kategorie: A4000, CD32, Prometeusz, Sprzęt
[#271] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #270

Zapraszam do obejrzenia materiału dotyczącego Silly Venture 2022 SE zrealizowanego przy pomocy retro aparatu analogowego oraz przy użyciu retro komputera Amigi, która pokazuje retro komputery Atari. Trochę inne spojrzenie na tą imprezę. Potrzeba sporo wyobraźni jak w grach 8 bitowych :)



Ostatnia aktualizacja: 16.08.2022 16:53:33 przez nowy80
5
[#272] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #271

Znakomite party, pełen profesjonalizm no i ta miejscówka ... mega

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2022 12:33:48 przez Greczkin
[#273] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #271

ale co to ma do amigi nie czaje ?
[#274] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Dorian3d, post #273

ale co to ma do amigi nie czaje ?

Tylko tyle i aż tyle, że zdjęcia wykonane technologią z lat 90-tych (rodowód Nikon F5) prezentowane są na komputerze Amidze z podobnego okresu. Wiele urządzeń na zdjęciach również jest z lat 90-tych. Takie zastosowanie tego sprzętu sobie wymyśliłem i sprawiło mi to dużo przyjemności. Pozdrawiam :)
3
[#275] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Dorian3d, post #273

dużo
[#276] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Dorian3d, post #273

Bo Atarowcy to nasze ziomki. Jay robił chipy dla Atari. A PPA, to Polski Portal Atarowo Amigowy?:)
[#277] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@flops, post #276

Jay robił chipy dla Atari, a każda dziwka była wcześniej dziewicą. Nie wiem czego to dowodzi :). Temat do hydeparku jak coś.
[#278] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@michal_zukowski, post #277

Krótkie porównanie dźwięku z gry Monkey Island II. Dzwięk z Amigi, General Midi (Sound Blaster Pro) oraz bardziej współczesnym Roland SC-88. Oceńcie sami :)
4
[#279] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #278

przed karta Sound Blaster AWE 32 wszelakie midi na PC, to bylo brzdakanie karalucha
2
[#280] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@selur, post #279

przed karta Sound Blaster AWE 32 wszelakie midi na PC, to bylo brzdakanie karalucha

Zgadzam się że AWE32 z możliwością podmieniania próbek dawała sporo możliwości. Wielkie to bydle było, mam taką sztukę w swoim retro PC - ledwo się mieści :) Monkey Island II na Amidze mogło lepiej wykorzystać możliwości Pauli. Myślę że zabrakło miejsca na muzykę na tak rozbudowanej grze, która już zajmowała zbyt wiele dyskietek.
3
[#281] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@selur, post #279

Karta awe 32 ukazała się kilka lat po module Roland MT32 lub karcie LAPC-I, więc tylko ktoś kto nie słyszał jak one brzmią, może napisać takie zdanie.
[#282] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #278

A czy ktoś się bawił emulatorem MT32 na Pi , takim jak w tym filmiku?
1
[#283] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #282

A czy ktoś się bawił emulatorem MT32 na Pi , takim jak w tym filmiku?

Bardzo sympatycznie to brzmi, nie wiedziałem że tak można to emulować. Wiem że część osób uruchamia ScummVM na Amidze z AGA, gdzie gry oprócz 256 kolorów grają emulacją Adlib-a. Sporo osób tak ogrywa tytuły dostępne na Amidze bez emulacji. Osobiście wolę oryginalne Amigowe wersje. Jeśli jednak dałoby radę pokusić się w ScummVM o emulacje MT32, chętnie bym sam przetestował takie ustrojstwo :)
[#284] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #283

Sporo osób tak ogrywa tytuły dostępne na Amidze bez emulacji. Osobiście wolę oryginalne Amigowe wersje.


Akurat w przypadku przygodówek to oryginalne amigowe wersje rzadko kiedy dorastają do swoich 256-kolorowych odpowiedników z "gadanymi" dialogami, dostępnych na innych platformach.
2
[#285] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@recedent, post #284

Amigowy Indiana Jones and the fate of Atlantis, Adventures of Willy Beamish i inne produkcje Dynamixu,
obie części Monkey Island wyglądają na Amidze znakomicie. Na tv crt bez pixelozy po rgb wolałbym
oglądać te gry na Amidze niż na pc.
Bywało gorzej, Sierra słabiutko na Amidze, nawet King's Quest VI wypada kolorystycznie blado,
co zrobić.
[#286] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #285

Amigowy Indiana Jones and the fate of Atlantis (...) wyglądają na Amidze znakomicie.


Taaak...

[#287] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@recedent, post #286

[#288] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #287

Tia... Tej różnicy w ilości kolorów monitor CRT nie zamaskuje, z resztą, myślisz że nie wychowaliśmy się właśnie na takich monitorach, i nie znamy różnicy w obrazie pomiędzy CRT PAL, a CRT VGA lub LCD VGA? :P
[#289] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@karolb, post #288

A Beneath a Steel Sky? Wygląda bardzo podobnie do wersji pc.
Tak samo Legend of Kyrandia. I to pomimo właśnie tych
32 kolorów.
Można stwierdzić, że te gry wyglądają znakomicie jak na 32
kolory.
Chciaż Beneath chyba działa w 64 o ile mnie pamięć nie
myli.

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2022 22:01:41 przez mmarcin2741
[#290] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #289

Mam sentyment do wersji dla Amigi do wielu wymienionych tytułów. Poznałem je na Amidze mimo 32 kolorowej palecie, naprawdę tytuły prezentują się zacnie. Odbiegają od wersji VGA i tak byłem pod dużym wrażeniem produkcji przekraczających 12 dyskietek :) Uwzględniając grafiki porównawcze które wrzuciliście, porównanie Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Każda scena pokazana w 32 oraz 256 kolorach. Sami zobaczcie i ocencie czy była przepaść między tymi wersjami. Jak materiał się spodoba, zrobię kolejne tytuły. Wszystko nagrana na Amidze :)
3
[#291] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #290

Dobry materiał, bo pokazuje, że bardzo często grafika VGA w grach nawet nie ocierała się o 256 kolorów, co widać w tym przykładzie, gdzie 32 kolory wyglądają zaskakująco dobrze w porównaniu z VGA ok, racja

Oczywiście lepiej jest mieć "wersję VGA" bo jest lepsza, ale różnica nie jest drastyczna (jak mogłyby sugerować stosunek 32vs256), szczególnie, że mogłem zagrać w Fate of Atlantis w 1992 roku, kiedy A500 była drogim marzeniem dzieciaka, a "profesjonalny komputer biurowy" na dodatek z kartą VGA to była czysta abstrakcja- zupełnie nie osiągalna dla mnie w tamtych czasach.
I to pokazuje jak ten pogardzany przez niektórych tutaj komputer robił dobra robotę- "komputer pod strzechą"OK

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2022 23:41:20 przez BULI
[#292] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #290

Ja tyko zwrócę uwagę, że zamiast mocożernego scummvm lepiej przygodówki uruchamiać na emulatorze maka.
1
[#293] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #291

Oczywiście lepiej jest mieć "wersję VGA" bo jest lepsza

Vga wyglądał świetnie na małym screenie albo dziś jak się użyje
jakiegoś filtra. Mi bardzo przeszkadzały rzucające się w oczy
piksele.
Dlatego właśnie na emulatorach powstały różne filtry obrazu,
bo wystarczy odpalić mame i wygląda to dosyć słabo bez
wygładzania obrazu.
[#294] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #291

Oczywiście, że się nie ocierała. Grafik wcale nie musiał uzywać pełnej palety, ale miał dużo większą swobodę w ustawianiu wszystkiego "pod siebie". Już 64 kolory dają bardzo dużo. Co więcej - pod ScummVM możesz mieć grę z "gadanymi" dialogami. Dlatego nie rozumiem dlaczego ktoś miałby na Amidze grać w "okrojoną" wersję jeśli ma do dyspozycji drugą - ewidentnie lepszą:

1
[#295] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@recedent, post #294

Pal crt porównanie.





Ostatnia aktualizacja: 12.09.2022 10:03:03 przez mmarcin2741
[#296] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #285

Amigowy Indiana Jones and the fate of Atlantis, Adventures of Willy Beamish i inne produkcje Dynamixu,
obie części Monkey Island wyglądają na Amidze znakomicie.


Nie wyglądają, chyba że dla daltonisty. Widzimy okrojoną paletę barw.
TO w połączeniu z dyskoteką (jako ktoś nie miał HD lub dodatkowego flopa) zadecydowało o przesiadce na PC. U mnie i trzech potwierdzonych znajomych tak było.
PS. KQ6 na Amidze był jedynym przypadkiem gdzie starano się poważnie podejść do amigowców. Przeszedłem, mimo długiego ładowania plansz, szacunek.
1
[#297] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Bociek78, post #296

Universe nawet na A500 podobno jest w 256 kolorach. Beneath a Steel Sky
w 64, użyto trybu half bright.
Można też było wykorzystać coppera, czego chyba nikt nie zrobił.
Na Amidze mamy do czynienia w większości gier point and click
z robionymi na szybko portami z pc.

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2022 16:38:58 przez mmarcin2741
[#298] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@mmarcin2741, post #293

Dlatego właśnie na emulatorach powstały różne filtry obrazu,
bo wystarczy odpalić mame i wygląda to dosyć słabo bez
wygładzania obrazu.

Ło Jezu, jak widzę jak ktoś np. w WinUAE czy innym emulatorze ustawia wygładzanie krawędzi i jak biednie to wygląda to mnie aż furczą jelita, albo na streamie jakimś czy na yt oglądam jakiś gameplay. Piksel to pikseli i dla mnie tak ma wyglądać jak kiedyś, co najwyżej mogę sobie włączyć scanline aby poudawać CRT.
1
[#299] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Madman, post #298

Zapraszam do porównania Beneath a Steel Sky w wersji 32 & 256 kolorów. Moim zdaniem wersja dla Amigi jest bardziej klimatyczna w 32 kolorach. Lepiej oddaje post industrialne cyber punkowe przestrzenie. Lepiej jest dobrana kolorystyka do klimatu gry. To nie jest typowa bezmyślna konwersja z PC jak w przypadku wielu tytułów. Dźwięk dla klasycznej Amigi ma lepsze stereo. W przypadku tego tytułu wolę klasyczną wersję, zresztą oceńcie sami :)
3
[#300] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #299

Dzięki za fajny materiał porównawczy, teraz widzę, że wersja dla CD32 ma też 32kolorową grafikę (no i dodane mówione dialogi).
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem