[#1] nowe produkcje? nowy projekt?
Heyah!

Temat na gorąco.

Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie zrobienie jakieś gry na amigę klasyczną (najlepiej A1200). Wkurza mnie fakt niepojawiania się na ten sprzęt w zasadzie niczego "nowego", a czarę goryczy przepełniają informację o pojawianiu się nowych gierek na np. ZX Spectrum czy C64 (prince of persia na C64 to spory wyczyn). Dlaczego tak jest, że w "klasycznym amigowym" światku nic się w tym temacie nie dzieje? Rozumiem, że napisanie giery na Speca bądź Komodę jest prostsze, ale czy napisanie czegoś na amigowego klasyka jest sprawą na tyle skomplikowaną, że nikomu się nie chce, bądź nie ma osób które to potrafią? (nie jestem programistą - wiec nie wypowiadam się na temat programowania).

Jestem grafikiem, mam pewne doświadczenie w robieniu grafiki do gierek (pixel / sprite) Dlatego rzucam temat, aby napisać coś na modłę Cannon Foddera. Czy jest ktoś, kto podejmie się udziału w takim przedsięwzięciu? Ważne aby zdawać sobie sprawę z wagi napisania czegoś takiego (czy mam taką wiedzę i czy będę wstanie? czy będzie mi się chciało i będę miał na to czas?). Należy się też zastanowić nad słomianym zapałem, aby nie było sytuacji że ktoś się zadeklaruje a po 2 miesiącach powie "NIE", lub palcem w temacie nie kiwnie, bo już lepiej takiego projektu nie rozpoczynać.

Na chwilę obecną 2 osoby, tj.grafik (ja) oraz muzyk, już są.
Potrzebny byłby jeszcze 1 bądź 2 grafików (nie jestem dobry w animacji), i oczywiście programiści - ile? nie wiem... nie znam się na programowaniu.

Co o tym sądzicie?

pozdro.
[#2] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Witaj

Pomysł jest bardzo fajny i w sumie do zrealizowania, o ile znajdą się chętni - a tu raczej zawsze są problemy z tym. Zapał twórczy do pracy na początku jest, ale potem zawsze znajdą się problemy, które zniechęcają do dalszego działania :(.

Miało być zachęcająco a wyszło jak wyszło. Kciuki i tak będę trzymał za pomysł i obserwował postępy :) OK
[#3] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

dobry pomysł :)
[#4] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Nie w tym kraju
[#5] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@rafgc, post #4

To poszukaj kogoś za granica. Mało to portali??
EAB, amiga.org, amibay.....
[#6] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Nie powstają gry na Ami ponieważ zrobienie czegoś naprawdę fajnego wymaga więcej czasu.

Możliwości graficzne gołej A500 są 100 razy lepsze niż ZX czy C64 w związku z czym potrzeba większej weny, czasu itp.
[#7] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Hubez, post #6

no właśnie, choć od strony kodu jest podobnie. problem jest jeszcze innego kalibru, Amig/postAmig jest tak wiele, a C64 jeden.
[#8] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Hubez, post #6

Jest dokladnie jak piszesz.Z dzisiejszego punktu widzenia dla wielu Ami zdaje sie byc zabytkiem typu zx czy c64 ale zapomina sie o tym,ze w czasach swietnosci np. zx najwieksze hity pisaly pojedyncze osoby w gora kilka miesiecy.W czasach amigi byly to juz co najmniej kilku osobowe zespoly a gra typu cannon fodder to z 6 miesiecy ciezkiej roboty dla kilku doswiadczonych osob na full time.Nawet takiego glupiego Angry birds nie dalo by rady uszyc na amidze bez przeportowania np.box2d (nie wierze,ze ktos by sam napisal fizyke pod gre) .Ale o czym ja mowie toc mowa o A1200;) Na cos wiecej niz Nurek albo jakis klon Robbo nie ma co liczyc.Natomiast jesli ktos ma ostre parcie na zrobienie czegos co ma zwiazek z amiga a do tego nie jest programista,to polecam zapoznac sie z np. UDK na pc i zaczac dlubac remake ulubionej gry.OK
[#9] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Aniol, post #8

Wpusciles troche optymizmu w ten watek ;). Napisanie prostej fizyki krojonej na miare gry dla A500/1200 nie powinno byc wielkim problemem dla kodera, za to portowanie czegos z C++ na A500 + optymalizacje w asm, oj to może być problem :). Najwiecej pracy to jednak pochlonie stworzenie grafiki, dzwieku i calej reszty ktora decyduje o tzw. grywalnosci. Dla jednego kodera to pewnie byloby duzo, nie zapominajmy o narzedziach... Kolejna sprawa to cel, wiadomo, sztuka dla sztuki, nikt tego raczej nie kupi, byc moze nawet malo kto zagra w taka nowosc...
[#10] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@gx, post #9

No wlasnie grafika i dzwiek to maly problem.Schody zaczynają sie kiedy trzeba z tego zrobic gre,pomyśleć o wszystkich możliwych zdarzeniach ,zrobic huda,menu itd itp ,ta cala czarna robote z ktorej sobie ludzie nie zdaja sprawy kiedy hurra zaczynają.W przeciętnej grze na ios czy androida,bo o takim mniej wiecej poziomie mówimy (dosc proste 2d i strzelanka) grafika to ze 20% calosci roboty przy zdolnym grafiku oczywiscie.Cala reszta ,czyli kod i toole do robienia leveli/gameplayu ,a potem ich wykorzystanie to jest dopiero prawdziwa praca.Nie chce tu sie kłócić;) ale grafika i dzwiek ani troche nie maja znaczenia przy budowaniu grywalnosci,sa mega ważnym dopełnieniem całości skończonej gry,ale nie lacza sie bezpośrednio z procesem powstawania dobrego gameplaya.Każdy kto bawi sie w to zawodowo powinien miec w tym temacie podobne zdanie,ja je sobie wyrobiłem przez ostatnie kilkanaście lat takiej pracy

PS.No i oczywiscie nie mowilem o portowaniu box2d na A1200 serio :D.Chodzilo mi raczej o to,ze na razie to nawet kolko i krzyżyk nie ma komu zrobic a co dopiero engine fizyczny ala box2d.
[#11] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Jako ze bralem sie za kilka rzeczy na tym poletku to z doswiadczenia powiem Ci jedno. Nie zaczynaj robic gry od grafiki i konceptu.

1. Zdobadz kontakt do jakiegos dobrego kodera ktory napisze Ci grywalny program
2. Dorob do tego programu grafike i wsio

(przyklad pierwszy z brzegu, nawet nowomodne firmy kupuja najpierw kod, sprawdzaja co sie da z nim zrobic, dopisuja swoje rzeczy a na koncu opakowuja to w ladna grafike)

Problem z Arcymagiem i Nurkiem byl zawsze ten sam. Ja mialem wizje, programista mial swoja i ni jak nie bylo jak tego dopasowac. Jak juz wymyslalem ze cos moglo np tak dzialac, a sie okazalo ze ani nie da sie tego skodowac, a jak sie juz dalo to nie mialo sie to jak do grywalnosci ktora gra miala zakladac. itd itd. Problem lezal zawsze po mojej stronie bo jako artysta moge na ekranie wyczarowac wiele ale potem twarda rzeczywistosc mozliwosci koryguje projekt i zniecheca do ukonczenia.

Co do kontaktow na PPA i zyczliwych osob, to sie nie obawiaj. Spokojnie odzywaj sie do osob zajmujacych sie interesujacym Cie tematem. Pisanie przez przedmowcow zdan typu "nie ma to sensu bo sie tu wszyscy kloca tylko" mija sie z prawda. Ja spotkalem sie z wieloma bardzo fajnymi osobami z naszego swiatka ktore chetnie mi pomagaly, za darmo, calkiem bezinteresownie. Dotyczy to gier, informacji lub nawet pisania artykulow. Przez to forum przewija sie naprawde wiecej osob niz na pierwszy rzut oka widoczni krzykacze. Kwestja tylko aby sie zwrocic do odpowiednich osob o pomoc, gwarantuje ze w 99% odpowiedz bedzie pozytywna.
[#12] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Koyot1222, post #11

Te, Artysta, a kiedy w coś zagramy? OK
[#13] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@parallax, post #12

Niestety sprawy prywatne zmusily mnie do odlozenia "na pozniej" wszelkie non profitowe projekty. Nie mowie ze niczego nie planuje, ale wszystko gdzies tam sobie lezy w oczekiwaniu na lepsze, bardziej tluste czasy. Bedzie wiecej gotowki to bede mial wieczory wolniejsze, aktualnie to cinko, przy trojce dzieci trzeba orac... ech...
Na ten rok jedyne mocne postanowienie to pojawic sie na Riverwashu na polce newgfx i oldpixel jesli takowy sie odbedzie, a fajnie by bylo bo to moze byc ostatni RW w historii tej ziemi :D A gdzie tam jakies wieksze gry... oj nie...

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2012 10:35:59 przez Koyot1222
[#14] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Znajomy Francuz (koder) poszukuje grafika i muzyka do gry, tyle ze to ma byc raczej gra strategiczna lub miks strategii i RPG, grafika ma byc raczej 2D, ale to byly jego plany, gra ma dzialac na AGA. W kazdym razie jak jest ktos chetny do wspolpracy to moze napisac do mnie donadan@wp.pl, co do muzyka to jak jest ktos chetny do przerobki plikow MIDI na jakis format Amigowy (czyli Protracker, MED, TFMX lub Music-X 2.0) to tez moze sie zglosic, chodzi o przerobke muzyki z Heroes of Might and Magic II, bo na razie port jest bez muzy, a odgrywanie MIDI nie ma sensu bo zbytnio spowolni sama gre.
[#15] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

ja ostatnimi czasy stworzyłem prostą gierkę w amosie squash .Odbijanie piłki od trzech ścian.
Niestety na winuae bo amigi już nie mam.Mam wielki sentyment do amigi i basica . Na pc programuję w darkbasic pro i czasami lubię wrócić do amosa . Ogólnie basic to mój ulubiony język programowania.
Kiedyś myślałem podobnie czemu by nie zrobić na amidze czegoś nowego. Fajnie by było stworzyć jakiś team OK
[#16] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #1

Faktycznie dziwne , ze na Amidze niczego sie nie robi.......
No chyba , ze juz nikt nie potrafi - Amiga klasyczna to jazda po rejestrach, ze Hej, i to jest piekne :)

Dla przykladu taka mala pchelka, ktora perfekcyjnie dzialalaby na A500 Gra genialna w swej prostocie i grywalnosci. ....No nie wychodze bez niej z domu :)

Niech tylko ktos mi powie, ze na amidze to niewykonalne, albo trudne do osiagniecia :)Po prostu do robienia gier trzeba miec dryg, chec i wyobraznie.......
[#17] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@michalmarek77, post #16

c64, atari i spec to też jazda po rejestrach, a produkcji powstaje więcej. ;)
jeśli będzie ktoś chętny robić grę/demo to poproszę o kontakt - chętnie zrobię grafikę w miarę możliwości.
[#18] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@carrion, post #17

ciekawe ile osob tutaj moze sie podobnie zadeklarowac ?:)
[#19] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@gx, post #18

Widzę, że jakiś odzew jest

Szukanie osób do takiego projektu granicą to moim zdaniem ostateczność. Jak to Rej pisał "A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają." A tak na poważnie... kwestią problematyczną będzie dogadanie się z taką osobą (osobami), przynajmniej w moim przypadku. Nie czuję się na tyle dobrze, aby rozmawiać w kwestiach technicznych po angielsku - no chyba że znajdzie się ktoś chętny, który weźmie na siebie rolę translatora - w co wątpię . Pisząc miedzy innymi o barierach językowych, to pisanie gry nie polega na tym, że:
Hura! robimy! po czym każdy siada i robi coś tam po swojemu, bo nagle przyjdzie złożyć to do kupy i zaczną się pojawiać problemy typu:
A) dlaczego ten sprite kuleje? bo programista ustalił 8 w kodzie klatek animacji, a grafik zrobił 10.
B) Cud! postać chodzi po wodzie! - po jakiej wodzie? miała być jakaś woda?
C) - jaki ustawiłeś kolor przeźroczysty?
- niebieski.
- kurcze, ja fioletowy!
- zrobiłem cegiełki 16x16
- no przecież miały być 32x32

Takie przykłady można mnożyć, prawie w nieskończoność. Solidny fundament pod taką grę, to dokładny opis wszystkiego co ma się w niej znajdować. Grafik musi widzieć, ile programista może upchnąć w pamięci, a programista musi znać wizje grafika i odpowiedzieć mu, iż "da radę" lub "urwałeś się z choinki". "aa..aa..aaleee.. oo.oo.. so hosi?" co to ma być za gra? o co ma w niej chodzić? Dokładnie trzeba opisywać obiekty w grze np. co to jest? co ma robić? jak się zachować? może być zniszczone czy nie? z czego się składać? co jeśli? na której warstwie się znajdować (swoją drogą - nie wiem ile można wydusić warstw na amidze ) itp. Później należy pomyśleć od czego zacząć w 1 kolejności (harmonogram), tak aby profesje uczestników nie blokowały się wzajemnie, np. programista czeka na jakiś tam sprite, ale grafik go nie zrobił, bo zaczął od pierdoły, o której programista jeszcze nawet nie myślał. Oczywiście, w trakcie pisania/ robienia grafy pojawiają się nieprzewidziane problemy, ale podstawy muszą być, bo inaczej wyjdzie z tego krowi placek na ekranie, którego zrobienie pochłonie sporo czasu. I jak tu się nie dziwić, że później się nikomu nie chce

Kolejna podnoszona tu kwestia, to gameplay. Oczywiście wysokie zdolności programisty - to podstawa, grafików i muzyków również. Nikt nie zagra w fajną graficznie grę, gdy będzie gęstwina krzaków posadzonych przez kodera. Nikt nie zagra w grę, gdzie zamiast dźwięku z głośników wydobywają się bliżej nieokreślone zgrzyty.
Ideałem byłoby zrobienie gry "starym sposobem". Co autor miał na myśli? po prostu: dla graczy, przez graczy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zadać pytanie: Co Wam się podobało w Cannon Fodder? a co nie? co byście zmienili? co jest dobrym pomysłem, a co złym? Przykładami można tutaj sypać z rękawa, np.:
Może dodać wieżyczki? worki z piaskiem? może wprowadzić efekty pogodowe? padający śnieg? deszcz? (np. podczas opadów deszczu w dżungli obraz staje się bardziej kontrastowy symulując zieleń - nie wiem czy da się zrobić rotację palety na amidze ) rozbłyski błyskawic (przez chwilę migający na biało czarno ekran), a może jakieś pojazdy z których będą wyskakiwać przeciwnicy? pola minowe? i dodatkowo wprowadzić profesję saper'a, który będzie miał zdolność ich odnajdywania? pole kukurydzy, w którym można się schować? itd. itd.. może coś śmiesznego dodać? np. po wybuchu granatu leci w stronę gracza kawałek flaka, który z mlaskiem zatrzymuje się na kineskopie... i z "mokrym" odgłosem ześlizguje w dół.... hahahhahahah (to by było coś). Latające palmy w oryginale też są dobre Swoją drogą, ilu z Was zwróciło uwagę, że w Cannon Fodderze dźwięk, oraz jego natężenie zmienia się w zależności od miejsca, w którym obecnie przebywa gracz? To są ów małe rzeczy, niby niepozorne, a które w sumie składają się na duży gameplay.

Swoją drogą, zastanawiałem się przez chwilę nad szalonym pomysłem (rzekłbym nawet naiwnym), z którego i tak pewnie nic nie wyjdzie :D. Sensible Software rozpadło się już dawno. Prawa do marki, ale tylko "Sensible Soccer" zostały wykupione przez Codemasters (przynajmniej tak pisze w wikipedii). Może by tak wysłać maila do autorów tej gry, z prośbą o przesłanie i wykorzystanie części ich kodu, może mają jeszcze gdzieś źródła. Wysłanie takiego maila w niczym nie szkodzi, może zostać bez odpowiedzi, bądź też dostanie się odmowę, nie będę wspominał o wyśmianiu... :D . W każdym bądź razie, źródło na pewno już nie będzie wykorzystane przez ich twórców, a już na pewno do napisania czegoś na klasyka.


Carrion - oglądałem Twoje grafiki na pixeljoint i ArtCity - Respect.
Jak się będziesz czuł w środowisku nie co większej palety barw?
Jak cokolwiek wypali w temacie, na pewno się odezwę

pozdro.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2012 00:34:09 przez newguru

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2012 00:37:56 przez newguru
[#20] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #19

Moje pomysły do nowego Cannon Fodder:

-256 kolorów
-rtg friendly (może 2 wersje?? np: 320x256 i 640x512)
-podobna kilmatem muzyka(oryginału chyba nie da się przebić )
-zdobywanie kasy/expa za zabitych żołnierzy
-możliwosc zakupu za zdobytą kasę kamizelek/chełmów/karabinów
-może jakaś opcja rozwoju postaci za expa(tutaj należało by to przemyśleć)
-'sikrety'
-możliwosć zapisu stanu gry w dowolnym momencie
[#21] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@tom256, post #20

[#22] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Koyot1222, post #21

Ale kiła
[#23] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@fazior, post #22

Coś jak nowy Alien breed na pecet a w 3d :) Jakby to wyszło na MOSa to bym się nie obraził :)
[#24] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Koyot1222, post #21

Kiszka straszna. Postacie na 1/3 ekranu , w dodatku w 3D puszczenie pawia (nie ma się co dziwić, niech no dziś kto wyda komerchę nie w 3D :D ) Z tego pieca chleba nie będzie, taka moja opinia. Westwood już kiedyś też robił remake Dune II o nazwie Dune2000. I co wyszło? C&C ze zmienioną grafiką. Jadą na starym tytule, i tyle. Pewnie ktoś kupi. Co do Alien Breed'a. Graficznie może i fajne, może się podobać. Programistycznie też. Wiec dlaczego mnie ten remake zawiódł? Po kilku levelach stwierdziłem że ogólnie nudą wieje, bieganie po terminalach staje się męczące (trochę bardzo z tym przegięli) , a już wybuchy i trzęsący się ciągle ekran doprowadza do szewskiej pasji. Zawiodło to, co zwykło się nazywać gameplayem. Znajomy który zakupił grę, też ją odstawił. Dziękuję - grywam w dziadka.

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2012 09:08:42 przez newguru
[#25] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Koyot1222, post #21

fee nie zagram w to
[#26] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Hellena, post #25

Ja bym zagrał, ale mi wyskakuje komunikat że Pixel Shader 3.0 wymagany
[#27] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@newguru, post #24

Fakt,wywalili z aliena wszystkie fajne elementy a zostawili tylko nudne spacerki i prucie do jakichs mrowek To bez watpienia przyklad bardzo zlego rimejka;) Ale moze nowemu pokoleniu (bo stare ma stara wersje) to sie spodobalo? Pewnie tak skoro nie zabili serii po pierwszej czesci i zrobili az 3 sztuki tego gowienka
[#28] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@kjb666, post #26

Idea na pewno cenna, ale niestety - jako realista - uważam, że robienie gry w stylu (i na poziomie) CF to pomysł karkołomny. Projekt (jak większość im podobnych) na 99% utknie po paru miesiącach prac. Jeśli masz power, a nie słomiany zapał, proponuję zacząć na początek od czegoś znacznie łatwiejszego (jakaś prosta, ale grywalna gra), aby wdrożyć się w temat, zebrać team, poznać problemy przy tworzeniu czegoś na Ami i dopiero później - jeśli ten 1szy projekt wypali - pójść w coś tak dużego jak klon CF. Tak czy inaczej, życzę powodzenia.
[#29] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@slay, post #28

Osobiście nie widzę sensu robienia klonu CF, właściwie to po co w ogóle wykonywać klon-klonu-klonu gry której przedstawicieli na Amigę jest masa?

Sam od lat marzę o jakiejkolwiek ciekawej gierce typu Tower Defense na ami. Niesamowitym byłoby przenieść postaci czy realia jakiejś amigowej gry do niej, no ale bez przesady, nie coś identycznego do tego co już skończyliśmy miliardy razy!
Do tego dochodzi czynnik "łeeee, a w oryginale zrobili to lepiej a to było tak a tamto tak".

Twórcy gierek indie czy choćby flashowych raczej nie cierpią na brak pomysłów, ciekawych są setki, jeśli nie tysiące!
Oto garść pchełek które są jak najbardziej technicznie wykonywalne na Ami a jednocześnie nigdy tego typu pomysł nie został wykonany:

https://s3.amazonaws.com/ld48/ld22/index.html
http://jonathanwhiting.com/coding/traal/
http://noname.c64.org/csdb/forums/?roomid=7&topicid=77655
http://armorgames.com/play/12409/one-and-one-story
http://www.fastgames.com/ninjadelivery.html
http://www.kongregate.com/games/BgroupProduction/reincarnation-the-final-happy-hour

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2012 10:31:23 przez Shoonay
[#30] Re: nowe produkcje? nowy projekt?

@Shoonay, post #29

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem