[#93]
Re: Apollo A6000 "Unicorn"
@Don_Adan,
post #91
Apple nie produkowało procesorów. Ich rola w całym "AIM" była taka, że mieli te procesory brać ;) IBM dało podwalinę w postaci architektury POWER, a Motorola była odpowiedzialna za odpowiednią skalę produkcji (i drugie źródło dostaw). Nie kojarzę by Apple było licencjobiorcą Power ISA. Poszli w intela bo to było rozwiązanie z półki które wystarczyło ładnie opakować. A w międzyczasie rozwijali ARM w mobilkach na tyle dobrze, że przyszła pora na laptopy i desktopa.
Pisanie, że PowerPC to niewydajny procesor to jak pisanie, że ARM to niewydajny procesor, albo x86 to niewydajny procesor. To nie ISA gwarantuje wydajność tylko architektura wewnętrzna, która z ISA jest trochę związana, ale nie aż tak jak się niektórym wydaje. Taktowanie, ilość potoków wykonawczych i układ przewidywania rozgałęzień robią swoje. Czemu więc nie ma powerpc na każdym rogu? Bo x86 wychodzi taniej, IBM PPC nie rozwija wcale (tylko Power), Freescale PPC rozwija tyle co nic, bo do telekomuny wcale wydajność obliczeniowa nie jest najważniejsza, a odpowiednie peryferia. AMCC się zwinęło z rynku, a BAE robi rad hardened dla przemysłu kosmicznego. Innymi słowy PPC po wtopie IBM z G5 nie miało klienta dla którego warto byłoby się starać. A nie dlatego, że architektura jest kiepska. G4 z Altivec lał równo PIII z SSE!
Procesor z Xbox360 czy PPE z PS3 też były bardzo wydajne (tutaj MS i Sony akurat na wydajności zależało i ona była dostarczona). Zwyczajnie MS i Sony uznali, że development jest za drogi i taniej po prostu kupić trochę zmodyfikowanego APU z PC (i też łatwiej portować gry z PC na konsole i vice versa).
Ostatnia aktualizacja: 20.09.2025 21:56:42 przez abcdef