kategoria: AMOS
[#301] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #298

Takie programy bez problemu powinny dzialac na 0.5MB chip i 0.5MB slowfast. To byl standard AMOS-owy w latach 90-tych, i wszystkie polskie gry AMOS-owe na tym dzialaly, oprocz Legionu, ktory wymagal minimum 1MB chip + 1MB other memory.

Te guru oznacza, problem ze zwolniona pamiecia. Nie wiem czy AMOS sam alokuje czy tez Ty alokujesz pamiec. Czy definiujesz, gdzie co ma byc itp. Czy tez banki lub ich czesci sa przekopiowane pozniej do pamieci, czy od razu ladowane do chipu lub fastu.
[#302] Re: Farmiga : Work in progress

@Don_Adan, post #301

Może ładuję do złego numeru banku? Na początek czyszczę pamięć poprzez Erase All. Później wczytuję boby do banku 1. Tło wczytuję do banku 7, rozpakowuję na ekran i kasuję poprzez Erase 7. Moduły są ładowane poprzez Imploder Load do banku 3 i 4. Jest kilka tablic z danymi. Sporo zmiennych. Jeśli na animacji startowej jest błąd, to co dopiero przy właściwej rozgrywce. 512kB chip i 512 kB slow chyba napuchłoby jak stare kondensatory
[#303] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #302

Mozliwe, nie znam sie na AMOS-ie. Nie wiem co jest w dokumentacji AMOS-a napisane, jaki typ pamieci do czego. Ogolnie mozesz bez muzyki sprobowac najpierw i zobaczyc czy wtedy intro pojdzie. No chyba, ze pomoze Ci ekspert AMOS-owy, ktory np. napisal ta gre AMOS-owa na 10 dyskietkach:

link

Zdaje, sie ze jest na PPA.
[#304] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #302

Chyba zle bo wlasnie widze, ze w instrukcji bank 4 to bank AMAL'a a wiec nie powinno byc tam sampli.
Bank sampli to bank 5 a muzyka w protrakerze powyzej numeru 5.
Zmien to i zobacz czy cos da.



Eee raczej nic z tego bedzie, bo widze, ze inne gry tez laduja muzyke do banku 3 a sample do 4...

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 00:26:08 przez selur
[#305] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #302

W sumie to na razie możesz to olać i po prostu skupić się na tworzeniu samej gry, a ew. optymalizację pod najsłabsze maszyny zostawić na koniec. Jak się uda, to fajnie, jak nie, to trudno. Najważniejsze, żebyś się na tym etapie nie zniechęcił do tworzenia i doprowadził projekt do końca, bo naprawdę ta gierka ma potencjał.
[#306] Re: Farmiga : Work in progress

@diobou, post #305

Nie liczę że ta gra będzie działać na gołej A500. Co do doprowadzenia tej gry do końca to się obawiam, że można ją urozmaicać i rozwijać bez końca

Zbyt daleko w niej zabrnąłem, żeby to przerywać. Chyba że mi laptop szlak trafi i przepadnie kod źródłowy gry
[#307] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #306



Z takim czymś się dzisiaj borykam ale chyba doszedłem do końca tej zabawy. Jeśli się uda, to wrzucę animację dla Was do oceny
[#308] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #307

Zaktualizowałem grę na itch.io. Dodałem również plik ADF, gdzie zaprogramowałem wstępnie animację młyna. Jeśli się uda, to młyn będzie poniżej stawu, za grodzeniem zwierząt. To jedyne sensowne miejsce dla niego.

@Selur Dzisiaj ja Cię ubiegnę i powiem za Ciebie, że młyn wygląda jak latarnia bo tak mi się skojarzyło

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 21:16:51 przez tukinem
[#309] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #308

Do narysowania młyna możesz też użyć Deluxe Painta. Posiada narzędzie - symetrię, również cykliczną.
[#310] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #308

Nie bede zmienial twojego konceptu, bo to jednak bylaby znowu robota na marne...
wiec jak juz bedziesz mial wszsytkie gotowe obiekty na ekranie to wtedy podmienimy grafike na lepsza.

No i rob se kopie bezpieczenstwa jak nie chcesz pozniej plakac jak male dziecko
[#311] Re: Farmiga : Work in progress

@selur, post #310

Właśnie co do kopii, to dzisiaj się przekonałem przed chwilą. Grafikę zapisałem jako MLYN w PPaincie. W Amosie kliknąłem kompilację pliku MLYN.AMOS, ale kliknąłem Cancel, bo zapomniałem wyczyścić pamięć i Amos sam od siebie skompilował do pliku MLYN, nadpisując plik graficzny z PPainta Dobrze, że używam pliku .abk z naszego edytora bobów, bo całe pikslowanie młyna poszłoby na marne A plik graficzny odzyskam sobie w Amosie wklejając poprzez Paste Bob te 4 boby i komendę Save Iff już tak kombinowałem podczas łączenia dwóch plików .abk z bobami w jeden plik.

Już mi się wczoraj nie chciało też o tym pisać, ale po drugie bardzo długo wczytywało z pliku ADF dlatego, że ładowałem każdy moduł muzyczny do banku 3. Przechodząc z farmy do minigier, wczytywało moduł za każdym razem, przechodząc z minigry do farmy z powrotem wczytywało. Stwierdziłem, że to bez sensu. Jeden moduł jest ładowany do banku 3, a drugi do 4. Dzięki temu oba są w pamięci, a doczytywane jest tylko tło plansz.
[#312] Re: Farmiga : Work in progress

@Hexmage960, post #309

Nie ogarniam Deluxe Painta, niestety... Praca nad Farmigą pożera mi sporo wolnego czasu i nie mam kiedy poćwiczyć Deluxe Painta. Trochę to tak, jakbym w Windowsie przesiadł się z Painta na Gimpa, którego również nie ogarniam...
[#313] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #312

Jasne, rozumiem.

Najlepiej jest posiadać instrukcję, do której można zawsze zajrzeć. Jakieś 90% funkcji w Deluxe Paint nie jest widoczna gołym okiem.

Personal Paint ma swoje atuty (np. obsługa PNG, wielopoziomowe Undo), a Deluxe Paint ma swoje. Z przyzwyczajenia czasami uruchamiam Personal Painta jak chcę zrobić poprawki.

Tutaj po prostu chciałem zauważyć, że w DPaincie można skrzydła młyna zrobić szybko i wygodnie.

GIMPa znam tylko z nazwy, podobnie ProMotion. Brilliance też nie widziałem w akcji. A są ludzie co w tym rysują - jest to kwestia gustu i przyzwyczajeń.

Co do backupu, to dla większego porządku możesz podzielić sobie katalog roboczy, np. na "Obrazki" i "Pędzle" i nadawać stosowne przyrostki (np. *.IFF dla obrazka, *.BSH dla pędzli).

Ja tak robię w Deluxe Paincie. Zważywszy, że tam jest jednopoziomowe Undo, robienie serii backupów, lub przynajmniej intensywne użycie pędzli jest konieczne.

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 22:19:35 przez Hexmage960
[#314] Re: Farmiga : Work in progress

@Hexmage960, post #313

Właśnie PPaint nie dodaje rozszerzenia .iff do pliku. A jak wygląda praca w Deluxe Paint na dłuższą metę? W PPaint jest tak, że po wielu wielu kliknięciach brakuje RAM i nie da się nawet zapisać pliku. Stosuję opcję czyszczenia pamięci z menu Informacje, ale z czasem nawet to nie daje rady. Idealnie nie czyści i z czasem brakuje nawet na otwarcie okna zapisu pliku.
[#315] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #314

Rozszerzenie również w DPaincie trzeba sobie wpisać w oknie zapisu pliku.

Niemożliwe jest, że w PPaincie po dłuższej pracy brakuje pamięci. Hmm... może chodzi o jakieś ustawienia?

Mam instrukcję do PPainta 6.4, więc mogę sprawdzić.

Rozumiem, że w oknie wyboru rozmiaru obrazka wpisujesz rozmiar 320x256?

Czy uruchamiasz drugie środowisko (klawisz J)?

To jedyne co mi przychodzi do głowy, że mogłoby zabierać ekstra pamięć.

P.S. A może chodzi o wielopoziomowe Undo? Spróbuj zmniejszyć bufor dla Undo.

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 22:28:44 przez Hexmage960
[#316] Re: Farmiga : Work in progress

@Hexmage960, post #315

Przy pikslowaniu, gdy wiele wiele razy coś poprawiam, to z czasem brakuje Chip Ram. Wejście w Informacje o pamięci i czyszczenie tych 3 pozycji pomaga na chwilę, lecz na dłuższą metę brakuje Chip Ram. Mam ustawione 2MB, czyli maksymalnie dla Amigi. W programie nie zmieniałem ustawień. Drugiego środowiska bardzo rzadko używam. Rozmiar mam zazwyczaj 320x256, bądź 320x200 w trybie PAL (źle mi się pracuje pod RTG UAEGFX).
[#317] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #316

OK, w wersji 7.1 jest Memory Management w menu Settings. Możesz tam zmniejszyć pamięć wirtualną oraz bufor Undo. Spróbuj pozmniejszać te wartości.

Przy czym ja na Amidze 1200 z 2MB CHIP, 16 MB Fast nie musiałem nic tu zmieniać.

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2022 22:44:19 przez Hexmage960
[#318] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #312

zalezy co konkretnie chcesz robic ale Deluxe jest prosty jak konstrukcja cepa. Z tym, ze Deluxe ma 4 ciezkie wady.
Pierwsza to jednorazowe UNDO a wiec mozesz przywrocic zmiany tylko raz (sic!!), druga to odwrocone koordynaty Y co wku.... niemilosiernie, bo trzeba na kalkulatorze przeliczac Y a trzecia to rowniez wku... rzecz, ze nie jest osiagalna ostatnia linia ekranu wspolrzednych Y w poziomie w powiekszeniu. Mozna latwo popieprzyc opcje Save z Load co konczy sie utrata obrazka (wiele razy stracilem tak grafike po kilku godzinach pikslowania bez sejva...)

Ogolnie w Deluxie trzeba sobie kombinowac np. zamiast rysowac rysunek na jednym ekranie rysuje sie na tzw. animacji czyli wielu ekranach po ktorych sie przelaczasz lewo-prawo i buforze ekranowym "j". Wtedy latwo sie kopiuje grafiki i np. tworzy kopie na innych klatkach.
[#319] Re: Farmiga : Work in progress

@selur, post #318

W Deluxe zazwyczaj jak robię jakiś większy obrazek, to zapisuję bardzo często kolejne etapy pracy. Niestety powoduje to, że powstaje wiele plików z różnymi wersjami, gdzie można się pogubić.

Dlatego też ostatnio zmieniłem kolejność - najpierw przygotowuję wszystkie niezbędne pędzle, i dopiero mając je przygotowane na dysku pod znaczącymi nazwami - przystępuję do rysowania obrazka.

Tak, drugi ekran również bardzo się przydaje.

Z minusów to faktycznie te współrzędne Y. Czasami przeszkadza też to, że trzeba ukryć prawy i górny panel, żeby funkcja wypełniająca dotarła w to miejsce.

Mimo kilku wad, uważam Deluxe Paint za bardzo udany i pożyteczny program.
[#320] Re: Farmiga : Work in progress

@Hexmage960, post #319

W sumie to produkcja od Electronic Arts więc musi być udany. Jak się odrobię z tworzeniem gry, to na pewno się zagłębię w Deluxe Paint. Chociażby ze względu na ułatwienie tworzenia w izometrii tak jak napisałeś.
[#321] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #320

W zasadzie jedyne co trzeba znac to, podstawowe funkcje na prawym panelu, palete kolorow i jak stworzyc kilka ekranow czyli animajce.
Jak to ogarniesz to wtedy juz latwo sie dziala w Deluxie.
Jedyne nad czym sie meczylem tygodniami to "perspektywa 2d" Deluxa, do dzis nie umiem tego obliczyc i nie wiem jak sie rysuje perspektywe z autowypelnieniem a pamietam, ze kiedys gdzies to widzialem w jakims pismie.
Do prostego pikslowania w maks 64 kolorach, Delux jest swietny, do animacji sprajtow juz gorzej ale cos tam sie tez da zanimowac.
[#322] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #320

Tutaj chodziło mi o symetrię, tzn. odbicie lustrzane lub cykliczne skrzydeł młyna.

Do izometrii wystarczą chyba proste odcinki.

DPaint ma też inne narzędzia jak np. perspektywa i inne efekty. Ogólnie to narzędzie o wielu funkcjach.

Ja często korzystam np. z miksera barw, które wyświetlane są zawsze w trybie HAM.

@Selur

Wypełnienie w trybie perspektywy to albo w menu Effects->Perspective->Fill Screen, albo w trybie wypełnienia Perspective.

Sprawdziłem, to działa. Tylko trzeba znać klawiszologię do obracania w trybie perspektywy, a to znajdziesz w instrukcji.

Przygotowałem niedawno obrazek, w którym zastosowałem perspektywę.

Bardzo dawno nie korzystałem z narzędzi animacji, a z niektórych w ogóle jak Light Table, ale na pewno działają one dobrze.

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2022 09:40:47 przez Hexmage960
[#323] Re: Farmiga : Work in progress

@Hexmage960, post #322

Na pewno się wtajemniczę w ten program, ale dzisiaj się rozpisałem z Farmigą.

Będzie trochę nowości w nowej wersji. Planuję dodać tak:
1. Młyn produkujący mąkę
2. Piec, w którym będziemy wypiekać chleb
3. Kota, bez którego wyprodukowana mąka będzie zjadana przez myszy

Chcę też wprowadzić kotu taki element, że gdy dostanie mleko, to przez 5 minut będzie łapać myszy, a po 5 minutach pójdzie spać i myszy znów będą harcować.

Na bieżąco wszystko dodaję skrupulatnie. Wszystkie napisy od razu jadę we wszystkich językach, aktualizując pliki z napisami w różnych językach. Dodaję zapis/wczytywanie pliku save. Dodaję opcje sprzedaży mąki i chleba. Do tego ekran magazynu musiałem rozbudować o nowe produkty. Obsługa młyna, czyli nowy ZONE, nowe warunki wyświetlania myszy, animacja młyna, dane w tablicy dla młyna, czas produkcji mąki. Jak się z tym wszystkim uporam, to się zajmę piecem i wypiekaniem chleba. Później kot, ale to już chyba nie dzisiaj, bo naprawdę sporo tego szeroki uśmiech
[#324] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #323

Kot musi być właśnie głodny żeby łapał myszy ok, racja
[#325] Re: Farmiga : Work in progress

@QUAD, post #324

Kot musi być właśnie głodny żeby łapał myszy ok, racja
koty mają uczulenie na laktozę. Ganiają po wypiciu mleka jak szalone, i myszom wydaję się że ganiają za nimi. Potem idą spać (znaczy koty) i jak już się wybiegają to myszy zaczynają węszyć za mąką. I żrą tej mąki niesamowite ilości.
[#326] Re: Farmiga : Work in progress

@Stoopi, post #325

No to tu dokładnie tak jest
Skończyłem animację kota.


Jak mu się da mleka do miski, to się powoli budzi, wstaje i chodzi, później siada, mleka już nie ma i usypia. Cały cykl trwa 5 minut. Bardzo fajnie to wyszło, tylko muszę numerację 2 bobów zmienić, bo mi kot na miskę wchodzi. Ale wyszło to bardzo milutko Jak kot chodzi, to nie stracimy z magazynu mąki, a jak śpi i nie damy mu mleka, to możemy stracić mąkę (od razu 2 sztuki). To też jest uwarunkowane funkcją Rnd.
1
[#327] Re: Farmiga : Work in progress

@tukinem, post #326

Ten młyn trochę zaburza całość stojąc na środku drogi. Zwierzaki też bym przesunął trochę w prawo i ogrodzenie bym 'zamknął'.

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2022 17:18:05 przez AmiClassic
[#328] Re: Farmiga : Work in progress

@AmiClassic, post #327

no i sumie gorne ogrodzenie zwierzakow mogloby byc troche w dol, to by dalow wiecej miejsca na ten mlyn.
[#329] Re: Farmiga : Work in progress

@selur, post #328

...albo zlikwidować tą drogę bo nawet pieszy miałby problem tam przejść

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2022 17:26:12 przez AmiClassic
[#330] Re: Farmiga : Work in progress

@AmiClassic, post #327

Ogrodzenie zwierząt jest jak jest, bo może mnie pokusi jeszcze o jaką kozę albo coś wstawić.

Droga do młyna jest zrobiona, bo jak nie było drogi do wychodka, to był problem, jak tam dojść, więc do młyna też zrobiłem. A młyn dałem tak nisko, bo nie wiedziałem, że boba z wiatrakiem od młyna mogę wstawić poza ekranem (tj. współrzędna Y ma -15).

Plansza jest rysowana programowo, więc zawsze mogę pozmieniać współrzędne wklejania obrazków na planszy

Szczerze, trochę ciasno się robi i kusi mnie, żeby tło powiększyć i wstawić Screen Offset, ale nie wiem czy to nie będzie przesada dla możliwości Amosa ...

Wrzucam TUTAJ wersję z kotem i młynem. Możecie potestować. Tam jest mój zapis z gry. Przy wyborze języka można przytrzymać ESC, to pominiecie animację startową.

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2022 17:43:58 przez tukinem
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem