[#3151] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #3148

Mysle, ze powinienes odpuscic sobie tworzenie na Amige i zajac sie tylko platforma mobilna.
Przynajmniej tam zarobisz i nie bedziesz mial poczucia niedocenienia tworcy przez graczy.

Platforma mobilna to wielka loteria jest. Przynajmniej ja odniosłem takie wrażenie studiując udostępnione dane, że gra na mobile jest dla ludzi zbyt skomplikowana i zbyt trudna. jest to zupełnie inny rynek.
Nie znaczy, że gracze są głupsi albo nie mają małpiego sprytu. Po prostu to inna generacja, wychowali się na innych grach i dyktują rodzaj pojawiających się produkcji. Bridge Strike często porównywany jest do wiodących shmupów, ale jego unikalna mechanika traktowana jest jako coś złego. Przeciętny gracz pobiera grę, "Nie portrafie grać w gre!" i jedynka ląduje. Ładuje grę za darmo, gra chwile i widzi reklamę, "nie lubie reklam w grach!" i jedyneczka . Gra za darmo, po co mikropłatności? Jedyneczka! Pomijam tych co oglądają screeny, patrzą filmiki, ściągają grę, "nie podoba mi się", jedyneczka!
Ale w tym roku wielcy gracze na mobilach utopili miliony. Przykład nawet polskiej firmy, która utopiła w projekcie w zeszłym roku 1,5mln zł.
Wszystko zależy teraz od wersji Nintendo Switch. Może tu gracze docenią staroszkolną rozgrywkę. Ale to też loteria, może tak, może nie. Zobaczymy.
[#3152] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Koyot1222, post #3149

Jakbyś kota nie obracał. Smaczny bochenek to te 10 zł by kosztował. Zjadacz jednak nie widzi że na ten chleb to trzeba było pole obsiać, zebrać plon, zmielić mąkę, ugnieść ciasto, upec ciasto i dostarczyć do sklepu. Żeby to się opłacało to rolnik musi sprzedać takich bochenków z 1000 miesięcznie. Jesteś w stanie tyle chlebów sprzedać we wsi Amigowo? Z Amigowa wyjechali już wszyscy Ci co się do pracy sensownej nadawali, zostali już tylko głównie emeryci. Ich stać na chleb maksymalnie po 5 zł ale raz do roku Passeratti z Niemiec nowsze ciągną co by przed somsiadem (na 100% złodziejem, bo mu się powodzi) pokazać, że mają największego we wsi


No to niech smaczny bochenek kosztuje 10 zł, nie widzę problemu. Jeżeli dodatkowo smakuje klientom, kupią raz i wrócą po kolejne. Jeśli nie, piekarz będzie musiał zjeść sam lub rozdać w rodzinie
Rozumiem doskonale, że z twórczości na Amidze nie da się utrzymać i jeżeli ktoś nawet wydaje gry komercyjnie, to pewnie większy udział ma w tym pasja niż oczekiwanie zysku, choć dobrze, żeby dobra praca była nagrodzona zakupem. Jeżeli gra mi się podoba - kupuję, jeżeli nie, to doceniając włożoną pracę, mimo wszystko nie skuszę się na łapaczkę kurzu na półce.
Skoro już tak wolnorynkowo skomentowałeś, tu też jest wolny rynek i swoboda indywidualnej oceny. Nie należy oczekiwać ochów/achów nad chlebem czerstwym (nawet najlepszą konwersją, ale kiepskiej gry z 8-bit) i to też jest jakiś sygnał zwrotny do autora, że dany chleb jest zbyt czerstwy, choć nikt nie odmawia wysiłku i starań, ale trudno się zmuszać do jedzenia.
I nie łączmy wszystkiego z polskim poletkiem i nie wpadajmy w kompleksy. Widziałem komentarze na międzynarodowej grupie amigowej na FB i też były dalekie od euforii związanej z Aztec Challenge.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 10:00:16 przez Jacques
[#3153] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Jacques, post #3152

Widziałem komentarze na międzynarodowej grupie amigowej na FB i też były dalekie od euforii związanej z Aztec Challenge.

"Dalekie od euforii" to co innego niż wiadra pomyj Jeśli mi się coś nie podoba, to nie komentuję, nie kupuję. Twórca zobaczy nikłe zainteresowanie i zrozumie. To dużo lepsze niż atakowanie za nieporadność w czymś co robi z pasją.
[#3154] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Koyot1222, post #3153

Nie wiem, ja osobiście wiadra pomyj nie wylewałem, nie atakowałem, raczej skomentowałem rodzaj rozgrywki pierwowzoru i owej konwersji.
Za innych nie zamierzam się wypowiadać, oczywiście komentarze powinny być merytoryczne, kulturalne, ale gra na jakikolwiek retrokomputer to nie nieboszczyk, że "dobrze albo wcale".
Skoro ktoś coś pokazuje w ogólnodostępnej przestrzeni, informacja zwrotna jest nieunikniona i chyba cenna, czasem pomaga uniknąć zabrnięcia w kozi róg z jakimś pomysłem, itp. Nie ma twórców nieomylnych, a uśredniona oddolna opinia daje pewnie dość rzetelny feedback i tak widać, że np. na amigowe wcielenie innej gry z 8-bit (Yoomp!) ludzie czekają obgryzając paznokcie.
[#3155] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Jacques, post #3154

gra na jakikolwiek retrokomputer to nie nieboszczyk, że "dobrze albo wcale"

W zasadzie to właśnie tak trochę jest. Wszystko co związane z retrokomputerami to swoistego typu informatyczna nekromancja. Chyba właśnie dlatego niektórzy mają podejście "dobrze albo wcale"

na amigowe wcielenie innej gry z 8-bit (Yoomp!) ludzie czekają obgryzając paznokcie.

Nie każdy. Ja czekam na całkowicie inne gry - Legacy, Boss Machine czy nowy Reshoot.

---

A tak ogólnie odnoszę wrażenie że niektórzy albo nie zauważają albo przespali, że jest coraz większy ruch w sprawie gier dla Amigi. Gdy widzę że niektórzy piszą ogólnie w stylu "same marne konwersje" czy podobne to się zastanawiam czy rzeczywiście nic ciekawego nie znaleźli, marudzą dla marudzenia czy może dopiero co ktoś ich odhibernował.
[#3156] Re: Zapowiedzi nowych gier

@zzielinski, post #3123

Szkoda, że Aztec Challenge nie wyszło na CD32 w 1993 roku... może konsola lepiej by się sprzedała
a tak na poważnie - w czasach 8 bit były gry w które grało się godzinami i dniami i nigdy się nie nudziły, oraz takie które wyłączało się po 5 minutach. River Raid zaliczał się do tych pierwszych. Na Aztec Challenge nigdy nie trafiłem, więc nie mogę powiedzieć... ale po obejrzeniu poniższego filmu obstawiam, że wyłączyłbym po 5 minutach.



W porównaniu z tym wersja na CD32 wygląda ładnie, ale gameplay gry był i będzie słaby. Zastanawiam się po co opisywać poziom trudności jako 8, 16 i 32 bit, gdy jest to po prostu 1, 3 i 5 żyć.
[#3157] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #3155

Racja ale nie tak do końca. Niektorzy z nas maja jeszcze mniejsze dzieciaki (np. 6 lat ) i syn ma w pokoju amige ( bylo miejsce ) i czasem gra. Widzi w co gra starszy brat na PC ale jest zachwycony platformowkami. Ostatnio pytal czy moze miec na amidze superfrogHD bo ogladal na YT - a starego prawie skonczyl choc mowi ze jest za trudny narazie zeby skonczyc. I tu jest zderzenie klienta z produktem. 40 latek i gra dla 6-8 latka? - litosci? BTW Widze , ze ten mlodziaszek to troche taki neo-retroamigowiec - pytal czy mu internet do amigi podlacze ...
[#3158] Re: Zapowiedzi nowych gier

@xylaz, post #3156

Gejmplej słaby bo to taki typ gry zobacz na Lumber jack a mimo to są tacy, którzy w to grają. Chyba tylko na punkty ma to sens. Tutaj punktów nie ma ale można liczyć w pamięci i zapisywać na kartce co dodatkowo uatrakcyjnia ten słaby produkt.
[#3159] Re: Zapowiedzi nowych gier

@arturB, post #3144

To są truizmy ale i tak większość graczy tego nie zrozumie. Dzisiejszy konsument oczekuje że usiądzie na kanapie i będzie przebierał między ścigającymi się o jego względy producentami gier. Niestety Amiga to nie ten rynek. Robienie czegokolwiek komercyjnie na Amigę to szalone i nieopłacalne przedsięwzięcie ze względu na ilość użytkowników. Nawet jeśli z tego da się wycisnąć jakieś pieniądze to zupełnie nijak się to ma do realiów rynku IT. Starszy programista w korporacji zarobi ~10Kzł na rękę w miesiąc. Ile można zarobić sprzedając RiverRaid na Amigę robiony po godzinach przez trzy lata w kilka osób?

Robienie czegokolwiek nowego wiąże się z ryzykiem porażki. Pomysł nie wypali, wyobrażenia nie pokryją się z rzeczywistością, narobisz się dwa lata a praca zostanie wyśmiana. Dlatego najprościej zacząć od konwersji starych i sprawdzonych pomysłów, przynajmniej można oczekiwać że dobry gameplay pociągnie projekt.

Gry na retro sprzęt robią pasjonaci, w wolnym czasie, bez budżetu i reklamy. Trudno oczekiwać że będą to produkcje AAA. Wręcz przeciwnie, spora część to będą crapy w Amosie od ludzi dopiero poznających hardware Amigi i uczących się programować.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 11:19:07 przez Kefir_Union
[#3160] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mailman, post #3125

Jako że widzę ciągle podobne marudzenia w tym wątku stwierdziłem że warto tych markotnych zapytać czy rzeczywiście nic ciekawego nie znaleźli. Dlatego poniżej pozwoliłem sobie dać listy gier które w tym roku wyszły oraz mają wyjść.

Gry, które już wyszły w wersji pełnej:
Curse of Rabenstein
Drag & Drop
Fred's Journey
Raid Over Moscow
Redpill Puzzle
Rotator
Tiny Invaders
Tiny Little Slug
Zgr3d


Gry, których wyszły już wersje demo/preview:
Aztec Challenge CD32
Bagman
GermZ
Kung-Fu Master
Legacy
Magazyn
Mini Zorro
SVLCVSS
Tapper


Gdy które mają wyjść:
Boss Machine
Chips
Dread
Inviyya
Jump!
Lala Prologue
Project Horizon
Reshoot Proxima III
Scourge of the Underkind
Shadow over Sergoth
Super Metal Hero
Trailmarch
Wiz: Quest for the Magic Lantern
Wolfling
Yoomp


Nie liczyłem tutaj portów takich jak Heart of Darkness czy Hydra Castle Labyrinth. Chociaż może powinienem.


Zastanawiam się także ile z tych gier wyjdzie w tym roku (lub w ogóle) i jak będzie się to miało ilościowo i jakościowo w porównaniu do poprzedniego roku.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 11:55:13 przez Solo Kazuki
[#3161] Re: Zapowiedzi nowych gier

@mailman, post #1

Wątek nieźle urósł przez ten czas...

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 12:01:32 przez Solo Kazuki
[#3162] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #3160

@Solo Kazuki
Demo Chipsów jest już dostepne.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 12:17:50 przez ppill
[#3163] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ppill, post #3162

Tak samo chyba Inviyya (teraz coś mi świta).

Niemniej nie wyszła pełna wersja, podział tych co nie wyszły jest umowny.
[#3164] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Kefir_Union, post #3159

Clue problemu - oczywiscie niektorym trzeba to tłumaczyc 100 razy i jest duza szansa ze nie ogarną.
Wiec policzmy:
Zalozenie: cykl produkcji 10m-cy. Zespol developerski 3 os ( koder, 2x grafika, muzyka i dzwiek kupiony ze stocku) . Stawka jak dla junior developer ( bo idziemy na niepelnym etacie ) - 3000 na reke.
Koszty na produkcje circa 90k zł.
Promo, pudelka lub cokolwiek 1000- 2500
Powiedzmy - w " prawie normalnym" modelu biznesowym taka gra Indi to 92k pln.
Sprzedajac po 10zl musimy sprzedac 92 tysiace kopii - fantazja...
Ok podniesmy cene do 20zl - to wciaz 46 tys kopii...
Ok lecimy drozej bo sie narobilismy - 92 zl - trzeba sprzedac 1000 kopii. Zaczyna byc blisko sukcesu finansowego
Tylko ze za 92 zlote nie sprzedamy chyba tyle gier... spytajmy otwartym tekstem np. Koyote: Czy da sie sprzedac 1000 kopii gry na ami - nie za 92 zl - wogole?
Moja konkluzja - dla amigi najwieksza szansa na gry sa konwersje starych produkcji lub jesli sa to nowe produkcje to rownolegle z android. Oczywiscie zmniejszy to nasze koszty do kosztow programisty czyli 30 tys zl - czyli opchnac 1000 kopii za 30zl - a i tu jest ryzyko ze nie sprzedamy nawet 200 kopii.
Wszystkie kwoty netto
[#3165] Re: Zapowiedzi nowych gier

@arturB, post #3164

dobra Panowie...

Jesli wedlug Was jedynym wyjsciem z tej sytuacji jest konwersja "hiciorow" z 8-bit
albo robienie amigowej gry i przenoszenie jej na wszystkie mozliwe platformy (ciekawe co powiedza uzytkownicy 4GHZ Procesorow na 32 kolorowa grafike w 320*200), to ja juz podziekuje za dyskusje.

Kompletnie nie moja wizja ami-gier ... cafe
[#3166] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #3165

Na odwrot. Robie na 4ghz a na ami dostajesz to np w 32 kolorach... tylko upewnie sie ze nie masz na mysli 7mhz amigi z 1mb porownojac z 4ghz

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 12:52:52 przez arturB
[#3167] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #3165

...moja wizja...

Jak masz jakieś wizje, to może idź z tym do specjalisty?

Nikt nie każe ci skakać z radości z powodu niektórych gier, ale ogólnie coś za dużo narzekasz. Mnie też wiele z tych gier się nie podoba ale się z tym nie obnoszę, wolę się skupić na tych tytułach które mnie interesują.
[#3168] Re: Zapowiedzi nowych gier

@arturB, post #3164

92000 /10 = 9200 a nie 92000 :) i masz juz zupelnie inna skale...

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 15:31:53 przez docent
[#3169] Re: Zapowiedzi nowych gier

@docent, post #3168

Racja choc nie zmienia to zbytnio realiów. Nie jestem pewien czy uzytkownikow ami jest wiecej niz 9200
[#3170] Re: Zapowiedzi nowych gier

@arturB, post #3164

Oszałamiająca ta stawka dla "junior developer" - sklep Pelcowizna w Warszawie proponuje dla sprzedawcy("na start"), za wiele nie wymaga(zwłaszcza programowania, albo jak niektórzy tutaj mistrzostwa w asemblerze), bodajże 2700 złotych "na rękę"(i chyba nie może znaleźć pracowników...).

Bądźmy szczerzy - cieszmy się, że ktoś robi cokolwiek dla platform retro, a każdy sam(a) sobie wybierze czy gra jest warta zagrania.

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 20:49:31 przez pgru2

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2020 20:50:19 przez pgru2
[#3171] Re: Zapowiedzi nowych gier

@arturB, post #3164

Koszty na produkcje circa 90k zł.


Tylko ze za 92 zlote nie sprzedamy chyba tyle gier.



Tylko wydaje mi się że takie Tales of Gorluth II nie kosztowało 92K za produkcje a jest sprzedawane po 19euro minus kilka euro za wysyłkę bo jest free.

Ale to i tak więcej niż 30 złotych

1000 kopii za 30zl - a i tu jest ryzyko ze nie sprzedamy nawet 200 kopii.


A zapewne ktoś tą grę mógł kupić. Tak że jakiś zysk na ładnie owiniętym BackBone można nawet mieć.

I wcale zapewne nie trzeba być programistą zarabiać 10K w korpo i rzucać wszystkiego :)
[#3172] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Koyot1222, post #3151

A może MS i Xbox. Popatrz na takie Spelunky, The escapits. Te mam i gram, chyba nawet odniosły sukces. Dlaczego MS i Xbox? Zyskujesz dostęp do konsoli (Gold, GamePASS), Windowsa i ich sklepu, a gracze mają pady, a nie ściskają smartfona w trakcie gry i próbują sterować. W mojej ocenie wasze pixelki też mogłyby się sprzedać.
[#3173] Re: Zapowiedzi nowych gier

@KM_Ender, post #3172

Nie wiem, mnie trochę dziwią te komercyjne rozważania i wyliczenia w temacie produkcji na retro-komputer, związane z bądź co bądź hobby i narzekania, że "na tym się nie zarobi".

Jeżeli ktoś ma nastawienie czysto komercyjne lub bardziej komercyjne niż hobbystyczne, to niemal pewne jest, że się zawiedzie i powinien szukać sprzętów popularnych, a nie niszowych. W końcu to trochę jak demoscena i zapewne pasja jest głównym motorem napędowym: zrobienie czegoś dlatego, że można i się chce oraz żeby dać upust zdolności twórczej. I jakoś na demoscenie nikt(?) nie narzeka, że na demach nie zarabia, choć spędził nad tematem dziesiątki czy setki godzin

Co nie zmienia faktu, że bardzo miło jest dla obu stron, gdy pojawia się fizyczne wydanie gry, które można nabyć, doceniając talent i zaangażowanie twórców. Satysfakcja finansowa na pewno nie zwróci roboczogodzin (jeśli ktoś tak to przelicza), ale mimo wszystko pewnie jest miłym docenieniem i dodatkiem.
A gry/wydawnictwa uznawane przez społeczność za atrakcyjne przecież się chyba sprzedają, czy to na Atari, C64 czy Amigę - mam takich sporo, bo naprawdę sporo dobrych produkcji powstaje.



Ostatnia aktualizacja: 19.05.2020 12:21:52 przez Jacques
[#3174] Re: Zapowiedzi nowych gier

@xylaz, post #3156

[#3175] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Jacques, post #3173

Nie wiem, mnie trochę dziwią te komercyjne rozważania i wyliczenia w temacie produkcji na retro-komputer, związane z bądź co bądź hobby i narzekania, że "na tym się nie zarobi".

Widzisz, bo to jest niestety zamknięte koło.
Gromadzimy się w zespoły, hobbystycznie. Robimy sobie hobbystycznie giereczki i puszczamy. Zaraz wylewa się potok komentarzy "tak nie wolno!", "świętokradztwo!", "nie o take gry nic nie robiłem!", "takie hobbstyczne crapy to wy se w atarynę 8 bit wsadźcie" itd...
Patrzymy po komentarzach, no spoko, poświęciliśmy już sporo naszego czasu, ale żeby sprostać koneserom to może zrobimy to w jakości jak kiedyś. No i się zaczyna...
Grafika do gry komercyjnej potrzebuje tyle samo uwagi co do retro gry. Jest nawet trudniej bo normalnie nie ma takich ograniczeń chyba że ktoś płodzi na pico-8. Ale ilość godzin do poświęcenia jest taka sama i tu i tam. Można do tego użyć nowoczesnych narzedzi, ale malkontenci znów "łeeee, nowoczesnego programu używajo, dawniej to było.".
Ktoś znów patrzy na grafikę do giereczki hobbystycznej i mówi "o zoba jakie pokraczne zrobiłeś, a widzisz, ja na półce to mam z 10 białych kruków, Electronic arts, Ocean. Tak trzeba robić, nie takie gówienka."...
No i człowiek patrzy, se myśli, zbiera do kupy. Nową grę, hobbystycznie, ale najlepiej jakości i długości starych hitów, za 5 zł i w pudełku. No rozumiem, robię!
[#3176] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Jacques, post #3173

Nie wiem, mnie trochę dziwią te komercyjne rozważania i wyliczenia w temacie produkcji na retro-komputer, związane z bądź co bądź hobby i narzekania, że "na tym się nie zarobi".
Mnie dziwi dziwienie się, że są proste remake i narzekanie na nie, jak ludzie się dziwią, że za jakość trzeba zapłacić. To tak jakby się szło do salonu Mercedesa i oglądało Maybacha, a później poszło oglądać Chiński samochód za 1/20 ceny i dziwiło, że to nie to...
Dla marudzących: proszę marnować kilka lat swojego życia, żeby zrobić grę na poziomie, na Amigę.
Programiści, graficy, muzycy mają lepsze rzeczy do robienia...

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2020 17:54:18 przez flops
[#3177] Re: Zapowiedzi nowych gier

@flops, post #3176

"Programiści, graficy, muzycy mają lepsze rzeczy do robienia..."

oj maja maja
np. czytanie gazety na kanapie, chlanie piwska pod blokiem (co by 6 pak byl wiekszy niz ten u Pudziana) , tudziez gotowanie potraw na smalcu dla swojej i tak juz tlustej baby
[#3178] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #3177

Pojawiło się nowe demo gry Tapper - v. 02a
[#3179] Re: Zapowiedzi nowych gier

@zzielinski, post #3178

Tymczasem przed lokalem.
[#3180] Re: Zapowiedzi nowych gier

@amikoksu, post #3179

Nowe, a stare :) Tiny Galaga demake
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem