[#121] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@MDW, post #120

A do wyświetlania 50 obrazków na sekundę OCE/ECS/AGA jak najbardziej się nadają. Powiedziałbym, że są do tego wręcz stworzone

No ale skoro jest możliwość animacji w 50 FPS, to znaczy że problem nie jest z wydajnością grafiki, tylko z mocą obliczeniową procesora i ew. koprocesorów (graficznych, matematycznych), które tę scenę liczą.

Przepustowość grafiki w Amigi 1200 jest wysoka. Komputer ten przypadł na okres popularyzacji VGA i S-VGA na platformie PC.

Zaznaczam, że na grafice 3D się kompletnie nie znam, tylko na grafice 2D.

czy to nie jest tak, że AKIKO ma sens przy 020 (zwłaszcza bez fastu), a przy porządniejszym 030 już się nie opłaca go używać, bo na CPU jest szybciej?

Ale właśnie wspomniany przeze mnie Kefir sugerował, że AKIKO jest nieprzydatne na procesorze M68020, w Amidze CD32.

Rolą tych układów jest konwersja pikseli z formatu Chunky na Planar, tak że oba formaty są kopiowane z tą samą prędkością na bitmapę docelową (ok. 7 milionów pikseli na sekundę).

Moim zdaniem nie docenił tych układów, a przecież jak znalazł przydałyby się do stosowanej przez niego grafiki 3D na procesorze M68020 - choćby celem przyśpieszenia zapisu pikseli po indeksach kolorów.

Pewnym wytłumaczeniem jest, że stosował pamięć FAST, której nie ma standardowo w Amidze CD32. I faktycznie niektórych danych mógł nie wczytać do standardowych 2MB pamięci.

A1200 też w standardzie nie ma FAST, choć rozszerzenia o tę pamięć są dużo bardziej popularne i dostępne aniżeli w przypadku CD32.

Jeśli chodzi o różnice pomiędzy dwoma platformami:

1. Amiga 1200 + FAST
2. Amiga CD32

To wydaje mi się, że obie mają inne atuty. W pierwszej konfiguracji mamy więcej szybkiej pamięci, natomiast w drugiej mamy szybszą konwersję Chunky do Planar oraz pamięć CD-ROM (700MB), która pozwala doczytywać dane.

Z kolei M68030 już daje Amidze 1200 dużo więcej, choć nadal Amiga CD32 stock mocno drepcze po piętach, bo konwersja jest naprawdę szybka.

Generalnie gdy dziesiątki lat temu dostaliśmy szybsze procesory to cała ta architektura amigowych układów graficznych nie tylko przestała być zaletą ale wręcz stała się ogromną kulą u nogi.

Wszystko szło przecież do przodu, był rozwój zarówno po stronie PC jak i Amigi. Nie rozumiem dlaczego to rozgraniczać. Komputery klasy IBM PC miały też coraz szybsze procesory - 80286, 386, 486, później Pentium. Układy graficzne, podobnie jak w przypadku Amigi, miały kolejne generacje - Hercules, CGA, EGA, VGA, S-VGA.

One tez miały swoje wady mimo niezaprzeczalnych zalet.

Amiga miała trzy podstawowe generacje Chipsetu, ale modeli było więcej, o różnych możliwościach oraz opcjach rozbudowy: OCS, ECS, AGA, Zorro II, Zorro III. Karty graficzne typu Picasso w dużych Amigach można było wpiąć od razu. Ale małe Amigi też zostały wyposażone w port rozszerzeń.

Jeżeli natomiast kolega ma na myśli lata późniejsze, to rzecz jasna nie pojawił się nowy model Amigi klasycznej. Zamiast tego posiadacze (szczególnie dużych) Amig dostali nowoczesne karty turbo z procesorami PowerPC, oraz karty graficzne Blizzard Vision PPC i Cyber Vision PPC.

Ja też pamiętam tamte lata, mimo że nie było mnie stać na te karty w roku 1998.

Ja też używałem Amigi jako swojego podstawowego komputera oraz oprogramowania na Amigę, który był dostarczany na płytach CD ACS i MA. Uważam, że wsparcie Amigi przez programistów było wówczas na poziome zbliżonym do PC i najbardziej popularnego systemu Windows 95. Pamiętam, bo kupowałem wtedy też Gamblera i on też miał płytę okładkową CD.

Z perspektywy czasu były to bardzo miłe dla mnie lata. Nie żałuję, że byłem z przyjaciółką na dobre i na złe. I cieszę się, że byli ludzie, którzy redagowali MA i ACS, a później i czasopismo eXec. Dzięki ich pracy miałem stałe źródło informacji o Amidze.

Wiem, że kolega bardziej poszedł w stronę Amigi NG. Ja mam taki sprzęt (Sam440ep), ale radość daje mi obcowanie z Amigą 1200 z CD. Dzisiaj wydaje się to sprzęt hobbistyczny, ale ja bardzo lubię system Amigi oraz kolekcjonować i grać w oryginalne wersje gier.

Pozdrawiam serdecznie.
2
[#122] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@Hexmage960, post #121

Po co powielać ten temat. Przy procesorze 68k 030 akiko jest niepotrzebne. Bez dyskusji.!
3
[#123] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@djpiotrs, post #122

Po co powielać ten temat. Przy procesorze 68k 030 akiko jest niepotrzebne. Bez dyskusji.!

Ja się z tym zgadzam, ale chodziło o procesor 68020.
[#124] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@djpiotrs, post #122

A gdyby 020 miało 50 mhz to też?
[#125] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@djpiotrs, post #122

No nie wiem, ten od The Beast robil testy na tej swojej 68030 70 MHz.
I jakas tam roznica z Akiko byla, wszystko zdaje sie zalezy od tego jak Akiko mialoby byc wykorzystywane.
Akiko nie jest do konca rozpracowane, bo kiedys po prostu nie bylo tego jak zrobic, bo to konsola.

link
[#126] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@Don_Adan, post #125

Moim zdaniem Kefir za bardzo skoncentrował się na wykorzystaniu sztywnych założeń konstrukcyjnych i przez to odrzucił AKIKO, które na pewno mocno pomogłoby mu w grafice 3D.

Chodzi też o to, że Commodore Amigą CD32 chciało w końcu zerwać z programowaniem stricte sprzętowym, wprowadzając szybkie funkcje graficzne po indeksach pikseli do systemu.

Według mnie nie warto dzisiaj pisać NDOSów, czy programów które zakładają bardzo wąski zakres konfiguracji. Po to powstały szybsze nośniki - twarde dyski, CD-ROM do Amigi, lepsze procesory z rodziny M680x0, rozszerzenia pamięci, które w 100% przypadków są naturalnym i często stosowanym rozszerzeniem Amigi.

WHDLoad nie powinien według mnie być używany do nowych gier.

Przykładów gier z własnymi instalatorami jest mnóstwo. Ponadto w CD32 (oraz mojej pierwszej Amidze - CDTV) programy i gry muszą być odpalane spod systemu. To zresztą wyrobiło we mnie tę opinię.

Karty graficzne i dźwiękowe są mniej popularne, aczkolwiek powstały interfejsy programistyczne do ich obsługi i jeżeli ktoś je obsłuży - jest to bardzo dobry bonus.

Aczkolwiek Amiga posiada swoje podstawowe komponenty, z których można korzystać. Wyjątek stanowią systemy nowej generacji, które tych komponentów nie posiadają - mają natomiast swoje indywidualne podzespoły oraz funkcje do ich obsługi.

Z pewnych względów jednak ciężko się pisze uniwersalne programy dla Amigi klasycznej i NG - ponieważ AHI, Picasso96API, czy CGX mają wysokie wymagania.

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2025 02:56:24 przez Hexmage960
1
[#127] Re: Jump! (Amiga Yoomp)

@Hexmage960, post #126

Pomijając oryginały na CD32, to największą furorę robiły składanki pirackie, które odpalały te NDOS'owe gry przez whdload ;)
[#128] Re: Zapowiedzi nowych gier
Od kiedy 15-18 fps to jest płynnie??.
[#129] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #128

Od 95 roku gdy grało się na gołej 1200 w glooma fears alien breeda czy cytadelę;) ale wracajac do tomb raidera to zadziwiająco dobrze dziala. Przy pixelach 2x2 mógłby być grywalny na tej konfiguracji

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2025 11:21:17 przez marggines
3
[#130] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #128

Dla każdego kto grał w gdy 3d od samego początku ich powstawania. Każdy kto grał w Dooma kiedy wyszedł uważał 18 klatek za mega płynna rozgrywkę.
7
[#131] Re: Zapowiedzi nowych gier
według perlpexity:
Procesor ARM7TDMI przy taktowaniu 16,8 MHz osiąga 15 MIPS, co jest zgodne z jego ogólną charakterystyką wydajności wynoszącą 0,9 MIPS/MHz. Jest to wydajny procesor o niskim poborze energii, który znalazł szerokie zastosowanie w urządzeniach przenośnych i systemach wbudowanych.
[#132] Re: Zapowiedzi nowych gier

@synth, post #131

Tam są dwa procesory, gość ostro w asm optymalizował.
[#133] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #128

Ja nie wiem nawet jakbte klatki liczyć. Po prostu gram. Kiedyś cytadele ma a500 sie grało nawet wtedy nie wiedziałem co to fps. Myślałem że tak ma być.
Teraz na ps5 sami maniacy "nie da sie grać na 30 fps", "kiedy 4k 60fps"
Ja tambpo prostu gram i nie zwracam uwagi na jakieś fpsy. Chyba że na ps5 gry by cieło jak na amidze 500 cytadela szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2025 20:49:23 przez Biegu86
4
[#134] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Biegu86, post #133

Wg mnie te zwiekszanie liczby FPSow wynika ze wzrostu rodzielczosci.
Kiedys zwykly kinowy obraz byl wyswietlany z predkoscia 24 FPS i wystarczylo. Ale to byl analog.
Wraz z rozwojem obrazu cyfrowego ktory jest generowany sprzetowo na ktorym praktycznie nie ma
naturalnego rozmycia, rozmycie to trzeba kompensowac czestotliwoscia odswierzania.
Jakis czas temu czytalem artykul w ktorym niektorzy gracze wymagaja stabilego odswierzania na poziomie 300 FPS z hakiem by dalo sie grac.
Co ciekawe, artykul ten przeczytalm zanim o tym napisalem, nawet chyba w tym watku (edit: znalazlem, post #104), ze takie odswierzania beda norma.

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2025 21:11:30 przez Phibrizzo
1
[#135] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Phibrizzo, post #134

Ja mam podejrzenia, że te setki FPS wymagane przez niektórych graczy biorą się stąd, że jeśli karta graficzna generuje obraz całkowicie (co do fps) niezależnie od monitora, to co pewien czas (rzędu dziesiątek lub setek milisekund) możemy obserwować nierównomierności w wyświetlaniu psujące całość efektu. Przykładowo monitor wyświetla przykładowo 50 fps, a karta graficzna 69,5 fps, tu muszą się pojawiać problemy. Im więcej setek fps, tym mniej zauważalne są takie artefakty.
A wystarczy synchronizować ramki monitora z ramkami generowanymi przez kartę. Nie trzeba setek fps.
1
[#136] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Phibrizzo, post #134

niektorzy gracze wymagaja stabilego odswierzania na poziomie 300 FPS z hakiem by dalo sie grac.

To podobnie jak z megapikselami w telefonach. Uczepili się tych megapikseli od przeszło 20 lat żeby bardziej zachęcać do zmiany sprzętu.
1
[#137] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Phibrizzo, post #134

chłopie - ty mylisz odswieżanie z fps, to są dwie różne rzeczy.
a tak gadasz kocopoły i się ośmieszasz...
2
[#138] Re: Zapowiedzi nowych gier

@habit, post #137

Masz racje odswiuerzanie a FPS to dwie rozne wartosci.
Tyle ze na moj malutki rozumek widze to tak:
Zakaladajac ze mamy odswierzanie na poziomie dajmy na to 60Hz i maly FPS w grze to widzimy ze obraz skacze.
Zwiekszenie FPSow powoduje to ze ruch staje sie plynniejszy. Tyle tylko ze dalsze zwiekszanie FPSow
powyzej odswierzania nic juz nie da bo po co te dodatkoe klatki jesli odswierznie za nimi nie nadarza.
Dlatego nalezy zwiekszyc odswierzanie.
Zwiekszanie odswiarzania bez FPSow powoduje tylko to ze obraz jest jakby przyjemniejszy dla oka i mniej sie meczy.
Tyle tylko ze kilka klatek pod rzad bedzie takich samych.
Teoretycznie jedno i drugie powinno wiec isc w parze.

Druga sprawa to to ze obecnie obrazy generowane w grach na wysokich rodzialkacha sa badzo ostre oraz bogate
w bardzo duza ilosc szczegolow na ktorych trzeba sie skupiac. Nawet to co jest bardzo daleko w perspektywie od gracza.
A to jest wrecz nienaturalne.
I to jest wg mnie powoduje ze przy bardzo wysokim dynamizmie gier powoduje ze podczas gry odbierane to jest jako cos nieprzyjemnego w odczuciu.
I stad wlasnie ten ped ku FPSow i odswierzaniu.

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2025 10:45:00 przez Phibrizzo
2
[#139] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Phibrizzo, post #138

Zwiekszanie odswiarzania bez FPSow powoduje tylko to ze obraz jest jakby przyjemniejszy dla oka i mniej sie meczy.


No akurat tak było w CRT, bo w LCD żadnego migania związanego z odświeżaniem i tak nigdy nie ma...
[#140] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Jacques, post #139

Dlatego w poscie #134 przyrownalem obecny obraz do dawnego kinowego.
[#141] Re: Zapowiedzi nowych gier

@amikoksu, post #136

Właśnie szukam jakiegoś szybkiego laptopa pod WinUAE i patrzu i widzu, że wyświetlacze mają jakieś dziwne odświeżanie. 144 Hz. A tak naprawdę, czy to tylko taka magia liczb i wciskanie kitu.
[#142] Re: Zapowiedzi nowych gier

@koczis, post #141

144hz to jest jak najbardziej normalne odświeżanie w dzisiejszych czasach.
[#143] Re: Zapowiedzi nowych gier

@rbej1977, post #142

Podejrzewam, że jest to ściema i tylko podświetlanie obrazu ma taką częstotliwośc, a ekran ma odświeżanie na poziomie 60 fps w tych tańszych laptopach. W tych droższych może jest tak naprawdę.
[#144] Re: Zapowiedzi nowych gier

@koczis, post #143

Najbardziej 144hz widać w gierkach 2d z bardzo szybkim scrollem. Jak kamera pedzi za szybko i są nagłe zmiany kolorów w tle, np z prawie jasnego do prawie czarnego, to zobaczysz bardzo brzydkie smużenie na 60hz, którego nie zauważysz na 144.
1
[#145] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #144

Może jest intrerpolowane i smużenie znika. Tak czy siak w krótce się przekonam na własnej skórze. Hehe

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2025 15:22:48 przez koczis
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem