[#121] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Daclaw, post #120

Miałem dyski >4GB na Amidze przez 6 lat z OS3.9, potem dysk 80GB z Amigi wsadziłem do Pegasosa i miałem go w nim przez kolejne 4 lata. Potem miałem go w Powermaku (tu akurat zaszło trochę magii z konwersją RDB na makowe layout dysku, natomiast partycje pozostaly te same). Moja A4000 i A2500 i A2000 i A1200 mają normalnie dyski >=40GB

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2021 23:45:35 przez michal_zukowski
[#122] Re: Os 3.2 kilka informacji

@peceha, post #1

Wymagania AOS 3.2:

Current Hardware Requirements for AmigaOS 3.2:

1) An Amiga model 1000, 500, 2000, 600, 1200, 3000, 3000T, 4000D or 4000T, and minor variants of those.

2) Kickstart ROM 3.1, 3.1.4 or 3.2.

3) At least 2MB of total RAM available.
Soft-loading updated OS modules combined with larger hard disk
media and additional software customizations may require additional
memory above the 2 MB mentioned. The physical 3.2 ROM will help
reduce the memory footprint of hard disk loaded modules over an
older ROM beyond other benefits.

4) A hard drive with a minimum of 10 MB of free space.

5) If you don't have AmigaOS 3.1 or better already installed, you
will require a physical copy of the "Install3.2" floppy disk. If in
addition to that, you are still using the old 3.1 Kickstart ROM
you will also require a physical copy of the "Modules" disk that
matches your hardware (All floppies should be available as ADF
images in a directory of the retail CD-ROM).

6) A CD-ROM drive unit accessible to your Amiga, or the contents of
the AmigaOS 3.2 CD-ROM copied on to an Amiga compatible storage
media

Note: AmigaOS 3.2 has been tested to work under many emulated/FPGA systems.

.
.
.
.

AmigOS 3.2 was designed so that it can be delivered in all sorts of Amiga compatible media (floppies, cd-roms, hdds, CF cards, usb thumbdrives, digital download, etc) and can be easily converted between each other by any user. It will ultimately depend on retailers and Hyperion which options will be physically available for sale.

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2021 20:12:36 przez tom256
[#123] Re: Os 3.2 kilka informacji

@tom256, post #122

Fajnie. A jakaś skrócona lista już pewnych/zrobionych ficzerów?
[#124] Re: Os 3.2 kilka informacji

@_arti, post #123

A jakaś skrócona lista już pewnych/zrobionych ficzerów?

Wyglada, ze to wciaz tajemnica... niestety.
[#125] Re: Os 3.2 kilka informacji

@pch, post #124

Ciekawe czy kiedyś dorobią startowanie z CDRomów czy to poza ich możliwościami.
[#126] Re: Os 3.2 kilka informacji

@michal_zukowski, post #125

Skoro trollujemy to czy MorphOS potrafi zabotoować na A500 z A570? Nie? Jednak nie potraficie i jest to poza waszym zasięgiem...

(czujesz kontekst?)

PS. OS3.2 potrafi zabootować z CD zarówno na CDTV jak i CD32. Ale MorpHOS tego też nie potrafi (to tak do Twojego trollingu). A czy MorphOS po tylu latach w końcu potrafi zabootować z dyskietki? (jak trollować to pełną mordą - moderacja nie krępować się, ja mam już dosyć czytania takich trolli jak rzookol, ale skoro ich wybryki przechodzą bez mrugnięcia okiem, to i na mój wpis nie powinno być reakcji). Nie potrafią? Oj cóż za szkoda... Wróć jak się naumiecie tak podstawowych rzeczy i będzie można Super Froga z dyskietki odpalić na Pegasosie czy innym PowerMacu.

PS2. I nie, to nie ja poszedłem do wątków o MorpohOS, ale developre MorphOSa przybył trollować w wątku o OS3.2...

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2021 23:45:27 przez Mandi
[#127] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Mandi, post #126

A to nie chcesz mieć możliwości bootowania z CD-ROM na OS3.2?
Chyba pomyliłeś działy pisząc tu o Morphosie.
[#128] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Norbert, post #127

pomylił działy pisząc tutaj developer MorphOSa, częściowo bootowanie pod OS3.2 z płyt jest, ale w maszynach, gdzie natywnie CD-ROM był dostępny. A w pozostałych co należy przyjąć jako standard?

PS. a zresztą bawcie się w kółko wzajemnej adoracji, gdzie nawet moderatorzy skupieni wokół MOSa trollują w wątkach o 68k...

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 00:14:46 przez Mandi
[#129] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Mandi, post #128

Ale czy fakt bycia deweloperem MOSa wyklucza możliwość zapytania o AOS? Możliwość bootowania z CD byłaby całkiem interesującą możliwością.
Ogólnie bardzo jestem ciekaw listy ficzerów OS3.2, bo będąc zadowolonym użytkownikiem 3.1.4 myślę o zakupie 3.2.
[#130] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Os 3.2 kilka informacji
[#131] Re: Os 3.2 kilka informacji

@wali7, post #129

Rom 1mb, w nim emulator akiko (albo nawet i bez tego), startowanie z CDromu jesli jest włożony. Wtedy A1200/A4000 zamienia się w CD32. To daje możliwość tworzenia samostartujących gier na cdromach, odtwarzania starych gier z CD32, etc. Fajne możliwości, z których by skorzystali ludzie, ale oczywiście Mandiemu absmak. Rozszerzone scsi.device siedzi w romie, filesystem z rockridge można dodać, ten z cdtv wiele nie zajmuje. To jest wykonalne.

ps. MorphOS załadowany pod Amigą oczywiście umożliwia bezpośrednie startowanie z cdromu, w taki sposób się go przecież instaluje, ale to przecież nie ma w ogóle związku z wątkiem



Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 01:11:33 przez michal_zukowski
[#132] Re: Os 3.2 kilka informacji

@michal_zukowski, post #131

Ale faktycznie tyle osób przy np. A600/A1200/A4000 korzysta z CDromu ?
Tak pytam z ciekawości, nigdy nie miałem przy Amidze, a i przy pc nie mam już chyba z 10 lat.
[#133] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Newhousik, post #132

nie ale defacto gdyby od początku się dało bootowac z CD to by było ciekawe. CD demo compo :D
[#134] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Newhousik, post #132

Od tego jest uaktualniony system operacyjny, żeby obsługiwał możliwie każdą kombinację sprzętu. Jak ma nie obsługiwać połowy, to ja go czniam - do rzeźby ręcznej mam już 3.1.

Poza tym - tak, korzystam. Dla mnie to jeden z filarów ami-nostalgii.
[#135] Re: Os 3.2 kilka informacji

@michal_zukowski, post #131

Jesli by na sztywno przypisac bootowanie tylko jako drugi (slave) sprzet IDE w scsi.device to pewnie by moglo tak byc. Ale czesc osob ma 4 sprzety IDE. Czesc ma normalne SCSI CD podlaczone do innych kontrolerow SCSI np. 2nd.scsi.device w A4kT, czy nawet innych kontrolerow IDE. Za duzo mozliwosci do sprawdzenia, gdzie jest CD podlaczony i czy w ogole jest CD podpiety do Amigi, i czy ma bootujaca plyte w napedzie. A to wszystko bardzo by spowalnialo start Amigi wedlug mnie.
[#136] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Don_Adan, post #135

Oczywiście mówimy tylko o bootowaniu z deviców umieszczonych w romie.
[#137] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Don_Adan, post #135

Potencjalnych device do sprawdzenia nie ma wcale aż tak dużo, można skanować też według popularności: pierwszym skanowanym device byłby scsi.device, potem 2ns.scsi, potem np. oktagon... Można też zrobić listę z devicami do wyboru.
Zresztą opcja startu byłaby wybierana w EarlyBootMenu jako opcja, domyślny byłby start z HDD, byłoby tak samo szybko jak w 3.1.
I jak rzookol napisał, byłyby to tylko device w romie.... a nie jest tego zbyt wiele, nawet zakładając, że w 3.2 dodano by jakieś.

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 13:18:14 przez wali7
[#138] Re: Os 3.2 kilka informacji

@wali7, post #137

Sorry, ale device'ow jest bardzo duzo sprawdz ile obsluguje WinUAE, gvp, phase 5 i innych firm. Nie byloby tak samo szybko. No i w Amidze start z HD wcale nie jest domyslny, wszystko zalezy jaki masz priorytet bootowania ustawiony dla partycji HDka, mozna bootowac z automatu z df0: nawet majac HD-ka. Do tego najprawdopodobniej byloby mniej chipu po starcie systemu.
[#139] Re: Os 3.2 kilka informacji

@Don_Adan, post #138

Mówimy tylko o devicach umieszczonych w kickstartcie czyli scsi.device i pochodne. Nie w dodatkowych romach urządzeń. Priorytet oczywiście 0.
Chipram to nie problem bo i tak by to dotyczyło tylko maszyn z 2mb chipu (z uwagi na 1mb rom).

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 14:15:42 przez michal_zukowski
[#140] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #94

natrafilem na kolejny problem z kick 3.1.4
jestem betatesterem gry, ktora "na dniach" ma sie pokazac.

gra byla napisana tak, by dzialala na golej a1200.
i faktycznie dziala na 3.0 i kick 3.1, natomiast na kick 3.1.4 wyglada na to, ze brakuje jej pamieci.
wiec do moich obaw, ze gry/programy/magi (ogolnie soft) ktore bootujac odpalaja wb beda problematyczne dochodzi do tego fakt, ze niektorym grom chocby braknie jednego bajta przez kick 3.1.4 tez sie nie odpala.

jak juz sie odzywam w takich sprawach to popieram to faktami. nie rozumiem jak niektorzy moga sie z FAKTAMI spierac :)

i od razu powiem, ze nie wierze, ze nie istnieje nigdzie amiga 1200 ze sprawna stacja dyskow, bez karty turbo a z kickiem 3.1.4
[#141] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #140

i od razu powiem, ze nie wierze, ze nie istnieje nigdzie amiga 1200 ze sprawna stacja dyskow, bez karty turbo a z kickiem 3.1.4

Istnieje. Na czas "leżakowania" mojej zdemontowałem turbo. :D

Przez to, że niektóre biblioteki (scsi.device) się rozrosły, to inne nie zmieściły sie w ROM. Muszą zostać wrzucone do RAM`u i dlatego będzie go mniej.
Rozwiązaniem może być kick-switcher lub modyfikacja Kicka 3.1.4 na 1MB.

Gry, które były projektowane na golasa mogą mieć problem nawet z K3.1 i HDD, którego bufory zajmą trochę ramu więc to nie jest tak, że nowy OS jest jakiś zły.

OS3.2 jeśli ma obsługiwać duże dyski na starcie, to będzie podobnie.
Myślę, że targetem dla OS 3.1.4 i 3.2 są raczej Amigi z hdd i przynajmniej fastem
[#142] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #140

Ale to przecież normalne, że rozwój systemu powoduje że część programów może mieć problemy, wg mnie to nie jest wada. Tak było z każdą kolejną wersją OS, począwszy od 1.0, przez 1.2/1.3, 2.x i 3.x. Każdy update dodawał coś nowego i jednocześnie jakiś procent starszego softu miał problem.
I nie wskazywałbym jednoznacznie że to problem OS, często jednak jest to problem danego softu, który albo próbuje obejść system sięgając bezpośrednio do hardware Amigi, albo z góry zakłada jakieś zachowanie OS bez sprawdzenia czy jest inaczej, albo po prostu jest źle napisany.
[#143] Re: Os 3.2 kilka informacji

@vojo, post #142

"I nie wskazywałbym jednoznacznie że to problem OS, często jednak jest to problem danego softu, który albo próbuje obejść system sięgając bezpośrednio do hardware Amigi"

to akurat nie wskazuje na problem, skoro program obchodzi system i os a uzywa hardwaru

W normalnych pprzypadkach rozwoj systemu ma sens i czesto przestaje byc kompatybilny ze starym oprogramowaniem by nowe oprogramowanie dzialalo jeszcze lepiej. w przypadku braku nowego oprogramowania, gdzie na kick 3.1.4 99,9% uruchamianego oprogramowania jest strasze niz os to chyba ta regula nie ma najmniejszego sensu

co za roznica czy gra jest pod system czy nie, skoro przy a1200 z kick 3.0 dziala, a przy kick 3.1.4 zabraknie jej chociaz jednego bajta pamieci..
[#144] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #143

Dokladnie to chcialem napisac.
[#145] Re: Os 3.2 kilka informacji

@stefkos, post #144

slowo w slowo? ;D
[#146] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #143

No ale to co, nie powinny powstawać nowe wersje systemu, ani nawet jego pojedynczych komponentow typu device, handler czy biblioteka, bo nie daj Boże zaalokują na starcie o jeden bajt pamięci więcej niż ten sam komponent z roku 1993?
[#147] Re: Os 3.2 kilka informacji

@vojo, post #146

powinny byc bardziej przemyslane pod tym punktem, nowe wrecz moglyby byc lepiej napisane i tej wolnej pamieci pozostawic nawet wiecej ;)

chyba sam dobrze wiesz na czym polega wersjonowanie, wartosc po drugim kropku i takie breaking change?

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2021 17:32:55 przez juen
[#148] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #140

Ale ta gra w końcu jest pod system czy nie? Jeśli pod system to trochę dziwna sprawa bo przecież ktoś może mieć pare partycji i one same zeżrą na bufory ram więc pisanie gry która potrzebuje pełnych 2mb to zły pomysł.
[#149] Re: Os 3.2 kilka informacji

@michal_zukowski, post #148

nie ma to znaczenia, znaczenie ma ze dziala na golej a1200 i bedzie to prawda objawiona w instrukcji i wymaganiach. wciaz po odlaczeniu peryferiow gre bedzie mogl odpalic. a zamiana kicka na starszego to juz jednak wymaga posiadania tych kosci
[#150] Re: Os 3.2 kilka informacji

@juen, post #149

4 bajty wiecej to minimum :) Dobrze, ze testujesz. Wedlug mnie sa 2 rozwiazania, ktore byc moze zadzialaja (zalezy o ile wieksze bufory alokuje ten nowy kickstart 3.1.4). Dodac cos w stylu add21k/add44k do s-s, albo uzyc specjalnego bootblocka w tym celu. No i podobny problem juz byl z kickiem 2.0, gry dzialaly na kicku 1.3, a przy 2.0 juz brakowalo wolnej pamieci.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem