[#1] Powspominajmy ośmiobitowce...
Ten wątek jest dla wszystkich, którzy chcą udowodnić wyższość 8-bitowego Atari nad 8-bitowym Commodore. Jest też dla tych, którzy ponad wszelką wątpliwość chcą udowodnić coś zupełnie przeciwnego.

Dajecie.
[#2] Re: Nowe tryby graficzne
Większość gier na Atari XL/XE była robiona w trybie tekstowym


Jak to jest robione technicznie?
Rozumiem, że zamiast wzoru liter są podkładane wzory kafelek tła itp. ale jak jest realizowany ruch pomiędzy kafelkami? A może były dostępne sprajty w trybach tekstowych?
.
[#3] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #2

A może były dostępne sprajty w trybach tekstowych?


Dokladnie tak.
[#4] Re: Nowe tryby graficzne

@mschulz, post #3

W C64 też są dostępne sprajty w trybie tekstowym?

A co ze skrolowaniem ekranu? (chodzi o płynne, nie skokowe o rozmiar znaku)
Pionowe chyba odpada całkowicie a poziome sprzętowe jeśli było dostępne?
Atari w ogóle miało skrolowanie sprzętowe?
.
[#5] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #4

A co ze skrolowaniem ekranu? (chodzi o płynne, nie skokowe o rozmiar znaku)


daloby sie napisac nawet w BASIC-u

Pionowe chyba odpada całkowicie a poziome sprzętowe jeśli było dostępne?
Atari w ogóle miało skrolowanie sprzętowe?


Tak, w koncu wsolprojektantem ANTIC-a byl J. Miner :)

tu masz rejestry: HSCROL i VSCROL.
[#6] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #4

Tak, sprite'y na C64 działają również w trybie tekstowym (one w ogóle są niezależne od trybów). Dostępnych jest 8 sprite'ów. Można dodawać więcej, zmieniając rejestry układu graficznego VIC-II w trakcie rysowania ramki, C64 potrafi generować przerwanie, kiedy układ graficzny zamierza zacząć odświeżać wybraną przez programistę linię ekranu. Sprite'y można rozciągać x2 w pionie i/lub poziomie.
O ile dobrze pamiętam, sprite'y mają rozmiar 24x21 pikseli (kolor + przezroczystość) lub 12x21 pikseli (3 kolory + przezroczystość, przy czym każdy piksel ma szerokość 2 standardowych).

Co do scrollowania - VIC-II ma rejestry przesuwające wyświetlany obraz o 0-7 pikseli (zarówno w poziomie, jak i w pionie), ponadto ostatni wierz/kolumnę można 'schować' pod ramką, żeby obraz nie skakał na brzegach. Po przesunięciu o 7 piksel trzeba 'przepisać' całe tło, żeby znowu skorzystać z rejestrów - jeśli działamy w trybie tekstowym z przedefiniowanymi znakami, to nie jest to jakaś straszna robota. Tym bardziej, że 'przepisane' tło można sobie przygotować już wcześniej, i tylko w odpowiednim momencie przełączyć adres, spod którego VIC-II pobiera dane do wyświetlenia na ekranie.
[#7] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #4

W C64 też są dostępne sprajty w trybie tekstowym?


Akurat na Atari XL/XE sprajty są dość cienkie - C64 miał jakieś lepsze, jak dobrze pamiętam, poza tym było gorsze , więc na znaczkach robiono nawet animacje bohaterów, oczywiście to wszystko zależy od gry.. - technicznie dość proste. Zaletą znaczków była powiedzmy taka "sprzętowa animacja" - bez udziału CPU, wystarczyło animować jeden w tablicy bitowej znaków, postawić na ekranie z 10 lub więcej znaczków o tym samym kodzie, wszystkie zmieniały się automatic . Duszki najcześciej wykorzystywano jak dobrze pamiętam w charakterze informacji, statusów, pocisków itp. Scrollingi całego ekranu na Atari XL/XE są też sprzętowe, a przerwanie antica wywoływane co linię umożliwiało różne triki z kolorami, trybami, duszkami, tablicami bitowymi znaków, adresami itp. - prawie jak copperem. Jak dobrze pamiętam, bo ostatnio miałem z tym styczność dobre ponad 25 lat temu . Dźwięk też był sprzętowy, więc wszystko dzięki temu hulało płynnie.

Ciekawostką są tryby GTIA. Proponuje zobaczyć to: (C64 tu wymięka, słabszy procek, brak takich trybów i palety)
link
to działa w trybie graficznym.

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 10:38:06 przez sigma2pi
[#8] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #7

W Atari lepsza grafika, gorsze sprajty,
w C64 lepsza muzyka, choć niektórzy twierdzą, że to tylko kwestia gustu
Zanim pojawiła się A500, pamiętam jakie były dylematy, co lepiej wybrać wśród 8-bitowców, a jeszcze kusiły MSXy, Amstrady, TI, Spectrumy. U mnie zadecydowało lepsze i dostępniejsze wtedy oprogramowanie.
.
[#9] Re: Nowe tryby graficzne
Mi się podobał moment o scenie słowackiej o tym, że robią mega multiplayerowe gry na Atari pomysł
16 graczy w jednej grze naraz! Mega! OK
[#10] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #2

Rozumiem, że zamiast wzoru liter są podkładane wzory kafelek tła itp.


Pisali o tym w Tajemnicach Atari - do zbudowania wszystkich klocków (każdy klocek to 4 znaki w trybie tekstowym) zabrakło znaków w trybie tekstowym, więc zdefiniowano dwa generatory znaków, jeden zawierał górne części klocków a drugi dolne, odpowiednio napisany program co jedną linię przełączał generator znaków, normalnie kosmos :)
[#11] Re: Nowe tryby graficzne
skoro Atari jest takie fantastico i "podobne do amigi" czemu wiekszosc gier byla "biedna ,zielona" czemu wiekszosc dem jest slaba .. skoro C64 jest beznadziejne graficznie czemu byle jaka Last Ninja II miazdzy graficznie i muzycznie kazda 8 bitowa maszyne ?

czemu tyle dem wychodzi "jak amigowy desert dream " na C64 ?

Atari jest zenujace lepsze od ZX ale nadal zenual pod wzgledem jakosci oprogramownia
z tego co Pamietam Boulder Dash tylko i Bomb Jack wygladal jako tako

O ST juz nie wspomne i spuszcze kurtyne milczenia :)
[#12] Re: Nowe tryby graficzne

@HOŁDYS, post #11

W jakim trybie graficznym dziala ten Last Ninja 2?
[#13] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #12

W trybie odpowiednim dla 8 bitowej maszyny
gdzieś tam kiedyś nawet odpalilem pinball dreams na C64
[#14] Re: Nowe tryby graficzne

@HOŁDYS, post #11

skoro Atari jest takie fantastico i "podobne do amigi" czemu wiekszosc gier byla "biedna ,zielona" czemu wiekszosc dem jest slaba


dema na Atari są lepsze, szybszy proc :), grafika też o niebo lepsza, choćby z uwagi na większą paletę kolorów, dźwięk - kwestia gustu, natomiast co do gier, to różnie, generalnie sprajty na C64 dawały tej maszynce power w pewnego rodzaju dynamicznych grach, i producenci woleli C64, bo było chyba powszechniejsze.

Atari ma dużo ciekawego upgrejdu, włącznie z kartą graficzną i 1MB RAM, ale ja już nie doczekałem swego czasu

PS.Zgadzam się z przedmówcami, że to Atari XL/XE z 8bitowych komputerów jest najbliższe Amidze 500, a C64 to dziwoląg, nawet wbudowany BASIC był do kitu ;)


Dla porównania w temacie dem ;)

Bida Wolf3D z C64
https://www.youtube.com/watch?v=PSztkwjKPKg

ProjectM
https://www.youtube.com/watch?v=Z3-J2-VeoH8

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 17:15:00 przez sigma2pi
[#15] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #14

I jeszcze jakieś demo, pierwsze z brzegu na które warto zawiesić oko:). Zwróć uwagę na kolorystykę itd. Co tam jakieś Desert Dream, efekty podobne . Nie do skopiowana na C64! w tej jakości, tak samo jak Project-M.

https://www.youtube.com/watch?v=9EAG_811b4o

I jeszcze klasyk made in poland, polecam 1:30 min., Einsteina :), potem 9:20 min., kostkę, pamięta ktoś takie demo na Amige AGA jak RayWorld ?

https://www.youtube.com/watch?v=J2Abi02Tlwk
[#16] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #7

Akurat na Atari XL/XE sprajty są dość cienkie - C64 miał jakieś lepsze


Na tyle lepsze że powstały takie gry jak poniżej, o których użytkownicy Atari 8bit mogli tylko pomarzyć. Mimo wszystko Atari 65XE i tak wspominam jako świetną zabawkę. Jednak C64 był trochę lepszą zabawką:
https://www.youtube.com/watch?v=xQVi0k5nUTI
https://www.youtube.com/watch?v=gBdVV_BCZoA
https://www.youtube.com/watch?v=tRU4uMIxwYA
https://www.youtube.com/watch?v=SDDkxfJCB9Y
https://www.youtube.com/watch?v=6bIpXvt0wxo
https://www.youtube.com/watch?v=xdYZeO8xk2U
https://www.youtube.com/watch?v=xzKZqTO4aFw
https://www.youtube.com/watch?v=6diin3rHT80
https://www.youtube.com/watch?v=kn6jLb2x5ww

itd.
Na Atari 8bit nie było nawet R-Type...
Co nie zmienia faktu że Atari 8bit fajnie wspominam, ale jednak C64 dawał pewną namiastkę Amigi z końca lat 80-tych, jeśli chodzi o gry.
[#17] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #14

Atari XL/XE z 8bitowych komputerów jest najbliższe Amidze 500


Zgoda.

C64 to dziwoląg, nawet wbudowany BASIC był do kitu


Ani gier ani dobrych programów nie pisze się w Basicu.
I widocznie architektura C64 bardziej przypadła do gustu programistom, skoro na polu gier i poważniejszego softu Atari nie dorównywało Commodorkowi niestety

Nie wiem jak dzisiaj, bo nie śledzę, więc się nie kłócę ;)
.

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 20:24:04 przez rePeter
[#18] Re: Nowe tryby graficzne

@Andrzej Drozd, post #16

jeśli chodzi o gry


E tam gry, a używał kto np. Geosa w latach 80tych? Zapewne mało kto, bo do tego trzeba było stację i drukarkę. Ale to były właśnie softwarowe perełki, a nie tylko gry i gry
A jeśli już gry to np. takie ChipWits a nie tylko strzelawki OK
.

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 20:23:40 przez rePeter
[#19] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #18

Geos to był jakiś kosmos.OK
Ja miałem bardziej kontakt z kartridżem Final 3. Też miało toto menu, jakieś requestery i nawet ikonki. Ale krótko go używałem. Dla mnie jako gracza potrzebniejsze były kartridże typu Final2, BlackBox i oczywiście Turbo Tape Rom.
Grałem oczywiście nie tylko w strzelawki. Np. na C64 jest Tetris jedyny w swoim rodzaju. Najlepszy - https://www.youtube.com/watch?v=x5Fp26rVXF0. Jest też kilka odmian Sokobana i oczywiście Boulder Dash. Oczywiście jest z "1000" gier z różną grafiką, słabą i dobrą, a grywalne są na 100%. Oczywiście jest też z kilka razy więcej gniotów, ale te dobre i tak przeważają liczebnością jeśli chodzi o dobre gry na Atari 8 bit.

Tamte linki powyżej miały tylko pokazać dobrą grafikę i gry których Atari się nie doczekał i nie doczeka. A jest duuuuużo więcej takich gier.

A co do trybów, to może rozwiniemy temat FLI na C64?
[#20] Re: Nowe tryby graficzne

@HOŁDYS, post #13

Ja się pytam:

W jakim trybie graficznym dziala ten Last Ninja 2?


Ty odpowiadasz:

W trybie odpowiednim dla 8 bitowej maszyny


Odpowiem tak: interesuje mnie konkretna dyskusja na temat trybów graficznych, możliwości układów itd. Jeśli nie masz nic mądrego do dodania to nie dodawaj, bo wprowadzasz w wątku niepotrzebny zamęt.
[#21] Re: Nowe tryby graficzne

@Andrzej Drozd, post #19

A co do trybów, to może rozwiniemy temat FLI na C64?


możesz rozwijać, tylko co to da, jak paleta to nadal 16 kolorów, tylko na dawnych telewizorach maskowały to nieco artefakty. Atari XL/XE ma 256 kolorów, dok. 16 kolorów w 16 odcieniach, to jest taka różnica, nie ma nawet polotu C64 do Atari, mówiąc krótko, daje zupełnie inną jakość i możliwości, bliższą ofercie A500 (C64 należy raczej porównać do ówczesnych PC CGA w niższej rozdziałce), a w kooperacji z ANTIC (tam jest takie przerwanie wywoływanie co raster) oferuje możliwości podobne do Coppera, tylko nie ma spec. instrukcji jak Copper, zadanie wykonuje 6502 (muszą to być bardzo krótkie procedurki!, żeby nie zamulić kompa). Całość uzupełnia wydajniejszy CPU 6502 taktowany prawie 1.8Mhz (istnieją upgrejdy nawet do 16Mhz) :).

Gry w większości nie wykorzystywały możliwości Atari XL/XE, bo wymagało to czasami większego nakładu pracy niż na C64, gdzie wszystkie 16 kolorów było łatwe w użyciu i dostępne zawsze, zarówno w znakach, jak też lepszych (rozdzielczość) sprajtach.... dlatego większość gier na Atari wygląda niemal monochromatycznie - rozgrywka w 4kolorach (z256) w użyciu na trybie znakowym odpowiadającym 160x192, gdzie na C64 było zawsze 16 kolorów (że nie wspomnę sprajtach) itd.itd... . Uzyskać na Atari XL/XE to samo trzeba byłoby się nakombinować i bardziej zużyć procesor, ale można było pójść o niebo dalej i zrobić jakościowo lepszą kolorystycznie grę odchodząc bardziej lub mniej od pierwowzoru np: z C64. Nie była to reguła, bo jest mnóstwo gier które wyglądają lepiej bez żadnych dużych kombinowań na Atari XL/XE niż C64, gdyż mają taką specyfikę, choćby słynne River Raid, Galaxian, Frogger (słynna żaba skacząca po dechach), Arkanoid Crack Up, Seven Cities of Gold, Elektra Glide w grafice 3D, dziesiątki innych . W latach 80 (połowie) nikomu się tak nie chciało przepracowywać już strasznie, kiedy na horyzoncie była A500, ludzie cieszyli się z samego swojego pierwszego komputera .

Natomiast co do dźwięku, to kwestia gustu, ale digitalizowane sample są lepiej odtwarzane na Atari XL/XE i można ładnie miksować z generatorami Pokeya, jak dobrze pamiętam.



A propos Tetrisów, jeden taki:
https://www.youtube.com/watch?v=n_w5Ng--XBs

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2016 09:23:44 przez sigma2pi
[#22] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #18

softwarowe perełki


których mało kto wtedy używał, zastępując natywnymi programami, zazwyczaj o większych możliwościach niż programy dostępne dla GEOS. GEOS powiewał środowiskiem z "dużych" komputerów, tylko praktycznie niedostępnym dla zwykłego posiadacza 8bitowca z 64KB oraz magnetofonem, czy nawet stacją, bo na stacjach używano zazwyczaj tylko DOS'ów - hi end.

Na Atari powstało coś takiego http://atari8.co.uk/gui/ , szkoda tylko, że nie w latach 80, chociaż i tak mało kto by używał tego żółwia, może wtedy posiadacze 130XE i stacji dyskietek, najpopularniejsze 800XL/65XE to jak miały Turbo na kasecie było miodzio . Brak turbo w standardzie to była bolączka Atari, coś jak 0.5MB w A500 z jedną stacją.

Mi przypadło posiadanie ZX81 gdzieś ok. 1984, GEOS?, nawet nie wiedziałbym wtedy z czym to się je . Atari XE było moim drugim komputerem, nadal GEOS to dla mnie tajna magia. BASIC to było podstawowe środowisko komunikacji , z czasem inne narzędzia, języki... Dzisiaj 3/4 latek porusza się po Androidzie jak ryba w wodzie, choć jeszcze nie umie czytać literek

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2016 10:08:33 przez sigma2pi
[#23] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #21

Gry w większości nie wykorzystywały możliwości Atari XL/XE


A w C64 wręcz przeciwnie, gry wyciskały więcej niż teoretycznie oferował sprzęt.
Stąd słuszne wrażenie, że na C64 był lepszy soft
(jak widać większa paleta to nie wszystko)

Amiga też miała lepsze możliwości niż PC a mimo tego wygrał blaszak. I kropka.
.
[#24] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #22

Na Atari powstało coś takiego http://atari8.co.uk/gui/ , szkoda tylko, że nie w latach 80, chociaż i tak mało kto by używał tego żółwia


Tylko, że GEOS to nie tylko graficzny pulpit a'la WB ale przede wszystkim pakiet programów biurowych (edytor WYSIWYG, arkusz kalkulacyjny, p.graficzny a nawet DTP, itp.) i to wszystko dało się normalnie używać. Nawet na PC nie było wtedy czegoś podobnego. Geosa używała jeszcze parę lat temu Nokia na swych komórkach.

GEOS?, nawet nie wiedziałbym wtedy z czym to się je


Może kwestia środowiska albo potrzeb, ale jak się miało jakiś dostęp do drukarki to siłą rzeczy szukało się lepszego sposobu na jej wykorzystanie.
.
[#25] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #23

A w C64 wręcz przeciwnie, gry wyciskały więcej niż teoretycznie oferował sprzęt.


Gier było na C64 więcej, ale czy więcej wyciskały, raczej mało było takich gier co wyciskały więcej ponad standard C64, trudno było wycisnąć więcej, bo paleta kolorów była uboga (męcząca z czasem), a układ nie tak elastyczny jak w Atari XL/XE. Gry na Atari często nie wyciskały wszystkiego, choć dość często wyglądały wyraźnie lepiej niż odpowiedniki z C64 lat 80, a te które wycisnęły więcej są grubo poza zasięgiem możliwości C64, gdzieś na drodze do AtariST/A500. Co do softu to się nie zgadzam. GEOSa nie było na Atari XL/XE tzn. był jakiś DiamondOS pod koniec lat 80, ale to softy mało użyteczne na takich 8bitowcach, także liczy się raczej użytkowy soft natywny, BASICki itp. Nie należy oceniać 8bitowców obecnymi kategoriami, to był zupełnie inny target.
[#26] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #24

GEOS to nie tylko graficzny pulpit a'la WB ale przede wszystkim pakiet programów biurowych


Tak jak napisałem wyżej, ocenianie tymi lub współczesnymi kategoriami 8bitowców to błąd, jeżeli ktoś potrzebował pro, to nie bawił się jakimiś GEOSami, tylko szedł w PC, Apple, AtariST itp.
[#27]

@HOŁDYS, post #11

Pamiętam dwóch kolegów z jednego bloku. Jeden miał atari ze stacją a drugi C-64 z magnetofonem. Do tego z C-64 zawsze tłumy waliły a do tego z atari nawet pies nie zaglądał mimo tego, że miał kupę softu.


Ciągłe gadanie o mitycznej mocy atari, której nikt nie widział oraz metaliczny jazgot fałszującego pokeya wywołujący torsję wymiotuje


pomysł
Sam's Journey

Mayhem In Monsterland
pomysł
[#28] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #26

jeżeli ktoś potrzebował pro, to nie bawił się jakimiś GEOSami, tylko szedł w PC, Apple, AtariST


Czyli mając C64 z Geosem - kupował 10x droższego PC lub jeszcze droższego Apple
które w zasadzie podobnego oprogramowania wtedy nie miały
(pierwszy MSOffice na PC wyszedł 2 lata później niż GEOS na C64, a GEOS na Apple podobnie)
Ale skoro postawiłeś C64 koło 10x droższego PC i 5x droższego ST, no to dzięki za uznanie OK

BTW, dużo słabsze maszynki miały profesjonalne zastosowanie i na zachodzie i u nas,
np. (z autopsji) przez wiele lat Spectrum liczył dołowe sieci elektryczne kopalni i tworzył dokumentację,
a obok stał "pro" PC AT ale nie miał akurat takiego oprogramowania (oczywiście wtedy)
.

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2016 12:53:32 przez rePeter
[#29] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #28

C64 z Geosem


GEOS to była mimo wszystko w połowie lat 80 tylko ciekawostka eksperymentalna, a do tego strasznie powolna, lepiej było mieć do tego droższego C128, zbytnio popularności nie zyskał. Jak było kogoś stać na drukarkę i stację dysków do 8bitowca w 1986, to nie bawił się żadnymi GEOSami. AtariST miał 100x lepszy soft DTP, działał w miarę żwawo. Nadal uważam argument GEOS w temacie oprogramowania użytkowego na 8bit za mocno naciągany . Porównywanie geosowego zestawu softu do MSOffice, nie przesadzasz szeroki uśmiech. Dla większości osób istotniejsze były możliwości BASICków ok, racja . Stacja dyskietek dawała duże możliwości w temacie użytków, dzięki DOSom... wystarczało wtedy, do jakiegoś miniDTP itp., a i tak bez 130XE ani rusz itd.
[#30] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #29

Tematem jest porównanie 8 bitowego Atari z 8 bitowym C64
a Ty kolejny raz wyjeżdżasz z ST i PC. Brak innych argumentów?

Ponadto wypowiadasz się o Geosie "ciekawostka eksperymentalna, a do tego strasznie powolna"
wcześniej pisząc "nawet nie wiedziałbym wtedy z czym to się je"
Podejście nie używałem i nie mam o tym bladego pojęcia ale potroluję jest żenujące.

A ta "ciekawostka eksperymentalna" była rozwijana do lat dwutysięcznych, również na komórki,
czego raczej nie da się powiedzieć o większości "nieeksperymentowalnych" programach 8bitowych.

Dla większości osób istotniejsze były możliwości BASICków


Być może w kręgu użytkowników Atari i stąd dużo krapowatego softu
Commodorowcy nie mieli tak lekko, więc musieli się bardziej starać.
.

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2016 14:26:41 przez rePeter
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem