[#31] Re: Dewelopment gry Sołtys

@KM_Ender, post #29

Ale Soltys to chyba ma byc gra wielojezykowa?
Robienie typowo polskich SFX nie ma sensu.
Chyba, ze do wersji CD.
Bo tak to podbije sie ilosc dyskietek minimum o 1 lub wiecej, zalezy ile takich SFX-ow by bylo.

A swoja droga ciekawe, ze maruda Selur, ma takie problemy z maruda soltysem.
1
[#32] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #31

Nie dorabiam innych dźwięków, niż te z oryginalnej wersji. No to jest specyficzna gra i trzeba wiedzieć jak grać, żeby nie stracić cierpliwości.

Podchodząc do danego przedmiotu nie klikamy na ziemii, tylko lewy klawiszem myszy klikamy na przedmiot tak, żeby jego nazwa pojawia się na belce. Wtedy Sołtys zawsze podejdzie do tego przedmiotu, chyba że wcześniej trzeba wykonać inną akcję, jak w pierwszej lokacji trzeba położyć kość do miski, lub w 4 lokacji dać kiełbasę psu. Dopiero gdy Sołtys jest blisko przedmiotu to klikamy prawym przyciskiem myszy, aby uruchomić daną akcję. To jest najlepszy sposób i ominiemy to jego "YY YY...". W oryginale tak jest i nie zmieniałem tego.

Nie wiem, czy jest sens wydawać na dyskietkach, bo to będzie jedna wielka sterta. Już gra ma 10 MB, a Bartesek będzie się trzymać modułów do 200 kB, więc ostateczny wynik będzie właśnie coś koło 10 MB właśnie. Będzie ktoś na tyle zawzięty, aby instalować 10 dyskietek? Bo jakoś nie mam głowy do tego, aby zabrać się za wypakowywanie z LZMA. Spakować spakuję, ale pod Amigą to wypakować po instalacji to wyższa szkoła...
[#33] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #32

Nie wiem, czy jest sens wydawać na dyskietkach, bo to będzie jedna wielka sterta. Już gra ma 10 MB, a Bartesek będzie się trzymać modułów do 200 kB, więc ostateczny wynik będzie właśnie coś koło 10 MB właśnie. Będzie ktoś na tyle zawzięty, aby instalować 10 dyskietek? Bo jakoś nie mam głowy do tego, aby zabrać się za wypakowywanie z LZMA. Spakować spakuję, ale pod Amigą to wypakować po instalacji to wyższa szkoła...

Nie ma. Myślę, że w obecnym czasie jest bardzo mało użytkowników A1200 tylko ze stacją dysków. Prawdopodobnie może ich być nie wiele więcej niż użytkowników Amigi X5000 w Polsce.
1
[#34] Re: Dewelopment gry Sołtys

@koczis, post #33

Moim zdaniem najlepiej pendrive z plikiem LHA + ewentualnie ADFy dla tych, co posiadają Goteka. Mamy przecież 2024 rok i to już się powoli kończy
[#35] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #34

I całą koszerność szlag trafił!
Ja nie wiem, że nie można tej gry zrobić na 0,5MB Chip.....
[#36] Re: Dewelopment gry Sołtys

@AD99, post #35

Nie zaczynaj
2
[#37] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #34

Moim zdaniem najlepiej pendrive z plikiem LHA + ewentualnie ADFy dla tych, co posiadają Goteka. Mamy przecież 2024 rok i to już się powoli kończy

Czy będzie wersja do pobrania za rozsądne pieniądze? Czyli cena gry minus pudełko, instrukcja, pendrive, przesyłka i czas potrzebny komuś na spakownie i wysłanie tego produktu (który kosztuje).
[#38] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #32

To jest bardzo proste, podawalem Ci jak to zrobic.
Jedyna rzecz, ktora musisz zrobic to stworzyc depacker do xfdmaster.library.
Na stronie Wanted Team-u, na dole jest paredziesiat depakerow w ASM.

link

Znasz na tyle ASM, ze sobie poradzisz bez zadnego problemu.
Tylko musisz dobra przegladarke uzyc bo to jest http a nie https
Jakbys mial jakies pytania to moge pomoc.
[#39] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #32

jak to bedzie 10 dyskietek, to ta gra bedzie kosztowac z 250zl... to kto to kupi ?

Jedyny sens to na jakims tanim nosniku, zeby se kazdy zgral na Amige i tyle.
[#40] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #34

Znowu dziwne podejscie masz.
Pendrive TO NIE JEST STANDARDOWE WYPOSAZENIE A1200.
A jak ktos ma A1200 z HD, a takich osob jest wiekszosc (i gra jest na taka Amige), to nie montuje Goteka, tylko korzysta z gier w wersji WHDload.
10MB bez problemu powinno sie na 4 dyskietkach zmiescic. Moze nawet na 3 dyskietkach.
[#41] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #40

Jak dla mnie najlepsza forma dystrybucji amigowego oprogramowania, to archiwum LhA. Do pobrania, najlepiej z jakiegoś serwera FTP, albo przez HTTP bez szyfrowania, wtedy można to pociągnąć bezpośrednio na Amigę. Wyjątkiem mogą być gry, w które da się grać tylko z dyskietek, bez możliwości zainstalowania ich na dysku twadym (O'rly? W 2024 roku?).
5
[#42] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #40

Dlatego myślę żeby na pendrive umieścić ADFy oraz LHA.

Cyfrowo nie ma szans do umieszczenia, bo z każdego sprzedanego egzemplarza LK Avalon będzie czerpać swoją dolę. To samo jest w wersji Scumm na PC fizycznie. Aby wypuścić cyfrowo musiałbym wszelki zysk dzielić z nimi, a póki co nie potrafię nawet ściągnąć pieniędzy z itch.io

Jeśli nauczę się rozpakowywać Installerem pliki spakowane LZMA to wtedy myślę, że może będzie mniej zajmować. Spakowałem to co jest teraz i wyszło 6MB. Nie ma sensu pakować w dyskietki fizyczne.

@Krashan: to już musiałby Retronics ogarnąć. W tym wypadku jest na odwrót. Grać można tylko z HDD ze względu na liczne ładowanie plików z dysku oraz na save'y gry.

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2024 20:39:04 przez tukinem
[#43] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #42

W momencie kiedy stawiasz sobie archiwum LhA za główny sposób dystrybucji, przestaje to mieć aż takie znaczenie ile gra zajmuje i nie ma sensu się użerać z pakowaniem plików jakimś LZMA, żeby urwać 5 procent wielkości pliku i pięciokrotnie zwiększyć czas rozpakowywania...

Rozejrzyj się jak ludzie instalują na Amidze oprogramowanie. Twardych dysków jak na amigowe potrzeby mają hektary. Prawie każdy ma sieć. Niech to nawet będzie plipbox, to ile czasu się będzie pobierać 10 megsów? Pięć minut, mały powiew retro . A to i tak dużo szybciej niż współczesne gry na PC instalowane z sieci. Pozostali cisną w Goteka, a ADF-y ściągają pecetem. Albo mają kartę CF/SD do wymiany danych z PC.

Raz się uparłem, że system AmigaOS 3.2 na mojej A1200 zainstaluję sobie z dyskietek, żeby "wczuć się w klimat". Sformatowałem 13 dyskietek, nagrałem na nie ADF-y skopiowane na Amigę po sieci z domowego FTP i poświęciłem sobotę na instalację. Tylko po to, żeby... rozwalić sobie stację dysków (jeszcze nie patrzyłem co tam padło, awaria mechaniczna). Więc się skończyło na przełożeniu karty SD będącej "głównym dyskiem" Amigi do peceta i instalacji spod UAE...

Dystrybuowanie gry z założenia instalowanej na HDD jako pliki ADF ma sens tylko dla Amigi która ma HDD i goteka/stację, ale nie ma sieci, ani SD/CF do wymiany danych. Moim zdaniem najwygodniejsze jest archiwum LhA, bo np. Aminet mamy od 32 lat i każdy chyba ogarnia.

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2024 21:07:00 przez Krashan
3
[#44] Re: Dewelopment gry Sołtys

@selur, post #39

A da się na CD i jakiś myk, żeby ruszyło na kartach graficznych? Wiem, ale ludzie mają dopasione Amigi, jest NG.
[#45] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #42

Ale co Ci da umieszczenie ADF-ow na pendrivie?
Nic.
Kupujacy musi miec dostep do sprzetu z ktorego bedzie mogl najpierw odczytac te ADF-y.
A potem je nagrac na dyskietki, albo przetransferowac na HD-ka 1200, i z pomoca RAD-u zainstalowac.
Podobnie kombinowal Kefir z Jump AGA, ale tez bylem przeciwny.
[#46] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Krashan, post #41

To ma byc wersja fizyczna, sprzedawana przez sklep, pewnie w pudelku, wiec lha w tej formie odpada.
[#47] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Krashan, post #43

No widac, ze nie uzywales LZMA, nie znam danych z tej gry, ale 50% lepsze pakowanie wzgledem lha jest calkiem prawdopodobne. Przeciez to jest kompresja lepsza od RARa.
[#48] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #47

10,7 MB spakowało do 6 MB. Nie chcę wydawać gry na około 8 dyskietkach bo jak Selur zaznaczył cena będzie odstraszać.

Co daje LHA na pendrive? Skoro mamy 2024 rok, to LHA kopiujemy sobie w PC na kartę CF/SD z Amigi a później pod Amigą rozpakowujemy. Można sobie również przesłać kablem NULL MODEM.

Co daje ADF? Kto będzie chciał, nagra sobie na dyskietki. Większość Amigowców raczej ma goteki moim zdaniem, więc najprościej jest podpiąć zakupiony pendrive do goteka i z niego sobie zainstalować grę z ADFów.

A prawda jest taka, że po tygodniu gra i tak pewnie trafi na chomika i każdy sobie ją pobierze za free. Na pewno też ktoś stworzy wersję WHDLoad i też puści w net. Są osoby, które zakupią box, a nawet nie zagrają w grę, bo kupią dla samego posiadania boxu na półce. Może z 5 wersji dyskietkowych wystawimy dla naprawdę takich Amigowców, co potrzebują akurat taką wersję, ale szczerze? Różnica cenowa może być taka, że przy różnicy 150zł za egzemplarz dyskietki/pendrive można już sobie kupić goteka i zamontować ok, racja
3
[#49] Re: Dewelopment gry Sołtys

@KM_Ender, post #44

żeby ruszyło na kartach graficznych


Jest taki myk, nazywa się E-UAE.
[#50] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #47

No widac, ze nie uzywales LZMA, nie znam danych z tej gry, ale 50% lepsze pakowanie wzgledem lha jest calkiem prawdopodobne.
Tukinem napisał, że LZMA spakowało grę z 10,7 do 6 MB. Nawet gdyby LhA miało na tych danych 0% kompresji, i tak nie masz 50% lepiej względem LhA. No i warto by zmierzyć różnicę w czasach dekompresji na Amidze. Bo to będzie bolało najmocniej.

Mając do dyspozycji nośnik wielkości pendrajwa, można gry w ogóle nie pakować. Za użyciem archiwizera przemawia wtedy możliwość zachowania amigowych atrybutów plików (czego LZMA pewnie nie daje), oraz wygoda operowania jednym plikiem. Można puścić LhA bez kompresji.
[#51] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #46

To ma byc wersja fizyczna, sprzedawana przez sklep, pewnie w pudelku, wiec lha w tej formie odpada.
Odpada, jeżeli upieramy się przy dyskietkach jako nośniku. Co w przypadku gry, którą i tak musisz zainstalować na HDD, jest średnio wygodne dla nabywcy.

No chyba, że chodzi o to, żeby pudełko w folii postawić na regał, a w grę ani razu nie zagrać. Ale wtedy to można równie dobrze dać puste dyskietki. Albo nic, kto się odważy zepsuć oryginalne zafoliowanie...
3
[#52] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #48

6MB to dosc slabo jak na LZMA, potrzebne by bylo 7 dyskietek.
No chyba, ze jakies dane sa juz czyms spakowane, i pakujesz podwojnie.

1. Zakladanie, ze ktos ma uzywac/posiadac PC-ta po to, zeby mogl zainstalowac Amigowa gre na Amige jest dziwne, jak dla mnie.
2. Zakladanie, ze ktos ma Goteka w A1200 z HD, tez jest dziwne, bo Gotek nie jest wtedy potrzebny. Tam sie uzywa WHDLoad i stacji dyskietek.
3. No i chyba przeceniasz obecnych Amigowcow w sprawie LHA, ze sobie poradza wtedy z instalacja. Na EAB i chyba na PPA tez bylo calkiem duzo watkow w stylu jak uruchomic "game.lha" na Amidze.

Co do ceny i do sposobu dystrybucji, to gre zawsze mozna wydac na dyskietkach i na pendrivie w roznej cenie.
To jest normalna praktyka, a nie tylko na pendrivie. Choc nie wiem ile kosztuje pendrive a ile 7 dyskietek.
Szczegolnie, ze jest calkiem spora grupa kolekcjonerow gier Amigowych w boxach i na dyskietkach.
A to ma byc gra multilanguage, wiec bedzie wiecej chetnych.
I zawsze mozna ograniczyc ilosc wersji dyskietkowej np do 50 lub 100 sztuk.
Limitowana wersja dyskietkowa sprzedaje sie zwykle bardzo dobrze.
[#53] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Krashan, post #43

Ja jestem fanem i użytkownikiem CD-ROMu w Amidze.

Przecież Amiga klasyczna oraz modele CDTV, CD32 to czasy CD-ROMów.

Gdyby w 1996 roku powstała aktualizacja Amiga OS na CD-ROMie, to Amiga pewnie przetrwałaby (o ile stać było ludzi na Amigę 4000T).

Sołtys i wszelakie obszerne przygodówki powinny być wg mnie dystrybuowane na CD. Dyskietki są bardzo OK, ale do mniejszych wydawnictw.

Ja zgrywam sobie dyskietki od kilku lat bez problemów. AMOS, Valhalla 1-3, Deluxe Paint V, Lemmings 3, Worms DC, Gloom Deluxe, Alien Breed 3D II, Settlers, Dune II, Data Store itp. Wszystko zainstalowałem z dyskietek. Stację sobie kupiłem w AmigaStore.eu i polecam ten sklep.

Ale jak bardzo wygodne są składanki (np. CDPD I-IV, Euroscene, Amiga Developer CD) to nie trzeba chyba mówić - wkładasz do napędu i masz dostęp do tysięcy dyskietek na płycie.

Ja rozumiem, że wielu ludzi wraca do Amigi i kupuje gołą Amigę 500 - i warto takich ludzi też wspierać wydając grę na dyskietkach. Po co jednak powstały takie modele jak Amiga CD32? Po to, by można było wydawać gry na CD-ROMach.

LhA i CD-ROM to u mnie standard. Natomiast obrazy dyskietek to DMS na płycie CD, jak na płycie Euroscene. I w takiej formie myślę, że wszyscy byliby zadowoleni. Bo użytkownicy Goteków sobie to zgrają. Użytkownicy kart na PCMCIA i sieci oraz Null-modem też.

Ba, nawet ludzie bez twardych dysków sobie poradzą kopiując DMS na swój komputer za pomocą dyskietki PC (Cross-DOS) albo po sieci. Amiga 500 odczytuje dyskietki sformatowane do formatu PC.

Proponuję zrobić ankietę co do preferowanych metod dystrybucji.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2024 12:21:20 przez Hexmage960
2
[#54] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Krashan, post #50

Dekompresje robisz tylko jeden raz, przy instalacji gry.
LZMA na Amidze dziala jako packer, a nie archiwizer.
Wiec wszystkie atrybuty plikow sa zachowane.
Gdyby LZMA dzialalo tez jako archiwizer to pack ratio byloby pewnie jeszcze lepsze, cos jak LZX vs LHA.

Oczywiscie, Tukinem moze zrobic jeszcze jeden test, bo podsunales mi pomysl, jak jeszcze bardziej zmniejszyc rozmiar pliku.
Spakowac za pomoca LHA (bez kompresji) caly katalog z gra.
Czyli stworzyc 10,7MB plik.
I potem ten plik potraktowac PackFire (LZMA).
Ciekawe ile wtedy wyjdzie? Sadze, ze bedzie ponizej 5MB wtedy.
[#55] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Krashan, post #51

Tak masz na PC-cie z dobrymi grami, gdzie masz wersje fizyczna (box) i wersje cyfrowa, gdzie nie masz nic.
Wersja fizyczna i tak korzysta z netu do aktualizacji.
A co do wersji cyfrowych, to podobno Steam ma lub juz zaczal, WYPOZYCZAC gry, a nie je sprzedawac.
Wiec jak dla mnie jest roznica. Bo wtedy nie masz juz nic, mimo ze placisz dosc sporo.
[#56] Re: Dewelopment gry Sołtys

@tukinem, post #42

myślę żeby na pendrive umieścić ADFy oraz LHA.

Cyfrowo nie ma szans do umieszczenia, bo z każdego sprzedanego egzemplarza LK Avalon będzie czerpać swoją dolę.

Spoko, to rozwiązanie jest najbardziej optymalne.
[#57] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #52

pendrive kosztuje tyle co dyskietka, a karta sd 64MB kosztuje okolo 6zl...

ale to wszystko jest bez sensu imho bo jednak najlepszym rozwiazaniem jest plyta cd + link do pobrania z neta :)

przy 1 dyskietce juz istnieje szansa, ze ktoras nie zadziala, przy 7 ta szansa jest ogromna...
1
[#58] Re: Dewelopment gry Sołtys

@juen, post #57

CD ROM w A1200 to obecnie jest rzadkosc, wiec to nie jest najlepsze rozwiazanie, ale opcja.
Caly czas chodzi o wersje fizyczna gry, cyfrowa moze byc dystrybuowana dowolnie.
To jest wersja INSTALACYJNA, czyli w teorii moze byc instalowana tylko RAZ, wiec dyskietki nie beda pozniej wykorzystywane, chyba, ze do ponownej instalacji na HD.
Wersja dzialajaca z dyskietek, to zupelnie inna sprawa, i nie dotyczy tej gry.

Najlepszym rozwiazaniem, jest pare wersji fizycznych, czyli dyskietki, CD i pendrive.
Cena kazdej z wersji moze byc ROZNA.
Kupujacy zdecyduja, jaka wersje wola zakupic.

Edycja, Juz nie mowiac o archiwizacji gry w formie IPF.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2024 14:17:06 przez Don_Adan
[#59] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Don_Adan, post #58

Bootowalny cd z CD32 (z ADF/LHA na tej samej płycie) + download cyfrowy do zakupionej fizycznej gry i załatwione.
1
[#60] Re: Dewelopment gry Sołtys

@Jacques, post #59

Myślałem o wersji CD32, co rozwiałoby problem muzyki, która byłaby oryginalna z gry (nie MIDI, tylko audio), ale:
1. Nie umiem przełączać tracków audio na mixed-CD z poziomu BB
2. Gra wymaga HDD i 1 MB fast RAM, a goła CD32 to chyba tylko konsola bez HDD i fastu?
3. Nie wiem jak zrobić bootowalny CD dla CD32. Próbowałem startup-sequence, próbowałem autorun.inf nawet

@DonAdan
Ja wiem, że są osoby, które cenią sobie dyskietki i jeśli mi się uda napisać skrypt installera, żeby to wszystko prawidłowo poinstalował, a potem wypakował tą stertę plików z LZMA, spoko. Może z 10 egzemplarzy się puści w sprzedaż. Więcej wątpię, aby zeszło. Najwyżej się dorobi. Jak znajdę chwilę to pokombinuję z tym wypakowaniem. Szkoda że ten paker nie załatwia sprawy z całym katalogiem i jego podkatalogami, tylko kolejno każdy plik trzeba cykać.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2024 16:58:35 przez tukinem
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem