kategoria: WHDLoad
[#31] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #30

po pierwsze... proponuje moderatorom przeniesc watek do "Legion Gobi", bo sie zrobil niezly offtopic

a po drugie.. teraz to by sie zgadzalo, ze technicznie sa tylko dwie wersje: dokladnie 1MB Chip + 1MB fast (choc jakies 0,5 MB fast powinno styknac) i ta 0,5MB Chip + 0,5 Mb fast. Przy czym z tego co widac, ta druga wersja wypada bardzo slabo moim zdaniem, ze wzgledu na pomniejszona grafike a oryginal nie mial zbyt szczegolowej, choc bardzo kolorowa i roznorodna. Ale nie ma sie co dziwic w oryginale jest bitmapa 640*512 pixeli w 32 kol. co zajmuje ponad 400 KB Chip czyli wiekszosc pamieci 500'tki a gdzie reszta...

Natomiast chyba wiem, czemu bylo wpisane 2MB Chip. Przy 2MB Chip gra chodzi dluzej do "czasu zwisu" ze wzgledu na wiekszy obszar pamieci Chip, ktora stopniowo jest zzerana przez amosowe funkcje obslugi Bobow na ekranie (przy akcji w terenie), przy czym ta pamieci nie jest zwracana do systemu nawet po usunieciu bobow i bankow. Chcialem przejsc legiona i zamiast normalnego save na dyskietce robilem sobie "save state" pod WIN UAE zeby bylo szybciej i na koncu, przy ktoryms zaladowaniu state gra zaliczala odrazu zwis - Guru.
Natomiast przy ciaglym save'owaniu gry na dyskietce i restarcie przez zladowaniem zapisanej gry mozna grac zdecydowanie dluzej.
[#32] Re: Nowe gry

@selur, post #31

Raczej watpie, bo ja gralem i ukonczylem Legion (2MB) tylko na 1MB chip + fast.
Gralem z HD, i zmodyfikowalem sobie gre, rozpakowywujac wszystkie pliki, zeby gra sie szybciej wczytywala.
Ukonczylem 2 wersje gry, jakie byly przez autorow dystrybuowane.
Pierwsza wersja gry wieszala sie dosc czesto.
Druga wersja gry wieszala sie duzo mniej.
A roznily sie tylko exekiem.
Najczesciej gra mi sie wieszala podczas finalowej walki z truposzami.
[#33] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #32

Gralem z HD, i zmodyfikowalem sobie gre, rozpakowywujac wszystkie pliki, zeby gra sie szybciej


co masz na mysli rozpakowujac ?
Ja gralem w wersje z PPA na HDD ale zamiast save'ow na dyskietce robilem save state pod WinUAE... no a pozniej kaplica.

p.s.
a co do krytycznego buga w Legionie, to w wersji na HDD z PPA funkcja rysujaca wykresy postaci (te kolorowe paski) zawiesi gre jesli kliknaiemy w postac, ktora ma ceche rowna zeru lub mniejsza od zera. Programista nie zabezpieczyl tego dla skrajnych przypadkow i gra sie wywali do Dosa. Najczesciej w czasie bitwy lub jak cos zezremy i cecha nam spadnie do 0.

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2024 17:51:12 przez selur
[#34] Re: Nowe gry

@selur, post #33

Dane sa spakowane Crunchmania, a rozpakowywane za pomoca RTDD (Real Time Data Decruncher) w s-s/skrypcie HD.
Wystarczy wszystkie pliki gry na HD rozpakowac za pomoca np. tego:

link

Wywalic RTDD ze skryptu HD, i mozna grac duzo szybciej na 68000. I troche szybciej na 68020.
No wlasnie ten bug pamietam, ze gra wychodzila do DOS-a czesto.
To i ja czesto zapisywalem stan gry.
[#35] Re: Nowe gry

@karolb, post #21

Co to za gra
[#36] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #34

to moze w wersji dyskietkowej cos jest popakowane, ta z HDD to zwykle pliki.
[#37] Re: Nowe gry

@Dorian3d, post #35

Legion (1MB)
[#38] Re: Nowe gry

@selur, post #36

W ktorej wersji HD?
Tej z Rodzynek, to nie wiem.
Normalnie wersja dyskietkowa jest instalowana na HD tylko przez przekopiowanie danych.
Rozpakowac dane musisz juz sam.
[#39] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #38

to jak ta wersja dyskietkowa dzialala ? wgrywal do pamieci pliki a pozniej je jeszcze rozpakowywal ? to masakra musiala byc
[#40] Re: Nowe gry

@selur, post #39

Mozesz sam sprawdzic, na pewno bylo wolniej, niz w przypadku uzywania plikow rozpakowywanych.
Nie wiem czy RTDD musi miec caly plik wczytany do pamieci czy potrafi rozpakowywac w czasie ich wczytywania z dyskietki.

To info o Legionie jest ciekawe:
"Wersja gry dostarczona przez autorów nie działa na większości konfiguracji, nie posiada zabezpieczeń".

Niby dlaczego ma nie dzialac?
[#41] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #40

ja mam ta wersje z zabezpieczeniem, wiec nie wiem jaka byla inna.
[#42] Re: Nowe gry

@selur, post #41

Rozpakuj exeki, to bedziesz wiedzial.
Byly minimum 4 polskie i 1 angielska wersja gry na 2MB.
Autorzy poprawiali kod gry oraz zabezpieczenie.
W Rodzynkach sa przynajmniej 2 albo i 3 wersje gry.
[#43] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #42

W rodzynkach jest też kod źródłowy gry. Nigdy w to nie grałem, ale grał kolega i pamiętam, że gra mu się co jakiś czas wieszała. Często zapisywał. Stan gry ratował też przed losowymi zdarzeniami.

Nie wiem czemu w to nie grałem. Jakoś w moim środowisku polskie gry nie były zbyt popularne. Moje zainteresowanie Amigą też mocno spadło jakoś w 1997-1998.

Da się ten błąd z przepełnieniem ramu naprawić? Jak jest kod źródłowy, to amosowe spece mogą coś zdziałać.
[#44] Re: Nowe gry

@snifferman, post #43

Raczej sie da ale trzeba znac sposob na prawidlowe alokowanie pamieci przez Amosa. W teorii wiem jak to zrobic, w praktyce nigdy tego do konca nie sprawdzilem na 100%. Przy czym jak modowalem Legion, pare lat temu to i tak ostatecznie poleglem. W zasadzie wszystko bylo do poprawy - interfejs uzytkownika, sztuczna inteligencja kompa, obsluga postaci i ich statystyk, obsluga mapy i miast itp. itd.. i jak zaczalem wprowadzac zdublowane tablice na potrzeby nowych zmiennych, bo w legionie sa spore braki, to przy okazji podwoilem ilosc bledow. Najgorsza rzecza w Legionie jest kompletny brak pathfindera i to jego trzeba sobie samemu zaimplementowac. Czyli w zasadzie napisac 30% kodu na nowo i dokleic do reszty. Dodatkowo gra nie posiada zadnego balansu a wszystko w swiecie Legionu to tradycyjne amosowe RND czyli prawdopodobienstwo czegokolwiek to tylko albo sie zdarzy albo nie.

Tak ze na koncu 99% czasu spedzalem na testowaniu i szukaniu kolejnego bledu az po kilku tygodniach walki doszedlem do momentu "ja pier... przeciez to jest bez sensu !"

Reasumujac: ta gre trzeba napisac od nowa i wyjdzie to 5 razy szybciej niz poprawianie tego co jest obecnie w kodzie i nie nalezy korzystac z obecnego kodu, ktory na tamte lata moze robil robote ale teraz juz sie nie nadaje do niczego (to tak jak maly fiat 126p). Jednakze pomimo swojej topornosci, Legion to byla wciagajaca gra, jedna z lepszych polskich gier w ogole ale niestety liczne bledy i przede wszystkim notoryczne zwiechy skutecznie obnizaly przyjemnosc z rozgrywki.

Stary Legion potrzebuje godnego nowego nastepcy
[#45] Re: Nowe gry

@selur, post #44

Stary Legion potrzebuje godnego nowego nastepcy

Może pojawi się na AmiGameJam 2025? Tak tylko podsuwam pomysł.
[#46] Re: Nowe gry

@amikoksu, post #45

[#47] Re: Nowe gry

@selur, post #46

Nie no, ten badziew to z Legionem nie ma nic wspólnego.
[#48] Re: Nowe gry

@selur, post #44

Raczej sie da ale trzeba znac sposob na prawidlowe alokowanie pamieci przez Amosa. W teorii wiem jak to zrobic, w praktyce nigdy tego do konca nie sprawdzilem na 100%. Przy czym jak modowalem Legion, pare lat temu to i tak ostatecznie poleglem. W zasadzie wszystko bylo do poprawy

Ja nie wiem czy Amos jest odpowiedni do pisania bardziej skomplikowanego kodu. Cytadele autorzy poprawili, ale to inny rodzaj gry. Powstała też niedawno jakaś rozbudowana gra strategiczna na Amigę chyba nawet z rozgrywką sieciową, ale nie pamiętam tytułu. Też programowana w Amosie.

Reasumujac: ta gre trzeba napisac od nowa i wyjdzie to 5 razy szybciej niz poprawianie tego co jest obecnie w kodzie i nie nalezy korzystac z obecnego kodu, ktory na tamte lata moze robil robote ale teraz juz sie nie nadaje do niczego (to tak jak maly fiat 126p)

Pewnie tak będzie najłatwiej, ale to jednak dużo pracy. Nie używałem Amosa od dekad i nie jestem specem od programowania więc tego nie zrobię. Nie grałem nigdy w tą grę, więc nie mam też w tym zainteresowania.
Muszę ten kod źródłowy obejrzeć, bo w tamtych czasach standard programowania w Polsce, a raczej jego brak, powodował, że kod był nieczytelny i głównym elementem był chaos

wszystko w swiecie Legionu to tradycyjne amosowe RND czyli prawdopodobienstwo czegokolwiek to tylko albo sie zdarzy albo nie.


Dlatego częsty zapis gry może spowodować, że złe zdarzenia nigdy cię nie dotkną.

Jednakze pomimo swojej topornosci, Legion to byla wciagajaca gra, jedna z lepszych polskich gier w ogole ale niestety liczne bledy i przede wszystkim notoryczne zwiechy skutecznie obnizaly przyjemnosc z rozgrywki.


No muszę go sprawdzić. Nie wiem dlaczego nie grałem w tą grę. Chyba dlatego, że nie miałem jej kopi bezpieczeństwa

Teraz te błędy w grze są mniej uciążliwe, bo można ograć na emulatorze i zapisywać co chwilę.
[#49] Re: Nowe gry

@snifferman, post #48

Swego czasu jako maniak amigowych strategii spedzilem wiele godzin przy Legionie zeby nadrobic braki, bo w latach 90'tych mialem za slaby sprzet na ta gre wiec uruchomilem ja dopiero na PC pod WinUae.

I niestety... po czasie spedzonym z Legionem musze powiedziec, ze to co powinno byc najwieksza zaleta tej gry, czyli bitwy w terenie, jest najbardziej niedopracowana czescia calej gry.
Jak juz pisalem, nie ma tu zadnego pathfindera wiec postacie wala na przeciwnika po linni prostej. Jesli na ich drodze stoi konar lub nie daj panie Boze budynek no to lipa, postac zaczyna losowo tancowac w okolicy az wkoncu stanie albo gracz sam nie wysle swojego wojaka w poblize wroga.
Notoryczne wskazywanie drogi naszym postaciom potykajacym sie o byle przeszkode, tez mocno "męczy bułę" tym bardziej, ze interfejs uzytkownika to ciagle klikanie w miejsce docelowe. Dodatkowo system walki jest makabrycznie splycony i najwazniejsza cecha jest doswiadczenie i sila. Formula zadawania ciosu zalezala od wysokiej wartosci doswiadczenia, inaczej postac macha pol godziny i nic nie trafia.
Dodatkowo autor wprowadzil nieszczesna ceche autoagresji dla przeciwnikow, przez co jesli szybko zabijemy dwoch, trzech, to cala reszta traci jakakolwiek ochote do walki (taka odpowiedzialnosc zbiorowa).
Nowi wrogowie w grze w ogole nie awansuja na wyzsze poziomy statystyk przez co, jesli mamy juz wytrenowanego wojaka, to jeden potrafi wdeptac w ziemie cale legiony wroga (cos jak Achilles walczacy z gromada wiesniakow uzbrojonych w patyki) wiec rozgrywka po jakims czasie sprowadza sie do patrzenia na wieczna kleske komputera.
Dodatkowo jak komputer wytrzepie sie z kasy, to przestaje produkowac nowe legiony i na mapie robi sie jakis rodzaj szachowego pata. legiony nie walcza, nie zdobywaja kasy, nie awansuja, nie produkuja sie...
Ogolnie cala sekcja bitew w terenie jest absolutnie do napisania od nowa i bedzie najtrudniejszym elementem w grze bo trzeba tam dac pathfindera, A.I. , nowy system walki i przede wszystkim ustawic jakis balans w pozniejszej fazie gry zeby nie bylo tak jak w legionie, ze na poczatku jest bardzo trudno (bo nie mamy nic) a z kazda kolejna tura jedziemy po mapie jak walec..... ehh dlugo by mozna opowiadac.
[#50] Re: Nowe gry

@selur, post #49

Akurat AI do znalezienia drogi to nie jest super problem, bo sa już gotowe rozwiązania.

Reszta problemów, to już poważne zmiany. Można powiedzieć, że fundamentalne. Jeśli to wszystko zrealizować, to będzie to już inna gra.

Dodatkowo zdarzenia losowe są też dziwnie rozwiązane i przy zapisie co turę nie mają żadnego sensu.

kazda kolejna tura jedziemy po mapie jak walec

No nie grałem w tą grę więc nie wiem jaki jest balans rozgrywki, ale w większości gier zdobywając expa i miliony jednostek niszczysz wroga jednym pstryknięciem (myszką).

Musiałbym trochę pograć, a później przeanalizować kod, zeby powiedzieć coś więcej. W latach 90tych jakoś przymykałem oko na błędy nawet poważne. Dzisiaj mnie to już bardzo irytuje i przestaje grać.

Z mojego skromnego doświadczenia większość polskich gier miała jakieś poważniejsze błędy lub jak to kiedyś nazywałem "niedopracowanie". W Lidze polskiej był problem z kupnem zawodnika powyżej 999. Nie dało się wpisać większej kwoty. Nie wiem czy to był błąd czy rodzaj zabezpieczenia. Coś mi świta, że kolega miał oryginał i dało się wpisać 9999. Niestety do dziś nie wiem. Pjisałem o tym tutaj
[#51] Re: Nowe gry

@snifferman, post #48

Powstała też niedawno jakaś rozbudowana gra strategiczna na Amigę chyba nawet z rozgrywką sieciową, ale nie pamiętam tytułu. Też programowana w Amosie.


Aquabyss?
[#52] Re: Nowe gry

@Gandalf, post #51

Tak. Aquabyss. Nie grałem i nie wiem czy fajna. Jeśli robiona w Amosie to pokazuje, że jednak da się coś skomplikowanego w nim zrobić. Legiona sobie dzisiaj może obczaje na YT. Jak mnie zainteresuje to zagram i zobaczę.

Kiedyś grałem kilka dni w Kupca. Wydawała się fajna, ale przez kilka godzin. Większość tych polskich gier dzisiaj wydaje mi się nudna. Liga Polski też mnie zatrzymała na kilka godzin. Dzisiaj chyba wymagam czegoś więcej od gier.
[#53] Re: Nowe gry

@Gandalf, post #51

ale Aquabyss, to raczej glownie handlowo-przygodowa z rozbudowana fabukla z elementem malej strategii w postaci bitew statkow z tego co widzialem. Ponoc trwa zpolszczanie gry.

Legion to tez nie jest typowa strategia, raczej gra to przygodowa z mocnymi elementami RPG i troche strategii.
[#54] Re: Nowe gry

@selur, post #44

Selur, ja tam zawsze wole przerabiac czyjs kod niz pisac swoj od nowa.
Chyba, ze takiej procedury nikt wczesniej nie napisal, albo uwazalem, ze moja bedzie lepsza, niz obecna.
To wtedy musze sam napisac swoja typu wykrywanie ilosci subsongow w module Protrackerowym.
Wiec przerobienie Legionu jest duzo prostsze niz napisanie takiej gry od poczatku.
Taki RND (AMOS-wy RNG 0-1 jak rozumiem) jest wystarczajacy do zrobienia wydarzen typu wydarzy sie/nie wydarzy.
Tylko po prostu trzeba pod rzad wywolac 2,3,4,5 etc razy taki RND, a nie tylko 1 raz.
I np. dostajesz 0, to wychodzisz (nie wydarzy sie).
Dostajesz 1, to losujesz znowu.
Dostajesz 0, to wychodzisz.
Dostajesz 1, to znowu losujesz.
Jak 1 to sie wydarzy, jak 0 to wychodzisz.
To jest tylko przyklad, bo wcale nie musi byc 1,1,1, zeby cos sie stalo.
Moze byc np. 0,1,0 lub 1,0,1,1 zalezy tylko od tworcy programu, jak bardzo cos ma byc prawdopodobne lub nie.
No chyba, ze AMOS przy wywolaniu RND 2 razy pod rzad, zawsze daje taki sam wynik, wtedy trzeba by cos wstawic pomiedzy tymi wywolaniami.
Ogolnie Legion jest calkiem niezla baza do eksperymentow.
[#55] Re: Nowe gry

@selur, post #53

Legion to tez nie jest typowa strategia, raczej gra to przygodowa z mocnymi elementami RPG i troche strategii.


Kiedyś mi to wyglądało na takiego biedniejszego Herosa. No pooglądam filmiki to zobaczę. Kiedyś sobie obiecałem, że będę ogrywał stare Amigowe gry, które kiedyś przeoczyłem. Chyba będzie to Legion.
[#56] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #54

Przerobienie legionowego kodu albo raczej jeszcze lepiej - przepisanie go od nowa z zachowaniem regul bardziej przejrzystego kodu i odrazu z modyfikacja wadliwych procedur itp.. bedzie oczywiscie latwiejsze i szybsze ale efekt koncowy moze nie byc zadowalajacy w stosunku do wlozonej pracy. Na pewno bedzie trzeba zmienic cala mechanike bitwy w terenie, bo powielanie poprzedniej nie ma sensu. Pozniej pewne zmiany w obsludze mapy...no nie wiem tak czy siak bedzie robota a elastycznosc starego kodu jest znikoma.
[#57] Re: Nowe gry

@selur, post #56

Jesli sie w tym nowym kodzie zmiescisz, ze gra bedzie dzialala jak oryginalna wersja na 2MB (1+1) to ok.
Ale jezeli nie, to lepiej popatrz jak to bylo zrobione kiedys.
Bo ja zauwazylem, ze gry, ktore kiedys dzialaly na 1MB RAM, teraz wymagaja zwykle minimum 2MB RAM do dzialania.
Tak jakby jakis wiekszy narzut byl robiony, albo autorzy w sporej czesci nie potrafia tworzyc gier tak jak 30 lat temu.

Taki Doman to pewnie dzisiaj by wymagal 2MB chip i 1MB fast.
[#58] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #57

no ale my mowimy o Amosie a nie o grach w asm.
Gry w Amosie zawsze wymagaly duzo Chipu a te z minimalnymi wymaganiami typu 0,5 Mb Chip wygladaly jak kupa.
Mysle, ze realne wymagania dla Amosa to 2MB Chip +1 Mb Fast i procek najlepiej 030. Ponizej zawsze bedzie slabo..

Lista gier ale nie wiem czy kupy sa takie fajne, 450 gier a dobrych moze z gora 10
[#59] Re: Nowe gry

@Don_Adan, post #57

To trochę ironiczne, że z jednej strony ludzie narzekają na brak kart 3D, a z drugiej gry mają mieć wymagania właściwie gołej Amigi.

Nie jest tak, że od dawna takie minimum dla zabawy to 4MB Fast + IDE żeby WHD działało?

I tak większość danych w tej grze to pewnie grafika. Można zrobić mniej kolorów i kod gry zostanie ten sam. Będzie wersja bieda bez dodatkowej pracy. Nie mówię tutaj o ręcznym dobieraniu palety itd. Konwersja w programie i ciach. Z 32 kolorów robi się 16 albo 8.
Trzeba tylko dopisać "Bieda Version" na ekranie tytułowym, żeby nikt nie miał wątpliwości.
[#60] Re: Nowe gry

@snifferman, post #59

"bieda version" to bylo dobre pod koniec lat 90'tych keidy na Amige juz prawie nic nie wychodzilo, wiec cokolwiek mozna bylo wydac.
Dzis "bieda version" to kpina z graczy i potwarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem