[#31] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@slipec, post #28

czuję będzie odpoczynek
[#32] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@XoR, post #31

Ja tam proponuję luzik. Niech Benek pisze w tym co mu pasuje. Z czasem zauważy ograniczenia AMOS-a i jeżeli uzna za stosowne, przyjrzy się innym językom.
[#33] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@slipec, post #28

#28
"Skoro jest zapotrzebowanie to i jest popyt.."

Nie no, ja chyba zaraz padne na...
Zapotrzebowanie na co? Na te przestraszliwe krapy?
Ja np. nie tkne nawet kijem takiej tandety, nie wiem jak inni, ale jestem pewien, ze sporo graczy dostaje dreszczy lekowych na widok takich amigowych 'hiciorow'. No bo niestety, ale poki co nowe gry na ZX Spectrum, bija na glowe te amigowe. A przepasc technologiczna miedzy Amiga a ZX jest gleboka jak Row Marianski, wiec jak wytlumaczyc ten fenomen.


#32
"Z czasem zauważy ograniczenia AMOS-a i jeżeli uzna za stosowne, przyjrzy się innym językom."

Kolego Krashan, zeby zauwazyc ograniczenia jakiegos jezyka, to trzeba najpierw go poznac ;) Sama znajomosc polowy instrukcji jezyka, nie czyni nikogo programista a juz na pewno nie uczyni go tworca gier.



W ogole problem nie lezy tylko w jezyku programowania, ale raczej w tym, ze osoby, ktore tworza te potwory nie maja zadnego pojecia o pisaniu gier.
[#34] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@selur, post #33

Kolego Krashan, zeby zauwazyc ograniczenia jakiegos jezyka, to trzeba najpierw go poznac. Sama znajomosc polowy instrukcji jezyka, nie czyni nikogo programista a juz na pewno nie uczyni go tworca gier. W ogole problem nie lezy tylko w jezyku programowania, ale raczej w tym, ze osoby, ktore tworza te potwory nie maja zadnego pojecia o pisaniu gier.


Ależ nie od razu, kolego Selur, Kraków zbudowano. Piszesz, jakbyś miał duże pojęcie o tworzeniu gier, może rzucisz przykładem swojej gry? Bo ja w sumie też gier nie pisałem nigdy, a złapałem się za Crazy Crane, więc zdanie fachowców z dorobkiem sobie cenię...
[#35] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Benedykt Dziubałtowski, post #16

Należy rozróżnić dwie rzeczy: język i framework. AMOS jako język jest beznadziejny jak każdy Basic, słaba abstrakcja danych, przegadana składnia itd, ale framework który ma wbudowany w postaci komend dotyczących grafiki, animacji, itp ma duże możliwości i jest prosty w użyciu. Samo IDE też ma swój oldschoolowy urok. Jednak gdyby użyć C/C++ i do niego jakiś framework, który dawałby te same możliwości co ten z AMOSa, byłoby to lepsze rozwiązanie. Coś tego typu istnieje i nazywa się AmiDARK Engine. Nie używałem więc nie wiem na ile nadaje się do zastosowania, pokazuje to tylko jako przykład. Wracając jednak do tematu to w ostatnio pojawiających się produkcjach nie jest według mnie problemem AMOS tylko słabe pomysły, te same idee już wielokrotnie powielane tylko że ze słabą grafiką. Co do programowania w C to polecam jednak C++, jest wygodniejszy.
[#36] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Ender, post #30

Przepraszam, jestem taki mały i nic nie znaczę ;) --> w naszym Amigowym świecie... przerywniki są pewnie zarezerwowane dla ty z dużym stażeych
[#37] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Benedykt Dziubałtowski, post #16

Akurat w przypadku A500 to wydaje mi się, że najlepszym ze względu na wykorzystanie możliwości sprzętu jest asm. Na Amigę w czasach jej największej popularności gry (głównie) pisano właśnie w asemblerze.
[#38] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Benedykt Dziubałtowski, post #4

Był
[#39] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@slipec, post #36

Nie są dla nikogo zarezerwowane, a i staż nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu łamiesz regulamin, netykietę i ogólnie stawiasz się w niekorzystnym świetle, zresztą jak każdy kto tak robi. Nie wiem, czy z tym stażem to było do mnie, więc odpowiadam.

Co do dyskusji na temat AMOS-a, zgodzę się, że w przypadku klasyków, początkujących programistów to jest najlepsze rozwiązanie, bo wydaje się najprostsze. Jeżeli ktoś zna C, assemblera to po AMOS-a nie sięgnie. Nie jestem programistą (choć próbuję czegoś tam się nauczyć), ale wydaje mi się, że lepszym wyborem niż nierozwijany AMOS byłby BlitzBasic (AmiBlitz 3.5) dla klasyka (ogólnie, nie mam na myśli żadnego konkretnego modelu).
[#40] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@smith, post #35

AMOS jako język jest beznadziejny jak każdy Basic


bez przesady, jak na poczatek lat 90 to byl dosc nowoczesny BASIC i niewiele odstawal od owczesnych innych jezykow programowania, natomiast wspolczesne BASIC nie odstaja od obecnych innych jezykow programowania.
[#41] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Ender, post #39

wydaje mi się, że lepszym wyborem niż nierozwijany AMOS byłby BlitzBasic


W przypadku AMOSa jest dużo literatury, kupujesz np. książkę "AMOS Professional, programować może każdy" i masz podane na tacy WSZYSTKO. Opis całego kompilatora, akcesoriów, obsługi od modułów protrackera do animacji w anim5.

A BlitzBasic? Były jakieś kursy w ACS...

Jak ktoś napisał - dla odbiorcy końcowego nie ma znaczenia w czym była gra napisana, ważna jest estetyka i grywalność.

BBasic podobno jest lepszy do pisania rzeczy pod system, ale jeśli gra nie ma działać pod czymś więcej niż ECS + PAULA, to AMOS wystarczy. (słyszałem o wersji AMOSPro dla AGA, ale nie testowałem :))

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2012 22:59:48 przez kjb666
[#42] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #40

Odstawał już wtedy.
Jego konkurent GFA Basic pozwalał otworzyć na pluskwie ekran w productivity, a na maszynie z AGA ekran 8 bitowy, aby zrobić to w AMOSie potrzeba było tworzyć specjalne wersje dla nowych maszyn. Program pisany kiedyś pod GFA skompilujesz dzisiaj na windowsie kompilatorem dla tego języka, w AMOSie ktoś twierdził wprawdzie że też można ale zapomniał napisać czym.


Pozdrawiam
[#43] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #42

Odstawał już wtedy.


ale to nie jest zaden argument za jakims odstawaniem jezyka w roku ok. 1990-92 ok, racja . Co do poruszonej kwesti... to podobnie jak w kazdym innym jezyku braki rozwiazuje sie dodajac nowe funkcje i to samo mozna w AMOS, to raczej stanowi o sile narzedzia np:

http://www.underwaredesign.com/?page=programs.A-G-E-
[#44] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #43

Stary jestem i pamięć już mi szwankuje ale: w każdym innym znanym mi poza AMOSem języku programowania ekran otwierało się jakąś komendą w której parametrami określało się szerokoć, wysokość i głębię kolorów. W AMOSie rozwiązano to oczywiście inaczej i o ile są różne dodatki czy rozszerzenia to o takich pozwalających na otwarcie ekrany w trybie np. productivity i 8 bitowej głębi kolorów w wersji 1.x nie słyszałem, wyjaśnisz jak dodać te nowe funkcje aby taki ekran utworzyć ?


Pozdrawiam
[#45] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #44

Stary jestem i pamięć już mi szwankuje ale: w każdym innym znanym mi poza AMOSem języku programowania ekran otwierało się jakąś komendą


pierwsze slysze , w takim jezyku C w ogole nie ma takich komend ok, racja i nie jest to jego wada, a raczej zaleta

W AMOSie rozwiązano to oczywiście inaczej i o ile są różne dodatki czy rozszerzenia to o takich pozwalających na otwarcie ekrany w trybie np. productivity i 8 bitowej głębi kolorów w wersji 1.x nie słyszałem


nie mam pojecia czy wersja 1.x obslugiwala amosowe rozszerzenia i nie mam pojecia do czego zmierzasz, bo brak jakis tam funkcji np: otwierajacych ekran w 24bit, nie jest wada jezyka programowania...
[#46] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #45

Zdawało mi się że rozmawiamy o basikach ze szczególnym uwzględnieniem AMOSa a nie C.
AMOS w wersji 1.x miał możliwość dodawania rozszerzeń, był do niego nawet pakiet 3D.
Nie piałem o otwieraniu okna z ekranem w 24 bitach a tylko 8. W ramach pracy domowej weź AMOSa z pierwszej serii v1.x, uruchom na sprzęcie z AGA i otwórz ekran w 8 bitach. Ja na A1200 jeszcze używałem konkurencyjnego GFA Basica, nie tylko działał bez problemu ale i potrafił wykorzystać kości AGA, bez żadnych dodatkowych rozszerzeń, pokaż że AMOS potrafi przynajmniej tyle samo.


Pozdrawiam
[#47] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #46

Zdawało mi się że rozmawiamy o basikach ze szczególnym uwzględnieniem AMOSa a nie C.


moze powinienes raz jeszcze przeczytac to swoje zdanie "w każdym innym znanym mi poza AMOSem języku programowania ekran otwierało się jakąś komendą w której parametrami określało się szerokoć, wysokość i głębię kolorów".

W ramach pracy domowej weź AMOSa z pierwszej serii v1.x, uruchom na sprzęcie z AGA i otwórz ekran w 8 bitach. Ja na A1200 jeszcze używałem konkurencyjnego GFA Basica, nie tylko działał bez problemu ale i potrafił wykorzystać kości AGA


http://aminet.net/package/dev/amos/AmosAGA

wlasciwie to tylko jeden ze sposobow, bo drugi jest systemowy. Nie znam GFA Basic (zreszta AMOSa tez), ale jezeli mial np: wlasna komende OpenScreen napisana przed epoka AGA z zadanymi wlasnymi parametrami (wys,szer,il. kolorow,tryb...), to automagicznie nie rozszerzyla sie ta komenda o obsluge AGA, ktos musial pozniej dopisac obsluge AGA do tej komendy... inna mozliwosc to wywolanie funkcji z systemu, ale to juz jest niezalezne od samego jezyka i narzedzia...
[#48] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #47

Mój błąd z tym stwierdzeniem "w każdym innym znanym mi poza AMOSem języku".

Bardzo fajny przykład z tym plikiem na Aminecie, tylko że ta możliwość powstała ładnych kilka lat po wejściu Amig z kośćmi AGA.

ps. ciekawe jest że AMOSa najbardziej bronią ludzie którzy go nie znają i nie używali.


Pozdrawiam

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2012 15:09:59 przez RadoslawF
[#49] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@selur, post #1

boje się :(
[#50] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@Gżegżółka, post #49

Nie bój się, po prostu oczy zasłaniaj pomysł
[#51] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@slipec, post #28

Tydzień odpoczynku za wulgarne słownictwo.
[#52] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #48

Bardzo fajny przykład z tym plikiem na Aminecie, tylko że ta możliwość powstała ładnych kilka lat po wejściu Amig z kośćmi AGA.


nieprawda, ta mozliwosc byla caly czas, takze w dniu premiery A1200 mogles to zrobic, jedyne co bylo wymagane to Amiga z ukladami AGA :)

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2012 18:03:27 przez gx
[#53] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #52

97 rok to nie moment premiery kości AGA, a dwie rozdziałki w PALu mimo że w 8 bitach nie wyczerpują możliwości tych kości. O trybie productivity chyba wspominałem.


Pozdrawiam
[#54] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #53

97 rok to nie moment premiery kości AGA


i co z tego, jak ten kod dziala pod AMOSem z 1991 . To jest nieistotne ktory rok w tym pytaniu jakie zadales, bo pytales sie tylko o taka mozliwosc, wiec taka mozliwosc pod AMOSem byla zawsze od poczatku istnienia AGA, bo to akurat nie zalezy od AMOSa...
[#55] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #54

Istniała odkąd ten dodatek był dostępny a nie od momentu wprowadzenia kości AGA. I nie rozwiązała problemu z ekranem w productivity.


Pozdrawiam
[#56] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #55

Istniała odkąd ten dodatek był dostępny a nie od momentu wprowadzenia kości AGA.


mylisz sie kolejny raz , to nie jest dodatek, to do czego podalem link, to jest demo ok, racja. Tak jak napisalem wczesniej, mozliwe od poczatku istnienia AGA....
[#57] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #56

Ale po co te bezsensowne dygresje?

AMOS jest jaki jest, ale zasadnicze pytanie brzmi:
dlaczego gry w AMOSie sa tak mierne, skoro sam jezyk pozwala na duzo wiecej?

Najslabsze ogniwo w lancuchu AMOS-gra to programista.
[#58] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@selur, post #57

Odpowiedź już padła na forum. Ze względu na swoją prostotę sięgają po niego osoby zielone w dziedzinie pisania gier.


Benedykt Dziubałtowski
[#59] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@gx, post #56

Tak samo jak możliwe było latanie w średniowieczu, materiały były dostępne. Ale było to możliwe tylko i wyłącznie potencjalnie o czym nie wspominasz. O otwarciu ekranu w trybie productivity też jakoś nie wspominasz.


Pozdrawiam
[#60] Re: Kolejny hicior w natarciu...

@RadoslawF, post #59

W sredniowieczu nie byly dostepne wszystkie materialy, ale mniejsza z tym chybionym porownaniem.... Co Ty tam znow wymyslasz ? . To bylo mozliwe i juz, tak samo jak w GFA Basic, masz dowod, masz, no to po co dalej to drazysz... :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem