[#1] Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)
Cześć
Odbiło mi na starość i składam sobie klasyka do grania w gry, które nie wymagają karty graficznej i szybkiego procesora (od tego mam zgnite jabłko;) ), ale w zamian za to dopominają się AGA,ECS,OCS. W związku z tym naszło mnie takie pytanie, wątpliwość związana z radami jakie padają często na forum: w stylu kup pan turbo do klasyka, minimum 68030, czego tak naprawdę brakowało klasykowi, żeby komfortowo zagrać w gry? Wiem jakie ograniczenia miały układy graficzne i nie o to pytam. Co klasykowi bardziej przeszkadzało w "bezstresowym uruchamianiu gier": mało ramu (tylko 2MB), kiepskie taktowanie procesora (niecałe 15mhz), a może brak pewnych instrukcji w 68020EC? Czy żeby zagrać np. w AB3D potrzeba naprawdę 68060, czy może wystarczyłaby zwykła 20-tka, ale taktowana 50mhz?
No i pora na małą prywatę. Jeżeli podstawowa konfiguracja A1200 wystarcza żeby pograć w wiekszość tytułów (bo były robione z myślą o A500 1MB), to może zamiast składać klasyka lepiej kupić sobie CD32?

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 10:20:25 przez Ender
[#2] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

A1200 to sprzęt, na którym pograsz w tytuły dla A500(+) - OCS, ECS. Jest najbardziej uniwersalny dla tego typu rozrywki no i ma kości AGA, które przydają się dla tych, które wymagają własnie w/w. Procesor 020 też wystarczy.
Procesory równe i powyżej 68030 wymagane są dla WHDLoad i rozrywki typu właśnie AB3D, Breathless, Doom. Jeśli chcesz być typowym "klasykowcem" polecam dwie FDD dla komfotru, żeby nie wachlować dyskietkami przy graniu zamiast lepszego CPU jeśli będziesz grał wyłącznie w klasykę.

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 10:53:53 przez dominiqr
[#3] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

Whdload wymaga nie tyle procesora co ramu.Tak wiec A1200 + ram + karta CF - to taki konfig budzetowy ale 99% gier bedzie dobrze dzialac.
[#4] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

Klasykowi najbardziej przeszkadzały 3 rzeczy:
1. Brak HDD w komputerze - odpadały więc często konwersje gier zajmujących kilkanaście MB,
2. Za długie trzymanie w produkcji Amigi 500/+/600 - (za) długo po premierze A1200/4000 gry robiono jeszcze dla A500 1MB,
3. Bankructwo Commodore.
[#5] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

Jeżeli chcesz czerpać to co najlepsze z gier amigowych (czyli żadne Doom'y itd. tylko czysta Amiga), to faktycznie polecam CD32. Gry w AGA ze ścieżką dźwiękową na CD. Do tego dołożysz sobie Promodule lub SX-32 z klawiaturą i nic więcej nie potrzebujesz. Posiadając jedną z wymienionych przystawek możesz zainstalować sobie system i korzystać z zalet WHDL.

Obecnie odstawiłem na półeczkę CD32 i korzystam z A1200 wraz z systemem, kartą 30/50 i wspomnianym WHDL, jednak uruchamiając na niej tytuły pokroju Jet Strike, Super Stardust czy Alien Breed TA czuję pewien niedosyt i kto chce niech mówi co chce, ale lepiej te gry odbiera się na CD32. W Super Starduscie w wersji na A1200 niemożna nawet przełączyć sobie sterowania na PADa od CD32 gdzie sterowanie jest o niebo wygodniejsze.
[#6] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

w AB3D potrzeba naprawdę 68060


do takich gier potrzeba duzo Mhz i mozliwie najmniej cykli na proste instrukcje cpu :). Amidze to tez brakowalo tutaj chunky, ale to kazdy wie od dawien dawna... Generalnie brakowalo 020 tylko Mhz.

Do A1200 to chyba latwiej niz do CD32 dostac jakies podstawowe dodatki.
[#7] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@PopoCop, post #4

Klasykowi zaszkodziło równanie w dół. W świecie PC z każdej strony była presja, żeby ciągle zmieniać sprzęt na mocniejszy. Twórcy oprogramowania śrubowali wymagania, użytkownicy płakali ale kupowali masowo hardware, na skutek czego on taniał. My w tym czasie podniecaliśmy się, jaki to mamy lekki system i zoptymalizowany soft, że dajemy radę na 1MB a potem na 020 z samym fastem. W roku 1996 procesor 486/Pentium i karta graficzna z S3 Trio w pececie były czymś najzupełniej oczywistym a 040/060 i karta graficzna z S3 Trio w Amidze to był jakiś kosmos. Posiadanie wtedy Amigi w takiej konfiguracji budziło skrajne emocje, od szczękopadu do pukania się czoło.

No to twórcy gier olali Amigę, choć przynajmniej do późnych lat 90-tych mocne amigowe konfiguracje spokojnie by dawały radę (mam na myśli 040/060 + GFX). Powód prosty - nie było ich w domach, bo kto to widział co chwilę zmieniać sprzęt niczym ci głupi pecetowcy...

W efekcie powstał paradoks - jak już ktoś zainwestował w mocną Amigę 68k, to jej potencjał najlepiej dało się wykorzystać przy użyciu oprogramowania dla Maca 68k, dla którego jeszcze przez kilka lat wydawano wiodące tytuły mimo, że sprzętowo nie oferował niczego więcej.

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 13:29:43 przez Daclaw
[#8] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Daclaw, post #7

Dziękuję za odpowiedzi. Trudno się z Wami nie zgodzić. CD32 ma jedną wadę w stosunku do A1200, praktycznie zero przystawek, a to co się pojawia kosztuje krocie. Szkoda, że nie ma jakiegoś ACA_CD32. Muszę przespać się z tematem.OK
[#9] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #8

Mam Fears, Gloom i AB3D na CD32. Tylko Gloom zachowuje jako taką płynność :) Pozostałem to pokaz slajdów.
AB3D przeszedłem na WinUAE, inaczej się nie dało :)
[#10] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@odo, post #9

A ja przeszedłem AB3D II - TKG na Amidze 1200 z 030/50MHz i czarno-białym telewizorze! Frajdy co nie miara. Dlatego na telewizorze, bo w tamtym okresie nie miałem jeszcze scan-doublera. Telewizor podłączałem od święta, by zagrać w gry wymagające PALu. Na przykład w Sylwestra lubiłem pograć w sobie na telewizorze pożyczonym od brata (tym razem kolorowym) - np. w Amiga Boulder Dash.

Od kiedy jednak choruję mam wieczne problemy z wszelakimi wyświetlaczami i obraz telewizora mnie po prostu boli. Nie ważne, czy CRT, czy LCD. Jestem jednak wielkiej nadziei, że to kiedyś minie.
[#11] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

W A500 najbardziej razilo ekstremalnie malo RAMu jak na mozliwosci tego komputera.
Mysle, ze to jeden z najbardziej przykrych bledow Commodore.
Gola 500tka praktycznie nie nadaje sie do niczego. Dopiero przy 1Mb pokazuje swoje mozliwosci, lecz gdyby byla wyposazona standardowo w 1Mb CHIP z rozszerzeniem do 1MB slow/fast to jakosc gier byla by co najmniej dwa razy lepsza i wcale procesor nie musialby byc szybszy.
No i ten nieszczesny EHB, normalny tryb 64kolorow byl by rajem dla grafika a tak nikomu nie chcialo sie kombinowac w tym trybie i wiekszosc gier ma 32 lub tylko 16 kolorow.
Wielka szkoda bo normalne 64 kolory, to juz jakosc owczesnych topowych konsol.

A najwieksza wada A1200 nie byla wcale slaba konstrukcja tylko brak softu wykorzystujacego jej mozliwosci. Dobrych gier w AGA jest tak malo, ze po prostu zal kuper sciska.
[#12] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Hextreme-Attic, post #10

Hmm. Jak by to ująć... Ja też jestem "uczulony" na 50hz. Nie mogę wytrzymać 1min przed swoim C1084S. Dlatego kupiłem używany telewizor Philips 100Hz za grosze i obraz pięknie wyświetla. Nie tylko Amiga, ale też C-64, Dreamcast czy PS2.
[#13] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@selur, post #11

Wady A1200:
brak hdd w standardzie
wolny procek bez MMU
dźwięk 8bit
brak trybu chunky
brak fastram w standardzie

wymieniajcie dalej
[#14] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@selur, post #11

O tym też wiem i nawet zastanawiałem się nad A600, ale jest kilka tytułów, których nie uruchomię bez AGA. I kolejna wątpliwość A600, czy CD32, konkluzja na temat tej ostatniej przedstawiłem wyżej.
[#15] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #14

Nigdy nie kupilbym CD32. Do komputera jej daleko a upgrejd sie kompletnie nie oplaca i jak na konsole, to rozpaczliwie malo tytulow. CD32 to Totalny bezsens.
[#16] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

kup A1200 i do niej przełącznik z kickstartem 1.3 a nie fisiujesz tutaj ;)
[#17] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #14

CD32 OK, do kolekcji, odpalić czasami, zagrać w inne tytuły np Flink itp itd...
...Ale kup A1200, grosz do grosza nabądź 8MB Fastu, później może 030 i będziesz miał przednią frajdę.. przejściówka i CFka do tego i miód maliny... a gry będziesz szarpał jak komornik meblościankę - aż miło! OK
[#18] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@selur, post #15

Nigdy nie kupilbym CD32. Do komputera jej daleko a upgrejd sie kompletnie nie oplaca i jak na konsole, to rozpaczliwie malo tytulow. CD32 to Totalny bezsens.


I znowu się zaczynają chore antagonizmy i mądrości ludowe na temat CD32.
Ender pisze o podstawowej konfiguracji do gier AMIGOWYCH. Otóż gry amigowe, stosując obiektywną ocenę pomiędzy A1200 a ACD32 wyglądają lepiej na CD32 (animacje, muzyka, sterowanie, szybkość ładowania).

Co to znaczy w ogóle "do komputera jej daleko". Czy goła A600 to nie komputer? Czy goła A1200 to nie komputer? Otóż jeszcze pół roku temu używałem CD32 z SX32, 8MB Fastu i OS 3.9 na karcie CF 4GB. Dzięki temu mogłem korzystać z dobrodziejstw systemu i WHDLoad, oraz z dobrodziejstw CD-romu i wersji gier na CD32.

Już nie raz się przekonałem, że ci, którzy zniechęcają do CD32 mają jakiejś snobistyczne uprzedzenia do niej i mieli z nią styczność pozorną, bo z pewnością nie używali jej przez dłuższy czas. Co to znaczy "rozpaczliwie mało tytułów"? Większość hitów amigowych było wydane na CD, po dołączeniu Promodule czy innych tego typu przystawek mamy tak naprawdę A1200 z wbudowanym CD-romem.

Oczywiście, jeżeli ktoś myśli o szybkich kartach turbo, to przynajmniej teoretycznie łatwiej rozbudować A1200. Choć dzisiaj wcale nie trudniej kupić Promodule niż szybką kartę turbo do A1200 (wiem bo sam szukałem ostatnie miesiące 1260 i udało się znaleźć tylko wersję 50mhz za prawie 2 000 PLN). Przypominam też pytanie założyciela wątku - chodzi o najprostszą konfigurację do gier na Amigę. Taką konfiguracją jest CD32 z opcją Promodule lub SX-32.

Ten kto grał długie godziny w niektóre wersje gier na CD32 wie o czym pisałem wcześniej. Intro, przerywniki czy Outro, nie są z pewnością najważniejsze, ale budują pewien klimat. Natomiast wraz z profesjonalną muzyką na CD podczas gry dają bardzo bardzo dużo w odbiorze gry. Przykłady Jet Strike, Chuck Rock II, Alien Breed TA, Skeleton Krew czy Super Stardust powinny wystarczyć, a było więcej fajnych tytułów. Ten kto próbuje z tym polemizować jest do CD32 po prostu uprzedzony.

W latach 90 robiłem moduły na CD32 korzystając z bogatych kolekcji sampli zapisanych na plytach CD. Daleko jej do komputera? No tak, z dzisiejszej perspektywy czasu można by ugryźć się w język, ale Amidze daleko do komputera i bez znaczenia czy mówimy o CD32 czy A1200

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 17:12:29 przez Duracel
[#19] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #18

Pozwolę się zgodzić ale również veto.

Promodule/SX jest obrzydliwie drogi dzisiaj, z dostępnością również krucho... za cenę CD32+dostawki można mieć porządną 1200 z Turbo. A już nie wspomne że 040 dla CD32 nie uświadczysz...

Dla mnie CD32 to świetna konsolka ale ograniczona...
[#20] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #1

AB3D śmiga płynnie na 030/50, więc 020/50 też powinno dać radę :) (o ile coś takiego istnieje:))

Nie polecam CD32, lepiej A1200 z fastem +HDD.
[#21] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@R_J_MacReady, post #19

Przejściówka do podłączenia klawiatury to koszt 50zł. Przejściówka umożliwiająca podłączenie stacji to koszt od 150 do około 700zł. Ja swojego SX32 kupiłem za 600zł. Wymieniłem za kartę turbo do A1200, bo też sądziłem, że nie odczuję różnicy grając tylko na A1200. Niestety myliłem się. O ile faktycznie z mojego punktu widzenia lepiej jest posiadać A1200 z kartą turbo, o tyle jeżeli mowa o samych grach które pamiętam z przeszłości, to wcześniej wspomniane Jet Strike czy Super Stardust (które uważam za jedne z największych hitów na Amigę) w wersji A1200 pozostawiają u mnie pewien niedosyt.

Pewnie jak ktoś nigdy nie grał w wersje tych gier na ACD32 to nie zrozumie o czym piszę, bo nie doświadczył przesiadki z wersji CD32 na zubożoną wersję A1200, ale ja to dzisiaj czuję. Tak samo gdy odpalę Skeleton Krew czy Chuck Rock II to bardzo brak mi muzyki w tle. O sterowaniu w Super Stardust już pisałem.
[#22] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #21

Kolego mam SX'a i CD32 ... i to lezy w szafie, bo skromnie uważam że A1200 jest po prostu lepsza... mam ją obecnie (3cią) w Towerce i krok po kroku wszystko w niej robię od 0 jak Noob... nie chcesz mi powiedzieć że A1200 jest mniej funkcjonalna/wydajna od CD32...

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 17:46:34 przez R_J_MacReady
[#23] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@kjb666, post #20

a dzisiaj mozna kupic nowe turbiacze od ACA z szybka nie mala pamiecia i mozna katowac takie cos na ab3d, bo ze starymi roznie jest i szkoda.

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 17:49:47 przez gx
[#24] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #18

Otóż gry amigowe, stosując obiektywną ocenę pomiędzy A1200 a ACD32


wyglądają lepiej na CD32


ile gier, i w czym lepiej? ilość klatek?

(animacje


ile gier, i czy to nie tylko animacja początkowa?

, muzyka


ile gier? Universe np. ma skopaną muzę na cd32

, sterowanie


ile gier wykorzystuje dodatkowy przycisk? i dla niektórych gra na padzie jest trudniejsz od joya

, szybkość ładowania).


Jeśli nie zmieniasz gry co 10 minut, to znaczenia to nie ma.
A jak odpalasz gry z hd, to tym bardziej.

Zresztą - strasznie się pienisz za każdym razem, jak ktoś powie co myśli o CD32 i akurat nie są to "ochy" i "achy".
Wkręcasz coś o snobiźmie, piszesz o promodule, co nie ma sensu, bo łatwiej jest A1200 rozbudować do poziomu rozbudowanej CD32.

Argumentujesz że CD32 nie jest taka zła, bo ciężko dostać turbo z 060 do A1200 ?

CD32 zawsze będzie gorsza od A1200, bo jest tylko konsolą którą ciężko rozbudować. Wyszło na nią tylko parę ulepszonych gier, które pewnie i tak odpalisz pod emulatorem CD32.

Do gołej cd32 nie podepniesz hdd, do gołej a1200 tak, i na tej samej tasmie jeszcze podepniesz CDROM. Powiedz, większy komfort na hdd+CD, czy na samym CD? Powiedz tak szczerze :)
[#25] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #21

Przejściówka do podłączenia klawiatury to koszt 50zł.

Chcesz przez to powiedzieć, że w CD32 można zastosować interfejs klawiatury taki z A1200? Zawsze myślałem, że takie urządzenie kosztuje raczej duuużo. Miałem CD32, podobnie jak A1200 i nie wspominam źle tej konsoli. W sumie gdyby zrezygnowac z whload i zainstalować HxCflopy zamiast stacji dysków to mógłby być nie głupi zestaw. Jedno co mnie martwi, że są gry, które wymagają ciut więcej niż to nieszczęsne 2MB ram i tu jest pies pogrzebany. Gdyby taka przystawka promodule kosztowała tyle co ACA_16/28 mhz lub używana 30-tka byłoby ok, ale nie kosztuje. Dodatkowo w mojej opinii (miałem) promodule to produkt niedopracowany (nie zły). Ciekawe, czy udałoby się wydębic od Elsatu zgodę na publikację planów ich przystawki?
[#26] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@R_J_MacReady, post #22

Nie, no autentycznie z Amigowcami jest coraz gorzej... autor wątku pyta:

Jeżeli podstawowa konfiguracja A1200 wystarcza żeby pograć w wiekszość tytułów (bo były robione z myślą o A500 1MB), to może zamiast składać klasyka lepiej kupić sobie CD32?


...ale już ambicje i demony się budzą, bo przecież Amigowiec to ambitny twórca, on tam nie może z zasady pochwalić CD32, bo to tylko "konsola". I nie ważne, że autor pyta o klasyczne tytuły gier na Amigę, nie żadne wypasy na karty turbo itd... to i tak trzeba zjechać tego syna marnotrawnego jakim jest CD32 dla snobów amigowych.

W latach świetności nie byłem tylko graczem, bo robiłem i proste grafiki i szedłem w kierunku muzyki używając Protrackera, czy Audiomastera, ale nie wstydzę się tego, że graczem byłem i graczem jestem. Miałem A600, potem kupiłem ACD32 dalej używając na niej Protrackera i robiąc moduły, dalej grając i odczuwając różnicę w praktycznym, wygodnym i przyjemniejszym odbiorze gier na CD32 niż wersje dyskietkowe... ale nic to, przecież dzisiaj i tak są mądrzejsi ode mnie którzy twierdzą, że wbrew moim doświadczeniom CD32 daleko do komputera, że gier było jak na lekarstwo i że mimo powtarzania iż CD32 "nie jest komputerem tylko konsolą", to snobom przez gardło nie przejdzie, że CD32 może być w czymkolwiek lepsza od gołej A1200, a przecież o taką pyta autor wątku.

Sorry bardzo, ale powinniście się niektórzy panowie, po prostu leczyć, lub chociaż pojąć, że wasze zdanie nie jest do końca obiektywne, bo pełne uprzedzeń. Nie mam nic do A1200, bo jej używam obecnie jako podstawowej Amigi, nie mam też nic do A600 i ACD32, bo do każdej mam pewien sentyment. Obiektywnie jednak mogę dzisiaj powiedzieć, że do gier klasycznych najlepszy wybór to CD32. Gry również nie są problemem jeżeli ktoś tam między wierszami chciał powiedzieć, że wersje pod WHDLoad tak łatwo ściągnąć. Te na CD32 też łatwo ściągnąć a i kupić elegancki oryginał w pudełeczku również nie trudno.

Większośc hitów - Sensible Soccer, Worms, Cannon Fodder, Syndicate, gry Team 17 będące jednymi z najlepszych produkcji na Amigę były wypuszczane w wersji na CD32. Nie wiem w czym problem i skąd ta nienawiść do CD32. Nie podoba mi się takie niesprawiedliwe podejście do CD32, dlatego i reaguję w taki sposób.
[#27] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #26

wasze zdanie nie jest do końca obiektywne, bo pełne uprzedzeń.


Że jak? że mamy czelność mieć uprzedzenia do konsoli którą uwielbiasz?
Weź przestań, każdy potwierdzi że A1200 z HD+CD jest więcej warta niż CD32 z CD bez HD.

A po co się wkopywać w koszta SX czy Promodule ? To już lepiej na emulatorze CD32 się pobawić.
[#28] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Duracel, post #26

Sorry bardzo, ale powinniście się niektórzy panowie, po prostu leczyć


Po co to stwierdzenie dla mnie to jest zwykła dyskusja...

#1 ---> chcę po prostu by Kolega cieszył się dorodną Amigą za możliwie jak najmniejszą kasę z furtką otwartą na rozbudowę.. A jeśli mam wybór między Amigą 1200 za 600-700zł licząc z Fastem która ma WhdLoad a ograniczoną do 020 CD32 za 200-300 a może i więcej zł + ok 400-600zł SX/ProModule (jeśli nadarzy się cud i będzie na sprzedaż w ogóle) i dodatkową kasą na jakieś przejścia itp itd to wolę polecić A1200 ... bo w podstawowej wersji CD32 to laser można tylko zjechać na żonglowaniu.

I raz jeszcze:
Sorry bardzo, ale powinniście się niektórzy panowie, po prostu leczyć

zupełnie zbędne.... bo powtarzam że CD32 to świetna konsola, ale na start niezbyt opłacalna pod róznymi względami.
[#29] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@Ender, post #25

Przejściówka CD32


Ok, tutaj jest 70zł, ale można trafić i taniej. Ja swoją jakieś dwa miesiące temu sprzedałem bodaj za 45zł.

Jedno co mnie martwi, że są gry, które wymagają ciut więcej niż to nieszczęsne 2MB ram i tu jest pies pogrzebany. Gdyby taka przystawka promodule kosztowała tyle co ACA_16/28 mhz lub używana 30-tka byłoby ok, ale nie kosztuje.


No tak, ale to są gry już te bardziej wymagające. Nie rzucę teraz tytułów z rękawa, ale były takie, które dzięki większej ilości pamięci dawały dodatkowe dźwięki na A600 i A1200, ale w CD32 masz przeważnie ścieżkę i to bardziej rozbudowaną i lepszej jakości na krążku CD. Przystawki są drogie owszem, ale i karty turbo do A1200 też poszły w górę. Przy odrobinie szczęścia za nie duże pieniądze można złapać Promodule, czy nawet SX32 a i taniej można trafić przystawkę tylko do FFD i wyjścia na przewód Euro do TV. Z cenami jest tak, ze od kilku lat idą w górę i mam wrażenie, że najbardziej poszybowały jednak ceny kart turbo do A1200, więc różnice cenowe na niekorzyść podzespołów do CD32 raczej są niwelowane. Karta turbo do CD32 to praktycznie jeden wybór czyli SX-32 PRO z 30/50 która faktycznie trudno dostać, ale jak się trafi to masz już idealny zestaw do WHDLoad właśnie. Będzie ci nawet Doom chodził.

Nie wiem, może ktoś lubi A1200 w towerze, może lubi w desktopie z gołym PeCetowym CDromem na tasmie wystającej z obudowy. Dla mnie lepszym rozwiązaniem jest zwarta obudowa CD32 z SX-32.

Dodatkowo w mojej opinii (miałem) promodule to produkt niedopracowany (nie zły). Ciekawe, czy udałoby się wydębic od Elsatu zgodę na publikację planów ich przystawki?


Co do Promodule, to faktycznie ma swoje wady. Nikt ze sprzedających o tym nie pisze, ale z wad ma np. ograniczenie bodaj do 8MB Fast (SX32 ma bodaj do 32MB, ja używałem 16MB) oraz nie weźmie karty CF większej niż bodaj 2GB (w SX32 używałem tej samej co obecnie w A1200 czyli 4GB).

W jednym z numerów magazynu Amiga był schemat jak podłączyć w CD32 wewnetrzną stację FDD. Schemat mam, pytałem nawet tu na forum, kto by się odpłatnie podjął zrobienia mi czegoś takiego, ale chętnych nie było, dlatego pomysł zarzuciłem, a chciałem polakierować swoją CD32 z taką stacją na biały piano i zaprezentować ją na Amiwawie.
[#30] Re: Gry komputerowe a ograniczenia Amigi (68k)

@kjb666, post #27

Że jak? że mamy czelność mieć uprzedzenia do konsoli którą uwielbiasz?
Weź przestań, każdy potwierdzi że A1200 z HD+CD jest więcej warta niż CD32 z CD bez HD.


kjb666, ale powiedz szczerze, czy omijanie zasadniczego pytania założyciela wątku, (które już przypominałem) i jednoczesne wypowiadanie zachwytów nad wyższością A1200 nad CD32 to umiejętność, ułomność czy właśnie jakaś dziwaczna snobistyczna fobia?

To pytanie brzmi:

Jeżeli podstawowa konfiguracja A1200 wystarcza żeby pograć w wiekszość tytułów (bo były robione z myślą o A500 1MB), to może zamiast składać klasyka lepiej kupić sobie CD32?


I nie pisz mi o czelności czy o uwielbianiu CD32, bo tu też widzę jakieś wybiórcze czytactwo tego co piszę. Napisałem wyraźnie, że do moich zastosowań wybrałem obecnie rozwiązanie A1200 30/50, jednak jeżeli chodzi konkretnie o same klasyczne gry, to bezapelacyjnie porównanie wersji CD32 vs A1200 wypada na korzyśc CD32. Z czym zatem, po co i dlaczego tacy jak ty chcą polemizować?


R_J_MacReady, stwierdzenie, które nie przypadło Ci do gustu jest konsekwencją tego co napisałem tu wyżej. Niektórzy nie chcą, nie potrafią... nie wiem... czytać konkretnego pytania i odpowiadać na nie konkretnie. Wolą sobie prowadzić krucjaty przeciwko CD32, bo przecież to najmniej ambitna Amiga no i naturalnie "nie komputer" mimo iż w klasyfikacji komputerów z tamtej epoki nie odstaje od A600 czy A1200, bo przy odrobinie chęci można na niej robić dokładnie to samo. Abstrahując od tego, założyciel wątku pytał o gołą konfigurację i gry, jak widać niektórym przez gardło nie przejdzie, że coś mogło brzmieć, wyglądać czy być bardziej grywalne (ze względu na sterowanie) na CD32 niż na A1200. To nie jest normalne, pragmatyczne, obiektywne i wartościowe podejście do odpowiedzi na pytanie. Dla mnie to przykład uprzedzeń ludzi, którzy grali na CD32 może pół godziny w całym swoim życiu za to przyzwyczajeni są jedynie do A1200 czy A600. Ja posiadałem i posiadam każdą z nich i w każdej widzę pewne zalety i wady, więc chcąc nie chcąc, może nieskromnie, ale uważam swoje zdanie za najbardziej obiektywne, bo pozbawione bajań i mitów.

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 18:32:00 przez Duracel
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem