kategorie: A600, Programy, Sprzęt
[#391] Re: RTG i Vampire 600 V2

@recedent, post #387

Uff mój błąd miałem na myśli G4.

Ale widzę że SAM460, Pegasos 2 i MiniMAC mają tragiczne wyniki. Z tego co wyczytałem tam jest DDR1, wiec powinno to wyglądać lepiej.
[#392] Re: RTG i Vampire 600 V2

@tom256, post #391

to ten program testuje transfery pamięci? na ppc jest memtest.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2016 22:10:18 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#393] Re: RTG i Vampire 600 V2

@tom256, post #391

DDR1 jeśli płyta obsługuje 400Mhz nie powinny źle w testach wychodzić.
One mają bardzo krótkie opoźnienia ,CAS latency,...
[#394] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #393

Pegasos II używa tych pamięci jako 266 MHz, większość Maków jako 333 MHz.
[#395] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #393

PowerPC G4 posiada 64bit szynę systemową która nie posiada DDR i tyka z prędkością ok 10x mniejszą niż taktowanie rdzenia np. G4 1.67GHz ma z tego co się orientuję 167MHz x 10 = 1.67GHz. Być może są procesory z większym/mniejszym mnożnikiem ale ten 10x wydaje się najpopularniejszy wśród nowszych modeli GHz-owych.

Czyli tam pewnie jest 64bit 100MHz SDR = 800 MB/s a pamięć '3200' ma 64bit 200MHz DDR = 3200 MB/s

Dla weryfikacji porównajmy wydajność maka Recedenta mającego 150MHz szynę: 64bit 150MHz SDR = 1200 MB/s z jego wynikiem 1112.6 MB/s. Delta = 87,4MB/s, Delta% = 7.3%. No dość wydaje się porównywalna i imho potwierdza moje przypuszczenia ok, racja

Design PowerPC G4 był bardzo podobny do Pentium 3. Taki AMD Athlon miał od samego początku szynę z Alpha'y z mechanizmem DDR tj. od samego początku mógł obsługiwać dual-channel SDR tj. 128bit bo jedna kość ma 64bit i tak to działało w Alpha. Tj. jak wyszły pamięci DDR to były wykorzystywane. PowerPC G4 nie wykorzystywał większej przepustowości którą zapewniał mechanizm DDR i jeśli zysk był to jedynie na zasadzie że ewentualne transfery z/do pamięci przez wszystkie urządzenia DMA mniej blokowały pamięć bo wykonywały się szybciej. Dobrze to widać na przykładzie testów dual-channel dla platformy nForce2 dla Athlonów. One nie mogły w żaden sposób skorzystać z dodatkowego transferu bo przy 333MHz cep miał wydajność identyczną z kostką DDR333 ale że PC mają design DMA to wszystkie urządzenie w tym kontrolery dysków, karty graficzne, kontrolery usb/portów, karty dźwięku, karty sieciowe, itp. to procesor nie ma ekskluzywnego dostępu do pamięci i szybsza pamięć zawsze trochę pomaga. Z tego powodu dual-channel daje pewne zyski, tak samo pamięć trochę wydajniejsza od szyny FSB. Szczególnie to widać przy zintegrowanej karcie graficznej bez swojej pamięci. Tu są dobre testy pokazujące różnice: http://ixbtlabs.com/articles2/nforce2-1vs2channels/

Tutaj jeśli neo-amigi miały faktycznie obsługę szybszej pamięci i faktycznie te pamięci tykały szybciej niż FSB procesora to kwestia ewentualnego wykorzystania jest tylko przez urządzenia DMA. Tutaj można zrobić to lepiej lub gorzej. Raczej nie spodziewam się najlepszego designu tych płyt/chipsetów aczkolwiek głównym ograniczeniem jest zwyczajnie niska częstotliwość szyny systemowej która nijak nie pozwala wykorzystać pamięci jakie się do takiej płyty obsadza.

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2016 15:56:51 przez recedent
[#396] Re: RTG i Vampire 600 V2

@XoR, post #395

DDR i dual chanel to dwie różne rzeczy. DDR wykorzystuje przesyłanie danych po "zboczu". Tzn. Jezeli masz amplitudę to SDRAM brało tylko sygnał z amplitudy powyżej osi X. DDR wykorzystuje sygnał "ujemny", ten poniżej osi X. Duall chanel to dwa kanały niezależne.
[#397] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #396

Nie amplitudy i nie osie, tylko zbocza sygnału zegarowego - narastające i opadające.
[#398] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #397

Kiedyś gość mi pokazywał na oscyloskopie. Jak zwał tak zwał....
[#399] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #398

Nie :) transfery są inicjowane zboczem sygnału zegarowego (nie jest idealny prostokąt tylko trapez), w przypadku SDR było to zbocze wyłącznie narastające (przechodzenie z 0 na 1), w DDR jest to także zbocze opadające (z 1 na 0). W przypadku kolejnych interfejsów (DDR2, 3, 4) są wprowadzane dodatkowe zegary przesunięte w fazie, które niejako powielają ilość zboczy (przez to mimo, że sama pamięć jest taktowana zegarem bazowym np. 400MHz to opis jest jako efektywne 1600MHz). A wracając do wątku - Pentium III nie miał kontrolera pamięci. Miał jedynie magistralę FSB łączącą go z chipsetem. Magistrala ta była 64 bitowa. Kontroler pamięci był wbudowany w mostek północny chipsetu. I tutaj Pentium III miał 3 możliwe konfiguracje:
Najbardziej popularna z SDR PC100/133 (single channel) na chipsetach pokroju i810, 815
RDRAM (rambus dram PC800) Single channel na i820+RDRAM dual channel na i840
A na końcu (bo intel nie chciał wcale ddr) - Via Apollo Pro 266 z obsługą pamięci DDR :)
Przy czym z tego co kojarzę i tak nic to nie zmieniało gdyż różnice między SDR, DDR i RDRAM na tych chipsetach były kosmetyczne.
[#400] Re: RTG i Vampire 600 V2

@pisklak, post #390

Tak przy okazji to niektorzy mogliby podawac lepsze przyklady fuzji, niz ten:

We can now exploit these two internal "extras" for instruction bundling and "fuse" two instructions into a single (internal) instruction.

Example:

move.l d0,d1
add.l d1,d2

In C syntax:

d2 = d0 + d1;

Zaden szanujacy sie koder, by tak nie napisal, o ile nie zamierzalby potem uzywac rejestru D1 do czegos wiecej niz dodania do D2. Byloby po prostu tylko
add.l d0,d2
Do tego C syntax tez jest bledny bo pomija D1 = D0.
[#401] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #396

nigdzie nie pisałem że to jest to samo tylko że wpływ szybszej pamięci od szyny systemowej (poprostu licząc w MB/s) na wydajność procesora będzie pośredni i głównie wynika z istnienia DMA. Oraz ze względu na brak lepszych testów te z nForce2 są najlepsze aby uzyskać jakiś obraz tego jak to działa.

Używając analogii amigowej to tak jakby zamiast pamięci fast (tj. ekskluzywnej pamięci procesora oddzielnej od systemu DMA) dać 2x szybszą pamięć podłączoną do DMA tak aby spokojnie wyrobiła się z chipsetowymi sprawami i starczyło jej aby nie blokować procesora. Wtedy fast ram byłby zbyteczny. Wszystkie układy oprócz kontrolera pamięci/DMA mogłyby sobie cykać tak samo 7MHz a kontroler pamięci/DMA mógłby
a) cykać 14MHz
b) cykać 7MHz ale byc DDR i mieć pamięć DDR
c) mieć 2x szerszą szynę danych tj. 32bit i 32bit pamięci
d) mieć 2 kontrolery 16bit i dwa zestawy pamięci 16bit i odczytywać dane z 'przeplotem' tj. tak jak robi to nForce2

Wszystkie te opcje gdyby je zaimplementować w np. 1985 działałyby praktycznie tak samo ponieważ każda wewnętrznie robiłaby dokładnie to samo: kilka wolnych bloków pamięci byłoby odczytywane jednocześnie do jakiegoś rejestru a potem z niego dane albo lecą wąskim strumieniem z większą prędkością albo szerszym strumieniem z mniejszą prędkością ale te same dane z takim samym opóźnieniem do ich dostępu i finalnym czasem dotarcia. Każdy segment pamięci DRAM to taka pojedyńcza komórka, ledwo jeden it pamięci tyle że kostki pamięci już same w sobie mają np. octa-channel jeśli są 8bit. Czy robisz dalsze zwielokrotnienie w kości pamięci, poza nią ale na płytce z pamięcią czy w kontrolerze pamięci na płycie głównej/procesorze to nie ma takiego znaczenia tylko prędkość dostępu do pojedynczego bitu * ilość bitów.

Kolejne 3 opcje to jest technicznie to samo:
a) quad channel DDR1 '400MHz' CL2
b) dual channel DDR2 '800MHz' CL4
c) single channel DDR3 '1600MHz' CL8
Zmienia się napięcie i użyte sygnały ale wynika to tylko z faktu lepszej technologii półprzewodnikowej. Komórki pamięci zostały dokładnie te same, bo to tylko kondensatorki małe są. Są lepsze pamięci, one same są mniejsze ale jak widąć nie wybudowali z nimi za dużo w ciągu tylu lat. Nawet jakieś cuda typu HMB to dalej to samo badziewie tyle że bitów (a więc jednocześnie odczytywanych oddzielnych komórek pamięci) są iście kosmiczne ilości. Zamiast zwiększać częstotliwość przesyłania danych z tych czterech tysięcy komórek na raz dali poprostu cztery tysiące połączeń na raz. Taki AMD Fury ma te 500MHz czyli w zasadzie 250MHz DDR. I masz znowu praktycznie to samo tylko wyskalowane idąc w ilość równolegle odczytywanych komórek. Zamiast tego HBM można by dać 128 pamięci SDR 250MHz i sumarycznie podobnie by to chodziło.
[#402] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Don_Adan, post #400

Gunnar powinien opisać jak wygląda algorytm, który robi fuzje w jego procesorze i to by była już wystarczająca informacja. Jak na razie Gunnar zmusza ludzi do inżynierii wstecznej jego przykładów.

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2016 01:54:42 przez sanjyuubi
[#403] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #398

Nie koniecznie "zwał jak zwał", ponieważ, gdy opisujesz coś jako powyżej i poniżej osi X to znaczy, że występują też napięcia ujemne, a akurat na oscyloskopie sobie możesz przesuwać przebieg jak chcesz w górę i dół względem osi X. Poza tym, wyzwalanie zboczem i poziomem to dwie różne funkcje.

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2016 01:53:44 przez sanjyuubi
[#404] Re: RTG i Vampire 600 V2

@sanjyuubi, post #402

Akurat ten przyklad to nie jego robota. Podal zaimplementowane fuzje:
APOLLO SILVER2 CORE
supported fusing instruction combinations:


(1)
MOVE.L (An)+,(Am)+
MOVE.L (An)+,(Am)+
=>
MOVE.Q (An)+,(Am)+
(2)
MOVE.B (d16,An),Dn
EXTB.L Dn
=>
MVS.B (d16,A0),Dn

(3)
MOVE.W (d16,An),Dn
EXT.L Dn
=>
MVS.W (d16,A0),Dn

(4)
MOVE.L Dn.Dm
NOT.X Dm

(5)
MOVE.L Dn.Dm
NEG.X Dm

(6)
MOVE.L Dn.Dm
ADDQ.X #,Dm

(7)
MOVE.L Dn.Dm
SUBQ.X #,Dm

(8)
MOVE.L Dn.Dm
ANDI.W #,Dm

(9)
MOVE.L Dn.Dm
OR.X Do,Dm

(10)
MOVE.L Dn.Dm
AND.X Do,Dm

(11)
MOVE.L Dn.Dm
ADD.X Do,Dm

(12)
MOVE.L Dn.Dm
SUB.X Do,Dm

(13)
MOVEQ #,Dn
OR.X Dm,Dn

(14)
MOVEQ #,Dn
AND.X Dm,Dn
[#405] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Don_Adan, post #400

Wyglada na to, ze autorowi przykladu chodzilo o:
move.l D0,D2
add.l D1,D2
bo tylko wtedy ten kod ma sens.
[#406] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Don_Adan, post #405

Sterownik Picasso96 jest juz dostepny do testow.
[#407] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Don_Adan, post #406

No nigdy nie sądziłem że moja pierwsza Amiga będzie miała najciekawsze Turbo w dziejach.
Na dodatek powoli można myśleć o stałym używaniu jej poprzez najnowsze złącze HDMI.
Jeszcze wszystko w fazie "beta", jak mniemam, ale powoli dopracowują..
Oto link : HDMI
Amiga rulez !!!
[#408] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #407

Najciekawsza? Nie powiedziałbym - jest całe stado innych kart, które można uznać za ciekawsze (1, 2, 3, 4 - to tylko kilka przykładów, a ile było świetnych kart które nie wyszły jak Blizzard 2604e czy Quikpak XP2).
Karty Vampire/Vampire mk2 to niezłe pomysły i takie też wykonanie, ale nie jest to nic co by uzasadniało "najciekawsze". Oczywiście, jest to moje zdanie :) co zaznaczam, w przeciwieństwie do imperatywnie wypowiadającego się kolegi.
[#409] Re: RTG i Vampire 600 V2

@baderman, post #408

1ka to moj faworyt ;) i biorac pod uwage dwa procesory to bije na glowe Vampirka..

ale kto wie, moze kiedys ja przegoni w jakies wersji v3 albo v4
[#410] Re: RTG i Vampire 600 V2

@baderman, post #408

Muzeum sprzętu który ma już tylko "kolekcjonerskie" znaczenie.
Vampirek to "pigułka" do pokazanych przez Ciebie sztrucli.
Owszem tamte karty są ładne z wyglądu, ale patrząc na wielkość karty to wybacz Vampirek rozwala je na całej linii.
Możliwości jakie uzyskano na tak małej powierzchni są po prostu imponujące.
SD Card, HDMI, Picasso, instrukcje 64 bit, 128 RAM wydajność 020/500MHz +/-...
Czy może być coś ciekawszego? Nie wspominam że projekt jest ciągle rozwojowy.

Ale rozumiem wasz punkt widzenia, nostalgia do tych starych wielkich zielonych płyt głównych. Do PPC wraz z 060 na pokładzie... Ale niestety idzie nowe i to mnie cieszy. Oby tak dalej.
Chciałbym ponaglić Gunnara i spółkę żeby przyspieszył i wyposażył się w dodatkowe moce przerobowe, bo użytkownicy A1200 czekają.
Myślę że jego wizyty w Chinach mogą tylko zaskoczyć wielu amigowców. A nóż ma w planie zrealizować swój procesor w prawdziwym krzemie. I zobaczymy zgodny z 68k 2 GHz/64 bitowy procesor na żywo.... OK
[wyróżniony] [#411] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #407

Wlasnie przetestowalem na dwoch monitorach HDMI: obraz w 640x480 16bit zyleta, ponad 2MB CHIPu wolnego i system doslownie fruwa. Jedyny bug jaki zauwazylem to, ze kawalek ekranu po prawej stronie jest uciety i dodany po lewej stronie. Zglosilem juz na stronie Apollo, moze to tylko kwestia ustawien.

link
[#412] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #410

Gdzie Gunnar trzyma ten "nóż"?
A swoją drogą to musze przyznać, że z każdą Twoja wizja przyszłości rozszerzeń Amigi juz przestaje drapac się po glacy ze zdumienia. Teraz mam olbrzymie, wrzynajace się w gałki oczne "WTF?????" :)
[#413] Re: RTG i Vampire 600 V2

@juen, post #409

Wydajnościowe pobicie przez konstrukcje FPGA kart z PowerPC dla Amigi klasycznej to nie jest kwestia „czy”, tylko „kiedy”.
[#414] Re: RTG i Vampire 600 V2

@michalmarek77, post #412

Napisałem tu daaaawno temu posta w którym zasugerowałem że będą zmiany w amigowym sprzęcie i sofcie. I to się już powoli dzieje. A będzie jeszcze więcej niespodzianek. Wg. zasady mówisz-masz.
Wy tylko swoim narzekaniem i mentalnym hamowaniem przysparzacie tylko szkód Amidze....

Amiga dostaje wolne zielone światło i będzie tylko lepiej.....OK
[#415] Re: RTG i Vampire 600 V2

@juen, post #409

1ka to moj faworyt ;) i biorac pod uwage dwa procesory to bije na glowe Vampirka..


bzdura. zaleznie czy uzywasz oryginalnego systemu operacyjnego i oryginalnego softu, czy os4.x ktorys z procesorow sie nudzi. wiec co z tego ze jest ich dwa. mam taka karte i uwazam ze praktyczny uzytek z niej jest taki ze ma szybkie scsi, inaczej dawno bym ja sprzedal. ppc jest wlasciwie do pominiecia. a wampir ma juz teraz lepsze osiagi niz zamontowany tu 68k. nie mowiac juz o porownywaniu szybkosci grafiki wampira z przepustowoscia zorro3, de fakto ponizej 10mb/s co wyraznie widac na prezentacji hollywood.

Chciałbym ponaglić Gunnara i spółkę żeby przyspieszył i wyposażył się w dodatkowe moce przerobowe, bo użytkownicy A1200 czekają.

jako uzytkownik 1200/4000 i byly posiadacz 600 pozwole sobie zaprotestowac. uwazam ze robia dokladnie tak jak nalezy i nikogo nie trzeba ponaglac.


Ostatnia aktualizacja: 20.02.2016 20:31:14 przez wawrzon
[#416] Re: RTG i Vampire 600 V2

@Voyox, post #410

Chciałbym ponaglić Gunnara i spółkę żeby przyspieszył i wyposażył się w dodatkowe moce przerobowe, bo użytkownicy A1200 czekają.


Moim zdaniem nie ma co poganiać, stres może im wyjść na złe.
Póki co plan jest jasny - Majsta (jedyny konstruktor płytek w teamie zdaje się) kończy lutowanie V600 i pracuje nad wersją ostateczną V500 (płytki już do niego lecą). V1200 dopiero potem.
[#417] Re: RTG i Vampire 600 V2

@madman15, post #416

V1200 dopiero potem.
Wiem, wiem, potem... co za słówko..
No wiadomo flagowy produkt będzie najbardziej flagowy. Skorzysta z doświadczeń zdobytych na poprzednikach. OK
[#418] Re: RTG i Vampire 600 V2

@wawrzon, post #415

wciaz nie rozumiem z tej wypowiediz czemu ppc z 060 jest gorszy od obecnego vampira...

uwazam ze v2 jest super ale wiedzac ze do 100% kompatybilnosci mu daleko to takie jest moje obiektywne zdanie.
bppc 060 rox

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2016 23:26:30 przez juen
[#419] Re: RTG i Vampire 600 V2

@juen, post #418

Moje subiektywne zdanie jest takie ze CPU Apollo jest bardziej kompatybilny z 68040 EC, niz 68060 EC. Zakladajac, ze brakuje tylko 2 prawie nieuzywanych instrukcji 68020, czyli cmp2 i chk2 Wiec do 100% kompatybilnosci jest jakis ulamek procenta.
[#420] Re: RTG i Vampire 600 V2

@juen, post #418

Widać że ludzie powoli wykorzystują moc nowego cpu:
180 fps fire example

Na razie nikt nie zaprezentował jakiś guru, a Ty mówisz o jakiejś niekompatybilności..
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem