[#151] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Cezarykl, post #149

Tak? Zaczytuje automatycznie?
To jaką wersję biblioteki pokazuje system jeśli na dyskietce będzie tylko ta biblioteka w katalogu LIBS ?
Piszesz że ładuje się automatycznie.
[#152] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Norbert, post #151

Ale skąd wiesz, że ona się wczytuje?


mowa o HDD, nie FDD,

to chyba nowy setpatch powoduje ze wczytuje sie,
bo musiałem zmienić jej nazwę aby był oryg z romu

w CLI/SHELL
version costam

prawdę ci powie.


Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 16:43:24 przez Cezarykl
[#153] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Cezarykl, post #152

A co to za różnica. Niech będzie HDD.
1
[#154] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #143

...wymaga wymiany kości ROM... ?? Czyżby? Tak było w Spectrumie albo w C64, ale te lepsze 8bit jak CPC czy MSX, oraz wszystkie 16bit miały tzw tablicę skoków, z adresami w RAM do wszystkich procedur w ROM, i wystarczy wczytać do RAM inną wersję tych procedur oraz zmodyfikować ten adres skoku by każde odwołanie się do tej procedury przez ten skok uruchamiało jej nowszą wersję niż ta z ROMu. A późniejsze wersje ROMów nawet same sobie szukają w odpowiednich katalogach zamienników tych często zmienianych procedur, nie czekając aż sekwencja startowa je podmieni.

A okresowe zmiany ROMów są po to by skrócić czas butowania takiego połatanego systemu, a przy okazji unaoczniały które programy działały systemowo (przez tablicę skoków) a które odwoływały się do ROMu bezpośrednio przez co przestawały działać na ROMach innych niż ten który miał autor programu. I wszystko co tu napisałem dotyczy w równym stopniu ST-ków i Amig.
1
[#155] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #154

To wszystko prawda, ale ma to sens przy bootowaniu z twardego dysku i przy odpowiednio dużej ilości RAM. W przypadku gołej A500* grubsze patchowanie systemu zabierało zbyt wiele czasu (FDD!) i zbyt wiele cennego RAMu... stąd chcąc używać sensownie OS>=2.0 wchodziła w rachubę wyłącznie wymiana ROMu. Uważasz, iż wszyscy posiadacze przełączników kickstartów w latach 90 wydali pieniądze bez sensu?

*Rozumiem, że mówimy o gołej, bootowanej z flopa A500. Bo w przypadku mojej A2000EATX z 68030 i 128 MB, albo tym bardziej mojej A4000TX z 68060 i 450 MB RAM to, czy coś zabiera 2 MB na spatchowanie systemu i robi dodatkowy reset, to nie ma wielkiego znaczenia.


Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 21:53:32 przez wali7
[#156] Re: Sonic Mania 1.0.0

@wali7, post #155

W A1000 kick był wgrywany do pamięci z dyskietki. Było to kłopotliwe i drogie. Wtedy RAM był drogi. 512KB w 1987 roku kosztowało jakieś 75$. z tego co pamiętam z wywiadów i filmików historycznych ROM kosztował jakieś 10$. A500 była projektowana z myślą o cięciu kosztów. No i nawet jakby chciało się mieć kicka w ramie, to trzeba go jakoś tam wgrać. ROM był wtedy najlepszą opcją.

PCty też miały ROM. Później weszły pamięci Flash jak staniały i można było sobie aktualizować BIOS z lekkim dreszczykiem emocji.

Co do botowalnego Workbencha z ROMu, to taka możlowość była. Musiało go być tylko więcej co podniosłoby koszt produkcji. Gry w tamtym czasie w większości i tak go nie wykorzystywały, bo system zabierał niepotrzebnie pamięć. Pamiętam opcję Killsys w X-Copy aby mając 1MB ramu zmieścić całą dyskietkę w pamięci i nie przegrywać na raty.

Dysk twardy też był wtedy drogi i był luksusem. Za każdym razem jak podłączam do A600 karte microSD 64GB z tysiącami gier WHD i ADFów, to myślę sobie jaka to by była potęga w latach 90tych gdy też miałem A600, ale bez dysku.
[#157] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #156

W A1000 kick był wczytywany do RAM gdyż nie opracowano jeszcze ostatecznej wersji OS. Poza tym A1000 była komputerem drogim (np. w porównaniu do AtariST), więc Commodore mogło się wykosztować na nadmiarowy RAM. Skoro 512 kB kosztowało 75$, to 256 kB pewnie już połowę tej kwoty, zresztą w przypadku komputera za który C= wołało 1295$ nawet tacy skąpcy jak oni mogli odżałować trochę kasy. Pewnie sobie przekalkulowali ile musieliby płacić za akcje serwisowe wymiany ROMów w ramach debugowania OS.
1
[#158] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #140

Mieścił się w A600 czy jakieś kombinacje?


Dysk 3.5" szedł w lewy górny róg. Dwie śrubki trzymające dysk były nad tylnymi portami.

Niestety nie było to dobre rozwiązanie - taśma klawiatury dostawała ciepłem i się rozklejała.

Nie żebym się czepiał, ale dodałeś 1MB, a rozszerzyłeś do 2MB


"2MB" czy "drugi MB" - co za różnica, kto wie ten rozumie, kto się chce przyczepić się przyczepi.
2
[#159] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #156

jaka to by była potęga w latach 90tych gdy też miałem A600, ale bez dysku

Czy ja wiem czy dysk twardy w Amidze to takie fiu fiu w latach 90?
U mnie w połowie lat 90 na kilkudziesięciu znajomych Amigowców tylko dwóch nie miało dysku twardego - jednego faktycznie nie było stać, a drugiego przestały interesować komputery. Po 1995 roku albo ktoś uciekał na inne platformy albo rozbudowywał Amigę. Były jeszcze małe dzieci, które dostały jakąś A500/600/1200 jako konsolkę do pykania w gry 2D i które nie ogarniały niczego ponad wsadzanie kartridża do SNESa czy wrzucanie dyskietki do stacji Amigi gdzie gra sama startowała. Ale trudno ich nazwać amigową społecznością - raczej uruchamiaczami amigowych gier.
1
[#160] Re: Sonic Mania 1.0.0

@MDW, post #159

64GB? Bo to miałem na myśli

microSD 64GB z tysiącami gier WHD i ADFów, to myślę sobie jaka to by była potęga w latach 90tych gdy też miałem A600, ale bez dysku.


U mnie w połowie lat 90 na kilkudziesięciu znajomych Amigowców tylko dwóch nie miało dysku twardego

Większość moich znajomych z Amigami nie miało dysku. W większości A500 i A600. Pykali w gry


Ja miałem A600 2MB, Video Backup System, 2 kasety z grami i jakieś 250 dyskietek. Chodziłem wtedy do podstawówki
Straciłem zainteresowanie Amigą, jak znajomi mieli już Pcty koło 97-98 roku. Nie miałem źródła nowego softu ani nikt ze znajomych nie używał już Amigi. Wolałem pograć w GTA albo NFS2. Q2 i Gran Turismo na PS1 też było fajne

Były jeszcze małe dzieci, które dostały jakąś A500/600/1200 jako konsolkę do pykania w gry 2D i które nie ogarniały niczego ponad wsadzanie kartridża do SNESa czy wrzucanie dyskietki do stacji Amigi gdzie gra sama startowała


Potrafili jeszcze edytować save w File Masterze i dodać sobie kasy i zrobić koksów w UFO, a nawet zbudować tak całe bazy.
[#161] Re: Sonic Mania 1.0.0

@MDW, post #159

"w latach 90" dużo się zmieniło. W 1990 tylko 5% polskich rodzin miała komputer, i to zwykle 8bit z magnetofonem, A w 2000 już 50% rodzin miała komputer i to zwykle z twardzielem i ponad połowa z nich była dość mocna by puszczać AVIki.
W '90 dzieciom nie pozwalano dotykać komputera bez nadzoru kogoś starszego. A w 2000 kilkulatki lepiej wiedziały jak coś zainstalować niż ich rodzice. Rodzice umieli tylko włączyć przeglądarkę czy co tam innego używali, a jak się coś psuło to wołali dzieci. :)



Ostatnia aktualizacja: 28.02.2024 17:48:31 przez ZorrO
3
[#162] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #161

Jesteś pewny, że już średnio w co 20 domu w PL w 1990r. był komputer?

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2024 22:17:28 przez Hubez
[#163] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #161

W '90 dzieciom nie pozwalano dotykać komputera bez nadzoru kogoś starszego.


W latach 90', to rodzice nie mieli pojęcia jak działa komputer, to my jako młodzi wczytywaliśmy gry z taśmy czy dyskietek. Rodzice kupowali nam kompa za obietnicę lepszych ocen w szkole.

Moim zdaniem, bo tak ja miałem.
3
[#164] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Hubez, post #162

Jak się czyta Raport Durexu i się dowiadujesz np ile partnerek miał przeciętny facet w twoim kraju to też się człowiek zastanawia gdzie są ci co wyrobili taką średnią za mnie?
2
[#165] Re: Sonic Mania 1.0.0

@Hubez, post #162

W większych miastach pewnie średnia była większa niż w miasteczkach czy wsiach. W gimnazjum pamietam rozmowy o rivie tnt i grach. W liceum gdzie było dużo osób małych miejscowości połowa nie umiała klikać w ikonki na Windows XP a to był 2002 rok.

5% brzmi sensownie.
1
[#166] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #161

"W 1990 tylko 5% polskich rodzin miała komputer

W śród czytelników "Bajtka" pewnie tak było, w końcu czytelnicy tego czasopisma byli grupą ludzi najbardziej zainteresowaną tego typu nowinkami. Można rzec, że 5% ludzi czytała Bajtka, a wśród nich 5% miała komputer, lub styczność z takim urządzeniem. Czyli nie było tego tak dużo.
[#167] Re: Sonic Mania 1.0.0

@koczis, post #166

To są dane już nie pamiętam czy z GUSu czy z CBOSu.
Bo wśród ankietowanych w Bajtku w '89 aż 41% deklaruje że nie ma żadnego komputera. Zaledwie 4 lata później też w Bajtku już 20% deklaruje że ma 2 różne komputery. A w SS w '96 aż 40% deklaruje że ma dwie platformy do grania.
1
[#168] Re: Sonic Mania 1.0.0

@ZorrO, post #167

Ale jest wyszczególnione jakie platformy? Bo ja w 96 miałem 3. Grę Rambo, C64, A600. Nie czyniło mnie to królem osiedla
1
[#169] Re: Sonic Mania 1.0.0

@snifferman, post #168

Nie czyniło mnie to królem osiedla

.....Chcesz być pan?
Atari kup na szpan.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem