[#1] Hexmage960 - nowy silnik do realizacji gier
...
2
[#2] Re: Zapowiedzi nowych gier
Hej, z radością zawiadamiam, że opracowałem mój nowy silnik, który posłuży mi do realizacji gier.

Na pierwszy rzut obrałem gry oparte na automacie komórkowym. Pierwszą grą będzie klon Boulder Dasha. Pierwotnie nazwałem go Zaczarowana Kopalnia, ale myślę też nad tytułem WB Rocky, ze względu na środowisko w którym działa.

Postaram się w krótkim czasie udostępnić grywalną produkcję. Z ustalonych 5 punktów pracy została finalizacja logiki oraz dorobienie czyszczenia klocków:

1. Struktura klocka, 100%
2. Rysowanie klocków, 90%
3. Logika klocków, 75%
4. Animacja, 100%
5. Okno, 90%

Poniżej zrzut ekranu z oknem gry (jeszcze bez ramki). Elementy na planszy (piasek, kamienie, diamenty) są losowane według rozkładu procentowego.

Dodatkowe elementy jak ogniki, ameba czy magiczna ściana są planowane, być może w późniejszej wersji - po przygotowaniu grafiki i logiki tych elementów.

Ta grafika używa 8 kolorów z Workbencha.

Animacja klocków jest już przygotowana.

Serdecznie pozdrawiam.

6
[#3] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #2

Gdybyś miał pierwszą wersję działającego silnika na jednej planszy, to wrzuć jako .adf, tak będzie najprościej dla testujących/oczekujących OK
1
[#4] Re: Zapowiedzi nowych gier

@karolb, post #3

to wrzuć jako .adf, tak będzie najprościej dla testujących/oczekujących

Hexmage ma awersje do wypuszczania swoich gier w formacie bootojacej dyskietki, więc będziesz musiał sobie sam taki adf spreparować.
1
[#5] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #2

Ten Magazynier to skończyłeś go bo sam nie wiem tyle o tym było pisania ?
2
[#6] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Dorian3d, post #5

https://aminet.net/package/game/think/Magazyn
[#7] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mailman, post #6

Galante OK
[#8] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Dorian3d, post #5

Ten Magazynier to skończyłeś go bo sam nie wiem tyle o tym było pisania ?

Myślałem, żeby zaimplementować Sokobana (Magazyniera) na tych okienkach w pierwszej kolejności.

Padło jednak na klon Boulder Dasha, dla pewnej odmiany. Chciałem w następnej kolejności przenieść też Magazyn w ramach automatów komórkowych.

Mailman podał wersję, która była dosyć zaawansowana. Brakuje jej kilku elementów z wcześniejszych wersji.

@KarolB, Norbert

Dzięki za przypomnienie o ADF, choć ja jeśli już testuję grę w WinUAE, to wybieram opcję "zainstaluj dysk z pliku LHA" tego programu. Uważam, że ta opcja jest tak samo wygodna jak ADF.

@Mailman

Uważam, że wyodrębnienie wątku było dosyć wczesne. Ja chciałem w "Zapowiedziach gier" wrzucić jeden post z informacją o tworzonej grze, nie robić częstych aktualizacji.

No, ale dobrze, wrzucę tutaj tę grę. Obecnie nie mam i tak czasu na częste odpowiedzi. Chciałem dziś i jutro dokończyć i wrzucić działający silnik z poziomem/poziomami - i nie chciałbym dyskutować za często, bo to mnie bardzo rozprasza.

Z tego co widzę moja zapowiedź gry została potraktowane raczej mało wiarygodnie. Ludzie się zmieniają, zdrowieją, w tym i ja. Wrzuciłem info, bo jednak poprawa u mnie w pracy jest bardzo duża. Może jeszcze nie 100% dobrze, ale lepiej.

Czy mógłby Pan napisać, dlaczego wyodrębnił Pan wątek (i jeszcze tak ogólny)? Napisałem jeden post z zapowiedzią gry w odpowiednim miejscu. Ani nie zrobiłem Off-topica, ani spamu.

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2024 21:03:22 przez Hexmage960
[#9] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #2

Dobra wiadomość Hexmage960OK Baw się i umieszczaj tu grywalne wersje. Jak udostępnisz wersję adf to masz na 100% gwarancję, że obadam i coś napiszę. Pozdrawiam
[#10] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #8

Dzięki za przypomnienie o ADF, choć ja jeśli już testuję grę w WinUAE, to wybieram opcję "zainstaluj dysk z pliku LHA" tego programu. Uważam, że ta opcja jest tak samo wygodna jak ADF.

Jeśli gra będzie w jednym pliku i nic więcej nie będzie wymagać - to tak.
W innym przypadku, bootujaca dyskietka z wszelkimi plikami, bibliotekami, fontami jest najlepszym rozwiazaniem
[#11] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #2

Ta gra będzie działać w okienku Workbencha?
[#12] Re: Zapowiedzi nowych gier

@amikoksu, post #11

Ta gra będzie działać w okienku Workbencha?

Tak, już działa. Celem jest, żeby działała na każdym systemowym ekranie Intuition. Nawet radzi sobie w pojedynczym buforowaniu.

Planuję dostosować grafikę też do 16 kolorów z WB.

@Norbert

Większość nowych gier z Aminetu nie jest w formie ADF. Ten serwis preferuje zdecydowanie LHA i odradza ADF/DMS. Czasy się po prostu trochę zmieniły.

Jeżeli gra wymaga systemowych plików to wygodnie jest mieć je na partycji systemowej aniżeli na dyskietce. Bo to są biblioteki współdzielone. Dotyczy to też czcionek, urządzeń i innych plików. Ja ustawiam sobie w WinUAE DH0: na System z ADF/LHA z Workbenchem i DH1: na archiwum LHA z grą.

Na mojej Amidze 1200 z HDD też mam tak ustawione.

No, ale skoro jest takie życzenie, to się dostosuję. Na szczęście gra nie wymaga dużo miejsca. Rozumiem, jeżeli ktoś posiada Amigę 500 i nie ma dysku twardego. Choć gra wymaga OCS i systemu Amiga OS 3.0 (miałem taką konfigurację - Amiga CDTV).

Jeżeli gra wymaga np. Amiga OS 4.0 to wszyscy chyba chcą LHA.

Tak jak pisałem, mam Amigę 1200 z HDD i celuję w taki target. Dzięki alokacji systemowej zachowuję kompatybilność z innymi modelami Amig.

@WojosRetro

Dziękuję. Wrzucę grę z poziomami, myślę że gra się spodoba.

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2024 12:52:01 przez Hexmage960
1
[#13] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #12

Większość nowych gier z Aminetu nie jest w formie ADF. Ten serwis preferuje zdecydowanie LHA i odradza ADF/DMS. Czasy się po prostu trochę zmieniły.

Jest wręcz odwrotnie niż piszesz.
Dawniej zalecane było lha, a w ostateczności DMS.
Teraz częściej jest ADF.

A że lubisz stosować systemowe rozwiązania, to dołącz skrypt instalacyjny korzystający z INSTALLERA do instalacji gry na HDD i tworzenia dyskietki bootujacej dla użytkowników chcących mieć grę na dyskietce, jeśli nie chcesz tworzyć ADF.
Takie rozwiązanie będzie najbardziej zgodne z twoim przekonaniem.
2
[#14] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Norbert, post #13

Jest wręcz odwrotnie niż piszesz.
Dawniej zalecane było lha, a w ostateczności DMS.
Teraz częściej jest ADF.

Pisząc "czasy się zmieniły" miałem właśnie dokładnie to na myśli.

Wiem, że ADF "rządzi" od pewnego czasu.

Z mojej strony wszystko OK - zgodziłem się już na proponowane przez Ciebie i kolegów rozwiązanie z ADF.

Co do skryptu, to najpewniej przygotuję. Masz rację, że lubię takie rozwiązania.

Około rok temu nauczyłem się już pisać te skrypty w Installerze i przygotowałem testowy instalator.

P.S. Moja gra korzysta z dobrodziejstw systemu i jest przeznaczona na uruchamianie podczas pracy z Amiga OS.

Namawiam osoby, które nie poznały jeszcze systemu i LHA, żeby się z tym zapoznały. Warto, zważywszy że nowe gry na Amigę rzadko teraz polegają na bootowaniu z dyskietki.

W latach 1990-1993 było to bardzo powszechne wśród komercyjnych hitów. Ale już wtedy istniały programy, które korzystały z systemu - np. dyski Freda Fisha i takie programy jak DirWork. Były też gry jak MechFight.

Jako właściciel CDTV się o tym przekonałem.

W latach 1995-2001 jednak normą były gry pobierane z Aminetu, bądź na płytach CD.
[#15] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #14

Za to w latach 2022+ normą są gry pokazujące jak największą ilość kolorów, jak najwięcej animacji i łamiące wszelkie granice amigowych 16-bitów. I to na 512KB + 512 KB

Robert, dokończ sobie silnik, stwórz na jego podstawie grę, a na końcu będziesz się martwił jak ją dystrybuować. LHA jest typowe dla takiego softu, ale przykładowe dodatkowe czcionki w FONTS trzeba sobie wrzucić ręcznie. Installer jak najbardziej tu by pasował.
2
[#16] Re: Zapowiedzi nowych gier

@tukinem, post #15

ale przykładowe dodatkowe czcionki w FONTS trzeba sobie wrzucić ręcznie

dlaczego? przecież czcionkę można otworzyć z dowolnego katalogu ... a najlepiej z "PROGDIR:fonts/name.font"
1
[#17] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Norbert, post #13

Potwierdzam, od połowy 1996 miałem neta i pamiętam, że pliki na Aminecie były pakowane lha.
Nawet słynna seria Freda "Fish Disks" była pakowana lha.


https://aminet.net/package/misc/fish/fish-0029
[#18] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Rafael/ARMO, post #16

dlaczego? przecież czcionkę można otworzyć z dowolnego katalogu ... a najlepiej z "PROGDIR:fonts/name.fon

Ale Roberta nie przekonasz.
Nie może być tak, według niego, że biblioteki czy fonty są w katalogiu z grą.
One muszą być, według niego, na "swoim" miejscu na dysku systemowym, (nie bez powodu cały czas podkreśla żeby jego gry odpalać z HDD) aby bez potrzeby nie zajmować dodatkowego miejsca oraz inne zeby inne programy, gry mogły z nich korzystać.
2
[#19] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Norbert, post #18

Ale czy to jest złe podejście? Różnie można patrzeć na mądrości tego gościa, ale tu akurat ma rację. Najlepszy OS na świecie, tak świetny, że aż przez większość olewany. Warto promować dobre nawyki, szczególnie w czasach, gdy (nie)posiadanie HDD i jego pojemność nie są żadnymi przeszkodami.
[#20] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Norbert, post #18

Ale przeciez jest proste rozwiazanie takiego "problemu".
Program moze sprawdzac obie sciezki.
Wtedy, i hexmage bedzie szczesliwy, i ten kto nie lubi przekopiowywac kazdych nowych fontow do Fonts:
Przeciez to jest banalne do zrobienia i bardziej uniwersalne.
Sam tak robilem, ze playery sprawdzaly 2 sciezki, gdzie mogla byc zapisana konfiguracja.
[#21] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Don_Adan, post #20

Ja miałem inny problem, ale też związany z czcionkami. Pobrałem bodajże CrunchyDAT, który nie startował bez pliku z konkretną nazwą fontu w katalogu z programem, a że nie miałem tego fonta, to wrzuciłem mu byle jaki, zmieniłem nazwę na tą, o którą program wołał o voila
[#22] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Don_Adan, post #20

Zgodnie z zapowiedzią wrzucam grywalne demo gry WB Rocky. Gra jest w pełni grywalna, można zbierać diamenty, jest interakcja z otoczeniem i animacja. Na górze ekranu wyświetli się informacja o liczbie zebranych diamentów (w tej chwili wyświetli się po zebraniu pierwszego diamentu).

Gra pobiera opcjonalne argumenty:
WBRocky FAST/S,SEED/N

Po włączeniu opcji FAST gra działa dużo szybciej. Polecam najpierw zagrać na standardowej prędkości.

SEED to tzw. ziarno generatora liczb losowych. Tutaj określenie ziarna pozwoli wygenerować inną planszę.

Bieżące demo gry możecie pobrać stąd: https://coreprogramming.pl/WBRocky/WBRocky.lha

Chciałem wrzucić archiwum możliwie szybko, stąd LHA. W wolnej chwili przygotuję też ADF.

Gra korzysta z własnej czcionki, jest w archiwum z grą (możliwe że potrzebna jest instalacja, czyli proste przypisanie). Poza tym powinna działać na OCS i wymaga systemu co najmniej 3.0.

Gra pyta o tryb ekranu. Można to pominąć naciskając po prostu przycisk "Let's go". Po zebraniu diamentów gra wyświetla komunikat i wychodzi. Można wyjść klawiszem ESC. Sterowanie klawiszami kursora.

Zapraszam do przetestowania.

Poniżej zrzut ekranu z gry:



Ostatnia aktualizacja: 23.07.2024 17:22:18 przez Hexmage960
5
[#23] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #22

EDIT już ok, miałem niekompletny WB. Teraz już działa w porządku.

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2024 17:53:40 przez mastaszek
[#24] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #22

Bardzo sympatycznie i sprawnie działa OK

Belkę chyba planujesz ukryć bo trochę razi?
Przy seed 1467 generuje plansze z 19 diamentami i nie da się ukończyć.
[#25] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ppill, post #24

Belkę chyba planujesz ukryć bo trochę razi?

Tak, na razie użyłem standardowej belki by łatwo wyświetlać pasek statusowy z liczbą diamentów.

Przy seed 1467 generuje plansze z 19 diamentami i nie da się ukończyć.

Seed będzie ustawione na sztywno. Tutaj można go ustawiać tylko dla testów.

W oryginalnym Boulder Dashu jest stały Seed dla każdego poziomu + są wstawiane proste figury geometryczne złożone z elementów gry (np. linia, prostokąt).

Dość łatwo mogę teraz dodać elementy jak ogniki, czy magiczną ścianę.

Ale najpierw muszę uzupełnić logikę spadających obiektów (powinny spadać również w bok w pewnych sytuacjach) oraz oczywiście dodać śmierć bohatera gdy kamień spadnie mu na głowę.

@Mastaszek

Dziękuję za przetestowanie gry.

Nie jestem pewien jakiego elementu Ci wcześniej brakowało, ale program powinien wyświetlać czego brakuje (są wstawione komunikaty).

@Wszyscy

Odnosząc się do poprzednich wypowiedzi, dziękuję za powyższą rozmowę o czcionkach oraz za trzymanie kciuków za projekt. Zrobię w razie czego przypis do katalogu z czcionką, tak praktykuje się też na dyskach Freda Fisha.
[#26] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #22

Gdyby porównać do Boulder Dash, to tam był skok postaci co kafelek, i gra była dzięki temu dynamiczna.

Tak samo z Robbo na Atari XL/XE, wszystko działo się w okamgnieniu.

Rozumiem że szlifujesz swoje umiejętności w programowaniu pod system amigowy, ale gra jest mało zręcznościowa.
[#27] Re: Zapowiedzi nowych gier

@karolb, post #26

Rozumiem że szlifujesz swoje umiejętności w programowaniu pod system amigowy, ale gra jest mało zręcznościowa.

Jeśli gra wydaje Ci się za mało dynamiczna, spróbuj włączyć opcję FAST podczas uruchamiania gry. Wpisz WBRocky FAST (+ enter). Właśnie po to przygotowałem tę opcję, dla graczy którzy wolą szybkie tempo rozgrywki.

Jest też przez to trudniejsza. Jak już dokończę logikę gry, dodam śmierć bohatera, elementy zręcznościowe powinny być bardziej widoczne.

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2024 23:46:26 przez Hexmage960
[#28] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #27

No i tutaj mnie masz! Mega OK

----edit

Dałbym opcję FAST jako domyślną :P

----edit2

Gra się nie kończy dopóki stoi się pod kamieniem po zebraniu ostatniego diamentu, ale to szczegół :)

----edit3

Postałem pod kamieniem dłużej i wyszedłem, gra się nie kończy.





Ostatnia aktualizacja: 24.07.2024 00:02:53 przez karolb
[#29] Re: Zapowiedzi nowych gier

@karolb, post #28

Dałbym opcję FAST jako domyślną

Zgoda, tryb ekranu i prędkość ruchu elementów powinny być zapamiętywane w pliku konfiguracyjnym. Ale pamiętaj, że to pierwsze publiczne demo, jeszcze dopracuję.

Gra się nie kończy dopóki stoi się pod kamieniem po zebraniu ostatniego diamentu, ale to szczegół :)

Wrzuć proszę zrzut ekranu, bo nie jestem pewien jak namierzyć buga.

EDIT: Dzięki za wrzucenie zrzutu ekranu. Już chyba wiem skąd jest błąd. Prawdopodobnie diament pojawił się w lokacji początkowej bohatera.

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2024 00:07:14 przez Hexmage960
1
[#30] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Hexmage960, post #29

Sorry, ale dałem zrzut po tym jak już trochę pochodziłem po planszy.

edit:

No właśnie, widocznie jak zebrałem ostatni który był pod kamieniem, to go nie zaliczyło. Czyli tak jakby zaliczało diamenty nie w momencie jak się na nie wejdzie, ale wtedy gdy się z nich zejdzie. Albo, wtedy i tylko wtedy, gdy nad diamentem jest kamień, to je zalicza po przejściu w inny kierunek.



Ostatnia aktualizacja: 24.07.2024 00:06:30 przez karolb

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2024 00:07:46 przez karolb
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem