[#31] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@sanjyuubi, post #23

I właśnie o to chodzi. Amiga AGA potrafi, wystarczy że się ją zaprogramuje.

W perspektywie dziejów Amigi i PC po 1994 roku wydaje się, że kości AGA są za wolne i dlatego nie powstało zbyt wiele gier na tą platformę. Po prostu PC miało dużo większy rynek, programistów i ludzi innych specjalności. Sprzęt Amiga miała bardzo w porządku, tylko niewielu się tym sprzętem w tym okresie interesowało.

Oczywiście później PC rozwijało się dalej, tutaj nie wnikam.

Jesteśmy tutaj, bo jesteśmy w różnym stopniu powiązani z Amigą. Chyba mamy wspólne cele. Moim celem, do którego powoli dążę jest realizacja moich projektów, które to są jasno nakreślone - gry i programy na Amigę. Obecnie pracuję nad nową odsłoną mojego Robbo.
[#32] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Hexmage960, post #31

I właśnie o to chodzi. Amiga AGA potrafi, wystarczy że się ją zaprogramuje.

Podobnie jak C64 i ZX Spectrum - też cuda z tego wyciskano. Rzecz w tym, że twórcom oprogramowania nie chce się bawić w sporty ekstremalne bez wyraźnej potrzeby. Ponieważ daje się w miarę łatwo portować programy pomiędzy PC a Makiem i odwrotnie, większość ważnych pozycji ma na tych platformach swoje odpowiedniki. W przypadku Amigi nie jest już tak łatwo. Najlepszy przykład to porażka kart PowerUP. Techniczne klasyczna AmigaPPC byłaby w stanie pociągnąć każdy program Win/Mac, wydany do 2000 roku, a nawet później. W praktyce mamy Heretica II, kilka amatorskich portów gier i ledwie kilka programów. Tak więc to, że Amiga (teoretycznie) potrafi, to jeszcze za mało.
[#33] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Daclaw, post #32

O PPC nie wspominam bo to zawsze było i jest strasznie drogie. Amiga z turbo 030 i FAST to jest coś co można dostać w miarę tanio. Jeśli komercyjnych gier na Amigę AGA i 4MB FAST powstało kilka to ile powstało na PPC? Zasoby ludzkie (oraz opłacalność) jakie ma Amiga tłumaczą wszystko.
[#34] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Hexmage960, post #33

030 też było strasznie drogie, gdy wchodziło na rynek. PPC pozostało drogie, bo się nie upowszechniło. A szkoda, bo to była dla Amigi jedyna szansa na normalność. Dokładnie okolice roku 1998 to był drugi moment w dziejach Amigi, gdy jej hardware (wraz z ppc i kartą gfx) był w miarę na czasie. Szansę pogrzebało to, co, zdaniem niektórych, jest najmocniejszą stroną Amigi, czyli system (raczej brak odpowiedniego systemu). To doprowadziło do sytuacji, o której pisałem dwa posty wyżej.

Tym nie mniej, nie uważam, że ppc to był jakiś wtydliwy epizod, który należy pomijać milczeniem.
[#35] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@sanjyuubi, post #29

[#36] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #12

Kolega Fenio się myli. Stare karty graficzne svga na isa miały możliwości niewielkie i nie dorównywały amidze. Magistrala isa jest 8 bitowa i jej przepustowość nie pozwalała
na płynny scrolling ekranu.
Miałem pc 486 w 94r. była to tragedia, w takich grach jak alladin czy lion king i wielu
innych nie było nawet vsynca. Poza tym nie dawało sie patrzeć na te piksele.
Magistrala vesa local bus jako zaprojektowana tylko dla 486 nie zagrzała miejsca
zbyt długo na rynku.
Jakakolwiek rozbudowa pc była bardzo droga, po roku doczekałem się klona sound blastera pro z malutkimi głośniczkami - kosztowało to 300zł, czyli połowe ceny amigi 500/600.
Jeden dodatkowy mb ramu kosztował chyba coś 100zł.
[#37] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Hexmage960, post #31

I właśnie o to chodzi. Amiga AGA potrafi, wystarczy że się ją zaprogramuje.

Wszystko ma swoje granice, optymalizacja dużo daje ale nie przeskoczy się podstawowych ograniczeń sprzętu. Rynek PC poradził sobie z problemem powolnego transferu danych z i do karty graficznej przez zmianę magistrali ISA na VLB. Rynek Amigowy całkowicie przespał tą rewolucję i dalej tkwił w marnej przepustowości 3,5MB/s bez chunky pixel. Na PC chunky pixel (8bit 320x200) był dostępny już od czasów pierwszych kart VGA z 1987r a po opracowaniu standardu VESA z 1991r grafika na PC weszła w nową erę. Amigowcy mieli wielkie nadzieję na rewolucyjny model A1200 ale zamiast rewolucji znowu otrzymali kolejny lifting A500. Commodore dalej tkwiło w przekonaniu że rozwój idzie w tempie jak za czasów C64 vs Atari a PC pozostanie nieliczącą się w grach biurowym narzędziem. Całkowicie pominęli inwestycje w rozwój który powinien wystartować w tempie rakietowym od chwili premiery A500, wtedy dotrzymanie kroku a nawet przegonienie możliwości PC było wykonalne nawet dla małych amig. Jay Miller w wywiadzie z 1988r twierdził że w Amidze powinno się zastosować dedykowaną pamięć dla chipsetu graficznego VRAM. Dzisiaj wiemy że nic z tych planów nie wyszło a nowy chipset AGA odziedziczył podstawowe problemy po swoim dziadku OCS http://www.amigahistory.plus.com/jayminerinterview.html

Ktoś wspomniał że to duże Amigi powinny walczyć na rynku gier z pecetami, zgadzam się z tym ale przy takiej polityce produkcji i cen to było niemożliwe. Duże Amigi to był luksus dla nowobogackich, nawet w sklepach ich nie mieli bo ten towar przy takich cenach nie schodził. A3000 w chwili premiery z 1991r kosztowała w UK 3000 funtów ! http://www.amigahistory.co.uk/chronology.html
Można było za to złożyć dwa bardzo mocne pecety i każdy z nich był wydajniejszy od tej również nieco przestarzałej A3000.
Na innym forum a Amidze ktoś napisał bardzo ciekawy artykuł streszczający całą historię Amigi i wytykający główne błędy jej architektury (w tym AGA), polecam lekturę http://forum.amigaone.pl/hyde-park-f10/czym-jest-amiga-t498.html#p4613
[#38] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Andrzej11, post #36

Zapomniałem o tym napisać wcześniej: ISA 8-bit szyna danych, AGA 32-bit szyna danych. Żadna karta ISA nie ma szans przy AGA jeśli są obsługiwane przez procesor o tej samej wydajności. Miałem kiedyś komputer na pentium MMX 200MHz i jak uruchamiałem emulator NEOGEO, to tylko na legendarnej karcie Tseng Labs obraz był dość płynny, wszelkiej maści Tridenty i inne wynalazki typu VGA/SVGA się przycinały w 640x480 i 256 kolorach. Co innego PCI, tam jest szyna 32-bit 33MHz. 8-bitowa szyna ISA ma transfer na poziomie 8MB/s, gdzie teoretyczna przepustowość AGA to 28MB/s.
[#39] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Andrzej11, post #36

ISA była wystarczająca w latach swojej świetności, piszesz o 1994r a to już nie jest era kart na ISA tylko PCI i Pentium. Normalne że do tak nowych gier ISA się nie nadawała stąd VLB w 486.
Rozbudowa PC była droga ale rozbudowa Amigi była jeszcze droższa. Jak wydałeś te 300zł to mogłeś pozostać przy swoim PC, nie sprzedawać całości i był on coraz nowocześniejszy. Co z tego że A600 była w miarę niedroga (pamiętam że ojciec płacił za moją A600 coś koło 5milionów zł czyli jedną jego wypłatę) jak dokupienie do niej 1MB pamięci to był koszt ponad 200zł. A to przecież tylko 1MB. Do PC kupowałeś tańsze HDD 3,5, do Amigi tylko 2,5" które były wielokrotnie droższe i trudniej dostępne (wtedy). To jest mit że PC był droższy, Amiga była tańsza tylko jeśli kupowało się małą Amigę "golasa". Dokupując monitor, dysk i rozszerzenia cena robiła się mocno niekorzystna do możliwości jakie dawał ten sprzęt.
[#40] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #39

Jeśli mówimy o 1994, to nie ma co porównywać, PCI całkowicie zdeklasowało to co AGA miała do zaoferowania. Za rozwój Amigi podziękujmy geniuszom z C=, którzy myśleli, że odcinanie kuponów od jednego dobrego posunięcia wystarczy na całe życie, a VRAM to miał nawet stare konsole, dziwne, że nie wprowadzili tego w A1200.
[#41] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #26

Fenio masz 100% racji. Mój komentarz nic nie wnosi do... no właśnie do czego? Przecież nawet tytuł wątku jest BEZ SENSU. Żeby dyskutować o walorach czegoś trzeba określić zastosowania tej rzeczy i ewentualnie porównać z gotowymi rozwiązaniami służącymi DO TEGO SAMEGO. Fakt AGA i VGA wyświetlają grafikę, ale projektor filmowy też... Tylko to może trochę inna technologia jest....
[#42] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #39

Amigę dobiły tylko gry. Takie tytuły jak : Warcraft 2, Settlers 2, MDK, NFS, Heretic i Hexen. To dla nich kupiłem peceta. Nawet nie dla gier 3D, Amiga została porzucona, najgorsze że przez swojego właściciela który zmarnował jej potencjał.
Był taki okres że róznica się zaznaczała tak boleśnie, jakby porównywał sprint do maratonu..

Dodatkowo gwoździem do trumny były amigowe nędzne rozdzielczości w grach, dla mnie na tamten okres jedynie słuszne byłoby 640x512x256....OK
[#43] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #39

Wykopałem ciekawego starocia, jak kto ma trochę czasu, to sobie może poczytać o AGA:
http://www.nightvzn.net/portfolio/web/amiga_monitor/archives/2_5-2_6html/a4ktchip.htm

i w ogóle - review A4000T:
http://www.nightvzn.net/portfolio/web/amiga_monitor/archives/2_5-2_6html/am2_5-am2_6.htm#A4000T

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 18:34:46 przez BigBang
[#44] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@*y, post #41

Chyba coś ci się pomyliło, AGA i VGA generują grafikę, a wyświetla monitor, więc porównanie projektora do VGA nietrafione.
[#45] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Voyox, post #42

Nędzne rozdzielczości były spowodowane tym, że im więcej kolorów i więcej pikseli tym mniej pasma zostawało dla procesora, chyba, że ktoś miał fastram. Gdyby był dedykowany VRAM, to pewnie tych problemów by nie było.
[#46] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #44

Projektor też "generuje" grafikę z kliszy fotograficznej dla ekranu na ścianie lub kawałku szmaty.
[#47] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #39

Mówię o roku 1994, bo wtedy rodzice kupili pc 486sx za 35 milionów ówczesnych
zł, czyli 3500zł z kartą muzyczną 3800zł. W komputerze tym jest jedno złacze VL-Bus,
ale karta graficzna avga 1mb zamontowana na złączu isa a komputer ten był w tamtym
czasie naprawdę super sprzętem. Było 4mb ram, jeszcze w tym samym roku 1994 wyszedł
np. mortal kombat 2, który na 4mb za bardzo nie chciał działać.

Na tym pc się męczyłem, bo nie było okienkowego systemu jak na amidze, tylko trzeba
było walczyć w dosie. Wszystko z klawiatury, łącznie z edytowaniem plików wsadowych
autoexec.bat itp.

Amigę 1200 hd z zamontowanym już dyskiem hd 40mb widywałem w różnych cenach,
najtaniej za 1100zł najdrożej 1300zł plus monitor daje to 1700zł.

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 18:46:14 przez Andrzej11

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 18:46:55 przez Andrzej11
[#48] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #38

8-bitowa szyna ISA ma transfer na poziomie 8MB/s, gdzie teoretyczna przepustowość AGA to 28MB/s

A szyna ZorroII ma transfer na poziomie 3.5MB/s. Nie zmienia to faktu, że każda, nawet najprostsza karta graficzna ZorroII podnosi komfort pracy z Amigą na zupełnie nowy poziom w por. do OCS/ECS/AGA we wszystkich zastosowaniach, oprócz gier 2D i zabaw Scalopodobnych.

Tak naprawdę, to płynny scrolling w grach 2D jest endemicznym fetyszem amigowców. Z lekko przycinającym da się spokojnie żyć. Bez sensownych trybów chunky, większej niż 8 liczby bitów na piksel, sensownych rozdzielczości, sensownych częstotliwości - żyć trudniej.

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 20:34:16 przez Daclaw
[#49] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@*y, post #46

Nie odróżniasz wyświetlania od generowania. Wypisujesz jakieś bzdury które nawet nie są związane z tematem.
[#50] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Hexmage960, post #2

Fajnie by było...mam nadzieję ,że nadejdzie czas...itp. itd.

- typowe dla większości amigowców bujanie w obłokach i marzenia, "co by było , gdyby"...


Chipset AGA był przestarzały i powolny już w momencie premiery, tak jak i cała Amiga 1200. Po co jakieś dalsze dyskusje ...?
Amidze brakowało mocy obliczeniowej, pamięci, przepustowości, grafiki, nowoczesnej architektury pozwalającej na łatwą i tanią rozbudowę, a nawet przyzwoitego dźwięku (16 bit)...czyli pod względem sprzętowym - w zasadzie wszystkiego...
Konstrukcją z połowy lat 80-tych nie można było zawojować świata w 10 lat później, gdzie w branży IT każdy jeden rok to już epoka...Procesor Mc68000 choć genialny, to jednak zaprojektowany był jeszcze w latach 70-tych...
[#51] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@*y, post #46

Źródłem grafiki jest klisza, czyli projektor niczego nie generuje, a wyświetla obraz na podstawie danych z źródła (w tym przypadku klisza). Możesz to nazwać "generowaniem", ale nie ma to nic wspólnego z generowaniem.

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 21:25:25 przez sanjyuubi
[#52] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Andrzej11, post #47

"Mortal Kombat 2
WYMAGANIA: PC: Procesor 386, 4 MB RAM, karta dzwiekowa zgodna z SoundBlaster."

Też miałem Mortala 2 i na 386DX40 z 4MB ramu gra działała normalnie. Pewnie że nie każdy ogarniał wtedy konfigurację dos'a, szczególnie walka o pamięć konwencjonalną to była wada pecetów. Ale to wszystko było do ogarnięcia i dos pod nakładką Norton Commandera był całkiem wygodny w użyciu system.

Amiga 1200HD była tańsza od Twojego nowego 486 ale zobacz ile dzieli te dwa komputery. W 486 z pewnością miałeś dysk o wiele większy niż 40MB z A1200. Karta SVGA na VLB to był mega wypas. To nie PCI i Pentium ostatecznie załatwiło Amigę, zrobiło to wcześniej 486 z VLB. Sam procesor 486 to rakieta z innej epoki w porównaniu z 14Mhz motorolką z A1200. W 1994r Amigi i tak były już tańsze niż jeszcze 2 lata wcześniej, po premierze A1200 było wiadomo że nic z tego nie wyjdzie i ta platforma nie ma przyszłości. Kolejne odcinanie kuponów od tego co zaprojektowano w 1983r i tak trwało dosyć długo przez sentyment klientów do ich ulubionego komputera. Kierownictwo Commodore wyssało Amigę do ostatniego funta, zwolnili pracowników, ogłosili upadłość i misja wykonana. Udane projekty wydojone, można iść na emeryturę.

Amidze brakowało mocy obliczeniowej, pamięci, przepustowości, grafiki, nowoczesnej architektury pozwalającej na łatwą i tanią rozbudowę, a nawet przyzwoitego dźwięku (16 bit)...czyli pod względem sprzętowym - w zasadzie wszystkiego...


Przykre ale prawdziwe podsumowanie.

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 21:37:26 przez Fenio
[#53] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #51

Kończę bzdury w bzdurnym wątku, ale Cię jeszcze oświecę. Klisza fotograficzna jest nośnikiem pamięci (zapamiętuje stan sprzed jakiegoś okresu czasu) pamięć karty (DRAM, VRAM) graficznej też - UWAGA UWAGA - jest pamięcią, sposób wyświetlania stanu "pamięci" jest zdecydowanie różny, ale efekt identyczny. Masz przed nosem obraz.
KONIEC.
[#54] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Fenio, post #52

Rodzice kupili mi Amigę w 1993 i już wtedy byłem świadom wyższości IBM PC - bo tak miałem w zwyczaju wtedy mówić. Wtedy mówiono, że z Amigą już koniec. Ja wprawdzie miałem kupioną gołą A500 za 3 900 000 PLZ a najtańszy PC jak pamiętam kosztował chyba 18 000 000 PLZ. Cena zdecydowała o tym co stanie u mnie na biurku. Za niedługi czas pogłoski się sprawdziły. W każdym sklepie komputerowym PC królowały, w niektórych ciężko było cokolwiek do Amigi dostać. W innych nawet nie wiedzieli co to jest Amiga Smiech
Mam wrażenie, że teraz jest łatwiej kupić coś do Amigi (allegro oczywiście), niż wtedy przynajmniej w mojej okolicy.
[#55] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@Motyl, post #50

Amidze brakowało mocy obliczeniowej, pamięci, przepustowości, grafiki, nowoczesnej architektury pozwalającej na łatwą i tanią rozbudowę

Cóż, Amiga 2000/3000/4000 pozwalały na rozbudowę ;) . Inne pytanie, co oznacza "tanią" , w tamtych czasach wszystko było drogie jak cholera

Wydaje mi się też, że np. takie Zorro II/III były dużo nowocześniejsze niż stosowane w latach 80-tych i początku 90-tych sloty ISA/EISA czy inne wynalazki :) . Jakoś nie pamiętam jakichkolwiek problemów z Amigą i wkładanymi do niej kartami, a w PC ciągle były jazdy :) .

Chipset AGA był przestarzały i powolny już w momencie premiery, tak jak i cała Amiga 1200

I tu można dyskutować, około 1995 mój kuzyn zakupił drogie jak cholera 486DX z 4 MB Ram i jakąś kartą SVGA , ja miałem wtedy A1200 z 4 MB Fast Ram i HD 100 MB i - tu uwaga, może być szok - na mojej Amidze pracowało się dużo lepiej niż na tym PC. I z tego co pamiętam z tamtego okresu, to AGA takie złe nie były :) .

Podsumowując, ta Amiga taka zła jednak nie była skoro do 2005 była moim JEDYNYM komputerem - wprawdzie była wyposażona w procesor 040, kartę GFX na ZorroII, ale jakby się nie patrzeć dawała radę nawet w 2005 roku :)
[#56] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@Daclaw, post #48

Płynny scrolling zawdzięczamy na Amidze tylko temu, że możesz zlecić blitterowi operacje na pamięci, to właściwie jak DMA, dzięki czemu procesor może robić co innego w tym czasie i to w zasadzie wszystko. W PC potrzebny był mocniejszy procesor, aby uzyskać podobny efekt (przykładem może być fakt, że przy dość wydajnym procesorze blitter staje się za wolny i trzeba korzystać z takiego fblita).

Niestety karta graficzna na ZorroII, to niezbyt wydajny patent, w rozdzielczości 320x256x8 ramka zajmuje 80kB, można uzyskać 44klatki na sekundę. Nie wygląda to źle, ale trzeba pamiętać, że dane musiałyby napływać cały czas, a to bez sprzętowego wspomagania jest niemożliwe przy 7 lub 14MHz (chyba, że na slotach zorroII jest DMA), do tego doliczyć czas na jakieś obliczenia i poziom 10 klatek staje się nie lada wyzwaniem. Tutaj właśnie wkracza blitter robi całą robotę za ciebie, dzięki czemu patrzymy na te 3.5MB/s z całkiem innej perspektywy. Gdyby W Amidze nie było blittera, to gry działałyby jak Giana Sisters na CPC Amstrad. Oczywiście przy takiej 68060 brak blittera nie jest już jakimś problemem.
[#57] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@trOLLO, post #55

Duże Amigi faktycznie można było przyzwoicie rozbudowywać, ale koszty samych jednostek podstawowych były ogromne. Dodatkowe podzespoły to już kolejny szok cenowy. Zresztą wspominał już ktoś o tym wyżej. W szerszej perspektywie to był chyba efekt domina.
[#58] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@*y, post #53

Znowu pleciesz sobie bzdury, klisza jest nośnikiem jak RAM, ale dla projektora jest tylko źródłem danych, tak jak sygnał w złączu SCART, VGA, DVI, HDMI i tak dalej, twój tok rozumowaniu prowadzi do wniosku, że aparatura do wywoływania kliszy czyli generowania źródła sygnału dla projektora to to samo urządzenie co projektor. Czyli dalej rozumując karta graficzna nie jest potrzebna jeśli jest projektor i analogicznie monitor.

Dyskusja w którą się wtrąciłeś z swoim dziwacznym rozumowanie dotyczy tego jak dane trafiają do pamięci VRAM, czyli wszystko co jest związane z generowaniem grafiki zanim powstanie obraz na wyjściu, do którego możesz podłączyć swój projektor (analogicznie wszystko co związanie z powstawaniem kliszy). Dlatego Twoje porównanie ma się nijak do tematu.


Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 22:30:22 przez sanjyuubi
[#59] Re: Wolny chipset AGA - mit czy fakt?

@trOLLO, post #55

na mojej Amidze pracowało się dużo lepiej niż na tym PC


I tu leży pies pogrzebany, do dzisiaj laptopy do pracy biurowej mają jakieś słabe karty graficzne, które w pracy nikomu nie przeszkadzają. Natomiast całe te gorzkie żale, dotyczą tego co AGA oferowało dla użytkownika nastawionego na rozrywkę. Fast RAM w Amidze pozwalał częściowo skompensować niezwykle nieprzyjazne zjawisko spowalniania dostępu do pamięci wraz z wzrostem liczby kolorów i rozdzielczości., nie byłoby tego zjawiska w ogóle, gdyby był bufor ramki VRAM.
[#60] Re: Games TOP10 - wyniki za listopad/grudzień 2014

@sanjyuubi, post #58

Ma trochę racji, klisza jest nośnikiem pamięci, podobnie jak pierwsze perforowane taśmy były nośnikiem pamięci. Kamienne bloki z inskrypcjami to też nośniki pamięci. On patrzy na to inaczej. Jeżeli ja przenosiłem fotki z kliszy na komputer to nic nie uległo zmianie. Zawarta pamięć kliszy została przeniesiona do komputera. Podejrzewam też że jakby włożyć do jakiegoś worka-odessać powietrze- to klisza zachowa swą pamięć dłużej od pendrive czy dysku. ok, racja
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem