[#1] [bounty] TinyGL projects od BigFoota
Czołem wredne mosisty (oraz nasi ulubieńcy, którzy czytają morphosowe wątki)!

Nie od dziś wiadomo, że sterowniki do kart graficznych dla systemu MorphOS mogły by być lepsze.
Na ten stan utyskiwaliśmy od dawna, jednak dopiero teraz Mark 'BigFoot' Olsen wstał, walnął pięścią w stół i zawołał: "Tak dalej być nie będzie!".
Zadeklarował chłop, że weźmie i napisze to czego najbardziej brakuje.
A co konkretnie podchodzi pod dyskusję?

  • Projekt 1: Implementacja potoku OpenGL o stałej funkcji jako shaderów
  • Projekt 2: Obiekty bufora ramki
  • Projekt 3: Shadery
  • Projekt 4: Programy OpenGL
  • Projekt 5: sterownik R600


Więcej informacji (znacznie bardziej rozbudowany opis) oraz wskazówki gdzie, ile, komu i za co wpłacić znajdziecie na tej stronie:

https://tinygl.molsen.co.za/
10
[#2] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

Czyli w Doomie 3 zamiast bladego łysola z buzia niemowlaka bedzie w koncu przystojny zolnierz kosmosu ? pomysł OK
[#3] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@selur, post #2

Normalnie taki żołnierz kosmosu jak nic:

[#4] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

No cóż... chyba trzeba będzie ponownie "odroczyć" rejestrację Pixy i dorzucić się do tego bounty, bo cel jest bardzo słuszny. Na szczęście zabrał się za to ktoś kto na serio potrafi to zrobić, jest słowny i godny zaufania. Właściwie zadania nie mogły trafić lepiej.

Mam nadzieję, że znajdzie się 160 osób, które chętnie pozbędą się 50 euro. Dałoby to kwotę, która pozwoliłaby osiągnąć wszystkie cele.

Z jednej strony ktoś może krzyczeć, że to jest aż 8000 euro. Ale z drugiej strony to są mniej więcej 4 polskie pensje (na rękę) zwykłego programisty (nawet nie tzw. seniora). Przez kilkanaście lat "dziubania" w różnych projektach w korporacji nie spotkałem kogoś kto samotnie w 4 miesiące dałby radę zrobić coś takiego. Gdy sobie pomyślę co się czasem robi 4 miesiące i w ile osób to takie bounty wydaje się pracą za darmo. szeroki uśmiech Paradoksalnie świat pozaamigowy wydaje mi się teraz grotestkowy i strasznie mało profesjonalny.

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 18:45:10 przez MDW
8
[#5] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@MDW, post #4

25EUR Ziarnko do ziarnka.
5
[#6] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@KM_Ender, post #5

Jak na razie BigFoot doliczył się 530 EUR, czyli mamy około 7% celu. Ale aktualizacje kwoty mają być średnio 1 x na dzień, więc myślę że do jutra jeszcze sporo się zmieni.
1
[#7] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #6

Do kiedy można kasę wpłacać?
[#8] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@deez, post #7

Pewnie aż się uzbiera :)
[#9] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

Powodzenia! Bez shaderów dzisiaj ani rusz. Co do przepisania fixed pipeline na shadery to już jest taki projekt na githubie, więc zakładam że cała para pójdzie głównie w dodanie obsługi shaderów a przeportowanie tego ustrojstwa nie powinno być problemem.

Pozwolę sobie na offtop, ale być może poruszycie ten temat w mądrzejszym gronie i coś z tego wyjdzie. Ostatnio NVIDIA zmieniła sposób w jaki działają jej sterowniki. Z tego co rozumiem, po stronie OSu jest tylko mały otwarty driver, zaś większa część sterownika znajduje się bezpośrednio na karcie graficznej w mikrokontrolerze nią zarządzającym. Część "pecetowa" gadająca z tym mikrokontrolerem jest z tego co widziałem kompletnie otwarta i przyczyniła się do znacznej poprawy w działaniu na systemach linuksowych. Jest mały haczyk - ta nowa architektura jest tylko obecna na kartach RTX2000 i nowszych. Być może to jest droga żeby mieć pełną akcelerację sprzętową na systemach amigopodobnych przy rozsądnym nakładzie prac?

Więcej informacji na hackaday

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 21:58:51 przez teh_KaiN
[#10] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

Trzeba "przypiąć" ten wątek na forum lub go ożywiać co jakiś czas żeby się przypominał. Ważny i potrzebny.
4
[#11] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@teh_KaiN, post #9

Bigfoot raczej woli pisać samemu. Poza tym po co wrapper dla OpenGL ES? MorphOS z tego nie korzysta.
[#12] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@michal_zukowski, post #11

Zakładam że jak doda shadery to w jakimś ludzkim API a nie we własnym wynalazku. OpenGL ES2.0+ lub OpenGL 3.0+ to dobry kandydat, no i łatwo by było z obsługą tego API portować rzeczy. ;)
[#13] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@teh_KaiN, post #12

Docelowo api ma być OpenGL 2.x/3.x. OpenGL ES zrobiłoby takie problemy jak na AmigaOS4 czyli wymuszenie korzystania z wrapperów.
[#14] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

Tak walnął w stół, że ... pachnie skansenem :(
[#15] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

Dyszka poszła. Dzięki za info OK
[#16] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@teh_KaiN, post #9

Też ostatnio o tym myślałem, czy ktoś z naszego środowiska nie spróbuje. Chyb jedynie deadwood i jego nouveau dla AROS'a ruszała karty Nvidii. Inna sprawa że to wszystko będzie dotyczyło nowych systemów raczej. Ciekawe czy ktoś nie zaimplementuj Warp3d w PiStormie. Było by ciekawie... Ale cieszę się że MOS dalej prężnie się rozwija... ehhh żeby jeszcze udało się zmienić architekturę na coś innego niż PPC.
1
[#17] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@jimiche, post #16

Deadwood i jego nouveau dla AROSa działa tylko pod x86/x64 więc dla PowerPC to nie pójdzie.
[#18] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@recedent, post #1

(oraz nasi ulubieńcy, którzy czytają morphosowe wątki)!

blushing

PS. Wiem, wiem - chodzi o konkretnych ulubieńców, ale czytam wszystkie wątki. Nie mam czasu teraz amigować, może wkrótce się zmieni, ale śledzę aktywnie co się tam nowego dziejeszeroki uśmiech
[#19] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Radov, post #18

Zawsze możesz przejść na ciemną(niebieską) stronę mocy Luke. pomysł
[#20] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@michal_zukowski, post #13

Kilka wolnych uwag:

1). Płatne sterowniki dla MorphOSa dla kart graficznych - największy zarzut wobec Enhancera.
2). Płatne sterowniki pisane przez developera MorphOSa, któy jest odpowiedzialny za pisanie sterowników na "w etacie" w ramach opłaty za licencje zakupu MorphOS.
3). Brak wsparcia dla nowych kart graficznych np. RadeonRX
4). Brak wsparcia dla sprzętowej akceleracji GPU
5). Brak wsparcia dla obsługi dodatkowej pamięci na karcie graficznej

PS.
Poczytaj o zastosowanych rozwiązaniach w AmigaOS4 bo mylisz to co robi zespół Enchancera z własnymi rozwiązaniami HunoPPC.

link
[#21] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Amig_OS, post #20

1. Nie są płatne. To bounty, dorzucisz się jak chcesz, reszta będzie miała za darmo.
2. Licencja jest na system, który już kupiłeś więc jak już masz system to zapłaciłeś za to co dostałeś, a nie za to co ma zostać napisane. 12 lat darmowych updatów to tylko dobra wola MorphOS Teamu
3. AmigaOS 4.x ma praktyczny brak wsparcia dla kart R300-R500 (nie licząc bieda 2D). Zawsze gdzieś kołdra jest za krótka.
4. Rozumiem, że chodzi ci o sprzętowe dekodowanie obrazu, ale nie wiedziałes jak to napisać. Odyssey już działa na AOS4 ze sprzętowym wsparciem czy nadal youtuba nie można poogladać w wyższych rozdziałkach?
5. Tego nie wiesz.
5
[#22] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@michal_zukowski, post #21

Michał naprawdę wierzysz w co piszesz ? - płatne sterowniki dla MorphOSa i kropka.

Enhancery też są płatne a ... update darmowe.

Ale fajnie że dzięki HunoPPC MorphOS troszkę zbliżył się do AmigOS4 :)

Powodzenia.
[#23] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Amig_OS, post #22

Czyli jak ~20 osób zapłaci za Enchancera to reszta będzie miała za darmo? Dobrze wiedzieć.
6
[#24] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Amig_OS, post #22

Czytanie ze zrozumieniem to trudna rzecz?
W obu systemach za napisanie sterowników programiści słusznie wzięli kasę.
W AmigaOS 4.x żeby mieć nowy sterownik w systemie musi go kupić każdy, kto chce go używać, nikt na krzywkę się nie załapie.
W MorphOS-ie zrzucamy się na napisanie sterownika za kasę i nie jest ważne ile osób się na to zrzuci. W zrzutce może być jedna osoba, która ma nadmiar wolnej gotówki lub wszyscy. Różnica polega na tym, że skorzystają wszyscy, którzy używają tego systemu, czy się dołożyli czy nie.
Jeżeli kolejne sterowniki u Was będą tak samo dostarczane to brawo, na razie nie zapłaciłeś, to nie masz.

Rozmowa na ten temat jest idiotyczna. Jeżeli uważasz, że coś tam się do czegoś zbliżyło, dzięki komuś to proszę bardzo. Mam nadzieję, że dzięki temu będziesz miał lepszy dzień i będziesz milszy w obyciu dla bliźniego.

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2022 11:44:33 przez KM_Ender
2
[#25] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Amig_OS, post #20

pisanie sterowników na "w etacie" w ramach opłaty za licencje zakupu MorphOS

Nie chciałbyś być na takim "etacie". szeroki uśmiech Finansowo to nie jest nawet ćwierć etatu najprostszej pracy niewykwalifikowanego robotnika. Etatowa praca w MOS Team skończyła się wraz z końcem działalności: Genesi, Thendic France, BBRV.

Jednak jest różnica między płatnym pakietem, a sfinansowaniem dodania jakiegoś elementu. Jeżeli ktoś nie chce to nie musi płacić, a sterowniki i tak będzie miał. Robiąc program wykorzystujący tę wersję OpenGL można założyć, że będzie ją miał KAŻDY użytkownik systemu, a nie tylko ci, którzy kupią dodatkowy pakiet. Sterowniki i ta wersja GLa będzie częścią systemu operacyjnego tak samo jak do tej pory TinyGL i dalszy jego rozwój będzie już w ramach prac nad systemem.

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2022 13:23:28 przez MDW
4
[#26] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@_arti, post #15

swoje "co nieco dorzucone".. na ten miesiąc.
[#27] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@KM_Ender, post #24

To jest takie porównanie jak zrzutka na sprzęt z WOŚP i składka zdrowotna. Na WOŚP daje kto chce, a korzystają też i ci co nic nie dają, to regularna ale jednak dość sporadyczna akcja i całkowicie dobrowolna. Składka zdrowotna jest regularna i obligatoryjna dla pracujących. Jednocześnie korzystanie z opieki zdrowotnej w pełni jest tylko dla ubezpieczonych.
3
[#28] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@KM_Ender, post #24

@All

Odwracacie kota ogonem w zależności jak wam wygodnie.
Bierze dodatkową kasę będąc odpowiedzialnym, za sterowniki 2d/3d dla MorphOSa - to niezaprzeczalny fakt.

Szkoda, że nie wspiera mojego RadeonaRX i tyle.

Powodzenia i miłego używania shaderów.
[#29] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@Amig_OS, post #28

Odpowiedz sobie na jedno zajedwabiście ważne pytanie - czy po zakończeniu bounty, jako użytkownik:
1. MOS
2. AOS
nie wydając ani złotówki dodatkowo ponad to co dałeś za system będziesz miał driver 3d z shaderami
Jak już sobie odpowiesz na to pytanie to wróć i podziel się wnioskami kto płaci za sterownik. Bo jeśli licencjonowany właściciel MOS nie będzie musiał (a nic na to nie wskazuje, w końcu po to jest bounty - z całkowicie dobrowolnymi wpłatami, nawet kogoś kto MOSa nie ma, ale kibicuje projektowi) to niedorzeczne jest twierdzenie iż sterownik będzie płatny.
3
[#30] Re: [bounty] TinyGL projects od BigFoota

@abcdef, post #29

Próbowaliśmy mu wytłumaczyć. Odpuśćmy, ładna pogoda za oknem. Jest szczęśliwy na swój sposób i pasuje.
6
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem