[#1] Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200
Cześć,

Ostatnio sporo widziałem wpisów na forum, że na innych scenach starych komputerów coś się dzieje, pojawiają się nowe gry, a u nas nic, a jak wyjdzie coś, to jest to jakościowo słabe.
To teraz mam pytanie, ile osób z tego portalu jest w stanie zapłacić 50-100pln za grę wydaną w profesjonalny sposób (pudło, dyskietka, płyta CD, instrukcja) za grę napisaną w Asemblerze/C na Amigę 500 1MB lub inną wyższą konfigurację, która będzie chodzić na tym sprzęcie przyzwoicie i posiadać dobrą jakość, jak za czasów świetności Amigi?
Dwa, jakiego typu widziałbyś najchętniej grę, na A500 z 1MB CHIP, czy coś bardziej rozbudowanego typu A1200 z ACA1230?
Pozdrawiam,
Darek
[#2] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

1) Plyta CD + opakowanie w DVD + wydruk obwoluty, cena 40-50 zl , w wersji kolekcjonerskiej odpowiednio wiecej
2) docelowo 030 i fast, oraz podwersja ktora dziala systemowo
3) typ gry: tower defense, pinball, wyscigi a'la Lotus3
[#3] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Ten tytul mnie tak zmylil, ze pomyslalem iz WRESZCIE ukazala sie jakas nowa gra na klasyka..

Mimo, ze jestem fanatykiem klasyka to uwazam, ze 100PLN to gruuuba przesada.
A po drugie, to zeby sprzedac gre, trzeba ja wpierw napisac. OK
[#4] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Ja bym zapłacił za dobrą polską grę nawet i 100 zł. Warunek: jakość musi być porównywalna z polską klasyką np. Saper firmy L.K. Avalon.

Słabsze gry nadają się do wydania jako PD/Shareware, np. AmiRobbo, który został napisany przez polską grupę zapaleńców.

Jakimi dysponujesz środkami oraz siłą roboczą? No bo, żeby wydać grę na poziomie komercyjnym trzeba jednak posiadać odpowiedni zespół fachowców.

Ja obecnie tworzę soft, który niestety jest z dolnej półki gier PD, ale sytuacja powinna ulegać powolnej poprawie.
[#5] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Witam!
Ja mam tylko jedno proste pytanie. Jaka to by miała być gra, która byłaby lepsza niż stare amigowe klasyki.
A jak już mówimy o starych grach.....
http://polygamia.pl/Polygamia/1,107162,12728204,Puszka_Pandory__pierwsza_polska_gra_komputerowa__powraca.html?bo=1
http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1265113583&archive=&start_from=0&ucat=2&ct=opisy

Za te dwie kolekcjonerskie edycje dałbym więcej niż 100 zł :)

Pozdrawiam
[#6] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Gdyby był to tytuł nie odbiegający swoim poziomem od tytułów z najbardziej tłustych i profesjonalnych lat i tytułów na Amigę, to bez problemu dał bym 100zł.

Najprościej i najrozsądniej byłoby wydać chyba coś na CD32 (Prościej zrobić dobrą muzykę, łatwiej zmieścić wszystko co trzeba, do tego wykorzystanie przycisków dodatkowych w padzie itd.)

Nie pogardził bym i tytułem na dyskietkach (dwóch, czterech...). Jedyny wymóg to aby nawiązywał wykonaniem, poziomem i formą do tytułów Sensible Software lub Team 17.

Tyle ze spełnionych wytycznych by mi wystarczyło.
Szczerze mówiąc, patrząc na popularność i frekwencje imprez w całej Polsce poświęconych retro graniu (a pewnie i na świecie jest to zjawisko jeszcze na większą skalę) bardzo mnie dziwi, że ktoś nie dostrzeże w tym pustej dziury do wypełnienia przez biznes.

Sam jestem ciekaw, czy gdyby komuś przyszło do głowy otworzyć na nowo, na nie wielką skalę ale jednak produkcję małego Atari, C64, Amigi CD32 wraz ze wszystkimi peryferiami ułatwiającymi granie w stare tytuły oraz Studiami które tworzyły by gry w starym stylu na ten sprzęt, to czy ten biznes by wypalił.

Ludzie naprawdę lubią wracać do tego co było i nie sądzę aby głównym odbiorcą były tylko i wyłącznie zgredy pamiętające ten sprzęt w tamtej epoce :)
[#7] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Bez namysłu dał bym stówę, ale gra powinna być ma przyzwoitym poziomie, konfig od A12k z 030 min, najchętniej jakiś rozbudowany rpg z izometryczna grafiką no i wydawanie gry na dyskietkach to trochę lipton ,najlepiej na CD z instalacja na HD, a muza z płytki. Może ankieta na ppa, poznamy czego ludzie oczekują
[#8] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@Duracel, post #6

Jakoś na Commodore/Spectrum/Małym Atari to wychodzi lepiej... Przykładowo, angielskie RGCD (http://www.rgcd.co.uk/p/shop.html) wydaje nowe gry na C64 na cartridgach, gdzie cena wynosi 20 funtów... w tej chwili przygotowują konwersję Super Crate Box, gry dostępnej m.in na iOs i Winde.

Kolejna firma Psytronik http://www.psytronik.net/ wydaje gry na C64, ZX Spectrum i Amstrada. Mają wersje kasetowe, dyskietkowe zwykłe i deluxe, a także wersje digital download za syboliczne 2 funty.

Także jak się chce to można.
[#9] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@Hellena, post #7

Ja również byłbym w stanie dać 100zł.

Ankieta ankietą, jest większy problem: kto napisze grę ?

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 08:32:26 przez Hubez
[#10] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@Hellena, post #7

Ciekawe ile liczyły sobie osób zespoły, które tworzyły kultowe amigowe tytuły i ile czasu im to zajmowało stworzenie takiej gry
[#11] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Podchodzisz od dupy strony.
Pokaż grę, to powiem ci ile za nią zapłacę, jeśli w ogóle.
[#12] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@AceMan, post #11

Ile zapłacisz za grę na poziomie AB3D II ?
[#13] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@odo, post #12

Jakiekolwiek porównania nie mają racji bytu. Kota w worku nie kupuję.
Jest produkt i materiały (gameplaye, grywalne demo) - obczajam, oceniam, wyceniam i decyduję czy chcę wydać na to pieniądze.
[#14] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

100 PLN cena ok (wiadomo jakie są koszty w naszym kraju) . Jeżeli chodzi o wymagania to:040 + AGA (najlepiej karta graficzna bo takich gier jest jak na lekarstwo)
[#15] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@AceMan, post #13

decyduję czy chcę wydać na to pieniądze.

jeśli w latach 90 nie płaciłeś za gry na amige to teraz też nie zapłacisz.
Ja chętnie zapłace za wydanie boxowe 100 zł gra nie musi być na poziomie SOB :) bo to nie realne w pojednyke chyba że deadline jest 2022

chetnie widzę klasyczną grę na Amige 500 1 mb chip

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 09:33:17 przez 666
[#16] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@666, post #15

jeśli w latach 90 nie płaciłeś za gry na amige to teraz też nie zapłacisz.


hmm... nie oceniałbym tak autorytarnie i jednoznacznie tej kwestii.
Kiedyś większość kupowała gry na Amigę przeliczając cenę na nośnik (ilość dyskietek). Oryginały zacząłem kupować od CD32, takie były wówczas realia na giełdzie na Grzybowskiej np.

Na PC też, przez długi czas używało się piratów. Nie generalizowałbym, bo mimo dawnych przyzwyczajeń nie miałem problemu z kupowaniem oryginałów tak na CD32, (częściowo na PSX), PS2 czy PS3. Gdyby ktoś zrobił fajny tytuł na CD32 nie miał bym problemów aby za niego zapłacić jeśli byłby tego wart.
[#17] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Sprzęt: 256kol (Agata z możliwością odpalenia na CGX) i 030 z 8/16MB fast, większość retro graczy ma taki sprzęt. Ewentualnie zależenie od gatunku gry, można dodać jakieś wodotryski do włączenia na lepszym sprzęcie ale nic czego brak jakoś drastycznie wpłynie na odbiór gry. Gra powinna działać pod systemem z HDD i obsługiwać pada od CD32 (jeśli typ gry na to pozwala).
100zł jest akceptowalne ale za produkt wysokiej jakości, który coś wniesie do gatunku bez względu na to jakiego typu gra to będzie. Mam tu na myśli jakość na poziomie gier Team 17, Napalmu czy Slam Tilta.
Osobiście chętnie pograłbym coś w klimatach steampunkowych czy postapokaliptycznych :) Na amigę praktycznie nie ma porządnych rpg z izometrycznym widokiem. Przygodówka z dobrą fabułą byłaby mile widziana. Zawsze chętnie przyjmę też grę w stylu Flashback. Kolejny platformers, rtype czy tower defense raczej mnie nie zachęci do zakupu.
[#18] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@Torin, post #17

Marzenia ściętej głowy :) Kto niby miałby zrobić tę grę ? Nawet scena amigowa leży i kwiczy, a Wy tu o rozprawiacie o hipotetycznej gierce :) Musi Amidze stuknąć "czterdziestka", to może przejdzie do tej samej kategorii retro co ośmiobitowce i może wtedy jacyś amigowi emeryci coś zmajstrują. O ile jeszcze ostanie się jakaś sprawna Amiga

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 11:01:54 przez odo
[#19] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Mogę dać 50 zł, nie musi być wersja pudełkowa (dla mnie może być nawet wersja elektroniczna).

Co do samego tytułu to ja chętnie wziąłbym wyścigi a'la Lotus, Jaguar (lub Gran Turismo ;) ) ale nie pogardzę a chętnie wesprę każdą inną produkcję pod warunkiem prezentowania przyzwoitego poziomu wykonania i grywalności OK

Co do wymagań może być każdy sprzęt A500 lub A1200 (z fastem mile widziane), cd32 (opcja enhanced na 030/040 mile widziana)

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 11:13:59 przez BULI
[#20] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

#2
Właśnie myślałem o konfigu typu A1200 z 68030 i np 8MB ram. Taki konfig jest dość popularny, Amig 1200 jest sporo i można kupić w rozsądnych pieniądzach turbo, jeżeli ktoś nie dysponuje.
Na A500 z 1MB też dałoby się zrobić sensowną grę, która działałaby na wyższych konfiguracjach, ale problem jest z dostaniem nowych sprawnych dyskietek, w przypadku A1200 nawet jak nie będzie CD-ROM to można zainstalować grę na HD przez PCMCIA.
Tower defense chyba dałoby radę zrobić najszybciej.

#3
No właśnie, trzeba ją stworzyć, a to nie jest zadanie trywialne. Poziom skomplikowania zagadnienia jest dużo wyższy niż w przypadku platform 8-bit, gdyż Amiga ma większe możliwości, przez co wymagania w stosunku do gry są wyższe. Patrząc na rozwój wątku, optymistycznie w Polsce może poszło by do 100szt. gry. 100x50pln daję 5000pln. Teraz pytanie ile wykonanie takiej gry będzie kosztowało? Jestem optymistą więc zakładając że się nigdzie indziej się nie pracując i poświęcając 8h dziennie tylko na Research&Development jakieś dwa lata (estymując przy wykorzystaniu historii innych starych produkcji - tylko jeszcze trzeba pamiętać, że osoby piszące w tamtch czasach to byli prawdziwi kozacy, a tutaj nie koniecznie musi być tak kolorowo). A teraz pytanie, ile potrzebujesz pieniędzy, żeby prze wegetować przez 2 lata? Jak dla mnie wychodzi 36000pln, 18000 rocznie (rata za mieszkanie + żeby coś czasem zjeść, jak ktoś mieszka z rodzicami to na te dwa lata, może 5000pln mu styknie OK). Więc nie ma co czekać na wydanie gry na klasyka, przy założeniu że się za nią nie zapłaci. I tak każdy kto porwie się na takie coś zakłada, że robi to bardziej jako hobby, żeby pokazać że da radę. Ale trzeba mieć motor do tego, inaczej to nie ma sensu i lepiej napisać program do obsługi sklepu i zgarnąć za to pieniądze, a nie brnąć w naukę i programowanie na stary sprzęt. Takie są realia :-/

#4
Na razie nie dysponuję ani jednym człowiekiem Może jeden samobójca się znajdzie -ja. Ale to jest odległe, każdy przy zdrowych zmysłach powie, że to strzał w stopę, ale nie wykluczone, że zacznę patrzeć jak co można by zacząć robić. Może ten wątek zachęci jeszcze kogoś innego do zrobienia własnego projektu. Na forum jest kilka osób, które mają większe doświadczenie i zdolności ode mnie.
Troszkę doświadczenia w dziedzinie oprogramowania już mam i wiem, że większość projektów programistycznych nawet za pieniądze kończy się fiaskiem, lub sporo przekracza się ramy czasowe i finansowe. W stosunku do gry na Amigę, prawdopodobieństwo niepowodzenia jest jeszcze większe i zdaję sobie z tego sprawę.

#5
Z lepszą to będzie problem. Celująca w środek przedziału jakości, to już bardziej
Puszka Pandory takie wydanie WOW, podoba mi się. Pierwsza polska gra zasługuje na takie wydanie. Grę tego typu chyba było by najszybciej stworzyć, ale jednak większość osób by się nie zdecydowało.
Kolony 2106 wygląda na fajną gierce ekonomiczną. Zawsze lubiłem strategie i gry tego typu, poziom skomplikowania wyższy, ale do zrobienia

#6
Z CD32 fakt, możliwość płyty CD są wielkie i do gier to fajna platforma. Ale niestety użytkowników niewielu, nawet sporo A1200 nie posiada CD i to może być problem.
Właśnie z tym biznesem to tak jak przy odpowiedzi na #3. Ale kto wie, może za parę lat to się zmieni

#7
Mi też się marzy coś w stylu Fallout 2, ale to jest po za zasięgiem chwilowo. Taką grę tworzy cały sztab ludzi, już mieli podwaliny, a i tak budżet wyniósł milion zielonych na koniec lat '90.

#8
Jak tam jest zbyt, to na Ami może powoli też się wytworzy.

#9
Zawsze był deficyt programistów na Ami w Polsce, teraz to już w ogóle. Jak wymyślę sposób, żeby zarobić na życie w pracy zajmującej np. 3 dni w tygodniu to może będzie jeden, który musi sporo sobie przypomnieć i 100x więcej jeszcze się nauczyć

#10
Może ktoś inny poda jakieś przykłady. Ja znam tylko jeden który pamiętam - Flash Back. Jeden gość + muzyk, zajeło mu to dwa lata, ale nad algorytmami i narzędziami pracował już wcześniej.

Muszę uciekać, później jeszcze tutaj zajrzę.
Pozdrawiam
[#21] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@BULI, post #19

Ciekawe co porabia Fabio Bizetti, coś tam miał amigowego na koncie ? I chyba nawet w pojedynkę robił te gry ?
[#22] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #20

Ja też uważam,że pudełko nie jest potrzebne. Może być zakup w wersji elektronicznej. Nie każdy ma miejsce na trzymanie kolejnych pudełek na półce. Po za tym takie pudełka podrażają koszty i to w wąskim świecie fanów Amigi. Co innego na PC/Xboxa gdzie jest masowa produkcja. Choć i tu najczęściej jest to pudełko DVD, wkładka, instrukcja i koniec. Choć do niej najczęściej nikt nie zagląda.

Co do Konfiguracji. Wiadomo - im większe będą wymagania, tym mniej chętnych ludzi na to będzie. Ja np. mam w tej chwili blizzarda z 68020 28 MHz i Mini Maca Z MorphOs. Więc dobrze by było jakby taka produkcja była multiplatformowa. Czyli, aby można było ją odpalić również na innej platformie Amigowej, niż klasyczna Amiga, przy większych wymaganiach. Bo w sumie po co mi gra, która nie ruszy na moim sprzęcie. A zabawa pod WinUAE już nie jest taka przyjemna.
Cena gry max 50 - 60 zł. Aby 100 zł kosztowała i bym ją miał kupić, musiała by cieszyć dłuższy czas, podobnie jak Napalm czy np Foundation.

A cha. I fajnie by było jakby gra nie wymagała do instalacji napędu CD i potem obecności płyty podczas grania, bo z tym to jest różnie. Jeden go ma a inny nie.

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 12:00:29 przez gilban
[#23] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@gilban, post #22

A gra sama się zrobi :)
No to ja też puszczę wodzę fantazji. Piłka nożna w 3D (lub prawie 3D), coś jak Actua Soccer. Na AGA z 060 i 8MB RAM. Koniecznie z instalatorem na dysk. Bez dyskietkowej żonglerki.
Zapłacę 109,99zł

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 12:05:29 przez odo
[#24] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

A ja uważam, że pudełko (czy inne opakowanie) jest istotne ponieważ jeżeli mowa o fascynatach i hobbystach takich jak my, to nie tylko sama gra w nowy tytuł jest istotna, ale też i cała otoczka z nią związana i wszelkie najdrobniejsze detale związane z Amigą.

Nie uważam też aby brnięcie w tytuły 3D było dobrą drogą. Ten etap jakiejś choroby i kompleksu amigowego powinien być już dawno za nami, bo większość chyba pojęła, że konkurencja na tym polu z PC jest bez sensu, a siła amigowej rozrywki leży dokładnie tam gdzie leżała przed obsesją 3D.

No chyba, że ktoś zrobiłby jakąś fajną wariację na temat Dooma czy Glooma, która wyglądałaby ładniej i chodziła lepiej... ale i tak nie jestem przekonany czy to nie strata czasu i pożytkowanie i tak skromnych zasobów "energii" w taki kierunek.

Cel widzę w tytule pokroju hitów ze złotych lat Amigi przy wykorzystaniu dzisiejszej wiedzy i kilku nowych możliwości. Karty turbo? Ok, ale wykorzystane do jeszcze większej optymalizacji 2D i wyciśnięcia z niego ile się da.

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 14:40:50 przez Duracel
[#25] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@Duracel, post #24

Nie uważam też aby brnięcie w tytuły 3D było dobrą drogą. Ten etap jakiejś choroby i kompleksu amigowego powinien być już dawno za nami, bo większość chyba pojęła, że konkurencja na tym polu z PC jest bez sensu, a siła amigowej rozrywki leży dokładnie tam gdzie leżała przed obsesją 3D.


Nie zgadzam się. 3D było i jest naturalną drogą rozwoju gier i bardzo dobrze się stało, że na przekór niedowiarkom i wbrew technicznym problemom (bitplany, brak trybu chunky), Amiga dorobiła się paru ciekawych tytułów.
[#26] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@michal_zukowski, post #2

Wybacz ale nie bardzo wiem skąd wziąłeś te dane

Ostatnio wydawałem swój film na dvd i koszt płyty nadrukowanej full kolor + okładka + obwoluta dvd, wyszedł mi niecałe 10 zł / szt. (przy 30 sztukach wydania)
[#27] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@slawekwozniak, post #26

Płyta tłoczona czy wypalana ?


Pozdrawiam
[#28] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@RadoslawF, post #27

30szt. nikt nie wytłoczy. Trzeba min. 500. Także wydanie gry tłoczonej wchodziło by w grę, o ile będzie zainteresowanie.
Pytanie do administratorów, czy dałoby radę zrobić ankietę na PPA, z pytaniem mniej więcej takim:
Czy kupiłbyś grę na klasyczną Amigę (A1200 z 68030 i 8MB FAST) w pudle, jakościowo nie odbiegająca od produkcji z początku lat '90, profesjonalnie wydaną, przy cenie 50pln:
a) tak,
b) nie,
c) jestem również zainteresowany wersją kolekcjonerską,
d) interesuje mnie alternatywna tańsza wersja elektroniczna.
Z góry dziękuję, pozdrawiam,
Darek
[#29] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #1

Do 100 zł (jeśli jest z pudełkiem), w wersji ADF - 50-60.
Najchetniej wersje na najnizsza konfiguracje - A500 z 1MB, bylo mnostwo ciekawych tytulow na taki sprzet.
Platformery (Giana Sisters, Tearaway Thomas), strzelanki (Rtype) itp.

Sam mysle o zrobieniu jakiejs pierwszej przymiarki do gry, ale tylko w C (chciałbym sobie odswiezyc) - i potrzebowalbym pomyslu - kod kiedys powstanie, najwazniejszy jest POMYSL :)
[#30] Re: Nowa gra na klasyczną Amigę 500/600/1200

@flops, post #28

Myślę, że zamiast ankiety wystarczy odpalic Kickstartera :) Rzeczywistość zostanie zweryfikowana. Zakładasz budżet (5k na jednego developera) x ilość miesięcy (tytuł o jakości sprzed lat bez dostępu do żadnych bibliotek gotowych silników itp, które na pewno były na podorędziu grup Team17, SS czy innych - zakładać należy pisanie wszystkiego od zera - ok 12 miesięcy) x 2-3 developerów. :)
Wychodzi liczba - i lecisz :P
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem