[#1] CD32 vs Jaguar i co z tego wynikło...
Przenoszę arcyciekawą dyskusje z dala od newsa, z którym już dawno nie ma nic wspólnego. Przyjemnego czytania i klepania życzę.
[#2] 20 rocznica premiery Amigi CD32
Dodam na koniec że nie twierdzę iż Jaguar był w pełni 64-bitową konsolą Jak ktoś słusznie zauważył był to chwyt marketingowy, ale to chyba nic nowego?


I bardzo dobrze, bo twierdziłbyś nieprawdę. Pierwszą 64-bitową konsolą było Nintendo 64, co łatwo sprawdzić w Wikipedii:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

Atari had claimed to have made the first 64-bit game console with their Atari Jaguar,[10] but the Jaguar only used a 64-bit architecture in conjunction with two 32-bit RISC processors and a 16/32-bit Motorola 68000.


Natomiast co to twojego twierdzenia, że 68000 nie był głównym procesorem, również nie trzeba daleko sięgać, wystarczy Wikipedia:

Design specs for the console allude to the GPU or DSP being capable of acting as a CPU, leaving the Motorola 68000 to read controller inputs. In practice, however, many developers used the Motorola 68000 to drive gameplay logic.


W praktyce design tej konsoli był tak zagmatwany, że programiści sami woleli użyć 68000 jako głównego procesora, niż polegać na customowych wymysłach Atari. Vide późniejsze problemy z napisaniem emulatora.

Pozdrawiam wszystkich, którzy wiedzą o czym piszą, a jest Was dość sporo


tzn. co takiego błędnęgo napisałem, proszę o jakiś konkret-cytat.
[#3] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #2

@jubi: przecież napisałem że nie uważam iż jest to w pełni 64 bitowa konsola :)

podtrzymuję to co napisałem odnośnie Motoroli 68000. Ty napisałeś
"(...)a jego główny procesor jest słabszy niż CD32, bo to stara Motorola 68000."
Na głowę upadłeś? Przecież sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie podając cytat po angielsku:
(...) leaving the Motorola 68000 to read controller inputs.
Wiesz co to znaczy "controller inputs"? Ta stara Motorola była po to w Jagu, aby zajmować się m.in. obsługą Padów do niego. To że ktoś korzystał z niej nie wynikało że był to procesor GŁÓWNY tej konsoli. I nie wszyscy szli na łatwiznę, pisząc jakieś portowane badziewia na Motorolę. To teraz ja posłużę się cytatem:
The console was difficult to program on and only a few developers actually took advantage of the system.
Byli i tacy, co potrafili korzystać z możliwości Jaga. Tutaj zawiniła w dużej mierze polityka firmy Atari, trudności z dostępem do software'owego dev-kitu. To była konsola innowacyjna, której nie łączyło nic ze wspomnianym przez KJB Atari STe. Porównywanie jej do CD-32 (pod zwględem HW) jest niestety niepoważne. Używam tu delikatnych słów, bo zdaję sobie sprawę, że tak jak są fani CD-32, tak samo są i fanie Jaguar'a. Pisanie przez Ciebie
"Jaguar był po prostu badziewny, dlatego przegrał"
jest dziecinne. To jeśli Jag sprzedał się 3 razy lepiej, miał gry typu AvP, Rayman, Doom itp. i jest BADZIEWNY, to jaka jest CD-32? Ultra badziewna? Ręce opadają. Acha, no i zapomniałem o najlepszym:
"Doom pojdzie spokojnie na CD32 z kartą 68030".
No popatrz, a na 68000 spokojnie chodzi na Jag'u na pełnym ekranie i nie haczy :D

Ponawiam zaproszenie na SV2k13. Po raz pierwszy w historii będzie demo compo na tę konsolę. Przyjedź, pogadaj z koderami którzy zaczęli pisać na nią dema - uzupełnisz swoją wiedzę, zapytasz jak to faktycznie jest :) Być może dobrym pomysłem byłby panel dyskusyjny, gdzie będziesz mógł przeprowadzić wykład na temat wyższości CD-32 nad Jaguarem? Planowałem jakąś część rozrywkową, ta wydaje się idealna :)

Pozdrawiam wszystkich fanów CD-32.

Użytkownik badziewia :)

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 13:09:05 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 13:11:36 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 13:14:52 przez greymsb
[#4] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #3

@greymsb

Witaj kolego, cenię sobie Atari, choć ten sprzęt miał mój kolega. Komputer z charakterem. Najbardziej lubię grę Robbo. Ja miałem (i mam) Commodore 64. Mam też małe Atari, ale ma uszkodzoną mechanicznie stację dysków. Czy wiesz może, gdzie można zakupić sprawną stację dysków 5,25" do małego Atari? Pozostają serwisy aukcyjne jak Allegro? A może polecisz jakąś stronę o Atari? Dziękuję z odpowiedź.
[#5] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@Hextreme-Attic, post #4

Witam :) Jeśli jesteś z 3miasta lub okolic to zapraszam na http://www.sillyventure.eu

W listopadzie organizuję event i będzie na nim obecny znany w naszym środowisku elektronik - LOTHAREK, oferujący serwis sprzętu :) Jego strona internetowa: http://www.lotharek.pl

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 13:57:57 przez greymsb
[#6] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #3

"(...)a jego główny procesor jest słabszy niż CD32, bo to stara Motorola 68000."


Tu masz rację, biję się w piersi, powinienem uściślić "a jego de facto główny procesor", wtedy wszystko by się zgadzało.

Projekt sobie, a życie sobie, wielu programistów Jaguara wykorzystywało 68000 jako główny procesor.

"Jaguar był po prostu badziewny, dlatego przegrał"


Podtrzymuję swoje zdanie, Jaguar jest często wymieniany na wszelakich listach "Top 10 rynkowych porażek i katastrof", na przykład:

http://realitypod.com/2011/09/top-10-gaming-console-failures/

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_commercial_failures_in_video_gaming

http://www.businesspundit.com/15-biggest-video-game-console-failures-ever/?img=43289

http://www.8daysageek.com/2013/02/top-8-video-game-console-failures/

http://www.toptenz.net/top-10-game-console-failures.php

I jeszcze kilka cytatów potwierdzających słuszność użycia słowa "badziewie" przeze mnie:

"Its controller is often derided as the worst ever "

"WORST. CONTROLLER. EVER. That's not debatable or even an opinion. (seriously folks, look at the thing in the link below*. Looks like it could make phone calls, not play games). "

" Atari Jaguar- The system that killed Atari! It was touted as the first 64-bit gaming system. This was just about all the console had going for it. The controller was practically unusable, comprising itself of FIFTEEN buttons! The system had critical hardware failures that are too complicated for me to even understand, much less discuss here. Also, much like the other flops on this list the Jaguar suffered from a severe lack of a gaming library. "


"Nightmare to code on"

"the thing was atrociously designed from a technical standpoint, with a serious error in how the system reads from RAM (ie, it basically doesn't). This makes coding for the thing an absolute nightmare few developers wanted to deal with."

"You might wonder what could possibly have been so bad about the Jaguar. The answer, sadly, is almost everything. "

"The games were cartridge-based, which meant they enjoyed the same memory limitations that Nintendo was faced with on the Nintendo 64. But the Jaguar was even worse off because its architecture was confusing and limited, providing gaming experiences that appeared to be on the scale of Segass 32X add-on rather than the 64-bit gaming revolution that Atari kept promising."

"It's no secret that the Atari Jaguar was a terrible failure - one of gaming's worst. The last dud in the sordid history of Atari's Tramiel family ownership"

Czy słowo "badziewie" jest tu uzasadnione? Definitywnie tak.


Nawet można dodać, że jest to bardzo delikatne słowo na określenie tej całkowitej porażki Atari, która została dodatkowo ośmieszona kłamliwymi reklamami:

"The Jaguar's infamous claim to 64-bits worth of processing power is not only laughable; it's perhaps the key reason why we no longer care about "bits" or even the necessity of power in modern gaming."



A teraz twoje pozostałe "półprawdy":

"Jaguara sprzedano 250.000 w USA i (z tego co pamiętam) ok. 50.000 w Europie"


Jest to półprawda. A cała prawda wygląda tak:

"Jaguar killed an Atari brand that had already suffered major setbacks in the two preceding hardware generations. 125,000 consoles were sold two years after release, with nearly as many still in inventory. Some of these ended up in UK Game stores, sold as retro novelties in the early noughties. "

Czyli sprzedało się marne 125tys, a następnie obniżono cenę aby pozbyć się zalegającego w magazynach badziewia, którego nikt nie chciał kupić. Po kilkukrotnym obniżeniu ceny konsole wylądowały w koszach z przecenami i ludzie kupowali je po prostu z ciekawości, albo z innych nieznanych mi powodów - na pewno nie z takich, że była to ich wymarzona konsola.

Co by nie mówić o CD32, na pewno nie miała ona nie dającego się używać kontrolera, nie posiadała krytycznych błędów w designie i wykonaniu swojego hardware oraz nie posiadała dodatkowego, wypuszczonego za późno napędu cd którego awaryjność i badziewność była wręcz legendardna:

"Ironically enough, the drive was manufactured by Philips, the maker of the failed CD-i platform. But the attachment had a high failure rate, making it likely to become a $150 piece of junk."

Podsumowując: a piece of junk. Badziewie. Czego nie możesz powiedzieć o CD32.


Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 14:17:10 przez jubi
[#7] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #6

Hahaha :) Nie, no jesteś niereformowalny :) Nie pisałem tutaj porównań z PSX'em itd, tylko CD-32. I tutaj CD-32 wygląda blado - zobacz linki do gier które Ci podałem. Masz coś lepszego od chociażby AvP lub Rayman'a na carcie? Coś w podobnej rozdzielczości, szybkości, na pełnym ekranie? Czekam :) Tylko pamiętaj - to mają być tytuły gier LEPSZYCH :)

Tu masz rację, biję się w piersi, powinienem uściślić "a jego de facto główny procesor", wtedy wszystko by się zgadzało.


Jak de facto? TO NIE JEST DE FACTO JEGO GŁÓWNY PROCESOR !

Odpiszę więcej później ponieważ wychodzę zaraz z pracy :)
[#8] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #6

Jak wstawiasz cytaty to podaj źródło bo nie wiadomo czy to wypowiedź jakiegoś trolla internetowego czy cytat np. z wikipedii. Więc trudno ocenić rzetelność takich wklejek.

Co by nie mówić o CD32, na pewno nie miała ona nie dającego się używać kontrolera, nie posiadała krytycznych błędów w designie i wykonaniu swojego hardware oraz nie posiadała dodatkowego, wypuszczonego za późno napędu cd którego awaryjność i badziewność była wręcz legendardna


Oj CD32 też miała błędy w designie jak choćby to co wymieniłem czyli praca w trybie planar oraz powolny dostęp do pamięci przez co procesor pracował 2x wolniej. Tylko Ty Jubi nie chcesz tego przyjąć do wiadomości.

Commodore również tak jak Atari zawaliło sprawę pomocy deweloperom i np. kości Akiko były niewykorzystywane przez gry 3d i wiele gier miało tak niską jakość jak gry z A500. Zresztą nie ma co zaklinać rzeczywistości kiedy można łatwo sprawdzić jak wyglądały gry na obu konsolach. CD32 to w większości stara epoka platformówek, Jaguar to już nowa epoka gier 3d.
[#9] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@sando, post #8

Jak wstawiasz cytaty to podaj źródło


Większość cytatów pochodzi ze źródeł do których linki są w poście. Zresztą wystarczy wpisać w google "worst console ever" i napotkasz tam sporo linków do Jaguara.


http://thehande.wordpress.com/2011/12/30/bottom-10-worst-consoles-of-all-time/

"The Atari Jaguar is not only the worst console ever made, it's also a pack of lies. It can be called a lot of things but certainly not a 64-bit system like it claimed to be. In truth, the Jaguar was a very rudimentary 32-bit system with additional components(...)"

"The Jaguar was not only irrelevant, it also had a horribly mediocre and uninspired catalogue of games. Adding insult to injury, it also had the most horrendous controller of all time. "

Jego reklamy swoim kłamstwem w żywe oczy na temat 64bit obrażały inteligencję graczy:

http://www.1up.com/features/ten-most-useless-consoles

"Atari Jaguar had a whole two games that didn't suck, was stuck with an ad campaign centered entirely around insulting the intelligence of prospective buyers"

http://news.cnet.com/8301-17938_105-9862852-1.html

The worst game console(s) ever

For truly terrible home consoles, you only have to look as far as the grandfather of home gaming, Atari. While the Atari 2600 is easily the first major home gaming system, the Atari Jaguar proved to be a spectacular failure commercially and by critics. Because of its unwieldy design, the Jaguar sits well at the bottom of the gaming heap.

A few reasons:
-Its controller had a full number pad on it.
-Its laughable accessories (it started as a cartridge-based system, and the Atari Jaguar CD add-on -made the Sega CD look respectable).
-Its truly atrocious game selection."

A co do gier, które kolega od Jaguara tak tu lansuje, to powszechna jest taka opinia: poza dwoma tytułami, reszta to po prostu śmieci:

http://www.gearfuse.com/the-10-worst-video-game-consoles-of-all-time/

"Besides Alien vs. Predator and Tempest 2000, every other game on this system wasn't worth time or effort either invested in the playing or the creating of the game"


Wystarczy? Czy masz jeszcze jakieś wątpliwości, że Atari Jaguar to najgorsza konsola wszechczasów?




Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 15:57:18 przez jubi
[#10] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #9

Mówimy tu o Amidze CD-32 a nie jakiś pegasusas, które nie zdobyły nawet w 20% takiej popularności jak CD-32, która na ówczesne lata była przełomem w swojej klasie pomysłOK

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 17:20:20 przez parallax
[#11] 20 rocznica premiery Amigi CD32
są też "rodzynki" w postaci kolegów KJB czy Jubi


nie piszcie że Jaguar to coś lepszego od Atari STe


Nadal twierdzę że Jaguar jest lepszy od STe.
Ba, nawet miałem przyjemność na nim pograć, np. w Alien VS Predator, czy VidGrid.

Oczywiście rozumiem że ktoś mógł odebrać moją wypowiedź jako "Jaguar jest tylko troszkę lepszy od STe", za co ewentualnego ktosia przepraszam :)
[#12] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@parallax, post #10

@jubi: mylisz pojęcia - po raz kolejny. pierwsza sprawa (bo pomijasz ten wątek) przypominam - Jaguar ma architekturę wieloprocesorową, Motorola 68000 została zostawiona tylko i wyłącznie z myślą jako "manager" pozostałych procesorów i kontrolerów. Czego tu nie rozumiesz? Gier na Jaguar'a nie pisało się łatwo, były nowe procesory (TOM, JERRY), był problem z dev-kitem i część firm robiło chamskie konwersje na Motorolę 68000. Rynek był głodny na nowe gry, a obiecanych gier na starcie po prostu nie było (miało być ponad 100 tytułów, ale na skutek złej strategii i braku wsparcia dla firm chcących pisać na tę konsolę - ukazało się ich zaledwie kilka !). Nie oznacza to jednak że ta konsola była spalona na starcie. Te opinie odnośnie "najgorszej konsoli" które zamieściłeś wiążą się pokładanymi w nią nadziejami. Była to najbardziej innowacyjna konsola na rynku w 1993 roku, o czym świadczą liczne nagrody (które oczywiście, po szkole Marka Pampucha) całkowicie przemilczałeś. A były to:

Jaguar, the most powerful multimedia system available, was recently named the industry's:

"Best New Game System" (Video Games Magazine)

"Best New Hardware System" (Game Informer)

"1993 Technical Achievement of the Year" (DieHard GameFan).


Jaguar also recently was given the European Computer Trade Show Award for "Best Hardware of the Year."
- opinia wydana na targach, gdzie prezentowano programy demonstrujące jego możliwości.

Poza tym JAGUAR był produkowany w USA przez IBM.

1) Pokaż mi cytaty, gdzie podobne opinie o CD-32 wydały inne magazyny o grach, lub nagrody przyznane za innowacyjność technologiczną - pisma i targi multi-konsolowe.
2) Jakie parametry dotyczące hardware'u CD-32 ma lepsze od Jaguara ? KONKRETY.

Dla przykładu - JAGUAR: pięć procesorów umiejscowionych w trzech układach. Tom to 64-bitowy RISC zajmujący się grafiką i dysponujący piorunującą jak na początek lat 90-tych, niespotykaną w innych konsolach, mocą 26,5 MIPS (milionów instrukcji na sekundę). Sprzętowo można było uzyskać następujące efekty:

- bardzo szybki scrolling ekranu,
- nakładanie tekstur na dwu- i trójwymiarowe obiekty,
- skalowanie, obracanie, zniekształcanie oraz pochylanie sprite-ów czy też dowolnych obiektów,
- cieniowanie oraz oświetlanie obiektów (z jednego lub wielu źródeł światła), przeźroczystość.

- procesor JERRY 26,6 MIPS (milionów instrukcji na sekundę)
- 64-bitowy Blitter ( 64-bit RISC architecture, 64-bit wide registers. Performs high-speed logical operations. Hardware support for Z-buffering and Gouraud shading)

- 24-bit "True Color" z palętą 16,777,21 kolorów (16,8mln)
- 16 bitowy dźwięk (CD-quality sound / 16-bit stereo): Two DACs (stereo) convert digital data to analog sound signals. Full stereo capabilities. Wavetable synthesis, FM synthesis, FM Sample synthesis, and AM synthesis.

No i Twoja ulubiona Motorola 68000:

- Motorola 68000 (processor #5)
- Runs at 13.295MHz
- General purpose control processor

3. Podaj mi choć jeden tytuł na CD-32, który bije na głowę gry przeze mnie wymienione (zwłaszcza te, które były "na czasie", "na miarę tamtych czasów", DOOM-o podobne - coś NIE GORSZEGO, porównywalnego do Alien vs Predator - podobna rozdzielczość, full screen bez ramek, ilość kolorów, prędkość, ale także gierki w stylu Rayman - gdzie /jako ciekawostka/ wersja na Jaguar'a ma 65.000 kolorów a wersja na PSX'a 32.000 :)

Nota bene - wersja na Jaguara była (wg twórców z ID Software) najlepszym portem na wszystkie /obecne w czasie powstania gry/ konsole. Polecam też zobaczyć Wolf'a 3D.

Pomyśl teraz czemu w pismach o grach robiono zestawienia Jaguara z konsolami nowej generacji a nie było w nich CD-32? Bo była taka zaje**sta?

Tak, prawdą jest że Jaguar zawiódł, ale nie tyle hardware (który na tamte czasy bił CD-32 na trzy głowy) co sama firma Atari - ludzie którzy chcieli pisać na ten sprzęt zostali olani, albo stawiono im nie wiadomo jakie wymagania - o konieczności kupna dev-kitu nie wspominając.

Pozwolę sobie zadać jeszcze na koniec jedno pytanie - czy nadal uważasz, że CD-32 była lepszą technologicznie konsolą? Dowody? (chociażby ilość MIPSów?).

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 19:11:46 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 19:12:49 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 19:14:29 przez greymsb
[#13] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@sando, post #8

powolny dostęp do pamięci przez co procesor pracował 2x wolniej

Trochę nie precyzyjnie się wyraziłeś, ale wiem o co Ci chodzi.
[#14] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #12

porównywalnego do Alien vs Predator - podobna rozdzielczość, full screen bez ramek, ilość kolorów, prędkość


No dobra, to rozprawmy się raz na zawsze z mitem "wspaniałego" killer appa na Jaguara, czyli przereklamowanego przez samych użytkowników tej konsoli Alien versus Predator. Prawda na temat tej gry jest niestety równie smutna jak prawda na temat Jaguara - jest to niemiłosierna słabizna.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłem tę grę na własne oczy nie mogłem uwierzyć, że ktoś wypuścił komercyjną grę, która tak wolno chodzi - klatkowanie i szarpanie zabija tę grę na starcie. A z czego owa powolność i bardzo słaba ilość FPS wynika? Ano właśnie z badziewności hardware Jaguara.

Ale oddajmy głos fanom tej konsoli:

http://forums.penny-arcade.com/discussion/177756/the-terrible-tales-of-the-atari-jaguar-s-checkered-flag-and-fight-for-life

Rebellion has said that the first version of Alien vs Predator they produced for the Jaguar ran at 60 fps and a higher resolution (the final runs at about 15 fps) because they developed the graphics engine first, and had to take out stuff as they added in AI routines, player input, sound effects, etc.


Konsola która radzi sobie z grafiką, ale tylko z grafiką, za to próba dodania jakiejkolwiek logiki gry zamienia tę grafikę w pokaz slajdów. Nie dziwię się, że zrezygnowani programiści czepiali się 68000 w przypływie desperacji.

Żeby było jasne, że to nie jest "zasługa" wyjątkowo wyrafinowanego AI AvP - dotyczyło to bardzo wielu gier na Jaguara. Weźmy Checkered Flag:

"The game, for example, runs at time at single-digit framerates. This absolutely kills the game as it becomes impossible to control."

Gra chodząca poniżej 10 FPS! To jest konsola do gier czy do tortur? To jakaś jawna kpina z użytkownika. Nie dziwię się już, dlaczego niektórzy z taką zaciętością wspominają Jaguara jako najgorszą konsolę ever.

Ale wróćmy do Alien versus Predator:

http://www.gamefaqs.com/jaguar/586871-alien-vs-predator/reviews/review-133302

"The first thing I noticed about the gameplay was its FPS (Frames Per Second, though I suppose also First-Person Shooter). The entire game, no matter how you play it, crawls along at an agonizing pace. It feels like I'm controlling still-frames and not video (you know, as in video game?). Now, I realize this is an early first-person shooter and that it's subject to some mercy on the part of its critics, but I simply have to highlight this defeating aspect of the gameplay. The response time for the controls suffer, as well,"

!!!

"Nearly as big of a problem as the game speed is the level design. The entire game is a gigantic first-person maze. A terrible concept for a video game notwithstanding, the combination of the sluggish controls and agonizing frame rate make this one of the most boring games I've played in my entire life. Everything looks the same, so it's hard to tell where you've been."

http://johnnybeatdown.blogspot.com/2010/02/09-super-castlevania-iv.html

"The Jaguar was fucking awful.

It looked terrible, it felt terrible, the control pad was an abortion, too light, uncomfortable and lumbered with an appalling keypad. The cartridges were tacky and the games soldered into them sucked ball"

"You see, there's this cliche that the Jaguar was awful "but Alien vs Predator was AMAZING" Now, I may have over-exaggerated for the sake of terrible comedy, but I need to make it clear that AVP was most certainly NOT amazing. Rebellion made an incredibly brave effort to meld the world of AVP with the First-Person Shooter and it just wasn't the right time yet. I thought the game was terrible, with messy graphics, clunky combat, an obstrusive HUD and boring gameplay."

Jednym słowem AvP to jedna z najbardziej przereklamowanych gier na Jaguara. Jeśli to była ta najlepsza i najwspanialsza gra, to trudno sobie wyobrazić jakim szajsem są te gorsze.

Powinno już ci się trochę przejaśniać, dlaczego Jaguar jest powszechnie uważany, i słusznie, za największą wtopę w dziejach konsol i wstyd Atari.

Cokolwiek powiesz o CD32, nie znajdziesz w necie opinii tak bardzo negatywnie nacechowanych jak wszelkie opinie na temat Jaguara i jego gier, pisane między innymi przez ludzi oszukanych kłamliwym marketingiem Atari. Być może wynikało to z zawiedzionych oczekiwań, obiecywano im rewolucję, a dostali produkt, który zawiódł na całej linii - zarówno w kwestii hardware jak i gier.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 19:58:11 przez jubi
[#15] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #14

Widzę, że polemika z Tobą nie ma sensu. Podałem Tobie konkretne, sprawdzone informacje dotyczące hardware'u, poprosiłem w 3 punktach o odniesienie się do nich - i nic. W sumie nie dziwię się, bo co miałbyś napisać? :) Skróćmy więc sprawę do jednego punktu:

Pokaż mi LEPSZE GRY na CD-32 niż Wolf 3d, DOOM oraz AvP na Jaguar'a. Z taką samą rozdzielczością, ilością kolorów oraz szybkością :) Tylko nie krowiaste piksele i okno wielkości znaczka pocztowego. Ale full screenowe gry, z teksturami, które mogą się równać do tych gier - "goła" CD-32 konta "goły" Jaguar :) Czekam !!! :)
[#16] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #14

Czy Ty w ogole widziales kiedys Jaga a oczy ?

Generalnie Jaguar to byla swietna konsola tak na papierze jak i w rzeczywistosci....
Wyprzedzala swoje czasy niczym Amiga Jaya Minera...
Niestety, problemy z kasa, sdk i pospiechem spowodoway , ze koncowa wersja Jaguara ma kilka sporych technicznych bledow. ......
Pomimo to konsola miala przynajmniej 4 killer appy - JvP, Rayman, Doom i Tempest 2k.....
Gry swiatowej klasy, pod kazdym wzgledem. Co mialo CD-32 ? Technicznie w porownaniu do Jag'a to byl badziew, robony bez zadnej wizji......o parametrach nie a nawet co pisac, te sprzety roznila generacja. Jag, mimo ze technicznie w wielu aspektach uposledzony, to wrecz klasa PSX, N64 czy Saturna. W pewnych aspektach przewyzszajaca swych konkuentow.
CD-32 w najlepszym razie to odpowiednik Sega Mega CD z lepsza paleta kolorow.......SNES miazdzyl dzielo C=. Inna sprawa, ze Turbo Gfx CD /sprzet mozna rzec 8-bitowy/ wypadal lepiej od CD-32 :P

Swoja droga, Jaguar nie tylko jest doceniany przez wielu uzytkownikow, wrecz jest sprzetem kultowym dzis. Scena Jagowa jest zdecydowanie bardziej prezna od calej, dzisiejszej amigowej :)

P.S. Pady Jaga sa naprawde niezle i wygodne. Najlepszy kontroler Atari od czasow A2600 :)
[#17] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@michalmarek77, post #16

Jaguar to badziew, gry często się cięły chociaż nie było aż takiej pixelozy jak na psx, który noatabene miał tylko niezłe kontrolery, a Amiga CD-32 była wcześniej od tamtych konsol, to była zdecydowanie lepsza pod wieloma względami pomysł
[#18] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #14

Jubi, ciężko wiarygodnie traktować twoje wklejki. Na przykład pierwszy link to jest blog którego autor sam o sobie pisze, że chciałby w przyszłości zostać nauczycielem angielskiego lub geografii (więc rozumiem, że jest bardzo młody i o programowaniu gier nie ma pojęcia). No fajnie, że chłopak pisze sobie bloga. Ale nie każ nam przyjmować jako prawdę objawioną opinie nastolatków z internetu.

Idźmy dalej. Kolejna Twoja wklejka o AvP (pewnie kolejnego nastolatka wychowanego na PlayStation)
"The first thing I noticed about the gameplay was its FPS (Frames Per Second, though I suppose also First-Person Shooter). The entire game, no matter how you play it, crawls along at an agonizing pace. It feels like I'm controlling still-frames and not video (you know, as in video game?). Now, I realize this is an early first-person shooter and that it's subject to some mercy on the part of its critics, but I simply have to highlight this defeating aspect of the gameplay. The response time for the controls suffer, as well,"

Czy widziałeś kiedykolwiek jak mulił AB3D lub Fears na CD32??? Odsyłam do YT. Trzeba naprawdę być zaślepionym aby nie zauważyć jak CD32 była mocno w tyle w porównaniu z Jaguarem.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 22:17:33 przez sando
[#19] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@parallax, post #17

@parallax: żal komentować :) pod jakimi względami? :) Proszę podać mi nazwy gier w stylu DOOM'a, które wtedy były na topie i wytyczały drogę konsol nowej generacji. KONKRETY, tytuły, linki. Chcę je zobaczyć, zwłaszcza tą (te?!), która miażdży badziewnego AvP na Jag'a :) BTW - znalazłem w necie coś takiego:

Like all later Amiga computers, the CD32 has a hidden boot menu that can be accessed by plugging in a Amiga Mouse into
port 2 and holding both buttons down while turning the system on.

CPU - Motorola 68EC020 at 14.3 MHz
Memory - 2MB Amiga Chip RAM
1MB Kickstart ROM with CD32 Firmware
1KB of FlashROM for game saves
Chipset - AGA (Advanced Graphics Architecture)
Video - 24-Bit colour palette (16.7 Million Colours)
Up to 256 on-screen colours in indexed mode
262,144 on screen colours in HAM-8 mode
Resolutions of up to 1280x512i
Audio - 4 Voices/2 channels (Stereo)
8-bit resolution/6-bit volume
Double speed (300 KB/S) CD-ROM drive (proprietary MKE controller)
Input/Output connections - S-Video out (4-pin mini-DIN)
RS-232 Serial AUX port (6-pin mini DIN)


Czy to jest jakiś... ŻART? :) To są parametry CD-32? :) Nie, no bez jaj :D Uważam że Amiga 1200 była (i jest!) bardzo ciekawym komputerem, godnym rywalem Falcon'a 030, ale na miły Bóg - nie porównujcie CD-32 do Jaguar'a, bo to zakrawa na kpinę. LITOŚCI ! Proszę o KONKRETY - tytuły gier DOOM-o podobnych które MIAŻDŻĄ tego "żałosnego" AvP. Nockę zarwę, a poczekam na nie ! A skoro już tak kolega Jubi lubi cytować, to oto słowa użytkownika Amigi CD-32:

the CD32 is basically an Amiga 1200 with CD-ROM drive dressed up as a game console. This made the CD32 quite powerful platform by the time of its release - at least compared to its 16-bit console rivals.

Most of the games released for CD32 are simply conversions of Amiga 1200 or 500 games with possibly added CD features. These features were commonly CD audio and bad quality video cut scenes. In some games the added videos are ok at best, but mostly they are hilariously bad - especially when involving actors - or just painful to watch.


Jeszcze więcej ? To może coś o szlagierowych tytułach ? Pojechałeś po AvP nie dając żadnych PORÓWNYWALNYCH tytułów, to proszę - parę słów m.in. o Microcosm:

Rise of the Robots and Microcosm for Amiga CD32

The CD32 did not have any relevant exclusive titles, but it received some hyped multi platform games. Two good examples are Rise of the Robots and Microcosm. The games are very similar in many points. The graphics were the main marketing point, and both games feature pre-rendered graphics and a lot of video. Today they don't only look, but also play awful. The then nice looking graphics of Rise of the Robots will not make up for the terrible bea'em up it is. Microcosm is nothing but inferior shooting game over a FMV that looks like rectoscopy.


No i najlepsze na koniec:

It's not a bad system for what it is but its not a machine I would ever include along with the next gens. Just about every one of those games looks like a crisper Segs Genesis. the 3D stuff looks no better than ST and Amiga 3D 16-256 colors max and very few polies to make up the scene.

The fact that we are even discussing a Jaguar vs CD32 is beyond laughable.


Więc weź, chłopie, ogarnij się i rzuć tytułami, bo to już zaczyna być śmieszne po prostu. Dawaj tego killera AvP na CD-32 !

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 22:20:46 przez greymsb
[#20] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #19

Parallax to taki lokalny forumowy folklor, więc nie bierz go na serio.

Czy w stosunku do Jaguara można stwierdzić, że miał podobne problemy z programowaniem jak swego czasu Saturn, a wynikało to z zastosowania więcej niż jednego procesora, co nastręczało problemów w tamtych czasach?

Również skomplikowana architektura Saturna nie przysporzyła sympatii developerów. Ponadto w jednym z wywiadów szef wewnętrznego zespołu AM2 Yu Suzuki przyznał, że błędem było dodanie drugiego procesora głównego (według niego mało, kto potrafił w tym czasie programować dwa równoległe procesory, więc jeden mocniejszy procesor byłby dużo lepszym rozwiązaniem). Okazało się to prawdą, ponieważ jedynie AM2 przez długi czas wydawało na Saturna gry wysokiej jakości, dopiero pod koniec życia Saturna niektórzy, developerzy rozgryźli programowanie dwóch procesów. Wtedy to ukazały się piękne wersje Duke Nukem 3D i Quake). Kolejnym problemem była trudność w opanowaniu programowania systemu grafiki 3D - w przeciwieństwie do innych systemów opierających się na trójkątnych polygonach, konsola Segi używa do generowania środowiska 3D czworokątów. Z powodu powstałych trudności zdecydowana większość developerów przeniosła się na platformę Sony.
Info o Saturnie
[#21] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #19

Podsumujmy fakty. Jaguar był:

- źle zaprojektowany
- źle wykonany
- źle udokumentowany
- miał kontroler bezsprzecznie najgorszy naświecie
- w wielu grach rolę głównego procesora pełniła Motorola 68000 z 1979 roku
- był oszukańczo reklamowany,
- był totalną i całkowitą klapą komercyjną i finansową
- nikt go nie chciał (trzeba było kilkukrotnie obniżać mu cenę do poziomu totalnej wyprzedaży, aby sprzedała się połowa produkcji zalegająca w magazynach)
- pogrążył firmę Atari i doprowadził ją do ostatecznego bankructwa
- jest wymieniany niemal na wszystkich listach najgorszych konsol wszechczasów
- gra uznawana za najlepszą (Alien vs Predator) jest koszmarnie powolna i nudna

Czego jeszcze ci potrzeba, abyś przestał się dziwić, że jest powszechnie uważany za klapę i światowe pośmiewisko?
[#22] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #21

I nadal jest lepszy od CD32 :D
[#23] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@KJB, post #22

Masz rację pomysł Jest lepszy w gorszym pomysł
[#24] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #21

@Jubi: Czy Ty czytasz moje posty? Chłopie, POKAŻ MI JEDNĄ (!!!) GRĘ NA CD-32 W STYLU DOOM KTÓRA MIAŻDŻY JAGUARA. Goła CD-32 kontra goły JAGUAR. Skoro AvP to wg. Ciebie "pokaz slajdów" to aż mnie skręca aby zobaczyć jak gra przy takiej samej jakości grafiki śmiga na CD-32 !
Doczekam się? Skracam swoje wypowiedzi, ale Ty nadal nie odnosisz się do nich.

I przeczytaj także moje cytaty.

@Ender: dokładnie TAK. Te konsole wyprzedzały swoją epokę pod względem hardware'owym, niestety miało to też swoje minusy. Nie upoważnia to jednak do stwierdzeń że był to gorszy sprzęt niż CD-32. Jak można być takim BETONEM? Zwłaszcza 20 lat po premierze obu konsol? Podaję gościowi nagrody i wyróżnienia jakie dostał JAGUAR od magazynów dla graczy konsolowych w roku 1993, nagrodę na targach ECTS, podaję parametry konsoli, podaję tytuły gier prosząc o podobne informacje o CD-32 i... NIC. Zacząłem nawet bawić się w cytaty i też nic. TRAGEDIA.

Muszę więc chyba podsumować CD-32 w podobny sposób: Amiga 1200 "ubrana" w CD-rom i reklamowana jako "nowa konsola". Sprzedawana z napędem CD, konkurująca z konsolami 16-bitowymi. Gry to głównie konwersje z Amig z dodanymi scenkami video.

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 22:58:50 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 23:00:08 przez greymsb
[#25] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #24

Przez cały okres sprzedaży istniała względnie mała liczba gier dla konsoli, co spowodowane było kiepskim marketingiem Atari, błędami i niedoróbkami w samym sprzęcie, a także niezadowalajacymi narzędziami dla programistów. Przykładem niedociągnięć konstrukcyjnych przywoływanych przez deweloperów jest wada kontrolera pamięci, która uniemożliwia wykonywanie kodu GPU bezpośrednio z RAM, a jedynie z pamięci podręcznej; zmuszało to programistów do dzielenia programu na segmenty o wielkości 4 KB (rozmiar cache) i ich kolejne ładowanie do pamięci podręcznej GPU. Brak było początkowo kompilatorów języka C, istniały tylko prymitywne makroasemblery; dokumentacja i przykłady dla programistów były ubogie. Klienci narzekali z kolei na zbytnie skomplikowanie konstrukcji kontrolera wyposażonego w ponad piętnaście przycisków.


za Wikipedią. Cokolwiek byś nie pisal o CD32, nie miala ona ośmieszających Jaguara błędów i niedoróbek. Jaguar był po prostu katastrofą pod każdym względem.
[#26] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #25

Sorry, ale dla mnie największą katastrofą są Twoje wypowiedzi. Nie odnosisz się do tego co napisałem, proszę po raz ostatni (z całej listy życzeń tylko zostawiam tą jedną):

PODAJ MI LINKA NA YT DO GRY NA GOŁĄ CD-32, KTÓRA MIAŻDŻY "ŻAŁOSNEGO, CHODZĄCEGO NICZYM SLIDE-SHOW" AvP ! Chcę to zobaczyć. Gra jest na karcie z roku 1994. To będzie najlepszy wyznacznik mocy konsoli, które w tym czasie skupiały się na grach tego typu.

Straciłem na Ciebie pół dnia i albo jesteś ślepy że nie widzisz o co pytam, albo jesteś typowym trollem.

---------

Jeszcze z innej beczki - oto źródło o sprzedaży konsol:

http://game-consoles.findthebest.com/l/25/Atari-Jaguar

ATARI JAGUAR
November 18, 1993
Launch Price - $250
Units Sold (not edition-specific) - 250,000 units

AMIGA CD-32
September 1, 1993
Launch Price - $399
Units Sold (not edition-specific) - 100,000 units

Te same informacje potwierdza Wikipedia, na którą tak się powołujesz. No i jeszcze info o CD-32 z Twojego ulubionego źródła:

Konsola bazowała na podzespołach komputera Amiga 1200 i właściwie była A1200 pozbawioną klawiatury, stacji dyskietek, czy myszy, zamkniętą w innym opakowaniu


Teraz czekam na LINKI DO GRY W STYLU DOOM NA CD-32, KTÓRA **MIAŻDŻY** AvP na JAGUARA (gra z roku 1994 na carcie vs gra na "gołą" CD-32 na CD!).

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 23:39:05 przez greymsb
[#27] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #26

Jaguar w ówczesnym czasie był dobrym regałem na kwiatka w doniczce, bo frajdy z grania niestety nie dawał pomysł Ale za to kwiatki rosły pod sam sufit, dlatego nasze babcie i mamy tak lubiły mieć w salonie Jaguara pomysł
Ok, była jedna fajna gra, taka jak Rayman, ale to jedna, a Amiga CD-32 miała ich dziesiątki pomysł Zresztą każdy fascynator konsol retro o tym wie pomysł Mało tego pomysł Amiga CD-32 ma całą rzeszę sympatyków na całym świecie, gdzie u Jaguara tego nie uświadczymy pomysł

Idę spać pomysł
[#28] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #25

za Wikipedią. Cokolwiek byś nie pisal o CD32, nie miala ona ośmieszających Jaguara błędów i niedoróbek. Jaguar był po prostu katastrofą pod każdym względem.

Jubi, miałeś Jaguara czy, jak to masz w zwyczaju, piszesz bzdury o sprzęcie którego na oczy nie widziałeś
CD32 kupiłem wraz z bratem w 1994 r. z dwoma dodatkowymi grami - Microcosm, Chuck Rock II , w zestawie miałem Diggers/Oscar i The Chaos Engine .
W teorii Microcosm to KillerApp dla CD32, w praktyce... cóż , nie była aż tak różowo.
Piszesz że Jaguar to klapa, w takim razie CD32 to totalna klapa, grałeś na GOŁEJ CD32 w Gloom ?, Fears ? czy Wing Commander ?. Na Jaguarze mogłem normalnie pograć w FPS-y 3D, zresztą o "mocy i potędze" CD32 świadczy Wing Commander I , na SNES-ie działa płynnie, na cd32 nie bardzo , a taki battleSphere na jakguarze zapiernicza aż miło :D Wyścigów w stylu AtariKart też nie widziałem na CD32 .
Uważam że CD32 to próba wyciągnięcia kasy od graczy, ostatnia deska ratunku C= , nic więcej. Gdyby CD32 miała jakieś naprawdę mocne tytuły startowe, to jeszcze mogła by powalczyć z SNES-em, ale 99% gier na CD32 to kiepskie gry z A500/1200 z dołożoną co najwyżej animacją początkową i muzyką z CD .
[#29] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@greymsb, post #26

To będzie najlepszy wyznacznik(...)


To jest właśnie twój problem. Żyjesz mitami, które sam sobie wmówiłeś i uważasz za prawdę. Rozprawiłem się już z kilkoma z nich, mianowicie z mitem 64-bitów, mitem ilości sprzedanych egzemplarzy oraz mitem Alien vs Predator jako dobrej gry, a ty nadal bronisz konsoli uważanej zgodnie i powszechnie za największą wtopę dziejów.

Czas rozprawić się z mitem "lepszości" gier na Jaguara - problem polega na tym, jak zdefiniujesz ową lepszość. Patrząc z dzisiejszej perspektywy widać jednoznacznie, że CD32 jest koronnym przedstawicielem epoki gdy królowały gry 2D i dobrze do obsługi tego typu gier wyposażonym, natomiast Jaguar jest:

wczesną, marną, całkowicie nieudaną próbą stworzenia konsoli do gier 3D.

Zadanie po prostu przerosło słabych konstruktorów Atari i wypuścili coś co nie spełniło pokładanych w nim nadziei - stąd zapewne wielka frustracja ludzi, którzy wtopili wtedy w tę konsolę swoje ciężko zarobione pieniądze.

I jeśli spojrzysz dziś na gry CD32 i na gry z Jaguara, to jakie kryterium "lepszości" weźmiesz pod uwagę? Czy będziesz wolał grać z przyjemnością w dopracowane i płynne gry 2D, czy katować się graniem w:

szarpiące, rozpikselowane i nudne wczesne, nieudane próby stworzenia gier 3D

jak Alien vs Predator, których jedyną zaletą jest to, że ma teksturowane ściany? Być może sam fakt zobaczenia takiej gry robił 20 lat temu na nastoletnich chłopcach zafascynowanych techniką wrażenie, ale dziś granie w tę grę nie daje żadnej przyjemności.

Jeśli dziś miałbym przyjemnie spędzić popołudnie przy retro konsoli, to do gier 3D wybrał bym Playstation, do gier 2D być może Amigę CD32, natomiast Jaguara nie wybrałbym do niczego - on po prostu nie dorósł do roli konsoli do gier 3D. Po kilku minutach grania w Alien vs Predator stwierdziłem, że poza zabytkiem techniki, świadectwem, że da się zrobić grę z teksturowanymi ścianami na tym ograniczonym hardware (aczkolwiek chodzącą koszmarnie wolno, w porywach do 15 FPS), ta gra nie niesie dziś ze sobą żadnej wartości. Stanowi tylko argument fanów Atari na temat "lepszości" ich konsoli i nic ponad to.

Dziś Jaguar jest tylko pewnym kuriozum, pamiątką nieudanej szarży Atari na świat 3D i jest pamiętany na świecie głównie dzięki swojej oszukańczej kamplanii marketingowej, a ci którzy na nią się nabrali, długo potem tego żałowali i do dziś nie mogą tego Atari wybaczyć. Niech spoczywa w spokoju na listach najgorszych konsol wszechczasów i proszę cię, nie każ mi grać w jego gry, bo dziś samo patrzenie na nie wywołuje tylko uczucie zażenowania.


Ostatnia aktualizacja: 11.07.2013 10:32:21 przez jubi
[#30] 20 rocznica premiery Amigi CD32

@jubi, post #29

Człowieku, nie umiesz odpuścić. Chciałeś udowodnić że CD-32 jest lepsza technicznie od Jaguar'a i nie umiesz się z tego wycofać. Nawet Twoi KOLEDZY którzy mieli (mają?) Amigę CD-32 napisali co o tym myślą. Ty jednak masz dalej klapy na oczach. Nie wysilaj się, nie oczekuję że podasz mi te gierki FPS na CD-32 bo widziałem je na YT i w porównaniu do Jag'a są OBLEŚNE. Sorry że to napisałem, ale tak to wygląda. Chcesz abym za Ciebie podał linki? Do Glooma? AB3D? Fears? Nie? Podałbym też do Doom'a, ale gdzieś pisałeś że potrzebny jest procek 68030... Oj ty biedaku, jak tu wybrnąć teraz?

Pamiętaj że nie porównujemy Jaguara z resztą konsol nowej generacji (Sega Saturn, PSX, Nintendo 64), ale z przerobioną 1200-tką na konsolę, zubożoną o klawiaturę i myszkę. Nikt nie "produkował się" o CD-32 w taki sposób jak o Jaguarze, bo ta konsola była poza tym peletonem. To, że Jaguar był daleko za Nintendo 64 czy PSX nie oznacza że był gorszy od CD-32. O liczbie sprzedanych konsol też podałem Ci info - bo niby w czym Twoje źródło jest lepsze od mojego?

Ok, chciałeś platformówki? TO PROSZĘ! Pokaż mi platformówkę która bije (albo jej chociaż DORÓWNUJE) RAYMAN'a na Jaguara (65.000 kolorów, 60fps - nota bene najlepsza wersja jest właśnie na Jaguarze):

RAYMAN (Atari Jagaur, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=_5CCP-_ru5I

CZEKAM !!! Pamiętaj że rozmawiamy o możliwościach konsoli. Poddałeś się w kwestii 3D (z wiadomych względów, aby Ciebie publicznie nie wyśmiano) to proszę podaj tytuł które bije RAYMAN'a na Jaguara - bo wszyscy robiący recenzję tej gry pisali że jest ona na miarę 64 bitów.


Ostatnia aktualizacja: 11.07.2013 10:37:55 przez greymsb

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2013 10:39:23 przez greymsb
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem