[#91] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Umpal, post #86

Do odsłuchania modułu nic nie trzeba kalibrować, wystarczy Hippoplayer lub Protracker 2.x. Ciekawe jest odtwarzanie zwłaszcza pod Pt, bo wyłączając kanały 3 i 4 można na żywo usłyszeć różnicę.


Słuchałeś na prawdziwej Amidze czy pod emulatorem?
[#92] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@nogorg, post #91

Na prawdziwej Amidze
[#93] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@rutra80, post #90

Porobiłem różnice tych próbek i wszędzie jest po prostu szum. Z tym że w 4 jest dużo cichszy i głównie w ultradźwiękach, a w 5 jest już bardzo cichy.

Tak, dokładnie. Dzięki temu doświadczalnie przekonałem się, że rzeczywiście przesunięcie w ogóle działa, a im mniejsze, tym lepiej.
[#94] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Umpal, post #92

Na prawdziwej Amidze


Dzięki za potwierdzenie.

Tak swoją drogą to nie jest jakoś wybitnie praktyczny trik do stosowania w czterokanałowych modułach. Raczej ciekawostka, ale dobrze wiedzieć że sprzęt i emulatory są tu zgodne.
1
[#95] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@ZbyniuR, post #85

Podoba mi się to porównanie do echa. Ludzki mózg potrafi kompensować echo, wiadomo bez przesady, w gołych ścianach przeszkadza. Ale w normalnych warunkach wręcz go pożąda. Dlatego w komorze bezechowej można na łeb dostać. Te najmniej znaczące bity pewnie brzmią jak bardzo ściszone ale silnie przesterowane echo, a mózg to obrabia jakoś po swojemu.
[#96] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@infboras, post #95

To raczej nie będzie efekt echa. Z echem mamy do czynienia przy przeniesieniu całych wartości (najczęściej zmniejszonych) na kolejne próbki (ew. zsumowane z nimi).
W przypadku dźwięku mniej znaczące bity nic nie mówią o próbce, tzn. nie oddają jej "kształtu".
1
[#97] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@kar78787878, post #96

W przypadku dźwięku mniej znaczące bity nic nie mówią o próbce, tzn. nie oddają jej "kształtu".

Tak, dokładnie takie założenie / przemyślenie miałem, gdy zacząłem się nad tym zastanawiać. Jednak doświadczenie, które zrobiłem, oraz głębsze zastanowienie się nad problemem, pozwoliło mi zrozumieć, że o ile rzeczywiście młodsze bity nie "zagrają" w żaden sposób, to trochę jednak mówią o próbce - o jej tendencji wzrostowej/spadkowej. Stąd też minimalizacja szumu nawet przy lekkim przesunięciu tych bitów.
1
[#98] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #97

A jakby brzmiała ta próbka którą modyfikowałeś gdyby usunąć same starsze bity, i posłuchać tylko te młodsze. Wiadomo że ciszej, ale po przesunięciu młodszych bajtów na miejsce starszych a młodsze pozostawić wyzerowane, aby je wyraźniej usłyszeć. Bo moja rozkmina obrazkowa jest taka że nie byłby to szum, ale jednak jakieś przytłumione echo oryginału. Gdyby tak zrobić z obrazkiem nadal dawałoby sie rozpoznać zarys pierwotnej treści. Bo np w pikselach które były dość zielone, nadal mielibyśmy przewagę tego koloru, a nie np czerwonego. A te fragmenty obrazu które w oryginale były jasne nadal byłyby wyraźnie jaśniejsze od fragmentów które były ciemne, chociaż kontrast między jednymi i drugimi by sie zmniejszył.
[#99] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@ZbyniuR, post #98

Nie nie, to byłby totalny szum, niestety. Już w wielu postach w tym temacie o tym pisałem - młodsze bajty nie zawierają żadnego sygnału, to jest totalna (dla ucha) losowość. Młodszy bajt może przyjąć np. wartość 10 zarówno dla wartości starszego bajtu 1 jak i dla 255.
[#100] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@ZbyniuR, post #98

Pewnie jak jakieś szumo-piski.
W przypadku obrazu efekt pewnie będzie taki jak opisałeś, w przypadku dźwięku o jego kształcie stanowią starsze bity. Możliwe jest pozostawienie najstarszego bitu i będzie można rozpoznać oryginał. Pamiętam taką metodę samplowania na Commodore 64 - był program, który można było czytać taśmę magnetofonową z nagraniem muzycznym, nagranie było zamieniane na 1-bitowe i potem odtwarzane. Oczywiście dźwięk był "ochrypnięty", ale dało się odsłuchać.
Każdy kolejny młodszy bit nadaje "gładkości" sygnałowi.
[#101] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #99

OK pisałeś, ale tak bardzo w to wierzysz że nie sprawdziłeś.
Przed eksperymentem wierzyłeś że szum na młodszych bitach nie będzie się różnił od nierównego nałożenia młodszych bitów. A po eksperymencie przyznałeś że druga opcja przyciszyła szum.
[#102] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #99

W tych miejscach przebiegu gdzie miejscowa amplituda będzie przekraczała próg odcięcia starszych bitów będziemy słyszeć szum, zaś tam gdzie amplituda nie będzie przekraczała progu - prawidłowy dźwięk. Ale to tylko gdy próbka będzie dzwiękiem pojedynczego instrumentu... w innych przypadkach może być zawsze szum...

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 14:37:11 przez makarsky
[#103] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@makarsky, post #102

Nie sądzę. Dźwięk jest tak czy inaczej uporządkowany, a tam gdzie wiele instrumentów będzie się nakładało i gdzie będzie większa "ściana dźwięku", nie usłyszy się tak czy inaczej szumu - wystarczająco dużo bowiem "będzie się działo" w całym paśmie.

Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żebym przepuścił czyjeś próbki przez moją procedurę dla sprawdzenia.
[#104] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@ZbyniuR, post #101

OK pisałeś, ale tak bardzo w to wierzysz że nie sprawdziłeś.

Wydawało mi się to logiczne - w końcu młodsze bity nie określają dźwięku, tylko go doprecyzowywują.
Ale przynajmniej przeprowadziem eksperymenty, prawda?

Natomiast odtwarzanie młodszych bitów bardzo łatwo sprawdzić choćby przez pomyłkę - wystarczy wczytać dźwięk RAW odwrotnie i wybrać opcję interpretacji pliku poprzez umieszczenie starszego bajtu przed młodszym.

Ale ok - proszę bardzo:
https://www.xtdmusic.eu/download/bajtyosobno.zip

Jeden plik to same starsze bajty, drugi to same młodsze (odtwarzane jako starsze, inaczej byłoby bardzo bardzo cicho).

Co ciekawe - na samym końcu, gdzie w samplu praktycznie już prawie nic nie słychać, tutaj tworzy się ciekawy efekt. Ale to jest do przewidzenia - w końcu sampelek 16-bitowy ściszony 256-razy da nam po prostu przesunięcie dźwieku do młodszych bitów, więc tam, gdzie dźwięk jest naprawdę cichy, młodsze bity będą miały coś do "powiedzenia" (zagrania).

(przez chwilę nie było pliku albo był zły - już zrobiłem update)


Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 16:20:19 przez XTD
1
[#105] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #104

@XTD dzięki za przeprowadzenie eksperymentu bo sam nie siedzę w takich rzeczach i musiałbym sporo czasu poświęcić na znalezienie programowych narzędzi i naukę ich użycia.
Wcześniej nawet nie pomyślałem że dostatecznie cichy dźwięk mieści się w całości w młodszych bitach, więc tam byłby rozpoznawalny podczas gdy starsze bity tego fragmentu byłyby ciszą. Ogólnie ta próbka niby sie to różni od szumu, ale jednak na tyle mało że spodziewałem się za wiele.
Być może w jakiejś prostszej próbce z jednym instrumentem dawałoby sie ze samych młodszych bitów wyłapać mimo zakłóceń melodię albo odgadnąć barwę instrumentu, ale na złożonej najwyraźniej nie. Nie mam więcej pytań. :)
[#106] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@ZbyniuR, post #105

To jest bardzo prosta próbka, jeden instrument, zero tła, perkusji itd. Prościej to już gra tylko pozytywka. :)
[#107] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #68

W Amigowych playerach czasami pseudo 14 bit bylo uzyskiwane za pomoca odgrywania tego samego 8 bitowego sampla na dwoch kanalach rownoczesnie z glosnoscia 64 na jednym i z glosnoscia 1 na drugim. Ja zaczalem uzywac tej metody dopiero na koncu tworzenia moich playerow jako ciekawostki. Wydawalo mi sie, ze muzyka brzmi lepiej, ale dla pewnosci spytalem sie mojego testera muzyka, ktora wersje woli. I on powiedzial/napisal, ze ta pseudo 14 bitowa wersja bardziej mu sie podoba. Jak ktos chce sam posluchac/pomierzyc roznice, to niech sobie sciagnie playera do muzyki z gry "on Escapee" (Aminet lub strona WT), a muzyke z plyty lub na stronie WT. To jest wersja v2 ( czyli pseudo 14 bit), a v1 (8 bit) to musialby gdzies poszukac, na Archive.org czy gdzies.

Edit, BTW. Chetnie poznam opinie jak to brzmi dla innych, moze jeszcze kiedys wroce do zycia i Amigi to wtedy przerobie pare innych playerow tak, o ile to brzmi tez lepiej dla innych osob/muzykow.

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 20:02:56 przez Don_Adan
[#108] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Don_Adan, post #107

Z ciekawosci sprawdzilem bo posiadam playera w wersji 0.01 a o wersji 0.02 dowiedzialem sie teraz.
Odtwarzajac pliki z amigowej wersji gry to jedyna roznica jest taka ze w wersji 0.02 dzwiek idzie ciszej.
Ale poziom szumow jest na takim samym poziomie.
Moze trzeba miec muze z wersji PC?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 20:39:00 przez Phibrizzo
[#109] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Don_Adan, post #107

Czyli próbowałeś duplikować starszy bajt na młodszy licząc na magiczną poprawę?

Zrobiłem test:

https://www.xtdmusic.eu/download/bytesduplicatetest.zip

Sorry, ale to bardziej zaszkodziło, niż pomogło.
[#110] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #109

To nie jest dokladnie to samo, posluchaj tej muzyki z on Escapee sam ocenisz, zreszta muzyka jest calkiem niezla w tej grze. Drugi kanal/bajt jest odgrywany z minimalna glosnoscia Amigi (musialbys go przeliczyc) . I to nie jest moj pomysl wcale, przynajmniej w paru produkcjach byl uzywany.
[#111] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Don_Adan, post #110

Nie muszę nic przeliczać - głośność minimalna to 1, max to 64, jest to więc to samo, co owe amigowe 14 bitów, z tym że u mnie zostały jeszcze dwa dodatkowe, najmniej istotne, bez znaczenia dla testu. Młodszy bajt mówi o ile ma być wyrównany starszy (tak dla zrozumienia), więc ok, mogę zrozumieć jak to działa i dlaczego, nawet gdy bajty się lekko rozjadą. Ale wrzucanie do młodszego bajtu czegokolwiek (np. tego samego utworu, tylko ściszonego) nic nie da. Tzn. koderowi może się wydawać, że znalazł jakiś magiczny sposób, ale to, że ktoś tego sposobu użył nie znaczy, że on ma prawo działać. Jak słychać w moim eksperymencie - działa to tak samo jak dodanie losowych wartości. Ale ok - opisz dokładnie sztuczkę - o ile co przesunąć itd., to spróbuję zrobić lepszą symulację.
[#112] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #111

Gdy dodamy na młodszych bitach to samo co leci na starszych, ale z opóźnieniem rzędu kilkunastu ms, to dostaniemy po prostu "biedapogłos" i to może nam wzbogacić brzmienie.
[#113] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Krashan, post #112

To fakt, coś jak phaser bardziej. Ale przy tej głośności to niewiele wzbogaci. Chociaż w wolnej chwili porobię przesunięcia dla testu.
[#114] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #111

Po prostu to nie jest zaden szum, tylko dzwiek nakladajacy sie na glowny. Mozesz zrobic tez test na Protrackerze tylko nie wiem, ktora wersja jest lepsza. Na pierwszym i czwartym kanale odgrywasz dokladnie to samo, ale na kanale pierwszym wszystko z glosnoscia 64, a na kanale czwartym z glosnoscia 1. I podobnie dla kanalu drugiego i trzeciego. Odgrywasz te same dane na tych kanalach. Na drugim wszystko ma glosnosc 64 a na trzecim wszystko ma glosnosc 1. Czyli powstaje dosc specyficzny dwu kanalowy modul. Najlepiej do sluchania na Amidze.
[#115] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Don_Adan, post #114

Jeżeli jest to cichszy dźwięk nakładany na głośniejszy kanał i sumowany, to uzyskujesz co najwyżej leciutko głośniejszy dźwięk. Nie wiem jak matematycznie miałoby wyjść coś innego, ale może ktoś się wypowie.
1
[#116] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #115

Kojarzy mi się to ze znaną z fotografii techniką HDR, gdzie nakłada się na siebie 2-3 takie same obrazy, różniące się jasnością. Efektem jest zwiększenie rozpiętości tonalnej i specyficzne "ubogacenie" obrazu.
Zapewne z dźwiękiem da się podobnie.
[#117] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@Daclaw, post #116

Ale nie nakładasz trzech takich samych zdjęć, bo wówczas nic nie uzyskasz.
1
[#118] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@XTD, post #1

Kurcze wkoncu jakis fajny watek a nie kolejny gownoserial...czyta sie jak stare MA Pampucha OK

Ilosc lapek w gorze przy wypowiedziach XTD swiadczy ze takie waatki sie podobaja i sa potrzebne spolecznosci

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 22:16:41 przez HOŁDYS
1
[#119] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@HOŁDYS, post #118

Jednak nie, w tym momencie ktoś ze sprzętem powinien zrobić testy i przedstawić wyniki.
[#120] Re: Amiga jednak Rulez - o dźwięku i modułach

@HOŁDYS, post #118

takie waatki sie podobaja i sa potrzebne spolecznosci

Być może tak jest, ale nie liczyłbym na drugi Magazyn szeroki uśmiech

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 22:26:02 przez mmarcin2741
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem