorach. Myślę, że dałoby się z tego wyłuskać zestaw sampli nadających się na oprawę tej gry. Może jakiś modulik i tło naśladujące do tego dało by się sklecić? Zobaczymy. Musiałbym wiedzieć ile to ma być dzwięków i jakie zdarzenia miały by reprezentować, np. ruch suwnicy, pracę ozdóbek (robotników) - jakieś dźwięki łopaty itd., upadek "ładunku"... itd.


Z modulikiem bym się raczej nie rozpędzał. Z dwóch powodów. Po pierwsze gra będzie śmigać na Workbenchu, co oznacza, że ulubioną muzykę każdy może odpalić sobie sam, swoim ulubionym playerem. Po drugie procedura odtwarzania moda na A500 ma niewiele wspólnego z procedurą odtwarzania tegoż samego moda na X1000, czy jak kto woli, Power Maku. Czyli trzebaby mnożyć wersje... Natomiast dźwięki: z suwnicy chyba zrezygnujemy, tak wynikało z tego co pisaliśmy z Leonem, na pewno będzie potrzebny jakiś krótki dźwięk zsuwających się i uderzających o siebie kostek. Celem ilustracji zagadnienia proponuję obaczyć grę "Cradle of Rome" (np. w wersji Flash), oczywiście nie sugeruję broń Boże zajumania czegokolwiek z niej, ale chodzi o wyczucie jakiego rodzaju dźwięk jest potrzebny. Do tego na pewno będzie potrzebny jakiś krótki skoczny dżingiel uświetniający odgadnięcie hasła. No i zastanawiam się, czy np. nie dać opcji upływającego czasu, wtedy można jakieś tykanie zegara, albo może taki zapętlony loop w rodzaju tego puszczanego w "Milionerach" w telewizji . Jeżeli chodzi o jakość, sugeruję, z myślą o nextgenach trzymać się 44,1 kHz @ 16 bit, odpowiednim zdegradowaniem do możliwości A500 już się zajmę... .
[#23] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@asman, post #19

Mam pytanie o sposób realizacji wsparcia dla kick1.3. ( To chyba najmądrzejsze zdanie jakie wymyśliłem dzisiaj :) ). Czy będą zupełnie oddzielne źródła dla kick1.3 czy jakoś inaczej to będzie zrealizowane?


No właśnie Leon się nie wypowiedział czy startujemy od poziomu AmigaOS 1.3 czy od poziomu AmigaOS 3.0. Nie ukrywam, że to drugie ułatwi i przyspieszy pracę. Bo pozostałe wymagania są znane - 512 kB pamięci, procesor 68000, chipset OCS. Te pozostałe sugerują system 1.3, ale można mieć w pięćsetce 3.0 (sam miałem...). Jeżeli jednak 1.3 to:
  • Może się znajdzie tu jakiś miszcz asma, który bazując na kodzie w C, dźwięku i grafice zrobi dedykowaną wersję na 1.3, bootującą z dyskietki NDOS i w ogóle. Możemy powspółpracować.
  • A może, zgodnie z sugestią gx-a znajdzie się jakiś miszcz Amosa, który to, co wyżej.
  • Jak się nie znajdzie, to cóż. Ja mogę popełnić wersję, która będzie działać na 1.3, część źródeł będzie wspólna, część oddzielna (grafę się być może wbije w binarkę) i odpowiedni makefile. Ale na pewno będzie to gra plikowa, odpalana z WB. A i ponieważ będzie pisana w C pod kompilator GCC 2.95.3, pewnie na gołej pięćsetce nie da się jej skompilować, będę krosował spod mosa i testował pod emulatorem...
[#24] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #23

Skoro jest projekt, są chętni do jego popełnienia to może reszta by zafundowała bounty z małym wsparciem - no chyba że to komercyjny projekt ma być ..
[#25] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@MaaG^dA, post #24

przeciez Leon kiedys tam obiecal wsparcie finansowe, jak mnie pamiec nie oszukuje
[#26] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@MaaG^dA, post #24

to może reszta by zafundowała bounty


Bounty? Bez jaj. Chyba po to, żeby współtwórcy się zastanawiali jak podzielić .
[#27] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@krashan_, post #10

Razem 14 px.


a nie lepiej zaokraglic do 32/16/8 px, a w przypadku klasyka wersja tylko full ekranowa, nawet jezeli pod OS ;). A swoja droga, to az prosi sie o grafike wektorowa (kostki z literami) na tle bitmap :).
[#28] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@Leon, post #4

Dopiero teraz zauważyłem linki do alfabetów w większej liczbie kolorów...

Jaka liczba kolorów ograniczałaby grafikę w przypadku wersji dla OCS/ECS?
Da się w 64 kolorach zrobić?

Można by się wówczas targnąć na coś zbliżonego do wariantów, które Leon proponuje na mocniejsze konfiguracje? pomysł
[#29] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@mccnex, post #28

Da się 32+ehb i masz 64. Mozna nawet w HAM zrobić ale tutaj pewnie braknie miejsca na dyskietce.

Benedykt Dziubałtowski
[#30] Re: The Crazy Crain - pomysł gry na klasyka

@gx, post #27

a nie lepiej zaokraglic do 32/16/8 px, a w przypadku klasyka wersja tylko full ekranowa


Kod będzie się automatycznie dostosowywał do rozmiarów kostek. Planuję to zrobić tak, że ułożenie kostek na źródłowej grafice będzie ściśle określone. Wtedy rozmiary kostki gra może określić wprost z rozmiarów rysunku. Wersję pełnoekranową zawsze możesz dodać dysponując przecież kodem, nie ma z tym wiele pracy.

A swoja droga, to az prosi sie o grafike wektorowa


Widziałeś kiedyś wektorowe czcionki w rozdzielczości 640 x 256? Jeżeli nie, to polecam, to pouczające doświadczenie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem