kategorie: A4000, CD32, Prometeusz, Sprzęt
[#121] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #120

Coś dużo łapek w dół pod tym filmem
[#122] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@_Skiba, post #121

Premiera materiału wideo już na kilkanaście minut :)
Stunt Car Racer [MicroProse 1989] Dzisiaj na ringu stają:
Amiga 2000 MC68000 7,14 MHz & Atari Mega STE MC68000 8 MHz
Amiga 2000 MC68030 28 MHz (4MB Fast Ram) & Atari TT MC68030 32 MHz (256 MB TT Ram),
Moje spostrzeżenia:
Amiga ma ciekawszą pastelową paletę kolorów. Na przyjaciółce jest lepsza jakości dźwięku, Jednak wersje dla Atari są bardziej płynne. Najlepiej mi się grało się na Atari TT. Bardzo szybka wersja, choć z innymi proporcjami ekranu. Czas w grze na Atari i Amidze płynie inaczej :) Która wersję Ty wolisz?
[#123] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #122

Co to za wersja amigowa, pod WHDLoad?
Bo pod 030 nie widać praktycznie przyspieszenia.
[#124] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #123

Nie mam WHDLoad pod A2000. Nie za bardzo widziałbym sens uruchamiania w ten sposób gier 3D. Często prędkość działania WHDLoad przypomina standardową A500. Gra uruchamiałem z dyskietki, przyrost prędkości na 030 jest widoczny. Próbowałem uruchomić również w ten sposób na 060, ale grafika generuje błędy w postaci znikających obiektów. Skala dynamiki przyrostu prędkości na 060 przy uruchomieniu z dyskietki również jest znacząca, ale nie większa niż między MC68000 a MC68030. Domyślam się że jest to związane ze sposobem napisania kodu gry i być może wbudowanych blokad. Kolejny tytuł który już testowałem to War Zone z tym że na Amidze działa tylko pod MC68000 (nie licząc WHDLoad). Tu będzie sytuacja odwrotna, na Amidze z MC68000 działa płynniej niż na Atari z MC68030 (porównanie z TT czy Falconem). Jednocześnie na Atari z 030 gra działa szybciej (przy mniejszej płynności). Zachodzą bardzo ciekawe zjawiska, które warto samemu porównać i ocenić.

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2021 12:39:09 przez nowy80
[#125] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #122

WHDLoad z Turbo (ToolType Custom2=1) i wtedy porównaj.
[#126] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #124

Na 8bitowym BBC jest wersja prędkościowo lepsza niż Amigowa
[#127] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@michal_zukowski, post #126

Wygląda na to że SCR na BBC Micro to najszybsza wersja na 8/16 bitów jaką widziałem. Robiłem kiedyś porównanie SCR na 8bitowe maszyny, jednak BBC Micro nie mam. Poniżej jak wyglądają wersje na ZX Spectrum, Atari, C64 i moim zdaniem najbardziej zaawansowanego 8 bitowca Amstrada (chyba najgorsza wersja).
[#128] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #127

Za chwilę premiera materiału wideo - War Zone [Core Design 1991].
Dzisiaj na ringu stają*:
Amiga 2000 MC68000 7,14 MHz & Atari MegaSTE 8 MHz
Amiga 2000** MC68000 7,14 MHz & Atari TT MC68030 32MHz (256MB TT Ram)
Amiga 2000** MC68000 7,14MHz & Atari Falcon MC68030 16MHz
**Wersja dla Amigi nie współpracuje z szybszymi procesorami
* Wszystkie testy zostały wykonane na realnym sprzęcie.
Moje spostrzeżenia:
Atari używa ładniejszej palety kolorów. Dźwięk dla komputerów Amiga jest znacząco lepszej jakości. Wersja na Amigi ma bardzo płynny skroling ekranu. Atari z procesorem 030 ma szybszą rozgrywkę ale przy tym mniej płynną. Dodatkowe układy Amigi w grafice pozwalają na dobrą zabawę z CPU68000 (gra nie działa na Amidze z szybszym CPU). Wersja dla Atari jest trudniejsza. Kule karabinowe szybciej się przemieszczają :) Którą wersję Ty preferujesz?
[#129] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #128

Wersji na ST na pewno nie pomaga, tak mi się zdaje, węższy ekran akcji. Co w przypadku pionowych strzelanin ma dosyć spore znaczenie, bo im dalej widzisz, tym lepiej możesz zareagować.
[#130] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@kempy, post #129

Dokładnie jak napisałeś, ekran w wersji na Atari ma mniejszą wysokość. Mniej widać a dodatkowo, często kule w tej wersji szybciej przemieszczają się na ekranie. Gra jest sporo trudniejsza, o ile byłem w stanie na Amidze przejść całą grę na jednym życiu, o tyle na Atari muszę jeszcze sporo potrenować.
[#131] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #128

Planujesz też może jakieś filmy nie o grach tylko innych zaletach Amigi, AmigaOS, programów amigowych? Materiały o grach robisz fajne. Ale dla mnie gry to zawsze była ta mało istotna strona Amigi. Gdyby chodziło tylko o gry to pewnie po pół roku używania w połowie lat 90 sprzedałbym Amigę, bo żadna z gier amigowych nie dała rady wciągnąć mnie na dłużej niż godzinę.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2021 16:33:52 przez MDW
[#132] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@MDW, post #131

Dużą przyjemność sprawia mi kręcenie materiałów porównawczych. Planuje również porównać programy użytkowe takie jak edytory tekstów, programy do komponowania muzyki czy obiektów 3D. Może również porównam systemy, w latach 90-tych znałem tylko Amigi. Atari poznałem dopiero kilka lat temu i z z początku wydawał mi się bardzo archaiczny. Jednak w tej prostocie jest metoda. Mam odpowiedniki komputerów dla systemów z MC68000 oraz MC68030. Brakuje mi tylko dopałki do Falcona który będzie dobrym rywalem dla A4000/060. Ciekawym porównaniem może być zestawienie AmigaOS 3.9 & VanillaMiNT czy dla AmigaOS3.1.4 & MagiC (nakładka JINNEE), AmigaOS1.3&TOS. Pewnie pokuszę się o takie materiały jak rozbuduje Falcona. Jeśli chodzi o gry na Amigę, jedyne które mnie wciągały to symulatory, strategie oraz niektóre RPG. Czasami potrafiły wciągnąć na wiele tygodni. Jeszcze sienie chwaliłem, ale zacząłem na A4000 rejestrować całą kampanię w Gunship 2000. Taktyka, dobór broni, niedługo loty w eskadrze. Myślę że będzie z tego co najmniej kilkadziesiąt odcinków. Chyba poprzechodzę wszystkie najlepsze symulatory czy strategie dostępne na Amidze/Atari :) Pozdrawiam
[#133] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #132

No to będę miał i ja co oglądać. Super! OK
[#134] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #128

Tak, jak pisaliście:
Na Atari jest:
- mniejszy ekran niż na Amidze
- skokowy przesuw ekranu (nawet na TT i 030 jest nadal skokowy, tylko szybszy)
- dźwięk gorszy
- paleta?- hmm to chyba kwestia gusty, albo przyzwyczajenia, bo mnie odpowiada bardziej Amigowa paleta ok, racja
Ogólnie bardzo dobra gra na Amigę szczególnie w swoim gatunku OK

Edit
A propos palety.
Wychodzi na to, że wersja Amigowa ma na szczęście więcej kolorów niż tylko 16, jak to jest wersji Atarii ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 12:04:04 przez BULI
[#135] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #128

gra nie działa na Amidze z szybszym CPU


A skąd kolega ma te rewelacje? Są wersje gry (np pod WHDLoad) działające na szybszych procesorach.

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 12:43:37 przez Solo Kazuki
[#136] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@michal_zukowski, post #126

Na Amigę istnieje wersja Stunt Car Racer wykorzystująca szybsze procesory nazwana Stunt Car Racer Turbo. Poniżej nagranie z CD32.



Podał bym linka skąd można ściągnąć, ale na pewno został by usunięty.
[#137] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Solo Kazuki, post #136

Zdaje sobie sprawę że wersje WHDLoad działają z szybszymi procesorami. Jednak w przypadku gier 3D często prędkość gry odpowiada MC68000 (nie widać przyrostu prędkości). Część gier ma wbudowane dopasowanie prędkości jak np. Wing Commander. Moja A4000 z 060 działa znośnie tylko na ustawieniach slow. Inna prędkość tak przyspiesza grę, że nie da się w nią grać. Wiem że niektórzy kombinują z ustawieniami, zmieniając parametry w pliku tekstowym - nie zawsze to działa. Sprawdziłem War Zone na swojej A4000 w WHDLoad oraz z oryginałem z dyskietki na A2000. Prędkość dokładnie ta sama. Kiedy A2000 przełączyłem na 030, gra się zawieszała przy ładowaniu. Stąd takie a nie inne informacje na materiale wideo. Pozdrawiam
[#138] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #137

Część gier ma wbudowane dopasowanie prędkości jak np. Wing Commander. Moja A4000 z 060 działa znośnie tylko na ustawieniach slow. Inna prędkość tak przyspiesza grę, że nie da się w nią grać.


Kolega oczywiście grał w wersję z CD32?
[#139] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@Solo Kazuki, post #138

Dokładnie jak napisałeś. Jest to wersja z CD32 spreparowana pod WHDLoad, gdzie przy starcie gry mamy sporo ustawień w tym wybór prędkości gry.
[#140] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #137

Jednak w przypadku gier 3D często prędkość gry odpowiada MC68000 (nie widać przyrostu prędkości). Część gier ma wbudowane dopasowanie prędkości..
..Sprawdziłem War Zone na swojej A4000 w WHDLoad oraz z oryginałem z dyskietki na A2000. Prędkość dokładnie ta sama.

No właśnie, o ile często (chociaż nie zawsze, np AlienBread3d2TKG) gry "3D"/symulatory nie warto odpalać przez WHDload na mocniejszej maszynie to w przypadku gier pisanych pod chipset WHDLoad jest błogosławieństwem, zapewniającym między innymi poprawną prędkość działania gier takich jak wspomniany WarZone ok, racja
Dla mnie było by bezsensu gdyby gra typu WarZone miała działać szybciej (jak przyśpieszony film) Ona ma działać normalnie pomysł
[#141] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@BULI, post #140

Zapraszam do obejrzenia materiału dotyczącego drukowania obudów 3D do przełączników (Atari Falcon), FujiNet (Atari XL), Amiga CD32 (TF330).
[#142] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #141

Witam,
Nawiązując do ostatniego materiału, zrobiłem sporo próbnych wydruków, chętnie się pochwalę. Poniżej link z rezultatami w rozdzielczości 2K w technice druku LCD (wszystkie elementy zbliżone kolorystycznie do obudów Amig):
- pokrywa na kartę turbo do CD32 (TF330)
- maskownice 3,5' oraz 5,25' do Amigi 2000
- "śledź" do Vampire (A2000)
- prowadnice kart Zorro 2/3 czy kart turbo do Amig 2000/3000/4000
- klucz podtrzymujący karty turbo czy Zorro 2 do Amigi 2000 (jak TF536, Vampire itp)
- maskownica wentylatora A2000
- panel z diodami do A2000
- różne wersje podstawki pod Gotek-a dla Amigi 2000
- maskownice do A1200 (Vampire, HDMI, D-sub, klasyczna bez otworu)
link

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2021 14:56:39 przez nowy80
[#143] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@nowy80, post #142

Uu profesjonalne zrobione OK
[#144] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]
[#145] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]
[#146] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]
[#147] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]
[#148] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@amikoksu, post #146

Procesor na karcie turbo czy inne dodatkowe akcesoria można wyłączyć. Jeśli są włączone, nie jest to Atari 8 bitowe. Przy tych akcesoriach widać modułową budowę tego sprzętu, którego rozwinięciem była Amiga. Wiem przez analogię, rozbudowa o karty turbo czy karty graficzne do Amigi również nie ma sensu - ale ja tak lubię. Ciekawostka, firma Atari rozważała wypuszczenie 16 bitowej linii Atari kompatybilnej z 8 bitowym. Myśleli właśnie o procesorze który jest w karcie turbo - 65C816. Wybrali jednak Motorolę. To po części Ci konstruktorzy, którzy stworzyli C64 a następnie przeszli z Panem Jackiem Czmielem do Atari. Karta swoje kosztuje (tyle to teraz w dobrym stanie ZX 128KB), jak większość akcesoriów do starych sprzętów. Dobrze wiem że emulacja na PC jest tańsza ;) Bardzo dobrze z kartą działa nie tylko emulator zwiększający bazę gier czy programów o kilka tysięcy tytułów, ale np. Alternate Reality. Wyciąga z 30 klatek na sekundę przy płynnym przesuwie ekranu, bitmapach na ścianach, 64 kolorach w niektórych lokalizacjach czy 4 kanałach dźwięku. Swoją drogą mam ten tytuł w oryginale tylko na C64. Z tego co kojarzę karta Ultimate II dla Commodore jest m.in. kartą turbo. Chętnie porównałbym, jak to działa na dopalonym C64. Pozdrawiam

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 19:30:55 przez nowy80
[#149] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]
[#150] Re: Materiały wideo związane z Amigą na moim wideo blogu [nowy80Retro]

@michal_zukowski, post #145

.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 23:27:59 przez Artu2tu
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem