[#121] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Marcin27411, post #116

No i?
[#122] Re: Sonic Mania 1.0.0

@karolb, post #109

"Goły Falcon odtwarza MP3 na DSP, więc nie tylko drożej, anyway jak już milion razy było napisane, lepszy byłby Fast Ram w standardzie."

Co wy z tym Fastem, gdyby Amiga 1200 miała w standardzie pełne 030 z koprocesorem i 8 MB Fast i do tego jeszcze dysk twardy to byłby to faktycznie hit - tylko kto by to kupił. Taka Amiga byłaby 2.5 albo i 3 razy droższa. Często dla wielu wysupłanie kasy na gołą 1200 było wyczynem a gdzie tu 3 razy tyle. Prawda jest taka, że większość kupowała czy miała kupowane gołe komputery a później coś się dokupowało. Sam pamiętam jak miałem gołą A1200 i przez chwilę było ok ale po zamontowaniu dysku zrobiło się już słabo i włożyłem 4MB Fastu - tez wolałbym wtedy wsadzić coś szybszego ale dysk kosztował wtedy więcej niż pensja minimalna a byłem uzależniony jako dzieciak od rodziców ew. dziadków.
[#123] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #111

Ja rozumiem, że dla 99% posiadaczy Amigi w owym czasie służyła ona jako platforma do odpalania SuperFroga, czy SWOSa. Gdy się nie dało odpalić Dooma, to wymienili na "profesjonalny" 386DX 40 MHz.


A Tobie do czego służyła wówczas Amiga? Chcesz powiedzić, że jako nastolatek nie pykałeś w gry, tylko programowałeś w assemblerze, kompilowałeś soft ze źródeł, i projektowałeś układy elektroniczne w Amilabie?

Na swojej A1200 z HDD i CD-ROM robiłem wszystko, na co tylko pozwalała. Na przykład zsamplowałem śpiew siostry (sama słowa ułozyła) do zapęlonego początku "Sweet Dreams" Eurythmics, podłożyłem kilka ładnych obrazków, i wyszedł slideshow. Z internetu w pracy zgrywałem co ciekawszy soft z Aminetu na dyskietki 720 kb, czy też zasysałem pierwsze slave'y do WHDLoad (Body Blows Galactic niezmiernie mnie ucieszył). Miałem VBS, sporo zgrywałem na taśmy VHS. Wklepałem do Mi Amiga File wszystkie swoje 300 kaset magnetofonowych, i wydrukowałem (na PC). Ludziom robiłem czołówki w Scali, nagrywane na początek i koniec uroczystości. Bawiłem się dzwiękiem, obróbką grafiki, no i oczywiście systemem - np. Directory Opus był dopieszczony na maksa

Niestety Amiga nie pozwalała rozwinąć skrzydeł, mimo odpalania np. ShapeShiftera - koszmarnie powolny procesor był wąskim gardłem. Scala na PC też już wtedy była znacznie lepsza, był 8 kanałowy FastTacker II, już nie mówiąc o przeogromnej bazie różnorodnego specjalistycznego softu, czy niby trywialnego Ms Office.

Nigdy nie zachwycał mnie Wolfenstein 3d ani Doom, jedynie w Quake III trochę grałem. Maszyn 386 ani 486 nigdy nie miałem, Amigę wymieniłem w 1998 z wielką ulgą na Cyrixa 233 Mhz. I to był wręcz inny świat w stosunku do Amigi, niestety tak to wyglądało.
2
[#124] Re: Sonic Mania 1.0.0

@KAN2000, post #122

Mogli przygotować konstrukcję A1200 w ten sposób, żeby był łatwo dostępny slot czy gniazdo na FAST , tak aby można było sobie potem dokupić taką pamięć w modułach 512kb, 1 MB, 2 MB, 4 MB, 8 MB.
Albo dać chociaż 512 kb tego Fastu w standardzie. To by uczyniło niskim kosztem A1200 ok. dwukrotnie szybszą. A tak już w momencie premiery była ona bardzo powolna jako komputer do czegokolwiek więcej, niż prostych gier 2d...

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2024 17:48:54 przez Motyl
1
[#125] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Marcin27411, post #120

386dx był mało wydajny. 8 klatek/s w Doomie to raczej nie było grywalne.

To już więcej klatek na sekundę było na Amidze i było grywalne.
1
[#126] Re: Sonic Mania 1.0.0

@KAN2000, post #122

Co wy z tym Fastem


gdyby Amiga 1200 miała w standardzie pełne 030 z koprocesorem i 8 MB Fast i do tego jeszcze dysk twardy to byłby to faktycznie hit - tylko kto by to kupił. Taka Amiga byłaby 2.5 albo i 3 razy droższa.


I właśnie dlatego, realnie patrząc, mówimy o samej pamięci Fast, żeby cena zbytnio nie wzrosła a na starcie było 2x szybciej.
[#127] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Motyl, post #124

Było miejsce na koprocesor, to mogli miejsce na DSP zostawić, Fast Ram. Tylko sami nie wiedzieli czego chcą.
[#128] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Motyl, post #123

Amigę wymieniłem w 1998 z wielką ulgą na Cyrixa 233 Mhz. I to był wręcz inny świat w stosunku do Amigi, niestety tak to wyglądało.

Nie wszystkich było stać finansowo lub mentalnie na przesiadkę i usprawiedliwiają swoją egzystencję przy Amidze nawet do 2002r. Możliwe, że wczesniej kupili jakieś lepsze turbo, które kosztowało więcej niż cały PCet o lepszych możliwościach. Możliwe, że na raty i po roku wyglądało to jeszcze gorzej. Może chcieli się wyróżniać z tłumu? A może poprostu klapki na oczach i nieświadomość PCtowego świata. Ja widziałem wtedy CD-Action. Nie mogłem tego już odzobaczyć.

Akurat Cyrix miał chyba słabsze FPU i w gierkach 3D wypadał słabiej niż P200MMX, ale to by trzeba było sprawdzić w porównaniach na YT.
[#129] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #119

Ciekawe. Jeśli tylko nie jest coś nie tak z tym playerem, to wyglada na to, że w 44KHz dopiero 486DX4 100MhZ odgrywa normalnie pliki w co najmniej 128kbs/stereo. A w 320kbs/stereo zjada 90% mocy. I to pod gołym DOS'em, gdzie cała para idzie w player, dekodowanie i te kolorowe disco-błysko na panelu.

To by się pokrywało z moim skromnym doświadczeniem z pecetami z tamtej epoki. U znajomego scenowca, który pokazywał mi w miarę świeże wtedy State of Mind soundtrack miał nagrany na kasecie i odpalał równolegle z demem bo sprzęt nie wydalał, żeby grać jednocześnie empetrójkę.

https://www.pouet.net/prod.php?which=26


Ostatnia aktualizacja: 26.02.2024 18:51:10 przez kempy
[#130] Re: Sonic Mania 1.0.0

@karolb, post #126

A moim zdaniem skrzydeł to dodawał twardziel a nie fast.
Bardziej użyteczna i wygodna była A600 z HDD niż A1200 z fastem ale bez twardego, a przecież A600HD kosztowała tyle goła A1200. Nawet 4x szybszy proc to g..o przy 20 razy wolniejszych dyskietkach zamiast talerzyków.
2
[#131] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Motyl, post #123

W latach 1997-98 pisałem magisterkę na A1200 z 68030 50 MHz, Wordworth i Excell odpalony pod Shapeshifterem - w trybie mono działał bardzo szybko. Wcześniej pisałem programiki w C służące do robienia różnych obliczeń na ćwiczenia, robiłem sprawozdania z ćwiczeń... jak to na studiach.
Jakieś tam gry były - Civilization, UFO Enemy Unknown, History Line... to były ulubione. Nie miałem zbyt wiele czasu na granie.
PC kupiłem w styczniu 1999. K6-2 350 MHz.
[#132] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #130

Zgadzam się, bo też zaczynałem najpierw rozbudowę A1200 od HDD, a dopiero później Fast.
Chodzi o to, że wbudowany fast oznaczałby stockową A1200 2x szybszą, od razu.
1
[#133] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #131

PC kupiłem w styczniu 1999. K6-2 350 MHz.

Ile dałeś? Bo jakoś chyba rok później kupiłem 200MMX za 4 stówki z monitorem. Mogłem wreszcie pograć w Fallouta 1 i 2 i w GTA

Karlob
Chodzi o to, że wbudowany fast oznaczałby stockową A1200 2x szybszą, od razu.

W 1992 4MB ramu kosztowało jakieś 145$ i cena spadła nawet do 105$ w tym samym roku. 1MB Fast wyszedł by z 30$ i to wychodzi dużo taniej niż HDD wtedy. Mogłoby się to opłacać.

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2024 19:41:21 przez snifferman
[#134] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #133

Czy ja wiem. A1200 jawi się jako komputer doskonały i nie wiem,
dlaczego nie kupowali. A może kupowali a zawalił C=, bo
Escom wznowił produkcję.
[#135] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #133

Niestety nie pamiętam ile dałem. Generalnie było to ówczesne ceny sklepowe, bo sprzęt był nowy. Co do gier to grałem w Starcrafta, Broodwar i Panzer General :)
A po roku znowu kupiłem Amigę i ich ilość u mnie zaczęła powoli, acz nieustannie rosnąć :)
[#136] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #130

Nawet 4x szybszy proc to g..o przy 20 razy wolniejszych dyskietkach zamiast talerzyków

Są programy/gry gdzie szybkość procesora decyduje o komforcie.
[#137] Re: Sonic Mania 1.0.0

@koczis, post #136

No pewnie, że są. 68000 przy bardziej rozbudowanej grze 2D już się pocił. Dune2 ostatnie misje, gdzie jest dużo jednostek i dużo się dzieje. Syndicate też w ostatnich misjach zamulał. Theme Park też przy rozbudowanym parku był powolny. Misja terror w UFO potrafiła zająć mi całą noc.

Z drugiej strony dysk daje większe możliwości w złożoności gry i nie trzeba myśleć, jak to wszystko upchnąć w pamięci i poukładać na dyskietkach, żeby było jak najmniej zmieniania.

Jakbym miał jednak wybierać dysk czy fast do A1200, to wziołbym dysk. Tak samo w A600. To chyba była norma i naturalna droga.

W PCtach już w 386 dysk był raczej standardem. 286 jeszcze widziałem z dwoma stacjami bez dysku.
[#138] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #130

Goła A600 + dysk twardy równała się wielkiej kupie bo A600 miała 1MB Ram - więc raczej A600+1MB Ram + HD. Praca na A1200 z dyskiem bez fastu to był taki trochę sadyzm - no działało to ale... mój kolega tak działał bo rodzice powiedzieli stop wydawania kasy na coś co padło - jego ojczulek trochę się interesował nowinkami i wiedział, że Commodore padło. Ja po chwili jakoś załatwiłem Elbox 4MB bo w sumie było to najtańsze rozszerzenie na rynku wtedy. Po jakimś niedługim czasie zamieniłem na Blizzarda 1230 a później na apollo 04/40 a następnie na PPC.
[#139] Re: Sonic Mania 1.0.0

@KAN2000, post #138

Goła A600 + dysk twardy równała się wielkiej kupie bo A600 miała 1MB Ram


Kupiłem gołą A600 w 1995 roku za ciężko zarobione pieniądze. Po dwóch tygodniach wsadziłem do środka dysk twardy 425MB 3.5" i komputer zyskał bardzo pod względem komfortu używania.

AmigaE nie zawsze mieścił się w 1MB razem z uruchomionym CygnusEd ale jakby co to edytor szybko ładował się z dysku. W porównaniu do żonglowania dyskietkami i czekaniu aż cokolwiek się załaduje to było "niebo a ziemia".

2MB chip dodałem sporo później. Zresztą krótko po tym wymieniłem A600 na A1200.
[#140] Re: Sonic Mania 1.0.0

@hrw, post #139

wsadziłem do środka dysk twardy 425MB 3.5"

Mieścił się w A600 czy jakieś kombinacje?
[#141] Re: Sonic Mania 1.0.0

@KAN2000, post #138

Bez HDD żonglowanie było nieuniknione, chyba że miało się drugą stację dysków, co znacząco podnosiło kulturę pracy na komputerze. Mając więcej pamięci można było używać Ram dysków. W takim Atari ST fajne było błyskawiczne ładowanie się desktopu z pamięci ROM, więc z jedną stacją można było uruchamiać programy, które nie były na bootowalnych dyskietkach. Zastanawiam się dlaczego w środowisku amigowym nie wprowadził podobnego rozwiązania, chociaż kilka lat temu widziałem na portalu aukcyjnym customowe kości Kickstarta ze szczątkowym systemem operacyjnym, ale to jakiś współczesny pomysł.
[#142] Re: Sonic Mania 1.0.0

@charliefrown, post #141

Można było zrobić dysk RAD: odporny na reset.


----edit

@hrw:
2MB chip dodałem sporo później.


Nie żebym się czepiał, ale dodałeś 1MB, a rozszerzyłeś do 2MB

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 10:30:37 przez karolb
[#143] Re: Sonic Mania 1.0.0

@charliefrown, post #141

W kickstarcie zawsze był system operacyjny, i to bynajmniej wcale nie szczątkowy. To, że po odpaleniu żebrał o dyskietkę wynikało z faktu, że potrzebował doczytać Workbench i inne elementu GUI, wszystko co najważniejsze siedzi w ROMie.
To czy lepiej mieć wszystko od razu w ROM (jak w Atari ST), czy doczytywać z dysku jest kwestią dyskusyjną. Bo z jednej strony komputer jest gotowy do pracy od razu po włączeniu, ale z drugiej strony upgrade czegokolwiek w systemie wymaga wymiany kości ROM....
2
[#144] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #143

Pojedyncza komenda LOADWB umieszczona na dyskietce pozwala na uruchomienie Workbencha.
Szkoda że nie dali możliwości np. w early-menu włączenie okrojonego Workbencha przy jej pomocy.
[#145] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #143

z drugiej strony upgrade czegokolwiek w systemie wymaga wymiany kości ROM....

zauważyłem, że niekoniecznie ze wszystkim to jest prawda,
bo
np takie stare wersje workbench.library czy icon.library
(możliwe że różne wersje zachowują sie inaczej, czy to systemu czy samych bibliotek)
jak są w romie a nie w LIBS: to wiadomo, system czyta z romu,

ale jak są nowsze wersje w LIBS: to one są ładowane a nie te z romu.

podobnie workb32 przy uruchamianiu może doczytać sobie z dysku odpowiednie moduły, gdy wykryje stary kickstart.


Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 12:37:57 przez Cezarykl
[#146] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Cezarykl, post #145

Domyślnie to co w ROMie, to ma wyższy priorytet. System nie próbuje doczytywać np. bibliotek z dysku, gdy są w ROMie, nawet gdy te na dysku mają wyższą wersję. A szkoda, bo tak byłoby prościej, nie trzeba by robić łamańców w rodzaju LOADMODULE.
[#147] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #130

A moim zdaniem skrzydeł to dodawał twardziel a nie fast.
Bardziej użyteczna i wygodna była A600 z HDD niż A1200 z fastem ale bez twardego, a przecież A600HD kosztowała tyle goła A1200. Nawet 4x szybszy proc to g..o przy 20 razy wolniejszych dyskietkach zamiast talerzyków.


No to po co A1200 jak można było mieć A500(+) z HDD dzięki A590, GVP czy jakiemuś Elsatowi
[#148] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Jacques, post #147

No wielu zadawało właśnie to samo pytanie. Kupili HDD i jakies rozszerzenia do A500 i nie były kompatybilne z A1200. A że A1200 miała być przejściowa bo miał wyjść super nowy chipset, to dużo ludzi odkładało zakup. Czekali też aż A1200 stanieje, albo wyjdzie software killer. No i wielu nie zdążyło, bo PCty masakrycznie staniały.
[#149] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #146

Domyślnie to co w ROMie, to ma wyższy priorytet.

weź zrób test 1 biblioteki: LIBS:workbench.library z np wb314

na moim wb31 zaczytuje się ona automatycznie, mimo, że ma ją w kicku.
ale to pewnie jest jakiś wyjątek??
a może dlatego że najnowszy setpatch ją wczytuje??
[#150] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Cezarykl, post #149

Ale skąd wiesz, że ona się wczytuje?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem